Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 57, views: 24.547 •

Er zijn foto's online verschenen van nog onaangekondigde Lumia-telefoons. Het lijkt te gaan om persafbeeldingen, waardoor een release mogelijk niet ver weg is. Het gaat om de Lumia 520 en Lumia 720, waarschijnlijk respectievelijk een low-end- en mid-endtoestel.

De afbeeldingen zijn online geplaatst door Evleaks op Twitter. Aangezien deze persoon vaker als eerste afbeeldingen naar buiten brengt van nog onaangekondigde telefoons is het aannemelijk dat de foto's authentiek zijn. Verder tonen de afbeeldingen van de vermoedelijke Lumia 520 en Lumia 720 een vergelijkbare behuizing als andere toestellen in de serie. Een andere bron meldt daarbij een aantal specificaties van beide toestellen, zo meldt WM Poweruser. De Lumia 520 gaat beschikken over een 4"-scherm met een onbekende dualcoreprocessor op 1GHz. Het ram bedraagt 512MB en de opslagruimte is 8GB.

De Lumia 720 krijgt ook een dualcoreprocessor van een onbekend type. De schermdiagonaal is 4,3" en het scherm is van het Clear Black-type. Net als bij de Lumia 520 bedraagt het ram 512MB en is er 8GB opslag aanwezig. In tegenstelling tot de Lumia 520 heeft de Lumia 720 wel een frontcamera. Beide toestellen draaien op Windows Phone 8.

Gezien de naamgeving moeten de toestellen waarschijnlijk de Lumia 510 en Lumia 710 opvolgen. Daardoor is het aannemelijk dat de nieuwe Lumia 520 een budgettoestel wordt, net als zijn voorganger. De Lumia 710 is een mid-endtoestel, waardoor zijn opvolger dat waarschijnlijk ook zal zijn.

Het is nog onduidelijk wanneer Nokia de toestellen wil gaan aankondigen. Mogelijk zal dat op de MWC 2013-beurs die volgende week in Barcelona plaatsvindt gebeuren. Daardoor is ook nog onbekend of de nieuwe Lumia-smartphones naar Nederland komen en welk prijskaartje er aan hangt. Wel is bekend dat een andere Lumia in de serie, de Lumia 620, in maart naar Nederland komt.

Nokia Lumia 520 - Evleaks Nokia Lumia 720 - Evleaks

Reacties (57)

Ik hoop dat de manier van samsung ze uit de schulden haalt. (Telkens ongever de zelfde toestellen uitbrengen)

Tevens zijn dit mooie toestellen bij sim-only abonnementen! ;)
Ik vind het nu alweer een beetje saai worden. Het lijkt allemaal op elkaar daar bij Nokia. Voordeel ervan is dat je wel herkenning krijgt. Ik mis Tizen of Ubuntu mobile OS erop :P
Jammer, dacht bij het zien van de titel fotos van de Lumia 1000 (Lumia EOS) aan te treffen. Toch nog effe wachten dus op de MWC.
EOS zou waarschijnlijk niet de 10x0 worden, dit zou een camera telefoon worden, geen flagship. Nokia Catwalk zal waarschijnlijk het stokje van de 920 overnemen,
Die lumia's met Windows zijn echt geen verkeerde toestellen, maar omdat ik al redelijk wat heb uitgegeven aan Apps op andere platformen bedenk ik me wel 2x voordat ik een overstap maak naar een ander besturingssysteem.

Ik denk dat ik niet de enige ben die zo denkt, ik vind het het dit keer jammer voor MS want nu maken ze een keer een goed product samen met Nokia maar omdat beide bedrijven 3 jaar geleden niet aan het opletten waren zitten ze nu op de blaren.
Hier raak je een gevoelig punt. Er zijn volgens mij geen app ontwikkelaars die toestaan dat je aangeschafte apps gebruikt op de verschillende platformen? Logisch natuurlijk omdat het model van een appwinkel erop gericht is dat je blijft zitten waar je zit. Dat is op zich jammer want ik bijvoorbeeld heb ook redelijk wat ge´nvesteerd in (vrij kostbare) IOS apps, die ik vervolgens opnieuw mag aanschaffen op de andere platformen zoals Android en W8.

