Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Jagex Games Studio, ontwikkelaar van RuneScape, heeft besloten om de mmorpg weer online te zetten in de vorm die het in 2007 had. De community kan stemmen over hoeveel onderhoud de ontwikkelaar moet plegen aan het 'oude' spel.

De Old School RuneScape-servers zijn online gegaan dankzij feedback vanuit de RuneScape-community. Ontwikkelaar Jagex zou de servers online zetten na het behalen van 50.000 stemmen en die drempel was binnen enkele uren geslecht. Jagex laat ook de hoeveelheid ondersteuning die het gaat bieden afhangen van het aantal stemmen. Bij 500.000 stemmen zal de ontwikkelaar een apart ontwikkelteam inzetten en zal de game zonder extra kosten te spelen zijn. Daarnaast zal er wekelijks onderhoud worden uitgevoerd en kunnen leden stemmen voor nieuwe content. De poll loopt tot 1 maart.

RuneScape-ontwikkelaar Jagex maakt vaker gebruik van de input van spelers. In 2011 kwamen Free Trade en Wilderness, die uit de game waren geschrapt, terug nadat de uitslag van een poll uitwees dat 91 procent van de stemmers de content terugwilde.

Met de introductie van Old School RuneScape komt er een derde versie van de game. De oorspronkelijke versie, die in 2001 in bètavorm van start ging, kan nog steeds gespeeld worden, onder de naam RuneScape Classic. Old School RuneScape stamt af van de versie die Jagex in 2004 op de markt bracht. Die heette in eerste instantie RuneScape 2, om het verschil aan te geven met wat later RuneScape Classic ging heten. De game werd bij de officiële introductie in maart 2004 omgedoopt in RuneScape.

RuneScape zoals het er in 2012 uitzag

Reacties (58)

Reactiefilter:-158056+144+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het artikel hier op tweakers is inderdaad niet geheel compleet. Het heeft enkel gezegd dat er bij 500k+ stemmen geen additionele kosten zijn voor het spelen van de 2007 versie. Dit is deels correct.

Om überhaupt in te kunnen loggen moet je voor het huidige spel een member-account hebben. Met dit account kun je vervolgens tot 1 maart stemmen. Nadat je je stem hebt uitgebracht krijg je zolang de poll nog loopt al early access. Iedereen die stemt krijgt overigens tot 31 maart gratis membership voor de 2007 versie. Dit is om de mensen die speciaal terugkomen om te stemmen te compenseren voor de kosten van het member worden.

Een nieuw memberaccount kan al aangemaakt worden vanaf $1.98 (75% korting op eerste maand).
Mochten de 500k+ stemmen behaald worden, vervallen eventuele kosten bovenop de standaard membership prijs die ten alle tijden betaald moet worden. Lukt dit niet, bedragen deze kosten $4.95.

Op dit moment zijn er iets meer dan 400k stemmen, met nog zo'n 5 dagen te gaan. Als het zo doorgaat, halen we de 500k net.

Ik heb al enkele oude vrienden terug online zien komen en dat roept leuke herinneringen op. Ondanks dat mensen zeggen dat het nostalgische gevoel weg is, ben ik het niet geheel eens met die uitspraak. Oké, je kent het meeste al en het ontdekkings gevoel is weg. Daarbij hebben veel van de 2007 spelers tegenwoordig minder tijd, maar dat alles maakt het niet minder leuk.

Iedereen begint overigens helemaal vanaf het begin. Nieuwe stats, nieuwe economie. Voor meer informatie, bekijk de FAQ op www.runescape.com/

Edit: Het leuke voor mij, is dat de clan waar ik vroeger al jaren in gezeten heb, nog altijd bestaat. Veel mensen ken ik dan ook al zo'n acht jaar. Ook heeft deze Nederlandse community inmiddels officiële support van jagex. And like the old say goes; they always come back. (Www.rsrclan.com)

[Reactie gewijzigd door Pascalx op 26 februari 2013 09:05]

Moeten ze bij World of Warcraft ook doen. Geef mij maar een TBC server!
Werkt niet. Mensen willen dit vanuit een nostalgie gevoel, en komen er dan achter dat het allemaal niet zo mooi meer blijkt als het in je herinneringen was. Dit duurt een paar maanden, dan is iedereen weer vertrokken.
Ik zie een TBC of Wotlk server voor WoW opzich wel werken, dit zijn onder de community toch de populairste expansions (Al wordt MoP ook goed geoordeeld, Cataclysm daar blijft echter het merendeel toch wat negatief over). Ik zelf zou er denk ik zeker op spelen, al zou het wel een gehannes worden om alle oude addons weer te vinden :P Vergeet ook niet dat je maar een paar duizend man nodig hebt om een server levendig te houden, iets wat bij een spel als WoW zeker zou moeten lukken met een actief speler aantal van bijna 10 miljoen, en naar ik verwacht zeker nog een miljoen of 5, als het er niet meer zijn inactieve accounts (waarvan ik er persoonlijk zeker 10-15 ken die gestopt zijn juist vanwege de vernieuwing bij WoW).

