Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 242, views: 78.366 •

Sony Computer Entertainment heeft woensdagavond in New York de PlayStation 4 officieel aangekondigd maar de console zelf niet getoond. De PS4 krijgt een x86-soc en 8GB gddr5 ram. Verder bevat de DualShock 4-controller een touchpad en ondersteunt het 3d-camera tracking.

Sinds Sony bekendmaakte dat het op 20 februari de toekomst van PlayStation zou laten zien, werd al aangenomen dat het ging om de aankondiging van de PlayStation 4. Even na middernacht Nederlandse tijd bleek dat ook te kloppen en kondigde het Japanse bedrijf de vierde PlayStation-console aan. De console zelf werd echter nog niet getoond. Wel liet Sony los dat de spelcomputer eind dit jaar in de winkels moet liggen.

De PlayStation 4-console beschikt over een speciaal voor de console ontwikkelde soc met acht cores op basis van de x86-architectuur. De gecombineerde cpu/gpu zou naar buiten toe een bandbreedte hebben van 170GBp/s en heeft zelf een rekensnelheid van 2 teraflops. Het systeem heeft verder 8GB gddr5-werkgeheugen.

Bij de nieuwe console hoort ook een nieuwe controller. De DualShock 4-controller die Sony tijdens het evenement toonde leek veel op het prototype waarvan vorige week al beelden naar buiten kwamen. Het meest opvallend aan de controller is dat er een touchscreen op zit aan de voorkant en dat er PlayStation Move-functies zijn ingebouwd. Deze worden gevolgd door een meegeleverde 3d-camera. Ook bevat de controller een aansluiting voor een headset, net onder het touchscreen aan de voorkant.

Controller PlayStation4 controller playstation 4 controllerp playstation4

Via de powerbutton op de DualShock 4-controller kan de console in slaapstand gezet worden dankzij een resume-functie. Een tweede custom chip in de PS4 zorgt voor het downloaden van updates in de achtergrond, ook in de slaapmodus, terwijl Sony ook belooft dat gamers sommige spellen al kunnen spelen terwijl de overige content nog wordt binnengehaald van internet.

Met de Share-knop kan bekeken worden welke games vrienden spelen, terwijl ook eigen spelbelevingen terug gekeken kunnen worden, bewerkt kunnen worden en naar anderen gestuurd kunnen worden. Verder zijn er volgens Sony via aanvullende apps koppelingen te maken tussen de PS4 en diverse portable apparaten, waaronder tablets en smartphones. Verder is het mogelijk om live beelden te verzenden tijdens het gamen, terwijl vrienden van onder andere Facebook, live commentaar kunnen geven. Het zou zelfs mogelijk moeten worden om vrienden via internet de controls van een spel over te laten nemen. Verder kunnen PS4-games lokaal gestreamd worden naar de Vita. Sony zou op termijn alle PS4-games hier geschikt voor willen maken, waardoor de Vita de client is en de PS4 de rol krijgt van server.

Zoals afgelopen weekend al uitlekte kan de PS4 ook streaming games afspelen. Dat zal in eerste instantie gaan om PlayStation 3-titels, maar later ook PS1- en PS2-games. De games kunnen dankzij een voor de PlayStation 4 geoptimaliseerde dienst, verzorgd door het door Sony overgenomen cloudgamingbedrijf Gaikai, naar de console gestreamd worden. De naam van deze dienst, PlayStation Cloud, kwam dinsdag al naar buiten, doordat bekend werd dat Gaikai diverse domeinnamen heeft geregistreerd rond die naam. Het is echter de vraag of deze mogelijkheid al bij de launch beschikbaar is. Ook zal de PS4 geen PlayStation 3-titels vanaf een schijfje, ofwel native, kunnen afspelen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)

Reacties (242)

Reactiefilter:-12420229+1176+22+30
1 2 3 ... 7
Social Media zal tegenwoordig in alle nieuwe (innovatieve) softwareontwikkelingen een rol spelen. Zelf ben ik hier niet zon fan van, maar ach waarom ook niet.

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 21 februari 2013 01:07]

Gelukkig wordt de PS4 gespaart wat betreft dingen als facebook integratie. Ik was hier heel bang voor.
Heb je de Killzone demo gezien? Aan het einde van de demo deelde de speler een opgenomen demosessie in één keer naar Facebook.
Waar ik eerder bang voor was, was een Facebook knop e.d. De keuze om zelf te integreren is een stuk aangenamer.
De controller (nieuwe 4) heeft een 'Share' knop...
Inderdaad, dr staat nog net geen Facebook-logo op, maar volgens mij gaat dit precies worden waar nst6ldr (makkelijke naam trouwens :P ) bang voor is. Krijg het hetzelfde mee als met die super geforceerde share functie in Windows 8 die je echt nooit gebruikt (ik met zonder Facebook iig).