Ik zie dit probleem nog wel een keer op de agenda van de portefeuille digitale agenda verschijnen van Neelie Smit Kroes.
wel dan zal Ms mogen beginnen in eigen huis schoon schip te maken sommige apps mag tot 3 maal toe betalen als je die op een xbox wel op een lumia of een surface draait.
Ik kan me vergissen, maar in eerste instantie was het toch de bedoeling van Microsoft om alles compatible te maken waardoor het op alle platformen geschikt is? Net zoals nu ook bij Google is. De apps op mijn Tablet kan ik via hetzelfde account ook op mijn telefoon gebruiken.

Echter zag ik 1 maand geleden het verontrustende bericht hier op Tweakers dat Microsoft het de appmakers nog makkelijker wilde maken door de apps makkelijker beschikbaar te stellen voor de diverse platformen. Aangezien dit sinds de introductie van WP8, W8 nog steeds niet goed werkt, is het voor mij nog steeds geen concurrende markt.

De keuze van de huidige toestellen door Nokia vind ik op zich wel vreemd. Ik zie als "kenner van smartphones" momenteel nauwelijks nog verschillen tussen de verschillende Lumia's laat staan hoe een leek er tegenaan kijkt vanuit de winkel. WP7.5 is voor de oude garde de laatste versie, de WP8 variant zal duurder zijn, maar men weet niet dat dit voorlopig nog wel support zal krijgen.
BlueStacks is er nu in beta voor W8 en Surface pro, daarmee kun je alle 750.000 apps van Android op Windows draaien. ( ook voor MacOSx, XP, Vista en 7)
Dat zal ook wel naar WP8 en W8RT doorgetrokken worden indien mogelijk,verwacht ik.
Voorlopig heb je met W8 ineens 800.000 apps tot je beschikking......

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 24 februari 2013 00:10]

Maar 512mb ram voor hun Lumia 720! Zo is er weinig verschil tussen de 520, 620 en 720.

Begrijp niet waarom ze niet zijn gegaan voor 768mb ram om toch onderscheid te maken tussen de 620 en 720. Ze hadden de 820 ook een 720p scherm moeten geven. De 820 heeft een adviesprijs van 499 euro, maar wel een 800x480 scherm! Als ze dat hadden gedaan, kon de 720 1GB ram hebben met een 800x480 scherm en was er meer onderscheid tussen de toestellen.

De prijs van de 720, zal ergens tussen de 620 (advies 279 euro) en 820 (advies 499 euro) zitten. Denk iets van 369 euro. En Nokia kennend zullen ze pas over 2 a 3 maanden beschikbaar zijn.

Wel zullen zien of ze met een Lumia 1000 komen!
Het jammere aan Nokia is wel dat ze altijd zullen achterlopen omdat hun onderdelen van de concurrenten komen. Andere merken kunnen alles "in-house" maken.
De CPU power en Scherm resulotie is inderdaad het enige aan een telefoon waar je op kunt concureren 8)7 .

Ben benieuwd of de namaak Lumia uit de KPN reclame er ook tussen zit.
volgens mij kan alleen samsung alles in-house maken. de rest moet gebruik maken van foundries en beeldschermfabrikanten.
De grootte van het RAM heeft volgens mij minder impact op de performance dan bij Android. De toptoestellen hebben volgens mij allemaal 1gb en daaronder zit het op 512mb. Ik denk dat het met de iets tragere processor ook weinig uitmaakt.

