Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 93, views: 29.906 •

Een van de belangrijkste nieuwe eigenschappen van de PlayStation 4 zal de mogelijkheid zijn om PS3-gametitels streaming af te spelen, claimt The Wall Street Journal op basis van bronnen. Daarbij maakt Sony gebruik van het vorig jaar overgenomen Gaikai.

De komende PlayStation 4 zal games via blu-ray-schijfjes draaien maar ook streaming kunnen afspelen dankzij de Gaikai-dienst, beweert de Amerikaanse krant The Wall Street Journal op basis van eigen bronnen. De streamingdienst zou geoptimaliseerd zijn om de huidige PlayStation 3-games naar de nieuwe console te brengen, om zo backward compatibility te garanderen, schrijft de krant, maar aan te nemen valt dat ook nieuwe titels via de dienst naar de console gebracht kunnen worden. Niet bekend is of de streamingversies van de games goedkoper worden dan de schijfjes en of er mogelijkheden tot doorverkoop komen.

Eerder speculeerden Japanse kranten al dat Sony's komende console Gaikai's technologie gaat bevatten. Sony nam de dienst in juli van vorig jaar over en het concern liet daarop weten de dienst voor gaming en andere online entertainment te willen inzetten. De komst van de streamingdienst naar de PS4 lost een probleem dat veroorzaakt wordt door de vermoedelijke overstap van de Cell-processor, de chip van de PS3, naar een AMD-apu: PlayStation 3-titels zouden daarom standaard niet te draaien zijn op de nieuwe console.

Er doken de afgelopen maanden al veel geruchten op over de PlayStation 4. Deze zou onder andere over een AMD-apu en -gpu gaan beschikken, de controller zou een touchscreen krijgen en er zou Move-functionaliteit ingebouwd worden. Verder werd een prijs van 400 dollar genoemd. De aankondiging wordt aanstaande woensdag tijdens een evenement in New York verwacht.

Reacties (93)

Dit zou een mooie workaround zijn om het probleem met backwards compatibility op te lossen. Ik heb echter nog wel mijn twijfels over de stabiliteit van de streaming gameplay. Je bent niet alleen van servers afhankelijk, maar ook van je eigen internetverbinding. Wat zijn bijvoorbeeld de minimumeisen qua bandbreedte, en wat gebeurt er wanneer je verbinding heel even inkakt?
Als ik Sony was, zou ik er goed bij stilstaan dat als ze met grapjes zoals games niet doorverkopen en 'always connected' komen, de toekomst niet heel rooskleurig zal zijn.

Sowieso, in plaats van ¤60,- vragen (zodat veel meer mensen een exemplaar nieuw kunnen kopen), zou al enorm helpen. Ik merk dat nu ook op tablets, een paar Euro voor een simpel spelletje leg je veel sneller neer dan in één keer zo'n bak geld.

Net als de free-to-play games, waarbij ingame items, of een xp-bonus een paar euro kosten zijn naar mijn idee echt de toekomst.

Overigens, streaming full-HD games zonder lag, daar moet je toch wel glasvezel voor hebben neem ik aan?
Ik denk dat het met een bepaalde buffer zal werken, zo zullen er (verschilt per lijn die je hebt liggen natuurlijk) langere wacht/laad punten zijn om de buffer bij te werken. Mij lijkt dat tijdens het spelen je buffer weer aangesterkt word.
Ik zou niet weten hoe ze anders ''lag'' kunnen voorkomen.
HD tv kanalen zijn meestal slechts 1080i (das minder data dan 720p) en gaan prima hier over een lullig telefoonlijntje hoor, telfort internet.
Een game streamen is toch eigenlijk niks anders dan dat + wat interactiedata heen en weer passen?
Het grootste verschil is, dat tv kijken niet direct(!) hoeft te reageren op jouw input. Ook wel ping genoemd.

Daarnaast, zoals je zegt, tv is minder dan 720p. Games wil ik toch echt in 1080p.
Waarom zou je toch in hemelsnaam oude games willen spelen op een next-gen console?