Echter zie ik blizzard deze stap niet maken, hoewel er zeker vanuit de community vraag voor is echter blizzard heeft al meerdere malen expliciet aangegeven de game verder te willen ontwikkelen i.p.v. legacy servers te gaan ondersteunen.

De suggestie zoals hierboven van een private server vind ik echter niet een goede, niet alleen zijn deze servers illegaal (ze maken inbreuk op de rechten van blizzard, dus ik weet sowieso niet of het noemen van specifieke servers hier mag), van wat ik gehoord heb van kameraden die na gequit te zijn met WoW vanwege nieuwe expansions en daarna een private server hebben geprobeerd blijkt ook nog eens dat deze servers vaak van erbarmelijke kwaliteit zijn. PVP werkt vaak wel redelijk, maar PVE is een groot drama. Bosses missen hun scripts, of zijn onvolledig gescript waardoor PVE te makkelijk voor woorden is.
Private servers zijn toch wel continue beter aan het worden; ik heb zelf een tijdje gewerkt aan Excalibur, die puur een TBC realm draaiden, en bijna alle PvE events heb ik toen uiteindelijk erg dichtbij officiele events kunnen scripten / scripts voor kunnen gebruiken (is een actieve community die zich daar mee bezighoudt). Blijft altijd een beetje gokken omdat niet altijd alle triggers bekend zijn, maar adhv client-files en goed timen van bijvoorbeeld youtube video's kom je een heel eind. Dat was een paar jaar geleden, en ontwikkeling is sindsdien niet stopgezet, integendeel.

Overigens zijn die servers zo opgezet dat de 'content' in principe los staat van de server. Soms heb je echter bugs die niet gefixed kunnen worden zonder aanpassingen in de server (of vice versa), waardoor inderdaad niet alles vlekkeloos loopt.

Het probleem met private servers is daarnaast dat ze continue achter de feiten aanlopen. Op het moment dat WotLK uitkwam waren misschien een kwart van de TBC quests en bosses gescript - was een ramp om toen te levellen als de server waar je op zat niet iets had om automatisch missende quests voor je te completen. Toen het met WotLK eindelijk een beetje ergens op begon te lijken kwam Cataclysm, etc. Juist private servers die nog 'oude' versies draaien zullen daarmee een relatief goede ervaring geven.

[Reactie gewijzigd door FragFrog op 25 februari 2013 16:47]

Helemaal mee eens. Het spijtige van nostalgie is dat het nooit zo wordt als het was.

Gelukkig kunnen dingen wel leuker worden ;).
Heel ander spel misschien, maar ik trek de vergelijking met het Open TTD project. Lekker oldschool vormgegeven (nauwelijks veranderd sinds de 90'er jaren). Daarnaast flink wat verbeterd aan de gameplay, in een vorm die toen nog niet voor mogelijk werd gehouden.

En met 50.000 stemmen in een korte tijd is er blijkbaar genoeg animo voor. Zouden de ontwikkelaars hier ook zo massaal gaan investeren in de gameplay? Verder ben ik niet bekend met het spel zelf, buiten dat ik heel af en toe bij iemand over de schouder mee keek.

Accountbeveiliging zal hopelijk wel beter zijn nu, ik hoorde toen nogal vaak over gehackte accounts en zo.
Het spijtige van nostalgie is dat het nooit zo wordt als het was.
Echt wel ;-)
Ik herbeleef op dit moment Diablo 2 Lod met mijn vriendin, 12 jaar na dato ;P
Zij met een might/zealadin, ik met een dual sword frenzy barb.

We gaan dood aan de lightning scarabs in act2, en peentjes zweten bij Bremm Sparkfist met z'n lightning, en die klote kleine mannetjes in de Durance of Hate die ontploffen, en die irritant stamina-zuigende kloteflies in act3, en uitgebreid de grond nalopen na het epic gevecht met de council, en we worden nu bestookt in act4 door die knight-mages met hun elemental attacks, en zoeken flawed diamonds voor in haar 3-socket pala shield (die al van zichzelf 11% resist all had!), in afwachting van een mooi Tal-Ort-Ral-schild ;P

En we hebben hsarus boots gevonden, en dirk the diggler, maar die was ethereal.