Het onderscheid zit nu dus meer in de camera en wat kleinere zaken. Ik denk ook niet dat die 720 en 520 overal verkrijgbaar zullen zijn. Het zal waarschijnlijk 920/720/520 en 820/620 gaan worden in de meeste landen (of een andere combo maar niet allemaal)
En toch zouden ze beter onderscheid kunnen maken voor de consument. Zoals

920 = 4,5 inch, 1280x768 met 1gb ram
820 = 4,3 inch, 1280x720 met 1gb ram
720 = 4,3 inch, 800x480 met 768mb ram (of liever 960x540 als WP8 die zou ondersteunen)
620 = 4,0 inch, 800x480 met 512 ram
520 = 3,8 inch, 800x480 met 512 ram

Als de 720 een geweldige camera heeft en maximaal 350 euro kost, kan het interessant zijn. Maar een 4,3 inch scherm met 800x480 en 512mb ram voor rond de 350 euro is te duur. Voor 370 euro heb je een:

Sony Xperia T, met 4,55 inch, 1280x720 met 1gb ram. full-HD video, 16GB geheugen, micro-SD en dualcore op 1,5 ghz.

En aangezien de 620 ruim 250 euro is en de 820 ruim 450 euro, dan kun je verwachten dat de 720 ruim 350 euro kost.
Ja, Lisadr, mee eens.

De lumia 720 lijkt zich nu alleen te onderscheiden door een extra front camera. Of de Dual Core gaat verschillen van de 520 en 620 is nog onbekend. Raar in de product positionering vind ik dat de 520 (4") een grotere schermdiagonaal lijkt te krijgen dan de 620 heeft (3,8"). Verder krijgen alle drie de toestellen Dual Core 1 GHz, 512MB, 8GB. Verschillen tussen de toestellen moet gezocht gaan worden in de camera's en hun resolutie, eventuele verschillen in processoren verschillen en displayresoluties. Waar nokia ook nog kan bewegen is de bijgesloten softwarebundel.

Oppervlakkig naar deze gegevens kijkend zou ik de 620 als low end gaan beschouwen, en de 520 en 720 midrange, terwijl de typenummers iets anders suggereren. Kijken we naar het uiterlijk van de toestellen is er een opmerkelijk verschil. De hoekafronding van de 620 is veel prominenter dan die van de 520 en 720. Waarom? Maakt dit de 620 toch low end? De 520 en 720 lijken qua desig zo dicht bij elkaar te staan.

Mochten deze toestellen daadwerkelijke nieuwe loten aan de stam zijn betwijfel ik of ik het een handige zet vindt van Nokia. Zoveel toestellen uitbrengen die qua cofiguratie zo dicht tegen elkaar aanleunen geeft de toestellen niet de mogelijkheid om een duidelijke plek te veroveren in het geheugen van hun doelgroep. Ook loopt Nokia het risico dat potentiele kopers van de 620 nu nog even wachten om te kijken of een van de andere toestellen het zwakke punt van de 620, de 1300 mAh accu, gaan corrigeren. In dit beleid lijkt Nokia overigens eerder Samsung te spiegelen dan Apple. Dit vind ik opmerkelijk, omdat de lancering van de 920 en 820 rechtstreeks uit het marketingdraaiboek van Apple leek te zijn gekomen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 februari 2013 19:36]

Ik blijf Windows Phone gruwelijk mooi vinden, zeker icm die telefoons in alle kleuren. De enige reden die mij weerhoud tot het kopen ervan is de hoeveelheid apps. Als ik zo in hun marketplace kijk online, zie ik dat zowat 70% van alle app's die ik gebruik niet verkrijgbaar zijn op dit OS. Echt heel jammer :(
Ik ben wel overgestapt naar een Nokia + Windows Phone.

Absoluut geen spijt van gehad, super bouwkwaliteit van telefoon en heel gebruiksvriendelijk en rap OS. Eigenlijk heb ik voor alle functies die ik gebruikte wel weer een app gevonden. Ook supermooie integratie van Exchange account, agenda items en e-mail is echt naadloos ge´ntegreerd in OS. Het enige nadeel vind ik Whatsapp, wat nog wel eens wat bugs heeft (wat wel steeds beter wordt), maarja, dat is eigenlijk een 3rd party probleem...
WhatsApp is met de laatste update op WP8 gigantisch verbeterd. Het start retesnel op en heeft meer functionaliteit gekregen. Er zijn nog wel punten van verbetering te noemen, maar het is al lang niet meer de app van een half jaar geleden.
Er zijn nog wel punten van verbetering te noemen, maar het is al lang niet meer de app van een half jaar geleden.
Een half jaar geleden waren er ook nog geen Windows Phone 8 toestellen 8)7. Applicatie is dus niet te vergelijken.
Ik mag toch wel hopen dat WP7/7.5 apps toch wel gewoon op WP8 mogen werken! kom op zeg! Als dat al niet werkt, dan is het toch hopeloos gesteld met de transformatie?

