Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 242 reacties

Sony Computer Entertainment heeft woensdagavond in New York de PlayStation 4 officieel aangekondigd maar de console zelf niet getoond. De PS4 krijgt een x86-soc en 8GB gddr5 ram. Verder bevat de DualShock 4-controller een touchpad en ondersteunt het 3d-camera tracking.

Sinds Sony bekendmaakte dat het op 20 februari de toekomst van PlayStation zou laten zien, werd al aangenomen dat het ging om de aankondiging van de PlayStation 4. Even na middernacht Nederlandse tijd bleek dat ook te kloppen en kondigde het Japanse bedrijf de vierde PlayStation-console aan. De console zelf werd echter nog niet getoond. Wel liet Sony los dat de spelcomputer eind dit jaar in de winkels moet liggen.

De PlayStation 4-console beschikt over een speciaal voor de console ontwikkelde soc met acht cores op basis van de x86-architectuur. De gecombineerde cpu/gpu zou naar buiten toe een bandbreedte hebben van 170GBp/s en heeft zelf een rekensnelheid van 2 teraflops. Het systeem heeft verder 8GB gddr5-werkgeheugen.

Bij de nieuwe console hoort ook een nieuwe controller. De DualShock 4-controller die Sony tijdens het evenement toonde leek veel op het prototype waarvan vorige week al beelden naar buiten kwamen. Het meest opvallend aan de controller is dat er een touchscreen op zit aan de voorkant en dat er PlayStation Move-functies zijn ingebouwd. Deze worden gevolgd door een meegeleverde 3d-camera. Ook bevat de controller een aansluiting voor een headset, net onder het touchscreen aan de voorkant.

Controller PlayStation4 controller playstation 4 controllerp playstation4

Via de powerbutton op de DualShock 4-controller kan de console in slaapstand gezet worden dankzij een resume-functie. Een tweede custom chip in de PS4 zorgt voor het downloaden van updates in de achtergrond, ook in de slaapmodus, terwijl Sony ook belooft dat gamers sommige spellen al kunnen spelen terwijl de overige content nog wordt binnengehaald van internet.

Met de Share-knop kan bekeken worden welke games vrienden spelen, terwijl ook eigen spelbelevingen terug gekeken kunnen worden, bewerkt kunnen worden en naar anderen gestuurd kunnen worden. Verder zijn er volgens Sony via aanvullende apps koppelingen te maken tussen de PS4 en diverse portable apparaten, waaronder tablets en smartphones. Verder is het mogelijk om live beelden te verzenden tijdens het gamen, terwijl vrienden van onder andere Facebook, live commentaar kunnen geven. Het zou zelfs mogelijk moeten worden om vrienden via internet de controls van een spel over te laten nemen. Verder kunnen PS4-games lokaal gestreamd worden naar de Vita. Sony zou op termijn alle PS4-games hier geschikt voor willen maken, waardoor de Vita de client is en de PS4 de rol krijgt van server.

Zoals afgelopen weekend al uitlekte kan de PS4 ook streaming games afspelen. Dat zal in eerste instantie gaan om PlayStation 3-titels, maar later ook PS1- en PS2-games. De games kunnen dankzij een voor de PlayStation 4 geoptimaliseerde dienst, verzorgd door het door Sony overgenomen cloudgamingbedrijf Gaikai, naar de console gestreamd worden. De naam van deze dienst, PlayStation Cloud, kwam dinsdag al naar buiten, doordat bekend werd dat Gaikai diverse domeinnamen heeft geregistreerd rond die naam. Het is echter de vraag of deze mogelijkheid al bij de launch beschikbaar is. Ook zal de PS4 geen PlayStation 3-titels vanaf een schijfje, ofwel native, kunnen afspelen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (33)

Reacties (242)

Reactiefilter:-12420229+1176+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 7
Vannacht de het eerste half uur van de presentatie gezien, dit was interessant (de controller en de specificaties). Vanmorgen de rest in hoofdlijnen gezien, hier was het gepresenteerde beduidend minder. Het totaal komt mij over als een ‘haast klus’, aan de andere kant heeft Sony nooit meer gezegd als dat ze een doorkijk naar de toekomst zouden geven. De hype en de filmpjes van de launch van de PSX, PS2 en PS3 op officiŽle website deden meer verwachten.

