Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 16.754 •

Het Amsterdamse Guerrilla Games werkt aan een vijfde deel in de Killzone-serie. De shooter verschijnt als Killzone Shadow Fall tegelijk met de PlayStation 4. Sony kondigde de game tegelijk aan met de nieuwe console, tijdens een persconferentie in New York.

Hermen Hulst, directeur van Guerrilla Games, was tijdens de persconferentie van Sony in New York aanwezig. Vlak nadat Sony de nieuwe PlayStation 4 onthuld had, mocht Hulst het podium op om Killzone Shadow Fall te onthullen, een launch title die exclusief voor de nieuwe console verschijnt.

Veel liet Hulst nog niet los over de nieuwe game, de vijfde in de serie. Net als de voorgaande delen wordt Shadow Fall in ieder geval een shooter waarin de speler het opneemt tegen de Helghast. Die vinden zich 'genetisch superieur' aan de mens, wat tot een nieuwe strijd tussen mensheid en Hellghast leidt.

De game speelt zich volgens Hulst af in 2038, op de planeet Vecta. De directeur toonde beelden van een futuristische stad die geïnspireerd is op Berlijn tijdens de Koude Oorlog. De game maakt gebruik van de nieuwe optie van de PS4 om gameplaybeelden online op te slaan, waarna andere spelers de beelden gestreamed kunnen bekijken.

Reacties (51)

Die eerste ge-uploadde gamebeelden van de demo zijn hier te vinden:
https://www.facebook.com/photo.php?v=113171115535029

Edit:
Dat uploaden naar Facebook is dus, tijdens de persconferentie, door Guerrilla zelf gedaan met de nieuwe share-functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door K.C. Munchkin op 21 februari 2013 02:09]

Wow, die PS4 console gaat een monster worden zo te zien!! Als dit de nieuwe standaard voor games wordt, lets bring on the future please!!
Watch Dogs draaide tijdens de presentatie op een pc :+ Confirmed tijdens Gametrailers doro developer.

Standaard van pc games is dus al hoger.
Je kunt die dingen niet vergelijken zelf al is het een x86 platform. Je hebt een heel andere opzet qua hardware waar alles puur in teken staat van "multimedia", veel minder overhead,...

Daarentegen eerste generatie games zijn altijd wat minder dan games die in een veel later stadium verschijnen. Je moet maar eens dat avonturen game uncharted gaan vergelijken met de eerste generaties games in zijn soort op datzelfde platform.

Ik vind het op zich al raar dat je de conclussie trekt dat omwille van het feit dat een demo op een pc draait, dat het op zich al de standaard is. Gezien het game al een tijdje in ontwikkeling is en de devkits nog niet final zijn van dat ding, vind ik dat eigenlijk totaal niet gek.

Ik ben maar een "gewone" ontwikkelaar, maar het lijkt mij niet plezant te onwikkelen voor iets wat eigenlijk nog een moving target is.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 21 februari 2013 07:36]

Het is inderdaad niet te vergelijken. Bij de eerste generatie games voor de console worden al specifieke optimalisaties gebruikt wat niet op pc's kan. En dat wordt over 2 jaar alleen maar erger.

Ik denk dat je over 2-3 jaar met de PS4 mooiere GFX hebt dan op een PC met een HD7970 die bijna 2x zo krachtig is. Gewoon puur door de optimalisaties.

Echter onwikkeld PC hardware zich wel veel sneller. Maar er is gigantisch veel overhead en "untapped" power. Bij consoles wordt alles wat er in zit benut omdat het een closed hardware platform is.

Daarnaast worden de meeste games op consoles ontwikkeld en later geport naar de PC met wat extra's. De PS4 en Xbox 720 gaan er voor zorgen dat PC games ook veel mooier gaan worden. DX11.1 achtige features gaan nu standaard worden. Waar nu nog veel games DX9 zijn met wat DX11 er op geplakt. Er komen mooie tijden aan voor zowel console als pc gamers!

[Reactie gewijzigd door Astennu op 21 februari 2013 08:02]

PC games zijn nu "DX9 met DX11 erop geplakt" omdat gameontwikkelaars te lui zijn om een speciale pc versie te maken. Zij porten de spellen over van xbox naar pc. De Xbox360 is de langzaamste console van die generatie (Wii is geen concurrent op hardware gebied). De PS3 is geen x86 architectuur.

