Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 27.566 •

Mozilla heeft op een persconferentie voorafgaand aan telecombeurs Mobile World Congress de eerste verkrijgbare telefoons met Firefox OS getoond. De telefoons worden onder meer gemaakt door LG, ZTE, Huawei en Alcatel One Touch. Het zijn allemaal goedkope modellen.

Alcatel One Touch Fire

In totaal doen 18 providers mee met Firefox OS, waaronder T-Mobile en America Movil, dat een deel van de aandelen van KPN bezit. De providers brengen de telefoons uit, die allemaal als proef in enkele landen beschikbaar zullen zijn. Nederland zit daar vooralsnog niet tussen. Via de markt van goedkope smartphones wil Mozilla het 'vrije internet' naar smartphones brengen. Op dit moment zijn veel goedkope smartphones Android-toestellen van onder meer Huawei, ZTE, Alcatel One Touch en Samsung.

T-Mobile brengt in Polen de Alcatel One Touch Fire uit, waarvan vooralsnog geen details bekend zijn. Telefonica begint in Spanje met de ZTE Open, een telefoon met 3,5"-scherm met een resolutie van 480x320 pixels en een Qualcomm Snapdragon S1 MSM7225A-processor. De toestellen van LG en Huawei zijn vooralsnog onbekend, maar zullen eveneens snel aangekondigd worden.

Firefox OS is een mobiel besturingssysteem, waarbij vrijwel alle apps in html5 en Javascript geschreven zijn. Bovendien kunnen websites met toevoeging van enkele regels code worden omgezet in een app voor Firefox OS, zo claimt Mozilla. Mozilla werkt al meer dan anderhalf jaar aan Firefox OS, dat in eerste instantie Boot2Gecko heette.

Firefox OS krijgt een Marketplace, maar dat werkt iets anders dan de gecentraliseerde downloadwinkels op andere platformen. Meer bedrijven, waaronder providers, kunnen eigen downloadwinkels beginnen. De gebruiker kan zoeken naar apps, zowel die op de telefoon staan als die geïnstalleerd kunnen worden. Ook webapps worden geïndexeerd.

Afrekenen van betaalde apps gebeurt via de telefoonrekening. Daarvoor heeft Mozilla al deals gesloten met de achttien deelnemende providers.

Reacties (48)

Ik juig dit projekt alleen maar toe, ik wil continue vernieuwing en verbetering zien.
Dit gaat geheid een succes worden, waarom? Omdat je een app kunt ontwikkelen met de kennis die je hebt voor websites ontwikkelen en dat zijn een hoop ontwikkelaars.
Wat FF doet met deze mobiele OS is de drempel verlagen voor het ontwikkelen van een app en toegankelijker maken voor website ontwikkelaars. Het klopt eigenlijk ook, want op een desktop is het ook een en al browsen (youtube, facebook, google, twitter...), dus waarom zou je het helemaal anders doen voor op de smartphones?
Met Android app kun je ook apps bouwen gebaseerd op de mobiele webbrowser (webview), FF doet het dan alleen maar met "webview" (ga ik vanuit). Er zijn natuurlijk verschillen, maar kort samengevat mikt FF OS op client-server apps over http en niet zo zeer 3D games (die ik zelf nooit gebruik).
Inderdaad, ik denk ook dat er een grote kans bestaat dat ze misschien Windows RT zullen gaan inhalen qua aanbod van apps aangezien er veel meer ontwikkelaars/programmeurs zijn die kennis hebben van HTML5 en Javascript.

