Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 117, views: 32.538 •

Het aantal gebruikers van het Nederlandse sociale netwerk Hyves blijft afnemen. Nog maar een op de tien Nederlanders geeft aan wel eens op Hyves te komen; slechts 2 procent komt er dagelijks. Het gebruik van Facebook blijft stijgen, maar minder hard dan voorheen.

HyvesMomenteel gebruiken 1,2 miljoen Nederlanders boven de 15 wel eens Hyves, zo blijkt uit onderzoek van Newcom, waarover Marketingfacts bericht. Dat komt neer op 9 procent van de Nederlanders; vorig jaar was dat nog 24 procent. Het aantal dagelijkse gebruikers is nog fors lager: 300.000 Nederlanders komen dagelijks op Hyves, oftewel 2 procent. Dat was een jaar eerder nog 7 procent.

Woordvoerder Maarten Naaijkens van Hyves tekent bij de cijfers aan dat ze alleen betrekking hebben op gebruikers boven de vijftien jaar. "Ze sluiten onze belangrijkste doelgroep uit", aldus Naaijkens. "Kinderen onder de 15 maken de helft van onze gebruikers uit." Desondanks noemt hij de teleurstellende cijfers 'geen onbekend gegeven'. "Het is spijtig, maar wel de waarheid. Er zijn veel spelers bijgekomen, niet alleen Facebook, maar ook Twitter en LinkedIn. Zij kunnen sneller innoveren dan wij." Het bedrijf probeert zich nu meer te richten op jongeren.

Het aantal Facebook-gebruikers steeg wel, maar minder hard dan voorheen. 60 procent van de ondervraagde Nederlanders maakt gebruik van Facebook. Het aantal Nederlandse gebruikers steeg ten opzichte van een jaar geleden met 3 procent; een jaar eerder was die stijging nog 45 procent. Vijf miljoen Nederlanders, oftewel 38 procent, komen dagelijks op het sociale netwerk. Twee miljoen Nederlanders zeggen Google+ te gebruiken; een kwart van hen zou dagelijks op de sociale-netwerksite van Google komen.

Twitter is niet of nauwelijks gegroeid in het afgelopen jaar; 25 procent maakt gebruik van Twitter, evenveel als een jaar geleden. Dat komt neer op 3,3 miljoen mensen. De helft van hen, 1,6 miljoen mensen, gebruikt Twitter elke dag. LinkedIn kent meer Nederlandse gebruikers: 3,9 miljoen, oftewel 30 procent. Slechts 0,4 miljoen van hen gebruiken echter LinkedIn elke dag. Instagram en Pinterest kennen respectievelijk 720.000 en 530.000 Nederlandse gebruikers; Foursquare circa 240.000.

Reacties (117)

Reactiefilter:-11170111+182+25+30
Jammer dat het over Google+ niet bekend is, ik zie juist de laatste periode ontzettend veel mensen verschijnen terwijl dat daarvoor bijna niet zo was...
de laatste periode ontzettend veel mensen verschijnen
Lees; mensen = mannen?!
de dames zitten op smoelenboek

Zie google trends:
Puntje C; telegraaf koopt hyves, intresse hyves daalt per direct

een verband?! ik denk van wel, want daarvoor was er nog een stijgende lijn

http://www.telegraaf.nl/d...oekomst_voor_Hyves__.html

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 18 februari 2013 12:25]

Lees; mensen = mannen?!
de dames zitten op smoelenboek
Misschien wel meer mannen dan vrouwen, maar ook de vrouwtjes zie ik er genoeg!
Daar lijkt me geen verband in te zitten, vrijwel niemand van de Hyves gebruikers van toen en nu weten wie de eigenaar is van Hyves en het interesseert ze ook niet (en nee, tweakers.net is niet behaald een representatieve doelgroep hier, voordat de reacties komen: "ja maar ik weet het wel.*").

De telegraaf heeft het gewoon verkeerd ingeschat, ze hadden verwacht dat Hyves bleef groeien maar sprongen precies op een moment in dat Hyves eigenlijk al weer op retour was.
Er zijn veel spelers bijgekomen, niet alleen Facebook, maar ook Twitter en LinkedIn. Zij kunnen sneller innoveren dan wij."
Als je dit als bedrijf stelt, pak dan maar in. Je zegt dus dat je een logge verouderde onderneming bent. Door het melden dat je doelgroep juist kinderen wordt lijkt mij Hyves te vervallen in een soort van kindertent**? En zeker geen website die een poging gaat wagen om een serieuze concurrent te worden op de 'social media' markt.

