Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 10.491 •

The Linux Foundation heeft versie 2.0 van de sdk voor het mobiele-besturingssyseem Tizen vrijgegeven. Het OS, dat grotendeels wordt ontwikkeld door Samsung en Intel, gaat naar verwachting nog dit jaar voor het eerst op smartphones gebruikt worden.

De definitieve 2.0-release Van Tizen volgt op de alfa-versie die afgelopen september uitkwam en kent een een groot aantal wijzingen. Samsung en Intel hebben vooral aan het Web-framework gesleuteld dat wordt gebruikt om apps mee te ontwikkelen. Eén van de nieuwe features is om apps in een multi-windowmodus te draaien, zoals ook al mogelijk is op Samsungs nieuwste Android-toestellen. De ondersteuning voor moderne webtechnieken als html5 is ook doorgetrokken naar de ingebouwde webbrowser.

Naast het Web-framework biedt de 2.0-sdk ontwikkelaars ook de mogelijkheid om apps in native code te schrijven. Via dit framework is het bijvoorbeeld mogelijk om de gpu in te schakelen voor het renderen van 3d-graphics, waarmee het OS in theorie ook complexe mobiele games kan draaien. Verder hebben de ontwikkelaars nog enkele dingen toegevoegd die in de alfa-versie ontbraken, zoals ondersteuning voor bluetooth en nfc. Daarnaast worden nu meer standaard-apps meegeleverd, onder meer de apps voor de kalender, messaging, belhistorie, gallery en videospeler zijn nieuw.

Samsung liet onlangs nog weten dat het voornemens is om meerdere Tizen-toestellen uit te brengen in 2013. Eén van die toestellen zou volgens geruchten op het Mobile World Congress aangekondigd worden en gebaseerd zijn op de Galaxy S III. De changelog van de nieuwe sdk vermeldt dat er nu ondersteuning is voor de Exynos 4412-soc uit de Galaxy S III, en het Android-toestel kan ook gebruikt worden om Tizen op te testen. Daarmee lijkt de technische basis voor een Tizen-variant van de Galaxy S III aanwezig.

De ontwikkelaars hebben de volgende release al aangekondigd. In het tweede kwartaal van dit jaar moet versie 2.1 uitkomen. Een kleinere release die geen veranderingen op api-niveau doorvoert, maar wel ondersteuning voor meerdere accounts toevoegt en daarnaast verbeteringen doorvoert op het vlak van prestaties en beveiliging.

Tizen 2.0 Tizen 2.0 Tizen 2.0 Tizen 2.0 Tizen 2.0 Tizen 2.0
Bron screenshots: SamMobile.com

Reacties (40)

Ik vind het er erg leuk uitzien. Hoop dat het naar de SII komt :)
Zonder Google Play of in ieder geval aanbod zelfde apps valt voor Tizen voor mij (en wellicht de meeste anderen) helemaal af. Samsung Apps kijk je tenzij de enige optie na n keer nooit meer naar terug. Aangezien Tizen net als Android 'op Linux draait' zal er wellicht ook geen spetterend verbeterde accutijd, etc. zijn

Het is te hopen voor Samsung (en partners). dat Tizen in ieder geval beter en vooral stabieler werkt dan eerder wangedrocht Bada

[Reactie gewijzigd door Juliatan op 19 februari 2013 11:19]

Op de Wiki van Tizen staat: "Android applications can run on Tizen devices with OpenMobile's ACL."

Houdt dit in dat apps van en Google Play misschien zelf werken op Tizen?
Android apps zullen (mogelijk met wat tweaks en repackaging) wel werken, maar Google Play zelf natuurlijk niet. Dus tenzij developers expliciet de Tizen Store gaan ondersteunen zal die vrij leeg blijven.

Wat dat betreft een vergelijkbare situatie met BlackBerry, hoewel BlackBerry nog wat meer alternatieve SDKs ondersteunt.
Meego en vergeet Jolla niet http://jolla.com/ zien er 10x beter uit wat mij betreft.

Maar als dit OS het vrije gevoel geeft dat Maemo geeft op mijn ouwe trouwe n900 dan is mijn volgende foon een samsung tizen!
Screenshots zien er aardig uit. En meer concurrentie op de mobiele OS-markt is natuurlijk altijd welkom! Zeker gezien de (min of meer) duopolie van Android en iOS op dit moment.

Nu komt het ook op het app-aanbod aan en of ontwikkelaars hiervoor apps willen bouwen. Het zal waarschijnlijk laag op het prioriteitenlijstje komen te staan, na iOS, Android, windows phone en blackberry.

