Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties, 13.411 views •

Minder vraag naar desktops en laptops is volgens Dell een van de belangrijkste oorzaken voor de daling van de omzet en de winst in het afgelopen jaar. Dell wil marktaandeel terugpakken door op prijs te concurreren en rekent op Windows 7-upgrades van zakelijke klanten.

De aanhoudend magere situatie op de markt voor desktops en laptops is volgens Dell de oorzaak van de tegenvallende kwartaal- en jaarcijfers. In Europa zag Dell geen verbetering van de verkopen, maar ook geen verslechtering. De verkopen waren op de Oost-Europese markt wel aan de beterende hand, in tegenstelling van die op de West-Europese markt.
Dell logo
De verkopen van desktops en laptops lagen in het afgelopen kwartaal 20 procent lager een jaar eerder, stelt Dells cfo Brian Gladden, en op het gebied van notebooks daalde ook de omzet ten opzichte van het kwartaal ervoor. Gladden zegt dat Dell zich onder andere gaat richten op het verbeteren van zijn prijspositie ten opzichte van de concurrentie. Dell was juist bezig zich meer op de high-end te richten omdat hier meer marge te halen valt.

Daarnaast vestigt Dell zijn hoop op de zakelijke markt, die volgens de verwachting van het bedrijf op grote schaal systemen gaat vervangen als onderdeel van een upgrade naar Windows 7. Op ongeveer 40 procent van de computers van zijn zakelijke gebruikers draait nog Windows XP of Windows Vista, beweert Dell. In april 2014 eindigt de ondersteuning voor Windows XP. In de aankomende 12 tot 14 maanden komt er daarom een flinke migratie naar Windows 7, volgens Gladden. Met zijn server- en netwerktak boekte Dell wel goede resultaten: de omzet groeide in het kwartaal met 18 procent en dat was het dertiende achtereenvolgende kwartaal met groei op rij.

Dell heeft zijn boekjaar 2013 uiteindelijk met tegenvallende cijfers afgesloten: de omzet daalde, evenals de winst. Vergeleken met het laatste kwartaal van 2012 daalde de omzet met 11 procent tot 14,3 miljard dollar en slonk de winst met 31 procent tot 530 miljoen dollar. Over het hele jaar gezien daalde de omzet met 8 procent naar 56,9 miljard dollar. De winst daalde ook en bedroeg 2,37 miljard dollar, een daling van 32 procent vergeleken met 2012.

Reacties (79)

Reactiefilter:-179072+141+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Dell wil marktaandeel terugpakken door op prijs te concurreren en rekent op Windows 7-upgrades van zakelijke klanten.
De prijs concurreren klinkt leuk, maar dat doet de concurrentie ook. Met name Lenovo en Acer zijn daar goed in en ik denk dat Dell daar nooit tegenop kan. Die W7-upgrades lijken mij ook maar van korte duur en zal op lange termijn niet bijdragen aan een groter marktaandeel. Ik lees trouwens niets in dit artkel over de mogelijke overname van Dell, dit nieuws zal de waarde van de aandelen ook geen goed doen.
Aandelen? Welke aandelen. Dell is juist van de beurs afgegaan.
je hoeft niet aan de beurs genoteerd te zijn om aandelen te hebben hoor.
Het zou misschien te maken kunnen hebben met slechte marketing. Ik kocht laatst een Dell Vostro 13 inch laptop. Niemand op school wist ervan af, maar vond het een heel mooi slik ding. In tegenstelling tot andere Asus of MSI laptops in dezelfde prijsklasse. En ik zit op een technische school.

Elke dag bijna krijg ik wel reacties dat ze dit "merk (vostro) " niet kennen.

Het feit dat de schermen wel wat achterlopen op veel soorten laptops van dell kan er ook mee te maken hebben. Tot 14 inch is het in het (op de nieuwste touch screens na) 1366x768 of 1600x900 (vanaf 15,6 inch) TN-paneel.

