Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 38.065 •

Apple heeft opnieuw een update uitgebracht voor zijn mobiele besturingssysteem iOS. In versie 6.1.2 van het OS is een bug gerepareerd die problemen kan geven als er een Exchange-account is geconfigureerd. Kortgeleden kwam iOS 6.1.1 al uit.

De bewuste update komt inmiddels over the air binnen bij iOS-gebruikers, zo ontdekte onder andere Macrumors. Apple vermeldt bij de release dat de software een bug repareert die ervoor zorgt dat een via Exchange geconfigureerde agenda onnodig veel data verstookt en tevens de accu zwaar belast. Volgens Macrumors is het mogelijk dat de update ook de eerder ontdekte lockscreen-bug oplost, maar dat werd door Apple niet bevestigd.

Apple had al beloofd om de Exchange-bug zo snel mogelijk op te lossen middels een software-update. Kort daarvoor kwam het bedrijf uit Cupertino al met iOS 6.1.1. Deze bugfix was met name bedoeld om de problemen met de 3g-verbinding te repareren. Dit probleem kwam vooral voor op de iPhone 4S.

Reacties (56)

Netjes dat dit tijdig gebeurt, zeker voor mensen met meerdere mail accounts op hun toestel.
Ben benieuwd of ze de jailbreak methode van evasi0n ook hebben dichtgegooid.

[Reactie gewijzigd door 445689 op 19 februari 2013 19:47]

Vraag me het af, het lijtk me redelijk knap als je ziet hoe veel bugs ze gebruiken voor 1 jailbreak. Erg veel respect voor de hackers die het toch elke keer weer voor elkaar krijgen!

12,8mb voor de update, ik ben al een tijdje bezig om Courgette uit de source van chrome te vissen en voor me eigen app te gebruiken. Dan kan ik soort gelijke updates pushen naar mijn eigen apps ipv de hele bundel elke keer te vervangen.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 19 februari 2013 21:49]

Tijdig? 11 dagen vind ik niet tijdig ..
Inderdaad: 11 dagen is niet zomaar tijdig, maar super-, nee mega-snel!

Sorry hoor, maar met enig verstand van zaken (wat op Tweakers toch wel verwacht mag worden), zou je moeten inzien dat je een tussentijdse update van een major OS niet "ff uit de losse pols" binnen een dagje online gaat zetten.

Daar gaat het een en ander aan vooraf, nog los van het vinden en oplossen van het issue zelf: testen, packagen, release management, deployment, etc. Nog los van de parallelle trajecten om support-informatie te schrijven, je support- en winkelpersoneel op de hoogte te brengen, je supplychain aan te passen zodat nieuwe devices met de nieuwe versie uitkomen, etc, etc, etc.

Voor een grote club als Apple en een groot OS als iOS is dit echt zeer snel.
Inderdaad: 11 dagen is niet zomaar tijdig, maar super-, nee mega-snel!

Sorry hoor, maar met enig verstand van zaken (wat op Tweakers toch wel verwacht mag worden), zou je moeten inzien dat je een tussentijdse update van een major OS niet "ff uit de losse pols" binnen een dagje online gaat zetten.
Inderdaad. Men lijkt niet te beseffen dat deze OS-update makkelijk naar 300 miljoen devices uitgerold wordt. (D'r zijn vl meer iOS devices in het veld maar niet allemaal kunnen ze iOS 6 draaien.)

11 dagen is inderdaad uitermate rap: meestal duurt de QA-fase 14 dagen. Deze update zal wel al gefinalised zijn terwijl de vorige nog in QA was.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 20 februari 2013 01:17]

Z|jn jullie niet een beetje in de war? 300 miljoen devices?

Het gaat om een paar devices, een paar iPhones en een paar iPads die iOS 6.1 kunnen draaien.
Al die testen hoeven dus maar op een paar devices gedaan te worden, met n OS.
Niet op 300 miljoen. En niet op verschillende OS-en....
Het wordt nu uitgerold naar die 300 miljoen verkochte devices, maar daar staat het natuurlijk nog lang niet overal op.