Met andere woorden, PC games lopen maar nipt voor, omdat de grote titels allemaal achter worden gehouden door de beperkte niksbox360.
1 van de redenen is gewoon omdat ze rekening houden met de gemiddelde PC die bij gamers thuis staat, en dat is maar net iets beter dan een console.. Waarom zou je dan ook veel geld en tijd steken in al die extra benodigde ontwikkeling?
Overigens zien sommige crossplatform games er toch beter uit op de xbox360 als op de PS3 (heb zelf een PS3 dus ik ben geen xbox360 fanboy)..
Het klopt dat sommige titels er op de 360 beter uit zien dan op de PS3. Volgens mij is dit met 1 van de Batman spellen het geval. Heb daarvan eens een vergelijkingsfilmpje op youtube gezien. De PS3 versie was niet echt zwart-donker maar meer blauw. Ook was het aantal effect wat lager en de kwaliteit in z'n algemeen soms minder.

Dit komt omdat de meeste spellen nog altijd gewoon voor de 360 gemaakt worden (op een PC :9 ) en vervolgens overgezet worden naar de PC en PS3. Dit laat de kwaliteit nog wel eens te wensen over. Het is niet altijd even makkelijk om een spel correct over te zetten. Ubisoft demonstreerde dit nog maar eens met de titel "Future Soldier", dat ronduit een ramp was voor veel PC-spelers.

Alhoewel ik de ontwikkelaars ook wel eens beschuldig van ronduit krenterigheid en geen wil tot innovatie of het steken van moeite in hun spellen, is het soms ook gewoon lastig om iedereen tevreden te houden met een werkend spel op alle platformen.

Er zijn ontwikkelaars die het op zich prima doen: DICE met Battlefield 3 is een voorbeeld van een vrij goede overzetting. Hoewel men het spel halverwege is gaan baseren op consoles, is het er voor de PC niet minder op geworden. Dus ondanks alle irritante foutjes is het er nog goed uit gekomen.


Om toch nog maar even terug te komen op het onderwerp: dus dit zijn daadwerkelijke beelden van het spel op de PS4 zoals het eruit gaan zien? We gaan weer eens vooruit! Fantastisch! Jammer dat het spel alleen voor de PS4 komt :|
Wat maakt het uit van waaruit ze de Game draaide zolang de Game zelf maar Goed is, voor ded rest maak het mij totaal niet uit of ze het op een Pc,PS4 of zelfs op een Xbox hebben gedraaid

PS
Kan niet wachten om Killzone shadow fall en Infamous Second son deze twee games zijn waarschijnlijk de enige rede waarom ik de PS4 koop 8)7
Mij maakt dit wel uit omdat niet ieder persoon in de wereld geld heeft om alle platformen te kopen om ieder spel te kunnen spelen. Daar ben ik er 1 van.

Waarom schrijf je de Engelse benaming van "spel" in vredesnaam met een hoofdletter?
Watch_Dogs zag er goed uit, er was wel veel screentearing te zien. Maar wat me echt omver blies was Killzone, Sony's inhouse ontwikkelaars verhogen de lat telkens weer. :)
Heel jammer dat het publiek deze titel niet wist te waarderen, bijna ondankbaar te noemen om niet eens te klappen voor deze titel.

Persoonlijk kijk ik er heel erg naar uit!


edit: audio switch, excuses

[Reactie gewijzigd door Magistraal91 op 21 februari 2013 02:02]

Nee, er kwam meteen een andere filmpje achteraan waardoor er geen ruimte was om te klappen. Killzone waarderen ze heus wel.
De audio/video wordt geswitched van zaal naar directe PS4 verbinding. Ze deden er te lang over om de audioverbinding terug te switchen, vandaar de absolute stilte. In de zaal zelf was er wel applaus ;)
Dus de beelden die we zien zijn direct van de PS4 af, en geen pre-rendered spul?
Nice :).

Gezien Square Enix volgens mij wel een pre-rendered filmpje was gezien ik die beelden vorig jaar al had gezien..
Ik heb niet gehoord of het echte ingame beelden zijn in zn speach maar ze suggereren het wel omdat de HUD en alles ook te zien is.
Dit was ingame. Steven ter Heide stond het live te spelen.
Dat hoeft natuurlijk niet alles te betekenen
Zoals Microsoft bij Forza4 op de e3 2010 liet zien. Ze deden net of iemand de game in Autovista mode gebruikte icm Kinect, maar je ziet gewoon foutjes als je het bekijkt. (Bewegende cursor als hij zijn hand NIET beweegt, hoofdbeweging niet accuraat, stilstaande cursor als hij zijn hand wel beweegt etc etc)