Ze moeten dus een upgrade uitvoeren en betere marketing uitvoeren naar mijn mening.
Het type Vostro is voornamelijk voor het MKB/ZZP-ers bedoelt en niet zo zeer voor de particulier en dus scholieren. Wanneer je ook naar de Dell site gaat zul je ze niet vinden onder "Thuis en thuiskantoor" maar onder "Kleine en middelgrote bedrijven". In dit geval ligt het niet zo zeer aan de marketing, maar meer aan de doelgroep keuze van Dell.
Dat ze maar weer eens met een 17" versie van de Vostro laptop komen. Onbegrijpelijk dat ze die uit hun assortiment gegooid hebben. Op deze manier dwingen ze me gewoon om naar andere merken te kijken (nee, de Inspiron is geen optie voor mij. Ik wil een zwarte, strakke 17" laptop)
Latitude bestaat in 12.5", 13.3", 14.1" en 15.6" varianten, maar geen 17.3". Dat vind ik zelf vreemd.

Voor een zakelijke 17" zul je een precision moeten aanschaffen. Of de inspiron...
Is er werkelijk veel vraag naar zakelijke 17"-ers?
Veelal zul je deze zien bij mensen die CAD applicaties en dergelijke draaien, echter zie je wel een trend dat de meeste bobo's het ineens met Ultrabooks kunnen doen waar ze vroeger de meest zware systemen moesten hebben voor een excel sheetje. Nu zijn voor hen de Ultrabooks dus hip en geeft "aanzien".

Ik denk persoonlijk dat de komst van de Ultrabooks + full hd en met name ook de performance van deze machines de vraag naar 17" desktopvervangers heeft doen afnemen. Verwacht dat er vanuit een specifiek vakgebied vraag zal blijven naar 17" notebooks om hun zware desktop te vervangen. Het maakt deze mensen daarnaast ook mobiel (heb zelf op een project gezeten waar de CAD-tekenaars op locaties moesten om opdrachten uit te tekenen. Dat gaat wat makkelijker met een mobiel iets dan een complete desktop.
Een deel van de pc/laptop markt wordt gewoon gekannibaliseerd door tablets en highend smartphones. De een (Dell, HP, Lenovo) zn dood (of 11% dood) is de ander zn brood (Samsung, Apple). Al deze bedrijven blijken simpelweg niet in staat zich mee te ontwikkelen met de markt (zoals Android deed met iOS en Microsoft hopelijk blijkt te doen met W8 op tablets). Of de zelf de markt te ontwikkelen (zoals Apple met de iPad deed).

Van welke breakthroughs is Dell, HP (hun hoogtij dagen in de 80er jaren?) of Lenovo (dat cursor ding in de Thinkpad?) nu nog bekend?
je weet dat Lenovo als een van de weinigen gegroeid is het afgelopen jaar? ook apple doet het niet zo best op de markt voor workstations/laptops. En verder is DELL natuurlijk ook erg groot op de server markt. Tijden veranderen, dan moet je je producten (en prijzen) daar ook op afstemmen.
Wie heeft er heen last van ?

Ik ken veel gezinnen die een tablet kopen en de oude pc gewoon laten staan. Die gaat heus nog wel een jaartje mee

[Reactie gewijzigd door renecl op 20 februari 2013 13:44]

Ik ben het met je eens. Eigenlijk is een simpele dual core van één van de laatste generaties of zelfs een C2D genoeg voor de doorsnee gebruiker. Hiermee kun je mailen, Office gebruiken, foto's bewerken en internetten. Zelfs als je sommige dingen wat oprekt (bijv. XP volledig optimaliseren, lichte virusscanner selecteren, zorgen voor genoeg intern geheugen) kun je bovenstaande dingen nog doen met bijvoorbeeld een Pentium 4. Voor het overgrote deel pakt men toch even snel de tablet.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 20 februari 2013 13:56]

