Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties, 27.785 views •

Mozilla heeft op een persconferentie voorafgaand aan telecombeurs Mobile World Congress de eerste verkrijgbare telefoons met Firefox OS getoond. De telefoons worden onder meer gemaakt door LG, ZTE, Huawei en Alcatel One Touch. Het zijn allemaal goedkope modellen.

Alcatel One Touch Fire

In totaal doen 18 providers mee met Firefox OS, waaronder T-Mobile en America Movil, dat een deel van de aandelen van KPN bezit. De providers brengen de telefoons uit, die allemaal als proef in enkele landen beschikbaar zullen zijn. Nederland zit daar vooralsnog niet tussen. Via de markt van goedkope smartphones wil Mozilla het 'vrije internet' naar smartphones brengen. Op dit moment zijn veel goedkope smartphones Android-toestellen van onder meer Huawei, ZTE, Alcatel One Touch en Samsung.

T-Mobile brengt in Polen de Alcatel One Touch Fire uit, waarvan vooralsnog geen details bekend zijn. Telefonica begint in Spanje met de ZTE Open, een telefoon met 3,5"-scherm met een resolutie van 480x320 pixels en een Qualcomm Snapdragon S1 MSM7225A-processor. De toestellen van LG en Huawei zijn vooralsnog onbekend, maar zullen eveneens snel aangekondigd worden.

Firefox OS is een mobiel besturingssysteem, waarbij vrijwel alle apps in html5 en Javascript geschreven zijn. Bovendien kunnen websites met toevoeging van enkele regels code worden omgezet in een app voor Firefox OS, zo claimt Mozilla. Mozilla werkt al meer dan anderhalf jaar aan Firefox OS, dat in eerste instantie Boot2Gecko heette.

Firefox OS krijgt een Marketplace, maar dat werkt iets anders dan de gecentraliseerde downloadwinkels op andere platformen. Meer bedrijven, waaronder providers, kunnen eigen downloadwinkels beginnen. De gebruiker kan zoeken naar apps, zowel die op de telefoon staan als die geïnstalleerd kunnen worden. Ook webapps worden geïndexeerd.

Afrekenen van betaalde apps gebeurt via de telefoonrekening. Daarvoor heeft Mozilla al deals gesloten met de achttien deelnemende providers.

Reacties (48)

Reactiefilter:-148047+126+27+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
Precies! kozue snapt het!
Niks mis met WebGL.
Nou, het meest spectaculaire dat ik gezien heb, is een remake van Doom. Nou w00t, een spel van 20 jaar oud dat nu nog steeds draait. Doe het native je kunt op Quake 3 niveau komen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 februari 2013 00:52]

En zels dat is er. Airmech op Chrome is gaaf.

En ChromeOS ondersteunt NaCL, wat slechts 5% performanceverlies is.
Het systeem lijkt op ChromeOS...
Ik denk dat het aantal malware mogelijkheden op een op HTML5 gebaseerd toestel klein zijn.
Niemand doet dat omdat je geen 100% HTML5 apps kan maken voor die platformen. MS, Google en vooral Apple hebben het aardig dicht gespijkerd dat je het moet maken op hun eigen platform. Het is vrij zinloos om een wrapper om een HTML5 app heen te bouwen. Dan kun je net zo goed meteen een native app maken, als je toch al in hun omgeving bezig bent.
Want er is natuurlijk geen andere functie van smartphones dan games :+
Voor de meeste applicaties maakt een klein beetje performance meer of minder niet uit. Al helemaal niet als het om applicaties gaat die dingen op internet doen. Die zitten het grootste deel van de tijd op een netwerkresponse te wachten.

En ehm, niks mis met WebGL. Het grootste probleem wat ik met de demos heb gezien is het ontbreken van muisbesturing, maar daar heb je op de telefoon toch geen last van want daar heb je geen muis :+
Je kan met HTML5/JS ook apps maken voor Windows RT, iOS en Android. Niemand doet dat nu, waarom zullen ze dat nu dan wel gaan doen?
Een virtual machine neemt performance weg. Juist de mogelijkheid om op Android code buiten die VM te draaien (met de NDK) zorgt voor goed-performende apps en games die veel van de APU vereisen.

Als je alleen scripting en browsersachtige dingen toelaat... Nouja, kijk hoever WebGL is :X
Ik juig dit projekt alleen maar toe, ik wil continue vernieuwing en verbetering zien.
Dit gaat geheid een succes worden, waarom? Omdat je een app kunt ontwikkelen met de kennis die je hebt voor websites ontwikkelen en dat zijn een hoop ontwikkelaars.
Wat FF doet met deze mobiele OS is de drempel verlagen voor het ontwikkelen van een app en toegankelijker maken voor website ontwikkelaars. Het klopt eigenlijk ook, want op een desktop is het ook een en al browsen (youtube, facebook, google, twitter...), dus waarom zou je het helemaal anders doen voor op de smartphones?
Met Android app kun je ook apps bouwen gebaseerd op de mobiele webbrowser (webview), FF doet het dan alleen maar met "webview" (ga ik vanuit). Er zijn natuurlijk verschillen, maar kort samengevat mikt FF OS op client-server apps over http en niet zo zeer 3D games (die ik zelf nooit gebruik).
En behalve dat heeft HTML5 mogelijkheden voor offline werken (lokale storage). Uiteraard krijg je dan geen updates van de server maar je app houdt niet ineens op met werken zonder internet. Google had hier vroeger al een framework voor maar sinds HTML5 kan iedere webapp dat ook.

