Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 17.310 •

De Chinese fabrikant ZTE heeft een verbeterde versie van de Grand Memo gepresenteerd. Deze telefoon met 5,7" scherm moet de concurrentie aangaan met de Galaxy Note-smartphones van Samsung en bevat de nieuwe Snapdragon 800-soc van Qualcomm.

ZTE had de Grand Memo in januari al getoond, maar heeft nu een verbeterde versie van deze telefoon aangekondigd. De versie die in januari werd getoond op een eigen evenement in Hong Kong bevatte een 5,7" scherm met een resolutie van 1280x720 pixels. De processor was een quadcore-soc, de Qualcomm S4 Pro geklokt op 1,7GHz.

De versie die ZTE vandaag liet zien, bevatte een scherm met dezelfde diagonaal, maar met een resolutie van 1920x1080 pixels van een onbekend type. Het toestel biedt ondersteuning voor lte en er is Dolby Digital Surround toegevoegd. De smartphone draait op Android 4.1.2 Jelly Bean met een eigen skin, gemaakt door ZTE. Voor het maken van foto's is nog steeds een 13 megapixelcamera aanwezig en de frontcamera heeft een resolutie van 1 megapixel. Het toestel is 8.5mm dik en de accu heeft een capaciteit van 3200mAh. Het werkgeheugen is 1GB groot en het opslaggeheugen bedraagt 16GB. Of er ondersteuning aanwezig is voor micro-sd-kaartjes is nog onbekend. ZTE liet ook weten dat de processor is geüpgraded en dat het de eerste telefoon zou zijn met een Qualcomm 800-soc.

De Snapdragon 800 is het nieuwe vlaggenschip van Qualcomm. De soc is opgetrokken rond de nieuwe Krait 400-core, die een kloksnelheid van 2,3GHz heeft. Hiermee zou de processor 75 procent krachtiger zijn dat de Snapdragon S4 Pro. Verder bevat de Snapdragon 800 de Adreno 330-gpu, die 50 procent hogere grafische prestaties zou bieden ten opzichte van de Adreno 220. Het nieuwe topmodel heeft verder een 2x32bit lpddr3-geheugeninterface en ook is ondersteuning voor lte en 802.11ac-wifi aanwezig. Ten slotte kan de Snapdragon 800 video in ultra-hd-kwaliteit opnemen en weergeven. Of de kloksnelheid van de processor in de Grand Memo ook 2,3GHz is, is onbekend. De Snapdragon 800 is het snellere broertje van de Snapdragon 600, een processor die onder andere in de en LG Optimus G Pro en HTC One zit.

Wat de prijs is van deze versie van de Grand Memo, wanneer hij verkrijgbaar is en op welke markten hij zal verschijnen, is onbekend. ZTE heeft in februari aangegeven in samenwerking met Nvidia als eerste fabrikant toestellen uit te brengen op basis van de Nvidia Tegra 4-soc.

ZTE Grand Memo

Reacties (56)

Bijna niemand in Nederland kent ZTE, maar goede telefoons maken kunnen ze wel! Hopelijk krijgt de Grand Memo+ een mooi prijskaartje mee.
galaxy s4? die is door samsung nog niet getoond aan de buiten wereld dus nee dat is nog niemand opgevallen 8)7

OT: gelukkig zie ik niet meteen van die zuurpruim (jalousie) reacties over de grote van het scherm. Laat iedereen lekker voor zichzelf uitmaken wat wel en niet praktisch is voor hem of haar! Dit gezegd hebbende moet ik zeggen dat het design op deze foto wel wat saai en weinig vernieuwend oogt. Dan vind ik de de nieuwe OPPO find5 en de HTC ONE toch een stuk fraaier en spannender vorm gegeven.

De s800 zal zeker een beest van een soc zijn ik hoop dat ze het enigszins hebben weten te temmen anders vermoed ik dat het wel eens een "lader verplicht meenemen" gadget wordt.

