Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 45, views: 14.778 •
Submitter: AaHaa

De Portico-update van Windows Phone voor de Nokia Lumia 920 wordt sinds woensdagavond uitgerold naar Nederlandse toestellen. De update is over-the-air te ontvangen en voegt enkele nieuwe eigenschappen toe aan Windows Phone 8.

Verschillende gebruikers op GoT melden dat ze de update kunnen installeren op hun Lumia 920's die unbranded zijn, geen simlock hebben en voor de Nederlandse markt bedoeld zijn. De update is over-the-air binnen te halen en heeft als buildnummer 10211. Er zijn ook Tweakers die melden dat hun nieuwe toestel standaard al draait op de laatste software. Waarom sommige toestellen wel zijn geleverd met de Portico-update en sommige niet is onduidelijk. De gebruikers die melden dat zij de update nu binnenkrijgen hebben hun toestel veelal begin januari al ontvangen. Het zou dus kunnen zijn dat de toestellen van deze users nog werden geleverd zonder deze update en latere leveringen de update al wel aan boord hadden.

Begin januari werd er nog gezegd dat elke Lumia 920 die door Nokia zou worden uitgeleverd, al voorzien zou zijn van deze update. Deze update werd gebundeld met een fix voor de cameraprestaties van de Nokia, die in de eerste release van de software ondermaats waren. De update inclusief de camerafix was al wel eerder via Navifirm+, een tool waarmee officiële firmware voor Nokia-telefoons kan worden gedownload, te flashen.

De Portico-update voegt enkele zaken aan het toestel toe, zoals de optie om de wifi-verbinding in stand te houden als het scherm wordt uitgeschakeld. Ook kan na de aanpassing een sms-bericht verstuurd worden als er wordt gebeld maar er niet direct opgenomen kan worden. Tenslotte zijn enkele aanpassingen aan de browser doorgevoerd.

Nokia Lumia 920 Portico-update

Foto afkomstig van WP7.nl

Reacties (45)

Dan weet ik niet waar jij hem besteld hebt, maar ik heb hem vorige week maandag besteld en 2 dagen erna had ik hem in mijn handen.
Gewoon in Nederland besteld.

Dat ligt dus niet automatisch aan Nokia, maar ook aan de provider/retailer.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 21 februari 2013 15:25]

Levering is heel wisselend. Gister had bv bol.com 1 op voorraad en nu is het weer 8-10 weken levertijd. Zelfde geldt voor Coolblue, kan zijn dat er een paar binnen komen, maar levering gaat nog altijd erg langzaam in Nederland.

Zelf wacht ik ook altijd nog op levering. Zakelijk besteld via Copaco, maar is nog altijd onbekende levertijd.
Geel en rood zijn dramatisch slecht leverbaar. Zwart en wit is goed te doen, die had ik al een maand geleden kunnen hebben.

De slechte levering is zeker wel de fout van Nokia en is ook een zeer grove fout door zo enorm slecht de vraag in te schatten.
Mee eens. Ik heb in december al twee toestellen besteld, maar heb vandaag weer een mailtje ontvangen dat het 15 maart gaat worden. Het is dat er geen betere/vergelijkbare WP8 toestellen op de markt zijn, anders had ik mijn order al lang geannuleerd.
Ik heb hem al sinds November (een gele). Je kan hem beter via ebay bestellen als je hem snel wilt hebben.
Coolblue en Bol lijken allebei een hele slechte levering te hebben, maar providers (vodafone/kpn/t-mobile) lijken hem wel (branded) op voorraad te hebben. Die lijken dus voorrang te hebben op de losse verkoop.
Die lijken dus voorrang te hebben op de losse verkoop.
Providers bestellen ook lang vooruit en daarop kan dan al geanticipeerd worden in de productie.
geheel mee eens...

Ook ik hem hem gepreorderd en betaald al in begin december. (geel)
Ook al weet ik veel hoevaak de levering uitgesteld, nu staat ie weer op 28-2.
Leveranier zegt gewoon we krijgen niks van Nokia, dus denk probleem echt wel bij Nokia ligt hoor.

Ben het geheel eens dat ze eerste maar eens moesten zorgen dat alle reeds bestelde toestel uitgeleverd werden ipv deze overal uit te rollen.

