Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 82, views: 15.533 •

Softwarebedrijf Unigine heeft nieuwe benchmarksoftware uitgebracht voor de pc. De Valley Benchmark is bedoeld voor het uitvoeren van stress-tests op gpu's. Daarnaast heeft Unigine een nieuwe versie van de Heaven-benchmark uitgebracht.

De Valley Benchmark rendert met behulp van de Unigine-engine een natuurlandschap. Volgens de software-ontwikkelaar kan de gebruiker tot het kleinste detail inzoomen, terwijl het virtuele oppervlak van de vallei 64.000 vierkante kilometer groot zou zijn. Het weer kan door de gebruiker worden aangepast. Bij het renderen van het landschap worden diverse grafische mogelijkheden van moderne gpu's benut.

Primair is de Valley Benchmark bedoeld voor het stress-testen van grafische processors. Dit kan worden gedaan onder Windows, OS X en Linux. Verder stelt Unigine dat de nieuwe benchmark ondersteuning biedt voor 3d-weergave en multimonitor-opstellingen. Naast een gratis versie biedt een 19,95 dollar kostende Advanced-uitvoering ondersteuning voor command line-aansturing. Ook is er een bijna 500 dollar kostende Professional Edition die onder andere de mogelijkheid biedt om op frameniveau analyses toe te passen en om software-rendering te gebruiken.

Naast de Valley Benchmark heeft Unigine ook versie 4.0 van de Heaven-benchmark uitgebracht. Deze crossplatform-benchmark ondersteunt naast DirectX 9 en 11 ook OpenGL 4.0. Nieuw zijn onder andere de toevoeging van benchmarking-presets en het monitoren van de gpu-temperatuur en -kloksnelheid. Ook bevat Heaven 4.0 de laatste versie van de Unigine-engine. Ook van de Heaven-benchmark zijn Advanced- en Professional-edities beschikbaar.

Reacties (82)

Rustgevend!
Weer eens wat anders dan ontploffende hoofden enzo. :D

Zijn de scores dan vergelijkbaar tussen OS-en of gaat dat te ver?
Misschien maar eens proberen op Ubuntu.

Fijn dat Linux steeds serieuzer wordt voor games en 3D.
Wat wel jammer was.. dat je de opbouw van de witte bloemetjes zag. Dat gebeurt in het echt ook niet :) Want in het echt zijn de bloemetjes er altijd... ook op grote afstand.
Dat gaat te veel GPU power kosten. Daarom renderen alle engines de high-detail dingen altijd binnen een bepaalde radius.
Net getest op een i7 920@3,8GHz en een 7970 op de ultra preset met 2x aa en 2560x1440.

AVG fps: 31,2
MIN fps: 10,2
MAX fps: 58,1
Score: 1307

En met de 7970 op 1100/1575MHz.

AVG fps: 36,5
MIN fps: 18,4
MAX fps: 66,9
Score: 1527

Mooie beelden!
net ook maar even benchmark gedraaid op een Phenom2 940 met een 5970 :)

Unigine Valley Benchmark 1.0
FPS: 36.0
Score 1507
Min FPS: 13.4
Max FPS: 67.9

1920x1080 8xAA fullscreen
Preset
Extreme HD

Rondlopen is een beetje saai , en regen zonder wolken is ook een beetje unreal B)
Mzz ik heb hem net ook gedraaid,
maar het viel me op dat de grafics snelheid in het scherm tijdens de bench met het ingebouwd tooltje niet klopt tov msi afterburner...

Ook heeft hij tijdens het draaien van de bench ook een paar hickups.
Scherm stopt even voor een fractie van een seconden.

Ik heb een 670 op water en heb in het begin wat lopen kloten met de bios.
Heb de backup terug gezet zodat hij origineel is. Alleen nu geven 3 verschillende progjes / 3 verschillende waardes aan. vor boost / max

GPU-Z boost => 1046 Mhz
MSI afterburner => 1137 Mhz
unigine valley => 1254 Mhz

Preset Extreme HD
FPS: 41.5
Score: 1738
Min FPS: 14.3
Max FPS: 75.6

Zou iemand anders dit met een 670 ook willen checken?
Voor de rest is het wel een aardige bench :)
Een keer wat anders ipv geweld, nu lekker rustige natuur kliekjes met rustgevende muziek :D


Edit :
Dit merkte ik tijdens een rondje heaven 4.0
Nieuw zijn onder andere de toevoeging van benchmarking-presets en het monitoren van de gpu-temperatuur en -kloksnelheid

Ik krijg de temp / FPS en GPU geheugensnelheid te zien.. geen GPU core snelheid.
Best raar imo

[Reactie gewijzigd door mukkel op 17 februari 2013 14:56]

Vraag me af met welke software de heightmaps gegenereerd zijn. Ben van de graphics niet zo onder de indruk, maar het terrein ziet er erg realistisch uit qua opbouw.
Nou ik heb hem even op zowel Windows als Elementary OS (Ubuntu based Linux OS) gedraaid
en er zit toch nog een dik performance verschil tussen Windows en Linux

hardware: Gtx 690, core I7 3770k, 12 gig ram
ultra preset op 1080p

Windows:
average fps: 81
max fps: 144
min fps: 49

Linux:
Average fps 30
max fps: 51
min fps: 18

Wat ik wel merkte onder Linux is dat hij maar 1 v/de 2 gpu's van mijn kaart gebruikte. Mischien moet ik even onderzoeken of ik Multi GPU werkende krijg onder Linux en zullen de verschillen dan kleiner zijn. Ik ben als Linux fan al tevreden dat het redelijk vlot werkt onder Linux en hoop dat Valve een positieve beweging op gang heeft gebracht!