Netjes dat de fixes redelijk snel uitgerold kunnen worden, al hadden die (zelfs een paar bugs uit eerdere versies die al opgelost waren...) er natuurlijk nooit in mogen zitten na een uitgebreide beta-tijd en de naam die Apple heeft hoog te houden.
Dus of je het snel kan noemen, oude al eerder voorgekomen problemen oplossen in 11 dagen, laat ik maar onbenoemd.
Dat hij OTA beschikbaar is lijkt me tegenwoordig haast standaard, zeker als je maar een paar devices hoeft te bedienen, en lijkt me geen extra, of grote prestatie.
Net zo min als die 11 dagen, hoeveel developers heeft Apple wel niet voor zich werken die in dit soort situaties geacht worden dag en nacht te werken tot het opgelost is? (Kijk voor de gein eens naar "Pirates of Silicon Valley", een oudje maar dan begrijp je hoe Jobs verwachtte dat zijn mensen voor Apple werk(t)en...)

Nu inderdaad maar hopen dat het lockscreenprobleem ook gefixt is....veiligheid staat hoog op Apples lijst roepen ze.
Gezien dat ook al een eerder voorgekomen probleem is en al opgelost was, meen ik, verwacht je dat wel.
Al verwacht je dan ook dat Apple zich daarvoor op de borst slaat en dat zelf ook expliciet meldt ipv alleen de exchange bugfix.
En dat dat niet wachten wordt op 6.1.3. (edit; helaas wordt dat wachten lees ik verderop)

En hopelijk natuurlijk de batterij-drain ook meteen gefixt...ipv in 6.1.4 ..

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 20 februari 2013 04:47]

Z|jn jullie niet een beetje in de war? 300 miljoen devices?

Het gaat om een paar devices, een paar iPhones en een paar iPads die iOS 6.1 kunnen draaien.
Al die testen hoeven dus maar op een paar devices gedaan te worden, met n OS.
Niet op 300 miljoen. En niet op verschillende OS-en....
De diversiteit aan hardware is inderdaad niet heel belachelijk groot. Dan had 't maanden geduurd. Maar 300 miljoen verkochte devices maakt ook dat er 300 miljoen verschillende configuraties zijn. En dan wordt dat toch een ander verhaal.

Als een bepaalde fout dan 1% kans heeft om voor te komen heb je zomaar opeens 3 miljoen gebruikers die melden dat je update problemen veroorzaakt. Zoals deze bug met Exchange.
Het wordt nu uitgerold naar die 300 miljoen verkochte devices, maar daar staat het natuurlijk nog lang niet overal op.
Dat gaat rapper dan je denkt bij iOS.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 20 februari 2013 09:39]

Z|jn jullie niet een beetje in de war? 300 miljoen devices?
Er zijn meer 500 miljoen iOS devices verkocht, waarvan 75 miljoen in het laatste kwartaal en bijna 231 miljoen in het afgelopen boekjaar en die zijn allemaal geschikt voor iOS 6 en dus ook 6.1
Hetzelfde geldt voor alle in 2011 geintroduceerde devices (iPhone 4S, iPad2)
En niet te vergeten de iPhone 4 en 3GS, enige opvallende uitzondering is de orginele iPad.

iOS gebruikers zijn in ieder geval erg snel met het updaten:

Zie: Post-iOS 6.1.1 Launch, iOS 6 Users Generate 83.1% of all iOS Traffic in North America

Ik denk dat die 300 miljoen aardig in de buurt komt.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 20 februari 2013 10:27]