Je hebt helemaal gelijk. De uitfasering van XP in maart 2014 zal de vraag naar nieuwe pc's wel iets doen toenemen denk ik. Browsen met Internet Explorer 8 op XP is vragen om problemen.
XP krijgt al jaren geen support meer. Een enkele security fix zo nu en dan daargelaten. Hoeveel van die gebruikers zal het een zorg wezen dat de support stopt? MS heeft de support nu al zo vaak "gestopt", en toch draait blijkbaar nog steeds 40% XP. Ik denk dat die net zo lang XP blijven draaien totdat de hardware aan vervanging toe is, en dat is tegenwoordig niet zo snel meer. Ik heb nog steeds een Core2Duo van een flink aantal jaar terug (maar dan wel met Linux, niet dat antieke XP) en het doet alles wat ik nodig heb.
Reactie op 'desmond' : Mensen die graag windows 7 wilen hebben al wel een nieuwe computer aangeschaft, maar ik zie bij vele klanten nog steeds hun oude core duo pc's (en ook kom ik nog vaak p4's tegen met b.v. 1gb ram) draaien op XP. De klanten blijven deze gewoon lekker na 2014 gebruiken, zolang het werkt is het prima en snel genoeg voor basistaken als mail, chat, download, internet, youtube, etc.

En ja, bij bijna al die klanten light er een tablet op tafel waar men eigenlijk best veel mee doet (ook mail, chat, youtube, internet) De pc is dus voor een goede 75% vervangen.
(voor langere mails, brieven, paar uurtjes internet, administratie pakt men dan even de pc)

ZAKELIJKE klanten gebruiken nog vaak pentium-4 pc's met XP, en ook hun insteek ' zo lang het werkt is het goed'. De energiebesparing weegt niet op tegen de aanschaf- en implementatie- kosten van een nieuwe pc met windows 7. (het moet dan ook nog getest worden of alle applicateis blijven werken, aanpassingen op de server/domein, etc, alvorens het uit te rollen op de werkvloer/werkplek, het is ZEKER NIET ' even pc met XP omwisselen voor WIN-7 en klaar' )

In een ziekenhuis waar ik systeembeheer doe staat er nog zeker voor 80% DELL pentium-4 computers. (wel veel terminal server gebruik, maar ook nog diverse lokaal geinstaleerde applicaties op b.v. hartslagcontrole systemen, administratie en toegangscontrole systemen.)

[Reactie gewijzigd door 131956 op 20 februari 2013 17:13]

P4 is toch wel een beetje achterhaald - niet zuinig, geen 64bit, geen multicore.
Maar C2D is inderdaad nog steeds bruikbaar, zeker de 1333FSB versies.
En als je een C2Q hebt, dan hoef je zeker niet verder te kijken.

Zeker, als je dan ook nog een laptop hebt met 15,4 1650*1080 scherm, want dat bestaat niet meer, (buiten apple) dan een ssd, eeen 2de drivebay, een discrete graph.
Kortom een PH 8530W of HP 8530P blijft een sublieme computer.
P4 is wel degelijk 64 bit en multicore?

(edit: o wacht even de dual core versies heetten Pentium D)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 februari 2013 18:20]

Zolang je de PC alleen voor administratie, internet en foto opslag gebruikt hoef je niet elke 3 jaar een nieuwe te hebben.
Belastingdienst is het daar ook mee eens,
ICT (hardware) in de regel over 5 jaar afschrijven.
Behalve voor IT bedrijven die mogen het nog doen in 3 jaar :)
En dat geld volgens mij ook voor servers.. ivm capaciteit e.d.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 20 februari 2013 14:53]

ik dat dat het hier niet zozeer de particuliere markt betreft maar meer de Enterprise markt.
Heb 2x een xps 15 laptop voor zakelijk gebruik moeten bestellen bij Dell, en alhoewel ik het prachtige laptops vind, is de prijs die er voor gevraagd wordt niet te rechtvaardigen. Dat ze nu zeggen dat ze op prijs gaan concurreren is dan ook hard nodig, maar misschien al te laat.

Daarnaast rammelt hun website: bij de eerste keer was er geen optie voor een qwerty toetsenbord en moest dat via de mail geregeld worden, en de 2de keer kon ik de bestelling wederom niet voltooien omdat een verplicht! software programma(brand software) niet overweg kon met de windows 7 installatie, waardoor ik wederom via de mail moest bestellen.
Laptops full-hd + <2kg + aantrekkelijke prijs = win. Daar zit nog een heel gat in de markt. En Dell heeft nog geen echt portfolio aan ultrabooks, dus daarmee zouden ze zichzelf niet kannibaliseren me dunkt.
Zoals hierboven ook al diverse keren vermeld: het is de laatste jaren snel minder noodzakelijk geworden om telkens een nieuwe PC te kopen. De hardware van een paar jaar geleden is nog vlot genoeg en kritieke data staat op de NAS of in de cloud, dus betrouwbaarheid van het systeem is ook al geen reden meer om te moeten upgraden.

