Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties, 28.788 views •

Tijdens de persconferentie waarin Sony de PlayStation 4 aankondigde, toonde het Japanse concern ook een aantal games die voor de nieuwe console gemaakt worden. Zo verschijnen Watch Dogs en het eerder deze week aangekondigde Destiny voor de PS4.

Nadat Sony de specificaties van de PlayStation 4 uit de doeken had gedaan en de nieuwe controller van de PlayStation 4 had getoond, liet het een aantal uitgevers aan het woord die games op de markt gaan brengen voor de nieuwe console. Zo toonde Ubisoft beelden van Watch Dogs en liet de Franse uitgever weten dat de game niet alleen voor pc, Xbox 360 en PlayStation 3 verschijnt, maar ook voor PlayStation 4. Bovendien verschijnt er een versie voor de Wii U.

Daarna liet uitgever Activision weten dat ook Destiny op de nieuwe PS4 verschijnt. De shooter van Bungie werd eerder deze week officieel aangekondigd, voor Xbox 360 en PlayStation 3. De aankondiging kwam niet als een verrassing. Een jaar geleden lekte het contract uit tussen ontwikkelaar Bungie en uitgever Activision, waarin al sprake was van een game voor Xbox 360, PlayStation 3 en de opvolgers van beide consoles.

Uitgever Square Enix liet tenslotte weten dat er een nieuwe Final Fantasy-game in de maak is, die gaat verschijnen voor de PlayStation 4. De Japanse uitgever toonde daarbij beelden van de Luminous Engine, een trailer die het concern ook toonde tijdens de E3 van 2012, toen de engine werd aangekondigd. Tijdens de E3 wilde de uitgever nog niet bevestigen dat de engine gebruikt wordt voor een nieuwe versie van Final Fantasy.

Square Enix' Luminous Engine

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)

Reacties (51)

De vraag is of dit dan ingame beelden zijn of gerenderde beelden zoals je vaker ziet in cutscenes.

[Reactie gewijzigd door Metallize op 21 februari 2013 13:43]

In de video staat: ''This video is a real time tech video''.
Dat betekend dat wat je hier ziet live gerenderd wordt door de PS4. Waarschijnlijk met 60 FPS en 1080P. :D
Er staat niet bij dat het op een PS4 is, kan net zo goed een hele dikke PC zijn. ;) De trailer is trouwens al wat ouder, nog voor de PS4 werd aangekondigd.
Er werd wel gezegd dat het draaide op PS4 prototype hardware...
Waarom uberhaupt die Agnis Philosophy tech demo tonen terwijl er ingame beelden van echte, bestaande games zijn getoond?
hhhmmm, onderhand weten we dat dat ook nog mis kan gaan net als met de nieuwe Aliens spel :(
Er staat niet live gerenderd door de PS4, dit kan ook gewoon een high end PC zijn (en ga er maar van uit dat dat het is als je kijkt naar alle vorige presentaties, van de PS3 etc.) Ook zijn deze beelden al maanden oud, ruim voor de PS4 is aankondiging. Zover ik kon zien was alleen Watch Dogs echt in-game, de rest heb ik sterke twijfels over. Ook dat hoofd wat je zag ... was heel indrukwekkend maargoed het is en blijft alleen maar 1 hoofd. Nu nog in een volledig gedetaileerde omgeving, met body en alles erop en eraan. Ook Killzone liet op de PS3 toen een scene zien en die zag er ook echt stukken minder mooi uit toen hij uiteindelijk uit was. Altijd met een korreltje zout nemen dit soort dingen xD
Niks was tijdens de presentatie realtime, zelfs watch-dogs waarbij werdt verteld dat het "real-time" gespeeld was was nep. Volgens mij kon je namelijk tijdens het einde van de presentatie, toen ze een filmpje speelde, exact dezelfde beelden zien die tijdens de watch-dogs playthrough te zien waren. En ik denk niet dat er daar wat mensen zaten die tijdens de presentatie een filmpje in elkaar hebben gezet.

