Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 124, views: 43.826 •

Microsoft-oprichter Bill Gates heeft zich in een interview kritisch uitgelaten over de strategie van het softwarebedrijf op de mobiele markt. Hij noemde de gekozen strategie 'duidelijk fout', maar zegt wel dat Microsoft het op andere gebieden juist wel goed doet.

Dat liet de ex-topman in een interview weten met de Amerikaanse televisiezender CBS. Toen Gates de vraag werd gesteld of hij tevreden was met de prestaties van de huidige ceo Steve Ballmer zei hij dat veel van Microsofts huidige producten het goed doen, maar dat het bedrijf op de mobiele markt de plank heeft misgeslagen. Volgens Gates heeft Microsoft niet genoeg innovatie laten zien op het gebied van mobieltjes, waardoor het nu achterloopt op de concurrentie.

Wel is Gates van mening dat producten zoals Windows 8, Bing, Xbox en de recentelijk uitgebrachte Surface-tablet het goed doen. Voor de mobiele markt kwam Microsoft onlangs met Windows Phone 8, nadat het eerder al versies 7 en 7.5 uitbracht. Daarmee werd echter nog maar weinig succes behaald: Microsoft heeft nog steeds een aanzienlijk lager marktaandeel dan concurrenten Apple en Google.

Gates trad begin 2008 terug als ceo van Microsoft, waarna hij zich met name heeft gestort op zijn stichting, de Bill & Melinda Gates Foundation. Bill Gates was elf jaar lang de rijkste man ter wereld. Zijn huidige vermogen wordt geschat op circa 60 miljard dollar en daarmee neemt hij momenteel de tweede plaats in achter de Mexicaan Carlos Slim.

Reacties (124)

Reactiefilter:-11240113+167+24+30
Toen iphone in 2007 uitkwam hebben ze nog 2 jaar gesleuteld aan windows mobile.
Teveel tijd verspild. Toen kwamen ze met wp7 introductie wereldwijd duurde een jaar . Daarna wp7.5 wat onduidelijk was of het ook een upgrade zou krijgen naar wp8. De traagheid onduideijkheid en niet wereldwijde release zijn in mijn ogen de pijnpunten.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 18 februari 2013 20:22]

Gates trad begin 2008 terug als ceo van Microsoft
Gates kondigde in 2006 aan dat 'ie Řberhaupt niet meer dagelijks bij Microsoft te vinden zou zijn, maar CEO was 'ie sinds 2000 al niet meer.
God bless you, Captain Hindsight!
Nee, de echte Captain Hindsight legt tenminste nog uit waarom het mis ging, dat doet Gates niet eens. :O
Ok, te weinig innovatie, dat vind ik een beetje te vaag.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 18 februari 2013 20:53]

Waarom wordt eigenlijk in het artikel gezegd dat er weinig succes met Windows Phone 8 gehaald wordt? In zo goed als alle europese landen zijn ze aan het groeien. Niet op het niveau van iOS en Android, maar dat is ook logisch aangezien zo iets niet lineair groeit maar exponentieel.

Om ItaliŰ als voorbeeld te nemen, daar heeft Windows Phone al 12% marktaandeel, wat heel veel is. De meeste landen zitten ze nog onder of rond de 5%. Maar ze groeien, en daar gaat het vooral om.
Twee jaar na introductie, 2% marktaandeel wereldwijd: kun je omschrijven als weinig succes.
Nee daar voor waren er te veel andere variabelen. Zoals het feit dat WP8 ging uitkomen in Q4, dus iedereen wachtte met aankopen van WP in Q3, ook moet men niet onderschatten wat voor effect het heeft als alle mensen rondom u een Samsung-Android hebben. We zijn niet allemaal IT'ers die weten dat Android eigenlijk niet goed draait op low-end, mid-end (imo). Mijn punt is maar dat ze aan het groeien zijn, rustig en gestaag, dat is nog maar eens te blijken uit de laatste cijfers van Kantar.