Ik bedoel dit niet als flame naar Microsoft toe, maar als dat echt niet zou werken dan zou het betekenen dat ik als oud WP7.5 gebruiker niet eens mijn oude apps op een niewue smartphone zou kunnen gebruiken. Er is toch wel gewoon backward compatibility anders maak je het voor de programeurs van de apps toch wel heel erg moeilijk om voor dit platform te bljiven gaan.
99% van de apps zijn te gebruiken op WP8, er zijn er een paar uit de marketplace gehaald door wat compatibiliteits problemen.
Dat klopt inderdaad, als er alternatieve app's waren was ik ook direct overgestapt.
Maar dit zijn echt apps waar geen alternatief voor bestaat en ook niet komt. En dan heb ik het vooral over de schoolapp, sociale-apps (geen bekende zoals facebook of twitter ofzo) en games zoals Candy Crush Saga, wetenschapsquiz enzo (wat je met vrienden tegen elkaar speelt).
Schoolapps zal wel even duren ja, maar als de school iets met een exporteerbare calender doet, maakt dat volgens mij ook al minder uit. Al zag ik laatst wel een avans-app voorbij komen.
Facebook en twitter hebben wel degelijk apps. Alleen Pinterest en Instagram hebben nog geen eigen app. Hier zijn volgens mij al wel alternatieve apps voor te krijgen en ook facebook/twitter hebben al wat concurrentie.
En bij games is het soms wat later of soms helemaal niet. Op zich is het jammer als het er niet komt, maar zoveel mis je tegenwoordig daar nou ook weer niet aan. Bovendien zie ik dat ie ook op facebook te spelen is, dus helemaal zonder zit je ook niet.

Het zal nog wel even duren voordat Windows Phone wordt meegenomen als 3e ontwikkelplatform. Nog niet alle tools hebben de volledige ondersteuning, maar er zit zeker schot in.

Ik denk echter dat het lastiger wordt om mensen te overtuigen die al vele aankopen hebben gedaan. Misschien dat MS een actie op kan zetten waarbij je van hun de apps cadeau krijgt of iets dergelijks.
Helemaal mee eens . Prachtig nieuw product met een goed os er op. Qua interface eindelijk weer eens wat vernieuwends.

Het is dat ik ik al zoveel apps op iOS heb gekocht, anders ging ik toch serieus nadenken over een overstap.
Ik vind de verschillen (voor zover deze bekend) tussen de 520, 620 en 720 ook erg klein, ik vind hierdoor de onderlinge positionering vaag. Nokia zou beter per model een onderscheidende feature kunnen toevoegen ten opzichte van de andere modellen.
Vind het een beetje raar dat de L520, L620 en L720 alle drie 512MB ram en een dualcoreprocessor op 1GHz hebben.
Android vreet gewoon te veel geheugen door alle achtergrond processen die google er in heeft verwerkt en daarom hebben android toestellen zo veel meer werkgeheugen aanboord omdat het gewoon nodig is bij android.
Apps op zich zelf hebben lang niet zo veel geheugen nodig als dat het Android besturingssysteem zelf nodig heeft. Als ik op mijn Galaxy SII alle apps sluit en memory schoon veeg (clear memory) dan gebruikt Android nog steeds zelf meer dan 400mb RAM van het werkgeheugen. WP8 heeft lang niet zo veel RAM nodig als Android.. en iOS ken ik niet goed genoeg om daar iets over te zeggen.
Daarom is WP8 ook gewoon veel sneller dan Android en de apps op WP8 zijn ook stukken sneller.