Jahoor, geen d3 meer nodig ;-) Ben weer helemaal verkocht. Geniaal spel.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 25 februari 2013 18:10]

Diablo 2 classic werd fanatiek gespeelt toen LoD uitbereiding al een paar jaar uit. Hardcore classic ftw?

De verhouding was natuurlijk ver in het voordeel van de uitbereiding.

[Reactie gewijzigd door Ziasod op 25 februari 2013 15:44]

1.09 is ook nog heel populair.
dat komt omdat vanaf 1.10 de Hell difficullity zo erg aangepast was dat die voor solo play bijna onmogelijk was gemaakt
speel zelf ook nog veel 1.09D en heb de patch ook nog steeds op backup staan
Valt best mee.
Laten we even zeggen dat 9/10 keer een nieuwe 'update' gemaakt is om extra centjes te verdienen. Immers heeft een groot aantal mensen de nieuwe expansions van WoW gekocht.
Dat wil dus niet zeggen dat het spelen van het spel in 'vanilla' slechter is, of snel zou gaan vervelen.
Ik kan zo een aantal games opnoemen die zonder expensions/updates had nog goed had gedaan.
- WoW, D2, ConquerOnline, CSS

Zelfs conqueronline had/heeft een 'oldschool' server, en dat werd door de community veel gebruikt.


-
Wat ik dus bedoel: Een patch/expension komt niet altijd omdat men nieuwe/betere/andere content wilt, maar omdat de Dev'r meer geld wilt.
Een groot verschil dus.

[Reactie gewijzigd door Douweegbertje op 25 februari 2013 15:47]

Wow, Conquer Online... dat is pas een slecht spel maar ik heb het 5 jaar gespeeld en be sinds kort weer begonnen. Het is wel leuk om je tijd te verneukelen.

conqueronline heeft nog steeds de Classic Servers. Wel jammer dat het niet helemaal Classic is. Maar de mensen zoals ik die private servers maken, hosten of gewoon erop spelen zitten inderdaad meer op de Classic Private servers.

Ik moet zeggen als CO weer naar Classic zouden gaan zonder de stomme dingetjes van nu, zullen de veteranen wel weer een beetje spelen. Maar ik vrees juist dat het niet gebeurt.
Een van de weinige spellen waarbij de private servers ontzettend populair werden, vanwege allerlei ongewenste vernieuwingen in het spel door de fabrikant.
Ja inderdaad, maar het is nog een redelijk leuk spel bij de "echte" servers. Private is toch iets leuker.
Niet helemaal mee eens.. Er zijn genoeg spellen waar mensen liever het oude vertrouwde spelen dan al het nieuwe. En die nemen het dan voor lief dat het er niet altijd meer zo goed uit ziet :)
Yep! Jedi Knight Acedemy anyone?
beste starwars lichtsaber game ooit! latere opvolgers waren kan niet zo goed.
Valt goed mee hoor. Het is ondertussen ook al weer even geleden, maar toen ik de laatste keer door de TBC zone levelde heb ik me enorm vermaakt, maar dat is eigenlijk niet wat de meesten willen.

De raids in TBC waren echt subliem. Ik heb MoP nog niet geprobeerd maar tov WotLK en Cata waren die veel uitdagender en leuker. Moesten ze TBC terug online zetten koop ik vandaag nog gametijd. Ik ben er 100% zeker van dat veel van mijn oude vrienden en clanmates dat ook zouden doen (dan bedoel ik RL vrienden die samen met mij gestopt zijn). Het is inderdaad niet zo polished en afgewerkt als tegenwoordig, maar de endgame content zit zeker goed. Nog een goede dosis nostalgie erbij en meer moet ik niet hebben...
IK speel het nu al een paar dagen en ik moet zeggen dat ik dit véél leuker vind.
Natuurlijk geeft het wel een nostalgisch gevoel omdat ik van 2004 tot 2009 gespeeld heb maar ik heb zo het gevoel dat ik hier niet snel mee stop ;)

TL:DR

spreek voor uzelf!
Is denk is zo, dat werkt niet.

Tijden geleden zijn er ook heel vaak bv Counter-Strike Beta 5 servers o.i.d opgestart na hele discussies op fora's en speciale avonden hiervoor.

Resultaat? Drie man en een paardenkop kwamen opdagen. En de mensen die kwamen waren er ook gauw weer klaar mee.
Jij praat mensen na. private servers als arena-tournament.com (WotLK op dit moment, binnenkort Cata) zijn zeer druk bezocht. Ik durf mijn huis er op te wedden dat zodra Blizzard een "old-school realm" zou introduceren deze constant een login queue heeft.

Maar dat gaan ze (om begrijpelijke redenen) toch nooit doen, dus ik blijf lekker dromen :+
Dat geldt eigenlijk voor elk spel, want geen enkel spel blijft voor eeuwig leuk.