http://wmpoweruser.com/ka...uk-great-news-for-the-os/

Dat het bericht van een WP fansite komt, maken de cijfers niet minder waar van Kantar zelf
Nee Gates deed het geweldig op de mobiele markt? |:(
Bill Gates begrijpt het niet... Software moet juist niet innovatief zijn. Programma's moeten gewoon hetzelfde blijven met eventueel beveilingsupdates, updates die foutjes verhelpen en updates die het programma zuiniger maken zodat het minder werkgeheugen en processorsnelheid vreet, meer niet. Ik heb een hekel aan innovatieve programma's waarbij ik na elke update weer moet wennen aan een compleet nieuwe gebruikersinterface... Dat is ook de reden waarom ik vaak besluit om programma's niet te updaten. Oudere versies werken ook prima.
Een programma wat dat min of meer deed, redde het ook niet zoo, winAMP. Veel mensen zijn toch verder gaan kijken, maar ik geef toe dat ik biij de oude WinAMP bleef, mensen als ik noemen ze dan verstokte oude gebruikers. :S
Oneens: Ik vind dat software juist WEL vernieuwend moet zijn. Wel is het zo dat die ''vernieuwingsfrequentie'' van software wat langer mag duren. Ik vind ook dat steeds opnieuw wennen aan software een beetje ergerlijk is. Toch is het wel zo dat het vanuit het macro perspectief WEL goed is te vernieuwen... Men wil altijd wel wat nieuws zowel hard- als software.

Ik zie dit ook om me heen. iPhone raakt uit hoor ik. Het straalt niet meer de luxe uit als eerst mede door Samsung met zijn toestellen.... Ook is de iPhone minder vernieuwend etc. etc.

Gates heeft ook wel gelijk vind ik. Het is moeilijk in deze markt te 'overleven'. Die vernieuwingsfrequentie is zo hoog dat fabrikanten altijd moeten updaten om aan de vraag van de kudde te voldoen.

Weet je nog hoe het was dat de telecom tech. vernieuwend was met de iPhone 1? Men dacht echt 'wow'. Hedendaags is het voor de fabrikanten dus steeds moeilijker om bij de consument de ''wow' te krijgen....
De vernieuwingsfrequentie van software hoeft niet overal gelijk te zijn. Bij de telefoons en tablets uiteraard wel. Als ik de laatste maanden iOS gebruikers kwijlend (figuurlijk dan) naar m'n widgets zie kijken met een blik van 'waarom kunnen wij dat niet', dan hoop ik voor Apple dat ze dit snel mogelijk maken, anders gaat het ze echt klanten kosten.

Ik vind echter dat MS met de 'vernieuwing' van de Windows 8 desktop de plank volledig misslaat. Er was weinig mis met de UI van Windows 7. Dit was volledig overbodig.
Ik hoef niet telkens een ''whow'' te krijgen. Ik wil gewoon dat een programma werkt en hetzelfde blijft.

VLC Media Player bijvoorbeeld, bleef eerst altijd hetzelfde, wat ik heel positief vond. Na elke update merkte ik weinig of geen veranderingen op. Maar, toen ik VLC Media Player 2 ge´nstalleerd had, was er wel een opmerkelijke verandering doorgevoerd. De gebruikersinterface zag er ineens een stuk lelijker uit. Hierop heb ik besloten om terug te stappen naar VLC Media Player 1.1.9.

En men wil wel dat de gebruiker bij het installeren van elke nieuwere versie een ''whow'' krijgt, maar bij mij lukt dat niet echt. Meestal als ik een nieuwe versie installeer, denk ik er volledig neutraal over. Indien ik zie dat ze de gebruikersinterface flink veranderd hebben, denk ik niet ''whow'', maar dan denk ik ''Drommels, dat wordt weer een downdate!''.