Trotse eigenaar van een Lumia 920 (WP8) en een droevige eigenaar van een Samsung Galaxy SII (Android)
Android kan multitasken inderdaad dan heb je al snelelr een voordeel met meer geheugen. Hoe is dat nou in vredesnaam een nadeel? Daarnaast is het natuurlijk gewoon pure onzin dat apps op WP8 stukken sneller zouden zijn dan Android.

Dat geheugen heb je ook nodig voor apps op zich. het was met de 610 al zo dat bepaalde apps er niet op konden draaien omdat er niet genoeg geheugen in zat. Wat dat betreft goed dus dat ze dit keer die apparaten allemaal ten minste dezelfde minimum specs geven.
Leuk dat ze nog meer toestellen uitbrengen, maar ze kunnen de vraag naar de 920 al niet eens aan. Gister op het Twitter account van NokiaNL stond dat de 920 gewoon bij KPN en T-Mobile verkrijgbaar zijn in alle kleuren. Voor T-Mobile echter alleen in de webshop. Als ik dan een toestel selecteer (rode 920) dan krijg ik een melding dat voor dit toestel een levertijd van 3 weken staat. Dat is 1,5 maand na de release in NL en bijna 4 maanden na de release in de VS.

Ik weet niet wanneer alle deze toestellen in de winkel moeten liggen, maar houd er gerust rekening mee dat je ze pas eind april daadwerkelijk kun kopen en dan nog mondjes maat.

Voor zover ik weet heeft Nokia een paar fabrieken gesloten en nu blijkt dat de vraag naar de 920 alle verwachtingen overtreft, kunnen ze het bij Nokia niet bij benen. Ondertussen lanceren ze de Lumia 920 wel in landen als Brazilie, India en Afrikaanse landen. Omdat ze wereldwijd niet aan de vraag kunnen voldoen, lijkt het me dat ze qua productie capacitiet aan hun max zitten. Hoe wil je dan aan de vraag naar nieuwe Lumia's voldoen ?

Laat ze eerst maar eens aan alle huidige aanvragen voldoen voordat ze een nieuwe telefoon op de markt gooien.
Ben het wel met je eens dat het eigenlijk niet goed is dat er wordt gezegd dat er overal telefoon liggen, maar dit in de werkelijkheid niet zo is. Geef dat dan ook toe. Maar een andere telefoon is een andere productielijn dus dat heeft niets met elkaar te maken
De vraag is natuurlijk waar de bottleneck zit in de productie waardoor ze onvoldoende 920 toestellen kunnen leveren. Komt dit door componenten die specifiek voor de 920 bedoeld zijn (bijvoorbeeld te trage productie van de behuizing), dan heeft het produceren van andere (nieuwe) toestellen geen invloed op productiesnelheid of -aantallen van de 920. Waardoor het niet uitbrengen van nieuwe toestellen geen positief effect zal hebben op de productie aantallen van de 920.

Enkel indien er een tekort aan productiecapaciteit (assembly) is of een tekort aan componenten die de verschillende toestellen delen heeft het in productie nemen van nieuwe toestellen een negatieve invloed op de productie-aantallen van de 920. Ik vermoed niet dat dit het geval is, anders zouden ze inderdaad wachten met het uitbrengen van nieuwe toestellen.

Een andere scenario is dat de productiecapaciteit en/of levering van componenten inmiddels op orde is, waarbij nu achterstanden worden ingelopen, maar tegelijk voldoende ruimte ontstaat voor het in productie nemen van nieuwe modellen. Dit is een reŰel scenario, dat ik ook heb gehoord in de wandelgangen (maar op geen enkele manier kan controleren). Volgens mij heeft Nokia er officieel niets over naar buiten gebracht. Wellicht dat iemand er meer over weet?