Nu nog een afwachten waarmee samsung op 14 maart met de s4 mee komt ;)
Bekent is misschien een groot woord, maar ze komen meer in andere landen tegen dan in nederland.

Maar zolas Kevinp zei, heeft wel een paar vergelijkingen met de S4 (die nog niet is gezien op foto)
Hopelijk voor samsung gaan ze deze specs zeker toevoegen aan de nieuwe vlaggenship s4.

Vindt deze telefoon een beetje goedkoop er uit zien, maar das alleen op het zicht, specs zijn wel nice. hopelijk voor een leuk prijs in NL te krijgen ?
Wat is het overigens nou? Want ik zie op verschillende andere websites staan dat het gaat om een 720p scherm met 2GB aan RAM.

http://www.pocket-lint.co...rand-memo-android-phablet
De versie die in januari werd getoond op een eigen evenement in Hong Kong bevatte een 5,7" scherm met een resolutie van 1280x720 pixels.
Jouw link gaat over het oude eerder getoonde model op hun eigen evenement:
De versie die ZTE vandaag liet zien, bevatte een scherm met dezelfde diagonaal, maar met een resolutie van 1920x1080 pixels van een onbekend type.
Dit is op de MWC, goed lezen dus.

Wat betreft het werkgeheugen staat er niks over veranderingen of het eerdere model. Mogelijk hebben ze het werkgeheugen omlaag bijgesteld of is er een fout in deze berichtgeving
Dat snap ik maar dat artikel gaat ook even het Mobile World Congress.

The ZTE Grand Memo follows the ZTE Grand S, launched at CES 2013, but unlike the 5-inch smartphone which offers a 1080p display, the Grand Memo steps down to 1280 x 720 pixel resolution.
Wat ik ook vreemd vind is dat dit bericht claimt dat er een Snapdragon 800 toestel geintroduceerd gaat worden terwijl deze pas halverwege 2013 gereleased wordt door Qualcomm.

De Snapdragon 800 is de meest interessante processor in Qualcomm's 2013-pipeline maar komt toch echt pas in de zomer uit:

Het is een processor met Krait 400 cores die op 4 cores 2,3 GHz aan kan, plus een nieuwe Adreno 330 GPU en LPDDR3 geheugen. LTE is verhoogd naar een snellere Cat.4 (150 Mbps downlink), 802.11ac WiFi is inbegrepen, 4K-video afspelen en opnemen is mogelijk, en de maximale beeldschermuitvoer is verhoogd naar 2560 x 2048.

De snapdragon 600 komt wel al uit in Q2.

Die processor is een vernieuwde versie van de huidige Snapdragon S4 Pro. Dat is een quad-core Krait 300 CPU (de S4 had een Krait 200 processor blijkbaar) met snelheden tot 1,9 GHz, plus een Adreno 320 GPU en LPDDR3 geheugen. Qualcomm zegt dat deze chip een snelheidsboost van 40% oplevert. Tevens heeft ie een lager stroomverbruik in vergelijking met de laatste generatie die al behoorlijk goed presteerde.

http://www.neowin.net/new...pdragons-are-set-to-blaze

[Reactie gewijzigd door Brah op 26 februari 2013 16:41]

Zat dus een fout in het persbericht, gaat inderdaad om de Snapdragon 600.
ZTE is voorlopig gewoon een budget merk. Wel een merk met een groot marktaandeel in (met name) China, maar voorlopig qua software nog niet op het niveau van een Samsung, HTC of Sony. Prima keus dus voor een tweaker, maar nog niet geschikt voor het grote Europese publiek
ZTE is knap bezig. Niet alleen de eerste met een Tegra 4 device, maar ook nog eens met de 800 van Qualcomm. In feite, mochten de geruchten kloppen over de S4 van Samsung, zou het toestel met de Tegra 4 en de 800-soc de absolute top gaan vormen van de mobieltjes. Dat is toch behoorlijk knap. Zeker wanneer andere modellen van de resterende fabrikanten een 600-soc erin hebben zitten.
Zou je niet al te veel verheugen op de snelheid. Sinds Android 4.0 vraagt Android behoorlijk veel RAM, en vind 1GB behoorlijk weinig voor een zo'n high-end toestel. Kan best wel eens de bottleneck gaat worden in vergelijking met de processor/GPU.

