Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 124, views: 43.913 •

Microsoft-oprichter Bill Gates heeft zich in een interview kritisch uitgelaten over de strategie van het softwarebedrijf op de mobiele markt. Hij noemde de gekozen strategie 'duidelijk fout', maar zegt wel dat Microsoft het op andere gebieden juist wel goed doet.

Dat liet de ex-topman in een interview weten met de Amerikaanse televisiezender CBS. Toen Gates de vraag werd gesteld of hij tevreden was met de prestaties van de huidige ceo Steve Ballmer zei hij dat veel van Microsofts huidige producten het goed doen, maar dat het bedrijf op de mobiele markt de plank heeft misgeslagen. Volgens Gates heeft Microsoft niet genoeg innovatie laten zien op het gebied van mobieltjes, waardoor het nu achterloopt op de concurrentie.

Wel is Gates van mening dat producten zoals Windows 8, Bing, Xbox en de recentelijk uitgebrachte Surface-tablet het goed doen. Voor de mobiele markt kwam Microsoft onlangs met Windows Phone 8, nadat het eerder al versies 7 en 7.5 uitbracht. Daarmee werd echter nog maar weinig succes behaald: Microsoft heeft nog steeds een aanzienlijk lager marktaandeel dan concurrenten Apple en Google.

Gates trad begin 2008 terug als ceo van Microsoft, waarna hij zich met name heeft gestort op zijn stichting, de Bill & Melinda Gates Foundation. Bill Gates was elf jaar lang de rijkste man ter wereld. Zijn huidige vermogen wordt geschat op circa 60 miljard dollar en daarmee neemt hij momenteel de tweede plaats in achter de Mexicaan Carlos Slim.

Reacties (124)

Reactiefilter:-11240113+167+24+30
Misschien is het dat Microsoft zelf voor de mobiele markt niet deugd.
Wat een ongelofelijk onderbouwde reactie van je :O

Anyways, wel eerlijk van mijnheer Bill dat hij het zelf toegeeft. Ik denk ook wel dat Windows Phone heel wat populairder zou kunnen zijn mits een betere aanpak. De windows store is bijvoorbeeld bijlange na niet wat het zou kunnen zijn.
Ook het moment van lancering van producten was soms veel te laat. Het leek vaak dat Windows mobile moest concurreren met een versie eerder van de concurrerende besturingssystemen. Ik hoop wel dat ze als grote speler actief kunnen blijven op de mobiele markt om het niet teveel een tweestrijd te laten worden tussen Google's Android en iOS van Apple.

Verder denk ik dat Ballmer zeer veel waardering voor Microsoft heeft weten te winnen door zijn open en eerlijke manier van informatie verstrekken aan de pers. Een persconferentie of een college van Ballmer is altijd een genot om naar te kijken en zeer vermakelijk.
Ik vind de MS presentaties van de afgelopen jaren echt verschrikkelijk. Vergelijk de Surface presentatie eens met die van de iPad. Bij de Surface werden alle functies en mogelijkheden er met een sneltreinvaart doorheen gejast: 'dit is de browser, dit is de email, dit is de agenda, etc.' Bij de iPad werd rustig ieder punt besproken, uitgebreid een demo gegeven en misschien nog wel belangrijker: er was na de hand een hands-on mogelijkheid.

En niet alleen MS doet dit, maar vrijwel alle technologie-bedrijven. Neem bv. de Qualcomm-presentatie van CES of Blackberry onlangs, waar de Q10 nog niet eens geprobeerd kon worden. Tegen de tijd dat die uitkomt is iedereen hem alweer vergeten.

Feit is dat dergelijke presentaties niet zoveel invloed hebben op het kopende publiek, alleen de pers en technologie liefhebbers kijken hiernaar, maar het geeft een goed beeld van de staat van de huidige markt: bedrijven willen zo snel mogelijk producten uit brengen om te concurreren waardoor ze steken laten vallen en dat ziet de consument wel.

offtopic:
Wat ik altijd zo ironisch vind is dat we jarenlang een monopolie op de computermarkt hebben gehad met MS, maar nu maakt iedereen zich druk om een tweestrijd op de telefoonmarkt. Terecht, maar wel ironisch.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 18 februari 2013 20:05]

Als je product echt goed is maakt de presentatie niet echt veel uit. Ik heb een Lumia 920 met WP8 en het is echt een drama. De meest belachelijke basisfuncties die je van iedere telefoon tegenwoordig wel mag verwachten ontbreken gewoon.

Het loopt lichtjaren achter op Android. De interface ziet er gelikt uit en is moderner dan Android maar daar heb je dan ook alles mee gezegd. Ze hadden beter WP7 door kunnen ontwikkelen ipv. wederom alles om te gooien, dit keer naar een Win8 kernel en zich moeten focussen op het ecosysteem en functionaliteit.

MS is gewoon veel te traag. Toen Internet er net was wilden ze daar ook niets mee te maken hebben en toen ze zagen dat ze de boot misten moest ineens alles Internet worden, Active Desktop, IE integratie, MSN Explorer etc. en nu wederom hetzelfde, nu moet ineens alles een telefoon of tablet interface krijgen.

MS heeft vooralsnog het geluk dat ze een monopolie hebben op de desktopmarkt en al hun winst uit de Windows en Office divisie komt, de vraag is alleen wat er gaat gebeuren met die desktopmarkt, het zal alleen maar minder gaan worden.
Met de langzame opkomst van Ubuntu en Linux zal dit enkel in de hand gewerkt worden inderdaad.