8)7
Die laadtijden gebeuren op de servers van GaiKai en zullen dus niets te maken hebben met je internetverbinding. De enige data die GaiKai jouw kant op stuurt is de video en audio, en jij stuurt naar GaiKai alleen de input van je controller. Voor de rest gebeurt alles op de servers van GaiKai. Je internetverbinding maakt wel uit voor de resolutie van de video die jouw kant op gestuurd kan worden, maar aangezien de meeste PS3 titels op minder dan 720P draaien zal dit meestal vrij goed gaan. Een ander issue is de lag/latency wat misschien spelen lastig maakt.
Een tv kanaal streamen, tsja hoeveel zou dat zijn? Net niks denk ik, maar vergeleken een game van 20-60gb met flinke rekenkracht zal toch iets meer nodig hebben dan een lullig telefoonlijntje.
Mijn 'phat' kon het toen ook en ik heb GTA gespeeld maar na 1x spelen eigenlijk nooit meer gebruikt. Totaal niet belangrijk voor mij, hoewel het wel netjes staat naar je klanten uiteraard is het belachelijk om daarover te vallen.

Wees gewoon blij met je PS3 en de zekere ondersteuning die Sony daaraan nog geeft ( zie PS2 ).
Nou ik weet de tijd nog toen ik een ps1 had, mappen vol met games. Toen ik de PS2 kreeg had ik zo goed als geen games voor erop, gelukkig werkte de ps1 games..
Maar dat verhaal zal hier niet opgaan lijkt mij? Of zou ik via de ps3 / pc een originele ps3 game kunnen uploaden, en streamen via de ps4? Je gaat denk ik niet opnieuw geld uitgeven aan ps3 games wanneer je de ps4 hebt en ps3 games in de kast.
Zodat je de ps3 op zolder kan leggen en maar een systeem onder de tv nodig hebt. Neemt minder ruimte in.
Het voordeel van streaming games zou moeten zijn dat je high end games kan spelen zonder high end hardware te bezitten. in het geval van de ps4 ontgaat het mij een beetje waarom games streaming tegenover download zouden moeten zijn..
Als deze streamingtechnologie één van de peilers is van de nieuwe console, dan hoop ik dat Sony het ook werkbaar maakt qua reactiesnelheid e.d. Qua bandbreedte lijkt het me in Nederland wel te doen (een 20-30 Mbit moet wel volstaan voor 720p lijkt me), maar qua latency ben ik erg benieuwd. Zou enorm zonde zijn als Sony hoog inzet op deze techniek en dat het dan nergens lekker werkt. Maar ik ga er vanuit dat ze het in elk geval tot op zekere hoogte getest hebben.

Het concept van streaming gaming spreekt me erg aan, afgezien van eventuele technische issues. Je hoeft niet te installeren, geen schijfjes te halen en ik zie het dan voor me als een abonnementsdienst of een schappelijk bedrag per spel. Hardware kan daarmee goedkoper zijn, omdat de rekenkracht op de server zit. Ook op de pc zou me dit best wat lijken. Dus in theorie zie ik hier veel toekomst in; hopen dat het ook (nu al) praktisch is.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 16 februari 2013 12:10]

Leuk kan ik alle spellen opnieuw kopen. Dat is toch debiel. Ik koop wel de nieuwe XBOX.
Dit is denk ik ook de reden dat Sony ervoor wil zorgen dat je games niet door kan verkopen. Misschien kan je straks een keer je PS3 game in de PS4 stoppen, dan "deactiveerd" hij de DVD, en heb je het recht om die game via GAIKAI te streamen naar je PS4. Dan hoef je tenminste ook niet elke keer die dvd blue-ray er in stoppen als je het spel wilt spelen (zoals dat nu is bij de Xbox als je een game hebt geinstalleerd op de harddisk....).
Wat men doet, is eigenlijk niet 1:1 pixel perfecte beelden doorsturen. Maar een lagere kwaliteit.