Men zou verwachten dat de processor/GPU de bottleneck zou zijn aangezien daar een compromis moet worden gevormd tussen prestaties en energieverbruik (warmte/batterijduur). Voor zover ik weet moet er bij het RAM alleen een compromis worden gesloten met de prijs ervan, maar dat is ook niet heel erg duur meer tegenwoordig. Kortom, een rare keuze van ZTE.
ICS/JB draait ook nog met 256 MB op low end smartphones, dus het kan wel.
Het kan zijn dat er meer gecached wordt van de opslag en daardoor het gebruik meer lijkt.
Geheugen wat je hebt en niet gebruikt, dat is pas zonde.
Sinds Android 4.0 vraagt Android behoorlijk veel RAM, en vind 1GB behoorlijk weinig voor een zo'n high-end toestel.
Wat een onzin. Android 4.0 draait lachend op devices met 512MB RAM.
Vertel mij maar waar die 1GB aan geheugen allemaal aan op gaat.
Mee eens. 512mb is genoeg. Wie verkondigt die onzin dat het niet kan?
Onder andere deze bron
For example, the web browser is quite intensive, and our measurements indicate that it uses 20-30MB more in ICS compared to Gingerbread. All in all, there are a lot of changes that together result in greater RAM requirement.
En onder andere de GPU versnelling gebruikt ook meer RAM:
Hardware acceleration means that the GPU is used to render graphics, which enables a smooth user interface. However, it also results in at need to load additional graphic libraries for certain apps, which makes them use even more RAM.
Heb bij de overgang van GB naar ICS op mijn Xperia Arc gemerkt dat de overall performance omlaag is gegaan, ondanks de doorgaans hoge kwaliteit van Sony's firmwares. Wel zien (door de GPU versnelling) effecten er soepeler uit. Mijn feeling is dat relatief gezien de CPU minder belangrijk is geworden sinds ICS en de RAM en GPU meer. Als je een bron hebt die al mijn beweringen tegenspreekt, ben ik daar erg in geïnteresseerd.
Mijn Xperia S is met de ICS update ook slomer geworden, terwijl die eigenlijk verkocht had moeten worden met ICS, en die heeft trouwens 1GB RAM. 2GB is echt geen overbodige luxe geworden. ICS voelt op wel meer apparaten een stuk slomer dan GB (behalve bij het browsen misschien), ik zeg niet dat dat een feit is, maar velen voelen het wel zo aan. Dat is dan ook wat JB moest rechtzetten, in mijn geval over een dikke maand pas (de alpha is al uitgelekt maar heeft geen netwerkverbinding behalve WiFi), maar toestellen die maar geüpdatet werden tot ICS zitten er mooi mee. Zou toch overwegen naar CM10 o.i.d. te gaan, er zijn veel Sony apps geport ondertussen.
@frankK800i:
All in all, there are a lot of changes that together result in greater RAM requirement.
Yep, ICS gebruikt meer RAM dan GB voor dezelfde dingen. Dat zegt helemaal niets over de absolute hoeveelheid geheugen die ICS gebruikt en al helemaal niet dat 1GB (te) weinig zou zijn voor ICS.

@MacPoedel:
Mijn Xperia S is met de ICS update ook slomer geworden, terwijl die eigenlijk verkocht had moeten worden met ICS, en die heeft trouwens 1GB RAM.
Klinkt als een fail van Sony. Het heeft in ieder geval niets met een tekort aan RAM te maken.