Daarnaast lijkt Windows 8 ook niet veelbelovend.
Linux heeft 1 procent marktaandeel, al jaren. Ik denk dat Linux wel het laatste is waar Microsoft zich druk over maakt. Linux heeft een kleine boost gehad van een tiende van een procent in de laatste maanden van 2012, met dat tempo gaat het aandeel pas relevant worden als Microsoft Windows 10 heeft gelanceerd.
Linux heeft 1 procent marktaandeel, al jaren. Ik denk dat Linux wel het laatste is waar Microsoft zich druk over maakt. Linux heeft een kleine boost gehad van een tiende van een procent in de laatste maanden van 2012
Aangezien Android een linux variant is, heb jij volledig ongelijk.
Volgens mij was de context de desktop en noemt skrall een langzame opkomst. Ik mag aannemen dat hij dan niet Android bedoelt.
Ik heb ook een Lumia 920 en ik mis eigenlijk niet. Welke dingen mis jij dan eigenlijk(of wat vind je niet goed uitgewerkt)?
Kan je al screen rotate lock ??
Nee, en soms mis ik dat ook wel. Er valt echter goed mee te leven. Ik vind rotation lock eigenlijk ook niet echt een basisfunctionaliteit.
De meest belachelijke basisfuncties die je van iedere telefoon tegenwoordig wel mag verwachten ontbreken gewoon.
Je kan er toch wel mee bellen en sms'en? :P Maar serieus: wat vind je er dan niet goed aan, wat ontbreekt er?
Raar dat je plus twee gemod word maar je mening niet onderbouwt wat er dan zou missen...
Kan me wel vinden in je denktrant. MS heeft bijna de Internet boot gemist, en draafde daarna door. Precies hetzelfde gebeurt nu met de mobiele markt. De verandering is gewoon te groot, zelfs voor een gigant als MS.

En dat ze zelfs hun trouwe schare Windows/Office klanten meesleuren in deze plotselinge strategiewijziging is zeer bedenkelijk.
Ik heb zelf de Lumia 920 en ik mis geen enkele basis functionaliteit. Heb je er Łberhaupt wel ťťn vraag ik me dan af zonder een degelijke onderbouwing. In welk opzicht loopt het jaren achter op Android? Ik heb hiervoor een Galaxy S1 gehad en vind juist de Windows phone een verademing en heerlijk werken. Dat zijwaarts scrollen werkt enorm intuÔtief het werkt soepel en ik kan er alles op doen wat ik op mijn oude android ook kon maar dan sneller. Het enige wat ik nu nog mis is de ING app maar alle andere apps die ik op mijn android had heb ik nu ook en werken net zo goed.
Ik hoor af en toe mensen klagen over dat ze basisfunctionaliteit missen. Maar ik begrijp daar echt niks van. Ik mis echt geen enkele basisfunctionaliteit in Windows Phone.
Ik denk dat de meeste mensen die klagen WP gaan vergelijken met Android en/of iOS, maar WP is vanuit een heel andere insteek gemaakt, namelijk op de gebruiker, niet op de apps/icoontjes. Met die insteek in gedachten mis ik helemaal niets. Met mijn Lumia 920 kan ik de meeste dingen vele malen beter en sneller uitvoeren dan met een iPhone of een Android toestel. Daarnaast heb ik veel mensen in mijn omgeving, met name iPhone bezitters, die enorm onder de indruk zijn van Windows Phone en sterk overwegen om hiernaar over te stappen.
Ze hadden beter WP7 door kunnen ontwikkelen ipv. wederom alles om te gooien
WP7 is gebaseerd op de CE kernel. WP8 is gemaakt met de NT kernel wat veel betere prestaties geeft, vooral met multicore SoC's en een betere compatibiliteit geeft met de desktop en tablet OS'en, met name voor ontwikkelaars. In dat opzicht is de keuze om WP8 een andere kernel te geven een vrij logische. En WP is met versie 8 helemaal niet omgegooid. De interface en bediening is exact hetzelfde, met her en der verbeteringen en meer features. En omdat WP8 gebouwd is met de NT kernel is updaten een fluitje van een cent. Laat staan ontwikkelen.

En dat Microsoft traag zou zijn is natuurlijk onzin. Juist Microsoft heeft de smartphone ontwikkeld met Windows Mobile. Wat overigens een behoorlijk succes is geweest met name in de zakelijke wereld. En Windows was het eerste succesvolle desktop OS. Ook op het gebied van cloud computing is Microsoft de eerste geweest die dit op de kaart heeft gezet met bijv. Azure en SkyDrive.

Nu is Microsoft juist koploper met de touch gebaseerde interfaces en de integratie tussen de verschillende platformen. Android en iOS staan hierin stil terwijl Microsoft vol in beweging is met het ontwikkelen van een ecosysteem waar alle Microsoft producten naadloos met elkaar integreren.
Leuk relaas van een MS fan :)

Niet om te katten of naar te doen. Maar MS is veel en veel te laat ingestapt. Ze kijken altijd eerst de kat uit de boom. vervolgens maken andere fabrikanten een product en lacht MS zich suf..

Neem de iPhone.. in 2007 lachte Steve Balmer helemaal krom. Wie wil er nou een iPod met bel functie? Die alleen maar gekke icoontjes heeft en niet eens een task manager en apps kan installeren?? in 2008 kwam dus de app store en was nagenoeg een groot success voor apple... ;-) Volgens mij was eind 2007 de iPhone meest verkopende mobiel. Vervolgens is Google begonnen met de eerste telefoons ook daar moest MS om lachen.. Android hoe hebben ze die flop naam kunnen verzinnen?? Google is goed in zoeken maar mobieltjes en een OS ontwikkelen dat kunnen ze beter aan de professionals laten. Al dus Steve Balmer..

Nu in 2009 Toch de iPhone en Android een heel groot deel van de Windows Mobile markt overnamen zijn ze Windows Phone gaan ontwikkelen. Echter Windows Phone 7 was al een flop geen goede intergratie met Exchange. Geen user managment zodat bij gestolen devices niet leeg gemaakt kon worden over the air. enz Ook syncen van de telefoon met je Windows 7 systeem was een flop werkte gewoon niet lekker. Terwijl Apple hun iPod Sync systeem (iTunes) gebruikte. probeerde MS het wiel op nieuw uit te vinden.