Wel leuk dat er eindelijk weer wat gaat gebeuren in consoleland. Ondanks dat ik toch meer een PC gamer ben, kan ik niet bij voorbaat uitsluiten dat er 1 van de nieuwe consoles onder mn tv gaat belanden. Ben toch ook wel erg gecharmeerd van het bank-hang-gamen sinds ik laatst een x360 heb gekocht :)
Share onder Windows 8 maakt het ook mogelijk de data te delen via Email, SMS, Twitter, en elk ander programma welke zich op het betreffende type data heeft geabonneerd.. En als jij de Facebook app niet installeert of later verwijderd dan staat Facebook ook niet in de lijst..

Misschien moet je Windows 8 eens proberen voordat je een van de features probeert af te kraken!
Snap ook die heisa niet. Je kan het toch altijd niet gebruiken als je dat niet wilt. Ook hier wordt je niet verplicht een FB account te hebben om te kunnen gamen. Voor de mensen die het wel willen is het een uitkomst, degene die het niet willen gebruiken het niet , iedereen blij.
Zolang het niet verplichting is is er niets aan het handje.
Wat mij het probleem lijkt is dat er voor delen een toegewijde knop is. De keuze om het niet te gebruiken gaat aan het probleem voorbij. Als je er nl niet voor kiest om het te gebruiken is het een specifieke knop die zinloos op je controler zit.

Bij de PS3 zit de deel-functie onder de PS knop. Waarom dan persee bij de nieuwe controler een aparte knop hiervoor aanmaken?

Mij klinkt het meer hip, dan functioneel en daardoor een zinloze toevoeging.
Misschien is er een grote groep die wel baadt heeft aan die knop. Als het niet aanslaat bij de ps4 gamers , zal de knop er waarschijnlijk bij de ps5 er niet meer opzitten.
Als je er nl niet voor kiest om het te gebruiken is het een specifieke knop die zinloos op je controler zit.
En wat is daar het probleem van? Er zitten op zoveel devices knoppen die ik nooit gebruik, maar wellicht een ander wel. Het is niet zo dat het apparaat opeens veel duurder is vanwege dat ene knopje.
Ik lees ook uit het artikel dat de share knop meer bevat dan alleen social network sharing.
Met de Share-knop kan bekeken worden welke games vrienden spelen, terwijl ook eigen spelbelevingen terug gekeken kunnen worden, bewerkt kunnen worden en naar anderen gestuurd kunnen worden.
Er staat niet bij dat dat bekijken, bewerken en delen via een bepaald social network gaat, dus ik denk dat het default gewoon via PSN gaat (zoals dat nu ook al op de PS3 mogelijk is). Wellicht wordt daarbij de mogelijkheid voor andere netwerken nog uitgebreid, maar de integratie met FB was er bij de PS3 ook al.
Maar waarom zou de Share functie in PS4 geforceerd zijn? Je zal heus niet verplicht worden om je clips op te nemen, maar kan me inbeelden dat velen dat zeker gaan doen met de aankomende CoDs en BFs.
Waar mee je live kan broadcasten en niet voor facebook
De Share knop is geen Facebook knop, en je wordt niet verplict om het te gebruiken. Het is bedoeld om je gameclips op te nemen, en als je ervoor kiest, uploaden naar social media.
Dan heb je niet goed opgelet.. facebook en ustream integratie in de PS4....
Omdat je ziet dat er zoveel tijd en focus in dat social gaat, dat er maar weinig aan echte vernieuwing in games zelf wordt gedacht. Simpel.
Inderdaad, ik zou graag zelf de keuze willen maken hoe ik dat kan delen (Google+, YouTube, Twitter, Facebook etc).
De PlayStation 4-console beschikt over een speciaal voor de console ontwikkelde soc met acht cores op basis van de x86-architectuur. De gecombineerde cpu/gpu zou naar buiten toe een bandbreedte hebben van 170GBp/s en heeft zelf een rekensnelheid van 2 teraflops. Het systeem heeft verder 8GB gddr5-werkgeheugen.

Leuk, maar over welke "smaak" hebben we het dan ?
Intel / AMD / IBM / Nvidia / Arm.* / Etc ?