@Darkstriker:
Jij hebt duidelijk nooit het verschil tussen een 2GB en een 1GB toestel gemerkt. Dat is vrij groot.
Jij hebt zeker ook een 16GB PC thuis staan. Ik hoor dat die veel sneller zijn dan 8GB PCs.
En op minder dan 512MB draait alles na Android 2.3 lachwekkend SLECHT.
Dat is bijna exact wat ik zei. Het verschil tussen 256MB en 512MB is enorm veel groter dan het verschil tussen 512MB en 1GB als je het hebt over base OS memory usage en usability. En niet alleen in absolute zin.

Ik raad jullie alle drie aan om eens een tool als OS monitor of SystemPanel te installeren en te bekijken waar al dat geheugen nou aan op gaat. Ik kan je garanderen dat op een Android device met 1GB RAM het gros wordt ingenomen door gecachte applicaties.

Als je je best doet, kun je met background apps, een veeleisende launcher, alternatieve toetsenbordjes etc. een keer tot 512MB basisgeheugengebruik komen, maar dan moet je zoals gezegd echt je best doen.
Ik ben net Greenify beginnen gebruiken en moet zeggen dat mijn telefoon een stuk vlotter is geworden. Het sloom zijn kwam door een paar apps van me die zonodig continu in de achtergrond willen draaien (een paar games bv). Die in hibernate zetten met Greenify deed wonderen. Normaal gesproken heb ik het niet voor app killers maar Greenify lijkt subtieler.

Het is dus toch niet toe te schrijven aan Sony. Al moet ik wel zeggen dat de telefoon en messaging apps nog steeds behoorlijk traag openen. Van CM roms ben ik gewoon dat dat onmiddellijk gebeurt terwijl het op stock Sony ICS wel een dikke seconde is, misschien 2. Dat is misschien een beetje mierenneuken maar voor zo'n basisfuncties verwacht ik wel vloeiendheid.
Jij hebt duidelijk nooit het verschil tussen een 2GB en een 1GB toestel gemerkt. Dat is vrij groot. En op minder dan 512MB draait alles na Android 2.3 lachwekkend SLECHT. Op een Droid met 256MB+1.4Ghz(OC) draait 4.1 wel maar het is een grote nachtmerrie. Veel programmas crashen vanwegen te weinig geheugen.

2GB zou ik minstens verwachten in een high-end toestel. liefst 4GB voor wat toekomstbestendigheid
En daar heb je helemaal gelijk in Darkstriker, ik had op mijn LG Optimus 2X P990 (512MB RAM) ook Android 4.0.4. staan en dat draaiden ook niet erg lekker door de 512MB RAM, en Android 4.1 JB (CM 10) liep al helemaal niet goed, omdat die nog meer geheugen gebruikt, en ik vaak te weinig geheugen had voor APPS zoals 3D spellen en zo.

Nee had ook liever 2GB RAM gezien op deze telefoon, ik heb op mijn Huawei Honor 2 U9508 ook 2GB RAM op zitten en heb ook na een tijd aan te hebben staan (1 week of meer) zonder hem te resetten ook rond de 1GB RAM over, heb Android 4.1.2. er op staan.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 februari 2013 21:44]

He gadver, alweer zo'n groot scherm? Ben ik dan echt de enige die een telefoon wil met goede specs én een normaal scherm? De keuze die je nu hebt is een trage telefoon met een scherm van een inch of drie, vier, of een goede telefoon met een scherm van boven de 4,5 inch. Waarom nou toch ;(
Jup, alweer zo'n groot scherm. Nee, je bent niet de enige. De reden waarom fabrikanten steeds groter en groter gaan, is vanwege alle dingen die ze erin willen stoppen. Fabrikanten - en consumenten - willen het liefst zoveel mogelijk power in een zo'n mobieltje duwen, liefst met HD-scherm en de kracht van een Pentium 4 ofzo. Dat gaat gewoonweg niet. Daarom moeten er ook forse accu's in worden gedaan en daarmee wordt een telefoon groter - want dikker is niet de trend momenteel. Het moet zo dun mogelijk.
De enige die wel een telefoon maken die binnen jouw eisen valt is het merk met een appeltje erin. Veel mensen waren teleurgesteld (met name in design), maar als je objectief kijkt hoeveel kracht die telefoon heeft, met zo'n kleine behuizing en dergelijke - dan is het een prestatie van formaat. Als je kijkt binnen Android kom je uit bij de HTC One S, die versie met Krait dan. Bij Windows Phone kom je dan uit bij een Lumia 720 of mogelijk de 820. Beide uitstekende toestellen met niet te grote schermen.
Zelf zou ik graag een 4" scherm zien met 720p, quadcore en een flink dikke accu van 3000 mAh, maar of dat realistisch is? De Razr Maxx kwam nog het dichtst erbij, ware het niet dat de cpu daarvan bagger was.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 25 februari 2013 18:17]