De absolute aantallen verkochte devices boeien mij persoonlijk niet zo veel.
Appletjes zullen toch roepen dat het er meer zijn en dat hun product/device/OS superieur is aan de rest. ;)
Ik reageerde op de post erboven en had daar 1 miljard gestaan dan had ik 1 miljard overgenomen.
Maar "juliie" waren dus in de war, blijkbaar zijn het meer verkochte devices. ;)
Dat je een OS snel update lijkt me evident, stellen dat een update een paar uur na uitgifte al bij vrijwel alle devices geinstalleerd is lijkt me onzin een erg boude uitspraak.
Tenzij Apple totale controle heeft over jouw device natuurlijk en je niets meer zelf hoeft toe te staan...
Jouw link laat dan ook alleen zien dat die 83% na twee weken op het nieuwe iOS 6 draait, daarvan 28 % 6.1.0 inmiddels draait (is voor alle toch?) en dat slechts 1,4% de 6.1.1 update heeft geinstalleerd na 24 uur (geen idee hoe groot het marktaandeel 4s is waar de fix voor was dacht ik, maar ingeval van dat hij voor alle devices is is 1,4% na 24 uur natuurlijk erg laag)
Persoonlijk hou ik liever controle over mijn device en sta ik zelf wel toe of ik updates implementeer.
Applegebruikers zijn daar dus niet anders in.

Het is natuurlijk flauwekul te zeggen dat het wel degelijk over honderdduizenden verschillende configuraties gaat.
Het gaat over iOS icm Exchange, dat is maar n OS samen met maar n service.
Gezien Apple weet dat veel gebruikers Exchange gebruiken, de service als compatible aanduidt, n al heel lang weet van problemen hiermee, (Ook met eerdere versies), gaat het dus eigenlijk maar om n configuratie.
Verschillende hardware en verschillende Exchangeversies is allemaal irrelevant; Apple geeft aan voor welke devices iOS6 geschikt is, geeft aan dat Exchange compatible is (je kan ook zeggen vanaf Exchange-versie xxxxx) en weet al heel lang van problemen hiermee.
Het is dus gewoon een brakke implementatie van Exchange in iOS en de fout ligt dan ook bij Apple, die gebruikers, tot nu, nadat iOS 6 zoveel verbeteringen zou brengen en blijkt dat eerdere problemen nog steeds niet opgelost zijn gezien de vele klachten en zelfs uitsluitingen bij servers/bedrijven, liet darren en nu gedwongen wordt om eindelijk eens actie te ondernemen.
Een snelle bugfix is het dus niet en Apple moest snel iets doen om geen groter gezichtsverlies op te lopen....

Maar ik ben blij voor jullie dat dit probleem waarschijnlijk nu opgelost is. :)
Nu de rest....

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 20 februari 2013 14:15]

De absolute aantallen verkochte devices boeien mij persoonlijk niet zo veel.
Dat zeg je nu omdat je verhaal over het aantal voor iOS 6 geschikte devices is lekgeschoten.
Appletjes zullen toch roepen dat het er meer zijn en dat hun product/device/OS superieur is aan de rest.
De enige die dat hier roept ben jij! 8)7
Persoonlijk hou ik liever controle over mijn device en sta ik zelf wel toe of ik updates implementeer.
Apple installeert updates nooit automatisch, dus vanwaar die opmerking?
Het is natuurlijk flauwekul te zeggen dat het wel degelijk over honderdduizenden verschillende configuraties gaat.
Mee eens.
Het is dus gewoon een brakke implementatie van Exchange in iOS
Dus een paar bugs in een stuk software maakt het geheel meteen een brakke implementatie?
en de fout ligt dan ook bij Apple
Duh!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 20 februari 2013 14:22]

Snel ja, maar waarom?

Een bug die volledige bedrijfsprocessen plat kan leggen zou niet gereleased mogen worden. Blijkjbaar is er iets niet helemaal 100% met de tests die ze draaien. (ik weet dat je niet alles kan vinden).

Daarnaast was het gebrek aan communicatie naar buiten, vooral in het begin, over de bug was niet bepaald fijn voor veel bedrijven die exchange icm Apple producten gebruiken.