De enige keer toen ik een ''whow'' kreeg, was toen ik overstapte naar de webbrowser Opera toe. De gebruikersinterface zag er een stuk beter uit. Ik kon in tegenstelling tot Google Chrome de bladwijzers in de Snelkiezers aanpassen naar wens. Ik kon Opera synchroniseren. Ik kon bestanden delen met Opera Unite. Ik kon een proxyserver gebruiker, Opera Turbo. Ik kon Opera zelfs besturen door dingen in te spreken in de microfoon met Opera Voice! Bovendien laadde het webpagina's sneller dan Mozilla Firefox. Ik kon extensies installeren zonder de webbrowser daarvoor te moeten herstarten, zoals bij Mozilla Firefox altijd moest, en ik kan wachtwoorden opslaan en de volgende keer als ik een website bezoek mezelf heel simpel inloggen door op het sleuteltje te klikken in plaats van mijn inloggegevens opnieuw in te voeren.
Ik kan me hier half bij aansluiten, want windows XP is de meest stabiele OS ooit, juist vanwege de lange jaren dat het door Microsoft werd ondersteund.

Als Windows 7 ook zon lange tijd had gehad hadden we een mooi OS. Windows 8 had trouwens beter als 2 versies ontwikkeld moeten worden desktop (non-metro UI) en laptop/mobiel (metro UI)
Helemaal mee eens! :Y
Dat is ook waar Bill Gates op doelt: Microsoft maakte de fout om een TOUCH interface te implementeren in een DESKTOP OS. Hoe verzinnen ze het.. |:(
Daarnaast zijn ze een paar jaar te laat in de mobiele markt gestapt en hebben ze getracht hun eigen vierkantjes-interface te pushen, terwijl 80% van de mobiele gebruikers al duidelijk voor de ikoontjes van iOS en Android had gekozen.
kortom: hun strategie voor de mobiele markt zuigt behoorlijk.. O-)

[Reactie gewijzigd door poktor op 19 februari 2013 10:11]

Nee, Windows 2000 Professional is het meest stabiele besturingssysteem ooit.

Onder Windows XP is de videodriver twee keer vastgelopen, waardoor het beeld naar de 256 kleurenmodus en 640 Î 480 sprong en ik hem niet meer normaal kon krijgen. Daarvoor had ik twee keer de computer moeten herstarten om het beeld weer normaal te krijgen. Bovendien is Windows XP meerdere malen volledig vastgelopen toen Java vastliep en toen Midtown Madness 2 vastliep.

Puppy Linux is stabieler dan Windows XP, want onder Puppy Linux kan ik vastlopende programma's normaal proberen af te sluiten, maar ik kan ook de kill-optie gebruiken, waardoor het afsluiten geforceerd wordt. Dit heeft tot nu toe altijd gewerkt. Als onder Puppy Linux de videodriver (xorgwizard) vastloopt, kan ik xorgwizard weer opstarten met de code ''xwin'' zonder daarvoor de computer te hoeven herstarten.

Het meest stabiele van allemaal is natuurlijk Windows 2000 Professional, want onder Windows 2000 Professional is de videodriver nog nooit vastgelopen en kan ik programma's altijd afsluiten via Windows Taakbeheer. Desnoods moet ik de gebruiker af- en aanmelden om een irritant programma te sluiten, maar dit heeft hoe dan ook geen reboot nodig.

Ik vind het ontzettend jammer dat moderne hardware Windows 2000 Professional niet meer ondersteunt en geen drivers beschikbaar heeft voor Windows 2000 Professional, want als ik de keuze had, zou ik op elke computer die ik had Windows 2000 Professional installeren. Dat vind ik vele malen fijner werken dan Windows XP, Vista en 7. Nieuwe externe apparaten, zoals een externe harde schijf of een racestuur, zullen niet werken met Windows 2000 Professional. Op nieuwe computers kun je geen Windows 2000 Professional installeren.
Als je nou zou zeggen dat innovatie vaak te ver doorslaat, of alleen innovatie om de innovatie is zou ik het met je eens zijn. Maar het is natuurlijk ook gewoon zo dat er vaak nieuwe nuttige mogelijkheden worden toegevoegd of dat de interface gewoon echt verbeterd wordt. Simpel voorbeeld: tabbladen in browsers, niet meer voor te stellen dat dat er jarenlang niet in zat. Of de ribbon in office, tuurlijk was/is daar veel kritiek op van mensen die niet willen wennen, maar als je dat wel doet moet je gewoon toegeven dat veel functies sneller bereikbaar zijn.
Tja, ze hebben inderdaad altijd achter de feiten aan gelopen. Apple brak in 2007 de markt volledig open met haar iPhone en heeft die voorsprong aardig verdedigd. Google kwam met Android maar dat is eigenlijk pas sinds 4.0 een OS dat kwa snelheid en inituiviteit mee kan met iOS. Google heeft echter met Samsung geluk gehad dat zich volledig richtte op Android en telefoons voor elke markt uit bracht. HTC deed nog even mee met Windows Mobile maar sprong toen ook op de Android wagen. Ze brachten beide nog wel toestellen uit voor WM en later Windows Phone maar die hadden niet echt het vertrouwen en marketing power dat de Android toestellen wel kregen.

