Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 32, views: 11.102 •

BioWare heeft bevestigd dat de er nog twee pakketten downloadable content voor Mass Effect 3 worden uitgebracht. Er komt nog een pakket voor de singleplayer-modus en een voor de multiplayer. De dlc voegt nieuwe locaties, wapens en bondgenoten toe aan het spel.

De singleplayer dlc: Citadel zal op 5 maart voor de pc en Xbox 360 en PS3 uitkomen. Op 6 maart komt de Europese versie voor de PS3 uit, meldt BioWare op zijn blog. De dlc zal 15 dollar kosten, of 1200 Microsoft punten op de Xbox 360.

Citadel laat de speler een nieuw gebied verkennen, ook al is de verhaallijn al uitgespeeld. Dat er geen nieuwe gebieden in de Omega-dlc die in november 2012 werd uitgebracht zaten, was een groot gemis. Je kunt met het nieuwe pakket echter naar het Silver Coast Casino, de Armax Combat Arena of je kan de leefruimte van  Shepard verkennen. De uitbreiding is zo groot dat Xbox 360-spelers het in twee delen moeten downloaden. De grootte van het pakket is 4GB, maar de maximale dlc-grootte die Microsoft ondersteunt is slechts 2GB.

Mass Effect dlc Citadel Mass Effect dlc Citadel Mass Effect dlc Citadel Mass Effect dlc Citadel

Bioware brengt voor de multiplayer-modus het pakket Reckoning uit. Nieuwe bondgenoten zoals de Cabal Vanguard, Talon Mercenary en Alliance Infiltration Unit uit zijn toegevoegd. Ook zijn er nieuwe maps toegevoegd en zullen er 7 nieuwe wapens beschikbaar zijn. Dit pakket wordt gratis aangeboden en is vanaf 26 februari te downloaden en voor de Europese PS3-gebruikers een dag later, op 27 februari.

Mass Effect dlc Reckoning Mass Effect dlc Reckoning Mass Effect dlc Reckoning

Bioware is ook bezig met Mass Effect 4, maar zei eerder dat ze niet verwachten dat dit spel eerder uit zal komen dan eind 2014 tot half 2015. Mass Effect 4 wordt niet meer met de oude engine gemaakt, maar met de Frostbite 2.0-engine. Ook staat vast dat het hoofdpersonage van de Mass Effect-trilogie, Commander Shepard, niet terugkeert voor deel vier.

Reacties (32)

Smaken verschillen, maar goed:

Ik ben eerlijk gezegd geen minuut ge´nteresseerd geweest in DLC voor ME3. (Terwijl ik die van deel 1 en 2 toch stuk gespeeld heb.)

[Spoiler alarm!!]


Het einde (ook het ietwat gereviseerde einde) was en is voor mij zo'n enorme domper dat ik echt niet meer in de verhaallijnen getrokken word. Al die keuzes die je met je Shepard in je playthroughs maakt maken uiteindelijk geen zier uit. Wat me aantrok in ME waren de keuzes, de andere ervaringen die verschillende playthroughs opleverden, hoe dat alles zich ontwikkelde. Het einde met een suf sterrekind en een ultieme keuze voor drie kleuren als ultieme oplossing waren voor mij de serie compleet onwaardig. Dat einde leek los van de serie te staan, los zelfs van ME3 voordat dat einde zich voltrekt, als aparte game die er aan gebroddeld was door weinig getalenteerde auteurs..

[edit.]
At ArmadaOne:

MEHEM lijkt me wat te zoetsappig. MEHEM maakt het einde happy, maar van mij hoeft het perse geen happy end te hebben. Die mod verandert eerlijk gezegd niets aan m'n grootste issue met het einde: dat alles wat je tot dan toe gedaan hebt en de keuzes die je gemaakt hebt er in het geheel niet toe doen. Het plot van het einde blijft flinterdun imho.

Soit, je bent van het suffe sterrenkind af. Dat is in ieder geval al iets.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 23 februari 2013 00:31]

Ja het was dan ook niet het "echte" einde geschreven door de originele spelmakers van ME1 en 2.
Het einde was er duidelijk door gedrukt door EA en het spel was te vroeg uitgebracht.

