Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Asus heeft op het Mobile World Congress in Barcelona de PadFone Infinity getoond. De PadFone, een Android-smartphone met een 5"-touchscreen, kan in de optioneel verkrijgbare tablet gestoken worden, waarmee de PadFone Station als tablet is te gebruiken.

Het 5"-touchscreen van de PadFone is voorzien van een super ips-panel en heeft volgens Asus 1920x1080 pixels, goed voor 441 ppi. Als kloppend hart voor de nieuwe smartphone in de Infinity-lijn, opgetrokken in een nieuw vormgegeven aluminium behuizing, heeft Asus gekozen voor een quadcore-Qualcomm Snapdragon 600-processor met een kloksnelheid van 1,7GHz. Het werkgeheugen is 2GB groot. Daarnaast zijn er 64GB flashopslag en 50GB cloudopslag. De PadFone, met Android 4.2 als besturingssysteem, kan communiceren via 3g en lte, terwijl ook een nfc-sensor in de behuizing is opgenomen.

Aan de achterzijde van de PadFone is een 13-megapixelcamera aanwezig, met een diafragma van f/2.0. Asus claimt dat er vrijwel geen vertraging is bij de sluitertijd en dat een aparte beeldsensor wordt gebruikt voor foto's bij slechte lichtomstandigheden. Verder zou de PadFone tot 100 sequentiële foto's kunnen schieten in een periode van 8 seconden, terwijl tegelijkertijd 1080p-videobeelden worden geschoten.

De PadFone kan in de behuizing van de PadFone Station geschoven worden, waardoor een volledig functionele tablet ontstaat. De display van de PadFone Station heeft een beelddiagonaal van 10,1" en heeft een resolutie van 1920x1200 pixels. Ook is een 1 megapixelcamera aan de voorzijde aanwezig, evenals een micro-usb 2.0-aansluiting, e-kompas en lichtsensor. Het 'docking-station' beschikt verder over 5000mAh-lithium-polymeeraccu's.

Asus noemt een adviesprijs van 999 euro voor de PadFone Infinity, bestaande uit zowel de PadFone als de PadFone Station. De tablet-smartphonecombinatie moet vanaf april verkrijgbaar zijn.

PadFone Infinity

Reacties (66)

Reactiefilter:-166064+149+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Cool! een tabletscherm voor een telefoon en een telefoon voor de prijs van, eh, een losse tablet en een losse telefoon :?

Als dit significant goedkoper was geweest dan twee losse devices had ik er nog wel iets in gezien. Nu contacten, foto's etc. toch veelal in de cloud staan zie ik het voordeel van je telefoon in een tablet kunnen klikken nog minder dan eerst (ik heb het nooit echt een goed idee gevonden).

Het enige voordeel is dan misschien dat je een app die al op je telefoon staat niet nog eens op je tablet hoeft te zetten.
Een brief typen of een presentatie maken gaat toch wel wat makkelijker op een tablet dan op een telefoon, dus voor zakelijke markt denk ik dat dit best eens een mooi concept kan zijn.
voor de particulieren markt denk ik ook wat minder, want nu kunnen bv mijn kids met de tablet spelen en ik heb toch nog mijn telefoon.
ik vindt de prijs ook een beetje aan de hoge kant, aangezien je ze niet los van elkaar kan gebruiken.
Een brief typen of presentatie maken gaat op een laptop of PC makkelijker dan op een tablet...
999 klinkt inderdaad nog niet als een voordelige bundelprijs, maar het is een adviesprijs. Is het in de praktijk niet vaak zo dat de uiteindelijke retailprijs zo'n 100 lager komt te liggen?
Vergeet daarbij niet dat ze met deze PadFone geen concurrentie hebben en dus vrij zijn de prijs te bepalen. Als je gewonnen bent voor dit concept dan kun je niet anders dan voor de Asus PadFone kiezen. Vanaf er een tweede speler op de markt komt met hetzelfde concept zullen de prijzen wel zakken. Ik vrees er alleen voor dat Asus zijn idee veilig wil stellen door er een hoop patenten aan te verbinden, wat het moeilijker maakt voor de concurrentie.