[Reactie gewijzigd door Edddd op 23 februari 2013 12:09]

Dit komt waarschijnlijk omdat Apple en Samsung overal al contracten hebben met fabrikanten om onderdelen te leveren waar Nokia (en HTC) moeilijk tussen kunnen komen. Het merendeel van de onderdelen gaat al naar apple en samsung omdat het al heeft bewezen een stabiele afzetmarkt te zijn. Dat trekt gewoon de voorkeur van de onderdelen fabrikanten.

Het moeilijk leverbaar zijn van Lumias ligt echt niet aan Nokia hoor maar aan de fabrikanten zelf waar dat zij hun onderdelen aan willen verkopen, apple of samsung of nokia of anderen.
De verkopen van de Lumia 900 zijn natuurlijk dramatisch slecht verlopen. Ze moeten enorme voorraden tegen dumpprijzen wegdoen. Lijkt me dan logisch dat Nokia heeft dus niet de gok heeft willen nemen om weer enorme voorraden aan te leggen.

Het probleem is bovendien dat ze zoveel verschillende kleuren maken. Dat is uiteraard ook vreselijk onhandig met voorraad aanhouden.
Als de opbouw van de toestellen goed modulair is geschiedt dan hoeft het op voorraad houden van die bodies niet het grootste probleem te zijn.

Een interessante vraag is wel of Nokia bij het op de markt brengen van de toestellen direct alle kleuren beschikbaar zou moeten stellen. Het zou Nokia geholpen hebben als ze bijvoorbeeld begonnen waren met de rode en de gele, en de resterende kleuren gefaseerd op een later tijdstip.

Nokia heeft ten aanzien van die kleuren wel een dilemma. De gekleurde behuizing is zo onlosmakelijk aan de identiteit van de toestellenrange verbonden dat een "you can have every color as long as it is black" houding voor het concept niet werkt.

Nokia's huidige succes is duidelijk een luxe probleem voor Nokia. Ik zou het graag anders willen zien maar vrees dat het al wel onomkeerbare schade aan het merk heeft toegebracht. Nokia mist veel verkopen op een moment dat het momentum voor de toestellen maximaal is. Mocht dat momentum nu wegebben dan maakt het minder uit als over een maand alle toestellen wel op voorraad komen te liggen Ik hoop wat dat betreft echt dat ik hierin ongelijk heb en dat de belangstelling in W8 en Nokia een duurzamer karakter heeft.

[Reactie gewijzigd door teacup op 24 februari 2013 18:05]

Het lijkt erop dat de Rode en Gele vooral slecht verkrijgbaar zijn. De zwarte hebben ze bij t-mobile en dergelijken al wel breed op voorraad en die was dan ook binnen 5 dagen na bestelling binnen.
Na 5 dagen bezorgd vind ik niet op voorraad hebben. Bij veel producten kun je tot 22:30 bestellen en dan heb je het de volgende dag in huis. Okee, abo moet worden goedgekeurd erg, maar dan nog zo je je toestel binnen 2 hooguit 3 dagen binnen hebben.
Vooral de blauwe en grijze Lumia's zijn moeilijk verkrijgbaar omdat ze die (in ieder geval initieel) maar op enkele markten exclusief uit lijken te brengen
De nokia lumia's zijn hele leuke toestellen om te zien, en van goede bouwkwaliteit.

Wat ik zo jammer vind is dat ze niet met een 4,3" scherm komen met een hd resolutie, en dat met een AMOLED scherm (ivm de zwarte achtergronden in wp8) ik denk dat daar veel belangstelling naar is. Kom op nokia dat kunnen jullie toch zelf ook wel inzien, en gezien de techniek van nu moet dat makkelijk kunnen. Ook zie ik nu de meerwaarde van de 820 tegenover 720 niet, het zou raar zijn als de 720 wel hd resolutie krijgt gezien de 820 dat niet heeft.

Ik ben toe aan een nieuwe telefoon heb lang naar de 920 zitten kijken maar de zwartwaarde van de scherm is me niet goed genoeg + dat de telefoon VOOR MIJ te groot is.

Ik wacht nog wel even met het aankopen van een nieuwe toestel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Intel Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013