Het zou mij niet verbazen als de controller ook nog niet helemaal tot in detail de definitieve controller is, ze hadden op de controller en de nieuwe functies veel meer kunnen inzoomen als dat ze nu gedaan hebben (ook veel meer de focus op de ingame functionaliteiten kunnen leggen). Dit facet komt op mij als onzeker over. De presentatie van Killzone: Shadow Fall was erg interessant en een demo die we niet eerder gezien hebben. Toch hoopte ik meer demo materiaal van eventueel komende Exclusives te zien (Motorstorm, God Of War, Uncharted, Gran Turismo, etc.).

Sony pakt het dit keer wel goed aan met het geheugen 8GB GDDR5, waar de PS3 eigenlijk te kort kwam, lijkt dit nu voorlopig wel voldoende en zeker snel genoeg.

Dat Sony en Microsoft naar elkaar toe groeien (beide hetzelfde platform) is logisch, en waarschijnlijk onder druk van de Third Party Publishers, die met zo min mogelijk dubbel ontwikkelen en poort werk, een zo groot mogelijke afzetmarkt willen bereiken (hierin was de Cell gewoon, net teveel een afwijkende architectuur). Op papier was de PS3 sneller dan de XBOX360 maar in praktijk kwam dit bij alle multi platform titels niet tot uiting. In de huidige gen zag je toch vaak dat de game in basis voor de XBOX360 en PC ontwikkeld werd, en daarna aangepast en geoptimaliseerd voor de Cell architectuur.

Ik ben zeer benieuwd naar de volgende presentatie en de presentatie van Microsoft wat betreft hun next gen console.
Ik vind dat er bij de presentatie veel concrete informatie ontbrak, zoals de prijs of PS Plus info.

Ook het feit dat de PS4 console zelf ontbrak, is op zijn minst vreemd te noemen.
Natuurlijk leuk dat de nieuwe DualShock werd gepresenteerd, maar ik ben meer benieuwd naar de console, vooral hoe die eruit ziet.

Verder waren de first party PS4 games teleurstellend. Grote exclusives ontbraken compleet: geen Last Guardian, geen Gran Turismo, geen Uncharted, geen Final Fantasy, geen GoW.
Gelukkig wel een nieuwe Killzone en Infamous en een nieuwe IP, Knack, maar concrete must play PS4 games ontbraken en daar draait het m.i. toch om.

Al met al vond ik de presentatie teleurstellend en vraag ik me af of zo vroeg in het jaar de console introduceren wel verstandig was. Helemaal als de console zelf ontbreekt.
De PlayStation 4-console beschikt over een speciaal voor de console ontwikkelde soc met acht cores op basis van de x86-architectuur. De gecombineerde cpu/gpu zou naar buiten toe een bandbreedte hebben van 170GBp/s en heeft zelf een rekensnelheid van 2 teraflops. Het systeem heeft verder 8GB gddr5-werkgeheugen.

Leuk, maar over welke "smaak" hebben we het dan ?
Intel / AMD / IBM / Nvidia / Arm.* / Etc ?

@hieronder:
Dank voor de info.
Het betreft dus een AMD met 8 Jaguar Cores + een nog onbekende AMD GPU.
(geschikt voor 4K Ultra High resolution Gaming 3840X2160)
Imho had dit in het artikel van tweakers moeten worden vermeld.........

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 21 februari 2013 01:36]

Dat zal waarschijnlijk Intel of AMD zijn.
IBM maakt -voor zover ik weet- geen x86 chips meer, Nvidia maakt arm-processoren en 'arm' is op zich zelf geen bedrijf maar een processor architectuur.
@Lye : Er werd duidelijk gezegd dat het om een APU gaat; je kunt er dus van uit gaan dat het een AMD processor (dus APU) gaat worden aangezien zij deze term gebruiken voor hun producten.
Ik heb de livestream niet gezien, ik baseerde mijn reactie op dat wat in het artikel staat ;)
AMD met GDDR5

Aardig artikel
http://www.xbitlabs.com/n...echnologies_4K_Video.html

[Reactie gewijzigd door BasNation op 21 februari 2013 01:12]

alles AMD. CPU en GPU.