* Ja, Ozhan99 ondertussen ben jij precies het voorbeeld wat ik bedoel ;) Het kan best zijn dat jij inderdaad hierdoor Hyves hebt opgezegd, maar als je de gemiddelde 'hyveser' vraagt of hij weet wie de eigenaar is en of het ze interesseert? Dan zullen ze je vraag met nee beantwoorden.

** Een website van 'vroeger' weet niet zeker of dit de correcte naam is, waar je een eigen 'website' op kon zetten, met animerende gif-banners, midi-geluidjes en al.

@hieronder. Nee volgens mij was het nog voor CU2 of Geocities. CU2 was meer voor de "tieners / jeugd" als feest-foto's plaatsen site volgens mij. Geocities werd zelfs door "serieuze" bedrijven gebruikt om een website op te plaatsen toen zelfs de kat van de bakker een website kreeg.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 18 februari 2013 12:59]

* Een website van 'vroeger' weet niet zeker of dit de correcte naam is, waar je een eigen 'website' op kon zetten, met animerende gif-banners, midi-geluidjes en al.
Bedoel je CU2?
Partypeeps2000.com? Partyflock.nl?

Ach, dingen komen en dingen gaan. ICQ, MSN, Ilse, Yahoo! (de ouwe versie waar je handmatig je link in de directory kon plaatsen), Altavista, Babelfish, Zoeken.nl, Joost!, AOL, CompuServe, Netscape, MySpace, Mail2Web, Bugmenot, AskJeeves, DDS, ... Ik heb ze zien komen en ik heb ze zien gaan.
je vergeet Lycos :-P
* Een website van 'vroeger' weet niet zeker of dit de correcte naam is, waar je een eigen 'website' op kon zetten, met animerende gif-banners, midi-geluidjes en al.

Geocities?
Of Angelfire.com ;-)
Er is wel degelijk verband. Op de dag dat telegraaf groep het overnam, heb ik mijn hyves account opgezegd. Ik wou niet te maken hebben met de telegraaf groep (ook eigenaar van GeenStijl). En ik vermoed dat ik niet de enige ben.
Er is wel degelijk verband. Op de dag dat telegraaf groep het overnam, heb ik mijn hyves account opgezegd. Ik wou niet te maken hebben met de telegraaf groep (ook eigenaar van GeenStijl). En ik vermoed dat ik niet de enige ben.
Niet de enige, maar wel een minderheid.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit soort opmerkingen, of acties altijd maar "matig" vindt.
Net als de reacties bij prijsstijgingen in de telecom "Ik ga opzeggen"
Maar ondertussen moet de menigte 'gewoon' zijn 2 jaar volmaken, want men is niet "stijdbaar" genoeg om het verlies te nemen, en per omgaande volledig op te zeggen ( en dus het restant van het abbo ineens te betalen, en niet meer om te kijken )

Dit soort 'strijdhaftige kreten' "ik wil niets te maken hebben met de Telegraaf" zijn dan ook eerder een uitzondering dan regel.

Ik ben destijds gestopt met Hyves vanwege het kermis en carnaval in één gevoel, en op elk item wat er geplaatst werd, moesten 1000 reactie's met bewegende gifjes komen
( een van de voordelen op FB - niet ondersteund :+ )
Twitter heeft voor mij ook zijn charme al verloren, en FB krijgt dezelfde wending, vanwege de reclame en oprukkende game's

En zo blijven de trends komen en gaan, en dobberen we allemaal mee op de Oceaan van marketing en vermaak.
Dat zal voor veel mensen een reden zijn geweest, maar ik denk niet dat het de definitieve doodsteek was van Hyves. Hyves was al een langere tijd op retour; alternatieven als Facebook innoveerden véél sneller dan Hyves. Voorts had Hyves de nodige performance issues. Niet alleen vergde het veel resources, maar de website was ook 'geregeld' slecht of niet bereikbaar.

