Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 34, views: 17.882 •

Apple komt binnenkort met een iOS-update die de eerder ontdekte lockscreenbug moet verhelpen. Door het lek kunnen mensen zonder het wachtwoord zich in beperkte mate toegang verschaffen tot het iOS-apparaat. Apple bracht de afgelopen weken al twee fixes uit.

Het gaat om een tweede bèta van de nog onuitgebrachte versie van iOS. De eerste bètaversie stond nog bekend onder het versienummer 6.1.1, maar Apple moest tussentijds twee updates uitbrengen waardoor het versienummer inmiddels bij 6.1.3 is aangekomen. De belangrijkste verandering in 6.1.3 is het verhelpen van de lockscreenbug. Deze bug werd onlangs ontdekt en zorgt ervoor dat het lockscreen omzeild kan worden. Wel kunnen inbrekers alleen contacten en foto's bekijken, en is het mogelijk om met een iPhone te bellen.

De website 9to5mac meldt dat de 6.1.3-update ook verbeteringen voor de Maps-software in Japan met zich meebrengt. Tevens suggereert de Apple-nieuwssite dat een exploitmogelijkheid die wordt gebruikt voor jailbreaks wordt gedicht, maar dit is nog niet bevestigd.

Kortgeleden kwam Apple al met twee softwareupdates voor iOS waarmee een aantal problemen werden verholpen. De 6.1.1-update zorgde met name bij de iPhone 4S ervoor dat de 3g-verbinding weer functioneel is, terwijl versie 6.1.2 een bug met Microsoft Exchange repareert.

Reacties (34)

Apple zit niet stil! Goeie ontwikkeling!
Het is jammer dat er in iOS6 toch nog aardig wat bugs zaten (maps, exchange en deze bug) maar ze komen inderdaad redelijk snel met oplossingen. Anderzijds moeten ze ook wel want ze zijn toch nog best flink, maar ze ronden het gelukkig snel af.

Het zal ongetwijfeld de afweging zijn geweest om eerst de exchange-bug aan te passen en daarna pas deze. Ik denk dat niet iedereen met exchange een pin-code heeft en bovendien heeft dit veel effect op het bedrijfsleven. Deze bug was natuurlijk ook ernstig maar hier is beter mee om te gaan (bv de mededeling: laat vooral nu je mobiel niet achter oid).

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 21 februari 2013 20:33]

Oud? Waarom zou je een gebruiksvriendelijke OS slopen en vernieuwen? Dat willen consumenten niet, misschien Tweakers wel.

Pleister? Ik noem het geen pleister, ze proberen echt de fout keurig op te lossen en niet even pleister op te plakken. Ben je zelf een ontwikkelaar? Het is niet makkelijk om een bug vrij software in het begin af te leveren.

Hoe zit het met Android? Ik zie hier regelmatig berichten langkomen dat mensen vaak heel lang of totaal geen update krijgen voor kritische fouten of een update. Dit kan betekenen dat je met Android meer risico heb dan in iOS!

En even over de Mac, Mac OS X is gewoon veilig alleen door software zoals Java kunnen hackers inbreken in de computer. Moet Apple dan gelijk de schuld krijgen als er een fout zit in Java?

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 21 februari 2013 22:40]

veel virussen op windows misbruiken ook een fout in software van een derden.
windows wordt daar ook gewoon op afgerekend.

dat terzijde is het wel een domme post van nlb
Moet Apple dan gelijk de schuld krijgen als er een fout zit in Java?
Ja, want Apple is lid van het OpenJDK project, de basis voor de Java VM op OS X. Oracle is de leidende partij, maar Apple is een actieve developer.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 februari 2013 14:22]

Nu nog fatsoenlijk je zinnen opschrijven en we snappen allemaal wat je bedoeld :)
Dit zijn toch wel dingen die bij een bta al tevoorschijn moeten komen. Het lijkt me dus (kort door de bocht) dat ze niet diep genoeg gezocht hebben op de meest idiote situaties.

Toegegeven het is een bug die de gemiddelde gebruiker niet vind maar dit soort dingen waardoor iemand bij alle contacten zou kunnen komen is verdomde gevaarlijk vooral omdat de meeste gebruikers toch dingen als rekening nummers opslaan als contact ter "geheugensteun".

