Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

De onlangs uitgebrachte Android 4.2.2-update verbetert de accuduur bij Googles nieuwste vlaggenschip: de Nexus 4. De nieuwe firmware lijkt vooral het stroomgebruik terug te dringen als de smartphone niet tot weinig gebruikt wordt.

Android 4.2.2 kwam eerder deze maand uit voor de Galaxy Nexus, Nexus 7, Nexus 10 en Nexus 4. Google heeft op kernelniveau bij de wat oudere Galaxy Nexus en Nexus 7 weinig aanpassingen gedaan. De kernels van deze apparaten zijn dan ook al in november van 2012 gecompileerd en sindsdien niet meer aangepast. Deze twee apparaten laten na een update nauwelijks verschillen zien wat betreft prestaties en accuduur.

De changelog voor de Nexus 4 laat echter een hoop veranderingen zien en Google heeft eind januari een nieuwe kernel voor het toestel gecompileerd. Uit onze tests blijkt dat de update de accuduur in bepaalde gevallen flink verbetert.

Benchmarks

Wij meten de accuduur aan de hand van vier tests: browsen, video bekijken, bellen en de telefoon in stand-by laten staan. Daarbij staat wifi aan, en bij telefonie en in stand-by is 3g ingeschakeld. Uitleg over onze testmethode en wat we verstaan onder zwaar, gemiddeld en licht gebruik, vind je in het achtergrondverhaal over onze accutests. In de praktijk hangt de accuduur natuurlijk ook af van zaken als het gebruikte netwerk, de geïnstalleerde apps en hoeveel diensten op de achtergrond gesynchroniseerd wordt. Bovendien kan het verbruik van exemplaar tot exemplaar verschillen.

Accutest- licht gebruik
Telefoon / TabletOSUithoudingsvermogen in uren, hoger is beter
Nexus 4 Android 4.2.2
********
143
Samsung Galaxy Note II Android 4.1
*******
127
Apple iPhone 5 iOS 6.1
*******
120
HTC One X+ Android 4.1
*******
119
Nexus 4 Android 4.2
*******
118
HTC One X Android 4.0
*******
117
Apple iPhone 4S iOS 5
******
115
Samsung Galaxy Note Android 4.0
******
114
Samsung Galaxy S III Android 4.0
******
110
iPhone 4 iOS 6.0
******
104
HTC 8X Windows Phone 8
******
100
Sony Xperia T Android 4.0
*****
93
BlackBerry Z10 BlackBerry 10
***
62
Galaxy Nexus Android 4.2
***
60

De grootste verbetering valt te zien bij licht gebruik en dat komt omdat Google vooral het stroomgebruik tijdens idle en bellen sterk verbeterd heeft. In de formule die we hanteren om licht gebruik te berekenen speelt de accuduur tijdens idlen een grote rol. Door de 4.2.2-update springt de Nexus 4 in deze test van de vijfde naar de eerste plek, waarbij hij de iPhone 5 en Note II voorbij streeft. De verbetering ten opzichte van Android 4.2.1 is vijfentwintig uur.

Accutest- gemiddeld gebruik
Telefoon / TabletOSUithoudingsvermogen in uren, hoger is beter
Apple iPhone 5 iOS 6.1
********
49
iPhone 4 iOS 6.0
*******
44
Samsung Galaxy Note II Android 4.1
*******
44
Samsung Galaxy Note Android 4.0
*******
42
HTC One X+ Android 4.1
*******
41
Samsung Galaxy S III Android 4.0
******
39
Nexus 4 Android 4.2.2
******
38
Apple iPhone 4S iOS 5
******
38
HTC One X Android 4.0
******
36
Nexus 4 Android 4.2
******
34
Sony Xperia T Android 4.0
*****
33
HTC 8X Windows Phone 8
*****
32
Galaxy Nexus Android 4.2
****
27
BlackBerry Z10 BlackBerry 10
****
27

Als we kijken naar gemiddeld gebruik zakt de Nexus 4 wat terug in de ranglijst. Het verschil met de vorige firmwareversie is ook een stuk kleiner geworden. Dat komt omdat in we deze formule de accuduur tijdens browsen en film kijken zwaarder laten meewegen en op dat gebied brengt de 4.2.2-firmware weinig schokkende verbeteringen. Toch gaat het toestel met de nieuwe firmware vier uur langer mee, 38 uur in totaal, waardoor hij zich nu kan meten met de iPhone 4S en Galaxy S III.