edit@hieronder: De tablet werkt enkel in combinatie met de smartphone en niet als tablet op zich. Dat betekent dat de "tablet" enkel als uitbreiding (groter scherm & langere batterijduur) voor de smartphone dient. Twee in n dus, en dat is bij een losse smartphone + tablet niet het geval. Daar werken ze beiden onafhankelijk van elkaar en heb je te doen met twee losstaande toestellen die niet naadloos met elkaar zullen werken. Je dient telkens te synchroniseren e.d.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 25 februari 2013 17:27]

Vergeet daarbij niet dat ze met deze PadFone geen concurrentie hebben en dus vrij zijn de prijs te bepalen.
Ze hebben wel degelijk concurrentie, wat HenkDePoema ook zegt....

Concurrentie met een losse telefoon + tablet is gewoon aanwezig!

Als de prijs gelijk is met 2 losse devices dan ga ik toch echt liever voor 2 losse devices. Kan er gewoon 1 stuk gaan zonder dat je beide kwijt bent, kan je beide wel naast elkaar gebruiken indien gewenst, en krijg je gewoon letterlijk meer hardware voor je geld.
Het voordeel dat je een app niet dubbel hoeft te installeren is ook weer een nadeel, veel apps hebben (om een of andere reden) een gewone versie en een HD versie, deze werken vaak niet zo makkelijk op een device waarvoor de app niet bedoeld is. Voor dat soort apps zul je dus als nog 2 apps moeten installeren, hoewel er gewoon een mogelijkheid in Android zelf zit om deze 2 versies in een app te verwerken.
Dit heb ik altijd een mooie stap gevonden van Asus, een telefoon en een tablet combineren.
Zelf zou ik het idee verder proberen uit te werken door het basis apparaat echt te schrinken en die dan te koppelen met of een telefoon en een tablet of als je thuis bent je monitor.
Het apparaatje kan je dan altijd op zak hebben (wearable als je 't heel erg klein krijgt) en dit interfaced gewoon met allerhande randapparatuur in de vorm van telefoonscherm, tabletscherm, ...
Zal nog wel iets voor de toekomst zijn maar dit is toch al een mooie stap.
Ik ben blij dat Asus nog steeds verder gaat met de ontwikkeling en optimalizering van de Padfone. Nu is onder andere de resolutie van het tabletdock verhoogd, waardoor een van de laatste minpunten weerlegd is. Ik hoor hier veel tweakers over de prijs, maar eigenlijk valt dat nog best mee.
Even ter vergelijking:
Zowel de One van HTC als Sony hebben ongeveer dezelfde specs en hebben de volgende prijzen: 621 euro voor de Sony (http://tweakers.net/product/322620/sony-xperia-z/), terwijl de One een adviesprijs krijgt van 699 euro. Dan hebben we het alleen over de mobiel van Asus. Dan zitten we dus, even gemiddeld genomen, op 650 euro.
Nu het tablet-gedeelte. Een tablet met zo'n resolutie heeft ongeveer de prijs van de Infinity en deze staat op (pricewatch: Asus Transformer Pad Infinity WiFi 64GB Goud 581 euro. Sony met zijn Xperia Z tablet kost 500. Samen met de telefooon zou je dus 1120 euro kwijt zijn bij Sony voor twee apparaten met ongeveer dezelfde functionaliteit. Daarnaast heeft deze mobiel heeft ook nog eens 64 GB intern geheugen. Het wordt aangeboden als 1000 en dat is tevens een adviesprijs. Nu is het zo dat het geen volledige tablet is, dat is correct. Het enige wat er namelijk uit is gelaten - dat zijn de componenten zoals de soc, geheugen en andere aansluitingen. Dat is echter niet het duurste aan een tablet, dat is de accu en het materiaal. Al met al vind ik zelf dat Asus een goede prijs hanteert, al is dat voor de mede mens bijna niet te betalen. Dat wel. De stap is te groot, maar het biedt relatief veel waar voor zijn geld.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 25 februari 2013 16:30]

De display van de PadFone Station heeft een beelddiagonaal van 10,1" en heeft een resolutie van 1920x1200 pixels.
Mooie resolutie hoor, wel opvallend dat de PadFone zelf een resolutie van 1920x1080 pixels heeft.
Zal dit geen problemen opleveren met de schaalbaarheid van apps en dergelijke?
Zover ik weet worden applicaties onder Android ontwikkeld op basis van percentages ipv pixels of een andere eenheid. :) Dat zou dus verhouding technisch weinig tot geen problemen moeten opleveren.