En ergens anders bestellen?
Ho maar, nergens te krijgen hoor, tenminste niet simlock vrij en unbranded (dus zonder abo)

Gisteren KNP gebeld, hadden ze gewoon op voorraad maar uitsluitend met abonnement.....
Geel is enkel inclusief abonnement, zwart en wit zijn beschikbaar in de winkels en voor zover ik weet unbranded
Hoe kun je een 'unbranded' toestel krijgen?
Los kopen of leveren ook sommige aanbieders deze bij een abonnement?
Los kopen inderdaad, of bestellen bij een onafhankelijke webshop zoals Cooblue / Phonehouse i.c.m. een abonnement. In principe zijn alleen toestellen die je direct van een provider koopt (al dan niet i.c.m. een abbo) branded.

Of er providers zijn die toestellen unbranded leveren zou ik niet weten. Je moet ze in ieder geval niet vertrouwen als ze je aan de telefoon vertellen dat je toestel unbranded wordt geleverd. Dit is mij al twee keer verteld en beide keren was de telefoon gewoon voorzien van een "mooi" Vodafone logo en waren er "nuttige" toevoegingen aan de software doorgevoerd.

[Reactie gewijzigd door Seikeau op 21 februari 2013 16:13]

Zo zijn volgens mij alle kpn toestellen unbranded/simlock vrij. Althans ik krijg al jaren daar toestellen en nog nooit een simlock gehad.
Unbranded en unlocked zijn twee heel verschillende zaken!

Branded: Providers voegen vaak allerlei zaken toe aan 'eigen' telefoons maar verwijderen ook zaken. Zoals bepaalde instellingen of features die men niet leuk vindt. Denk aan tetering via WiFi. Dat wordt dan of verwijdert, of intern zo aangepast dat je via de speciale APN van de operator moet gaan, welke enkel werkt indien je een additioneel abbonement hebt.

Let wel dit is slechts een voorbeeld, en verschillende operators hebben verschillende voorkeuren betreft wat ze wel en niet aanpasen. De ene operator verandert nauwelijks iets, en de andere gaat helemaal los in het modificeren.

Tweede aspect is updates. Operators kunnen software updates vaak vertragen of tegenhouden.

Branded telefoons zijn vaak/soms goedkoper, maar wees je bewust van de nadelen.

Unlocked wil enkel zeggen dat het ook met SIM kaarten van andere providers werkt. Sommige providers nemen niet eens meer de moeite hun telefoons te locken. Ze zijn dan vaak nog wel steeds branded.

Ook bij online aankopen dus goed opletten. Soms wordt een branded toestel, netjes voor je unlocked maar dan verkocht als unbranded, maar je zit nog steeds vast aan de beperkingen en potentiele update ellende.
Ik kan op mijn HTC 8x van T-mobile ook geen branding ontdekken.

Correctie. Er zit een T-mobile bootscherm in :)

[Reactie gewijzigd door db_killer op 21 februari 2013 16:45]

Nog geen update ontvangen op mijn Lumia, om welke Revisienummer gaat het?
Die je in het screenshot in het artikel ziet staan: 8.0.10211.204
Thanks, was bij mij al bij levering gesinstalleerd.
Als je XXXX.XXXX.1249.XXXX hebt dan heb je de update al.
Ik heb op 14 februari mijn Lumia 920 ontvangen, via T-Mobile, en de portico update stond daar al op.
Ik heb ergens in december deze update er al op staan. Maar wat ik me eigenlijk afvraag, gaat dit bij de volgende update ook weer zo traag? En komen de unbranded toestellen weer als laatste? Dat is eigenlijk wel het meest beschamende van alles. Denk je slim te zijn door een unbranded toestel te kopen zodat je niet afhankelijk bent van provider updates, wordt je mooi als laatste geupdate.