Toen ik 5 jaar geleden nog WoW speelde was er al een grote vraag naar vanilla servers. Het zou zeker geen slechte zet zijn voor de portemonnee van Blizzard om een paar vanilla servers op te starten ;)
Ik weet het wel zeker van wel. Ook nu al zijn er honderdduizenden die op private vanilla servers spelen.

Gezien het feit dat er maar 10-20k mensen op één realm kunnen, zou er zeker een login queue ontstaan.
Ja lijkt mij gaaf of gewoon vanilla WoW :) Maar zal nooit gebeuren: http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/1751857331#15

"We realize that some of you feel that World of Warcraft was more fun in the past than it is today, and we also know that some of you would like nothing more than to go back and play the game as it was back then. The developers however prefer to see the game continuously evolve and progress, and as such we have no plans to open classic realms or limited expansion content realms"
Ik snap het niet zo goed. Kan je met je huidige account uit RuneScape dan ook in "Old School RuneScape" inloggen?
Je begint gewoon opnieuw op die servers (je hebt uiteraard nog je andere acc voor op de normale servers)
Inderdaad. Tutorial Island enzo :)
Maar 't is echt wel back to basics.
Wat betekend dit nou voor de wilderness? Zit deze er nou normaal in, of zijn er alleen maar specifieke gebieden in de wilderness waar je anderen kan aanvallen? (dat bouny hunter gedoe)
Je hebt alleen een level-limit, zodat je als level 40-er niet iemand van lvl 3 kan aanvallen. Verder krijg je gewoon de drops. Gewoon rollback naar vroeger. :)
Dus ook geen vage spookjes meer die honderdmiljoen-miljard hitten, en normale clan fights zijn ook weer mogelijk?

Ze beginnen het eindelijk te snappen..... (niet dat het wat uitmaakt voor mij, want ik ben toch allang gestopt)
Het enige wat ik vroeger leuk vond aan Runescape PVP met wat vrienden

All mijn gelevelde stats hadden ook te maken met PVP, dus alleen fishing, cooking en beetje firemaking en woodcutting, en de rest alleen combat skills... mooie tijden

Misschien toch maar weer eens kijken voor de nostalgie
Hier heb ik me in mijn tienertijd uren mee vermaakt. En dan stiekem tijdens de avonduren als het rustig was op het callcenter bijbaantje een beetje grinden, coal minen, dat soort meuk. Oooh de memories. Leuk dat ze de oldschool versie weer lezen inblazen, al heb ik volgens mij alleen classic gespeeld als ik de jaartallen zo zie.

Wat mij betreft is dit nog steeds een van de best uitgewerkte browser-rpg's allertijden.
Hahaha en of, coal mining tot je erbij neerviel! En dan met level 60 eindelijk die befaamde mining guild inkomen, wat was ik een partij trots.

Classic was gewoon mooi om te spelen, het was helemaal nieuw en uniek vond ik. RS2 heb ik ook gespeeld, daarin was het allemaal wat mooier uitgewerkt. Als je skills als runecrafting kent zul je ook RS2 gespeeld hebben.
vraag me af wat het ontwikkelingsteam dan zal doen, voornamelijks bugs fixen of mss graphics update of mss nieuwe updates die het mogelijk weer verpesten?

wel een mooie anti-bot update.
Nu ja, het zijn vooral goede herinneringen bij runescape, als ik het nu terug speel dan verveel ik me gewoon dood. :*)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 25 februari 2013 15:44]

Ze zullen gewoon optimaliseren en bugfixen neem ik aan. Browsers zijn sterk veranderd op 10 jaar tijd. Het zou inderdaad vreemd zijn als ze nieuwe features gaan introduceren in de "old school" versie :p.
Ik heb runescape héél lang gespeed , sinds ik 9 jaar oud was ofzo . 10 jaar later man.. heel het spel is verkloot , ze probeerden vaak véél te veel dingen om het "beter " te maken ten kosten van de old community


ben zo vaak gehackt ook op een max account 8)7

Heb nu een pure void account (soort van speciale combat style voor de onwetenden) sinds de vorige update van Evolution of combat kon ik niet eens meer goed spelen omdat ik minder levenspunten heb dan de ander wegens mij amor ... wtf? Just ja , dankjewel Jagex for doing this.

2007 > Eoc
Dat gehacked worden is dan wel puur je eigen schuld..
Er waren en er zijn genoeg manieren om nooit gehacked te worden.
school computers he 8)7
Ben het al fanatiek aan het spelen! Geweldig!!
Gelukkig maar, heeft mijn stem toch nog nut gehad!
Hier zouden meer ontwikkelaars een voorbeeld aan moeten nemen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True