Windows Mobile had ook veel compatibiliteit problemen. Enige wat zij wel konden is dat het device met exchange kon praten wat andere mobieltjes niet zo goed konden. RIM is daar op ingesprongen door een BES te ontwikkelen om Exchange te kunnen syncen met een BB device.. Uiteindelijke was BES de grote winnaar en Windows Mobile viste ook hiermee achter het net..

Dus ja. MS is traag en kijkt eerst de kat uit de boom. Als ze dan toch instappen zijn veel mensen al over naar andere systemen. Kijk naar de iPad en later de Andorid Tablets.. Nu MS met een Tablet kom die als een volwaardig OS moet draaien en een nieuw interface heeft. Kijken veel mensen met een schuin oog naar. Nu mensen er een beetje bekend mee worden gaan ze het wel een beetje waarderen. Al is MS te laat ingestapt denk ik dat dit een van de weinige producten is die onder consumenten wel verkoopt. Echter Zakelijk gezien zullen bedrijven voorlopig hun W7 licentie niet over de balk gooien.. Aangezien mensen opleiden voor W8 toch behoorlijk in de papieren kunnen lopen.. Nee bedrijven wachten wel tot iedereen er mee bekend is en dit OS ook de huidige processen niet verstoord omdat men niet weet hoe het precies werkt.
Ik mis echt geen enkele basisfunctionaliteit in Windows Phone.
Ik denk dat de meeste mensen die klagen WP gaan vergelijken met Android en/of iOS, maar WP is vanuit een heel andere insteek gemaakt, namelijk op de gebruiker, niet op de apps/icoontjes


Ik denk dat het inderdaad de achtergrond can die gebruiker is.
Meestal komt die kritiek uit twee kanten:

1) Men is een bepaalde filosofie gewend. Vergelijk het missen van de startknop in Windows 8 vs Windows 7. Mijn wedervraag is, wat wilde je doen nadat je op die startknop gedrukt had? Mensen verwarren middel met doel. En dat is overigens ook wel logisch, want mensen zijn gewoonte dieren.

2) Men gebruikt de telefoon op een andere wijze. Toen de iPhone uitkwam had dat ding minder functies van de N95 van Nokia, maar we weten allemaal wat er gebeurd is. En nog steeds heeft Symbian 3 Anna/Belle features die iPhone/Windows Phone mogelijk pas over twee releases zal krijgen
en zelfs soms Android ook nog niet standaard heeft.

Maar andersom heeft iPhone, Windows Phone en Android elk weer features die andere platformen niet hebben. Verschillende mensen vinden verschillende dingen belangrijk.


Wťl is het zo dat de focus anders ligt. iPhone is (zonder apps) met afstand het kaalste platform wat er is, en Android het rijkste. Windows Phone zit er ergens tussen in. Qua geintegreerde gebruikservaring met zaken als TV's en computers is het denk ik eerder precies andersom waar Apple een fantastisch eco-systeem met randapparatuur opgebouwd heeft.

Wat er achterloopt is dus ook een kwestie van wat jij als persoon belangrijk vindt.
Inderdaad,

Bill zegt dan ook in het interview dat ze niet de boot gemist hebben qua smartphones maar dat het wellicht als foute strategie gezien kan dat ze niet in een vroeg stadium direct het grootste marktaandeel opgeŽist hebben
Dat er niets is omgegooid vanuit gebruikersperspectief kan ik bevestigen. Mijn vrouw is sinds vorige week over van WP7.8 naar 8, en ik moest haar op de verschillen wijzen. Na opgeven account kon ze meteen weer aan het werk alsof er niets veranderd was.
Ik hoor af en toe mensen klagen over dat ze basisfunctionaliteit missen. Maar ik begrijp daar echt niks van. Ik mis echt geen enkele basisfunctionaliteit in Windows Phone.
Ik denk dat de meeste mensen die klagen WP gaan vergelijken met Android en/of iOS, maar WP is vanuit een heel andere insteek gemaakt, namelijk op de gebruiker, niet op de apps/icoontjes. Met die insteek in gedachten mis ik helemaal niets. Met mijn Lumia 920 kan ik de meeste dingen vele malen beter en sneller uitvoeren dan met een iPhone of een Android toestel. Daarnaast heb ik veel mensen in mijn omgeving, met name iPhone bezitters, die enorm onder de indruk zijn van Windows Phone en sterk overwegen om hiernaar over te stappen.
Ik heb 47 goede onderbouwde redenen om niet WP7/8 te gaan gebruiken, alleen al het feit dat ik bv; XBMC en mijn HiFi Stereo en mijn Sonos en mijn HT-PC en mijn Verwarming in huis, en mijn Alarm Applicatie niet meer op mijn telefoon zou kunnen bedienen, is voor mij van doorslaggevende aard.
WP mag dan goed voor business zijn, maar ze zijn zo achter in hun Apps Online Store, echt niet acceptabel meer te noemen.
Kan je ermee bellen en smsen? Dat zijn en blijven toch echt de basisfuncties.

Het hele 'ik wil mijn koffiezetapparaat met ssh kunnen beheren op afstand' gemekker wat ik vaak merk bij Android gebruikers, gaat echt nergens over. Ik vind juist dat WP8 doet wat het moet doen en wat daarbij belangrijk is: het is gebruiksvriendelijkheid.

En gebruiksvriendelijkheid laat zich vooral bij Android te wensen over!
Dat hangt maar van je persoonlijke voorkeur af, ik vind Android het meest gebruiksvriendelijk. jij denkt daar blijkbaar weer anders over.

Ik vind W8 voor non touch apparaten misschien wel het slechtste dat Microsoft ooit heeft gemaakt(inmiddels gezorgd dat ik Metro nooit meer hoef te zien), om die reden zit ik ook niet te wachten op WP8. Heb een WP7 toestel gebruikt dat wel lekker werkte, maar zonder Metro op mijn PC te gebruiken zie ik vrij weinig redenen om over te stappen vanaf Android. De office integratie is wel aardig, maar inmiddels ben ik zelf over op Libre Office dus heeft dat ook geen nut.

iOS vind ik helemaal een draak van een systeem, veel te simplistisch.