Microsoft had 'beloofd' dat updates aan het besturingssysteem sneller bij de gebruikers zou komen dan bij Android. En ook al is deze update inderdaad sneller bij alle gebruikers dan bij Android gebruikelijk is, het is nog lang geen iOS update. Ik weet dat het gedeeltelijk aan Nokia ligt, ze hadden nog een aantal updates die ze zelf willen doorvoeren. Maar dat deze update al sinds dec 2012 beschikbaar was is toch van de zotte? Wat duurt er nou 2 maanden voordat de update naar iedereen uitgerold kan worden? Ik zou het fijn vinden als Nokia hier wat openheid van zaken zou geven. Wellicht is het dan beter te begrijpen.
Inderdaad, je zou verwachten dat ze juist de unbranded toestellen eerst zouden updaten. Dat is ook zoals ik het gewend ben van Android. Meestal zijn het de providers die het eerst zelf willen testen etc. waardoor het langer duurt.
Termen als branded (met merk), unbranded (zonder merk) en simlockvrij worden in de volksmond wat verkeerd uitgelegd/begrepen in de telefoonwereld.
Unbranded wordt vaak gezien als "providerfree/simlockfree", en branded als "mét providersoftware/simlock". Laatste heeft vaak ook nog de providernaam als opdruk op de Phone.
Unbranded bestaat eigenlijk niet, dit zou merkloos zijn, alle telefoons worden ergens gemaakt en een merkloze telefoon verkoopt niet, mensen willen een merk, zelfs al is dat een onbekend chinees merk (met top specs, een knock-off uiterlijk en een retegoedkope prijs).
Merk zegt alles....of de kwaliteit goed is, of je hip bent, of je er zelfs dood niet mee gevonden wilt worden, etc.

In telefoon/tablet-land geldt voor updates min of meer :

"Unbranded" toestellen zijn er nog niet voor WP8, die komen dan van Microsoft zelf en krijgen direct van Microsoft de update (als in Nexus, iPhone, hier is de schrijver van het OS ook de "maker" van het toestel en worden updates binnenshuis getest vóór release).
Je hebt dus gelijk dat unbranded toestellen als eerste geupdate worden, de Nexussen en iPhones, en binnenkort waarschijnlijk de Microsoft Windows Phone /Surface Phone.

Bij "Branded" krijgt de toestelfabrikant van Microsoft de (door MS geteste) update, past deze aan en test deze**, en verspreidt deze naar gebruikers (als in simlock vrij, maar met manufacturersoftware meegeleverd)
Updates via de manufacturer worden eerst bijgewerkt en getest door de manufacturer. (Zo zijn updates van HTC en Nokia anders door hun eigen toegevoegde software, en alle Androids, behalve de Nexus, zijn dus eigenlijk branded)
.


Bij door providers geleverde toestellen (met simlock) krijgt eerst de manufacturer de update, past deze aan aan het toestel, speelt deze door naar de provider, die het ook weer aanpast en test**, en dan pas doorgeeft naar de gebruikers.
Heb je een simlockvrij toestel van een provider dan kan je updaten voordat de provider zijn eigen software erbij gezet, en getest, heeft.(en je toestel dus eigenlijk "branded" is)
Anders moet je dus wachten tot ze ook zeker geen bugs hebben in hun extra toegevoegde software.

** : Daar komt dan ook nog een extra controle van Microsoft overheen, omdat ze willen dat het OS blijft zoals het bedoeld is en geen "Android"wordt met 1001 verschillende interfaces.

Of je moet rooten om een update direct na release van de OS-uitgever te kunnen uitvoeren, buiten de manufacturer of provider om.
Dit kan ook om "alternatieve" OSen als CMversies erop te zetten of dus om die extra manufacturersoftware niet te krijgen..
Rooten kan niet altijd, ik meen dat WP niet te rooten is, en vaak wordt geFUD dat de garantie vervalt omdat eea niet getest is door de manufacturer of de provider.(degene die garantie verleent)
Behalve extra functies toevoegen zou bijvoorbeeld het toestel kunnen oververhitten door een probleem met de Wifizender, en zo de SoC kunnen beschadigen.
Als je dan de originele manufacturer- of provider-versie niet terug kunt flashen kan je het toestel weggooien of buiten garantie (elders) laten repareren.
Bovendien heb je niemand om de eventuele bugs, die de update geeft met jouw hardware,op te lossen.

Verstandig is het dus om gewoon de release af te wachten van een update, en hoe dichter je toestel bij de OS-bron zit, hoe sneller je hem krijgt.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 21 februari 2013 18:27]

"Unbranded" toestellen zijn er nog niet voor WP8, die komen dan van Microsoft zelf en krijgen direct van Microsoft de update (als in Nexus, iPhone, hier is de schrijver van het OS ook de "maker" van het toestel en worden updates binnenshuis getest vóór release).

Nee, je denkt nu teveel in Android termen.

Unbranded betekent in de volksmond enkel dat de er géén operator aanpassingen zijn gemaakt. Er zijn al diverse unbranded beschikbaar voor Windows Phone 8.

