Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 83, views: 21.677 •

Sony heeft een patent ter goedkeuring ingediend waarin een nieuw type kopieerbeveiliging wordt beschreven. De PlayStation-fabrikant denkt aan de hand van laadtijden vast te kunnen stellen of de gebruikte media, zoals een blu-ray-schijfje, een origineel is of een kopie.

De patentaanvraag van Sony dateert al uit augustus 2011 maar is pas onlangs gepubliceerd. De beschreven kopieerbeveiliging zou bij de eerste keer dat bijvoorbeeld een PlayStation-game vanaf een blu-ray-schijfje wordt gestart de benodigde laadtijd meten. Aan de hand daarvan wordt een drempelwaarde bepaald waarbinnen de laadtijd mag variëren bij elke volgende keer dat het gamemedium gebruikt wordt. Sony bepaalt zo dus een benchmark. Bij iedereen die daarna de betreffende game koopt en opstart, wordt de laadtijd van de game vergeleken met de door Sony vastgelegde benchmark.

Valt de laadtijd van de game buiten deze grenzen, dan beschouwt het beveiligingsmechanisme deze als een kopie en wordt de game niet gestart. Ook kan het gebruikersaccount geblokkeerd worden op het netwerk van de fabrikant, bijvoorbeeld het PlayStation Network. Microsoft blokkeert ook sommige Xbox 360-gamers op zijn Xbox Live-platform, maar gebruikt daarvoor andere criteria, bijvoorbeeld als de fabrikant detecteert dat er met de firmware van de dvd-drive is gerommeld.

Sony stelt dat deze controle eenmalig maar ook met een zekere regelmaat kan worden uitgevoerd. Ook is het patent zo beschreven dat het op meerdere apparaatsoorten gebruikt kan worden, al ligt het gebruik bij consoles als de PlayStation voor de hand. Onduidelijk is nog of en wanneer het patent zal worden toegewezen en of Sony plannen heeft om de kopieerbeveiliging in de aankomende PlayStation 4 op te nemen; ook deze console zal nog games kunnen afspelen van verwisselbare media in de vorm van blu-ray-discs.

Patentaanvraag Sony beschrijft kopieerbveiliging op basis van laadtijden

Reacties (83)

Ik hoop dat ze ook rekening houden met stofjes en krasjes....
Ik vermoed zo maar dat "langer" niet echt een issue zal zijn.
waarom niet? juist gekopieerde Dvd's laden vaak net iets trager dan echte. Ik weet dat booten van HDD de meest gangbare manier is bij een PS maar ik denk echt wel dat ze beide kanten op controleren
Als ik het artikel lees nemen ze een benchmark en daarbinnen moet het werken. Zitten er te veel krassen op kan het zo maar even een stuk langer duren.

Dan zit je dadelijk met je originele niet werkende dvd speler.

Of ander probleem na jaren gebruik wil er ook wel eens stof op de dvd lens gaan zitten waardoor deze fouten maakt of er langer over doet, zit je dus weer met een probleem.

Dan krijg je weer dat bij een nieuwe generatie de dvd speler misschien net iets sneller is of de CPU net iets sneller en hup je profiel ziet er weer naast.

Klinkt leuk maar praktisch zal het te veel problemen geven. Sony zal niet zitten te wachten op klanten die betaald hebben maar niet kunnen spelen. In Amerika beginnen ze dan meteen een proces en heb je betaald maar doet i het niet heeft sony toch een dik probleem.
Dus image maken en van disk laden of gewoon instaleren vanaf een kopie (met evt. extra vertraging)
Dan gaat het altijd goed ;)

* BasieP ziet niet zo'n onoverkomelijk probleem
Dat wordt dan weer leuk als je je HDD gaat upgraden naar een SDD...
Iets vergelijkbaars doen ze volgens mij ook op de Xbox 360, maar is die firmware zo aangepast dat de drive gewoon de juist waardes geeft.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 25 februari 2013 14:02]

Als je het type bent dat niet voor PS4-games wil betalen, zou je kunnen wachten tot hackers er in slagen om Windows op de PS4 te installeren en je downloadt vervolgens gewoon de PC-versie.