Dan nog een leukere, dit is in 2010 ook al is gebeurd

Dus een goeie ontwikkeling is het zeker niet, wel goed dat ze het daadwerkelijk sneller oplossen dan bijvoorbeeld Oracle die een x aantal weken op zich laat wachten na een grove security issue

-- tikfouten ffs =.=

[Reactie gewijzigd door Rushleader op 22 februari 2013 00:46]

Goede ontwikkeling?
Slechte zaak dat het nodig is, deze bug was al bekend voor 6.1.2 uit kwam maar daar is hij niet in gefixed.
Misschien omdat het meer tijd kost om het te fixen en de bug Exchange was veel belangrijker?
Moet zeggen dat ik dit maar een raar probleem vind.. dit impliceert dat het "lockscreen" eigenlijk een soort app is en niet de deur naar alles... ? Je zou denken dat als de lock screen op slot zit, je gewoon "by design" nergens bij zou moeten kunnen komen, maar blijkbaar is dat niet zo... beetje vreemd ontwerp. WIl niet meteen als een soort armchair betweter zeggen dat het "slecht is geprogrammeerd" maar het is wel lastig om aan die indruk te ontkomen ;)
En waarom zou dat bij Android niet anders zijn? In veel custom roms kun je zelf een lockscreen app installeren. Das dus ook niet meer dan een App.
Je kan "by design" 112 bellen ook al is het toestel gelocked, daarvoor is het nodig de dialer te kunnen starten, etc.
Ergens ja, ergens nee. De code er van is toch niet alleen even een window die alleen open gaat als je 'slide to unlock' daarna 'pincode invoeren' is. Zo heb je naast alleen al de camera feature ( wat weer een hoop problemen meebrengt vanwege de toegang naar photos en dergelijke ) ook een noodoproep invoer mechanisme wat waarschijnlijk op een manier voor wat voor features dan ook toegang geeft tot de adres boek. Dan heb je ook nog eens de notificaties en zo.

Dit, maakt de bug verder niet minder ergerlijk en ik ben toch echt van de mening dat dit niet nog een keer moet gebeuren.. maar kijken naar de gescheidenis zal z'n bug zich toch wel weer een keer gaan voordoen...dus op die manier zou je idd toch echt de indruk krijgen dat er iets fundamenteel bagger slecht gecode is daar.
De developers hebben ook niet met opzet dit lek erin geprogrammeerd. Dat is wat ik uit jouw verhaal kan halen. Er zullen altijd wel glitches en bugs zitten in software. Bij het testen van het de software is deze exploid waarschijnlijk nog niet aan het licht gekomen, anders hadden ze het wel eerder gefixt.

OT: Ik ben blij dat de boel nu goed dicht zit. Van mensen in mijn omgeving met Android toestellen kreeg ik al een hoop gebash over dit probleem, gelukkig is het nu opgelost :P.

[Reactie gewijzigd door cyntax op 21 februari 2013 20:32]

Dit "probleem" doet zich alleen voor na een bepaalde manier van toetsen indrukken, dan het alarmnummer bellen, gesprek afbreken en nog eens wat toetsen indrukken.

En dan krijg jij gebash van die mensen over dit (non-)probleem, terwijl bijv veel Samsung telefoons al sinds oktober last hebben van deze bug, die gewoon niet gerepareerd wordt? Hilarisch :)
Samsung phones crash if you use copy & paste more than 20 times. http://t.co/2OnBwo86 Shockingly bad engineering.
Samsung Copy & Paste Bug


@Golf2vr6
Heeft helemaal niets met mijn igevoel (lol) te maken. Deze bug is gewoon een storm in een glas water, dat probeer ik ermee duidelijk te maken (niet dat hij niet opgelost hoeft te worden).
Ik zeg ook niet dat alle Android toestellen van Samsung zijn, alleen dat er wel ergere bugs zijn, zoals bijv die vorige Exchange bug in iOS en deze van Samsung.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 21 februari 2013 22:07]

Wat heeft dat nu weer met dit artikel te maken, behalve dan dat jij je in je igevoel aangetast voelt schijnbaar? Niet alle android toestellen zijn van Samsung.

Netjes van Apple om het zo snel allemaal op te lossen, zou alleen jammer zijn van de jailbreak mogelijheden als ze die fixen...

[Reactie gewijzigd door Golf2vr6 op 21 februari 2013 21:23]

Ach, zo raar is het eigenlijk niet. Lockscreens / inlogschermen zijn veel ingewikkelder dan je op het eerste gezicht zou denken. Daarom gaat het ook zo vaak mis, deze keer is het Apple, vorige keer was het Microsoft (vrijwel elke Windows versie heeft wel dit soort bugs gehad), volgende keer is het misschien weer Blackberry.