[Reactie gewijzigd door MaltaSoron op 19 februari 2013 09:48]

Zou ik dit dan kunnen draaien op mijn note 2 ipv de stock android?
Voorlopig niet, maar als er wat handige ontwikkelaars zijn die besluiten dat ze Tizen op hun Note2 willen kan het hard gaan. Voor zover ik weet zijn beide op de linux kernel gebaseerd, dus met wat geluk zijn ook de drivers goed te porten.
Nu ben ik benieuwd wat de voordelen van Tizen zijn (sneller? betere accuduur? etc?) want qua uiterlijk lijkt het net een theme voor Android. Vooral het laatste plaatje, met de sms-app, zou zo een Android telefoon kunnen zijn; qua toetsenbord en layout. Alleen de statusbar in wezenlijk anders.

Dan vind ik het Ubuntu OS wel vernieuwender, als ik puur op uiterlijk af moet gaan :)
Nu ben ik benieuwd wat de voordelen van Tizen zijn (
Minder keuzestress bij het kiezen van apps? :P

Persoonlijk zie ik voor dit OS-en een beetje dezelfde rol weggelegd als one-issue-partijen in het de Tweede Kamer. Ik hoop dat ze n ding heel goed doen, wat dan vervolgens overgenomen kan worden in de volgende versies van de grote jongens.

Want ik geloof niet dat dit soort initiatieven een echte bedreiging gaan vormen voor Android/WP/iOS.

[Reactie gewijzigd door Rekcor op 19 februari 2013 09:21]

Ben ik het totaal niet mee eens

De succesvolste speler in de markt is Samsung
Dat staat buiten twijfel en zal iedereen het mee eens zijn.

95% van de Samsung users zal het niet boeien dat er Android in zit.
Als Samsung dus een platform kan neerzetten wat 99% van de functies en apps heeft die het meerendeel van zijn gebruikers wilt hebben (laten we realistisch zijn,,, dat is whats app, social media en wat nieuws apps) dan kan Tizen een super groot succes worden

Nemen ze 1 Android toestel (top toestel) en een WP8 (mid range)

Klaar
95% van de Samsung users zal het niet boeien dat er Android in zit.
Als dat zo was, waarom is Android dan zo populair geworden, en niet al die andere OSsen? Mensen willen juist specifiek Android.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 februari 2013 10:44]

Ben ik het niet mee eens. Mensen willen de ervaring die Android bied

Op het moment dat Samsung is doorgebroken op de smartphone markt (ten tijde van de SGS1) was er geen goed alternatief. Nu hebben de mensen een band gekregen met het merk Samsung en de ervaring die ze bieden.

Ik ben dus van mening wanneer ze een toestel uitbrengen die eenzelfde ervaring kan bieden zullen ze met een goed OS en de naam Samsung grote stappen kunnen maken

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 februari 2013 11:19]

Nu hebben de mensen een band gekregen met het merk Samsung
We hebben gezien aan Palm, Nokia, Sony-Ericsson, RIM, etc dat die 'band met het merk' in de praktijk weinig voorstelt, consumenten switchen net zo makkelijk van telefoonmerk als van onderbroek.
Met als grote fout wat je maakt is dat elke merk in vergetelheid is geraakt vanwege grote missers gemaakt in het verleden.

Palm -> Geen marketing, geen groot distributie netwerk. Nooit het labeltje oldschool organiser kwijt geraakt

Nokia -> Geen innovatie in de richting die de consument wenst

Sony-Ericsson -> Idem

RIM -> op hardware gebied altijd al een slechte naam gehad en de USP's op software gebied langzaam kwijt geraakt en er niet voor kunnen zorgen dat er USP's bij kwamen

Het is voor vrijwel elke fabrikant (achteraf) te bepalen waar het fout is gegaan en dat heeft alle keren nooit iets met het OS temaken gehad. Het had gewoon te maken dat andere merken (Apple, Samsung, HTC enz) meer UPS's had tegenover de oude garde
RIM -> op hardware gebied altijd al een slechte naam gehad
Huh? Blackberries hadden juist een geweldige reputatie qua hardware. Kwalitatief de beste toestellen op de markt, met lange accuduur, degelijke toetsenborden etc. Juist de software kant (geen apps) en de opkomst van goedkope budget Android toestellen heeft ze de das omgedaan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 februari 2013 16:07]

De functie van Tizen is dan ook vooral die van een stok achter de deur. Samsung maakt gewoon Windows Phone en Android telefoons en is daar bijzonder succesvol mee, ze zouden gek zijn als de daaraan gaan morrelen. Als MS/Google de komende jaren teveel geld gaan vragen voor deze OSsen kan Samsung altijd dreigen om aggressief in Tizen te gaan investeren. Zo ver zal het in de praktijk wel niet komen, en dus zal Tizen de komende jaren als "Plan C" door blijven sudderen met hier en daar een low-end telefoon om het platform in leven te houden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 februari 2013 09:35]