Waarmee ik maar wil zeggen dat ook deze beveiliging vroeg of laat gekraakt zal worden. Dat deze informatie nu al naar buiten komt is voor de makers van homebrew natuurlijk handig; die zullen zich deze zomervakantie niet vervelen ;-)

Ik ben sowieso vůůr jailbreaken. Het apparaat is van mij en fabrikanten leggen onredelijke restricties op d.m.v. software (zoals het niet ondersteunen van bepaalde video- en audiocodecs). Ik hoop dan ook dat er vroeg of laat een XBMC versie voor de PS4 uitkomt.
En ik ben tegen jailbreaken: je koopt niet alleen een stuk hardware, je koopt een pakket. Bevalt het pakket je niet, dan heb je de mogelijkheid het niet te kopen.
Zeker bij consoles geldt dat, aangezien de console het verlieslatende deel van het pakket is. De aanbieder (Sony/Microsoft) verdient pas wat aan het pakket, als jij het op de geeigende manier gebruikt.

Als het pakket je niet bevalt, koop je maar een PC, en installeer je daar linux oid op.
Je koopt een pakket en bent daarmee volledig rechtmatig eigenaar van dat pakket en de bijbehorende functies. Je bent vrij dit pakket naar wens aan te passen.

Het walgt me dat een bedrijf nog steeds controle kan uitoefenen op iets waarvan IK de eigenaar ben, maar erger nog, dat er brave volgers rondlopen die dezelfde onzin uitkraaien.
Fout...

Je bent NIET de eigenaar van de software op de DVD of het OS in de X-box of PS!

Je hebt een licentie om de software te gebruiken, en je mag er een backup van maken. Maar heel veel andere dingen mogen niet: je mag de software niet verveelvoudigen, uit elkaar vlooien of veranderen, etc.

Het is een wijdverbreid misverstand dat dingen die je betaalt dan ook meteen helemaal van jou zijn. Dat geldt voor boeken, voor software in je console, maar ook voor die in bijvoorbeeld je auto of magetron: gebruiksrecht, geen eigenaar...

Sony, en ook Microsoft en Nintendo proberen om begrijpelijke redenen het gebruik van gemodificeerde (lees: gehackte) software te verhinderen: het kost ze wel geld, maar ze verdienen er niets aan. En Sony denkt nu in de laadtijd van een spel een indicator te hebben gevonden van illegale software. Persoonlijk denk ik dat dit erg tegen gaat vallen: de hackers zullen er omheen werken en de enige 'slachtoffers' zijn de minkukels die denken even snel een spel te kunnen winnen en daarmee hun hele account verstieren.

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 25 februari 2013 15:44]

Helaas. Niet goed.

Je bent wel de eigenaar, het is leuk dat fabricaten er allerlei magische spreukjes op los laten als licentie maar als je iets koopt ben je toch echt de eigenaar van dat toestel, wat daardan ook in zit kwa software. Dit staat toch echt in de wet beschreven hoor. Daarom mag je ook gewoon adverteren als je jailbreakt.
Je mag legaal je eigen apparatuur helemaal kapot hacken hoor. Als er in een licentie iets anders staat, dan is die licentie niet rechtsgeldig. Bedrijven zouden graag willen dat ze zelf de wet kunnen bepalen, en met licenties proberen ze keer op keer weer hoe ver ze kunnen gaan, maar sommige dingen die ze beweren zijn gewoon niet rechtsgeldig.

Uiteraard is de overeenkomst die je hebt met de fabrikant daarmee ook gelijk ontbonden. De fabrikant hoeft jou geen garantie of service meer te verlenen. Als het ding kapot gaat ben je je geld kwijt, en ze kunnen ook je account afsluiten, want dat account is een service (geen gekocht product), en die hoeven ze je niet meer te verlenen als de overeenkomst beŽindigd is.