[Reactie gewijzigd door reemprive op 19 februari 2013 14:07]

De presentatie van Apple zijn weer veel te overdreven. Ik heb een jaar in de VS gewerkt. Not my cup of tea. Kick off meetings met: are you ready for this! (muziek van 2unlimited op de achtergrond)

De beste van de laatste tijd is die van Panos Panay. Van Microsoft. Hij liet een Surface vallen om de degelijkheid aan te tonen, betrekt publiek, enz
Zie:
A Rockin' Presentation: Microsoft Exec Brings Passion To The Surface http://www.forbes.com/sit...s-passion-to-the-surface/
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 18 februari 2013 20:53]

Dat laten vallen doen bedrijven wel vaker. Sony PR mensen lieten de Xperia Z mobieltje ook gewoon vallen enzo. En idd daar voor moet je wel lef hebben. Het kan een grote flater worden als het fout gaat.

Ik had zelf wel oren naar de Surface PRO tablet. Maar na de review van the verge dacht ik er anders over. Er zit geeoon een dikke fan in en de batterij is ook nog eens heel snel leeg. En alle desktop programmas zijn zo klein dat je er niet mee kan werken.

Het is gewoon een 'net niet' apparaat die in de praktijk gewoon nutteloos is. Het is geen goede tablet maar ook geen goede laptop.
[quote]
Er zit geeoon een dikke fan in/quote]

Dat klopt niet, ik heb de US een pro gekocht, en er is een dunne rond rondom voor ventilatie. Er zit een fan in 2 zelf, maar die hoor je echt niet. Dat is zeker geen argument.

De batterij is wel een valid argument, 4-5 uur, is voor sommigen niet voldoende, maar dat komt natuurlijk door de core i5. Als je langer wilt zal hij echt te zwaar worden.

Nu er gaan geruchten dat er een keyboard met extra batterij komt voor de pro
Ik vind de MS presentaties van de afgelopen jaren echt verschrikkelijk. Vergelijk de Surface presentatie eens met die van de iPad. Bij de Surface werden alle functies en mogelijkheden er met een sneltreinvaart doorheen gejast: 'dit is de browser, dit is de email, dit is de agenda, etc.' Bij de iPad werd rustig ieder punt besproken, uitgebreid een demo gegeven en misschien nog wel belangrijker: er was na de hand een hands-on mogelijkheid.
Qua marketing moet Microsoft nog wel het een en ander leren en zijn er genoeg verbeterpunten. Ik weet niet precies op welke versie van de iPad je doelt, maar de iPad is een product dat iedereen nu al kent en de Surface heeft dat voordeel nu eenmaal niet.
Ik denk dat Ballmer het grootste probleem is van Microsoft. De man is totaal ongeschikt voor zijn functie.
Wat aanraakfuncties betreft liep Windows Mobile achter zodra de Iphone uitkwam en is dat nog een aantal jaren blijven doen. Ik schaam me om het te zeggen, maar ik heb tot vorig jaar rondgelopen met de launcher "Iphone Today" op mijn home screen in Windows Mobile 6 (die telefoon was van 2007, HTC Tytn II). Windows Mobile heeft veel te lang minieme knopjes gehouden waar je met geen mogelijkheid op kon drukken. Windows Mobile 6.1 en 6.5 waren geen haar beter.

Over Windows Phone 7 en 7.5 krijg ik de indruk dat ze wel wat verbeterd hadden maar nog steeds ver achter liepen op IOS en Android.

Over Windows Phone 8 is iedereen echter lovend: hoewel er nog steeds enkele functies ontbreken en de applicatie-winkel veel kleiner is dan Android en IOS zegt men dat het besturingssysteem zelf erg goed is. Dus misschien dat ze met nummer 9 eindelijk gelijk gaan lopen met IOS, en wie weet uiteindelijk zelfs met Android?

Ik vind het zoals je zegt uitstekend dat Windows Phone bestaat en dat het zo goed is. Hoe meer concurrentie, hoe beter—maar ik hoop wel dat Android altijd de grootste blijft omdat het een open systeem is. De Apple-achtige geslotenheid van Windows Phone bevalt me niet.
Ik mis op iOS ook nog steeds functies die ik in windows mobile wel had.
Door de komst van WP8 en de gui ervan vind ik juist dat iOS een stuk naar achter is gevallen.

iOS lijkt nu eigenlijk wel een soort van windows 3.11. Een statisch venster met icoontjes van applicaties die je kan starten. WP8 is daarin veel dynamischer.

Ik deel de mening dat Microsoft de mobiele markt heeft laten liggen, net als ze in het verleden met MSIE hebben gedaan. Ze hadden niets te vrezen, blackberry en microsoft zaten naast elkaar in de zakelijke markt.. en toen ineens.. weggevaagd beiden.

Ik denk dat WP8 de potentie heeft die msie 8. We zijn er nog niet, maar is een zeer goede stap in de richting.
Ja okť, IOS heeft bepaalde issues, en er zullen altijd wel functies zijn waarin een bepaald besturingssysteem beter is; maar over het algemeen krijg ik toch de indruk dat IOS nog iets volwassener, completer is? (Ik gebruik het zelf niet want ik koop geen Apple-producten.) Ik hoorde verhalen over bepaalde semi-belangrijke functies die ontbraken in Windows Phone 8.
Ik zie zelfs niet in wat de added value is van Windows Phone 8 over 7.5 (7.8) op wat zwakke features na terwijl er aan basis functionaliteit nog steeds veel ontbreekt wat 10 jaar geleden al in Symbian zit.