Accutest- zwaar gebruik
Telefoon / TabletOSUithoudingsvermogen in uren, hoger is beter
Apple iPhone 5 iOS 6.1
********
19
iPhone 4 iOS 6.0
*******
17
Samsung Galaxy Note II Android 4.1
*******
16
Samsung Galaxy Note Android 4.0
*******
16
HTC One X+ Android 4.1
******
15
Samsung Galaxy S III Android 4.0
******
14
Apple iPhone 4S iOS 5
******
14
Nexus 4 Android 4.2.2
*****
13
HTC One X Android 4.0
*****
13
Sony Xperia T Android 4.0
*****
13
HTC 8X Windows Phone 8
*****
12
Nexus 4 Android 4.2
*****
12
Galaxy Nexus Android 4.2
*****
11
BlackBerry Z10 BlackBerry 10
*****
11

Als we naar de score voor zwaar gebruik kijken, waarbij we dus uitgaan van veel bellen, veel browsen, veel film kijken en maar weinig idlen, is de meerwaarde van de nieuwe firmware het kleinst. Hij gaat slechts een uurtje langer mee, 13 uur in totaal. Toch is dat uurtje genoeg om vier plekken hoger in onze ranglijst te belanden.

Wijzigingen in Android 4.2.2

Uiterlijk lijkt Android 4.2.2 identiek aan zijn voorganger, maar er zijn toch een paar kleine wijzigingen toegevoegd. Zo kunnen de toggles in het notificatiemenu nu gebruikt worden om functionaliteit als wifi aan en uit te zetten, maar ook om meteen naar de geavanceerde instellingen te gaan. Ook zijn er wat nieuwe geluidseffecten toegevoegd en moet nu eerst toestemming gegeven worden voordat via de usb-kabel een debugverbinding met de computer opgezet kan worden.

Googles Play Store is ook lichtelijk gewijzigd: bij het installeren van een applicatie wordt nu niet langer de voortgang weergegeven in hoeveelheid data, maar in tijd, waarbij afgeteld wordt naar het moment dat de download klaar is.

Android 4.2.2

Reacties (91)

Reactiefilter:-191090+146+28+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Een leuke toevoeging aan deze testen zou screen-on time zijn, daarmet zie je eigenlijk hoeveel uren je de telefoon kan "gebruiken".

[Reactie gewijzigd door Asskicker op 20 februari 2013 12:49]

Bij onze browsing- en videotests staat het scherm constant aan en daar liggen de scores tussen vijf en zes uur. Die worden echter met wifi uitgevoerd. Als je constant gaat browsen met 3g zal je accu zeker sneller leeglopen.
Anandtech heeft benchmarks op gebruik. Waaronder browsing op WiFi of op mobiel netwerk.

Screen on-time zegt overigens ook niet alles, want browsen is bijvoorbeeld stukken zwaarder dan een film kijken.
Dat is toch een hele vooruitgang! En geeft mij weer wat moed m.b.t. de eventuele aanschaf van een nieuw toestel (M'n voornemen is óf een Sony apparaat, of een Nexus apparaat als er ooit nog een nieuwe in NL goed verkrijgbaar wordt).

Mijn eigen schaal van licht tot intensief gebruik ligt tussen "tweakers.net licht" en "tweakers.net gemiddeld" in (film kijken doe ik nauwelijks, wel veel FM luisteren, whatsappen, talken en vaak wat google maps voor navigatie). Met dat gebruik moet een telefoon het, als ik een dagje vrienden ga bezoeken met de trein, voor mij ruim vol kunnen houden tot ik 's avonds weer thuis ben.

Mijn huidige Incredible S haalt dat no way. Alles (van stock tot iedere custom rom die ik tot nu toe geprobeerd heb) is bij 'mijn intensieve verbruik' een grote battery hog. Ik ga dan ook nooit op pad zonder een powerbank.