Dit zijn de veel eerder gelekte specs van de devkit:
System Memory: 8GB
Video Memory: 2.2 GB
CPU: 4x Dual-Core AMD64 "Bulldozer" (so, 8x cores)
GPU: AMD R10xx
Ports: 4x USB 3.0, 2x Ethernet
Drive: Blu-Ray
HDD: 160GB
Audio Output: HDMI & Optical, 2.0, 5.1 & 7.1 channels

Naar nu blijkt is het geheugen een GDDR5 pool van 8 GB. Voor de rest lijken deze specs t ook te gaan worden

[Reactie gewijzigd door chimnino op 21 februari 2013 01:49]

De processor is een AMD, maar of dat heel veel zegt is natuurlijk maar de vraag. Hij blijft speciaal gemaakt voor de PS4.
@Patriot : De GPU is overigens een RadeonHD op steroÔden ;-)

Al met al zijn het interessante specificaties. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat het mogelijk is daar Windows op te zetten. Je kunt er gif op innemen dat dit vroeg of laat wel een keer gaat gebeuren.
Lijkt me interessanter hier linux op te draaien als een soort van 'Steam Box'. Nu ik er even over na denk lijkt mij dit wel echt super.

[Reactie gewijzigd door True op 21 februari 2013 03:16]

@True : Windows 7 draait veel soepeler op AMD hardware dan Linux. Ik ben al sinds vele jaren met Linux bezig en heb nog geen enkele distro gevonden die vergelijkbare prestaties neerzet.

Het leek er even op dat Fedora 18 het ging redden, maar die liet het weer op andere punten afweten zoals de waardeloze (door Fedora aangepaste-) Gnome-GUI. Gewoon niet werkbaar.

Met Windows 7 + XBMC heb je met de PS4 een volwaardig mediacenter dat ook nog over een bluray drive beschikt.
Ach ja, dan moeten we 'Big Picture' van Steam maar aanzetten op Windows :D
@True : het zou natuurlijk het mooiste zijn als beide besturingssystemen vloeiend zouden draaien. Dat maakte de PS4 nog een stuk werkbaarder.
Tsja, altijd leuk om te proberen, maar de PS3 was aardig lawaaierig. Voor een mediacener wil ik liever een stil systeem.
@titan_fox
Ubuntu 12.10 draait op m'n AMD FX-8120 toch ťcht een stuk soepeler en sneller dan W7, wel met een nvidia GPU, Hiervoor een Radeon (weet neit meer wat voor een) erin gehad en dat liep ook lekker maar nvidia loopt nťt iets lekkerder.
Ik vraag me af, hoe Sony met x86 hardware denkt de hackers tegen te kunnen houden. Ze hadden met de PS3 natuurlijk een voordeel door die IBM cpu. Met x86 hardware is het makkelijker om het ding te kraken? Ben een leek op dat gebied, maar vroeg het me af!
@DeerDitch : De APU wordt speciaal voor de PS4 ontwikkeld. Het zou dus goed kunnen dat er een instructieset wordt toegevoegt die op hardwarematig niveau voorkomt dat jij niet-originele code af kunt spelen.

Maar ja, ook de PS4 zal vroeg of laat worden gekraakt. Misschien heeft Sony er ook minder moeite ingestoken deze keer omdat ze toch weten dat hackers des te fanatieker worden naarmate de uitdaging groter is.

Ik hoop in ieder geval dat de hack niet te lang op zich laat wachten. Sony heeft de neiging om haar hardware veel te sterk te beperken qua mogelijkheden. Kijk maar naar de video- en audiocodecs die de PS3 ondersteund ... gewoon om te janken.

Zeker vanwege het feit dat er gebruik gemaakt wordt van een x86-x64 APU maakt het een aantrekkelijk platform voor o.a. Windows applicaties, waardoor de mogelijkheden vrijwel eindeloos zijn.
Kijk maar naar de video- en audiocodecs die de PS3 ondersteund ... gewoon om te janken.
Helemaal mee eens! Ik heb op een gegeven moment maar die PS3mediaserver op m'n computer geinstalleerd om zo video's af te spelen, want het was echt dramatisch om het native te doen...
Toch hoop ik dat ze de hardware niet al te veel beperken, maar het mogelijk maken om bv diverse apps te installeren. Vanuit de community zou er dan toch voldoende interessant materiaal uit moeten komen...