Ook heb je te maken met copyright enzo. Je mag niet zomaar omgebouwde consoles gaan verkopen. Maar ze kunnen jou niet stoppen als jij je console om wilt bouwen. Als jij iets koopt is het van jou.
Je mag legaal je eigen apparatuur helemaal kapot hacken hoor. Als er in een licentie iets anders staat, dan is die licentie niet rechtsgeldig. Bedrijven zouden graag willen dat ze zelf de wet kunnen bepalen, en met licenties proberen ze keer op keer weer hoe ver ze kunnen gaan, maar sommige dingen die ze beweren zijn gewoon niet rechtsgeldig.
Wishful thinking vrees ik, maar helaas niet in overeenkomst met de wet. Een jaar of drie geleden werd de handel in modchips al succesvol aangepakt door Nintendo in een rechtszaak tegen een handelaar in modchips. Een quote uit het artikel:
Volgens artikel 29a van de Auteurswet mag een gebruiker niet de beveiligingsmaatregelen in hardware omzeilen. De mod-chips en flashcards zijn hier juist speciaal voor ontwikkeld en dus in strijd met de wet, aldus de rechter.
De volledige tekst van het betreffende artikel is hier te vinden: http://maxius.nl/auteurswet/artikel29a
2. Degene, die doeltreffende technische voorzieningen omzeilt en dat weet of redelijkerwijs behoort te weten, handelt onrechtmatig.
De rest van het wetsartikel omschrijft dat omzeilen in de ruimste zin van het woord. Het gaat dus niet alleen om hardwarematige aanpassingen maar ook om aanpassingen aan de software (drive flash e.d.). Bovendien betekent dit dus dat het helemaal niet in de licentie hoeft te staan. Als het duidelijk is dat de maatregel bedoeld is om kopieeren tegen te gaan dan is het omzeilen daarvan dus gewoon een overtreding van de wet.
Wishful thinking vrees ik, maar helaas niet in overeenkomst met de wet. Een jaar of drie geleden werd de handel in modchips al succesvol aangepakt door Nintendo in een rechtszaak tegen een handelaar in modchips.
er zijn talloze wetten die elkaar tegenspreken, en hoe meer het er worden hoe minder serieus mensen ze gaan nemen. de boel is gewoon vreselijk outdated. ik geef het 2 generaties, dan knalt de boel in elkaar.

het was 20+ jaar geleden blijkbaar gewoon nog moeilijk voor te stellen iets te verkopen dat waardevol, nuttig, fysiek zichtbaar, oneindig en kosteloos kopieerbaar en compleet ontastbaar is.
Reden om prijzen aan te passen dan? :)

We hebben het enkel in bruikleen het toestel is niet van ons, tot het vanzelf ineens niet meer opstart. Dan is het ons probleem, want dan is het wel ons toestel...
@BlaDeKke : Mensen die slim genoeg zijn om hun console te hacken zullen de fabrikant ook niet nodig hebben voor reparaties. Brick je je PS3 tijdens het flashen van niet-officiŽle firmware, koop je een simpele flasher-kit voor § 80 en programmeert het ding gewoon opnieuw d.m.v. een externe HDD.

Alsof mensen met een gehackte console dit ding met massa's weer terug sturen naar de fabrikant na een brick ... zo naÔef zullen de meesten heus niet zijn.

Als ik een console voorzie van custom firmware maak ik de weloverwogen beslissing dat ik afzie van garantie (tenzij het apparaat hardwarematig defect gaat) en gebruik van (bijvoorbeeld) online diensten. Je krijgt dus bepaalde functionaliteit maar levert daar wel iets anders op in.