Dus ja, het was heel snel voor een OS update, verwacht normaal minimaal 4 weken, maar meer communicatie en eerder accepteren dat het probleem bestaat had wel gemogen. Daarnaast zal Apple waarschijnlijk zijn testprocedures wel doorlopen zodat deze bugs (3g/exchange) hopelijk niet terug komen in nieuwere releases, dus dat is dan wel weer een voordeel voordeel.

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 20 februari 2013 10:19]

(ik weet dat je niet alles kan vinden).
De bug treedt op als iemand een wijziging aanbrengt in een recurring meeting en jij die met je iphone accepteert.

Aan de ene kant niet meteen iets waar je meteen aan denkt als je activesync test.

Maar dit is de zoveelste in een lange reeks van bugs die allemaal te maken hebben met wijzigingen in recurring meetings.

En dan is het wel hl erg slecht dat Apple klaarblijkelijk nog steeds niet behoorlijk test op die specifieke situatie.
Daar ben ik het niet mee eens.
11 dagen is zeer lang voor een "bugfix", want dat is deze upgrade in werkelijkheid.

De enige issue die 6.1.2 oplost is het activesync probleem met de agenda.

met andere woorden een hele kleine fix voor een zeer groot probleem wat menig exchange admin veel problemen heeft bezorgd.

Als je van anderen verwacht dat ze verstand van zaken habben, mag ik toch minstens verwachten dat je zelf verstand van zaken hebt.
groot os als ios? zo groot is ios niet.... wel worden er veel delen uitgehaald en nieuwe delen ingestoken ipv het verbeteren van bepaalde methodes, dit is ook een van de redenen waarom apps die voor andere ios versie gemaakt zijn niet altyd compatibel blijken te zijn...

anyway back on topic, 11 dagen blijft een mooie prestatie, een update voorzien is meer werk dan de mensen werkelijk denken... het proces: eerst bug vinden, debuggen, fixen, testen, testen, testen, deploy.....
Inderdaad: 11 dagen is niet zomaar tijdig, maar super-, nee mega-snel!

Sorry hoor, maar met enig verstand van zaken (wat op Tweakers toch wel verwacht mag worden), zou je moeten inzien dat je een tussentijdse update van een major OS niet "ff uit de losse pols" binnen een dagje online gaat zetten.
En daarom verbaast het juist dat de eerdere updates wl "ff uit de losse pols" lijken te zijn neergezet.
Dat mag je van een hoogstaand technologie bedrijf toch niet verwachten. Zeker niet als het updates op een lang beproefd concept betreffen.
Dan wil je niet als systeembeheerder zitten wachten tot je Exchange server er uitklapt wegens overbelasting of dergelijken. En als gebruiker zit je er niet op te wachten dat je accu leeg geslurpt wordt, omdat je telefoon continue zwaar aan het synchen is. Uiteraard gaan we bij lange na geen accutijden halen van de Nokia 6310i, maar een halve dag accu is wel het andere uiterste.

Ze zijn dan redelijk snel met een fix, maar deze bug had nooit gepubliceerd mogen worden.
Nou, je mag best bij de software afdeling gaan werken en zorgen dat het sneller gaat hoor :) Maar als je dat niet doet, dan kan je met dingen als 'ik vind X' net zo goed niet op internet gaan zitten posten.

11 dagen is voor een groot bedrijf helemaal geen lange tijd om iets te doen. Ongeacht wat voor bedrijf het is.
Tijdig? Ik heb volgens mij al 30 zeurende apple gebruikers aan de lijn gehad! En direct met een denigrerend toontje dat ze echt geen mail kunnen missen, en dat ze het bij de buren niet (volledig) hebben geblokkeerd, dus of we even contact op willen nemen met hun lol!

