Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 18.609 •

Huawei heeft een nieuwe telg in zijn serie Android-telefoons aangekondigd, vlak voor de start van het Mobile World Congress. De Ascend P2 beschikt over een quadcore-soc op 1,5GHz die het apparaat de snelste smartphone ter wereld maakt, zo claimt althans de fabrikant.

Het is nog onduidelijk welke soc er precies in de Ascend P2 huist, maar waarschijnlijk is het een chip van eigen makelij. In eerdere toestellen van Huawei, waaronder de Ascend Mate en Ascend D Quad, zat de K3V2-chip die de fabrikant zelf heeft ontwikkeld. Tijdens de presentatie op het Mobile World Congress, dat eigenlijk morgen pas van start gaat, claimde Huawei dat het toestel de snelste smartphone tot nu toe is, zo meldt The Verge. Een verdere onderbouwing voor deze claim ontbreekt vooralsnog.

Het scherm van de nieuwe Ascend P2 heeft een diagonaal van 4,7" met een resolutie van 1280x720 pixels. Het ram bedraagt 1GB en het opslaggeheugen 16GB. Daarnaast is er een 13-megapixelcamera aanwezig voor het maken van foto's, terwijl aan de voorkant nog een 1,2-megapixelcamera is ingebouwd.

De software van de Ascend P2 is gebaseerd op Android 4.1.2 uit de Jelly Bean-serie. Daarnaast is het mobiele besturingssysteem voorzien van een eigen interface van Huawei, die de fabrikant Emotion UI noemt. De precieze functionaliteit van deze schil is nog onduidelijk. De Ascend P2 wordt wereldwijd uitgebracht, met een release vanaf april. Of het apparaat dan ook naar Nederland komt, is onbekend. Eerder bracht Huawei al wel de Ascend Mate naar Nederland. Een prijs is eveneens nog niet bekend.

Het ontbreken van een full hd-scherm op de Ascend P2 is opvallend. Vele topmodellen van Android-fabrikanten zullen namelijk wel een scherm met 1920x1080 pixels hebben. Ook kwamen er eerder al foto's van het apparaat naar buiten; toen werd nog aangenomen dat het scherm een full hd-resolutie zou hebben.

Huawei Ascend P2

Reacties (38)

Inhet artikel staat: Het apparaat word wereldwijd uitgebracht, en of het apparaat naar Nedeland komt is niet bekend??

Nederland is geen deel van de wereld meer tegenwoordig? |:(

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 24 februari 2013 21:30]

Aangezien de P1 hier toch gewoon in de Belgische Saturn ligt (tijdens de soldenperiode in januari zelfs voor 299, nu terug voor 399), denk ik dat de kans groot is dat die hier ook wel zal landen. Maar of dat al in de komende maanden zal zijn, durf ik te betwijfelen...
Wereldwijd betekent vaak: In verscheidene landen over de gehele wereld. Niet: In alle landen ter wereld. Het zou niet raar zijn als Huawei een China only phone aankondigt (al is zo met de MWC wel een vreemde timing dan).
Enige wat ik nog mis in de hele presentatie is dat er nergens een woord gerept wordt over de afmetingen van het toestel. Wel over de dikte, maar de overige afmetingen ben ik nog niet tegen gekomen.

En dat 720p vs 1080p scherm. Hiervan heeft Huawei zelf ook al gezegd dat in hun ogen een 4,7" 1080p scherm niet rendabel is. Daarvoor is het klein gewoon te klein.

edit:
Op de Huawei site staan de afmetingen overigens wel: 136.2 mm x 66.7 mm x 8.4 mm

[Reactie gewijzigd door l3art op 24 februari 2013 20:35]

Note II @ 4 x 1,8 Ghz is toch echt wel sneller 8)7
Hogere kloksnelheid maakt een toestel niet meteen sneller dan een vergelijkbaar toestel.
Jammer dat ie geen 2 sims heeft, dan had ik hem gelijk gehaald.

Mooi strak design
midden 2013 beschikbaar....althans dat beweren ze.
Vorig jaar aangekondigde toestellen en tablet op de mwc kwamen eind van het jaar. Of zelfs helemaal niet. Of je er op moet wachten is eigen keuze.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 24 februari 2013 17:39]