Het is ook niet zo raar, redelijke afgang als een spel (dat nog in test fase is) ineens crasht ofzo. Maar dat de beelden eerder real-time zijn gemaakt met ene PS4 en opgeslagen in een filmpje zou natuurlijk gewoon kunnen. Technisch gezien klopt het dan nog steds wat ze zeggen met 'realtime'.
Killzone was real-time heb ik van verschillende Guerilla medewerkers vernomen. Stond ook iemand bij te spelen.
Volledig of alleen het stuk wanneer er geschoten word? Vanaf daar was de game grafisch ook een stuk minder.
Uhm.. misschien had je beter moeten luisteren, bij alles werd gezegd dat het realtime draaide op PS4 hardware, killzone bv werd daar live gespeeld..
Dat zegt helemaal niks. Bij de introductie van de PS3 werd keihard gelogen over ingame beelden.
Watch dogs was ingame voor de rest weet ik het niet.
Killzone was ook ingame.
Net zoals destijds met de PS3 dat Killzone 2 ingame footage was.... En toen de game uiteindelijk uitkwam bleek er niets van waar te zijn.

Toch jammer dat mensen zo naïef zijn, zelfs na games als Aliens: Colonial Marines.

I'll believe it when I see it, ik had gehoopt dat mensen toch wat makkelijker door dit soort marketing heen kijken, maar jammer genoeg is niets minder waar.

[Reactie gewijzigd door MunkeyBalls op 21 februari 2013 14:01]

@MunkeyBalls
Killzone: Shadow Fall werd vannacht live gespeeld, en wat je zag was dus gameplay video. Natuurlijk is dit geen échte ingame footage, want er is nog helemaal geen PS4 en het spel is nog niet af!
Maar dat wil niet zeggen dat ze dit niet, net als bij de Killzone 2 trailer die je noemt, helemaal waar gaan maken in de uiteindelijke game op de PS4.
Ik heb daar alle vertrouwen in.
Watchdogs was inderdaad ingame......op een pc.
Watch dogs was echter gepresenteerd/gerenderd vanaf PC zover ik begrepen heb.
Ik hoop op ingame maar ben bang dat dit gerenderd is, zal niet de eerste keer zijn dat ze zon geintje flikken.
Het is ook nog een Final Fantasy game en die spellen bestaan bijna meer uit CGI dan uit het spel zelf.

En als het echt ingame footage is komt dat echt niet van de PS4 af of vergelijkbare hardware. Zulke graphics @ 25fps? Daar kom ik voor toekomstige consoles toch echt me bed niet meer voor uit.
Beelden van de Luminous Engine zijn realtime.
Op Youtube zwerven een aantal videoclips daarvan rond, waarin je live demonstraties voor game developers ziet. Allemaal realtime en zeer indrukwekkende mogelijkheden.
Final fantasy staat erom bekend om een combinatie van rendered filmpjes en ingame rendering te gebruiken.

Ik vermoed dat dit hier in het filmpje ook weer is toegepast wat duidelijk te zien is vanaf 3:09 wat naar mijn idee pre-rendered is en overgaat naar ingame op 3:15.
Volgens Reddit user CPFresh is dit gerenderd op een PC, dus niet realtime en zeker niet op de PS4. Zijn bron staat er helaas niet bij.
Mooi filmpje, maar zegt weinig over de kracht van de PS4.

De hededaagse games zien er nog steeds niet zo mooi uit als toen die tijd de Tech Demos van de Playstation 1 :(

Eerst maar eens echte gameplay beelden zien, dan kunnen we meer zeggen over de grafische kracht van de next-gen

[Reactie gewijzigd door intered15 op 21 februari 2013 13:44]

Killzone/Driveclub/Watchdogs/

Allemaal in-game beelden van wat de PS4 kan :) .. ;)
Dan ben ik benieuwd over welke demos je het hebt. Als ik op YouTube zoek vind ik bijvoorbeeld dit, dan is de huidige PS3 toch echt wel 100x beter 8)7

http://www.youtube.com/watch?v=JFeFm8i2RjE
Kom maar op met GT6 PD :P
GT6, Driveclub en Project CARS (maybe?). :)
Mja dat verhaal kennen we. Wie herrinert zicht de trailer van Killzone nog destijds? Jaw-dropping, maar ingame was het toch wel even een beetje anders...