Bedenk wel dat de Telegraaf de grootste krant van Nederland. Ondanks dat het in de hoger opgeleide kringen van Nederland vaak afgeschilderd wordt als een massakrant, neemt niet weg dat véél mensen De Telegraaf als een goede naam zien. De mentaliteitop Tweakers is wat dat betreft heel anders.
Hyves was daarvoor al aan het afsterven door de opkomst van Facebook. Je was er gewoon laat bij.
Hyves was al op zijn retour voor het bestond- een flashback van zichzelf, een deja-vu van iets dat al bestond; social networking!
Spanjaar heeft er nooit een geheim van gemaakt, dat hij het idee gekopieerd heeft van een bestaande site en dat vervolgens verder heeft uitgebouwd op een flitserende manier.
Slim gedaan, op tijd gecasht, mijn *kuch* favoriete bedrijf (Telegraaf MG) een flinke loer gedraaid (wat je zaait, zul je maaien en oogsten) en de TMG zit met een failliete site, doet mij denken aan die andere megalomaan, KPN- met haar veel te dure licenties voor UMTS (toendertijd) en nu weer met LTE/4G... :)

TMG bezit ook dat schaamte en fantasieloze Geenstijl/Powned, promoten de hufterigheid en het verval in de samenleving en durven het ook nog 'modern' te noemen, kijk naar aankoop van Hyves (nog ouder dan antiek), hoe modern de TMG is :') Ik gun het ze echt van harte die gasten, ik hoop dat die site ze alleen maar geld kost en het vervalt tot een K3-kindersite, welke tot in het einde der tijden als een molensteen aan hun been hangt (en andere investeringen tegenhoudt.)
Klinkt een beetje onaardig wellicht- maar die gasten hebben het verdiend met hun immorele houding naar mijn idee. Hoe zij het nieuws alleen al brengen, respectloos, zonder schaamte, vol sensatie- als er iemand overleden is, het lijkt wel alsof zij er als aasgieren omheen hangen, mensonwaardig gewoon. :/
Mensen die dat deden hebben geen idee wat de TMG verder nog voor bedrijven onder zich heeft. Dagbladen lezen ze natuurlijk ook niet. Of radio luisteren ze natuurlijk ook niet. Al jaren lezen ze een blad waar TMG gewoon de eigenaar van is en toen Hyves ineens werd overgenomen was het een groot probleem.
Niet zozeer dat Hyves werd overgenomen door TMG, maar meer dat het daarna meteen een reclamezuil werd met nieuwsberichten "die mij mogelijk zouden interesseren".
Hierbij was het zoeken naar de statusupdates van je "vrienden".

Van een communicatie portaal ging Hyves naar een reclamezuil waar je ook ergens nog contacten mee kon onderhouden.

Daarom hebben mensen het opgezegd en zijn ze massaal overgegaan op Facebook, hoewel het daar ook niet echt de goeie kant op gaat...
Klopt, op Facebook zit ik soms ook te zoeken tussen de advertenties naar de posts van mensen die er wel toedoen...
Gebruik dan ook een advertentie blocker. Op FB zie ik hierdoor nagenoeg geen advertenties :).
Precies, met wat eenvoudige blockers en verstandig omgaan met je settings in fb zelf vang je gros reclame goed af.
Drie keer is scheepsrecht, ik denk dan dat je Kinderlines bedoelt?
Dat was je "eigen" website met allerlei toeters en bellen als animerende gifs, midi's, menu's enzo.
Nou ik denk:
of vorige eigenaar zagen de bui al hangen (zie facebook) en wilde het zo snel mogelijk verkopen,
of de Telegraaf is zo dom dat ze het niet aan zagen komen en maar blind Hyves hebben gekocht.
Ik denk een combinatie van beiden. Hyves was al op zijn retour qua populariteit. De TMG wilde graag in de social media stappen en de eigenaren van Hyves wilden maar al te graag uitstappen.

De Hyves eigenaren hebben geluk gehad en hun product voor te veel geld kunnen verkopen. De daling in was toen nog niet echt merkbaar en zo konden ze nog een goed verhaal richting TMG ophangen. De cijfers leken nog goed en kennelijk had TMG geen oog voor de trend die al gaande was.