...Althans, zo heb ik dat ooit een keer ergens meegekregen.

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 25 februari 2013 17:02]

correctie: applicaties knnen op die manier ontwikkeld worden. Het is niet noodzakelijk.
goede uitleg op stackoverflow
Het is niet alleen dat, maar ook de layout van een app zou compleet anders kunnen worden (denk aan de standaard e-mail app) tussen tablet en smartphone. Ik denk dat dergelijke apps op z'n minst opnieuw moeten starten, want het omswitchen hiertussen is allerminst common, en zal zeker niet automagisch gaan.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 februari 2013 01:00]

Vergeet de menubalk niet, die neemt ook ruimte in.
Volgens mij komen deze pixels er nog altijd boven op. Zo is het bij hun andere tablets wel.
Tsja dat kan gebeuren dat ze een feature die 0.01% gebruikt niet ondersteunen, en misschien had je zelf eerst onderzoek moeten doen ipv. gewoon het snelste van het snelste bij elkaar gooien :+
Leuk dat Asus daar mee komt, mooi ding nu hopelijk nog wat echte support voor het merk Asus :" the heart of technology."

Wel mijn Asus Exreme IV Republic of gamers moeder bord heeft namelijk een harttransplantatie nodig,

Wat wil ik als gamer: het snelste van het snelste natuurlijk en dat blijkt net even niet ondersteunt te worden op dit perperdure moederbord, een revodive booten oftwel boot over PCI-E zijn ze maar even vergeten te implementeren.

Schijnbaar denken ze by Asus dat gamers de trage SATA bus willen gebruiken.
Leuk, je ziet een willekeurig Asus topic en grijpt het maar aan om te miepen over een probleem dat je hebt met je Asus moederbord. Zielig.
Nadeel van 2 zelfstandige devices: 2 maal een SIM met abonnement en kosten.
waarom 2 maal sim?
bellen met een tablet doet geen hond. surfen kan perfect via tethering
Ik weet niet of tethering een realistische use case is. Zeker met de beperkte datalimieten tegenwoordig... Sinds ik een laptop heb zonder 3G gebruik ik simpelweg geen mobiel internet op mijn laptop meer. Natuurlijk is er de mogelijkheid om te tetheren, maar bij Utrecht Centraal werkt het in de spits gewoon niet, op de routes in de trein valt het ook soms weg, maar het ergst is nog wel dat je accu zo gigantisch hard gaat.

Natuurlijk zijn er hier veel tweakers die dat voor lief nemen en hier blij elke dag gebruik van maken, maar in mijn ogen is tethering geen 'oplossing' maar een work-around.

[Reactie gewijzigd door DJFliX op 25 februari 2013 20:53]

Je kan gewoon een extra simkaart aanvragen dus 2x abonnementskosten gaat niet op.

//edit:
Er zijn trouwens 2 heel verwarrende dingen in de user interace van dit forum.
1. Dat driehoekje bovenin kan beter weggelaten worden als iemand niet op iemand reageert.
2. Als je als laatste op iemand reageert, dan komt de verticale streep niet mee. En dan lijkt het helaas net zo alsop je op je voorganger reageert.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 25 februari 2013 19:28]

Die kun je dan niet tegelijk gebruiken toch? Dan krijg je het verhaal dat telefoontjes en smsjes soms bij de ene telefoon binnenkomen en soms bij de andere (of de tablet). Of is dat tegenwoordig anders?
Hmmm tja, daar zeg je wat. Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met verouderde dingen zoals normale telefonie en sms. :)
Wel jammer dat het setje 999 kost.. opzich is dit natuurlijk niet gek.
Je krijgt namelijk een telefoon een tablet in een.