Ook na de extra cinematic toevoegingen (het "verbeterde" einde) was het gebrek aan keuze inderdaad nog steeds het grootste struikelblok voor bijna alle ME3 fans en spelers.
Niet alleen omdat het een slecht einde was, maar ook omdat EA / Bioware keihard gelogen heeft tegen iedereen die het spel kocht.
De officiele uitspraak van Bioware was dat ME3 een einde zou hebben wat je keuzes in de 3 delen zou vertegenwoordigen, ofwel de keuzes die je hebt gemaakt zouden een invloed hebben op het eind.
Niets van waar dus.
Of je nu "goed" of "slecht" (renegade / paragon) speelt, iedereen in het gezicht schiet met je incendiary kogels of iedereen goed behandeld, of je nu hele volkeren uitmoord en planeten laat ontploffen of juist alles en iedereen probeerd te redden en vrede sluit tussen aardsvijanden, het maakt allemaal niets uit.
Het einde is altijd exact hetzelfde, er zijn maar 3 eindes en niet 16 zoals Bioware claimt en van die 3 is 90% identiek ofwel je kan kiezen tussen 3 kleuren en je ziet 3 iets verschillende fimpjes en dat is het.
Een soort uber anti-climax, een dikke middelvinger naar iedereen die zijn of haar best heeft gedaan het verhaal in een bepaalde richting te sturen.
Leuk, heb je in ME1 alle keepers gescand en iedereen levend gehouden, heb je in ME2 je hele squad levend terug gebracht na de suicide mission en heb je in ME3 alle volkeren vrede laten sluiten en iedereen in leven gelaten en je beloning voor 150 uur spelen in 3 games met bijna 30 dlc's is hetzelfde einde wat je krijgt als je iedereen had laten doodgaan.

Het einde is inderdaad wat het hele spel in principe verziekt.
ME3 is qua gameplay en verhaal enz enz een machtig mooi spel wat ik graag speel, tot het moment dat de laatste missie begint en dan, wetende wat gaat komen, heb ik er al geen zin meer in.
Als ze net zo'n best hadden gedaan om een goed einde te maken als ze met de rest van de spelserie hadden gedaan dan was ME3 een topspel geweest.
Gelukkig is er de door mij hierboven genoemde "Mass Effect Happy Ending Mod" ofwel MEHEM (is nu geupdate naar Leviathan en Omega compatibility) die een compleet ander (veel beter) einde geeft aan het spel.

Hier een uitgebreide video van de MEHEM mod:
http://www.youtube.com/watch?v=I6NhPukzAl0

De laatste versie heeft een paar kleine wijzigingen om Leviathan te kunnen gebruiken (deze DLC zorgt voor een extra interactie met de "catalyst" ofwel het spook kind, wat een crash / storing veroorzaakt in MEHEM).
Op Moddb en andere modding sites kan je MEHEM downloaden, er zijn ook links op YouTube bij de meeste videos en er is natuurlijk Google.

Let wel:
MEHEM veranderd niet het spel zelf, alleen de cinematics die afgespeeld worden tijdens de "endgame" missie en na het verslaan van de reapers.
Het spel zelf blijft dus intact, maar ik zou wel aanraden een backup te maken van de originele cinematics (in je DLC folder) of gewoon het hele spel als je niet weet welke fimpjes het zijn.

Off-topic:
Je kan ook de Mass Effect movie (is gewoon alle cutscenes aan elkaar geplakt) zien op YouTube, handig als je weer "in het verhaal" wilt komen zonder eerst ME1 en 2 te hoeven spelen voordat je weer begint met ME3.

Edit:
@houseparty:
Ja dat klopt maar liever een happy end met nog steeds geen keuze dan een unhappy end die NOG slechter is!
En over dat starchild gesproken, ben ik de enige die dat jong tijdens de "nachtmerries" graag de kop af schiet met mijn Scimitar Assault Shotgun?

[Reactie gewijzigd door ArmadaOne op 23 februari 2013 10:51]

Maar dat had je ook wel een beetje aan kunnen zien komen. Bij deel 1 realiseerde ik me al dat, gezien het aantal keuzes dat je kunt maken, het aantal permutaties simpelweg veel te groot zou wezen om die 'belofte' echt waar te kunnen maken (denk eraan: keuze mogelijkheden schalen facultair: 5 keuzes levert al 5! permutaties op; aka 120).

Het einde was vooral gewoon bijzonder zwak vanwege die welhaast 'kinderachtige' kleuren-keuzes. En dat gedoe met dat Citadel-kind hielp ook niet echt.

En ook met de aankomende DLC blijf ik het nog steeds bizarre vinden dat je door kunt spelen terwijl... je dood bent. Dat blijft voor mij toch een huge 'illusion-breaker.' Anders dan dat zie ik er wel naar uit.
Ik ben zelf een groot fan van Mass Effect en heb dan ook alle 3 delen met alle (ook de promo) dlc's.
Er waren echter een hoop redenen waarom ik ME2 vaker speelde dan ME3.

De eerste reden is de spelduur.
Het kost ongeveer 60 tot 70 uur om ME2 uit te spelen (zonder Overlord en bonus missies te spelen, wel te verstaan), als je alles speelt ben je zo ruim 80 uur verder.
Plus het feit dat je als je de suicide mission hebt gespeeld gewoon verder kan spelen. Voegt weinig toe, maar de optie is er.
ME3 speel je in 40 uur uit. Dat is inclusief Leviathan en Omega (Omega speel je makkelijk binnen een uur uit, de cutscenes duren langer dan de gevechten).

