Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 194, views: 54.762 •

Circa duizend consumenten die menen dat zij teveel hebben betaald voor een tv of monitor met een crt-beeldbuis door verboden prijsafspraken tussen een aantal elektronicafabrikanten, hebben zich inmiddels gemeld bij ConsumentenClaim voor het starten van een massaclaim.

In december vorig jaar kregen zes tv-fabrikanten van de Europese toezichthouder een boete van 1,47 miljard euro opgelegd wegen het maken van verboden prijsafspraken. Philips, Samsung, LG, Technicolor, Toshiba en Panasonic zouden tussen 1996 en 2006 de markt voor cathode ray tubes, de beeldbuizen die een basisonderdeel vormden voor oude crt-monitoren en televisies, hebben verdeeld en onderlinge prijsafspraken hebben gemaakt. In de VS werden om soortgelijke redenen ook een aantal elektronicafabrikanten vervolgd.

Omdat Nederlandse consumenten ongeveer tien jaar lang teveel zouden hebben betaald voor tv's en monitoren, is de belangenorganisatie ConsumentenClaim van plan om een massaclaim in te dienen. Directeur Stef Smit laat aan de NOS weten dat er inmiddels ruim duizend claims binnen zijn gekomen.

Op de site van ConsumentenClaim kunnen consumenten een claim indienen. Daarbij kunnen zij aangeven welk type televisie of monitor zij tussen 1996 en 2006 hebben gekocht. Ook de aankoopdatum en de prijs kan ingevoerd worden. Volgens ConsumentenClaim, die eerder actief was in een massaclaim tegen WorldOnline, bedraagt de door de consument geleden schade circa tien procent van het aankoopbedrag.

Update 13:45: de NOS meldt dat er zaterdag nog eens vijfduizend aanmeldingen bij ConsumentenClaim zijn binnengekomen.

Reacties (194)

Reactiefilter:-11940178+1121+29+30
Dit is gewoon een speeltje van de advocaten, het zijn waarschijnlijk een stelletje ambulance chasers die dit hebben opgezet. Zeggen op te komen voor consumenten en waarschijnlijk vervolgens uit de settlement een meer dan aanzienlijk deel wegsnoepen aan gemaakte uren.

En hoe ga je bewijzen dat je 10 jaar geleden een monitor hebt gekocht? Ik denk dat de helden die nog een bonnetje hebben op 2001 op 3 vingers te tellen zijn.
ik kan er maar weinig van snappen. ze hebben prijzen afgesproken zodat de prijs hoog zou blijven. oke maar hoe zit het dan met andere producten zoals apple,dyson,miele, bose en ga zo maar door. deze fabrikanten spreken toch ook af met winkels wat de prijs moet zijn. als klant kies je er zelf voor. jij koopt het product toch. dus jij ziet de waarde ervan in. deze fabrikanten spreken dan wel niks onderling af.maar door deze afspraken maakt men ieder geval elkaar niet stuk door met dump prijzen te komen en andere producten uit de markt te prijzen. in die jaren waren toch zat andere fabrikanten die hier niet aan mee deden. lagen hun prijzen dan zo anders. ook vind ik het raar dat men iets gaat claimen voor iets wat waarschijnlijk al jaren defect op de vuilnis belt ligt. ik heb ook 2 crts gehad van philips. geen haar op mn hoofd dat ik iets ga claimen. ik vond destijds het product het geld waard....
Als jij vindt dat je een eerlijke prijs betaald hebt, dan vindt je dat. Maar dan hoef je niet de vrijheid van een ander te ontnemen om geld terug te vragen voor deze oplichting.

Bovendien ben ik het ook niet eens met je redenatie dat omdat het ook gebeurt op OEM-->Retailer niveau, het maar moet kunnen. "Omdat iets gebeurt" is geen argument.