Maar toch denk ik dat dit product zijn prijs de massa een beetje zal afschrikken.

De kenner/hobbyist daarin tegen zal dit waarschijnlijk weer begrijpen.
Er zal wel een flinke community rond omstaan.
Foute redenering:

Je krijgt een telefoon en een scherm (dat in een tablet kan veranderd worden)

Als je de twee apparaten appart zou kopen dan kom je op hetzelfde bedrag, maar dan heb je wel 2 x een cpu,ram,flashdrive,etc.. die je bovendien onafhankelijk van elkaar kan gebruiken (of twee gebruikers of twee locaties of twee keer meer resources)

Maw met deze combinatie voor die prijs is asus gewoon een monstermarge voor zichzelf aan het maken, hopelijk tuimelen er niet te veel consumenten in de val..
Maw met deze combinatie voor die prijs is asus gewoon een monstermarge voor zichzelf aan het maken, hopelijk tuimelen er niet te veel consumenten in de val..
Heb je wel naar de specs gekeken? Dit apparaat is complexer om te produceren dan een gewone tablet en dus hangt daar een duurder prijskaartje aan. Zo vreemd vind ik die hoge(re) prijs niet.
Zo complex is het nou ook weer niet. Scherm output kan elke high end telefoon, opladen van een andere batterij kan elke telefoon (zelf dumbphones), alleen het touchgedeelte doorgeven was misschien een uitdaging. Het schuifmechanisme is ook niet echt moeilijk te maken :)

Maar dan nog maakt dat niet uit. Waarom zou je meer betalen, omdat het onder de motorkap complexer is? Wat heeft de gem. consument daar nou mee te maken?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 februari 2013 17:19]

Maar dan nog maakt dat niet uit. Waarom zou je meer betalen, omdat het onder de motorkap complexer is? Wat heeft de gem. consument daar nou mee te maken?
Omdat er een doelgroep is voor die dingen. Dat die doelgroep onder de prijs en functionaliteitsbewuste Tweakers gemeenschap niet is te vinden zegt daarbij niet zoveel. En wat ik hier schrijf wordt wel vaker in reactie op een dergelijke vraag op deze site geschreven. Het hele eiereten is dat de vraagsteller dan niet alleen de vraag als retorische vraag zou moeten stellen maar ook eens googled waarom dit ding bestaat.

Van die Infinity was ook een voorganger, die gewoon Padfone heette. Dat ding had zijn nukken (lage resolutie tablet) maar was blijkbaar succesvol genoeg om een opvolger te rechtvaardigen. Blijkbaar is er een groep mensen groot genoeg met interesse in een dergelijk apparaat, en dicht die er een functionaliteit aan toe die wij hier met zijn allen niet zien of kunnen verzinnen.
valyt nou ook wel weer mee het is gewoon een extern scherm met accu dat is nou niet echt hoogstaande techniek.
je moet alleen de video output hebben voor het tablet scherm de rest word door de telefoon gedaan.
Als je ziet dat een android HDMI sitckje slechts 50 kost dan is het geen wonder dat er niet veel kosten te besparenzijn door net dit deel uit de tablet te laten vallen en hiervoor de Fone te gebruiken.
Moest ik assus zijn zou ik er een dummy Fone bij leveren voor die prijs en kan je zo toch de tablet appart gebruiken met de dummy Fone of je echte Fone er in steken en dan zo werken.
Kan je later ook nog het Fone gedeelte upgraden , een beetje zoals de smartTV's van samsung.

[Reactie gewijzigd door FluoDude op 25 februari 2013 19:43]

Dit word natuurlijk alleen samen verkocht, dan zijn het alleen mensen die een tablet en een smartphone zoeken die dit zouden overwegen.
Als je een tablet zoekt dan valt dit eigenlijk al af, zelfde voor als je ee smartphone zoekt.
De telefoon wordt ook los verkocht. Voor rond de 700 euro kan ik me herinneren. Dus als je alleen de telefoon wilt (best een goeie telefoon trouwens) kan dat ook.