Overigens, op dit moment is bij mijn 'lichte' verbruik Google Maps de grote slurper (zowel op mijn telefoon als de Samsung Galacy ace 2 van m'n vriendin). Wij willen om div. redenen graag Google Latitude aan hebben. Tot een half jaar terug was dat nooit een probleem. Maar sinds 1 vna de recente maps updates is de "netwerk locatie service" (die nodig is voor Latitude) een ontzettende slurper geworden.

Die service uitzetten zorgt voor veel langere fix tijden bij Google Maps en andere navigatiesoftware (en geen latitude)......
Je geeft aan dat je veel FM radio luistert:
FYI -> De Nexus 4 heeft geen FM radio. Dat viel me ook tegen toen ik hem voor het eerst in de hand had.
De nadelen aan het toestel vind ik de afwezigheid van de FM radio en de (matige) camera. Dit is wel vergeleken met de HTC One X en die schijnt dan weer een uitstekende camera te hebben.

Het blijft mijn inziens toch wel een van de beste telefoons die ik ooit had.
4.2.2 heeft hier ook behoorlijke verbetering gegeven, vooral via WiFi.

De msm_hsic_wakelock die parten speelde bij zowel 3G (14.4Mbps Vodafone abo) als WiFi is blijkbaar aangepakt (bron: http://forum.xda-develope...sinformation#post38093986). Idle is voor mij nog steeds een enorm verschil tussen WiFi of 3G en waar met 4.2.1 bovenstaande wakelock een enorm % van de tijd pakte bij zowel 3G als WiFi, is dat nu alleen nog bij 3G. Wel wat minder, gelukkig. Volgens Franco zou het nu "normaal" moeten zijn, maar daar lijkt het wat mij betreft niet op. Veel hogere drain dan op WiFi en dikke wake lock.

Ik moet daarbij overigens ook opmerken dat de Franco-kernel nogal veel verschil maakt aangezien de governor anders is en core management ook totaal anders (veel minder agressief). Ik snap dat Tweakers.net niet elke kernel kunnen/willen testen, maar voor mensen met een Nexus 4: probeer hem eens. Draait hier als een zonnetje met stock ROM.

Btw, op m'n Nexus 7 heb ik hem nu ook (volledig stock) en daar merk ik niet echt verschil. Het was al goed (makkelijk 6uur + scherm aan in ~3 dagen) en daar is niets aan veranderd. Ik heb wel de WiFi uit als ik hem niet nodig heb. Helaas heb op het netwerk thuis last van een nare wakelock (wlan_rx_wake) op alle apparaten (HD2 met JB 4.1, Sensation met JB 4.1, N4 en N7) dus zet ik het altijd uit. Op Eduroam (UvA) heb ik dit niet dus er is iets mis thuis... DHCP leek niet de boosdoener want static IPs maakten geen verschil.

[Reactie gewijzigd door Termy op 20 februari 2013 11:43]

Dat verklaart misschien mijn veel grotere verschil in accuduur sinds de laatste update: ik zit namelijk constant met wifi aan (blessure gehad aan de knie en zit de laatste 2 weken thuis) en ben niet echt mobiel momenteel... Met 3G aan zou het dus inderdaad best minder kunnen zijn..
De franco kernel heb ik er na amper een halve dag weer afgegooid. Icm 4.2.2 was mijn stroomverbruik aanzienlijk hoger dan met de Stock Kernel. Ik heb een volledige reset gedaan en een stroomverbruik waar je u tegen zegt. 2 dagen bij licht gebruik maar volledige sync op enkel 3g is geen probleem.
Naar mijn gevoel was de accuduur van mijn Nexus 7 ook verbeterd...

Dit geeft wat extra duidelijkheid
Net na de uitrol van de 4.2.2 update heeft Google hun website geupdate; waar er voorheen 8 uur web browsing/e-reading stond staat er nu 10 uur.
Zo ruim een hele dag extra bij licht gebruik, dat is best wel een grote verbetering, blijft dat ie best snel leeg is als je hem wel veel gebruikt...

Op mijn Nexus 7 merk ik eigenlijk helemaal geen verschil met de oude versie, maargoed ben daar wel tevreden over de accuduur :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 februari 2013 11:05]

Geen verschil ???

Ik merk bij mijn Nexus 7 juist een enorm verschil in standby tijd, en het was al goed te noemen. Ik gebruik met tablet niet echt intensief maar ik haal nu een standby/operationele tijd van meer dan 10 dagen is de verwachting (kan het nog niet exact meten doordat de update nog niet zo oud is).