Als iedereen zo naÔef zo denken van "Ik heb het er wel voor over", hoeven prijsafspraken ook niet verboden te zijn, immers heeft men het er wel voor over om teveel te betalen in een markt waar je toch niet goedkoper kan krijgen. Er is toch geen keuze, dus waarom zou je het oneens zijn met een prijs he! Als je toch een TV wil, tja, dan maar gewoon de volle mikmak betalen, er is toch geen alternatief!

(Hint: Er was enig cynische in de laatste paar zinnen.)
Serieus ja? Dit moet toch niet gekker worden: Goh meneer Durex, 17 jr geleden rekende u teveel voor uw condooms, daarom zit heel Nederland nu met respectloze kinderen opgescheept, kunt u even betalen voor de schade die zij aanrichten?
Dat 1000 mensen nog bonnetjes hebben van die oude beeldbuizen.
Die claims zullen de consument uiteindelijk toch weinig opleveren, als je namelijk 10% teveel betaald hebt dan is dat over § 1000 dus § 100 en dat bedrijf die claimt wilt ook nog hun deel, dus lijkt me niet dat er erg veel over blijft.
Daarbij is die 10% de uitspraak van een organisatie die er baat bij heeft dat mensen zich bij hun aansluiten. Of de feiten ook zo zijn en of de rechter daar ook zo over denkt betwijfel ik sterk.
Jij begrijpt tenminste dat hier maar een persoon beter van wil worden: dat zelfbenoemde directeurtje.
Ik zal eens kijken of ik nog een oude factuur kan vinden van die "ouwe" die nu in de slaapkamer hangt...een Philips 30PFL9975/12 waar ik in 2004 het niet misselijke bedrag van 2995 euro voor heb mogen betalen (ik wilde eens vooruit lopen in de platte tv trend...door het bedrag pas afgelopen jaar een full hd tv aangeschaft voor een derde van de prijs, bijna twee keer zo groot en 3 keer zo dun...oh ja, een half jaar later waren de prijzen al gekeldert "toen").
Het gaat om beeldbuizen, niet om flatscreens...
Ik moet mij aansluiten bij de mensen die beweren dat de producent z'n prijs niet te laag mag zetten (dus met een winstmarge die wat ademruimte geeft) want als er producenten overkop gaan zal de producent die overleeft (en mss onder de prijs verkoopt zoals bvb chinese PV pannelen door oversubsidiŽring van diezelfde overheid ) de markt inpalmen en zou die uiteindelijk de prijzen kunnen opdrijven (en dus een relatief grote winsmarge nemen door gebrek aan concurentie).

In BelgiŽ heeft men bvb. voor kleinhandel een verplicht winstmarge en dit is om dumpingen onder de kostprijs tegen te gaan en een gezonde markt te creŽren of te houden. Ik ben geen deskundige dus verbeter mij of vul aan als het nodig is.

De markt van die bewuste beeldbuizen was wel verstoord maar het was ook aan de concurentie (er was geen absoluut monopolie!) om dan onder de prijs te gaan van de samenzweerders.

[Reactie gewijzigd door mutmong op 17 februari 2013 13:56]

Ik denk dat we weer eens een stapje te ver gaan. Helemaal wij. We betalen voor een telefoon van 15x10cm zonder problemen § 700,- (en dat kost het echt niet om ze te maken) maar gaan nu lopen zeiken over een te 'dure' tv.

Volgens mij vergeten al deze bloedzuigers.... ja ik noem ze bloedzuigers. Tv is niet van levensbelang. Niemand verplicht je om een tv te kopen. Je ziet een product er staat een prijs op en je koopt het. Je vind het blijkbaar een prima prijs. Je hebt het niet nodig dus je gaat eigenlijk akkoord. En nu zoveel jaar later zie je een kans om 50,- of 100,- terug te krijgen en dan ga je daar maar in mee.
Euhm, niet iedereen heeft een toestel van 700 euro! Daarmee is gelijk je hele verhaal onderuit gehaald!!