Edit: ik vergis mij met de Padfone 2. Daar was de tablet en telefoon los verkrijgbaar.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 25 februari 2013 16:11]

700 euro ?

No way niet kopen de galaxy S4 zal net zoals zen voorgangers beschikbaar worden voor 599 euro en op de site van samsung zullen ze weer een cashback geven van 100 a 150 eur)
Galaxy S4 zou dus neer komen op 450-500 euro met dezelfde specs als deze fone

Think before you act (impulsivly)
Het lijkt als de dag van "eergisteren" dat de Padfone 1 uitkwam en als de dag van gisteren dat de Padfone 2 te koop zou zijn. De padfone 2 zou rond Kerst uitkomen, volgens mij is dat pas begin februari geworden. Op de site van Zercom staat bijvoorbeeld dat het toestel uit Duitsland komt... Hoe zal dat zijn met de Padfone 3? Is deze wel in NL verkrijgbaar en op voorraad? Zo ja, hoeveel weken/maanden na de introductiedatum zal dit zijn?
Asus is naar mijn idee goed bezig met haar producten, maar de nieuwe versie wordt aangekondigd voordat de oude versie goed en wel te verkrijgen is. Op deze manier blijven mensen wachten bij een aankoop of kiezen (mits het mogelijk is) voor de concurrent.

Edit: Ik hoop echter wel dat deze variant (net als de padfone1) een toetsenborddock ondersteund zodat de liefhebber van de Asus Transformer tablets echt het beste hebben van 2 werelden.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 25 februari 2013 16:15]

Inderdaad. Ik voel met met mijn quasi splinternieuwe Padfone 2 nu serieus de lul. Ze gaan toch wel serieus hard met al die nieuwe releases.
Edit: Ik hoop echter wel dat deze variant (net als de padfone1) een toetsenborddock ondersteund zodat de liefhebber van de Asus Transformer tablets echt het beste hebben van 2 werelden.
Beste van 3 werelden dan ;)
voor 2 in 1 lijkt 999 adviesprijs hoog. Er is
maar 1 processor. Maar een xperia z en xperia tablet z is samen ook al 1120 euro.
dan kies je ook 2 lijp dure producten uit...

huawei tablet is 420 euro met top specs en daar kan je nog een top telefoon bij kopen.
De pest is toch wel dat er zo weinig prijsverschil zit tussen twee losse apparaten en deze combinatie. Daartegenover staat dan weer het nadeel dat je ze niet tegelijk kan gebruiken. Nu gebruikt mijn vriending de Transformer voor Facebook en ik mijn GNex als Yatse bediening voor XBMC (oid). Bovendien als een van de twee het begeeft dan wordt het geheel eigenlijk teniet gedaan. Zeker als de smartphone het begeeft.

Ik zie ook het nut nie zo van het delen van informatie tussen die twee apparaten. Alles staat al in de cloud, dus wat valt er dan nog over te dragen. Alle contacten, foto's, Google Docs documenten etc staan online.

Ik vraag me af wat hier de verkoop cijfers van zijn. Asus blijft het maar proberen, dus blijkbaar zien ze wel verkopen. Of hopen ze tegen beter weten in om er iets van te maken? Voordeel voor hun zal zijn dat er een flinke marge zit op de verkoop van 2 apparaten in 1 klap.
Als het ding werkelijk geweldig zou verkopen dan stond het wel in de Top 10 verkooplijsten die telefoonwinkels publiceren, dus ga er maar vanuit dat ze niet heel hard lopen.

De pest van dit concept is dat je 'combinatiewinst' alleen drie kleine chips zijn (SoC, RAM, storage), de echt dure onderdelen blijven dubbel: behuizing, scherm, accu. Het zal dus altijd moeilijk zijn om veel goedkoper te worden dan 2 losse apparaten. Nog los van het feit dat het een compromisprodukt is: als telefoon zwaar overpowered met (vrijwel zeker) beroerde accutijd, als tablet weer relatief zwak tussen al het Tegra 4 en Exynos 5 Octa geweld deze zomer.
exynos-5 is een dual-quadcore, geen octacore, omdat het 2 afzonderlijke kernen zijn, die niet tegelijkertijd werken