@hieronder:
Dank voor de info.
Het betreft dus een AMD met 8 Jaguar Cores + een nog onbekende AMD GPU.
(geschikt voor 4K Ultra High resolution Gaming 3840X2160)
Imho had dit in het artikel van tweakers moeten worden vermeld.........

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 21 februari 2013 01:36]

AMD met GDDR5

Aardig artikel
http://www.xbitlabs.com/n...echnologies_4K_Video.html

[Reactie gewijzigd door BasNation op 21 februari 2013 01:12]

alles AMD. CPU en GPU.

Dit zijn de veel eerder gelekte specs van de devkit:
System Memory: 8GB
Video Memory: 2.2 GB
CPU: 4x Dual-Core AMD64 "Bulldozer" (so, 8x cores)
GPU: AMD R10xx
Ports: 4x USB 3.0, 2x Ethernet
Drive: Blu-Ray
HDD: 160GB
Audio Output: HDMI & Optical, 2.0, 5.1 & 7.1 channels

Naar nu blijkt is het geheugen een GDDR5 pool van 8 GB. Voor de rest lijken deze specs t ook te gaan worden

[Reactie gewijzigd door chimnino op 21 februari 2013 01:49]

Dat zal waarschijnlijk Intel of AMD zijn.
IBM maakt -voor zover ik weet- geen x86 chips meer, Nvidia maakt arm-processoren en 'arm' is op zich zelf geen bedrijf maar een processor architectuur.
@Lye : Er werd duidelijk gezegd dat het om een APU gaat; je kunt er dus van uit gaan dat het een AMD processor (dus APU) gaat worden aangezien zij deze term gebruiken voor hun producten.
Ik heb de livestream niet gezien, ik baseerde mijn reactie op dat wat in het artikel staat ;)
De processor is een AMD, maar of dat heel veel zegt is natuurlijk maar de vraag. Hij blijft speciaal gemaakt voor de PS4.
@Patriot : De GPU is overigens een RadeonHD op steroïden ;-)

Al met al zijn het interessante specificaties. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat het mogelijk is daar Windows op te zetten. Je kunt er gif op innemen dat dit vroeg of laat wel een keer gaat gebeuren.
Lijkt me interessanter hier linux op te draaien als een soort van 'Steam Box'. Nu ik er even over na denk lijkt mij dit wel echt super.

[Reactie gewijzigd door True op 21 februari 2013 03:16]

@True : Windows 7 draait veel soepeler op AMD hardware dan Linux. Ik ben al sinds vele jaren met Linux bezig en heb nog geen enkele distro gevonden die vergelijkbare prestaties neerzet.

Het leek er even op dat Fedora 18 het ging redden, maar die liet het weer op andere punten afweten zoals de waardeloze (door Fedora aangepaste-) Gnome-GUI. Gewoon niet werkbaar.

Met Windows 7 + XBMC heb je met de PS4 een volwaardig mediacenter dat ook nog over een bluray drive beschikt.
Ach ja, dan moeten we 'Big Picture' van Steam maar aanzetten op Windows :D
@True : het zou natuurlijk het mooiste zijn als beide besturingssystemen vloeiend zouden draaien. Dat maakte de PS4 nog een stuk werkbaarder.
Tsja, altijd leuk om te proberen, maar de PS3 was aardig lawaaierig. Voor een mediacener wil ik liever een stil systeem.
@titan_fox
Ubuntu 12.10 draait op m'n AMD FX-8120 toch écht een stuk soepeler en sneller dan W7, wel met een nvidia GPU, Hiervoor een Radeon (weet neit meer wat voor een) erin gehad en dat liep ook lekker maar nvidia loopt nét iets lekkerder.
Ik vraag me af, hoe Sony met x86 hardware denkt de hackers tegen te kunnen houden. Ze hadden met de PS3 natuurlijk een voordeel door die IBM cpu. Met x86 hardware is het makkelijker om het ding te kraken? Ben een leek op dat gebied, maar vroeg het me af!
@DeerDitch : De APU wordt speciaal voor de PS4 ontwikkeld. Het zou dus goed kunnen dat er een instructieset wordt toegevoegt die op hardwarematig niveau voorkomt dat jij niet-originele code af kunt spelen.

Maar ja, ook de PS4 zal vroeg of laat worden gekraakt. Misschien heeft Sony er ook minder moeite ingestoken deze keer omdat ze toch weten dat hackers des te fanatieker worden naarmate de uitdaging groter is.

Ik hoop in ieder geval dat de hack niet te lang op zich laat wachten. Sony heeft de neiging om haar hardware veel te sterk te beperken qua mogelijkheden. Kijk maar naar de video- en audiocodecs die de PS3 ondersteund ... gewoon om te janken.