Ik deed hem gisteren open. Ding had nog 50% accu en vond dat het op deze manier nog 9 dagen duurde voordat hij leeg was. Dat was mijn de oude firmware meestal 4-5 dagen bij 50% accu.

Ook de decharge grafiek is een stuk vlakker dan voorheen (ik ben zo'n type wat vaak naar die grafiekjes kijkt).
De Nexus 7 is inderdaad ook aangepast, op de specificatie site van Google is de N7 van 8u naar 10u gebruikstijd veranderd, ik merk dit verschil ook wel lichtjes.

http://www.androidworld.n...pdate-naar-android-4-2-2/
Ik zal het is in de gaten houden, maar ik speel 1 spel (Ingress) op dat ding, en dan is die makkelijk binnen 6 uur leeg te trekken (daar kan geen udpate tegen op, want dat komt door de combinatie van constant (wifi) verbinding houden, GPS en scherm altijd aan)...

Als ik dat dus 3 uur heb gespeeld en ik kijk in me bed nog 1 of 2 afleveringen van een serie heb ik nog 40% over, te weinig om de volgende dag met hetzelfde gebruik door te komen...

Maarja ik zie dat jij hem dus veel meer in standby hebt dan mij, dus ik denk dat het grote verschil daar zit :)

PS was me wel opgevallen dat het unlockscherm soepeler werkt (eerst moest ie dat ff laden oid)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 februari 2013 13:47]

Als er iets is wat je batterij snel leeg krijgt, is het inderdaad wel games ja. Ingress is op dat vlak een kampioen, want het draait de CPU praktisch de hele tijd op maximale snelheid, heeft GPS actief, en gebruikt ook de dataverbinding nogal intensief.
Doordat je buiten speelt staat de brightness meestal ook op maximum...

Na 3 a 4 uur is de batterij dan toch wel ongeveer leeg op mijn N7 3G.
Als je zo naar de cijfers kijkt is het ook meer dat de accu nu meer naar verwachting het vol houdt bij geen gebruik. Denk dat je overdag bijzonder weinig extra eruit kan halen als je normaal het al een dag met de accu uit houdt.

Neemt niet weg dat 21% winst bij licht gebruik erg netjes is voor alleen een software update. Of juist slordig dat de power management bij <4.2.2 zo matig was ;)

Overigens, weet iemand waarom de iPhone 5 het zo lang uithoudt bij zwaar verbruik? Met een accu van 1440mAh zou ie het niet langer dan de nexus 4 moeten volhouden in mijn logica.. Wat doen ze daar zoveel anders/beter?

Edit @ watercoolertje: Ok dat is een verklaring, maar de Nexus 4 heeft een accu van 2100mAh en een scherm van 4,7". De accu is dus bijna 50% groter terwijl het scherm slechts 17,5% groter is. Als het betekent dat elke 35% extra scherm diagonaal zorgt voor verdubbeling van de accu dan kunnen we binnenkort autoaccu's bij ons gaan dragen in het tempo dat de schermen groeien atm.

Edit @ ECiftci: Wat ik ook al zij, het gaat wel om een 50% zwaardere accu, dan in (heel erg versimpelde) theorie zou hij laag verbruik dan ook ruimschoots langer mee gaan. Denk dat het wat meer is dan een paar drivers.

[Reactie gewijzigd door MathijsR op 20 februari 2013 11:49]

Overigens, weet iemand waarom de iPhone 5 het zo lang uithoudt bij zwaar verbruik? Met een accu van 1440mAh zou ie het niet langer dan de nexus 4 moeten volhouden in mijn logica.. Wat doen ze daar zoveel anders/beter?
Heel simpel, die heeft het kleinste scherm van allemaal :)

Zolang het scherm aan staat wint de iPhone het dus (wat dus bij zwaar gebruik voornamelijk zo is), alleen als het uit staat is er geen scherm verbruik en zie je dat Androids het weer net zo goed of beter doen :)
Neemt niet weg dat 21% winst bij licht gebruik erg netjes is voor alleen een software update. Of juist slordig dat de power management bij <4.2.2 zo matig was
True :) Maar vergeet niet dat softwarematige wijzigingen makkelijk grote invloeden uit kunnen oefenen.