Hetzelfde zul je straks met de PS4 zien. Zoals de specificaties er nu voorstaan heeft deze console behoorlijk veel potentie. De vraag zal zijn in hoeverre Sony hier gebruik van zal maken. In de regel zie je dat een originele firmware voor een soortement van digitale castratie zorgt. Veel functionaliteit wordt weggelaten onder het mom van "veiligheid". De PS3 was (en is-) tot veel meer in staat zodra er van custom firmware gebruik wordt gemaakt. Ik kan nu probleemloos MKV bestanden met hoge bitrates afspelen die bovendien hardwarematig versneld worden door de Cell--processor. Bovendien kan ik 3D forceren indien de digitale "handshake" tussen PS3 en TV niet vlekkeloos wil werken.

Bij de PS3 heeft Sony ervoor gekozen om OtherOS te verwijderen omdat ze bang waren dat de console hiermee gehackt zou kunnen worden. Dat dit niks heeft geholpen moge duidelijk zijn; custom firmwares (v4.2x / 4.3x) zijn al een tijdje in omloop. Al die moeite die Sony heeft gedaan is voor niks geweest en hebben zich bovendien een kwade community op de hals gehaald. Die rechtszaken die Sony tegen verschillende (potentiŽle) hackers heeft gestart hebben ook niks geholpen. Het kost alleen maar bakken met geld.

Laten we hopen dat ze uit die fout hebben geleerd. Hoe heftiger je de beveiliging maakt en hoe harder je tegen je klanten aan stampt, des te fanatieker zullen hackers worden om hier wat aan te gaan doen. Voor de meesten is het een prestigezaak. Alleen de allerslimste koppen maken kans op de eervolle titel om de #1 PS4 hacker te worden. Ik zal de ontwikkelingen gespannen volgen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 februari 2013 00:17]

Ik denk eerder dat de grote verliezers te zijner tijd wederom de normale consument is als Sony dit systeem echt wil gaan gebruiken...

Ik voorzie nu al dat het systeem/de server op de ťťn of andere manier gehackt wordt en ofwel de hacker alle gegevens wijzigt (waardoor plotsklaps alle spelers accounts als 'pirated' aangeduid worden bijvoorbeeld) of een manier vindt om alle tijden te accepteren en zo Sony opnieuw flink de grond intrapt met zijn consumentvriendelijke producten...

Dit systeem is tevens alleen mogelijk als het altijd online is, dus je kunt wederom niet spelen als je internet het niet doet, of als er een (paar) servers niet werken. Leuk als je ISP een paar dagen onderhoud heeft of zo...
@Ramoncito : Hebben ISP's bij jou in Utrecht meerdere dagen nodig voor onderhoud ? Het langste dat ik ooit offline ben geweest is een uurtje of 2 Š 3; wat overigens al 3 weken vooraf door Ziggo werd aangekondigd. Bovendien was het s' nachts, dus had ik er geen last van. Uitval heb ik in die 6 jaar misschien 1 Š 2x gehad. Niks van te zeggen dus.
Geen idee waarom je reactie zo geplust is, maar je bent wel volledig eigenaar van wat je koopt, ook van (jouw kopie van) de software, en mag er (bijna alles) mee doen wat je wilt.
Je hebt echter niet het auteursrecht, dus verspreiden mag niet.
@Tukkertje-RaH : De hardware is MIJN eigendom na aankoop. Op de software van Sony neem je een licentie. Dat zijn twee verschillende dingen.

Omdat de hardware van mij is mag ik er (naar mijn mening-) in feite ieder type software naar keus opzetten. Doordat Sony functionaliteit uit de PS3 heeft gesloopt (OtherOS) en andere juist heeft tegen gehouden (zoals MKV support) zie ik niet in waarom ik deze functionaliteit niet d.m.v. een custom firmware zou mogen toevoegen.

Voor een custom firmware gelden andere overeenkomsten dan voor originele firmwares. Sony kan hoog en laag springen; zodra ik een custom firmware van derden installeer op een stuk hardware dat MIJN eigendom is heb ik niks meer met Sony's EULA te maken. Dat ze me dan van SEN bannen vind ik in dat geval ook niet erg; ik kies er tenslotte bewust voor om af te zien van de online service die Sony aanbiedt.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal krom dat het wel is toegestaan om custom firmwares op smartphones en tablets te zetten maar dat dit niet geldt voor spelconsoles. Tenslotte mag ik op mijn HP laptop (die met Windows 7 werd geleverd) ook Linux installeren. Naar mijn mening wordt er met twee maten gemeten.