TMG moet nu zoeken naar een manier om nog hun investering eruit te halen. Die zoeken ze dan nu in kinderen van onder de 15. Die mogen van FB nog geen account hebben dus hoopt TMG dat ze dan op Hyves willen zitten.
De overname door TMG heeft er misschien iets mee te maken, maar Hyves is vooral gewoon een rommelige, amateuristische website. Facebook maakt (ondanks alle kritiek) een veel sterkere indruk als merk. Alles wat Hyves deed, deed Facebook beter. Daarnaast is een internationaal sociaal netwerk ook voor genoeg mensen wenselijk geweest, dat de rest er achteraan is gegaan. Je vrienden van vakanties, internationale zakelijke relaties, enz vind je niet op Hyves. Ook connecten met grote buitenlandse merken en op de hoogte blijven is op Hyves maar beperkt mogelijk. Dat lijken me een aantal van de grote oorzaken van de verschuiving. En ik zie niet hoe Hyves het marktaandeel ooit nog terug gaat winnen.
Google+ heeft inderdaad inmiddels zelfs meer actieve users dan Twitter.
Dit komt omdat iedereen met een google account automatisch op google+ word gezet. Dit zegt dus niks over het aantal dat de dienst ook echt gebruikt
Wat is de definitie van actief? Dat je af en toe wat like't op youtube? Weg met plus gebeuren, zie post hieronder
Het gaat hier om een onderzoek waarbij mensen gevraagd zijn. Ik neem aan dat jij, wanneer je gevraagd zou worden nee zegt op het hebben van een google+ account, ook al heb je gmail. De actieve gebruikers hier gaan dus echt over gebruikers die zelf vinden dat ze actief ermee zijn.
Wat is de definitie van actief? Dat je af en toe wat like't op youtube?
Als je uberhaupt ergens drukt op een G+ knpje denk is ben je actief.

En ook als je bijvoorbeeld een film upload op Youtube ben je actief want bij een Youtube account komt verplicht ook een google plus profiel.
En dat profiel kan je dan effectief niet wegggooien want dan dan kun je je Youtube account niet meer in tot je je google plus weer hebt geactiveerd.

En vermoedelijk geldt zoiets ook voor Picasa.
ehm misschien vergeet je even dat google het zo keihard pusht dat je het wel moet nemen, wil je google diensten fatsoenlijk gebruiken, reden voor mij om een fake account erbij te nemen omdat ik echt niet zit te wachten op google+ geneuzel. Dus ja al die zogenaamde actieve mensen zijn gewoon gmail/youtube gebruikers die gewongen worden een gratis account wijziging te nemen. Mijn kanalen van youtube kon ik opeens niet meer gebruiken, tenzij ik + ging, not dus.

Waardeloos dat + gedoe, hoop dat het snel stopt, maar zal helaas wel niet.
Dat van Plus heb ik ook moeten nemen, maar op youtube kan ik nog wel gewoon mn oude account tonen. Als je vervolgens je profiel toch helemaal dicht timmert, maakt het weinig uit.

Wel jammer dat ze het zo pushen, maar anderzijds ook niet echt heel raar. Ze moeten alleen een groot voordeel bieden ten opzichte van Facebook en dat doen ze imo nog niet echt. Facebook is groot geworden door de games (o.a. Farmville) en eenzelfde unique selling point zie ik bij Google Plus nog niet echt gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 18 februari 2013 13:12]

Klopt, maar het gaat mij erom dat ik tot een maand geleden youtube met eigen kanalen kon gebruiken zonder plus te moeten gebruiken. Ik wil het namelijk helemaal niet. Dat is dus sinds kort niet meer mogelijk, of is er toch nog een workaround?

Het wordt keihard door je strot geduwd en veel mensen zitten hier absoluut niet op te wachten. Fb is een keus, + niet meer (als je google diensten gebruikt)
Ik had precies hetzelfde, maar ik ben meteen gaan googlen (jawel!) hoe ik mijn Plus account weer kon verwijderen en ik heb dit ook gedaan. Sindsdien geen last meer op Youtube, echter is mijn account er nog wel maar ontkoppelt van alles.
Om te chatten met jezelf en je eigen pagina te bekijken? Social networks zijn niet leuk als je er in je eentje op zit. Een heleboel jaar geleden had ik ook een account daar, maar kwam er nooit omdat iedereen in m'n lijst ook op facebook zat.
Niet dat ik zo dolgelukkig ben met facebook en hun massale privacyschending, maar daar is het nu een beetje te laat voor denk ik. Zelfs met al het gepush van google lukt het ze nog niet om hun plus gehyped te krijgen.
Bij mij zijn er een aantal vrienden (minstens 5) die ook altijd online zijn en geen facebook willen, en hyves het beste alternatief vinden (privacy gebeuren) zelf vind ik hyves ook nogsteeds gewoon het meest vertrouwd, minste spam, je kan makkelijk afschermen wat je af wil schermen, enz
Reden waarom hyves minder gebruikers heeft: Het is gwn te raar geworden. Ik snap er helemaal geen bal van en facebook is wereldwijd en dat heb je hyves niet. Op hyves heb je al die nep accounts van eminem ofzo. Op facebook heb je gwn zijn echte account
Op Facebook heb je heel veel van die 'rare video's en foto's' accounts.