Zeker vanwege het feit dat er gebruik gemaakt wordt van een x86-x64 APU maakt het een aantrekkelijk platform voor o.a. Windows applicaties, waardoor de mogelijkheden vrijwel eindeloos zijn.
Kijk maar naar de video- en audiocodecs die de PS3 ondersteund ... gewoon om te janken.
Helemaal mee eens! Ik heb op een gegeven moment maar die PS3mediaserver op m'n computer geinstalleerd om zo video's af te spelen, want het was echt dramatisch om het native te doen...
Toch hoop ik dat ze de hardware niet al te veel beperken, maar het mogelijk maken om bv diverse apps te installeren. Vanuit de community zou er dan toch voldoende interessant materiaal uit moeten komen...

Maar goed... et blijven Japanners. (Niks tegen die mensen, maar West-Europees vs Japan is toch een groot verschil qua mentaliteit/cultuur).

In ieder geval een leuk kado voor rond de feestdagen!!
Deze stream is inderdaad geweldig! Geen lag + HD :)
En dan te bedenken dat je dan een HD game streamed zal spelen ...
Ja, in 2035 mischien of in het Lab van sony op een dedicated fiber netwerk mischien maar hier in NL in 2014 gaat dat echt niet vlekkeloos lopen, Daar durf ik geld op te zetten !
Dat ligt eraan wat je onder streamed verstaat. Is het een echte stream zoals een video of worden op de achtergrond blokken met data gedownload en dat deze klaar staat zodra de gebruiker/speler er aan toe is. Een bepaald level bijvoorbeeld, of wereld. Via voorspellingstechnieken is dan redelijk tot exact te bepalen wat je hierna nodig hebt. Voordeel is dat je HD niet zo snel vol zit, het spel beter uitgebreid en aangepast kan worden.
Nadeel, je moet geen datalimiet hebben.
De servers van Sony zullen een factor 10 sterker zijn dan die van de onthulling vandaag. Daarbij, gisteren keken meer dan 1 miljoen mensen(alle streams opgeteld) naar de event.
Ik kon het niet laten, maar even een c/p:
#PS4 FB-powered so you can share your trophies w/ FB friends. WHICH IS GREAT CUZ ALL YOUR FARMVILLE TROPHIES WEREN'T CROWDING MY FEED ENOUGH
Daarnaast lijk de controller iets robuuster te zijn dan de vorige DualShock controllers. Ik ben benieuwd hoe ze in de hand liggen, zeker als mijn zoontje een keer de PS4 wil gebruiken. En op wat voor medium worden die PS4 spellen uitgebracht aangezien de oude PS3 games niet te gebruiken zijn? Bluray discs? Of wordt het een online aanschaf zoals bij Steam?
Right, dat is dus of een noob, of zeurt gewoon om te zeuren. Klik één keer bij zo'n ding dat je die zooi van farmville niet wil en het is voor altijd weg.
Trouwens, ik kreeg tijden geleden al psn trophy updates van mensen in mijn fb te zien (en heb die toen dus ook geblockt).
@Outerspace : De games zullen gewoon op bluray schijfes uitkomen. PS3 games zullen gewoon niet werken omdat die voor Cell architectuur zijn geschreven. Je zult waarschijnlijk een foutmelding krijgen zodra je een PS3 disk invoert.

Ik bedoel; als je 64-bit applicaties op een 32-bits Windows wilt gebruiken zul je veelal ook de melding krijgen dat het geen geldige win32-toepassing betreft.

De controller ziet er interessant uit. Ben niet zo te spreken over dat touchscreen. Maar als ze beter in de hand liggen dan voorgaande dualshock controllers ben ik blij.
Blu Ray waarschijnlijk nog, met de mogelijkheid tot streamen van games via Gaikai
De PS4 zal een bluray disc drive hebben, logisch ook. Het is nog veel te vroeg om online only te gaan en bluray is nog geen marktleider op disc landschap.
Hij kan het schijfje wel "lezen", maar de software zelf niet draaien.

Wat dus wel kan is dat hij het schijfje als "certificaatsleutel" ziet, en je de game dan alsnog kan streamen/downloaden en spelen in een voor de PS4 geschikte versie.

Nu is het wel de vraag of dit met alle titels kan, of alleen met de populaire...
Eigenlijk shokkend weinig innovatief. En dan ook nog nieteens backwards compatible.
Nu maar hopen dat de nieuwe XBox interessanter wordt!
Ik vind het anders behoorlijk interessant. Streaming, een vriend die je game kan overnemen. Geen laadtijden zeiden ze ook kort dus gelijk spelen en de support van zoveel devices. Ook het WIIU gedeelte erin. Niet initiatief misschien maar wel erg leuk!