Er zijn best veel webontwikkelaars die er geen zin in hebben om zich te gaan verdiepen in JAVA (voor Android apps) xCode (iOS apps) of C# (Windows Phone apps) maar die nu dus wel gewoon met hun "standaard" kennis aan de slag kunnen voor Firefox OS apps. :)

[Reactie gewijzigd door sc0va op 25 februari 2013 14:02]

Je kan met HTML5/JS ook apps maken voor Windows RT, iOS en Android. Niemand doet dat nu, waarom zullen ze dat nu dan wel gaan doen?
Niemand doet dat omdat je geen 100% HTML5 apps kan maken voor die platformen. MS, Google en vooral Apple hebben het aardig dicht gespijkerd dat je het moet maken op hun eigen platform. Het is vrij zinloos om een wrapper om een HTML5 app heen te bouwen. Dan kun je net zo goed meteen een native app maken, als je toch al in hun omgeving bezig bent.
Precies! kozue snapt het!
Komt Mozilla nou alleen met Firefox OS om ook te kunnen verdienen aan een app store, of heeft de gebruiker hier ook nog iets aan?
Artikel niet goed gelezen? Jij kan ook je eigen app store beginnen voor Firefox OS als je dat zou willen, als je denkt dat het zo'n vetpot is. Gelijk weer negatief doen, en dan nog op zo'n kortzichtige manier. Zelfs al zouden ze willen verdienen aan een app store, dat is hun goed recht. Net zoals de gebruiker de vrije keuze heeft of ze hun OS wel of niet willen gebruiken.

De gebruiker heeft hier wel wat aan. Meer alternatieven voor budgettelefoons bijvoorbeeld. Of meer keuze. Mogelijk kan iemand die niet zo veel te besteden heeft nu een Firefox OS smartphone kopen waar hij het daarvoor moest doen met een dumbphone voor dezelfde prijs. Of meer vrijheid, want volgens mij is dit het meest open smartphone OS wat je kunt krijgen.

En die keuze en vrijheid heb jij ook: als het je niet bevalt, gebruik het dan lekker niet. Maar ga het niet af lopen zeiken op zo'n flauwe manier want ik weet zeker dat ze mensen blij kunnen maken met hun product.
Dit ziet eruit alsof het opener is dan alles wat bestaat. Het lijkt alsof mozilla een indexeerder wordt voor apps voor dit systeem, in plaats van een beheerder (zoals bij Android en iOS wel het geval is). Een opener aanpak, en voor veiligheid zal het heel duidelijk moeten zijn wat een app wil en kan, maar dat is niet onmogelijk.
Native code voor games zal in ieder geval op korte termijn belangrijk zijn, tenzij iets van WebGL goed ondersteund wordt. Samen met iets dat javascript compileert zou het net zo snel kunnen maken als Android-games die in de java-achtige code draaien. Native code is soms nog net iets sneller misschien, maar met de toenemende processorkracht zal dit niet altijd meer opwegen tegen de voordelen in portability.
Daarnaast moet het niet moeilijk zijn om ook voor Android-gepackagede apps (.apk's) te ondersteunen, aangezien Dalvik open-source is en de native Android-apps ook zouden kunnen draaien in dit OS (aangezien ook die specificatie open is en zwaar op Linux leunt). Als ze dus op korte termijn nog (voor games) native code willen ondersteunen, zouden ze zonder problemen apps die gemaakt worden met de NDK voor Android kunnen ondersteunen, al dan niet met enige aanpassingen als ze het meer willen inegreren met de rest van hun OS.
Het is Firefox... natuurlijk ondersteund het WebGL, dat doet de desktop browser tenslotte ook...
Wat is het verschil met Chrome OS?
Ik heb toch echt liever de mogelijkheid om apps te draaien in native code. Beter dan javascript, en beter dan eoa virtual machine (a la java).
Wat ie er mis met een virtual machine?
Op Android draait alles in zo'n virtual machine. Vind je Android apps dan ook niet native?
En uiteindelijk draai alle code binnen een of ander framework. Al is het maar een OS kernel. Niemand programmeert meer in assembly code (op een paar driver schrijvers en andere niche-markten na misschien).
En wat is nou helemaal het voordeel? Zolang je API's hebt om tegen de hardware aan te praten is het enige verschil de taal waarin het geschreven is.
Een virtual machine neemt performance weg. Juist de mogelijkheid om op Android code buiten die VM te draaien (met de NDK) zorgt voor goed-performende apps en games die veel van de APU vereisen.