Lenovo P770 misschien?
Nokia heeft een telefoon uitgebracht met een stand-by tijd van 2 weken! :)
maar die is niet voor de nederlandse markt bedoeld.

2013 zou het jaar van de vette accu's worden maar ik heb totaal nog niets voorbij zien komen

Ik zou zo een smart phone willen kopen die een stand-by tijd heeft van een week
Waar ik 3 dagen me ding op kan doen . ik heb nu een nokia lumia 800 en dat lukt me best goed. ik ben geen zware gebruiker maar snachts zet ik hem in de vliegtuig modus!
en overdag 2g geen data en op kantoor de wifi aan. dan kom ik ruim aan 3 dagen op 1 lading. maar ja liever had ik gewoon dat alles niet hoeven doen.
hoeveel power is er nu echt nodig op een kleine telefoon
voor een beetje internet whats app en een simpele game.
Full HD schermen zijn echt onzin. ook dikke quad cores op de nieuwe A15 onzuinige socket die niet eens bedoeld is voor in telefoons te gebruiken ....


Apple is juist de grootste boosdoener! Hun hebben er voor gezocht dat we echte smart phones hebben. en elk jaar gaan ze weer nieuwer dunner sneller. En de rest van de industrie rent zo hard ze maar kunnen achter ze aan..
maar ja bij apple hebben ze dan wel een grotere batterij in het toestel..
Nee je bent niet de enige maar er zijn genoeg mensen die heel graag een groter scherm hebben.
Ik zou persoonlijk niet meer kleiner willen dan 5". Ik ben heel blij met mijn note 2 en heb ook heel veel plezier van mijn note 1 gehad.

Ik ben iedere dag heel erg blij met het grote scherm en het gemak bij het lezen. Boeie dat het er niet uit ziet als ik er mee aan het bellen ben. Het toestel heeft voor mij meer voordelen dan nadelen.
Asus legde het vrij goed uit toen ze hun Fonepad aankondigden (7" tablet waar je mee kan bellen): Bellen en snel een smsje sturen zijn allang niet meer de hoofdfuncties van dergelijke toestellen. Mensen browsen er mee, ze lezen er op, ze spelen er spelletjes op, ze kijken filmpjes en ze chatten. Bij dergelijke functies ga je toch snel over op twee-handig gebruik, dus dan kan je net zo goed een tablet in je broekzak hebben (daar past hun 7" Fonepad dan net weer niet in, maar de redenering klopt verder wel).

Verder is er wel dit topic, net nieuw: Het topic voor kleine high-end Android telefoons
Ik wil ook een kleinere telefoon met goede specs en een scherm van <4.5" daarnaast wil ik ook dat deze telefoon een beetje normale ondersteuning krijgt. aangezien er wel telefoons zijn onder de 4.5" met redelijke specs maar waarvan de ondersteuning gewoon crap is.
He gadver, alweer zo'n groot scherm? Ben ik dan echt de enige die een telefoon wil met goede specs én een normaal scherm? De keuze die je nu hebt is een trage telefoon met een scherm van een inch of drie, vier, of een goede telefoon met een scherm van boven de 4,5 inch. Waarom nou toch ;(
Dat klopt helemaal niet. Er genoeg high end telefoons met een kleiner scherm te vinden.
Bizar groot, dit is gewoon een tablet waarmee je kan bellen.
Wel bijzonder dat je dus 4K opnames kan maken.
Dingen aankondigen met veelbelovende specs kan ZTE wel, maar ze tot hier brengen is iets anders. Het feit dat die telefoon op een maand tijd plots van een andere soc voorzien wordt, zegt voor mij genoeg. Zo'n verandering doe je niet even. Dit zijn prototypes die nog dusdanig ver van productie verwijderd zijn dat ze al niet meer relevant zijn bij uiteindelijke introductie, waarschijnlijk zijn deze modellen met moeite te gebruiken. ZTE zal helemaal niet de eerste zijn die de Snapdragon 800 effectief in een telefoon gebruikt. En als ze als eerste een Tegra 4 model uitbrengen zou dat niet verwonderlijk zijn, niemand wil nog met nVidia werken.