En waarom nog een mobiel OS, hebben we met android niet al genoeg :)?
Samsung zou wel gek zijn als het geen eigen systeem uitbracht. Ze hebben met hardware een vergelijkbare markt als Apple in handen, dus ze kunnen net zo'n positie innemen als ze ook een dedicated os voor hun hardware maken. In Cupertino zitten ze 'm al te knijpen, en Google is hier ook niet blij mee.
In Cupertino zitte ze 'm niet te knijpen. Hetzelfde werd gezegd over HP's WebOS, Meego en Maemo. En we weten allemaal wat er met die OS'en gebeurt is...
Op zich waar, maar het verschil is het marktaandeel hardware van Samsung. Dat van Nokia was ook (minstens) vergelijkbaar, maar in de tijd van Meego c.s. niet met smartphones.
Neen, het is goed dat er enkele spelers op de markt zijn die OS'en uitbrengen. Dat is goed voor de innovatie, en dus ook voor de consument. Alleen moeten we hopen dat de verschillende OS'en wat open staan voor elkaar en elkaar niet te hard gaan afblokken? Dat je bvb. als gmail gebruiker evengoed op WP8 kan werken.
Goed voor de innovatie? Als je goed kijkt zijn IOS en andriod bijna gelijk aan elkaar alleen is IOS stabieler dan andriod. Tot nu toe zijn alleen windows Phone anders. Als je naar de foto"s kijkt is er niet veel anders.
Ze jatten inderdaad goed van elkaar. Dat iOS stabieler is is niet waar. Nog niet zolang geleden is er zelfs een bericht geweest dat apps op iOS vaker crashen (ja dat zijn apps geen OS).

Kijk ook eens naar de bugs die in de recente versie zitten mbt 3g.

Het stellen dat iOS stabieler is dan android is tegenwoordig zeker niet meer waar. Ik zeg overigens niet dat Android stabieler is dan iOS, want ook daarvoor kan ik voldoende berichten vinden omdat te ontkrachten.

Android heeft flinke stappen gemaakt en is een volwaardig stabiel OS. Allen tweaken de fabrikanten er nog wat aan, en dat maakt het verschil tussen stabiel of niet.
Deze lijken misschien gelijk aan elkaar, maar als je wat dieper kijkt zie je toch duidelijk dat android beter met multitasking om kan gaan en dat je daarin vrij bent om aan te passen wat je maar wil. Waar dat iOS dan weer wat stabieler draait en zo ver mogelijk dichtgetimmerd is.

Ik ben zeer blij dat ik daartussen kan kiezen. (android tuurlijk)
FYI: Tizen is de opvolger van Meego, dat ontwikkeld is onder andere Nokia en Intel. Nokia is gestopt met de ontwikkeling toen ze bekend maakten om met Microsoft aanboord te gaan.
Ik vind opvolger een erg groot woord eerlijk gezegd. Als we een opvolger van MeeGo moeten aanwijzen zou ik persoonlijk voor SailfishOS van Jolla kiezen aangezien dat tenminste een echte doorontwikkeling is.

Voor Tizen hebben ze de kernel en user space van MeeGo genomen, maar de user interface volledig weggegooid en vervangen door een UI van Samsung. Persoonlijk vond ik de interface van MeeGo aanzienlijk gelikter.

In tegenstelling tot MeeGo gebruikt Tizen ook geen Qt maar EFL (waarmee je te maken krijgt als je native apps wilt maken). EFL is een pure C API, wat naar mijn mening een stap van 10 jaar terug in de tijd is. Aangezien Qt nu native gebruikt wordt op Blackberry 10, Ubuntu Phone en SailfishOS en ondersteuning al aangekondigd is voor iOS en Android, snap ik deze stap dan ook totaal niet. Het enige dat ze hiermee bereiken is dat native developers weer zo goed als bij af moeten beginnen om Tizen te ondersteunen.
Ik kijk juist erg uit naar Tizen op telefoon. Op m'n desktop draai ik al jaren de e17 window manager, ook gebaseerd op efl. Het is erg licht en heeft toch goede features. Ofwel kan er mooi uitzien met goede effecten en toch efficient blijven qua cpu en memory. Als dat zichtbaar wordt in bv. batterijverbruik op je telefoon ben ik vr. En sinds wanneer is programmeren in C tien jaar terug in de tijd?
Nu zal dit vast veel reacties uitlokken maar mischien moeten ze eens wat designers in dienst nemen? Want veel lelijker kan een user interface niet worden.