[Reactie gewijzigd door volar op 17 februari 2013 14:48]

Ik heb het gisteren al even gedraaid en vond het er eerlijk gezegd niet echt denderend uit zien. Ik had (na de Heaven benchmark) iets mooiers verwacht.
Ziet er gaaf uit. De heaven benchmark doet me verlangen naar een nieuw deel van Myst of zo.

Jammer dat dat soort kwaliteits adventures niet meer gemaakt wordt. Althans, ik heb er al lang niet meer over gehoord.
5850 Crossfire:

Unigine Valley Benchmark 1.0

FPS: 42.1
Score: 1761
Min FPS: 18.7
Max FPS: 81.6

Platform: Windows 7 (build 7601, Service Pack 1) 64bit
CPU model: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz (3292MHz) x4
GPU model: ATI Radeon HD 5800 Series 12.100.17.0 (1024MB) x2

Render:
Direct3D11
Mode:
1920x1080 8xAA fullscreen
Preset
Extreme HD
Rustgevend!
Weer eens wat anders dan ontploffende hoofden enzo. :D

Zijn de scores dan vergelijkbaar tussen OS-en of gaat dat te ver?
Misschien maar eens proberen op Ubuntu.

Fijn dat Linux steeds serieuzer wordt voor games en 3D.
Hoewel ik hem niet op linux heb getest merk ik wel dat de opengl versie significant langzamer is dan de direct x versie, zo haal ik waar ik op de direct x versie 39fps op ultra haal maar 19fps op opengl dus om nu te zeggen dat het serieus is voor linux vind ik nog een beetje voorbarig bij deze engine tenminste als hij niet ineens heel veel beter op opengl op linux presteert.

overigens ben ik vooral te spreken over de regen, wolken en wind, die zien er zeker mooi uit. Er zijn dan helaas nog wel pop ins met vegetatie en bomen die ineens beter worden maar ja wie heeft dat niet.

edit: blijkbaar zoals hier boven te zien presteert hij niet echt beter op opengl onder linux. De prestatie verschillen in linux zijn zoals bij mijn korte vergelijking te zien vooral toe te schrijven aan opengl optimalisatie en niet optimalisatie voor linux zelf, onder osx zal ik een vergelijkbare val in prestaties verwachten.

[Reactie gewijzigd door qlum op 17 februari 2013 15:05]

Toch al een paar keer meegemaakt dat het regent terwijl de zon schijnt. Noemt men "duvelkes kermis."
Q9550 @ 3.4 ghz, 4 gig ram :) 7970 GHZ stock / cat 13.1

FPS: 39.6
Score: 1657
Min FPS: 18.6
Max FPS: 76.6

Render:
Direct3D11
Mode:
1920x1080 8xAA fullscreen
Preset
Extreme HD

Komt aardig in de buurt van de 5850 Crossfire setup van hierboven :Y)

[Reactie gewijzigd door Benga op 17 februari 2013 15:10]

Inderdaad jammer maar gewoon nog niet anders mogelijk met de huidige hardware.
Ik vind dit toch al een van de meest indrukwekkende bomen die ik gezien heb.

Ik kan niet wachten tot ik met een tank in deze vallei mag rondrijden }>

[Reactie gewijzigd door dycell op 17 februari 2013 15:19]

i7 2600k @ 4,4ghz
GTX 670 1345 Core 3802 Mem


FPS: 44.1
Score: 1846
Min FPS: 4.8
Max FPS: 86.2
System
Platform: Windows 7 (build 7601, Service Pack 1) 64bit
CPU model: Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz (3400MHz) x4
GPU model: NVIDIA GeForce GTX 670 9.18.13.1396 (2047MB) x1

Settings
Render:
Direct3D11
Mode:
1920x1080 8xAA fullscreen
Preset
Extreme HD


Had wel diverse hikjes waar het scherm even compleet bleef hangen, volgens mij omdat steam nog op de achtergrond aan het downloaden was.
nog een demo die loaat zien wa er allemaal mogelijk is maar weer om te huidlen dat we dit nooit zo in een spel zullen zien.
Ik heb net ook maar gedraait met je benchmark preset extreme hd.
MSI gtx670 PE met i5 750~3.4ghz

Preset Extreme HD
FPS: 41.7
Score: 1743
Min FPS: 20.1
Max FPS: 81.0

custom Extreme HD (anti-aliasing X4)
FPS: 56.6
Score: 2368
Min FPS: 25.2
Max FPS: 111.5

met overclock setting volgens
GPU-Z boost = 1154/MEM 1692
msi afterburner = 1215/MEM 3386 (6772)

Dus vrijwel gelijke score's.

[Reactie gewijzigd door royalt123 op 17 februari 2013 15:36]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013