De tweede reden is het aantal personages.
Ik vond het zeer vermakelijk om 12 squadmates te hebben plus de andere personen op het schip en de Citadel om mee te praten en elke keer iemand anders op missies mee te nemen vanwege de opmerkingen die ze maken en de grappen.
ME3 heeft 6 squadmates plus een paar sporadische figuren en Aria eventjes op Omega.
Een enorm verschil qua interactie.

Ik hoop dan ook dat ze meer personages toevoegen (in het hele spel, niet alleen op 1 level) en dat er meer interactie komt met diverse personages.
Zelf zou ik graag terug kunnen gaan naar Omega bijvoorbeeld, want waarom Omega toevoegen en dan nooit meer terug kunnen gaan?
De optie om Aria T'loak te kunnen "romancen" lijkt me ook wel gaaf en is niet zo vergezocht als je naar het einde kijkt van de Omega DLC.

Het lijkt er op met deze dlc dat je wel verder kan na het laatste level, maar ik hoop eigenlijk het meest op een "einde" waar je na de reapers te hebben verslagen je iedereen op kan zoeken (mits je renegade ofwel "destroy" hebt gekozen).
Even volledig off-topic maar in mijn einde (thank you modding) overleef je de oorlog tegen de reapers altijd en keer je terug naar je schip waar je samen met je squadmates en partner de ceremonie doet om Anderson te eren en zijn naam op de lijst van gesneuvelden te plaatsen.
Nu nog een toevoeging die het mogelijk maakt om samen met mijn "romance" op de citadel te gaan wonen en een gezin te stichten en ik ben helemaal blij.
Is Destroy wel het Renegade ending? Want het alternatief (Synthesis daargelaten) is Control, hetgeen the Illusive Man de hele tijd ambieert. Niet bepaald paragon toch?

Spoilers hieronder!

Die hele Indoctrination Theory leunt ook op deze abrupte inversie van het kleurenschema. Het idee is dat Shepard gaat geloven dat Control het "goede" einde is. It fooled me. Gelukkig ff rechtgezet middels savegame en dan overleeft Shepard inderdaad.
Het is de Renegade ending en niet alleen omdat het een rood kleurtje heeft.
Als je de "destroy" ending kiest dan sterven de Geth ook (en krijgen de Quarians het een stuk moeilijker) en EDI.
Je kiest in de destroy ending dus tussen jouw leven en de levens van EDI en alle Geth.

In de control ending gebruik je de reapers om alles weer opnieuw op te bouwen ofwel "voor het goede doel". Daarom paragon.

Synthesis is de beste oplossing voor iedereen buiten jezelf (en je partner :P )
Ik zal dit pakketje ongetwijfeld aanschaffen.
Mass Effect is (en blijft waarschijnlijk) een van mijn favoriete game series met een erg potentie rijke gameuniverse (letterlijk en figuurlijk :P).
Ik blijkf stiekem hopen op een MMO in het ME universe, dat lijkt me echt de bom.
Kom je als eigen ontworpen Turian biotic farmer charactertje ergens op een kolonie ergens toch ineens stiekem Commander Shepard tegen... gaaf :P
Ik zou gewoon een Krogan maken en schieten op elke Turian en/of Salarian die ik zie. Bastards...
Eigenlijk zou je dan de optie moeten hebben de Salarians op te eten (werkt ook wanneer je als Prothean speelt).
Overigens vind ik het idee om een MMORPG op basis van het Mass Effect universum te maken helemaal niet zo gek.
Persoonlijk zou ik dan voor Garrus Vakarian als avatar spelen...
"It's not a brilliant plan, but it's a plan".
De replaywaarde van de Mass Effect games zijn prima, en wanneer er een uitbreiding bij komt is dit eigenlijk alleen maar beter. Maar ik kan me voorstellen dat sommige na het zien van het einde geen behoefte hebben aan nog een replay aangezien je keuzes niet gehonoreerd worden.
Ik vind het jammer dat dit niet meteen al in de game zat. Ondertussen heb ik ME3 dus allang uitgespeeld. DLC blijft altijd een gevalletje too little, too late.
John Sheppard? Die van mij heette Def Sheppard. Gelukkig had hij wel beide armen nog.
Ik verheug me er nu al op, ook al was het einde dan niet wat iedereen had gehoopt (het einde was zelfs niet het originele einde, geschreven door de originele verhaalschrijver van ME1 en 2).