Vervolgens reageerde Microsoft te traag met WP7 en 7.5, met maar amper de mogelijkheid om meerdere apps tegelijkertijd te draaien. In die tijd ontwikkelen iOS en Android zich gigantisch, hebben honderdduizenden apps beschikbaar en verkopen miljoenen toestellen. En nu zetten ze eindelijk met WP8 een stap in de goede richting en hebben ze met Nokia een grote speler die tenminste alles op WP8 zet. Ik ben benieuwd of ze het gat kunnen dichten maar betwijfel het ten zeerste, ik denk dat de achterstand te groot is. Het homescreen ziet er mooi en modern uit maar daar is het voor mij dan ook wel mee gezegd, ik heb even met de Nokia 920 van een vriend mogen spelen en vond het helemaal niks. En dat is toch wel het toestel waar Microsoft het van moet hebben.

Er is wel ruimte natuurlijk, Apple zal haar interface een beetje moeten gaan vernieuwen, waarom niet meer actieve iconen en ook 3rd party apps toestaan om de datum in een icoon te tonen, de temperatuur en weericoon in het icoon van de weer app, etc? Misschien iconen van 1x2 of 1x4 grootte maar ik zie het nut daar zelf niet echt van in, ik hoef niet de eerste regel van een whatsapp bericht te zien ik open die app toch wel, zelfde geld voor facebook/email/berichten.

Ik denk dat Microsoft meer kans heeft om te slagen in de tablet markt dan in de smartphone markt. De tablet markt is volledig in handen van Apple, mede omdat er al meer dan 300.000 tablet geoptimaliseerde apps in de Appstore staan. Android loopt daar enorm achter. In die markt is zeker nog ruimte voor een nieuwe speler, en ik denk dat de Metro interface perfect in dat plaatje past, zeker met Office ondersteuning erbij. Dat is de markt waar Microsoft zich volledig op moet richten, en dan echt met tablets, geen Surface Pro achtige producten die een markt bedienen waar niemand op zit te wachten. Op dit moment is het 'wil je een laptop koop een ultrabook' en 'wil je een tablet koop een iPad'. Dat laatste daar moeten ze dus 'koop een iPad of Surface' van zien te maken.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 18 februari 2013 20:53]

Heb je ook cijfers van de tablet-markt (liefst van een gerenommeerd bedrijf), die je neermaaien van Andro´d aldaar bevestigen??
Paar opmerkingen:

1. Succes iPhone was zo groot omdat Nokia het al jaren liet liggen, daar maakte Apple goed gebruik van.
2. tablet markt ligt in handen van iPad, heb je het laatste jaar onder steen gelegen? klopt tot een jaar geleden.
1: True, Nokia is eigenlijk afgehaakt op het moment dat smartphones doorbraken door een strategie te volgen die volledig is mislukt. Maar ik denk dat Apple zelf de meeste invloed heeft gehad op het succes van de iPhone, niet Nokia. Ze zagen de mogelijkheden van touch bediening op smartphones, maar wachtten tot de technologie beschikbaar was om dat goed bedienbaar te maken met je vingers, dus zonder stylus, en combineerden dat met geweldige software, die helaas sindsdien maar amper veranderd is.