Ik heb door middel van een mod ook maar 1 core max op 800Mhz aan als mijn scherm uit staat, terwijl dat met stock firmware 4 cores kunnen zijn op 1,4Ghz. Een kleine wijziging met grote gevolgen voor de stand by tijd!
Heel simpel, de iPhone 5 heeft het kleinste scherm van allemaal
De iPhone 5 heeft ook de kleinste accu van allemaal, dus de grootte van het scherm _alleen_ zegt vrij weinig. Als je de sterkte van de accu (mAh) nu in verhouding neemt met de grootte van het scherm is de Nexus 4 zo'n 5% groter, maar heeft toch een veel mindere accuduur bij middelmatig / zwaar verbruik.

iPhone 5: 1440 / 4^2 = 90 mAh / inch^2
Nexus 4: 2100/4,7^2= 95 mAh / inch^2

Uiteraard zeggen deze cijfers vrij weinig gezien het aantal factoren dat meespeelt. Met deze vergelijking toon ik alleen dat watercoolertje zijn punt onjuist is.

EDIT @W1LL3M: Je hebt gelijk, ging niet uit van de oppervlakte. Aangepast :)

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 20 februari 2013 13:34]

Wil je wel even de schermoppervlakte nemen ipv de schermdiagonaal in je berekening! mAh/inch˛

Dan is het verschil nog maar ~4% ipv het enorme verschil in jouw berekening
Uiteraard zeggen deze cijfers vrij weinig gezien het aantal factoren dat meespeelt. Met deze vergelijking toon ik alleen dat watercoolertje zijn punt onjuist is.
Het is niet onjuist het is alleen niet volledig toe te schrijven aan wat ik zeg, groot verschil :)
schermdiagonaal^2 != oppervlakte...
Berekening van de oppervlakte van beide schermen is als volgt:
Beeldverhouding 16:9 dus tan-1(16/9) ~ 60,64 graden. Dus hoeken van ongeveer 30,36 graden 60,64 en 90 graden. Dat levert je de volgende zijden en oppervlakten op:

4" : 1,96" * 3,49" = 6,8^2"
4,7" : 2,30" * 4,10" = 9,4^2"

1440/6,8 = 210 mAh/inch^2
2100/9,4 = 223 mAh/inch^2

Een verschil van zo'n zes procent, dus je punt blijft overeind.
Heel simpel, die heeft het kleinste scherm van allemaal
Met die beredenering zou de iPhone 4 en 4S nog hoger moeten staan, ook heb je juist meer ruimte voor meer accu als je een groter scherm hebt.
Wellicht door het relatief kleine scherm en uiteraard optimalisatie van drivers/radio voor iPhone5. Deze optmalisatie wordt ook langzaam gebouwd voor de N4 maar krijg j dus niet vanaf de launch...
Er worden wel een hoop toestellen met elkaar vergeleken op accuduur, maar het zijn allemaal compleet verschillende configuraties. Dat het ene toestel zuiniger wil vaak zeggen dat de hardware minder krachtig is.

Je zult dus een berekening moeten bedenken waar álle aspecten van het betreffende toestel worden meegenomen. Processor, GPU, type LCD paneel en ga zo maar door. Alleen dan kun je score's met elkaar vergelijken.

Ik bedoel; mijn Samsung D500 uit 2005 hield het een dikke week uit bij gemiddeld gebruik. Nogal logisch dat een high-end Galaxy S3 uit 2012 het minder lang uithoudt.
Het ging mij puur om de iPhone 5 - Nexus 4 vergelijking. Beide high end quadcores. De iPhone domineert vrijwel elke benchmark. Dus hoe krijgen ze het daar voor elkaar zo'n hoge accuduur uit een relatief kleine accu te halen.

Dat een Nokia 3310 het langer vol houdt dan een smartphone dat is erg makkelijk te verklaren. 2 smartphones in hetzelfde segment dan weer een stuk minder.
@MathijsR : Het blijft nog steeds appelen (no pun intended) met peren vergelijken.

Beide toestellen beschikken over een geheel andere processor. De overeenkomst is dat het een quadcore is, maar daar houdt het dan ook wel mee op.