Als je alleen scripting en browsersachtige dingen toelaat... Nouja, kijk hoever WebGL is :X
Want er is natuurlijk geen andere functie van smartphones dan games :+
Voor de meeste applicaties maakt een klein beetje performance meer of minder niet uit. Al helemaal niet als het om applicaties gaat die dingen op internet doen. Die zitten het grootste deel van de tijd op een netwerkresponse te wachten.

En ehm, niks mis met WebGL. Het grootste probleem wat ik met de demos heb gezien is het ontbreken van muisbesturing, maar daar heb je op de telefoon toch geen last van want daar heb je geen muis :+
Niks mis met WebGL.
Nou, het meest spectaculaire dat ik gezien heb, is een remake van Doom. Nou w00t, een spel van 20 jaar oud dat nu nog steeds draait. Doe het native je kunt op Quake 3 niveau komen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 februari 2013 00:52]

En zels dat is er. Airmech op Chrome is gaaf.

En ChromeOS ondersteunt NaCL, wat slechts 5% performanceverlies is.
https://addons.mozilla.or...don/firefox-os-simulator/

Voor de mensen die hem willen uitproberen.
Je hebt wel firefox nodig.

Dit kan nog wel eens een succes worden.
https://people.mozilla.com/~myk/r2d2b2g/

Voor degene met Linux of Mac, hier nog wat alternatieve links.
Afrekenen van betaalde apps gebeurt via de telefoonrekening. Daarvoor heeft Mozilla al deals gesloten met de achttien deelnemende providers.

Waarom kan dit op Android nog niet?!
Waar wordt er precies gezegd dat dit niet op Android kan? Dit is niet erg OS afhankelijk, meer een kwestie van goed kunnen onderhandelen met de providers. In de VS schijnt het met bepaalde providers met Android al te kunnen.
Het is wel OS afhankelijk. De software moet wel met zo'n betalingswijze om kunnen gaan.
Ik wou dat ze dat op iOS ook gingen implementeren. Credit cards zit ik niet op te wachten en iTunes tegoedbonnen zijn ook niet erg handig. Wie wil er nou weer een paar tientjes aan tegoed uitgeven als je alleen maar een app van een euro wilt kopen?
Het lijkt er inderdaad verdacht veel op iOS met een vleugje Android, als het goed werkt is het een prima systeem.
Ik denk zelf dat Firefox OS beter geschikt is voor goedkope trage smartphones dan Android, de goedkoopste Android telefoon die redelijk normaal Android kan draaien is Sony Tipo en Samsung Galaxy Ace en die kosten meer dan de 100 euro waar Mozilla hun OS op wilt zetten, want ze zeiden zelf dat ze op de markt onder dat bedrag mikken, ik zie wel een succes maar aan de andere kant een probleem, telefoons onder §100 zijn prepaid telefoons en die hebben niet constant een internet verbinding dus dat wordt moeilijk om een telefoon te gebruiken die daarop leunt.
Het systeem lijkt op ChromeOS...
Hoe vaak moet dit nog op Tweakers gezegd worden?

HTML(5) != afhankelijkheid van een internetverbinding.

Een HTML/CSS/JavaScript gebaseerde app kan prima lokaal draaien.
Daar is geen internetverbinding voor nodig.

Zeker voor een site als Tweakers valt dit me eerlijk gezegd toch wel een beetje tegen (daarmee doel ik op de kennis hierover). Tuurlijk niet iedereen is direct een van de beste assembly programmeurs ter wereld hier. Maar zoiets als dit lijkt me toch redelijk basic.

Correct me if I'm wrong ;)
En behalve dat heeft HTML5 mogelijkheden voor offline werken (lokale storage). Uiteraard krijg je dan geen updates van de server maar je app houdt niet ineens op met werken zonder internet. Google had hier vroeger al een framework voor maar sinds HTML5 kan iedere webapp dat ook.