Maar goed... et blijven Japanners. (Niks tegen die mensen, maar West-Europees vs Japan is toch een groot verschil qua mentaliteit/cultuur).

In ieder geval een leuk kado voor rond de feestdagen!!
Ik kon het niet laten, maar even een c/p:
#PS4 FB-powered so you can share your trophies w/ FB friends. WHICH IS GREAT CUZ ALL YOUR FARMVILLE TROPHIES WEREN'T CROWDING MY FEED ENOUGH
Daarnaast lijk de controller iets robuuster te zijn dan de vorige DualShock controllers. Ik ben benieuwd hoe ze in de hand liggen, zeker als mijn zoontje een keer de PS4 wil gebruiken. En op wat voor medium worden die PS4 spellen uitgebracht aangezien de oude PS3 games niet te gebruiken zijn? Bluray discs? Of wordt het een online aanschaf zoals bij Steam?
@Outerspace : De games zullen gewoon op bluray schijfes uitkomen. PS3 games zullen gewoon niet werken omdat die voor Cell architectuur zijn geschreven. Je zult waarschijnlijk een foutmelding krijgen zodra je een PS3 disk invoert.

Ik bedoel; als je 64-bit applicaties op een 32-bits Windows wilt gebruiken zul je veelal ook de melding krijgen dat het geen geldige win32-toepassing betreft.

De controller ziet er interessant uit. Ben niet zo te spreken over dat touchscreen. Maar als ze beter in de hand liggen dan voorgaande dualshock controllers ben ik blij.
Blu Ray waarschijnlijk nog, met de mogelijkheid tot streamen van games via Gaikai
De PS4 zal een bluray disc drive hebben, logisch ook. Het is nog veel te vroeg om online only te gaan en bluray is nog geen marktleider op disc landschap.
Right, dat is dus of een noob, of zeurt gewoon om te zeuren. Klik ťťn keer bij zo'n ding dat je die zooi van farmville niet wil en het is voor altijd weg.
Trouwens, ik kreeg tijden geleden al psn trophy updates van mensen in mijn fb te zien (en heb die toen dus ook geblockt).
Hij kan het schijfje wel "lezen", maar de software zelf niet draaien.

Wat dus wel kan is dat hij het schijfje als "certificaatsleutel" ziet, en je de game dan alsnog kan streamen/downloaden en spelen in een voor de PS4 geschikte versie.

Nu is het wel de vraag of dit met alle titels kan, of alleen met de populaire...
Hoewel ik onder de indruk ben van enkele games, vind ik dat ze tot nu toe (1.20) nog maar weinig unieks of revolutionair hebben laten zien. De hardware lijkt gewoon een normale verbetering te zijn en ze hebben wat streaming en social zaken toegevoegd die ik niet echt nieuw of uniek vind. Het zijn meer zaken die erbij komen, maar niet iets wat in het oog springt of waar je veel gebruik van zult maken.

Begrijp me niet verkeerd, ik kijk uit naar de games die ze aan het maken zijn en ben benieuwd wat ze nu nog gaan behandelen. Maar ik heb het gevoel dat er toch meer in had gezeten. Sowieso hadden ze het stuk ervoor minder lang moeten maken want het boeit de meeste journalisten toch wat minder. Begin met wat mooie games en ga daarna wat meer info geven over de rest.

Dat stuk nu over dat gezicht ziet er indrukwekkend uit, maar lijkt me ook meer een normaal gevolg van de toegenomen kracht van het systeem. Net als de auto's. Ik denk niet dat Microsoft veel minder kan maken met de xbox 3.

Ben zelf wel een fan van de MS producten (zit dagelijks op de 360), dus misschien ben ik wat biassed (al vind ik dit soort vernieuwingen altijd wel interessant, ook al staat er Sony of Apple oid op). Maar ze blazen me op dit moment nog niet echt weg met de vernieuwing. Niet dat ik van MS echt veel anders verwacht. Het is gewoon een technische upgrade die hard nodig was.