Ik ben in elk geval onder de indruk vooral Kill Zone ziet er heerlijk uit :)

[Reactie gewijzigd door arjentjuh op 21 februari 2013 01:14]

...eh?

Ik heb zelden zo'n zure sarcastische comment gelezen over iets wat geheel optioneel is en voor veel mensen een welkome toevoeging is.
Waarom, hij heeft toch gelijk ....
Een console koop je om te gamen, PUNT !

Laten we niet net doen alsof iedereen op een IT campus woont en al helemaal niet hier in NL lopen we voorop met bandbreedte.
Je hebt dus ALTIJD internet nodig om te gamen en een serieuze verbinding wil jij een HD game in realtime kunnen spelen.

Sorry, ik geloof er niet in.

Noem mij nu eens 1 toepassing waarbij wij op dit moment echt goed gebruik van serieuze HD streaming wat bij iedereen vlekkeloos werkt ... En bedenk dan dat het 2 way is want jouw controller input moet realtime verwerkt worden en gedeeld worden.
Klinkt cool, maar in het echt zal het mijn inziens nu niks worden.

Daarbij, gaat PSN dan wel probleemloos werken ? Leuk als je dan wilt gamen.
Sorry, maar volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt:
  • Ja, wat betreft internet verbinding liggen we aardig bovenaan ten opzichte van de rest van de wereld.
  • Je hebt niet altijd een internet verbinding nodig om te gamen: het betreft video streaming voor vrienden of het publiek, niet de games zelf. Die zijn nog altijd met optische media of via download te spelen.
  • Er zijn aankondigingen geweest over het uitbreiden en stabiliseren van PSN, geef ze de kans.
Je moet je duidelijk eens gaan verdiepen in de materie voordat je van die wilde beweringen maakt, anders wordt je zoals nu op al je aangehaalde argumenten neergesabeld.
Dus omdat we niet de snelste zijn, is het niet toereikend voor deze optionele functie. Okay, cool.

Je leest gewoon niet dus ik weiger hier verder mee te gaan. Jij je zin.
@NotSoSteady : Voor sommige mensen is het ook nooit goed. Sony heeft flink geïnnoveerd met de PS4. Het is een optionele optie en een geheel logische stap in het huidige tijdperk. Alles hangt met elkaar in elkaar, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken ?
Laadtijden hangen niet alleen af van de console, maar ook van je eigen verbinding!

Het is niet echt iets dat ze 100% controle over hebben....

En wat ik gezien heb konden ze ook gewoon in hun PS3 stoppen (die kon het allemaal aan)

Ja, de console is sterker, maar qua software kon de PS3 dit ook wel aan. Gewoon een deftige update en de PS3 heeft alles wat de PS4 heeft :)

[Reactie gewijzigd door Dragunov op 21 februari 2013 02:44]

@Dragunov : Mja, ik hoop wel dat deze streamingdienst vlotter gaat werken dan PSN. Hoe vaak heb ik het niet gehad dat ik gameupdates moest downloaden van honderden megabytes (of zelfs gigabytes) met een snelheid van nog geen 100 KB/sec op een 60 Mbit coaxverbinding ...
Vreemd dat jij die performance ervaart op PSN. Iedere keer wanneer ik wat download, komt het met Megabits per seconde binnen.
dat probleem had ik ook met een 120Mbit verbinding die ik via nieuwsgroepen wel vol trek. Probleem zit 'm in de belabberde wifi-prestaties. Als je er een ethernetkabel aan hangt gaat t vele malen sneller.

Overigens hebben de verschillende uitvoeringen onderling ook best verschillen in performance. Ik heb een van de eerdere 40Gb modellen en die is aanzienlijk trager dan de 60Gb versie en vele malen trager met laden dan de nieuwere series. (laadtijden in-game over dezelfde verbinding).
@musiman : Dan heb je het goed. Ik heb zulke snelheden nog nooit gehaald. Het ligt in ieder geval niet aan mijn netwerk, want de overige apparaten halen wel volledige downloadsnelheden.

@ReMMerSB : Mijn hele netwerk is bekabeld met CAT6 SSTP netwerkkabels. Alle data gaat vliegensvlug door mijn netwerk. Snelheden liggen gemiddeld bij zo'n 35 MB/sec (wat waarschijnlijk de maximale snelheid is die de HDD's in mijn NAS kunnen halen). Alleen het PSN gedeelte blijft zoals gezegd achter.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 21 februari 2013 15:16]

De PS3 is met zijn krachtige Cell wel tot meer in staat. Maar crossplatform doen daar niks mee. En de meeste games zijn meer GPU afhankelijk. maar de GPU is nogal achteraald. En die 256MB en 256MB sys/ vidmem is al helemaal een handicap.

