Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 16, views: 10.721 •

Panasonic heeft een cmos-beeldsensor ontwikkeld waarmee 3d-video mogelijk is met behulp van een enkel lensstelstel. Hiervoor wordt het licht voor het linker- en rechteroog op pixelniveau gesplitst. Panasonic wil de sensor onder meer gebruiken voor mobieltjes.

De door Panasonic ontwikkelde cmos-beeldsensor, met 2,1 megapixels, heeft een lenticulaire microlenslaag boven de subpixels, zo is te lezen bij Tech-On. Deze lenslaag fungeert als een 'beam splitter' om het invallende licht te splitsen in een deel voor het linker- en een deel voor het rechteroog. Om de intensiteit van het gesplitste licht te vergroten, maakt Panasonic gebruik van digital micro lenses tussen het kleurfilter en het lichtgevoelige oppervlak.

Daarnaast maakt Panasonic bij het nieuwe sensorontwerp gebruik van een aangepast kleurfilterpatroon. Bij een conventioneel Bayer-filter bestaat elke pixel uit twee diagonaal geplaatste groene subpixels, met een rode en een blauwe subpixel om de pixel compleet te maken. Bij het nieuwe sensorontwerp maakt Panasonic gebruik van subpixelparen om de 3d-beeldinformatie per primaire kleur te kunnen opnemen. De cmos-sensor kan hiermee 3d-video opnemen van objecten van minimaal een meter afstand tot de lens.

Bij de meeste huidige technieken om 3d-video op te nemen wordt gebruikgemaakt van minimaal twee lenzenstelsels en een beeldsensor, terwijl professionele 3d-camera's uitgerust zijn met zowel twee lenzenstelsels als twee beeldsensors. Een uitzondering op de regel is de 45mm f/1,8 2d/3d-lens van Samsung. De Koreaanse fabrikant heeft die lens voorzien van een systeem waarbij om en om twee lcd's in de lens verduisterd worden.

Panasonic 3d-beeldsensor 610px

Reacties (16)

Ziet eruit als een goed bedachte techniek, ben benieuwd of het in de praktijk in de buurt komt van 2 lenzenstelsels, verder heb ik nog niet echt het gevoel dat er veel behoefte aan een 3d camera voor smartphone's is, maar wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen.
De behoefte lijkt nog niet groot te zijn, wat jammer is, want het voegt veel toe.
Helaas zijn de enige 2 3D toestellen die zijn uitgebracht, de Optimus 3D van LG en de Evo 3D van HTC, slecht gesupport door de fabrikanten, en waren ze verder qua hardware het net niet. (vooral de LG had te lage specs, de HTC had te slechte 3D)

Zelf heb ik de Optimus 3D, en prive foto's / filmpjes in 3D zijn super gaaf. Alsof je weer op vakantie bent. Maar de Optimus 3D is het als smartphone nu net niet.

Ik wacht nog steeds op een telefoon die een goede 3D camera combineert met goede telefoon specs. Een Optimus G 3D, zogezegd. Of een Galaxy S4 3D.

Nu zoveel mensen een 3D TV hebben staan moet het niet moeilijk te marketen zijn om nadruk te leggen op het tonen van 3D beelden van je eigen wintersport vakantie op je eigen 3D TV.

Zowel HTC als LG echter waren met de marketing meer bezig met het 3D scherm van hun telefoons. En dat is nogal een faal. Wie gaat er nu 3D films kijken op een telefoontje van 4,3"
Het dient goed als preview van de foto's / films die je maakt, maar niet meer dan dat.