Je kunt inderdaad wel een indicatie krijgen door benchmarks te draaien, maar hoe een toestel in real-life presteert hangt van de gebruiker af. Iemand die een Android toestel heeft gaat op een heel andere manier met zijn / haar telefoon om dan iemand met een iPhone.

Zo beschikken veel Android-toestellen over een micro-SD kaartlezer. De chipset die dat geheel aan stuurt verbruikt ook weer stroom. Hetzelfde geldt voor toestellen die een extra mini-HDMI aansluiting aan boord hebben.

Naar mijn mening zijn de verschillen in smartphones zo groot dat het eigenlijk niet mogelijk is om tot een objectieve conclusie te komen als het om accuduur gaat. Er zijn zo veel externe factoren die invloed hebben op de resultaten dat bepaalde toestellen (mogelijk onterecht) tekort worden gedaan.

Het komt zoals gezegd niet alleen op prestaties aan maar ook op de overige functionaliteit die een toestel heeft. Een toestel mét 4G zal vaak meer energie verbruiken dan een vergelijkbaar toestel zonder 4G. Het zit 'em dus in de details. Benchmarks interesseren mij relatief weinig; ze kunnen een indicatie geven maar uiteindelijk is het toch mijn eigen intuďtie die beslist welk product ik ga kopen.

Mijn Samsung Galaxy S3 verbruikt relatief gezien meer energie dan een iPhone 5. Wel krijg ik daarvoor een kaartlezer, groter scherm, hogere resolutie en betere camera voor terug. Ook ondersteunt de S3 veel meer audio- en videocodecs. Er is meer keus aan software (in mijn interessegebied-), heb ik geen jailbreak nodig voor homebrew en kan vrijwel alles veranderen. Als laatste is de prijs ook nog eens stukken lager. Al met al krijg ik veel meer "bang-for-buck". Indien de accu naar verloop van tijd slecht wordt kan ik deze voor een paar euro vervangen zonder dat ik het toestel daarvoor uit elkaar moet slopen of moet opsturen naar de fabrikant. Ook zijn er accu's met grotere capaciteit aanwezig.

Ik bedoel maar ... accuduur is een relatief begrip, net als prestaties. Ik heb even met iOS 6 op een iPhone 5 kunnen spelen en vond het toch een stuk minder soepel lopen dan Android 4.1.2. Het is weliswaar een prima toestel (ondanks dat ik deze schandalig duur vind-) maar de software laat het toch hier en daar flink afweten.

Een ander voordeel van Android is dat ik niet op Samsung hoefde te wachten om een firmware-update van 4.1.2 te kunnen downloaden die een patch heeft voor het Exynos-lek en het "sudden-death" probleem. Ik heb een custom-firmware gedownload waar deze patches al in zaten; ruim 2 maanden voordat Samsung met een officiële versie op de proppen kwam. Bij Apple zul je moeten wachten tot zij een update uitbrengen of je moet gaan downgraden.

Android heeft daarentegen weer het nadeel dat het zo ongelooflijk gefragmenteerd is. Er zijn zo veel softwareversies in omloop dat het een beetje rommelig is geworden. Veel toestellen draaien nog steeds op het sterk verouderde v2.2 (Froyo) en v2.3.3-v2.3.7 (Gingerbread). De meeste nieuwe toestellen zitten wel op v4.0.3-v4.0.4 (Ice Cream Sandwich), maar missen de 4.1.x Jelly Bean update.

Kortom; ieder toestel heeft z'n voor en nadelen. We mogen blij zijn dat er zo veel keuze is, ook al is het voor de leek behoorlijk onoverzichtelijk. Zelfs voor mij als tweaker met vele jaren ervaring is het af en toe nog lastig om door de bomen het bos te zien. De ontwikkeling gaat zo ongelooflijk snel dat ik het gevoel heb dat fabrikanten over hun eigen voeten struikelen op hun missie om de beste van allen te worden (en te blijven).