Overigens vond ik de killzone trailer dit keer grafisch niet zo schokkend. De reflecties en draw distance was het enige vernieuwende dat ik heb gezien in dat filmpje (en wat betere shaders..)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 februari 2013 13:49]

Ook gebruik van Depth of Field, met name in de openingshot, objecten dichtbij waren blurry.
DoF was er op de PS3 al een poosje.
uhm.. killzone was geen trailer, dat werd realtime gespeeld op PS4 prototype hardware.. en als je zag hoe uitgebreid de stad was en het aantal objecten, dan is dat toch echt wel een enorme vooruitgang met de PS3..
Er staat Real Time, dit is dus de kwaliteit die we kunnen verwachten tijdens het spelen van de game.

Moet zeggen dat ik het toch wel indrukwekkend vind. Het is nog niet levensecht helaas, maar het is wel een mooie sprong voorwaarts op de x360 en PS3. Ik vind het alleen erg jammer dat ze zo weinig gameplay hebben laten zien op de conferentie. Enkel die Indie game (Knack o.i.d.) en Killzone. Deze 2 games vond ik er niet heel erg indrukwekkend uitzien. Killzone heeft enkel wat betere belichting, mooiere effecten en mooiere textures, voor de rest vond ik Killzone er weinig vernieuwend uitzien. Ik zag nog steeds lelijke schaduwen en statische reflecties.

Watchdogs zag er geinig uit maar aangezien die game multiplatform wordt (X360, PS3, PS4, PC, Wii U, werd door de developer verteld in een interview met GameTrailers) zal dat op grafisch niveau ook nog nergens op lijken vergeleken bij deze demo.

E: Ja ok, games zullen er niet zó goed uitzien. Toch geeft het een beeld van wat de PS4 kan. Real time dit soort beelden renderen vind ik best indrukwekkend, en ik denk dat we een aantal dingen uit dit soort demo's in games terug kunnen zien. De complexiteit van de characters bijvoorbeeld, dat lijkt me niet onmogelijk in een daadwerkelijke game.

[Reactie gewijzigd door Thomasx4 op 21 februari 2013 14:43]

Real Time wil nog niet zeggen dat het er in-game ook zo uit ziet. Er komt nog veel meer bij kijken zo als o.a. A.I. en physics
Nee, dit moet je zien als een met Fraps opgenomen filmpje van een real-time gerenderde benchmark achtige cutscene.

Dus verre van ingame, er is geen enkele load zoals die in de game zal voorkomen qua A.I, spelwereld en alle andere parameters die erbij horen. Dit is een tech demo, dus puur grafisch en gericht op een heel klein stukje game met dus heel beperkte benodigde resources.
En dan waarschijnlijk ook nog ge-pre-rendered zodat je in een nieuwe camarahoek niet een framedrop krijgt omdat er allemaal nieuwe textures ingeladen moeten worden.

Techdemo's zullen daarbij ook nog helemaal geoptimaliseerd zijn. 7 dagen werken op 5 minuten 'gameplay' lijkt me een stuk bevorderlijker voor de souplesse dan 7 dagen over een game wat je in 5 uur kan uitspelen.
Ik zelf denk altijd , de redenen dat er nog geen foto realistische games zijn is omdat men dit zo lang mogelijk probeerd uit te stellen, als je een console hebt die dit kan , dan is de ontwikkeling van nieuwe consoles zinloos, tenzij sony opeens holodecks uitvindt, :Y)
Foto realistische games met de huidige technologie is redelijk moeilijk voor elkaar te krijgen. Raytracing technologie heeft hier de toekomst en kan op termijn wel foto realisme benaderen, helaas dat de huidige hardware voor deze technologie nog wat achter loopt.