Mijn eigen HTC 8X is bijvoorbeeld gewoon zoals HTC en Microsoft het image gemaakt hebben. Klikkerdeklik op Amazon en kwam netjes in de post binnen. Deze heeft in december al Portico gekregen. O.a. te koop bij Amazon en Bol.com en vast ook in diverse telefoonshops. Diverse branded varianten van diezelfde HTC 8X hebben tot januari of zelfs februari moeten wachten.

Dit verhaal geldt voor iPhone, Windows Phone en Symbian.

Voor Android is er nog een andere zaak, namelijk dat je ook 'stock' Android hebt vs de Android zoals je op de meeste telefoons aantreft. Vrijwel iedere fabrikant past Android flink aan. (Wil je dat niet heb je de keuze uit een heel select aantal toestellen welke door Google en een OEM partner direct uitgegeven zijn.) Dit is ook een vorm van branding uiteraard, maar een andere dan in deze context gebruikt.

En dan geldt eventueel een verhaal van rooten, reflashen, etc en de heel risico's die jij aangeeft.


Voor de gewone burger is het heel simpel. Je koopt je telefoon via een provider, en je hebt een branded toestel. Zelfs als er nihil aanpassingen (anders dan wellicht een bootlogo) zijn gemaakt, ben je nog steeds afhankelijk van de toestemming van de operator voor updates. (Muv Apple, die meestal eenzijdig updates gewoon doordrukt.)

Wil je dat niet moet je je telefoon buiten de operator kopen en dus voor SIM-only gaan. Dan ben je enkel afhankelijk van de grillen van de telefoon en OS maker.

Let wel, dit verhaal bewijst mooi dat ook dat problematisch kan zijn. Portico was al in december klaar, en HTC was ook direct klaar men hun noodzakelijke aanpassingen. Echter Nokia had schijnbaar meer tijd nodig dan HTC en vandaar dat sommigen nu pas die update krijgen. Maar bij een branded toestel, komt daar ook nog eens de nukken van een provider bovenop.
Branded of unbranded maakt volgens mij weinig uit. Het enige wat branded toestellen hebben is een ander bootscherm (nog voor het windows phone logo) en volgens mij heeft alleen vodafone een aparte app (wat eigenlijk los staat van de firmware).

Het lijkt er eerder op dat providers betaald hebben voor een vroege levering en daarbij ook meteen een nieuwere firmware hebben gekregen. Lijkt me eigenlijk ook niet zo heel onlogisch, maar het is jammer voor de mensen die hem bij andere webshops hebben besteld. Verder lijkt het erop dat de kleuren rood en geel veel slechter verkrijgbaar zijn.

Mijn zwarte 920 was in ieder geval na 5 dagen al binnen via de webshop van t-mobile.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 21 februari 2013 16:06]

Volgens zijn ze eind december (21?) begonnen met het uitleveren van de update.
Er zit dus 2 maanden tussen.
En komen de unbranded toestellen weer als laatste? Dat is eigenlijk wel het meest beschamende van alles. Denk je slim te zijn door een unbranded toestel te kopen zodat je niet afhankelijk bent van provider updates, wordt je mooi als laatste geupdate.
Sorry, maar je komt een beetje over als een zeurpiet.
Iemand moet de laatste zijn, nu behoor je toevallig tot die groep.
Had je andersom ook geklaagd?
Microsoft had 'beloofd' dat updates aan het besturingssysteem sneller bij de gebruikers zou komen dan bij Android
En volgens mij is dat ook zo, en dat geef je ook zelf aan.
het is nog lang geen iOS update.
Nogal wiedes. Apple hoeft maar rekening te houden met een beperkt aantal verschillende modellen. Dat maakt het natuurlijk een stuk makkelijker en die modellen maken zij ook volledig zelf. er hoeft ook geen rekening gehouden te worden met eventuele extra software van de toestelfabrikant.
Er zit dus sowieso al een extra schakel tussen.

Wat wil je dan, dat ze het niet testen en meteen maar over de schutting gooien?
Zo'n proces nou eenmaal wat langer.
Ik zie persoonlijk alleen maar voordelen dat ze het verspreid updaten. Als je ziet wat voor puinhoop er nu gaande is bij apple met hun exchange -en unlock problemen, kan je het maar beter op deze manier doen. Zo kunnen ze ingrijpen als er problemen ontstaan bij de gebruikers, voordat meerdere mensen hier last van krijgen.