Het feit dat ze je een huis geven op de citadel en dat je nog wat romantiek kan beleven maakt t erg prettig, maar dit hadden ze aan het begin (eerste SP dlc) moeten toevoegen. Nu voegt het niet zoveel toe tijdens andere missies. Wel leuk natuurlijk voor een nieuwe playthrough.


voor mensen die het originele einde nog willen weten: (semi spoiler... zit niet in de game)

The Dark Energy was a force that was going to consume everything. According to Karpyshyn, "The Reapers as a whole were 'nations' of people who had fused together in the most horrific way possible to help find a way to stop the spread of the Dark Energy. The real reason for the Human Reaper was supposed to be the Reapers saving throw because they had run out of time. Humanity in Mass Effect is supposedly unique because of its genetic diversity and represented the universe's best chance at stopping Dark Energy's spread."

The original choice was between killing the Reapers and trying to find a way to stop the Dark Energy threat with what little time was left before it consumed the galaxy, or, "Sacrifice humanity, allowing them to be horrifically processed in hopes that the end result will justify the means."

bron:
http://www.strategyinform...nal-mass-effect-3-endings
En dat orginele einde had ik nou graag gezien !
Dat er geen nieuwe gebieden in de Omega-dlc die in november 2012 werd uitgebracht zaten, was een groot gemis.
Lees ik dit nou verkeerd of is er een fout gemaakt? Heel Omega was nieuw...
Ik denk dat ie bedoelt dat je na het afronden van de DLC niet meer kon terugkeren naar Omega, wat in deel 2 een best wel sfeervolle locatie was. Ik had hier zelf ook op gehoopt.
Ik vond Omega echt de naam DLC niet waard.

Dat had een freebie moeten zijn... zo kort en zo weinig inhoud. "Omega" was niet nieuw, ze hebben er een filmpje bij gemaakt en een leuke background en verder was het qua leveldesign echt dood- en doodsaai. Zelfs dat gedoe met die barriers kwam wat gekunsteld over, alsof men vond dat de missie nog niet lang genoeg was (dus nog maar een detourtje erin...). Het voegde allemaal niks toe behalve playtime. En het was veel te simpel vergeleken met de rest.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 februari 2013 15:57]

Oh? Ik vond Omega anders prima te verdragen. Sommige stukken van Omega waren erg mooi; vooral de 'buiten' scenes, waar je een overview over de hele Omega structure kon krijgen. En die barriers, ach, ze zagen er zeker gelikt uit.

Ik vond ook de verhaal-verdieping tussen Aria en haar getrouwen wel interessant. Je krijgt zo een veel beter beeld van hoe het kan dat iemand als Aria zo'n station kan runnen. Zeker als je kijkt naar hoe Nyreen haar clan runde.

Ik heb me in ieder geval kostelijk vermaakt.
Het was absoluut slecht ja. Na de laatste battle was mijn eerste gedachte: That's it?! Heb ik 10+ euro gedokt voor een eendimensionaal verhaal, lineair leveldesign, glitchy cutscenes (heel genant, Aria's speech, een van belangrijkste scenes, ging helemaal stuk van de glitches) en geen blijvende impact op het hoofdplot??!!

Ben bang dat ik deze toch wel weer ga halen, hoe slecht Omega ook was. Waar het op Mass Effect DLC aankom ben ik doorgaans erg trouw. Plus, dit klinkt nog wel weer interessant, met wat extra gebieden, interactie met je squadmates en love interest. Hopen dat ze daar bij Bioware kunnen leren van hun fouten.
Hopelijk komt er dan snel een 'complete edition' van Mass Effect 3 uit, die dan ook op Steam verkrijgbaar is (Crysis 2 kwam ook terug op Steam met de Maximum Edition). Heb tot dusver niet echt de drang gehad om ME3 aan te schaffen, al heb ik genoten van de vorige games.
Aangezien dat Mass Effect 3 al enkel via origin te verkijgen is ga ik er niet voor uit dat ze het nog op steam gaan releasen.
Jammer, ik vond deeltje 1 en 2 wel vermakelijk op de 360.
De WiiU editie moet het zonder doen ? Waarom valt deze buiten de boot ?
Misschien liggen de verkoopcijfers van ME3 voor de Wii-U te laag om daar veel energie in te steken? Geen idee of dit zo is maar dit zou een goede reden kunnen zijn.
Als je er 2x zoveel voor vraagt als voor de Xbox360 variant , 2,5x zoveel voor vraagt als voor de PS3 variant en zelfs 3.33x zoveel voor vraag als voor de PC variant..
Dan is toch te verwachten dat je geen grote aantallen gaat verkopen.
Als je dan ook nog is een DLC gaat uitsluiten dan zal dit zeker geen goed signaal uitzenden. ..... Zeker niet aan de mensen die toch voor de WiiU variant hadden aangeschaft. Omgekeerde wereld als je het mij vraagt. Je betaald meer maar de service achteraf is minder....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013