Die P-reeks van Huawei probeerde volgens mij toch vooral op te vallen door zijn slanke lijn en niet zozeer qua prestaties. Ik heb de P1 nog vastgehad en had het wat lastig met die typische kleurenoverdrijving van het amoled-scherm.
Processor-gewijs zou hun bewering wel eens kunnen kloppen, maar ik denk niet dat een gebruiker nu echt het verschil gaat merken met al die andere quadcores of zelfs met de betere dualcores.
Blijft een vaststelling dat Huawei stilaan een vaste waarde aan het worden is in alle segmenten van de markt en het beste moet naar eigen zeggen nog komen want ze hebben een tijdje geleden een toestel aangekondigd dat beter zou worden dan Samsung en Apple :D http://bestboyz.de/huawei-ces-2013/
Klinkt een beetje als zatte toogpraat maar ik ben toch benieuwd, misschien komt er wel een Tizen-foon aan...
Een richtprijs van 399 is zeker interessant. Dat is namelijk denk ik wel zo ongeveer wat ik over zal hebben voor de opvolger van mij sgsII.
Zeker met de specs die dit toestel heeft, ik vraag me alleen af hoe het zit met de eventuele android updates. Of zul je die alleen kunnen krijgen doos het toestel te flashen?
Ligt het aan mij of hebben ze qua design wel erg naar de buren Sony gekeken?
Ik dacht eerst: waar heb je het over, maar de interface is nogal curieus.

http://cdn02.androidautho...oads/2013/02/P2_anand.jpg
http://www.ndtv.com/news/images/gadgets/xperias3.jpg

Het is maar een foto, maar alleen dat is al als twee druppels water. Hardwarematig lijkt het wmb totaal niet op Sony telefoons.
Lijkt helemaal niet. Alleen de foto-film en de cameraknop zijn hetzelfde. Zouden zomaar Android-native kunnen zijn.

De overige zijn anders geplaatst, zien er anders uit en bieden zelfs andere functionaliteit.
Ik wil niet heel vervelend zijn hoor, maar die knoppen zijn vrijwel exact hetzelfde van kleur, vorm en plaatsing als op de iPhone 4(S). Zelfs het groen gezichtsherkingsvakje en de bruingrijze balk zijn hetzelfde. Dus ja het lijkt wel ergens op. En zeg niet dat het niet anders had gekund want lichtblauw is bijvoorbeeld ook een optie voor dat vierkantje (wat trouwens ook dezelfde vorm heeft) dan valt hij nog prima op. En de knoppen hadden ook wit oid kunnen zijn.
Daar ben ik het niet helemaal eens met je. Het groene vakje heeft de kleur groen omdat de gebruiker dan weet dat de focus gelukt is. Deze krijgt de kleur rood wanneer de focus niet gelukt is. Zelfs mijn bijna 2.5 jaar oude Desire Z heeft een groen vakje. Om het dan lichtblauw te maken zou voor mij erg raar overkomen.

Voor de rest is alleen de cameraknop en de foto-film knop hetzelfde. Over de vormgeving van de telefoon zelf heb je ook maar vrij weinig variatie in. Er moet een zo'n groot mogelijk scherm in een zo'n klein mogelijke behuizing. De speaker moet wel aan de bovenkant zitten anders is het wel erg lastig om te bellen. Wanneer de rechte hoeken afgerond zouden zijn dan is het weer een rip-off van samsung en wanneer je het logo aan de onderkant plaatst dan lijkt het net weer iets teveel op de HTC One... Zo kan je over elk aspect wel wat vergelijkingsmateriaal vinden.

Overal vind ik het een top toestel. Geen high-end specs maar voor de prijs van 399 euro zeker een concurrent voor Samsung. Vooral het aspect dat deze huawei een batterij heeft van 2420! mAh heeft spreekt mij aan (wat ik overigens nergens in dit artikel kan vinden?). De S3 heeft 'maar' 2100 mAh. Dit zou betekenen dat deze net wat langer mee zou gaan (als de software er ook naar gemaakt is) dan de S3. Al met al een toestel dat ik zeker ga volgen.
Ik ben niet erg onder de indruk van dit topmodel, want ik heb sinds eind December de Huawei Honor 2 en die heeft de K3V2-chip welke best krachtig is en kwa prestaties beter dan een HTC One X en ongeveer even goed als een SGS3.

Maar mijn Huawei Honor 2 heeft geen 1GB Ram zoals deze Ascend P2, maar hij heeft 2GB Ram en ook een 720p scherm, maar dan iets kleinere, namelijk 4.5.

Ik denk dus ook dat dit niet hun topmodel is, want Huawei heeft in China al een 1080p toestel te koop, namelijk de Ascend D2, maar de prijs is er ook naar, denk dat dit meer voor het midden segment is.

Emui is simpel gezegd een zeer eenvoudige skin, hij heeft geen app drawer, en heeft net als de iPhone iconen op het scherm, het is niet mijn ding, maar hun skin werkt wel lekker snel en soepel en ze hebben ook nog mooie widgets.