Vraag me dus niet waar Microsoft al die tijd mee bezig is geweest... op deze manier gaat men er alvast niet komen (exit Ballmer wat mij betreft).
Welke basisfuncties bijvoorbeeld? Ik ben wel benieuwd naar WP8.
- Leesbare/bruikbare calender en ook weekview
- Belprofielen
- Mogelijkheid om 's nachts geen mail te ontvangen
- Backup (is er nu in WP 8 maar nog steeds niet deftig)
- USB access (is er wel in WP 8)
- Bluetoooth transfer (is er ondertussen ook maar niet deftig)

... heb al verschillende malen een veel langer lijstje gepost en sommige dingen geraken wel opgelost maar dat lijkt me zeker geen major release waard (en al zeker niet de aankoop van een nieuwe telefoon van 500 euro).
Heb je het nu over WP 8? Je noemt USB-toegang en zegt "is er wel in WP 8"?

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 19 februari 2013 01:08]

Leesbare/Bruikbare Calender?? Uhh Ik gebruik iOS al sinds 07 Ik kan meetings e.d. er op plannen en invites sturen naar mensen. Dit kan ook op WP7 en 8 Vraag me alleen af wat niet leesbaar beteken..

Backup?Heeft WP8 geen back-up over the air?? als je op WIFI zit????

USB is beetje achterhaald nu je ook Transfer over the air hebt.. Zeker met WIFI kan dat toch zelfs sneller dan USB..

BT?? Uh Airplay werkt erg handig in de auto gebruik ik het erg vaak..
En ook voor je carkit moet dit werken.. Maar bestanden uitwisselen gaat tegenwordig vaak via mail en niet meer via BT aangezien het vaak traag en moeizaam werkt tussen 2 devices.
Balmer heeft Microsoft van een technologisch leider naar een volger geleid. Het probeert het model van Apple te veel te kopieren zoals de gehandicapte versie van Win8RT waar geen plugin's kan worden geinstalleerd zoals nota bene de eigen Silverlight plugin! Nieuwe technologien worden te snel gedump inplaats ervoor te zorgen dat deze technologien ook beschikbaar worden voor IOS of Android als een multi platform ontwikkelomgeving. Wat ontwikkelaars nodig hebben is een superieure ontwikkelomgeving die op de meest courante OS'sen werken. Helaas zal HTML5 dit nooit worden omdat er gewoon te veel implementaties zijn en de standaard versie al achterhaald wordt op moment van consensus. Het is gewon extra veel testwerk als je wilt dat jouw applicatie op verschillende browsers (bijna) overal hetzelfde gaat werken... Microsoft moet de xaml technologie, superieur aan html, gewoon multi platform maken!

Overigens er zijn vele kritische kanttekeningen over het beleid van Balmer en volgens vele financiele experts moet Balmer ontslagen worden.

zie o.a. http://www.zdnet.com/blog...er-gates-vs-ballmer/35415
Toch krijg ik het idee dat Microsoft het een stuk beter doet dan een paar jaar terug qua mobiel en tablets. Daarnaast is de recente imago verandering iets waar microsoft hard aan toe was en iets wat volgens mij wel gaat slagen. Ik heb echter geen idee of Balmer daar verantwoordelijk voor is (en of Gates die verandering destijds heeft tegengehouden)...

En technologisch leider? Ik weet niet precies over welke periode je het hebt, maar het is pas sinds windows 7 dat ik zou durven zeggen dat de technologie achter hun besturingssysteem deugt!
Windows 7 had de UI echt goed op orde, de technologie erachter stam uit de jaren negentig met de NT kernel en de versienummer is 6.1 verder gebouwd op vista(6.0) en die had dus volgens jou voor het eerst een goede technologie.
FinanciŽle "experts" kijken alleen naar de cijfers van het komende kwartaal en de aandelenkoers van vandaag.

En dat is doorgaans in conflict met een langere termijn visie.
Maar dat, samen met Ballmer's eigen acte de prťsence binnen het bedrijf naar werknemers toe, wijst tevens naar zijn grootste zwakke punt. Hij is veel meer showman dan bestuurder dan visionair.

Klopt, het is altijd een genot om naar te kijken. Probleem blijft echter dat hij a) motiveert maar niet inspireert en b) nooit zelf eigen stakeholder is bij projecten of bedrijfsonderdelen. Hij delegeert, hij controleert, maar dat is laat toch wel gaten vallen.
Klopt en daar komt bij dat Ballmer een financiŽle man is en geen techneut.
Ook het moment van lancering van producten was soms veel te laat. Het leek vaak dat Windows mobile moest concurreren met een versie eerder van de concurrerende besturingssystemen. Ik hoop wel dat ze als grote speler actief kunnen blijven op de mobiele markt om het niet teveel een tweestrijd te laten worden tussen Google's Android en iOS van Apple.
Windows mobile
En dat op Tweakers fout tikken, dat betekend dat het inderdaad niet goed zit met de aanpak. Je bedoeld natuurlijk Windows Phone, een zondermeer goed OS voor telefoons.
Maar als zelfs hier de slechte naam van Mobile hun huidige producten achtervolgt weet je wel wat de consument doet. En dat is jammer, de toestellen die nu uitkomen zijn goed, werken prima, en zijn voor alle beurzen beschikbaar.

Wat de aanpak van Windows 8 betreft ben ik het niet met Bill eens, ik zie het als een enorme fout dat er third party tools nodig zijn om er enigzins mee te kunnen werken, en vermoed dat de zakenwereld het links laat liggen. Tot dusver zeggen de verkoopcijfers hetzelfde.
Nee ik bedoelde juist Windows Mobile, met dat besturingssysteem liepen ze achter de feiten aan. Met Windows Phone loopt Microsoft m.i. weer in.
Nee ik bedoelde juist Windows Mobile, met dat besturingssysteem liepen ze achter de feiten aan. Met Windows Phone loopt Microsoft m.i. weer in.
Maar Bill Gates doelde wel degelijk op Windows Phone. Het marktaandeel van dit OS blijft namelijke achter bij de verwachtingen, ook al is het beter dan Windows Mobile.
hoezo eerlijk, hij heeft niets meer met MS te maken wat betreft bestuur... dit is gewoon een ander afkraken.... met als enige verschil dat Bill zijn sterren wel verdiend heeft en dus wat meer recht van spreken ten opzichte van andere 'beste stuurlui'
Misschien te simpel gezegt maar het is wel zo, na Windows Mobile 6 heeft windows geen successen meer gekend op de mobiele markt en nu weet bijna niemand van windows phone 8 door de slechte marketing. Microsoft wordt nog steeds met Office, Xbox en Windows in verbamd gebracht en niet met mobiele software.