Hyves doet niet veel onder Facebook met al die crap
Haha niet zo gek ook, die lage leeftijd-doelgroep.
Ik vind Hyves echt een soort Facebook voor beginners! :')
Hyves is ook Facebook voor beginners. Toen Hyves nog 'klein' was, was hun doelstelling om op een makkelijke en leuke manier dingen met je vrienden te delen. Op een gegeven moment werden ze zo groot dat er natuurlijk geld verdiend moest worden om al die servers te laten draaien, maar de onderliggende gedachte is altijd gebleven. Tot TMG ze overnam natuurlijk.

Facebook daarentegen is vanaf het begin bedoeld om geld mee te verdienen (niet helemaal, in eerste instantie vond creep Zuckerberg het wel geil dat al die meisjes op zijn school allerlei details over hun leven spontaan gingen delen met hun vriendinnen, en dus onbedoeld ook met Zuckerberg). Ik zit nu ook op Facebook, maar alleen omdat iedereen daar nu zit. Je kunt nu eenmaal niet in je eentje naar een alternatieve site gaan, zo werkt het niet met social media.

Maar ik zit er niet met plezier. Ik post heel beperkt dingen op Facebook, wetende dat er een kwaadaardige gedachte achter deze site zit, die er alleen maar op gericht is om geld aan mij te verdienen. Ik vond Hyves leuker.
"Ik zit nu ook op Facebook, maar alleen omdat iedereen daar nu zit." Je bent niet verplicht om achter de massa aan de lopen. Als iets je niet aan staat, hoef je het niet te doen.. Voor mij geen FB. Ik vind mijn privacy belangrijker dan onbenulligheden te weten van vrienden en wannabee vrienden.
Vreemde redenering. Natuurlijk ben je niet verplicht. Je kunt gewoon geen Facebook-account hebben, daar ga je niet dood aan. Maar Je plaatst jezelf behoorlijk buiten de belevingswereld van de normale mens. Ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik iets op Facebook plaats en er dan ook vanuit ga dat iedereen het leest. Tuurlijk kun je het triest noemen dat het zover gekomen is, maar het is wel de realiteit.
quote: PhilipsFan
Maar Je plaatst jezelf behoorlijk buiten de belevingswereld van de normale mens.
Sorry!?!?!? :/

Het spijt me, maar je klinkt als iemand die compleet is geïndoctrineerd door Facebook. Kom op zeg, iemand die het niet gebruikt zou niet "normaal" zijn of een afgesloten belevingswereld hebben? |:(

Als ik dit soort dingen lees, ben ik blij dat ik geen account heb...
Eens !! Met reactie boven mij. Ik voelde mij ook aangevallen want ik schijn ook wereldvreemd te zijn.

Je plaatst jezelf behoorlijk buiten de belevingswereld van de normale mens.

zal er een stelling tegen ingooien. Door achter facebook te blijven hangen plaats je je zelf buiten de maatschapij.

Leuk dat de oudgedienden een trent zien onder geocities, angelfire myspace etc. Ze waren groot iedereen kende ze en nu is het niks meer. Ik verwacht van Hyves dat ze in die marge blijven zitten. (zoals ze zelf zeggen met de jonkies).

In mijn beleving is deze trent nu ook gaande met facebook (en dergelijke). een sociaalnetwerk was de hype. Men is er nu aangewend en komt men er achter dat de aanbieder van het netwerk er ook wat aan wil verdienen. Meestal op de manier dat gebruikers het niet meer als fijn ervaren.

Men ervaart daarnaast er toch wel tijd in gaat zitten dat tweeten/faceboken en dat, behalve die like van je oma en haar nieuwe vriend van 25, er niemand op je foto zit te wachten.