Overigens, als reactie op de poster hierboven, je kunt ook prepaid internet krijgen (afgezien van het feit dat je ook met een budget telefoon nog steeds een abo kunt nemen, zo duur is sim-only niet).
Artikel niet goed gelezen? Jij kan ook je eigen app store beginnen voor Firefox OS als je dat zou willen, als je denkt dat het zo'n vetpot is. Gelijk weer negatief doen, en dan nog op zo'n kortzichtige manier. Zelfs al zouden ze willen verdienen aan een app store, dat is hun goed recht. Net zoals de gebruiker de vrije keuze heeft of ze hun OS wel of niet willen gebruiken.

De gebruiker heeft hier wel wat aan. Meer alternatieven voor budgettelefoons bijvoorbeeld. Of meer keuze. Mogelijk kan iemand die niet zo veel te besteden heeft nu een Firefox OS smartphone kopen waar hij het daarvoor moest doen met een dumbphone voor dezelfde prijs. Of meer vrijheid, want volgens mij is dit het meest open smartphone OS wat je kunt krijgen.

En die keuze en vrijheid heb jij ook: als het je niet bevalt, gebruik het dan lekker niet. Maar ga het niet af lopen zeiken op zo'n flauwe manier want ik weet zeker dat ze mensen blij kunnen maken met hun product.
Het is Firefox... natuurlijk ondersteund het WebGL, dat doet de desktop browser tenslotte ook...
Persoonlijk denk ik dat veel telecom bedrijven hier op zitten te wachten. Veel telecom bedrijven zijn geen fan van google en android is google.

Mozilla heeft toch echt meer de status van een onafhankelijk bedrijf in tegenstelling tot google.
Iedereen roept ook maar apps en hoe meer hoe beter. Van de 500.000 apps is misschien maar 1% echt bruikbaar en spreekt de massa aan. De rest is vulling. Zorg dus dat je de populaire apps krijgt en de rest komt vanzelf.

Daarnaast html5 is ook gewoon op web gebied de toekomst dus zullen er daar ook meer apps voor komen. Ik hoop dat dit een goed alternatief voor android gaat worden.
Wat ie er mis met een virtual machine?
Op Android draait alles in zo'n virtual machine. Vind je Android apps dan ook niet native?
En uiteindelijk draai alle code binnen een of ander framework. Al is het maar een OS kernel. Niemand programmeert meer in assembly code (op een paar driver schrijvers en andere niche-markten na misschien).
En wat is nou helemaal het voordeel? Zolang je API's hebt om tegen de hardware aan te praten is het enige verschil de taal waarin het geschreven is.
Het is wel OS afhankelijk. De software moet wel met zo'n betalingswijze om kunnen gaan.
Ik wou dat ze dat op iOS ook gingen implementeren. Credit cards zit ik niet op te wachten en iTunes tegoedbonnen zijn ook niet erg handig. Wie wil er nou weer een paar tientjes aan tegoed uitgeven als je alleen maar een app van een euro wilt kopen?
Onder Ubuntu kan ook iedereen een eigen repository beginnen. Echter heb je die standaard niet in je lijst, iemand moet ze zelf toevoegen, en dus een reden hebben om die toe te voegen. Als het onder Linux goed werkt, zal het dat op een mobiel platform ook wel doen. Als je geen malware wilt gebruikt je toch alleen de officiŽle store?
Ik maak me meer zorgen om stores van telecom providers. Wat houdt die tegen om populaire applicaties te vervangen door branded versies, eigen reclame toe te voegen of zelfs ongewenste features eruit te slopen of applicaties te weren? Providers hebben wat dat betreft een slechte reputatie, ze duwen graag software door je strot.
Dat was een probleem bij de wildfire S enzo. Maar als je de nieuwere generatie budget generatie vergelijkt met de high end modellen zie je dat de high end modellen alleen:
- wat dunner zijn
- een betere camera hebben
- een groter scherm met een hogere resolutie hebben (waarvoor dan de betere processor nodig is).

Qua snelheid is het allemaal prima te doen zolang je geen zware 3D games gaat spelen.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 25 februari 2013 09:51]

Komt Mozilla nou alleen met Firefox OS om ook te kunnen verdienen aan een app store, of heeft de gebruiker hier ook nog iets aan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True