Ik zie dus een apparaat met moderne spects en alle huidige achteraf features nu geintergreerd als een 2.0 versie. En nu 8GB Uma.

Maar nog niet alles is helemaal bekend. Dat komt nognmet de tijd.
Eigenlijk shokkend weinig innovatief. En dan ook nog nieteens backwards compatible.
Nu maar hopen dat de nieuwe XBox interessanter wordt!
Hoeveel informatie heeft Sony vrijgegeven dat je die conclusie kunt trekken? Volgens mij lang niet genoeg, ze hebben hem niet eens laten zien.

Sony is zelden backwards compatible. Dat weet je op voorhand eigenlijk al.
Who cares over backwards compatibillity.
Snap die heisa niet zo want iemand die dat persee wilt zet immers toch zijn PS3 aan.
Iemand met een PS4 zal echt niet PS3 games gaan aanschaffen om die te spelen tenzij die al een PS3 console heeft staan.

We hebben het al jaren gezien, gamers spelen nauwelijks oudere gen games op de nieuwere machine. De meesten gebruiken daarvoor hun oude vertrouwde console.

Echte onizn mijn inziens en niet meer van deze tijd.
Het probleem is dat je console niet het eeuwige leven heeft... Maar ik kan mezelf hierin tegenspreken, want een van mijn xbox1's is al meer dan 10 jaar oud, en mijn 360 elite is van Juli 2009.

Ik speel wel degelijk veel oude gen games met vrienden via naar de xbox geporte emulators als snes9x, xneogenesis, die spelcomputers, en de games, zijn niet meer in de handel en kun je niet of HEEEL moeilijk/duur opnieuw kopen.
Het spelen via emulatoren heeft niks te maken met backwards compatibility van Xbox720>Xbox360 of PS4>PS3

Emulatoren zal je sowieso altijd op de PC kunnen blijven spelen, tot in lengte van dagen.

Een Xbox360 of PS3 die je nu af en toe zal aanzetten voor die paar games zal het nog gerust 10 jaar doen hoor, Mijn Snes, Megadrive, PSX en PS2 doen het nu ook nog prima.
xbox zal qua hardware niet ver afwijken vanwege game development maar andere features kunnen het natuurlijk wel beter maken
@EgMaf
De PS3 tikt op een Cell processor. Dit word X86_64 (compatible). Succes om code voor een Cell CPU te draaien op een X86_64 machine zonder dikke emulator (die dus de performance de nek omdraait).

jezelf even inlezen VOORDAT je een (stomme) comment plaatst is gewenst.
Hoelang gaat het nog duren eer ze die PlayStation tonen...
Mja, raar dat ze met de controller begonnen. Overigens ook pas na een lange tijd. Dan had een mooie tafel met de console en de controllers die ze nodig hebben al een stuk beter geweest.
@Martinspire : In de presentatie werd er meermaals gesproken over het feit dat alle getoonde games op "prototype" hardware draaiden. Kortom; er is waarschijnlijk nog geen definitief ontwerp.
Precies, het kan nog alle kanten op gaan.
Deze release is puur een marketings tool om eerder als MS iets aan te kondigen en om dan te kunnen zeggen dat Sony als eerste de 4e gen Console heeft.

Let op mijn woorden, MS heeft als eerste de 4e gen console op de markt !

Leuke plannen deze PS4 maar mijn inziens nauwelijks echt uitvoerbaar.
@Bomberman71 : Er wordt overigens ook enkel gesproken over een 8-core APU. Welke type dat is, is nog niet definitief. Het is goed mogelijk dat de uiteindelijke APU krachtiger is als diegene die in de developerkits zitten.

Laten we eerst maar eens afwachten hoe het complete apparaat er straks uit ziet. Zoals ik al in een ander artikel aangaf zijn benchmarks niet altijd even representatief.
Hardware is leuk maar niet zaligmakend, het zal mij persoonlijk jeuken.
Laten we eerlijk zijn mensen, de PS3 had betere specs als de X360, dat is een feit !
MAAR de console valt of staat met de software en ook dat is een feit.
We hebben gezien dat de PS3 de X360 niet echt heeft kunnen aftroeven en ook met de PSV (Vita) is dat nu het geval. Een mega sterke handheld maar vrijwel niemand is er tevreden mee vanwege het gebrek aan goede games.