Zelf heb ik al een tijd Portico op mijn unlockte witte l920 staan en ben er echt tevreden over. Hij gaat met gemak 2 dagen mee (hiermee bedoel ik 48 uur) en is eigenlijk sinds de update niet meer uit geweest. Nog nooit een vastlopen ervaren en is al sinds dag 1 een stabiel en rete snel toestel!

[Reactie gewijzigd door vali op 21 februari 2013 16:46]

Ik behoor helemaal niet tot die groep aangezien ik zelf mijn toestel geupdate heb. Een beetje zeurpiet ben ik misschien, maar grote concerns als Nokia en Microsoft moeten dit toch beter kunnen? Apple moet ook rekening houden met alle verschillende providers. En ze hebben ook een hele hoop verschillende hardware (3GS, 4, 4S, 5), dat is bijna vergelijkbaar met Windows Phone 8 (HTX 8X, HTC8S, Nokia 820, 920 en Samsung ATIV-S). Maar bij WP8 duurt het dus 2 maanden, bij iOS duurt het 1 week.

Als jij een goede reden weet voor dit verschil hoor ik het graag.
Inderdaad net binnen. Installeren ging vlotter dan verwacht. Mijn telefoon had ik op 16 januari al thuis mogen ontvangen. Jammer dat het zo lang duurde voordat een unbranded toestel de update kreeg.
online update vertraging ligt niet aan Nokia maar aan de timing en controles door Microsoft op deze updates. Vandaar dat Nieuw geproduceerde toestellen wel reeds kunnen beschikken over deze software maar oudere stock spijtig genoeg nog niet.
Ik kreeg de update gisteren binnen op mijn Lumia 920.

Even ter info: Hij bestaat uit 4 gedeeltes.
Na het downloaden staat er behoorlijk lang, echt minuten: Update wordt voorbereid (o.i.d.) Het lijkt dan of ie niks staat te doen. Maar dan volgt er een reboot. Na deze eerste reboot (er volgen er meer) zie je tussen de 15 a 20 minuten alleen maar rateltjes (tandwielen). Ik schrok me wezeloos, en was bang dat ie niet goed was gegaan. Maar gelukkig liep ie daarna toch verder.

En nadat ie alles geupdate heeft, lijkt het of ie klaar is, maar als je hem dan in gebruik wil nemen, zegt ie dat ie nog een keer moet rebooten. Beetje jammer, waarom niet ineens die reboot er achteraan.

Ennieweej: Schrik dus niet als je Lumia zo'n 20 minuten alleen maar draaiende tandwielen geeft: Dat hoort zo.

[Reactie gewijzigd door ronh op 21 februari 2013 16:36]

Draaiende tandwielen! Origineel! :D
Dit voorbeeld van het update proces is zo kenmerkend voor WIndows!
Handige info om te weten.
Na het downloaden staat er behoorlijk lang, echt minuten: Update wordt voorbereid (o.i.d.)
Zonder te willen trollen, toch wel typisch MS. Als je Windows 7 wilt installeren staat er ook hele tijd bezig met uitpakken en daarna is het in minder dan 5 minuten geïnstalleerd.
Ik vraag me af waarom ze dan niet gewoon in zetten dat het wordt geïnstalleerd als het uitpakken de daadwerkelijke installatie is.
Ik heb m'n Lumia op 10 kan bij bol.com gekocht, 2 weken later ofzo in huis en die had de update al. Het is een zwarte.
Wat mij blijft opvallen is dat MS een interface blijft maken met voornamelijk tekst. Ook deze update bevat geen enkel icoon of visuele aanduiding. Enkel een berg tekst vol 'enge' cijferreeksen waar menig computer-leek angstig van wordt.
Jij zit te wachten op verschillende icoontjes per update? :D
MS heeft een hele cleane interface gemaakt. Als iconen, plaatjes, etc..., dus geen waarde toevoegen worden ze niet gebruikt. Bij dit scherm staat er letterlijk dat er updates zijn en waarom je die moet installeren. Wat meer wil je? Dit is ook niet in iconen uit te leggen :P.
Ja verschikkelijk tekst.
Het is een update, ik heb meer aan een verklarende tekst zoals in het screenshot te zien is dan een visueel spektakel wat mij totaal geen informatie geeft.
Zo onbegrijpelijk is deze tekst niet. De enige getallen die ik zie staan zijn versie nummers.