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 februari 2013 14:56]

-veel kleiner scherm
-software geoptimaliseerd voor 1 toestel en niet honderden (net als windows vs mac)

dus ondanks dat het bijde high end smartphones kunnen zijn vallen ze toch niet in hetzelfde segment.

de iphone heeft immers veel minder informatie te verwerken en minder schermoppervlakte te belichten en tegenwoordig ook minder pixels te vullen met informatie waardoor er minder rekenkracht nodig is.

daarbij blijft het gewoon zo dat veel apps op android adds hebben en die zijn gewoon funest voor je batterij.
je ben namelijk niet alleen jeapp aan het berekenen met je cpu maar ook adds aan het downloaden en weergeven wat gewoon onnodig sap kost.
gebruik dus ook alleen betaalde apps op je android toestel voor een optimale accuduur.
Het scherm van de iPhone is een stuk kleiner.
Je hebt volkomen gelijk.
En ook weer helemaal niet.

In real life hebben we lineaire tijd.

Hoeveel uur, bij hetzelfde gebruik en settings, gaat device x mee...
4.1 en 4.2 ervaar ik wel als een groot verschil op mijn Nexus 7, 4.2.2 lijkt ook wat langzamer te werken dan 4.2.1 hiero.
toch knap dat de iphone 5 met een kleine batterij in verhouding met de rest toch goed presteert, maar dat is dan ook op 4 inch en ios 6, wat ook een groot verschil maakt
4 inch maakt niet veel uit, gezien de batterij in verhouding een stuk kleiner is dan een batterij uit zo'n groot Android toestel. Apple's iOS is blijkbaar heel erg zuinig en doordat men het perfect afstelt op de hardware kun je hele goede resultaten halen.
De Note 1 heeft een 73% grotere batterij en het scherm is 75.56% groter.

Naar verhouding dus minder Mah per cm2 (met de oudere iPhones is dat verschil nog veel groter)...

Ter informatie:
Note: 12.00 inches˛ met 2500 Mah = 208.33 Mah per inch2
IP5: 6.84 inches˛ met 1440 Mah = 210.53 Mah per inch2

Oftewel als die exact even efficient was als de iPhone 5 dan had ie ook een korte tijd gehaald, want de batterij is naar verhouding wel degelijk kleiner! Daarbij houdt je helemaal geen rekening met de rest van de hardware. En tuurlijk is iOS efficienter, dat speelt zeker mee, dat valt ook niet te ontkennen, maar is niet zoals jij het brengt DE reden, maar 1 van die tientallen factoren die mee spelen (resolutie? gebruikte SoC? hoeveelheid geheugen? uitbreidingsmogelijkheden?)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 februari 2013 11:57]

Ik geloof niet dat iOS zoveel verschil maakt. Als ik bij mij het verbruik van het scherm, standby, en WiFi optel dan zit ik al aan 85%. Dat is dus allemaal hardware. Die laatst 15% kun je je OS optimaliseren wat je wilt, maar dat gaat echt niet veel schelen.

Aan de andere kant, het zal best zo zijn dat als je je telefoon 3 dagen laat liggen dat de potentiele zuinigheid van iOS dan wel meetelt. Dat er geen echte multitaasking in iOS zit scheelt dan bijvoorbeeld vast een stuk.
Maar de iPhone 5 heeft ook een veel kleiner scherm dat veel minder energie gebruikt dan andere telefoons en de twee Swift kernen gebruiken veel minder energie dan de A9'tjesvan de andere topmodellen.
Ik verbaas me dat er geen enkele Nokia is meegenomen...

Ik zie van oa HTC 3 telefoons, Samsung 3 en iPhone ook 3...Ok artikel richt zicht zich op Andriod maar er worden verschillende telefoons getest. Slechts 1 Windows Phone in een grote reeks van telefoons biedt niet echt een objectief beeld naar mijn idee...

[Reactie gewijzigd door eL-Prova op 20 februari 2013 11:16]

Volgens mij biedt dat een realistisch beeld qua marktaandeel. Daarnaast zijn al die WP telefoons qua hardware gelijk (dacht ik) dus tja ..
Een Lumia 920 heeft toch flink wat meer marktaandeel dan telefoons als de Z10 of de 8X die wel in de tabel staan. Dus marktaandeel heeft er weinig mee te maken lijkt me
Misschien valt Nokia buiten de hier weergegeven top14.

De HTC8x(4.3") heeft een 1800 mAh batterij tegen 2000 mAh voor de Lumia(4.5")
Je zou verwachten dat ze elkaar niet erg veel ontlopen.