Edit: Daarnaast gingen de bedrijven er ook maar ff lekker in mee.
Lijkt nu misschien niet veel als je het per geval bekijkt..50 tot 100 euro ofzo.
Maar doe dat eens keer een 10 miljoen mensen ofzo..kijken wat die bedrijven extra van de mensen in totaal hebben afhandig gemaakt door die onderlinge afspraken.

[Reactie gewijzigd door Daejji op 17 februari 2013 22:05]

Ok. Ik zie dat je niet begrijpt wat ik zeg... Ik zal het je uitleggen.

We staat voor maatschappij. We is niet iedereen afzonderlijk maar we is wel iedereen als geheel. Volg je me nog. Wij (maatschappij) kopen producten omdat we ze willen hebben. De fabrikant maakt iets, hij plakt er een prijs op en als we het kunnen betalen nemen we het mee naar huis. Punt. Je kunt niet achteraf gaan klagen over de kosten want je was het eens met de prijs die ervoor is gevraagd.

Ik gaf de telefoon op als metafoor voor alles wat we kopen wat we eigenlijk niet nodig hebben. Zoals een tv, de nieuwste smartphones of een originele Star Wars poster :)

Wat dit gewoon wederom bewijst is dat wij als bevolking schapen zijn die kopen zonder nadenken. We staan niet vaak stil bij de prijs tegenover wat je nou precies krijgt. Ik doe daar zelf net zo hard aan mee. Het verschil is wel dat ik achteraf niet ga lopen huilen.
Als alles op een eerlijke manier is gegaan dan heb je gelijk.
Dan moet je achteraf niet gaan lopen klagen.
Maar als er onderling prijsafspraken zijn gemaakt, en dingen dus niet zijn gegaan zoals ze horen te gaan, dan is het een heel ander verhaal.

Jij probeert iets "recht" te praten wat helemaal niet netjes is gegaan, mensen zijn onbewust voor de gek gehouden.
Beter dat we weer terug gaan naar echte producten, die gewoon gemaakt kunnen worden, net als mijn 4s of mijn Miele wasmachine, dan zijn we veel beter bezig. Elke keer weer meer rommel dumpen die van af het begin al niet goed is werkt niet!
Weet je waarom dat die producten zo gemaakt worden dat ze niet gerepareerd kunnen worden?
Doordat alles steeds goedkoper moet.

Een fabrikant die nu een zeer gemakkelijk te repareren product op de markt brengt, heeft geen bestaansrecht. Omdat die producten veel te duur zijn.

Het gaat al jaren niet meer om kwaliteit.
Het gaat tegenwoordig om de laagste prijs. Al het andere is van ondergeschikt belang. Helaas.
Jij vind het OK dat iets afgesproken duurder is dan het normaal zou zijn? Apart, tuurlijk je kiest dan zelf om het te betalen, maar dit afspreken is van de zotte.. Als het nu 50% had geweest? Was t dan nog steeds "prima"?? Ben benieuwd naar Uw antwoord.
vind dit iets onzinnigs die mensen krijgen toch hun geld niet meer teruk hebben misschien 30 euro teveel betaald en die bedrijven kijken nu een fixe boete wat de huidige schermen gewoon weer 60 euro duurder maakt waardiir ze het gewoon weer terugverdienen.

doe liever wat al die lcd tv prijzen die manelen kosten nog geen 40 euro maar sommige tv's gaan voor 2000 euro over de balie dat is toch echt van de zotte als je ziet dat er een doodsimpel os inzit en de hardware verder ook reletief simpel is.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 17 februari 2013 15:26]

Bedrijven vallen in het consumentenrecht helaas buiten de boot. Ik heb in die periode tientallen CRT-monitoren aan voornamelijk zakelijke klanten geleverd, voornamelijk Philips met ook Philipsbuizen erin. Daar had ik dus 10% meer winst op kunnen maken of de klant had ze 10% goedkoper kunnen hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013