Ik denk niet dat Microsoft nu met knikkende knieŽn zit te kijken naar de presentatie. Ze hebben de middelen en potentie om hier hard overheen te gaan.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 21 februari 2013 01:35]

@Martinspire : Microsoft heeft alleen betekenis zolang er ook voldoende ontwikkelaars zijn die voor de nieuwe XBox willen programmeren. Het gaat niet alleen om de ruwe specificaties aan zich, maar ook om de software en de implementatie van nieuwe technologieŽn.

Je moet niet vergeten dat de XBox360 niet bepaald tot de meest betrouwbare consoles behoort. Het uitvalspercentage was erg hoog en zelfs de toestellen die gerepareerd werden gingen vaak binnen aanzienlijke tijd nogmaals kapot.

Ik weet wel dat Microsoft een hele coulante garantie- en reparatieregeling had (wat natuurlijk netjes is) maar het zou beter zijn als je dat als consument niet nodig had.

Zowel Sony als Nintendo maken al decennia lang hardware, terwijl Microsoft een relatieve nieuwkomer is op het gebied van hardware. Veel van haar hardware wordt uitbesteed aan externe bedrijven, waardoor het kennisniveau op hardwareniveau achter blijft bij die van de directe concurrenten. Dit is ook mede oorzaak van de hardwarematige problemen die de XBox360 had.

Voor mij heeft Sony een betere reputatie als het op consoles aankomt dus zal ik de PS4 over de nieuwe XBox verkiezen, ook als laatstgenoemde op papier over betere specificaties beschikt.
Natuurlijk heb je gelijk dat de uitval hoog is. Ik heb er zelf ook al 2 versleten en ben nu aan mn 3e toe. Toch is die laatste echt heel betrouwbaar gebleken en uiteindelijk is mijn gerepareerde 2e xbox ook nog prima werkend. Maar dat was dus gewoon een productiefout. Dat had Sony volgens mij ook wel kunnen overkomen, maar ik denk niet dat MS dit nog een keer gaat overkomen. Die hebben nu al wel xboxen aan staan om te testen dat ze niet gaan oververhitten. Verder is het nog afwachten of er uberhaupt schijfjes in gaan om ze ook niet te kunnen bekrassen.

Maar ik denk niet dat veel mensen daar nu nog mee gaan zitten. MS heeft al aangetoond dat ze prima hardware kunnen maken en vooral de Slim heeft volgens mij een prima uitvalpercentage. Daarnaast doen de Surface tablets het qua betrouwbaarheid ook prima. Door de prima regeling die men heeft getroffen bij het grote probleem, denk ik niet dat consumenten hier nog veel over na gaan denken. Ik denk dat het meer over de launchgames zal gaan en wat voor vernieuwingen ze verder nog door gaan voeren tot en met de kerst.

Al met al ben ik qua software nog niet echt weggeblazen. De meeste games die ze getoond hebben waren wel te verwachten en een klapper zoals The Last of Us ontbreekt nu gewoon. Killzone is een mooie game en ook die racegame zijn aardig, maar lijken me meer een voortboorduring op bestaande games of ideeŽn, maar net zoals de Wii ontbreekt de x-factor om een console aan te schaffen. Dan verwacht ik bij MS bij de komende presentatie nog wel wat meer. Het feit dat Ubisoft geen nieuwe game heeft laten zien. EA afwezig is en ook Activision niet eens een CoD heeft getoond, doet mij vermoeden dat de presentatie toch wat te vroeg is geweest, waardoor de momentum een beetje mager is.
@Martinspire : "The Last of Us" komt sowieso nog voor de PS3 uit dit jaar. Daar hoef je dus geen nieuwe console voor aan te schaffen. Natuurlijk is het wel te verwachten dat bepaalde titels terug zullen komen.

Persoonlijk zit ik niet zo zeer te wachten op Killzone. Ik heb de voorgaande delen gespeeld en was dat hele coverbased-shooting op een begeven moment wel een beetje beu. Tegenwoordig heb ik meer plezier van de alternatieve (indie) games dan van die saaie FPS, hoewel de nieuwe Killzone er wel stukken mooier uitziet.