Ik was ook wel onder de indruk van de apps die Huawei zelf gemaakt heeft, dus dat zit allemaal wel goed eerlijk gezegd. Ben benieuwd of die claim dat hun smartphone de snelste smartphone is klopt, al hoeft het niet eens de snelste SOC te zijn, mijn Huawei Honor 2 heeft ook niet de beste SOC maar is wel hartstikke stabiel en snel.
De grootste uitdaging blijft toch wel de naamsbekendheid, maar met de prijs kan je een hoop winnen. Ik denk niet dat iemand nog twijfelt over de kwaliteit van Huawei telefoons. Full hd is alleen een selling point voor de ultra-high-end, voor deze prijs hoef je dat ook niet te verwachten.
tja zonder dat je in de winkel ligt krijg je ook geen naamsbekendheid.
ik heb net een neiuwe telefoon gekocht en ben wat winkels afgegaan hier maar heb geen enkele huawei of ZTE zien liggen.

ze moeten gewoon hier 2 jaar lang goedkoop verkopen zodat de concurentie er niet tegenop kan en maar voor lief nemen dat ze er niet veel op pakken zodat mensen teminste weten wat je maakt en zien dat het goed is voor een goede prijs.

nu is hier en daar een modelletje te koop als je er g veel moeite doet om deze te vinden en dan nog zijn ze vaak te duur voor de specs in vergelijking met andere merken.
Het probleem met de Huawei Ascend P1 was dat het in januari 2012 werd aangekondigd en leek toen heel bijzonder voor rond de 400 euro, maar was pas vanaf aug/sep beschikbaar en was inmiddels niet meer zo bijzonder voor ruim 400 euro. Hopelijk hebben ze van hun fout geleerd.
tha deze heeft ook een advies prijs van 400 euro en een lg 4x hd kost nu al minder met betere specs. dus denk dat ze weer de feiten achterna lopen.
offtopic: Werkt er hier iemand bij LG? 3 hetzelfde model noemen lijkt me er wat over...

ontopic: FullHD op een 4.7" scherm is onnodig (marketing praat) batterij tijd is inderdaad iets waar ze beter aan zouden werken.
nee maar 3x hetzelfde model noemen lijkt m beter dan linken naar een andere post :)

het is gewoon een beter toestel voor de prijs daar valt niet over te twisten en als mensen deze interesant vinden lijkt het me wel aardig om te vertellen dat 400 euro helemaal zo goedkoop niet is als dat ze denken.
Hoe weet je dat nou? Je hebt dit toestel nog niet eens echt goed aan kunnen zien. Als ik me nu baseer op een foto van de camera app is het scherm alleen al beter dan dat van die LG. Daarbij is ook de camera beter plus het feit dat het design van die LG behoorlijk irritant is omdat de volumeknoppen slecht werken en de rand erg irritant is. De accu is trouwens helemaal slecht. Ik zou voor die ¤60 meer liever een goed toestel kopen. De reviews die ik over de optimus 4X speed lees zijn niet bepaald erg positief.
de hardware specs zijn simpelweg al beter en de LG is zo op het moment foutloos en dat is iets dat de huawei nog moet bewijzen.

en scherm beter dan die van LG wat een onzin dat kan je helemaal niet zien op een foto en je heb ook duidelijk de lg niet in je handen gehad.
het scherm zal niet beter zijn maar misschine ook niet slechter maar andere functies zijn wel minder dat is een feit.
en roepen dat de camera beter is is ook knap aangezien NIEMAND een sample foto gezien heeft van die telefoon.
en de vollumeknop werkt prima hier zelfs mer silicone hoes eromheen.
en dan moet je toch eens serieuze non S3 fanboy reviwus gaan lezen.

er is niets maar dan ook niets mis met de 4x iets dat je van de one x en s3 niet kan zeggen.

veel revieuwers zijn gewoon zuur dat ze 600 euro voor een s3 betaald hebben en dat een <400 euro toestel gewoon even goed is met een scherper scherm.
Ik heb de specs bekeken van de LG en heb vergeleken met deze Huawei, en ze zijn exact hetzelfde (alleen andere technologie). Het enige wat verschilt zijn de camera MP, die van die lg is 8mp en deze is 13mp.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat die LG slecht is, alleen je argument dat die LG hardwarematig véééél beter is is klinkklare bullshit.
  • Resoluties zijn hetzelfde(4,7" 1280x720), evt ander soort scherm
  • Processor beide quadcore 1.5ghz, evt ander soc
  • Camera van huawei is beter, niet dat MP alles zegt, maar laten we naar de cijfers kijken, praktisch gaat op dit moment een beetje moeilijk
Het is wel duidelijk dat ik hier aan het discussiëren ben met een LG fanboy ; ik zelf probeer altijd de feiten op een rijtje te zetten en daaruit een oordeel te vellen...
Megapixels op zo'n kleine sensor zegt inderdaad niet veel. Bij de specificaties wordt niet vermeld wat voor lensje er wordt gebruikt; ook dat is belangrijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013