Het kan dus wel zo zijn dat microsoft niet voor de mobiele markt is bedoeld, daar moeten ze toch is goed naar gaan kijken want het kan wel zo zijn.
Hoezo slechte marketing? Ik zie veel Windows Phone ads, in Amerika is er reclame op televisie voor, en in de reclamefolders van telecom aanbieders zie ik tegenwoordig veel Lumia's en de One-serie van HTC.
Je bedoelt natuurlijk: "Niet deugT"
Ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ik denk niet dat Microsoft in een markt kan bestaan zonder meteen een giftige monopolie positie in te nemen. Ze doen echt alles om developers en gebruikers in hun eigen ecosysteem te locken. Veel meer dan andere platformen.

Neem nou Windows Phone 7, het ondersteund letterlijk geen programmeertaal die door Android of iOS word ondersteund. Dit maakt een port vanaf dezelfde codebase 100% onmogelijk.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 19 februari 2013 12:42]

strategie voor de mobiele markt lijkt goed te werken de strategie voor de desktop en laptop markt daarintegen.....
Tsja...
Zelf vind ik ook dat desktop en mobiel gescheiden moeten blijven (weer worden), ik vind dit dan ook de slechtste fout die ze in een poos gemaakt hebben. Windows phone heeft zeker potentie, maar blijkbaar is het nog niet interessant genoeg voor de gewone consument.
maar blijkbaar is het nog niet interessant genoeg voor de gewone consument.
Persoonlijk denk ik meer dat veel mensen de 'anti-reclame' over de rommeligheid van W8 aannemen, en daardoor gewoon niet willen.
Windows 8 en Windows Phone 8 worden eigenlijk alleen rommelig als je zelf rommelig bent. Helaas schat Microsoft de massa toch net iets te hoog in qua ordelijkheid en het kunnen managen van een aantal shortcuts op een homescreen :')
Mocht je idd. gelijk hebben, dan is dat een inschattingsfout geweest van Microsoft. Een goed systeem dient zoveel mogelijk de onvolkomenheden van gebruikers te ondervangen. Het systeem is er voor het gemak van de gebruikers, niet andersom.

Maar ik denk dat er een andere overweging aan ten grondslag ligt. De Metro-interface is met opzet 'verplicht' gemaakt, om gebruikers er toe te bewegen om de voorkeur te geven aan een mobiel device van Microsoft, i.p.v. een concurrent, indien zij de aanschaf daarvan overwegen. Immers, dankzij de Metro-interface zijn ze inmiddels vertrouwd met de bediening en gebruikservaring, zodat sneller de keuze zal vallen op een apparaat die geen nieuwe leercurve vereist.
heeft niets mer rommelig te maken maar het is gewoon niet practisch voor de pc en laptop
de metro had dan ook optioneel moeten zijn zoals in 2005 het media center ipv door de strot geduwd moeten worden wetende dat mensen ertegen waren en dat het gewoon niet optimaal is (wat echt niet ontkendkan worden).
Ik vind juist het super kleine (maar hoge) menu uit Windows 7 totaal niet optimaal. Ik vind het heerlijk als ik op de windows toets druk ik gewoon het volledige start scherm te zien krijg (inclusief de groepen indeling)..

Niet langer meer mappen in mappen in mappen (Start --> All Programs -> Microsoft Visual Studio 2012 --> Team Foundation Server Tools --> Build notifications), maar gewoon direct op het icoontje klikken na de Windows toets. Je hebt gelijk, dat is inderdaad niet optimaal!

Onder Windows 7 gebeurde het weleens dat The Greenbow VPN client niet opstarten, en als je dan greenbow intikte in de searchbox werd de VPN client niet gevonden. Je was gewoon verplicht de eerste letters te typen ('theg' vs 'green'). In Windows 8 krijg je alle koppelingen terug met 'green' daarin..

Weet je wat ik het minpunt van Windows 8 vind: Dat programma's zoals Calculator nooit zijn aangepast voor de Metro en daarom starten ze in de desktop mode en kun je hem dus ook niet in snapped modus gebruiken.. Dat zijn dingen waar ik me aan erger in Windows 8.

Wil je niet starten in Metro mode? Dan neem je de desktop shortcut toch gewoon op in de lijst van programma's welke automatisch gestart (autorun) moeten worden..

Het prettige van Windows 8 apps is dat Microsoft meer dan ooit de richtlijnen probeert te enforcen. De reden waarom HTML5 en Javascript in IE10 zoveel beter werken? Omdat HTML+JS een van de manieren is om Windows 8 apps te maken en de snelheid zal alleen maar omhoog gaan..

Windows 8 is niet het eerste besturings systeem welke probeert om HTML+JS te pushen als een volwaardige manier van applicatie development. Echter weet Microsoft dit wel goed van de grond te krijgen.. Inderdaad grotendeels omdat zij in de positie zijn om dit te pushen, maar HTML+JS is slechts een van de manier om een Windows 8 app te schrijven. Als developer kun je ook kiezen voor C++ of XAML/.NET, hoewel vaak het bedrijf die keuze voor de developer maakt..

En dan het combineren van meerdere kopieer/verplaats acties in een enkel dialoog met de optie om deze te pauzeren en daarnaast voelt Windows 8 ook een heel stuk sneller dan Windows 7, het is veel meer responsive. Dat merk ik vooral op mijn oudere computer (Intel E8500, 4GB, HD4850)..