Moest je echt 1:1 beeld willen, zoals je nu krijgt van je lokale PS3, dan moet je gewoon een vrij zware & dure internet lijn hebben. Ik spreek niet over een 20Mbit lijntje ...

Voor veel mensen, zal dat niet zo veel opvallen. Zeker niet bij bewegende beelden. Maar moest je bij stilstaande beeld de twee vergelijken, dat zou het verschil snel opvallen.

1080i = even veel data als 720p. 1080i is interlacing dat ze doen. Ze sturen in frame a: lijn 1,3,5,7,9,op. En in frame b: 2,4,6,8 op. En door deze samenvoeging, krijg je de indruk van een compleet beeld.

Nu als je 1080 pixels zou opsturen tegen 50%, of 720p tegen 100%, technische komt je dan neer op dezelfde hoeveelheid data.

Je mag ook niet bepaalde zaken verwarren: Als je bijvoorbeeld een decoder box staan hebt, dan stuurt men een gecompresseerde stream door. Beetje zoals iemand je een divx / h264 bestand zou doorsturen, en aan jouw kant in real time de boel geredderd word.

Ik neem aan dat met bij Sony een gelijkaardig systeem wilt doen, want als men ECHT streaming zou doen van het beeld, dan zit je met een mega probleem als je kwaliteit wilt behouden, en zeker als je klanten allemaal verschillende lijnen hebben.

Wat men zal doen, is: Neem de uitput van een PS3 console, stuur deze door een real time encoder, stuur dan dit gecompresseerd beeld door over het internet, op je PS4 word dat dan real time gedecodeerd.

Neem er wel bij, dat ieder commando dat je doorstuurde, eerst van je console -> internet -> ontvanger -> render -> compresseer -> stuur terug -> decodeer -> weergave zal hebben als effect.

M.a.w, games waar je ultra snelle response verwacht ( FPS ) zullen wel eens nadelen kunnen geven, tegenover gamers dat gewoon een locale PS3 staan hebben. Voor alles minder intensief is dat een goede oplossing.

Voor veel van die producten van real time gaming, zie je vaak dat hun demo bij de introductie van hun dienst vaak lokaal gedraaid word ( in hetzelfde gebouw ). Waardoor men tijdens de presentatie een *wow* zie wat die kunnen gevoel geven. FPS games zonder lag input over het internet streamen.
Backwards compatability? Ja maar alleen in het voordeel van Sony. De PSP Go was ook backwards compatible met spellen die op UMD waren uitgekomen, alleen moest je er opnieuw voor betalen.

Dit word waarschijnlijk het zelfde verhaal als de virtual console van Nintendo, je kunt er spellen spelen van vorige generatie consoles, maar je moet ze wel eerst opnieuw kopen.

Maar dan inderdaad met ook nog eens de nadelen dat het niet lokaal draait,
Omdat sommige games legendarisch zijn en zelfs na 10 jaar nog vermakelijk zijn?
Ja en MS loopt niet tegen dezelfde probleem als Sony?, ja tuurlijk joch.
Informeer jezelf meer op deze vlakte voordat je een conclussie trek.
Sony op z'n minst biedt een oplossing voor al die mensen die BC willen.
Ik zou de dienst graag op de PC willen zien. Ik heb geen zin om honderden euros neer te tellen om enkel Ni No Kuni (en misschien Uncharted) te kunnen spelen. Ik vind het al belachelijk dat spellen richting de 60 euro kosten bij release en ik ga er maar in een zeer zeldzaam geval mee akkoord. Maar 100 euro per oeroud spel zal ik nooit doen. Meer spellen kopen hoeft niet voor mij, ik speel al het andere wel op de PC, die ik jaren geleden rond de toenmalige nieuwprijs van een PS3 en die beter presteert, en die met enkele upgrades ook wel het PS4 era door komt. Dan is zo'n console gewoon enorm duur. Uiteraard zou ik bereid zijn voor gaikai te betalen, mits de prijs redelijk is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.