Keeping fingers crossed voor PS5 met ray tracing :)
Het zal ook wel met kosten te maken hebben, al die foto realistische details moeten nog altijd door mensen gemaakt worden en die zijn schaars en kosten geld.
ziet er goed uit.

[Reactie gewijzigd door BlacKstaR- op 21 februari 2013 14:00]

We kunnen het vrij simpel houden wat de nieuwe generatie gaat doen wat betreft graphics:

Full HD en hopelijk leuke framerates met misschien wel Dx11 features. That's it. Niets wat we ''nog nooit gezien hebben'' maar waarschijnlijk (als de optimalizatie goed is over een jaartje of 1-2?) wel zeer indrukwekkende dingen ''voor de hardware die er gebruikt word''.

That's it. Gewoon een goeie sprong voorwaarts.. voor consoles.

Alleen al de sprong van 256mb naar 8gb ram zal veel devs al blij hebben gemaakt gok ik zo. De rest is icing. Er werd veel geklaagd over de extreem lage hoeveelheid ram al bij de release van de vorige consoles dus dat hebben ze eindelijk eens degelijk aangepakt, zeker als je beseft dat consoles láng niet zoveel ram ''verbruiken'' als pc's doen (vanwege windows).

Ook voor pc gamers goed nieuws: als de next gen titles er beter beginnen uit te zien (vaak na een jaar) zullen de multiplatform ports naar pc eindelijk ook weer een stukje opschieten (dx11 anyone?) ipv de Dx9 titels die zogenaamd een Dx10\11 mode ondersteunen, maar geen van de features gebruiken...
Waarom niet OpenGL? Cross-platform is nu veel meer van belang. En ja dat de Xbox alleen DirectX ondersteund? Grove fout van Microsoft
Das geen "foutje" van Microsoft hoor en ook niet per ongeluk, gezien DirectX ook door MS beheerd wordt.
Vroeger, toen Windows 2000 en Windows XP er nog waren had ook geen enkele PC zoveel geheugen nodig zoals dat nu is. Dat komt puur doordat er veel meer beschikbaar is en er nauwelijks meer geoptimaliseerd wordt, eigenlijk wordt het gewoon misbruikt.

Ik denk dat dit precies hetzelfde gaat zijn als bij de volgende generatie consoles. 8 Gb is op het moment nog nergens voor nodig en ik verwacht dat ze met 4 GB ook genoeg zouden hebben als ze alles zouden optimaliseren.

OT:
De games die Sony liet zien zagen er wel mooi uit. Vraag me alleen wel af of de games die werden geshowd, ook werkelijk kunnen worden gecreert op de PS4. De andere functies, zoals Share en het zelf creeren van objecten met de Move, zijn wel een mooie vooruitgang.
Killzone was ingame, bij Game Kings hadden ze contact met een mannetje van Guerrilla en die zei dat bij de laatste sequentie waarbij het personage aan een touw hing en de vijanden in het luchtvaarschip moest neerschieten maar vier kogels had. En als alle kogels verbruikt waren zou de game crashen. Hij had er gelukkig maar drie kogels voor nodig, anders zou het een grote faal zijn geweest.
Leuk filmpje, wanneer dit echt real time is (Final Fantasy staat bekend om de cutscenes die nog steeds ongeevenaard zijn op een console), zou dat we degelijk een stap voorwaarts zijn. Nu is dit alleen een filmpje. Wanneer je in een game zelf speelt, dan wordt het een heel andere zaak en gebeurd er wellicht meer of minder. Er zijn dan ook meer variabelen in het spel. Een tech-demo is leuk, maar niet objectief over hoe een spel kan of gaat uitzien. Het toont op zijn best de grafische kracht - gebaseerd op het onderliggende systeem - wat betreft shaders, textures en dergelijke. Niettemin, erg mooi om te zien :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True