Vergeet niet dat mede de sterke specs (met lastige programeer technieken) er debet aan is dat men niet graag dedicated games voor de PS3 maakte.
Dus heel veel ports en dus niet of nauwelijks winst tov de X360.
@Bomberman71 : Daar heb je zeker een punt. Ik heb veel op mijn PSP gespeeld voordat ik deze uiteindelijk vorig jaar heb verkocht. Over de Vita was ik aan het twijfelen maar het ontbrak inderdaad aan goede titels (in mijn interessebereik).

Het zou me ook niet verbazen als de opvolger van de Vita net als de PS4 over een x86 processor gaat beschikken. Op die manier is het ontwikkelen stukken makkelijker en zal "crossplatform" gamen vloeiender verlopen. Dit is een van de visies die Sony op dit moment heeft, dus ik ben benieuwd of ik gelijk ga krijgen :-)
Waarschijnlijk tonen ze de PS4 hardware op E3 maar ik hoop iets vroeger. Ik vind het niet erg, we weten dat de doos de getoonde graphics en games kan weergeven, Sony kennende zal de hardware iets heel moois zijn. :)
Hopelijk gaat die er wat mooier uitzien dan de PS3. Vreemd, want veel Sony producten zien er helemaal niet verkeerd uit.
De eerste PS3 zag er anders heel sexy uit, tis dat ze daarna kosten gingen besparen dat de Slims er minder uitzagen.
Zou me niets verbazen als dat pas de E3 wordt. Sony had nu alle aandacht voor zichzelf om het aan te kondigen. Microsoft moet nu hoogtswaarschijnlijk ook het e.e.a. gaan doen (aanpassen, upgraden, whatever...).

Ik denk dat we op de E3 voor het eerst pas de PS4 te zien krijgen, en dat daar ook de nieuwe Xbox te zien zal zijn.
Nu aanpassen is te laat, de hardware specs liggen vast, de consoles komen over een maand of 8 uit.
Ok heb mijn bericht aangepast. Dat faalt best dat ik mijn ps3 games net zo goed weer ergens op kan bergen en opnieuw kan aan gaan schaffen voor de ps4? zucht.

[Reactie gewijzigd door brandmannetje op 21 februari 2013 01:21]

Dit staat onderaan het nieuwsbericht. Je moet dus ook de PS3 games opnieuw 'aanschaffen'.

Vraag mij ook af of hij deze keer geen ¤599,- gaat kosten.
Sorry, maar waar lees je dat je je games opnieuw moet aanschaffen? Ik kan me niet inbeelden dat je de PS3/PSN games die al in je downloadlijst staan opnieuw moet aanschaffen, dat zijn eerder praktijken die Nintendo doet. PSP/PS1 games kan je ook op je Vita spelen.
Maar die zijn op instructie niveau hetzelfde. Alle ps3 games moeten opnieuw gecompileerd worden voor de nieuwe PS4, dus willen bedrijven daar gewoon geld voor zien.
@brandmannetje : De PS4 beschikt over x86 architectuur. Hoe lang denk je dat het duurt voordat een paar slimme koppen met een PS3 emulator op de proppen komen ? Er zijn al enkele PS3 emulatoren voor Windows maar die verkeren nog in de alpha-fase.

Ik denk dat de PS4 dit soort ontwikkelingen in een sneltreinvaart zal zetten omdat er vraag naar zal zijn. Er zullen niet veel mensen zijn die er op zitten te wachten om PS3 games nog een keer te gaan kopen via de PS Store.

Het mag natuurlijk niet, maar door dit soort acties zal Sony zich weer de nodige ellende op de hals halen...
Opzich lees ik in het artikel niet dat ze opnieuw gekocht moeten worden, alleen dat ze niet werken. Het zou 'chique' zijn als Sony herkent da tje een valide PS3 'schijfje' hebt, en vervolgens de PS4 -versie gratis voor je download...

Maar dat zal wel een droom zijn
@Luxx : Ik ben ook bang dat dit in de categorie "wishful thinking" valt. Tenslotte leggen ze de verkoop van 2e hands spellen ook aan banden. Waarom 1x laten betalen voor een game als mensen dom genoeg zijn om een game nogmaals te kopen voor het nieuwe platform ?