Overigens, als reactie op de poster hierboven, je kunt ook prepaid internet krijgen (afgezien van het feit dat je ook met een budget telefoon nog steeds een abo kunt nemen, zo duur is sim-only niet).
ja ik denk ook dat het veel te laat is. de low end markt is al een beetje verzadigd denk ik.
daarbij is het een os wat er weer grotendeels ouderwets uitzien met icoontjes zoals in android en ios. als ze nu met iets nieuws gekomen waren zoals bijv wp8 dan was het mss nog leuk geweest maar dit is gewoon te oudebloolig en te laat voor mijn gevoel
Want vierkanten zijn zo origineel? Ik denk dat dat een kwestie van smaak is. Bovendien zijn het net zo goed iconen in WP - je kan ze vergroten en verkleinen, en er wordt wat dynamische content weergegeven, maar erg anders zijn die vierkanten ook weer niet.

Ik denk niet dat het te laat is. Firefox is een bekende naam, en zo verzadigd lijkt me de low-end smartphone markt niet. Bovendien is er nooit teveel keuze - des te meer, des te beter. Ik zou heel graag een alternatief voor Android en WP zien in de low-end range, zeker als het toestellen oplevert die wellicht toch lekker snel zijn. En anders maar de mid-range, maar des te populairder Firefox OS wordt, des te meer de andere spelers hun best moeten doen. Prijsverlaging om te concureren lijkt me niet verkeerd.
De low end markt heeft juist minder last van het gebrek aan de vele apps. Low end smartphone gebruikers doen nog altijd niet veel meer dan bellen en veredeld chatten. Misschien hier en daar een mobiele website bezoeken maar daar blijft het veelal bij wat er voor zorgt dat mensen minder vast zitten in een bepaalde walled garden.
Als ze echter niet als een volgende symbian behandeld willen worden door de pers gaan ze echter wel met apps moeten afkomen en het hele javascript en html voldoen voor apps verhaal is al twee keer mislukt (originele iPhone en WebOS (dat wel briljant in elkaar stak) ), derde keer goede keer? Nu ja, als Tizen, WebOS, FirefoxOS en Sailfisch allemaal dezelfde apps kunnen draaien kunnen ze misschien wel iets forceren in de groeimarkten.
Edit: ChromeOS zoekt misschien in een andere formfactor, maar misschien dat ze ook voor een steun in de rug knnen zorgen voor deze open ontwikkelmethoden.

[Reactie gewijzigd door Terracotta op 24 februari 2013 22:52]

Jammer dat Philips niet met een budget toestel, mee doet met dit soort kleine experimenten. Ideaal voor hun. aangezien ze in vergelijking met de andere merken qua naam er zeker bovenuit steken. En houden ze nog wat kennis en ervaring over de smartphone markt. plus ze nemen weinig risico.. en daar houd Philips (helaas) wel van..

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 24 februari 2013 19:24]