Behalve de Blade en de Skate heb ik van ZTE nog niets gezien hier. Ik heb zelf een Skate, was mijn eerste Android telefoon en op zich wel een geweldig introductiemodel. Maar vorig jaar was het hetzelfde liedje bij ZTE, wat dan uiteindelijk verscheen verschilde dusdanig van wat voorgesteld werd dat er velen teleurgesteld achterbleven en met veel vertraging bovendien.

Laat ze maar een Tegra 4 telefoon maken, die 2 bedrijven zijn elkaar waard.
De enigste reden waarom ZTE de nieuwste SoC van Qualcomm erin heeft is omdat Qualcomm veel aandelen van ZTE heeft. Het is deels van hun. Maar ik ben blij dat er veel concurrentie in de markt komt. Is alleen beter voor de consument... ( ons dus ) :D
Was dat niet Xiaomi, de fabrikant van de MIUI telefoon, waar Qualcomm aandelen van heeft? Ik kan er in elk geval niets over vinden. ZTE is bij wijze van spreken een half staatsbedrijf, getuige het lek dat bij een aantal telefoons aanwezig was en volgens kwatongen voor spionage moest dienen. Daar zou een Amerikaans bedrijf toch niet aan meewerken.

Bovendien zou Qualcomm het toch niet toestaan dat een dochterbedrijf socs van nVidia gebruikt ;) (er is een ZTE met Tegra 2 en er is sprake van één met Tegra 4 zoals het artikel vermeldt).
leuk maar wat vreet dat ding wel niet aan energie.
we moeten zuinigere toestellen hebben niet sneller een 4x 1ghz quad core met quad mali 400 kan ALLE spellen in de market afspelen zonder problemen.

waarom iets maken dat veel meer power vreet.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 25 februari 2013 20:11]

waarom een ferrari maken, als je met een amg even snel bent ...
5,7" scherm met een resolutie van 1280x720 pixels!! :9~

Heerlijk!! Snap nog steeds niet die afkeer van mensen voor een groter scherm.. ik doe alles met dat ding en kan wel iets meer ruimte gebruiken!!

:9
5,7 inch met een resolutie van 1920x1080.. Wel goed lezen !
Toch vreemd dat ZTE voor een topmodel kiest voor 1GB intern geheugen, ik had verwacht dat ze dat in lijn zouden willen brengen met de specs van andere fabrikanten.

Wel goed om te zien dat de Chinese fabrikanten steeds dichter bij de andere mobiele marktspelers komen met hun toestellen, is alleen maar goed voor de concurrentie.
http://www.qualcomm.com/m...d-600-processors-unveiled

Misschien interessant om dit er even bij te zetten. De GPU van de 800 is +- 2 keer zo krachtig als die van de 600. Inderdaad jammer trouwens dat ZTE voor 1GB geheugen kiest. Ik had verwacht dat de wedloop om snelste telefoon ergens na de introductie van quadcore processoren wel zou afnemen, maar dat had ik dus mooi fout. Ik vraag me af hoe lang dit nog door gaat, en hoe snel de lijnen tussen ARM SoC's en "echte" processoren (Intel, AMD) zullen vervagen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.