Maar goed, dat is ook een kwestie van smaak. Wel hoop ik op een nieuwe Flatout, hoewel ik daar niet echt meer in geloof.
En toch, het enige leuke wat ik tot nu toe lees is de hardware, een knop op de controller om info te zien heeft bijv de xbox360 al sinds de release.
ik ben veel meer benieuwd na de nieuwe xbox met beamer wat je hele woonkamer omtovert tot een landschap van een game. Race met de voorbij vliegende omgeving op je muren en etc.

de enige meerwaarde wat ik zo kan zien met de ps3/ps4 is de hardware, al dat overige brengt xbox met updates, zoals ik mijn fifa herhaling direct kan uploaden naar lokaal, ea servers of facebook...
dat mini schermpje op de controller van de ps4 wat je volgens mij moet uitklappen? Is ook niet echt een wow factor.

lijkt mij om dat laatste punt dat xbox meer kan mbt smartglass, een aangepast controller waar jeje tel in kan klikken zonder dat de controller onhandig in de hand ligt lijkt mij veel ruiger.


edit: ik wil geen ps/xbox flame starten, maar ik probeer de ps4 met aankomend nieuwe xbox te vergelijken (de 2 concurrenten)

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 21 februari 2013 06:14]

Je weet dat die beamer een test voor de toekomst is? Dat gaat er nu echt nog niet in zitten.
Ik ben het er niet mee eens, streamen zal een belangrijk deel uitmaken van de PS4. De verbeteringen die eraan toegevoegd zijn normaal, echter is dit wat je kon verwachten van een nieuwe console onthulling. Wat had je dan in gedachten? Een nieuw manier van spelen? Kinect is al lang niet meer de nieuwe hype van een paar jaar geleden.

Zoals de geruchten eerder al zeiden: de PS4 is meer een traditionele game console. Ze hebben enkele belangrijke functies toegevoegd en de nodige kracht gegeven.

Ik vind bv 1 van de belangrijkste functies de nieuwe sleep mode, dit is toch iets revolutionairs op consoles.

Verbazend hoe bijna elke gerucht waar bleek te zijn achteraf, dan kunnen we ook aannemen dat de Xbox3 geruchten grotendeels waar zijn: Een multimedia machine met verplichte Kinect setup, daardoor besparen ze op de ram en gpu wat de console brengt op 1,2TFLOPs.
Ok heb mijn bericht aangepast. Dat faalt best dat ik mijn ps3 games net zo goed weer ergens op kan bergen en opnieuw kan aan gaan schaffen voor de ps4? zucht.

[Reactie gewijzigd door brandmannetje op 21 februari 2013 01:21]

Dit staat onderaan het nieuwsbericht. Je moet dus ook de PS3 games opnieuw 'aanschaffen'.

Vraag mij ook af of hij deze keer geen §599,- gaat kosten.
Sorry, maar waar lees je dat je je games opnieuw moet aanschaffen? Ik kan me niet inbeelden dat je de PS3/PSN games die al in je downloadlijst staan opnieuw moet aanschaffen, dat zijn eerder praktijken die Nintendo doet. PSP/PS1 games kan je ook op je Vita spelen.
Maar die zijn op instructie niveau hetzelfde. Alle ps3 games moeten opnieuw gecompileerd worden voor de nieuwe PS4, dus willen bedrijven daar gewoon geld voor zien.
@brandmannetje : De PS4 beschikt over x86 architectuur. Hoe lang denk je dat het duurt voordat een paar slimme koppen met een PS3 emulator op de proppen komen ? Er zijn al enkele PS3 emulatoren voor Windows maar die verkeren nog in de alpha-fase.

Ik denk dat de PS4 dit soort ontwikkelingen in een sneltreinvaart zal zetten omdat er vraag naar zal zijn. Er zullen niet veel mensen zijn die er op zitten te wachten om PS3 games nog een keer te gaan kopen via de PS Store.