Dit is ook de reden dat ik 2 PS3 consoles heb; eentje met een custom firmware voor al mijn "homebrew" (retro emulatoren en Showtime Media Center) en nog eentje die geheel origineel is en gebruikt wordt om originele spellen online te kunnen spelen. Zo heb ik het beste van beide werelden en heeft Sony toch leuk aan mij verdient.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 25 februari 2013 23:55]

Staat er niet gewoon in de BluRay specs dat als het inlezen niet lukt, dat dit nog een keer opnieuw moet gebeuren?

En met dit systeem houdt Sony zich dus feitelijk niet aan de specs. In feite zijn ze niet meer BluRay compatible. Ik zou zeggen, stop uberhaupt geen BluRay schijfjes meer in deze speler!
Ik denk dat voor het afspelen van spelletjes, Sony zich niet aan de BluRay specs hoeft te houden. Voor films is dat een ander verhaal, tenminste als je nog films wilt kunnen afspelen. Maar ik zie in het artikel niets staan over films. Het gaat over spelletjes.
Hoewel ik verwacht dat je op zich wel gelijk hebt en dat het alleen de spelletjes betreft moet je er toch rekening mee houden dat het niet zeker is.

Volgens het artikel:
Ook is het patent zo beschreven dat het op meerdere apparaat soorten gebruikt kan worden, al ligt het gebruik bij consoles als de PlayStation voor de hand.
Het kan dus ook maar gewoon een ideetje zijn dat ze misschien ooit eens achter de hand willen hebben.

Persoonlijk denk ik dat deze methode juist niet geschikt is voor een massaal geproduceerd apparaat als een spel-console.
De toleranties (verschillen tussen de apparaten, de schijfjes en de aanwezigheid van beschadigingen daarop) moeten zo groot zijn dat je al snel je precisie verliest. Met dat verlies is ook meteen het hele effect van de beveiliging verloren.

Daarnaast is deze hele beveiliging met de eerste de beste jail-break natuurlijk ook weer geschiedenis. Het is een leuk ideetje en leuke ideetjes patenteer je. Dan zie je later wel of het een koe is die te melken is. }:O

Maar voorlopig zie ik dit nog niet in de praktijk verschijnen.
Ik denk dat dit geen probleem is. De Xbox 360 heeft in het verleden ook deze detectie uitgevoerd. Volgens mij was dit de 2e "wave" van Xbox live bans (waar ik helaas ook bij zat O-) )

Het werkte bij de Xbox als volgt: Om een Xbox te "hacken" wordt de firmware van de DVD drive geflashed. Iedere keer als de Xbox vraagt of er een geldige DVD in de lade ligt reageert de DVD speler altijd met: Ja. Dit gebeurde echter zo snel dat dit helemaal niet mogelijk was. De DVD speler zou eerst moeten "seeken" voordat deze zou kunnen zien wat voor DVD er in de lade lag. MS heeft dus een ban uitgevoerd op alle Xboxen die een te snelle reactie hadden (minder dan een aantal milliseconden).

De firmware die daarna uitkwam repliceerde de seektime van een echte DVD zodat MS niet meer kon bannen via deze methode.
Ik denk dat dit geen probleem is. De Xbox 360 heeft in het verleden ook deze detectie uitgevoerd.
Waarmee er dus meteen weer 'prior art' geclaimd kan worden door Microsoft.

Sony zal dus niet veel kans maken op dit patent, en tevens is al bewezen dat het systeem als beveiliging niet werkt.

De kans dat dit op de volgende PlayStation te vinden is, is dus wel heel klein.

NEXT ! :)
Ik vraag me af wat er dan gebeurd als je Playstation al wat jaartjes oud is en de lezer wat kuren begint te vertonen.