Dit beviel mij zo goed dat nadat ik afgelopen december mijn moederbord moest vervangen en ook direct Windows 8 op mijn hoofd pc heb geÔnstalleerd..

Maar ik ben niet zo merken trouw en stap erg eenvoudig over op een ander OS. Voor mijn server heb ik nog niets beter gevonden dan mijn vertrouwde Debian installatie, hoewel ik die binnenkort echt eens moet upgraden van Lenny naar Squeeze.
Heb dat nooit begrepen, als er iets lekker werkt is dat wel het homescreen van Windows 8 en Phone 8. Komende van Android en er een Nexus 7 naast gebruikende moet ik bekennen dat de benadering van Microsoft mij wel bevalt.

Vooral bij Windows 8, waar ik vroeger Startdock Fences gebruikte heb ik nu eigenlijk niks meer op mijn desktop, omdat ik het homescreen van Windows 8 netjes heb ingedeeld. Mis eigenlijk de mogelijkheid op daar Mappen aan te maken (maar dat is een minimaal gemis) en zou graag kopteksen boven de door mijn gemaakte indeling willen hebben.

In tegenstelling tot Windows 7/Vista/XP desktop en Android hoef ik niet meer te zoeken naar Applicaties op mijn Windows 8 en Phone 8.
Het is mogelijk om je indelingen kopteksten te geven.
1.Open het start menu.
2a. Houdt de ctrl knop ingedrukt en scroll naar beneden.
2b. Druk op het min teken rechtsonder in het scherm.
Je ziet nu de groepen verkleind.
3. Druk vervolgens met de rechts muisnkop op een van de blokken.
4. Kies name group en vul de naam in.
En je bent klaar.

Ik vind het start menu zelf altijd maar een beetje irritant en aangezien alles altijd uit 2 rijen moet bestaan en ik eigenlijk 0 metro dingen op mijn start scherm heb staan neemt dat altijd best wat ruimte in beslag. Verder vind ik de animate voordat alle icoontjes er staan nogal vervelend want het duurt even voordat alle icoontjes in beeld zijn(Ze staan bijna instant in het beeld maar de animate vind ik gewoon niet fijn).
Ik heb geen muis op mijn telefoon, hoe werken deze 5 "simpele" staapen dan?
Kom op zeg, het is toch zeker duidelijk dat dit over win8 gaar en niet WP8! Op Windows Phone 8 houdt je de tile lang ingedrukt en versleep je hem of vergroot je hem.
Ik denk dat de grootste fout van Microsoft is geweest dat Windows Phone 7 niet volledig compatibele zijn met Phone 8 apps. Daardoor is er een afwachtende houding (geweest) richting het Windows Phone platform, van zowel ontwikkelaars als consumenten.

Daarnaast zijn er momenteel gewoon te weinig fabrikanten die een WIndows Phone uitbrengen. En er is een groot kip/ei verhaal van beschikbare app's. Dat is iets wat Microsoft nu moet zien te doorbreken.
Als er nu een nieuwe app komt, is die er eerst voor de iPhone en Android, als diezelfde app er ook voor het Windows Phone platform komt is maar de vraag (waarbij het mooiste voorbeeld de nieuwe Skype app is met Video Messages).
Microsoft heeft Skype overgenomen. Ik kan me niet voorstellen dat er dan wťl een app voor iOS en Android komt, maar niet voor WP.
De app voor WP7 doet zwaar onder de iPhone/Android versie van Skype.

De Skype app voor WP7 is zelfs zo waardeloos voor mij om WP7 te ontwijken (Traag, draait niet op achtergrond, buggy).
Dit betekent maar 1 ding ze willen Metro UI, nog verder door mensen hun strot duwen.

Ze zijn van mening dat windows 8 het goed doet, maar de verkoopstrategie niet goed is. Het innoveren zou leiden tot een nog idiotere windows 9 :l
Nu ik echt effe helemaal ben overgestapt op Windows 8 op mijn desktop moet ik zeggen dat de Metro Interface effe wennen is, maar niet overduidelijk lastig ofzo.

Toch werkt het met een star button veel efficiŽnter voor een tweaker of op de werkvloer maar voor de normale consument is het naar mijn mening gebruikersvriendelijker, grotendeels van de consumenten hoeft verder geen gebruik te maken van de geavanceerde functies.

Hoe de tablets en smartphones nu werken vind ik het een enorme vooruitgang er zit veel potentie in, zeker als MS ook steeds meer ontwikkelaars voor deze nieuwe manier van werken vind.

Ik verwacht in elkgeval een terugkeer van de startknop bij of een service pack of Windows 9, maar ik moet je wel gelijk geven dat hun verkoop strategie nogal slecht is, ze focussen te veel op dat gehele metro gebeuren, zelfde met Office365, geweldig product maar het wordt nogsteeds zeer vaag naar de consument gecommuniceerd, meeste denken dat het puur cloud, web apps etc zijn, en ook het vinden van de juiste info over Office365 duurt te lang en is onduidelijk.

Hopelijk wordt dit in de toekomst beter.
Wat is er efficienter aan het hebben van een altijd zichtbare startknop? Bedoel je misschien het oude menu? Wat is daar dan efficienter aan?
Volgens mij proberen ze Google en Apple daarvan te overtuigen en de verkeerde kant op te sturen maar ik verwacht dat het meevalt met dat douwen. Sowieso hebben die app-apparaten en hun bijbehorende stores hun beste tijd wel gehad als je het mij vraagt. Straks hebben vrijwel alle computers voor consumenten de afmetingen van een smartphone. Ik zou zeggen: doe niet moeilijk en maak er een computer van die gewoon software draait. Die software heeft helemaal geen GUI-framewerk nodig omdat er een touchscreen gebruikt wordt of omdat dat veiliger zou zijn ofzo. Ik denk dat ze dat te goed door hebben bij MS. Het gaat ook niet om een smartphonemarkt of een tabletmarkt maar om de computermarkt in het algemeen. Die eerste twee zijn alleen nieuwe vormen van de PC. (daarbij de technische betekenis van PC even achterwege gelaten).
Van Metro verwacht ik dat het langzaam samensmelt met het Windows-systeem en verdwijnt tussen de andere Windows-componenten, wat geen probleem kan zijn omdat touch-aansturing ook in de normale GUI werkt en die ook fullscreen programma's kan draaien. Het verschil hoeft er niet te zijn, ook niet voor mobiele computers.
De denkfout die je maakt is dat mobiele apps geen software zijn.
Ze gaan in elkgeval nu wel een beetje de goede richting op, ben alleen nooit een fan van ballmer geweest.