Hoewel ik best geloof dat dit Killzone wel realtime is.
Inderdaad, zie @StevenTerHeide1 op Twitter.
Ja, de Killzone demo werd real-time gerendered op een prototype met de PS4 specificaties. Er stond ook een gast op het podium met de nieuwe DualShock 4 in z'n handen, die het spel bestuurde.
Nee, ook Square Enix was REALTIME op de PS4... die beelden die je vorig jaar gezien hebt draaide toen nog op een highend PC..
Nee, niets was gepre-rendered zoals bij de PS3 aankondiging in 2005, vandaag op de stage speelden ze de games met de nieuwe controller voor het publiek.
Je het moet het filmpje uitkijken he ( zie facebooklink in andere reactie) , het is ongeveer 50% gameplay :d het ziet er echt goed uit als je het mij vraagt. De sfeer is precies iets minder donker als bij de andere killzones.
Grafisch ziet het er natuurlijk geweldig uit. Qua gameplay is het eenheidsworst met de rest van het genre. Word tijd dat ze daar eens next-gen in gingen :/
Tja, daar heb je wel gelijk. Het is inderdaad gewoon weer hetzelfde. Niets vernieuwends dat ik kan zien in de demo. Lineaire gameplay met veel gescripte events. Dat maakt wel voor een meeslepend filmachtige singleplayer ervaring, maar verder weinig boeiend vanuit een speltechnisch oogpunt. Weinig nadenken, puzzelen of ruimte voor creativiteit. Maarja, dat hoeft ook niet in elke game te zitten. Dit soort games verkoopt wel erg goed, dus echt kwalijk nemen kunnen we het de developers niet.
Inderdaad, maar je baseert je uitspraak wel op een gameplay van minder dan 10 minuten. Wie weet wat het spel nog meer biedt.

Wat me wel opvalt is dat er vaak mis werd geschoten en dat dat duidelijk weer het verschil laat zien tussen het spelen met een controler of met een muis.
Daarom ga ik Killzone ook gewoon weer met mijn FFX Shark spelen. :)
Maar wat kan er 'next-gen' aan gameplay worden toegevoegd? NIETS.. alles is niets meer dan een verfijning van wat er al ooit is geweest, heb al jaren geen origineel spel meer gezien (maar dat neemt niet weg dat huidige games niet leuk zouden zijn)..
Hoe dan? De FPS genre staat al een decennia stil, noemenswaardige ontwikkelingen zijn bv MMO shooters zoals Destiny en Dust.
en wat is er dan zo noemenswaardig aan Destiny en Dust? Wat ik tot nu toe gezien heb is het gewoon weer een verfijning van bv Sony's planetside en genoeg andere MMO's die er al zijn..
Ik hoorde net bij Gamekings dat ze bij Guerilla behoorlijk zenuwachtig werden tijdens de demo. De speler schoot namelijk ergens 3 keer mis, en ze wisten dat als hij 4 keer mis zou schieten dat de demo dan vast zou lopen :P. Dat zou wel een mooie blamage zijn.

Wel erg knap dat een Nederlandse developer eigenlijk de enige is die ingame beelden kan laten zien.
En jij gelooft alles wat ze bij Gamekings uitkramen ?


Misschien is het wel zo dat de nl developer als enige mocht danwel wilde laten zien (ipv kon)... Je weet het niet...

Rumors, insinuations, wat heb je eraan... Geef mij maar de feiten.
uhh.. ik denk dat je niet opgelet hebt.. want eigenlijk alles wat getoond was waren ingame beelden..
Hoezo was Guerilla de enige die ingame beelden liet zien? Volgens mij waren Knack en Driveclub ook ingame.
Killzone 4 leek me nog wel zo een voor de hand liggende naam.

on topic: looks awsome. Aan de ene kant verfrissend de nieuwe stijl, maar ik mis wel de gritty killzone 2 look (misschien kom dat nog in andere levels).
Ze mogen nog wel iets aan de bewegingen doen van de characters. Momenteel lopen ze nogal als een houten klaas en het stukje hoe hij van de trap afloopt is al helemaal lachwekkend.

Graphics zien er wel degelijk uit. Al merkte ik wel wat stottering/framedrops her en der.

[Reactie gewijzigd door vhal op 22 februari 2013 23:18]

maar die stotteringen/framedrops kan ook gewoon komen door de streaming..
Weet het niet, deze lijkt me grafisch wat te "clean" in vergelijking met hoe gritty de eerste 3 waren. En dat wapen klonk ook als een simpele sci fi "pew pew pew" in plaats van de awesome wapengeluiden uit het vorige deel.
Ik had er wat meer van verwacht.

Oh en wanneer mogen we nou eens als de Helghast spelen? Die zijn veel interessanter dan de ISA.
Gek hè, omdat deze ook voor de ps4 is en de andere 3 op de PS2 en ps3 zijn uitgekomen.
Vond deze titel absoluut niet indrukwekkend next gen... maar eerder een 12 in dozijn titel sorry guerilla games! De games van Capcom en Bungie sprongen er met kop en schouders boven uit als ik de beelden mag geloven.
Killzone was de enige die me echt een beetje next gen gevoel gaf, de rest zag er allemaal maar blend en matig uit. Dit had flink wat kleur (eindelijk).
hmm.. ik vond het juist andersom... Niet dat KZ er niet cool uit zag, was een beetje onder de indruk van het detail van de hele stad..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013