Misschien dat android toch wat meer geoptimaliseerd is dat opzicht en kan Windows Phone 8 hier nog een inhaalslag maken.
Volgens mij was er een probleem met de Windows Phone toestellen omdat ze geen video's de hele tijd achter elkaar konden afspelen.
Positieve ontwikkeling die hopelijk ook doorwerkt op andere apparaten die 4.2.2 gebruiken. Of is dit iets dat alleen op de Nexus toestellen doorwerkt?
Ik ben nog steeds in afwachting van 4.2.x voor de Transformer Infinity....
Positieve ontwikkeling die hopelijk ook doorwerkt op andere apparaten die 4.2.2 gebruiken. Of is dit iets dat alleen op de Nexus toestellen doorwerkt?
Ik denk een beetje van beide, dus dat de impact voor andere apparaten minder zal zijn.
Moet zeggen dat ik op mijn SIII (4.2.2 via Cyanogenmod) het verschil niet echt schokkend vind. Misschien dat het dus wel wat verbeterd is, maar niet zodanig dat het mij in ieder geval echt opvalt...
Ik denk dat het voor velen moeilijk is om in de praktijk verbetering op te merken. De verbeteringen die in dit artikel worden vermeldt zijn gebaseerd op statische benchmarks.

Zelf heb ik ook een S3 maar gebruik die niet iedere dag op dezelfde wijze en intensiteit. Soms heb ik dagen dat ik er regelmatig mee zit te spelen, andere dagen ligt het toestel de hele dag op de tafel zonder dat ik er wat mee doe.

Voordat ik eventuele verbetering bemerk ben ik maanden verder, terwijl het degraderen van de accu deze winst weer grotendeels teniet zal doen.

We moeten er Google en de redactie van Tweakers.net er maar op vertrouwen dat het allemaal klopt. Iedere optimalisatie is natuurlijk welkom en wordt zeer op prijs gesteld, maar ik ga me er niet blind op staren.
Misschien deels teniet gedaan door CM of uitsluitend voor de Nexus toestellen erin gestopt door Google.
Ik draai op mijn Galaxy S i9000 een ROM op basis van CM10.1 (android 4.2.2), en ik merkte ook een lichte verbetering van de accu duur! :D
Da is een goeie verbetering bij licht gebruik, iets wat eigenlijk dagelijks met mijn telefoon doe, hopelijk komt ie snel wat ik hem helaas nog niet mogen ontvangen
Ik heb een GT-i9300 (SGS 3) en draai CM10.1 nightly. Sinds 4.2.2 zijn de kernel wakelocks flink afgenomen en daarmee de standby accutijd behoorlijk verbeterd.
Dus bij deze drie tests is er respectievelijk 21%, 12% en 8% verbetering.

Het is fijn om te zien dat deze smartphone zich beter kan meten met de vlaggenschepen zoals de SGSIII en de iPhones :)
Wel meten qua batterijduur.
Maar de met name de camera en microfoons van de Nexus 4 zijn toch echt veel slechter dan die van een iPhone of Galaxy III
pff de iphone en galaxy s3 camera zijn zwaar overrated.
ik heb aardig wat samples bekeken online maar de camera in de 4x hd waar iedereen zo de pik op heeft is toch echt beter met als enigste flaw dat hij wat donker is op sommige momenten maar dat geeft weer net wat extra contrast of je kan gewoon de exposure +1 instellen en het probleem is helamaal weg.
daar waar de iphone soms war vage kleuren laat zien en de s3 camera een constante witte waas over de fotos heeft die helaas niet te fixen is omdat het niet alleen de saturatie omlaag haald maar ook een waas over fotos heen plaatst.

heb zelf niet naar de nexus 4 camera samples gekeken omdat ik het geen interesante telefoon vind maar kan je vertellen dat de toestellen die jij opnoemd echt verre van de beste zijn.
Maar qua snelheid zeker beter dan de S3 en vergelijkbaar met de iPhone 5, ik ben er gewoon tevreden over.
Maar de met name de camera en microfoons van de Nexus 4...
De camera boeit het meest en veel mensen vinden em gewoon high-end en de microfoons boeit bijna niemand, oordopjes of headset.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Microsoft Windows 10 Home EN

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True