Weet alleen niet echt of je em voor de volle 100% verantwoordelijk kan stellen van het missen van de smart phone en tablet innovaties terwijl MS eigenlijk al voorliep op Apple met betrekking op ervaring met zowel smartphones als tablets en toen was Gates nog aan het roer dus jah.
Het is altijd makkelijk te zeggen dat een bedrijf het niet goed gedaan heeft. Maar wat hadden ze dan wel moeten doen? Ja, meer innovaties, maar die moet je dat wel even zien te vinden. Dat is juist de kern van de concurrentie, gebruikersbeleving en innovatie. Ze zullen daar zeker naar streven, evenals Apple en Google, maar is het wat makkelijk te stellen dat er onvoldoende innovatie is.

Daarnaast lijkt het mij niet verstandig om zulke dingen te roepen op het moment dat WP8 het al zwaar heeft. De concurrentie is niet misselijk en dan draagt het niet bij wanneer iemand in zijn positie roept dat Microsoft het verkeerd aanpakt op het gebied van mobiel. Je kunt ook opbouwend kritisch zijn, door bijvoorbeeld te benadrukken welke zaken beter hadden gekund in de ontwikkeling en marketingaanpak. Zonder af te doen aan de kwaliteit van wat er nu staat (want dit lees je zo wel tussen de regels door).
In jouw betoog stel je A: Dat Gates te dom is om zich te realiseren of B: Het slecht voor moet hebben met MS. Beide van deze conclusies zijn makkelijk met een ander scenario te weerleggen waarin Gates er een stuk beter af komt.

Wellicht vreest hij oprecht voor de toekomst van MS op die markt, heeft hij geprobeerd mensen binnen de organisatie te overreden en is dit niet gelukt, en kiest hij nu de publiciteit. Het zou zomaar kunnen, en het marktaandeel dat MS mis gaat lopen op de mobiele markt als er door zijn uitspraken nůg minder verkocht wordt is niet echt hoog te noemen.

Als het achter C blijft te zijn waarbij alles uit zijn verband is getrokken door mis-quotes en slecht knippen in de tekst van de journalit(en) die hier hun plasje al overheen hebben laten gaan heb ik natuurlijk niets gezegd :)
De vraag is of dit al niet mis is gegaan toen Bill nog aan het roer stond. Microsoft had volgens mij een redelijke mogelijkheid om een goede markt penetratie te halen.

Ik had in 2005 een Orange M500 met Windows Mobile 2003. Het was toen redelijk state of the art. Maar aan de andere kant weinig vernieuwend. De hele interface was bedoeld voor bediening met een pen. Terwijl ik eigenlijk al snel zoiets had, waarom niet gewoon met mijn vingers. De hardware was er nog niet zo klaar voor, je moest echt met je nagel op het scherm drukken. Maar het grootste probleem was de interface met die enorm kleine knopjes.

Microsoft heeft die trend nog enige jaren zo voortgezet. En ik ben persoonlijk van mening dat als ze een stuk inovatiever waren geweest, ze minder ruimte hadden gelaten voor Apple en later ook Google. Dus wat mij betreft eigen schuld dikke bult ;)

(Ja ik weet dat Balmer pas sinds 2000 aan het roer staat. Maar Bill was nog geruime tijd de man die richting gaf op technologisch gebied)

[Reactie gewijzigd door Shuriken op 18 februari 2013 20:02]

skype actie is de grootste fout
Hoezo, omdat je niet meer kunt msn'en? Daar hebben we toch jabber voor.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 19 februari 2013 01:05]

Eigenlijk deugt maar weinig wat Microsoft doet de afgelopen 10 jaar.
Want laten we eerlijk zijn, het is de afhankelijkheid van de gemiddelde gebruiker dat Microsoft op de benen houd, niet de innovativiteit of gebruiksgemak.
Hun Metro interface voor desktops is daar een schrijnend voorbeeld van. Wie verzint zoiets in hemelsnaam?
Ik kan me daar deels wel in vinden. Ik vind de Metro interface in de basis echt geweldig, maar als je dat als "startscherm" gebruikt in een desktop/laptop omgeving waar het meerendeel van de computers ťn geen touchscreen heeft, ťn vaker voor productie/games wordt gebruikt (en dus niet de "apps" uit de Metro-interface), slaat het de plank een beetje mis.

Voor tablets, smartphones en consoles (XBOX) vind ik de Metro interface echt goed werken (hoewel ze bij tablets in mijn ogen de reguliere Windows interface misschien beter achterwege hadden kunnen laten, maar da's mijn persoonlijke mening).

Maar qua innovative kom ik bij Microsoft in verhouding minder nieuws/goeds tegen dan bij anderen. Ze hebben echt wel nieuwe dingen ontwikkeld/verzonnen, maar ze hebben met regelmaat moeite om dit op een intuÔtieve manier te implementeren, en ze lijken ook moeite te hebben om dit aan het grote publiek aan de man te brengen.

Enfin, met Gates' opmerking kan ik me wel vinden eerlijk gezegd… in mijn ogen valt de tablet ook onder de mobiele markt namelijk. Maar ik ben eerder van mening dat Microsoft het met Windows 8 minder goed doet dan op de markt van tablets en smartphones. :)
"de gekozen strategie 'duidelijk fout' sprak Gates terwijl hij zich nog eens behagelijk om draaide en mevrouw Gates het licht uit deed.... :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013