2: Je hebt gelijk, verkopen tussen iOS en Android tabelts zijn nu vrijwel gelijk dacht ik. Sowieso is het altijd lastig om vergelijkingen tussen Android en iOS te maken gebaseerd op verkoopcijfers, aangezien Android elk niveau van de markt bedient en iOS alleen de top, de goedkoopste iPad is 330 euro, Android tablets vind je voor 100 euro bij de Bart Smit. Maar ik bedoel meer de voorsprong die het iOS platform op tablets nu heeft op Android, die is echt gigantisch. Mijn ouders hebben een Asus Tranformer tablet, een van de toppers op Android gebied, maar de app ondersteuning is echt dramatisch en de UI vind ik niet geslaagd. Daarnaast ook vaak vastlopers etc. Mijn eigen iPad heeft daarin tegen alleen maar iPad geoptimaliseerde applicaties en alles loopt extreem vloeiend en snel. Ook werken de apps goed samen, iets wat iOS vaak verweten wordt. Spil in het hele systeem is wel Dropbox, een 3rd party app, en dat blijft toch iets aparts vind ik persoonlijk.

Maar mijn punt blijft dat het Android tablet platform nog niet sterk is en Microsoft daar op in zou moeten spelen. Hun Metro interface is gemaakt voor touch bediening en daardoor vind ik het meer geschikt voor tablets dan voor desktop pc's. Op smartphone gebied zullen ze best wat marktaandeel vergaren maar een grote speler zie ik ze daar niet worden, die kans hebben ze zeker wel op tablet gebied. Zeker met hun uitgebreide Office ondersteuning en de voordelen die ze hebben met synchronisatie met het Windows platform en daarmee de corporate markt.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 19 februari 2013 00:28]

De tablet markt is helemaal niet volledig in handen van Apple. Als je op tweakers het tegendeel durft te beweren zou ik eerst eens een goeie bron zoeken. Eerste google hit geeft dat Apple op 46% zit, is helaas per merk en niet per OS. Als ik snel kijk op wat sites ligt Android ook rond de 45%, maar dat zijn iets oudere cijfers, ze lopen iig niet ernorm achter ze zitten zelfs nek aan nek.

"Op dit moment is het 'wil je een laptop koop een ultrabook' en 'wil je een tablet koop een iPad'. "
Waar haal je dit vandaan? Iedereen die ik ken koopt gewoon een laptop voor hun studie/werk, niet iedereen heeft een 50% hogere aanschaprijs over voor een lichtere en dunnere laptop. Op het moment is het gewoon 'koop een tablet', niks koop een iPad.
Microsoft doet het misschien goed op andere terreinen dan mobiel, maar dat zegt niets. Mobiel is de toekomst. Microsoft draait op Windows, Office en het aan Exchange gebonden/verslaafde bedrijfsleven. De succesvolste bedrijven zijn nu Apple, Google en Samsung omdat die zich opnieuw durven uit te vinden. De iPhone je melkkoe iPod en de iPad mini de 10" iPad laten kannibaliseren, dat toont lef. Microsoft is de bange man van de IT geworden. Nog tien jaar. Hooguit.
Nadat ik het interview heb bekeken, denk ik dat Gates meer doelde op Windows Mobile dan op windows phone. Misschien ook nog op WP7. Hij praat hoe dan ook zeker over het verleden, en niet het heden.
Microsoft/Bill Gates hadden al lang een tablet ontwikkeld in 2002

http://www.neogalaxia.com.../Bill-Gates-Tablet-PC.png

Ze waren echter bang een mobiel OS te ontwikkelen omdat het Windows zou kanabaliseren. Er moest dus perse een volwaardig Windows op draaien. Hele project is daardoor vastgelopen.

Ironisch dat hij nu kritiek heeft..

[Reactie gewijzigd door lothar op 18 februari 2013 21:13]

Hij heeft geen kritiek op de tablets, maar op de mobieltjes. Windows Mobile/Phone

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.