Daarom is het 1 van de beest aangeschreven fabrikanten in de wereld wat over een A status heeft..
Philips heeft al (genoeg) ervaring op de smartphone markt.
http://www.gsmarena.com/philips-phones-11.php
Iedereen die een eigen download winkel kan beginnen. ik ruik de malware al .
Ik denk dat het aantal malware mogelijkheden op een op HTML5 gebaseerd toestel klein zijn.
Onder Ubuntu kan ook iedereen een eigen repository beginnen. Echter heb je die standaard niet in je lijst, iemand moet ze zelf toevoegen, en dus een reden hebben om die toe te voegen. Als het onder Linux goed werkt, zal het dat op een mobiel platform ook wel doen. Als je geen malware wilt gebruikt je toch alleen de officiŽle store?
Ik maak me meer zorgen om stores van telecom providers. Wat houdt die tegen om populaire applicaties te vervangen door branded versies, eigen reclame toe te voegen of zelfs ongewenste features eruit te slopen of applicaties te weren? Providers hebben wat dat betreft een slechte reputatie, ze duwen graag software door je strot.
Iedereen die een eigen download winkel kan beginnen. ik ruik de malware al .
Het is toch wel heel erg dat Apple binnen een paar jaar tijd ons zo gehersenspoeld heeft dat we het niet alleen "normaal" vinden dat je op je EIGEN apparatuur niet meer ZELF mag kiezen welke software we kunnen installeren, maar dat zelf op een site als Tweakers mensen deze belachelijke vrijheidsbeperking VERDEDIGEN...
Natuurlijk mag er best een drempel liggen om zomaar van alles en nog wat te installeren, maar het zou toch van de zotte zijn als je op je eigen, gekochte, betaalde, apparatuur niet meer zelf kan bepalen wat je installeert? En ja, ik weet dat dit op iOS "normaal" is, en dat is precies de reden waarom ik NOOIT wat van Apple zal kopen.
Moet je je voorstellen dat je een keuken koopt en alleen maar eten mag kopen bij de winkel die bij je keuken hoort. Uiteraard kan je in die winkel geen pikant eten kopen, want dat mag niet van de leverancier en ook een kroketje hoort niet tot de mogelijkheden want dat is ongezond. Zou er dan, als een andere keukenleverancier een nieuwe keuken introduceert waarbij je WEL je eigen supermarkt kan uitkiezen dan ook mensen op Internet roepen: "WAT?? Zomaar bij elke winkel eten kunnen kopen??? Ik ruik de voedselvergiftiging al!"
zoals de vele malware voor gejailbreakte iPhones?
of doelen we dan specifiek op Android?

Je zal er uiteindelijk als gebruiker toch zelf voor moeten kiezen om zo'n alternatieve store te bezoeken; en dan moet het ook nog eens mogelijk zijn, want zoals ik het zo lees is het een telefoon die een provider zelf behoorlijk op slot kan zetten - inclusief de keuze van 'store'.

En als je dan even terugdenkt aan 10 jaar terug, toen wisten we ook niet veel beter dan dat je ofwel een candybar/flip phone had met bijv. Vodafone Live! waarbij ik zo 1-2-3 niet aan malware loop te denken, ofwel de Windows Mobile toestellen waarbij je naar pocketpcfreeware, handango, xda, etc. ging voor je meuk - en er ook amper malware was.

Wat dat betreft zal de voonaamste 'malware' wel de shovelware van je provider worden.
Worden de toestellen dan ook los aangeboden? Hoewel FFOS nog moet opstarten en daar de hulp van providers bij kan gebruiken, heb ik toch liever de keuze om een los toestel te kopen om niet afhankelijk te zijn van de restricties opgelegd door providers. Ik weet ook niet of netneutraliteit hier iets tegen kan doen? Immer is een webstore niet meer dan een internetapplicatie.. Maar ook los van de providerrestricties op software, heb ik liever een merkvrij en abbonementloos toestel, waarbij ik zelf een andere provider kan kiezen.
zoals de vele malware voor gejailbreakte iPhones?
Huh? Zou je dit dan eens willen onderbouwen? Welke malware voor jailbreak iphones?

En persoonlijk denk ik dat Firefox hier juist een slag kan slaan. Ze staan juist bekend om privacy bescherming en tegenwoordig sla je daar al een goede slag mee.
Voeg maar eens wat extensies voor Chrome toe en je zalt zien dat de IPhone de 1 na de andere reclame op je scherm tovert !! VIa Cydia haal je genoeg troep binnen...

Ik spreek hier uit ervaring ... Niet dat het erg is maar het gebeurt.
Wanneer je aan Cydia extra (onbekende) resources gaat toevoegen, om zo bepaalde tweaks gratis binnen te halen, kun je genoeg rottigheid binnen halen.

Daarnaast is privacy alleen niet genoeg om een OS op te bouwen, wanneer app's als Whatsapp nog missen zul je het grote publiek niet bereiken. De consument verwacht een grote hoeveelheid aan 'standaard' app's, en daar is Firefox nu te laat mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Laptops Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013