Daar heb ik last van met mijn Xbox 360. Levert langere laadtijden op.
Dat is wat iedereen zich nu afvraagt. Ik zie hier ook meteen een gat in de beveiliging. Als je zoals nu bij de PS3 een emulator voor de drive schrijft, dan kan die ook deze laadtijden direct mee simuleren. Je moet alleen weten hoe het systeem werkt, maar als mensen weten uit te vissen hoe de beveiliging werkt, dan verwacht ik niet dat het veel extra werk zal zijn.

En laten we even niet vergeten dat dit alleen werkt voor disc versies. De PSN versies worden ook gekraakt,

Ik snap best dat ze piracy willen tegen gaan maar waar houd het op? Dit is WEER een anti-piracy systeem dat op de lange termijn alleen de betalende klanten het leven lastig maakt.

Steek dat geld liever in een systeem wat mensen het idee geeft dat ze iets beters krijgen als ze wel betalen, dan dat ze genaaid worden als ze het doen.
Precies, dit doe je eenmaal en je zet de snelheid gelijk aan die van de blu-ray drive.
Lijkt me handig om na iedere meting een voortschrijdend gemiddelde uit te rekenen om te voorkomen dat de ouderdom van schijf/laser roet in het eten gooit.
Klinkt aardig, maar de gemeten tijd die de standaard bepaalt staat op het schijfje.
Dat voortschrijdend gemiddelde moet je ergens anders opslaan, en is daarmee gevoelig voor kraken.
Dus als verloop van tijd je BlueRay laser of software trager word omdat het veel gebruikt word (of misschien stoffig word) dan kun je dus je spel niet meer spelen, en riskeer je een ban?
Bijzonder!
Wat nu als je apparaat hapert?
Of wanneer er een nieuwe versie van een console uitkomt en je een oudere game wilt spelen, die ineens sneller laadt? Wordt dat via het netwerk gedaan? Wat als je off line bent?
En wat als de Playstation na een aantal jaren langzamer wordt en het dus langer duurt voordat games worden opgestart? Of als er een aantal krasjes op de blu-ray zitten die invloed hebben op de laadtijd?
Wat nou als je systeem tijdens het opstarten van een game even hapert waardoor de laadtijd langer is? Kun je dan je legale game niet meer spelen? Stom systeem dit aangezien er zo ongelooflijk veel variabelen zijn waardoor het mis kan gaan.
is zo'n schema echt voldoende om een patent te krijgen? :o
Beetje tekst erbij, het gaat om het idee, niet om de technische uitwerking.

Zie het als een functioneel ontwerp :)
Volgens mij gaat het bij een octrooi juist altijd om de specifieke technische uitwerking die jij bedacht hebt, niet om het idee. In de NL wetgeving is het althans zo dat je een idee an sich niet kan octrooieren, je moet er altijd een uitwerking bij hebben die beschrijft hoe je dat dan wilt gaan toepassen...
Volgens mij betreft het een aanvraag ...

Normaal is een aanvraag zo ruim mogelijk opgesteld, en kan er altijd nog wat geschrapt worden.

In hoeverre de praktische uitwerking van dit concept problemen oplevert is voor een patent niet relevant.

Ik vraag me wel of in hoeverre dit nieuw is, het is namelijk al veel langer bekend dat bij het kraken van coderingen men bv meet hoe snel een antwoord komt - en dit concept lijkt daar volgens mij wel op.
een kopie laad de game toch net zo snel?
met een PS3 met CFW en Multiman en de kopie op harddisk starten spellen wel sneller.
Nee een kopie zal op bepaalde punten in de game er langer over doen om dit in te laden. maar als je via een HardeSchijf speelt is het weer wel sneller, ik snap deze zet van playstation niet zo
Dit kan in principe wel werken, als de fout marge groot genoeg is
Als de foutmarge groot genoeg is is het niet meer te meten. Het verschil van een orgineel en een gekopieerde is niet dusdanig groot dat je er een foutmarge van 1 sec ofzo op kan zetten
dat zal heel wat retour opleveren

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013