Thanks, but not thanks apple :S
Tijdig? Ik heb volgens mij al 30 zeurende apple gebruikers aan de lijn gehad!
Zeurende? Dus die gebruikers hadden geen gelijk?
En direct met een denigrerend toontje dat ze echt geen mail kunnen missen
Zonder email kunnen sommigen nu eenmaal niet of moeilijk hun werk doen, terecht dat ze klagen.
en dat ze het bij de buren niet (volledig) hebben geblokkeerd
Blokkeren van e-mail was helemaal niet noodzakelijk, dus ook daar hadden ze een punt!
De buren en zelfs de gebruikers waren blijkbaar beter op hoogte dan jij!
dus of we even contact op willen nemen met hun lol!
En wat is daar mis mee? Hulp vragen is geen schande!
Daarnaast had je zelf ook even kunnen Googlen naar een betere oplossing voor je gebruikers.


tip: ipv de gebruikers alleen aanhoren en ze uit te maken voor denigrerende zeurpieten zou je de volgende keer eens moeten luisteren!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 20 februari 2013 10:57]

Toch wel mooi dat ze vrij snel een update kunnen maken en distribueren naar alle iOS gebruikers.
Voor de goede orde: er is geen sprake van een bug in Exchange, zoals de kop van het artikel lijkt te suggereren, maar van een bug in de implementatie van de communicatie met Exchange in de huidige iOS.
(Dat Exchange wat beter met een dergelijke fout om zou mogen gaan is een tweede...)
Probleem zit niet in Exchange. Van wat ik ervan begrijp is dat een agenda verzoek niet goed gedaan word en dit op de Apple in een loop gaat. Exchange heeft gewoon een log en die vermeld netjes elk verzoek, wanneer je echter veel IOS Devices hebt die in de loop zitten lopen je logfiles dus mooi vol. Microsoft zou alleen het loggen kunnen stoppen alleen heb je dan bij een crash van de Exchange server een probleem.

Laten we wel wezen, voor IOS 6.1 was dit probleem er ook niet bij Exchange en IOS dus ergens is er bij Apple iets fout gegaan bij het maken van aanpassingen in IOS...
Helaas...zelfs al met iOS 6.0 was dit probleem weldegelijk aanwezig!

Heb dit zelf aan de hand gehad bij de klant...bleek 1 Phone te zijn die een exchange server met 40 GB aan vrije logruimte in 1 nacht / dag (dus vr de backup kon 'opruimen' ) vol trok! ;(

Sinds iOS 6.1 zitten (zaten) er echter meer van dit soort issues...waardoor het probleem erger werd. E.e.a. zit (zat?) namelijk als ik 't goed heb in de implementatie van ActiveSync door Apple!

Hopelijk nu dus eindelijk een fix.....
Mooi DoS vulnerability van exchange dan, als je met een scriptje het gedrag van de de iOS exchange bug naboots krijg je Exchange op de knieen.

Hopelijk is ook een fix voor Exchange in de maak......
Ik raad iedereen aan om even wachten om te kijken of deze compatible is met de jailbreak van evasi0n. Ik heb nooit veel met jailbreaken gehad, zeker niet voor de gratis apps die normaal betaald zijn. Maar gezien ik iOS6 een teleurstelling vind, heb ik gejailbreakt om toch enigszins nieuwe en handige features te kunnen krijgen op m'n iPhone 5.

Heb nu al veel nieuwe features geinstalleerd waardoor de ervaring simpelweg een stuk beter is. Veel betere SMS mogelijkheden, betere multitasking-bar, Haptic feedback, betere Siri features, Chrome op volledige snelheid omdat deze nu toegang heeft tot de Nitro-engine (en meteen als default browser ingesteld).

Ik wacht tot iOS7 (beta) voor ik weer eens ga overwegen om te updaten, al die marginale updates kunnen mij in ieder geval niet meer overtuigen en de jailbreak community komt regelmatig met zeer goed uitgewerkte toevoegingen.