Het mag natuurlijk niet, maar door dit soort acties zal Sony zich weer de nodige ellende op de hals halen...
Opzich lees ik in het artikel niet dat ze opnieuw gekocht moeten worden, alleen dat ze niet werken. Het zou 'chique' zijn als Sony herkent da tje een valide PS3 'schijfje' hebt, en vervolgens de PS4 -versie gratis voor je download...

Maar dat zal wel een droom zijn
@Luxx : Ik ben ook bang dat dit in de categorie "wishful thinking" valt. Tenslotte leggen ze de verkoop van 2e hands spellen ook aan banden. Waarom 1x laten betalen voor een game als mensen dom genoeg zijn om een game nogmaals te kopen voor het nieuwe platform ?

Zo blijven we aan de gang. Ik denk dat velen het met mij eens zijn als ik zeg dat consolegames sowieso al schandalig duur zijn en dat mensen echt niet zitten te wachten om nog een keer te dokken.
Jij snapt het tenminste ! Dat onzinnig geleuter over backwards comp. enzo.
Net alsof mensen oude PS3 games nog gaan gamen op een Next gen. In de praktijk komt dat nauwelijks voor.
Zet gewoon je oudere console aan, klaar.
Nee hij snapt het helemaal niet, en jij ook niet. Ik heb een vracht PS3 games waar ik nog niet klaar mee ben maar wel een oude vette PS3 hard op weg naar z'n 3e YLOD. Die doet het volgend jaar echt niet meer.

Neem WipEout HD, heb ik zowel als DL en op disk. Helemaal verslaafd aan, ik moet enkele keren per week Supersonic speed in Zonemode halen anders gaat het niet goed. De studio is gesloten en een WipEout game voor PS4 is onwaarschijnlijk. Wil ik volgend jaar m'n fix nog krijgen dan heb ik dus BC nodig. Dat m'n PS4 die schijf niet kan draaien, ok, maar dan wil ik wel als dubbele eigenaar die game gratis vanuit de cloud kunnen spelen, en niet opnieuw moeten kopen.

Dus daarom BC. Hoe weet ik niet, bv via mijn PSN account of misschien kan een PS4 de schijven van PS3 niet lezen maar wel authenticeren, maar ik zou graag zien dat ik als trouwe dubbele eigenaar de game niet nogmaals voor PS4 hoef te kopen. Dat is leuk voor nieuwe klanten die nu besluiten dat PS3 games toch wel leuk zijn, maar niet voor hen met een boatload aan exclusives waar ze nog lang niet klaar mee zijn terwijl hun PS3 wel aangeeft bijna klaar te zijn. Heel simpel eigenlijk.
PS3 is een Cell processor, PS4 is een X86 processor.. voel je 'm al aankomen?
Ik volg het al vanaf het begin, echt geweldige dingen mooie games maar voor mij zijn de games nog niet echt van SODEJU dat is nou nieuw. Nee, nog niet speciaal helaas. Het systeem al wel! :) De live stream is alleen heel erg slecht, helaas :(
heb hem maar van 720p afgehaald daar zat de meeste lag nu doet hij het prima of kan ook zijn omdat ik via andere site kijk.
@CristianSchriev : Ik wacht vooral op een nieuwe Uncharted, Just Cause, Assassins Creed en een nieuwe Elder Scrolls.