Het sociaal netwerk (facebook) is anti sociaal.
Men ervaart daarnaast er toch wel tijd in gaat zitten dat tweeten/faceboken en dat, behalve die like van je oma en haar nieuwe vriend van 25, er niemand op je foto zit te wachten
Ik vind het minder storend dan bijvoorbeeld gebruik van whatsapp waar je dood gegooid word met onzinberichten die je haast gedwongen wordt te lezen.
Bij Facebook kan iederen zelf bepalen wat hij of zij wel leest.
Ik vind het dus wel een goed sociaal medium.
Inderdaad. Het gaat tegenwoordig nergens meer over;

"Volgens de expert kan de afwezigheid van een Facebook-profiel er bijgevolg op wijzen dat men te maken heeft met iemand die niet over een ‘gezond sociaal netwerk’ beschikt en dus misschien wel … een massamoordenaar is."
http://www.jobat.be/nl/ar...-profiel-ben-je-verdacht/

Maargoed; ik doe gelukkig ook niet mee aan al die onzin, en heb ondanks de verwachtingen van de 'experts' zeker wel een 'gezond sociaal netwerk'......alleen niet online.
'gezond sociaal netwerk'. Volgens een marketing medewerker dan zekers :) Nee grapje.

Onder een gezond sociaal netwerk versta ik vrienden die elkaar ook echt kennen. elkaar helpen met een vloertje leggen, verjaardagen samen vieren etc.

Ik denk dan ook maar dat ons netwerk gezonder is koosgrandioos, alleen een stuk kleiner. :)
Haha serieus? "Buiten de belevingswereld van de normale mens" ..??
Volgens mij zit er nog altijd een groot verschil tussen virtueel contact en persoonlijk contact.

Allemaal leuk en aardig die sociale netwerken, maar het blijft weinig anders dan wat berichtjes typen en foto's posten. Het kan een harstikke leuke aanvulling op je sociale leven zijn, maar veel meer ook niet. Je echte vrienden zal je toch in het echt willen zien.
Met mensen die verder weg wonen of waar je wat minder bevriend mee bent kan je via Facebook wel mooi in de gaten houden, maar of dat nu zo noodzakelijk is.. Ga er liever eens mee praten als je ze tegenkomt! Ook wel zo leuk als je dan echt wat nieuws van ze hoort ipv dat je bij alles zegt 'Ja dat zag ik al op je facebook'.

Zelf heb ik geen Facebook en heb ik echt niet het idee dat ik het per se nodig zou hebben ofzo. Ik heb sinds een maandje of 4 wel Whatsapp, dat is al minstens 10x zo nuttig. Je wilt immers al die onzin in de groepswhatsapp met je vrienden niet missen ^^.

Het heten wel sociale netwerken te zijn, maar zijn ze echt zo sociaal? Ieder wereldvreemd en vriendloos persoon kan een account aanmaken en iedere zaterdagavond foto's van andere mensen bekijken en berichtjes plaatsen, maar degene zonder facebookaccount die op zaterdagavond in de kroeg staat met zijn vrienden heb ik op sociaal vlak wel wat hoger zitten.

Die 5 dagen carnaval van vorige week zijn me heel wat meer waard dan heel dat Facebook bij elkaar.
Heerlijk zoals men zich aangevallen voelt, heb blijkbaar toch een juiste snaar geraakt.

Zoals ik in m'n oorspronkelijke bericht al zei, natuurlijk is het geen verplichting. Maar je mist wel dingen. Mensen gaan er vanuit dat je de Facebook updates leest en gaan dus niet meer iedereen apart bellen of e-mailen als er iets belangrijks gebeurt.

Natuurlijk kun je blijven dwarsliggen (en dat zeg ik express zo, omdat net iets teveel mensen net ietsje te trots uitleggen dat ze toch echt geen Facebook nodig hebben), maar als iedereen in een auto rijdt begin je straks niks meer met je paard en wagen.

Natuurlijk snap ik het wel dat mensen iets tegen Facebook hebben, maar netwerksites in het algemeen ontkom je gewoon niet meer aan. Accepteer het gewoon...
Er valt prima te ontkomen aan netwerksites. Ik doe niet anders. En dat is geen dwarsliggen, dat is een bewuste keuze. Net als een keuze om (inhakend op jouw voorbeeld) niet met de auto te gaan maar juist met de motor, de fiets of met het openbaar vervoer.