Het probleem zit hem er in dat je niet zomaar alles af kan sluiten voor het login process. Een simpele sandbox zou niet kunnen. Als het lockscreen bijvoorbeeld geen toegang heeft tot je contacten zou je nooit kunnen zien wie jou belt als ie gelockt is. Op mijn encrypte Blackberry kun je dat bijvoorbeeld niet zien, tenzij je encryptie van de contactenlijst expliciet uit zet. Verder willen mensen in het lockscreen proces muziek kunnen spelen, foto's kunnen maken, SMS of email meldingen kunnen zien, 112 kunnen bellen, misschien wel een ICE contact kunnen opzoeken/bellen, wallpapers zien, weersverwachtingen zien etc. etc.

Al dit soort zaken vereisen een zekere toegang tot het onderliggende systeem. En zoals je bijvoorbeeld in de geval met iOS kunt zien, je moet vaak via een enorme omweg denken en een aantal routines die op zichzelf goed beveiligd zijn "stapelen" voordat je er omheen komt.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 21 februari 2013 22:17]

Ik hoop wel voor Apple dat er niet al te veel bugs meer zijn. Anders moet je na 6 maanden naar versie 6.7.9 updaten en dat kom het merk echt niet ten goede....
Dat komt omdat men Android met veel te veel haast heeft gebouwd en vol onveiligheden zit.
En het design is ook niet om blij van te worden.

Wat dat betreft heeft RIM een prima product met de Z10 op de markt gezet, wellicht een van de weinig bedrijven naast Apple die wel van A t/m Z doordacht heeft.
een systeem zonder apps heb je ook niet veel aan.
ze doen zich best om het gat dat jailbreaken mogelijk maakt steeds weer te dichten, maar dat wil niet lukken :)
Laatste tijd heeft Apple wel veel fouten in hun systeem. Elke keer is er wel een bug te vinden jammer.
Ik moet eerlijk zeggen dat het gewoon triest is dat je een update moet uitbrengen om 3G weer werkend te krijgen. Hoe testen ze in godsnaam daar wat ze uitbrengen?

Het hele argument van het 'veilige en meest stabiele OS sinds OS' begint wel een beetje grappig te worden sinds Jobs de pijp uit is.. Maps, verbindingsproblemen, do-not disturb, vastlopers, beveiligingsproblemen, de kwaliteit is wel een stuk omlaag zeg.
Dat was op een heel specifiek netwerk volgens mij. Met netwerken is het sowieso erg lastig testen, omdat bugs vaak pas bij grote hoeveelheden gebruikers boven water komt. Kijk maar naar netwerk games, zoals COD. Die worden vrijwel altijd direct gepatched omdat de live situatie zo anders is dan de testomgeving.
Goede zaak dat ze niet wachten tot een major release.

Wat ik wel jammer vind en wat me de laatste tijd opvalt is dat er nu in rap tempo kleine updates komen. Dit was vroeger zelden tot nooit nodig. Uit het nieuws merk ik op dat er recentelijk bepaalde mensen bij Apple weg zijn gegaan\gestuurd of andere mensen bepaalde functies bekleden. Ik vraag me toch af of het strakke regime van Steve Jobs niet gemist wordt.

Goede zaak dat dit soort bugs snel worden opgelost, maar het was beter geweest dat bugs waren voorkomen of een release goed getest was. Je kan niet alles testen, maar wifi, 3G en een Exchange kalender bug zou toch zo boven moeten drijven?
Ik heb altijd bugs gezien met Apple producten. Die worden meestal snel gefixed. Maar met iOS heb je wellicht gelijk.
Ik had trouwens met de calender dat wanneer ik in maandoverzicht naar maart swipte dat hij crashte. Is nu ook verholpen.
Wanneer gaan ze wat doen aan die gedateerde UI, dat is inmiddels ook gewoon een bug.
Het ziet er anders nog steeds beter uit dan Android 4.2, met zijn lelijke iconen uit de jaren 80.
En ja, ik heb ook een Android tablet.

[Reactie gewijzigd door SoloH op 22 februari 2013 14:42]

Correctie in de laatste zin: de bug is helemaal niet gefixt van exchange.... Ik kan met mijn 4s nog steeds geen push berichten ontvangen...