Zo blijven we aan de gang. Ik denk dat velen het met mij eens zijn als ik zeg dat consolegames sowieso al schandalig duur zijn en dat mensen echt niet zitten te wachten om nog een keer te dokken.
Jij snapt het tenminste ! Dat onzinnig geleuter over backwards comp. enzo.
Net alsof mensen oude PS3 games nog gaan gamen op een Next gen. In de praktijk komt dat nauwelijks voor.
Zet gewoon je oudere console aan, klaar.
Nee hij snapt het helemaal niet, en jij ook niet. Ik heb een vracht PS3 games waar ik nog niet klaar mee ben maar wel een oude vette PS3 hard op weg naar z'n 3e YLOD. Die doet het volgend jaar echt niet meer.

Neem WipEout HD, heb ik zowel als DL en op disk. Helemaal verslaafd aan, ik moet enkele keren per week Supersonic speed in Zonemode halen anders gaat het niet goed. De studio is gesloten en een WipEout game voor PS4 is onwaarschijnlijk. Wil ik volgend jaar m'n fix nog krijgen dan heb ik dus BC nodig. Dat m'n PS4 die schijf niet kan draaien, ok, maar dan wil ik wel als dubbele eigenaar die game gratis vanuit de cloud kunnen spelen, en niet opnieuw moeten kopen.

Dus daarom BC. Hoe weet ik niet, bv via mijn PSN account of misschien kan een PS4 de schijven van PS3 niet lezen maar wel authenticeren, maar ik zou graag zien dat ik als trouwe dubbele eigenaar de game niet nogmaals voor PS4 hoef te kopen. Dat is leuk voor nieuwe klanten die nu besluiten dat PS3 games toch wel leuk zijn, maar niet voor hen met een boatload aan exclusives waar ze nog lang niet klaar mee zijn terwijl hun PS3 wel aangeeft bijna klaar te zijn. Heel simpel eigenlijk.
PS3 is een Cell processor, PS4 is een X86 processor.. voel je 'm al aankomen?
8GB GDDR5, waarom bestaat dit niet voor consumenten gebruik, het lijkt me dat de Trinity APU's hier veel baat bij zouden hebben tov DDR3.
GDDR5 is meer bedoeld voor hoge bandwidth, maar is over het algemeen vrij traag. Perfect voor GPUs, minder goed dan DDR3 voor 'normaal' gebruik.
Ik volg het al vanaf het begin, echt geweldige dingen mooie games maar voor mij zijn de games nog niet echt van SODEJU dat is nou nieuw. Nee, nog niet speciaal helaas. Het systeem al wel! :) De live stream is alleen heel erg slecht, helaas :(
heb hem maar van 720p afgehaald daar zat de meeste lag nu doet hij het prima of kan ook zijn omdat ik via andere site kijk.
@CristianSchriev : Ik wacht vooral op een nieuwe Uncharted, Just Cause, Assassins Creed en een nieuwe Elder Scrolls.

Ik vond Watchdogs er super uitzien. Mooie graphics en gevarieerde gameplay. Die titel zie ik zeker wel zitten.
Heel gunstig dat Playstation naar een X86 omgeving komt. Met name eigenlijk voor het PC game platform. Developpers kunnen de game-engines voortaan gewoon in X86 code schrijven, en hierna alleen nog optimaliseren voor Windows/Linux/OSX en Playstation4
Dit bespaard een hoop tijd, dus ook kosten (zullen we wel niet terugzien in de verkoopprijs), zodoende dus ook meer mogelijkheden voor de kleinere software huizen.
Voor AMD kan dit ook goud worden, PS4 games worden geoptimaliseerd voor AMD GPU's, daar kunnen PC gamers (met een AMD kaart) wellicht goed van profiteren.

Ziet er naar uit dat er weer leuke tijden aankomen!
Ligt het aan mij of hadden ze naar x64 moeten gaan? Of ben ik nu ergens anders mee in de war?
Games worden over het algemeen nog op een x86 architectuur geschreven, ook voor PCs.
Het is zeer waarschijnlijk ook gewoon een 64-bits processor. Dat valt echter ook nog gewoon onder x86 (x64 is een afkorting van x86-64).
met 8GB ram *moet* het bijna wel een 64 bit processor zijn....
Nee hoor, PAE doet wonderen
X86 is machine taal groep. 8bit 16bit IA32 AMD64 x86-64
IA64 is een andere machinetaal itanium

AMD64 dus.
Ze moeten wel want anders kunnen ze dit moeilijk schalen in het datacenter waar veel games gestemde worden.

Persoonlijk miste ik veel innovatie in het apparaat. Ze nemen geen risico en ik had na de presentatie het gevoel dat de conclusie is:

We hebben s'werelds mooiste gaming apparaat gemaakt: het is een pc....
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013