Ik zou niet continu updates hoeven te lezen van zogenaamde vrienden. Dat hoef ik zelfs niet van mijn echte vrienden. Dat hoor ik wel als ik ze in het echt spreek.

Jij vindt jezelf nogal belangrijk dat je er vanuit gaat dat iedereen je updates wel leest. Ik denk dat dat wel tegen zal vallen. Sommige mensen hebben zoveel vrienden op FB dat ze de tijd niet hebben om alles bij te houden.
Ik ben het helemaal met je eens. Het zal vast per vriendengroep verschillen maar tot mijn teleurstelling is ook in mijn vriendengroep Facebook DE manier om updates te delen. Dat gebeurd dus op Facebook. Niet per telefoon, niet per SMS, tenzij het dringend is.

En uiteraard zijn er nog fysieke ontmoetingen, en bij die ontmoetingen gaat men niet alles nog eens herhalen. Men gaat er vanuit dat iedereen de updates min of meer gelezen heeft.

Als jij om welke reden dan ook, terecht of niet, Facebook dus niet leest, sluit je dus jezelf wel degelijk buiten. Je bent niet op de hoogte en mist informatie. Andere vrienden zijn wel op de hoogte en voeren betere gesprekken, omdat men up to speed is.

Dat kun je niet leuk vinden. Dat kun je niet erg vinden. Dat kun je krom vinden. Maakt allemaal niet uit, het is voor steeds meer groepen de waarheid.
Dit was volgens mij ook al bekend dat het gebruik van hyves ging afnemen.
Facebook (vind ik) is in meer stukken beter dan hyves,
kwa socialer en ja voor de liefhebbers heb je games en irritante verzoeken.
Ze hadden 3300 servers, dat is nu dus 1 server voor 90 personen :)

[Reactie gewijzigd door epic007 op 18 februari 2013 12:26]

wat een onzin zo veel servers voor zo weinig load :') :') Of de architectuur is zo super slecht uitgewerkt dat het alsnog nodig is maar dat lijkt mij echt sterk.
Recent was dan ook in het nieuws dat Hyves de overcapaciteit wil verhuren.
"Kinderen onder de 15 maken de helft van onze gebruikers uit."

Wat ik me dan afvraag is of dit niet een doelgroep is waar veel minder aan te verdienen valt. Er zijn wel meer bedrijven die zich richten op kinderen, zoals McDonalds. Maar de truc is daar juist dat mama en papa meegaan. De kinderen trekken de rest van het gezin mee. Ook zijn er bedrijven die kinderen in de watten leggen om er trouwe klanten aan over te houden, zoals bij banken waar bijvoorbeeld kinderspaarrekeningen gekoppeld worden aan leuke goodies of gadgets voor kids. Niet omdat die kids veel geld opleveren, maar omdat ze op lange termijn kijken en klanten winnen voor de toekomst.

Bij Hyves zie ik dat niet zo. Ik denk dat de (advertentie)inkomsten relatief laag liggen bij deze doelgroep en dat je de kinderen niet vasthoudt als klant (kijk naar de huidige ontwikkeling van Hyves). Het richten op kinderen lijkt meer een korte termijn strategie om maar enig bestaansrecht te creëren (hoewel dat in financiële zin niet het geval is, afgezet tegen de kosten voor overname door TMG). Wellicht is het tijd winnen in de hoop een nieuw verdienmodel te kunnen bedenken?

[Reactie gewijzigd door Edddd op 18 februari 2013 12:29]

Dat verhaal over kinderen onder de 15 jaar is niets anders dan een wel erg doorzichtige spin op het verhaal om toch nog iets positief te kunnen zeggen.
Feit is: Hyves is aan het afsterven, mensen lopen bij bosjes weg, en Hyves is de controle over dat proces volledig kwijt. Het simpele feit dat het bij de groep onder de 15 toevallig nog niet zo hard loopt maakt die groep nog niet tot een strategisch belangrijke doelgroep.

edit: spelvautje.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 18 februari 2013 13:44]

Helemaal mee eens. Het is gewoon een vrije val. Ik ben te lui om het op te zoeken, maar ik meen dat op het hoogtepunt Hyves iets van 10 miljoen Nederlanders als gebruiker had?