Zeker dat message scherm en die calender scherm (?) zien er niet uit.

Om het wat uit te leggen want schijnbaar valt het niet op:

Het eerste scherm:

- De titels zijn de ene keer faal blauw de andere keer zwart (Connectivity v.s. More connectivity settings)
- De ene keer zijn het icoontjes de andere keer links (Flight mode v.s. Blue tooth)
- De titels hebben dezelfde letter grote als de items (Connectivity v.s. Flight mode)
- Wat is het verschil tussen WiFi en Network beide zijn een sub menu optie maar valt WiFi niet onder Network?!?

Derde scherm:

- Tekst Stopwatch breekt af dus ze proberen teveel in de tabbladen te stoppen. Waarom niet alleen icoontjes die duidelijk aangeven wat welk tabblad doet.
- S M T W T F S ziet er niet uit, waarom de ene keer drie letters gebruiken en de andere keer enkele letters.

etc.. etc.

Er zit gewoon geen consistentie in en het is gewoon niet mooi / duidelijk weergegeven.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 19 februari 2013 09:08]

volledig met ronaldmathies eens, het is echt een rommeltje. los er van of je het mooi of lelijk vind, het is een rommeltje en de consistentie (zelfs binnen 1 screenshot) is ver te zoeken.
smaken verschillen, meamo zag er in begin ook niet uit! Reden scheelt tijd en maakt het snel plus de batterij gaat langer mee! Mooie van open source bevalt het niet maak je een ander thema!! ;)
Wat mij eerder opvalt is dat de kleuren zo licht zijn. Ik hoop dat zoiets instelbaar is, anders ga je dat duidelijk merken op de accuduur, omdat het scherm veel meer gebruikt dan met een donkere interface.
Jij hebt zeker nog nooit met HTC Sense gewerkt? Dt is pas een gedrocht.
Daar ben ik het wel mee eens, het mag wel allemaal wat strakker! Wel goed dat er nog een os uitkomt voor smartphones.
Dat kalender scherm vind ik er best leuk uitzien.. en dat berichten scherm is alleen het toetsenbord ziet er een beetje oudbollig uit.. maar voor de rest ziet het er best leuk uit.
@ronaldmathies:
Waar heb je het over? Drie letters, enkele letters? Heb je een kater van gister? Onder network valt gsm, 3G/4G etc. Wifi wil je apart weergeven omdat dat vaker gebruikt wordt. Jij vindt het lelijk, ik vindt het handig.

Ik was sceptisch over Tizen vanwege de schijnbare verregaande integratie van html5. Dan ben je in mijn ogen afhankelijk van je verbinding. Geen verbinding, geen app. Trage verbinding? Trage ui. Maandelijkse mobiele internetkosten? Hoog. Voordeel: onduidelijk.
Nu zie ik een aardige user interface en misschien wordt het met de legacy gan MeeGo nog wel stabiel, snel en doordacht zelfs.
Je kunt iets lelijk vinden, maar iets kan ook lelijk *zijn*. Ook grafisch ontwerp (en interactieontwerp) is te objectificeren door gebruikerstests. Nou heeft ronaldmathies natuurlijk geen gebruikerstest uitgevoerd, maar hij zou er zomaar verstand van kunnen hebben. Niet aannemen dat mensen lulkoek praten - soms hebben mensen ergens daadwerkelijk verstand van - ook al ben je het niet met ze eens.
Dan nog IS iets niet lelijk. Het kan wel slecht zijn vanuit usability standpunt, maar dat is niet hetzelfde als lelijk.


Aangezien het om een SDK gaat denk ik dat de getoonde schermen vooral voor de demon zijn. Daar ga je je niet uitleven op usability en interaction design maar wil je gewoon laten zien wat de SDK kan.
Je mist het punt. Nml dat iets statistisch gezien lelijk kan zijn. Dan is het, for all intents and purposes, lelijk.
Ik was sceptisch over Tizen vanwege de schijnbare verregaande integratie van html5. Dan ben je in mijn ogen afhankelijk van je verbinding. Geen verbinding, geen app.
Dat is toch onzin? Je kunt toch gewoon een html(5) pagina/app lokaal opslaan en openen/gebruiken!? Zou wat zijn als je alleen bij je apps kunt als je internet hebt... dat gaat imho wel erg ver :) Dat je in het buitenland je foon wilt gebruiken waar je geen dataverbinding hebt/wilt en je eigenlijk alleen kunt bellen of smmssen en je voor de rest een waardeloos stuk hardware in je hand hebt. Lijkt me niet toch :o

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013