Ik vond Watchdogs er super uitzien. Mooie graphics en gevarieerde gameplay. Die titel zie ik zeker wel zitten.
zie een hoop clipping in deze Watchdog demo
Mja die lijkt een beetje tussen ps3 en ps4 in te zitten kwa grafische pracht. Maar desondanks niet onaardig.
tja, wat wil je met een multiplatform engine en dan ook nog natuurlijk 1st generation games..
Kan het 4K materiaal afspelen?
Anders loopt de ps4 achter gedurende de cycle.
De PS2 kwam met dvd
De Ps3 met bluray.
De ps4 met 4k??
Zoals eerder in dit topic al vermeld werd, wel.
Zie deze link: http://www.xbitlabs.com/n...echnologies_4K_Video.html
Ja, de PS4 zal 4K films kunnen afspelen en net zoals de PS3 voor sommige games 1080p ondersteund (maar het merendeel niet) zal 4K ook dat zo zijn voor games op de PS4 (ofwel hooguit enkele games die het kunnen)..
De presentatie viel zwaar tegen;
*Het is onduidelijk hoe die PS4 eruit gaat zien.
*Het niet duidelijk wanneer dit ding daadwerkelijk in de winkel ligt.
*Prijs?
*Een share knop? pff.
*Wat Techdemo's, wat prerenders, maar op watchdogs na, geen echt speelbare games.
*Grafisch geen grote stap gemaakt.
*Ik ben geen voorstander van streaming gaming.
De presentatie viel zwaar tegen;
*Het is onduidelijk hoe die PS4 eruit gaat zien.
*Het niet duidelijk wanneer dit ding daadwerkelijk in de winkel ligt.
*Prijs?
*Een share knop? pff.
*Wat Techdemo's, wat prerenders, maar op watchdogs na, geen echt speelbare games.
*Grafisch geen grote stap gemaakt.
*Ik ben geen voorstander van streaming gaming.
Ik heb het idee dat het meer een paniekactie van Sony is geweest. Ze laten bijna niets zien. Zeer teleurstellend. Je wilt toch gewoon de hardware zien bij zo'n grote gehypte aankondiging?! Zie je Apple al een nieuwe iPhone presenteren door enkel een paar specs te noemen.

Grafisch wordt er echt wel een gigantische stap gemaakt als je naar de specs kijkt (ten opzichte van de PS3 dan). Natuurlijk willen ze er wat meer van maken dan dat het is (het blijft gewoon mainstream pc hardware die wat getweaked is). Het feit dat ze echter 8GB shared geheugen hebben is al een enorme vooruitgang als je kijkt naar de beperkte 256 MB die ze in de ps3 hebben (uit mn hoofd). Dat betekent dat we eindelijk wat fatsoenlijke texture resoluties gaan zien. Dat is overigens ook niet zo verwonderlijk met de geheugenprijzen van tegenwoordig. Als je kijkt naar rauwe performance is het ook een enorme vooruitgang:
de PS4 heeft bijna 2 TFlops t.o.v. de 218 GFlops van de PS3.

Op zich is het wel een beetje wat ik verwacht had kwa hardware. Niets wereldschokkends, maar het valt me absoluut niet tegen.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 21 februari 2013 09:17]

prerenders? ik denk dat je het niet helemaal gevolgd hebt, het was allemaal realtime draaiende op de PS4..
*Grafisch geen grote stap gemaakt.

Hahaha, you on crack? :)
Heel gunstig dat Playstation naar een X86 omgeving komt. Met name eigenlijk voor het PC game platform. Developpers kunnen de game-engines voortaan gewoon in X86 code schrijven, en hierna alleen nog optimaliseren voor Windows/Linux/OSX en Playstation4
Dit bespaard een hoop tijd, dus ook kosten (zullen we wel niet terugzien in de verkoopprijs), zodoende dus ook meer mogelijkheden voor de kleinere software huizen.
Voor AMD kan dit ook goud worden, PS4 games worden geoptimaliseerd voor AMD GPU's, daar kunnen PC gamers (met een AMD kaart) wellicht goed van profiteren.

Ziet er naar uit dat er weer leuke tijden aankomen!
Ligt het aan mij of hadden ze naar x64 moeten gaan? Of ben ik nu ergens anders mee in de war?
Het is zeer waarschijnlijk ook gewoon een 64-bits processor. Dat valt echter ook nog gewoon onder x86 (x64 is een afkorting van x86-64).
met 8GB ram *moet* het bijna wel een 64 bit processor zijn....
Nee hoor, PAE doet wonderen
Games worden over het algemeen nog op een x86 architectuur geschreven, ook voor PCs.
X86 is machine taal groep. 8bit 16bit IA32 AMD64 x86-64
IA64 is een andere machinetaal itanium

AMD64 dus.
Ze moeten wel want anders kunnen ze dit moeilijk schalen in het datacenter waar veel games gestemde worden.

Persoonlijk miste ik veel innovatie in het apparaat. Ze nemen geen risico en ik had na de presentatie het gevoel dat de conclusie is:

We hebben s'werelds mooiste gaming apparaat gemaakt: het is een pc....
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5 (2015) Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True