Het feit dat kinderen overblijven is wellicht te verklaren omdat die niet op Facebook mogen, dus ze moeten toch iets. Ik heb een sterk gevoel dat dit een opportunistisch lichtpuntje is, al helemaal niet zo bedoeld.
De groei lijkt er aardig uit met dit soort sociale netwerken. Het heeft zich gestabiliseerd en is nu een vervangingsmarkt geworden waarbij er nog geschoven wordt tussen de netwerken maar er weinig nieuwe mensen meer bereikt worden. Dat Hyves duidelijk in de neerwaartse lijn zit, is niets nieuws. Telegraaf Media heeft daar toen die signalen er al lang en breed waren nog veel te veel voor betaald.

Zie recentelijk ook steeds meer mensen die eerst vrij actief waren op Facebook en Twitter die het nog wel hebben maar er steeds minder mee doen. Beetje de signalen waar de neergang van Hyves ook mee begon. Of dat Google+ nog een beetje aangeslagen is nadat Google het vrij actief is gaan pushen bij meerdere diensten, daar was ik wel benieuwd naar. Denk uiteindelijk dat het hoogtepunt van dit soort sociale netwerken ondertussen wel achter ons ligt en ik ben benieuwd wat er voor in de plaats gaat komen.
meeste mensen kende facebook nog niet toen hyves populair was.
maar facebook is stukken duidelijker en internationaal. en het is dan ook logies om op facebook te zitten in plaats van hyves. hyves heeft niet veel extra te bieden
Zover ik weet bestond facebook nog niet eens in de hoogte tijden van hyves. Als ik me goed herrinner kwam ik op hyves na cu2. Facebook werd pas een paar jaar later openbaar als ik me goed herrinner.
Feb. 2004 - oprichting FaceBook
Sep 2004 - oprichting Hyves
Facebook was eerst alleen intern voor universiteiten etc en niet openbaar beschikbaar. Lijkt me nogal een grote eis voor een social network ;)
Pas vanaf september 2006 beschikbaar voor iedereen, daarvoor moest je een email hebben bij één of andere school.
meeste mensen kende facebook nog niet toen hyves populair was.
maar facebook is stukken duidelijker en internationaal. en het is dan ook logies om op facebook te zitten in plaats van hyves. hyves heeft niet veel extra te bieden
Ja want iedereen in nederland is internationaal georiënteerd bezig op FB. 8)7
Een deel zal het vast zijn maar de meerderheid houdt het gewoon op zijn nederlandse vrienden/familiekring.
"Het aantal Facebook-gebruikers steeg wel, maar minder hard dan voorheen. 60 procent van de ondervraagde Nederlanders, oftewel 7,9 miljoen mensen, maakt gebruik van Facebook. "

Dit is natuurlijk onjuist. "In januari 2013 hebben in totaal 13.740 respondenten aan het onderzoek meegewerkt."

60% van 13.740 is 8.244 mensen. Je kunt bij statistieken niet de resultaten 1 op 1 weerspiegelen op de gehele maatschappij. Misschien zijn er wel 13740 mensen onderzocht via Marketingfacts, een website waar voornamelijk marketing en communicatie medewerkers komen.

60% van de ondervraagde Nederlandse is niet "oftewel 7,9 miljoen mensen".
Onder bepaalde voorwaarden dus wel. Ik heb jarenlang geprobeerd mijn colleges statistiek te verdringen, maar dat gedeelte dat nu nog over is, zegt mij dat dat dus wel kan, zolang de groep die je ondervraagt maar representatief is.

Of dacht jij dat bij polls voor de tweedekamerverkiezingen ook echt dagelijks ALLE nederlanders worden gebeld?
Natuurlijk is dit niet onjuist... Statistiek is iets heel moeilijks, maar je kan uit de informatie die jij aanhaalt helemaal niets zeggen over de juistheid van dit onderzoek. Er is helemaal geen informatie over de groep mensen die ondervraagd is, dus kan je de uitspraken die jij doet niet onderbouwen.

Natuurlijk, >>misschien<< zijn de mensen wel allemaal lid van Marketingfacts, misschien zijn het wel allemaal facebookgebruikers...

Nu is de groep van 13.740 een behoorlijk grote groep, en ze moeten wel behoorlijk selectief geweest zijn bij het kiezen van de ondervraagden willen ze er voor zorgen dat het onderzoek niet correct is uitgevoerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013