Bevestigd: is compatible

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 19 februari 2013 21:04]

Deze bug zou wel kunnen verklaren waardoor ik ontzettend veel data gebruikte op de iPhone 5. Binnen een dag of drie was ik door 1 GB heen zonder echt noemenswaardig veel te internetten. Op basis daarvan gebruikte ik de telefoon ook niet veel meer.
Waar Samsung er maanden over doet om bijvoorbeeld battery drain te repareren, lost Apple de problemen op zeer korte termijn doeltreffend op. Kudos.
Wellicht was dit ene probleem voor Apple snel op te lossen, het zat immers ook niet in IOS 6.0 maar kwam mee met 6.1 Een battery drain kan heel veel oorzaken hebben en vereist wellicht meer testen over meerdere devices daarnaast is Samsung niet de developer van Android dus zullen ze moeten samen werken met Google... En laten die twee nu elks in een andere tijdzone zitten wat de communicatie ook niet verbeterd. :+
Je bedoelt natuurlijk: "Wat de communicatie ook niet verbeterT"
ligt natuurlijk ook aan de manier van updaten. samsung stopt hun fixes bij het uitrollen van software updates in, waar dit waarschijnlijk een android-upgrade is. en dat kan soms even duren voordat alle gebruikers het hebben, in tegenstelling tot apple dat bij elke kleine fix een nieuw ios versienummer toevoegt.
Ik gebruik geen Apple en geen Samsung telefoon. Echter weet ik af van de Apple problemen, en niets van de Samsung problemen. Kijkende naar de problemen kan ik wel zeggen dat the Apple variant waarschijnlijk makkelijker is op te lossen; Exchange communicatie is zeer simpel vergeleken met the deadlocks en andere nauwe timing die er komt kijken bij de low-level hardware problemen die een sleep-modus zouden voorkomen. Sterker nog, het is duidelijk uit die post van je dat dat probleem zeer moeilijk te reproduceren is. Je kunt deze twee problemen uit technisch oogpunt absoluut niet vergelijken.

Daarnaast is er ook het feit dat het Apple betreft. Zij zijn het bedrijf dat altijd in de spotlight staat, en dus ook veel meer druk voelt wanneer er een redelijke bug de kop op steekt. In het verleden hebben ze ook vaak genoeg getoond dat ze een consument lekker in de regen laten staan met andere simpele problemen.

Het is mooi dat dit probleem is opgelost, maar de vergelijking met Samsung vertekent de hele zaak in een erg pro-Apple licht. Laten we niet vergeten dat een iPhone met Exchange gebruiken waarschijnlijk een van de meest voorkomende situaties is, dus het is puur idioot dat dit niet is opgemerkt voor de release. Ik vind dit hele verhaal dus meer indicatief van een slechte kwaliteitscontrole aan Apples kant.
Er zit natuurlijk een verschil tussen een probleem oplossen en een update de deur uit doen. Maar ik heb ook goede hoop dat dit mijn accuduur zal verlengen.
en waar apple zegt dat je moet wachten tot 7 januari omdat je alarm niet afgaat?

zo is het altijd wat, ongeacht het merk.
Zo, dan is die net Live gegaan.
Vanmiddag om 16:00 uur was die er nog niet,

Het is er nu 11 uur in de ochtend, dus goed mogelijk dat iemand vanochtend (hun tijd) de knop hebben ingedrukt :-)

http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=1239
Het omzeilen van het lockscreen is niet opgelost. Met een simpele passcode kun je er nog steeds komen, echter door een moeilijkere variant toe te passen is het systeem nog wel beveiligd.
Simpele/moeilijke passcode maakt niets uit. Zou ook totaal niet logisch zijn. Is inmiddels ook ontkracht trouwens: http://arstechnica.com/ap...nlock-bug-with-ios-6-1-2/
Volgens Ars technica fixt dit helaas nog niet de lockscreen bug.
http://arstechnica.com/ap...nlock-bug-with-ios-6-1-2/

Overigens ben ik er ontzettend blij mee dat er nu eindelijk een fix voor Exchange calendar is (maak hier zelf namelijk veel gebruik van).
Ik ken exchange admins die beweren dat dit probleem al maanden aan de gang is. Dus snel opgelost - blijkbaar allesbehalve snel. Nu eer die bugs doorsijpelen tot in Cupertino - duurt dat wel even uiteraard.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013