Ik ben benieuwd hoe deze techniek van Panasonic gaat werken.
Ik blijf sceptisch. Er worden niet voor niks 2 lenzen gebruikt bij 3D fotografie/filmen, de afstand tussen de ogen / lenzen zorgt juist voor het 3D effect..... maar ik hoop dat ze daar iets op gevonden hebben.
Wat ik me afvraag is hoe kan je het beeld dat van twee kanten (voor linker en rechteroog) in een objectief vangen....Volgens mij wordt dat dan geen stereoscopie, maar pseudo stereoscopie....
Gewoon een wijdhoeklens denk ik, en dan met ene kant van sensor meer van de linkerkant van het beeld opvangen en met de andere kant de rest van het beeld.
Als de schermen van mobieltjes en televisies beiden passief 3D worden kan het een heel leuke toevoeging zijn. Zowel voor video als voor foto.
Het tekeningetje maakt het niet echt duidelijk, maar begrijp ik het goed dat er nog 2 flinke lenzen/spiegel/whatever-constructies voor moeten om de "from left eye domain" en de "from right eye domain" te creëren?
Er zit eerst een Lenticular lens, welke het licht splits in 'linker oog licht' en 'rechteroog licht' en vervolgens daarachter Digital micro lenses welke de lichtintensiteit en focus verhoogt. Hierdoor word het licht voor 'het linker en rechter oog' gescheiden, waardoor er dus een 3d beeld gevormd kan worden. Echter zal doordat het niet vanuit 2 lenzen wordt gedaan, het effect waarschijnlijk minder zijn en zal het licht van verder moeten komen om enigszins te werken, waardoor het niet voor dichtbij werkt.
Echter zal doordat het niet vanuit 2 lenzen wordt gedaan, het effect waarschijnlijk minder zijn
Het effect zal inderdaad een stuk minder zijn, lijkt me. Zeker als je bedenkt dat bij ons mensen, de twee ogen op gemiddeld 6,5 cm uit elkaar staan.
Bij o.a. voetbalregistraties in 3D staan de twee camera (elk voor één oog) soms wel een meter van elkaar voor het diepte-effect, omdat bij die filmafstanden bijna geen diepte-effect meer wordt waargenomen als je onze menselijke 6,5 cm oogafstand hanteert.
Het systeem werkt dus beter, als er twee lensconstructies worden gebruikt die op die 'flinke' afstand van elkaar staan.
Wat ik me afvraag is wat er gebeurd als je de camera 90 graden draait en dus een portretfoto in plaats van een landschapfoto maakt. Of zal het systeem zo slim zijn (lees: sensor) om te bepalen wat 'boven' is (zoals veel camera's tegenwoordig al doen) en het lenzenstelsel hierop aanpassen? Ik vermoed dat het alleen in de horizontale modus gaat werken, maar wie weet. Slim bedacht in ieder geval.
als er een waterdichte videocamera van komt met redelijke kwaliteit voor overdag, wordt dit mijn volgende camera.
Voor 3D blijf je natuulrijk afhankelijk van twee standpunten, elk voor elk oog.
Met een voldoende grote lens kun je dat dus via één lens doen, maar ik gok dat de lenzen van mobieltjes gewoonweg zo klein zijn dat er weinig verschuiving optreedt...
http://techon.nikkeibp.co...&FD=47651877&ad_q
Was mijn idee ook, de afstand op de sensor tussen links en rechts is te klein, daardoor is er nauwelijks verschil tussen het linker en het rechter plaatje en daar moet juist diepte geven.
Om normale diepte te zien als een mens moet de afstand gelijk zijn aan het menselijke oog bij een focus afstand die vergelijkbaar is aan het menselijke oog. Bij een sterke zoom moet die afstand nog groter. Bij Macro opnames zou dit nog wel eens kunnen werken.
Er is wel een verschil tussen 3D en stereopsis (ieder oog een eigen beeld), voor 3D heb je maar 1 standpunt nodig en heb je niks met ogen te maken, daarvoor zou deze camera prima kunnen werken. Voor stereopsis lijkt deze camera mij inderdaad ongeschikt omdat er geen verschil ontstaat in perspectief.

Voorbeeld:
Denk aan een kubus, je kan wel de afstand bepalen omdat de beelden net wat verschoven zijn door de microlenzen, maar omdat je maar 1 aanzicht hebt zal je (als je bijna langs de rechter zijkant kijkt) alleen de voorkant zien en niks van de zijkant meekrijgen (je linker oog ziet altijd alleen de voorkant, maar je rechteroog ziet ook de zijkant van de kubus).

In theorie zou je dit op kunnen lossen door afbeeldingen van meerdere standpunten te gebruiken, maar dat lijkt me op zijn minst onpraktisch te noemen, zeker in dynamische omgevingen.
Volgens het bronartikel.

"When Panasonic calculated a distance between objects from an image taken by the new CMOS sensor, the difference between the calculated distance and the actual distance was less than 5%. The CMOS sensor enables to take 3D video of objects that are located within about 1m from the lens."
within about 1m
Dat is maximaal een meter afstand (binnen een meter) als ik het goed begrijp. Leuk voor macro opnamen in 3D, maar geen vervanger voor de traditionele methode met twee lenzen.
Hmm. lijkt mee een leuke gimmick maar niet meer dan dat.
3D opnamen zul je uiteindelijk voor een beetje resultaat toch met twee 'losse' opstellingen moeten blijven uitvoeren...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013