Daarnaast vind ik Windows 8 juist een reden om géén nieuwe PC te kopen, maar ik zie dat Dell bij sommige systemen nog W7 aanbiedt. Misschien als ze dit bij alle systemen als optie aanbieden de verkopen enigszins zullen stijgen?
Vergeleken met het laatste kwartaal van 2012 daalde de omzet met 11 procent tot 14,3 miljard dollar en slonk de winst met 31 procent tot 530 miljoen dollar. Over het hele jaar gezien daalde de omzet met 8 procent naar 56,9 miljard dollar. De winst daalde ook en bedroeg 2,37 miljard dollar, een daling van 32 procent vergeleken met 2012.
De dalingen zijn weliswaar groot, maar ze maken nog steeds een redelijke winst waar andere computer/electronica bedrijven het hoofd maar net boven water kunnen houden. Maar met 2.37 miljard dollar winst over het gehele jaar nog geen reden voor paniek denk ik zo.

Maar als dat op jaarbasis de omzet daking "maar" 8% was, en de daling in winst een whopping 32%, lijkt me dat het op prijsa concurreren al een tijdje aan de gang is, aannemende dat dit een direct gevolg is van een lagere marge op de verkochte produkten.

Als je de BBG laptop editie Februari leest geeft de Ins[piron 17SE dan ook flink "bang for buck" voor de specs, iig tov de concurrentie, en is dan ook een hardloper. Misschiend dat we dat meer gaan zien bij Dell?

(Getypt op een Dell 17SE ;))
Er zijn een paar redenen waarom DELL momenteel in de markt slecht staat.

Eén van de redenen is dat hun prijsvoordeel door rechtstreeks te leveren gekannibaliseerd is door de concurrenten. Nu zijn ze bezig met hun verkoopkanaal uit te breiden naar retailers. Maar ze schieten continue onder de retailers/partners hun prijzen. Of zelfs nog erger, contacteren je eigen klanten rechtstreeks.

Een ander probleem is dat ze er niet in slagen om te innoveren. Zelfs niet door overnames. Het duurt enorm lang om antwoorden te verzinnen op hun concurrenten en dit dan nog te marketen.

Het laatste probleem is hun met jaren slechter wordende customer service. Ze slagen er maar niet in om daar een omslag in te maken.
ja ik vind het ook niet gek dat ze minder laptops en desktops verkopen. dat doen alle computer fabrikanten. het is overal minder dus denk dat marktaandeel wel enigszins naar verhouding blijft. daarbij kopen mensen niet elke jaar een nieuwe pc het is tegenwoordig ok zo dat mensen liever hun pc laten upgraden dmv een upgrade kitje (moederbord geheugen en processor of een grotere grafische kaart) dat is stukken goedkoper dan een compleet nieuw systeem en het is opzich net zo goed . want een paar jour oude dvd drive hoef je niet te vervangen en een kast ook niet een scherm dat blijft ook wel ff werken en hd's werken ook vrij lang.
het moet ook een keer stoppen want bedrijven blijven maar produceren en ja mensen blijven natuurlijk niet aan het kopen. dat geld voor elke industrie natuurlijk.
daarnaast als mensen wat willen kopen willen ze wat nieuws en dan gaan ze tegenwoordig natuurlijk voor een tablet .
maar natuurlijk de grootste reden is dat we in een financiele crisis zitten die nog lang niet voorbij is .
en het verbaast me toch nog steeds dat prijzen voor sommige produkten toch vrij hoog liggen en dat veel mensen dat gewoon weg niet kunnen betalen. en ja volgend jaar om deze tijd zal het me nix verbazen als de cijfers nog lager liggen dus ja ..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True