Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 77, views: 37.068 •

Het Computer History Museum in CaliforniŽ heeft met toestemming van Adobe de broncode van het uit 1990 stammende Photoshop 1.0.1 online gezet. De code is bijna compleet en kan gratis gedownload worden voor persoonlijk gebruik.

De broncode van het fotobewerkingsprogramma bestaat voor driekwart uit Pascal-code en voor 15 procent uit assembler language voor de Motorola 68000-processor. Deze cpu werd onder andere gebruikt in de Apple Lisa en de eerste Apple Macintosh, de computers waarvoor Photoshop in eerste instantie ontwikkeld werd. Het museumstuk is niet helemaal compleet; de MacApp-applicatiebibliotheek die in Photoshop 1.0 is gebruikt, is eigendom van Apple, dat blijkbaar geen toestemming voor publicatie heeft gegeven. De rest van de broncode is voor persoonlijk gebruik te downloaden.

Photoshop werd in 1987 bedacht door Thomas Knoll, een student aan de universiteit van Michigan. Thomas ontwikkelde het programma samen met zijn broer John, in eerste instantie voor eigen gebruik, en noemde het Display. In 1988 realiseerden de broers zich dat het programma wellicht commercieel interessant was, waarna ze op zoek gingen naar een distributeur. De zoektocht eindigde bij het in 1982 opgerichte Adobe Systems, dat het product uiteindelijk in 1990 op de markt bracht. Photoshop groeide uit tot een van de meest gebruikte fotobewerkingsprogramma's.

Het Computer History Museum in Mountain View, Californië, heeft als doel de geschiedenis van computergebruik ten toon te stellen. Het museum verzorgt zowel offline- als online-exposities.  Photoshop 1.0

Reacties (77)

Reactiefilter:-177072+153+210+30
ik ben inderdaad benieuwd naar algoritmes, aangezien nieuwe paint programma's de muis wel weinig pollen, of gaat het ergens anders mis?
(bij een kromme lijn, krijg je rechte lijnen in een slecht geschreven programma)
Wat een gezeik over MacApp weer. Is wel duidelijk dat mensen niet snappen wat voor waarde zo'n oude broncode heeft. Het interessante deel zijn de algoritmes voor bewerking van de plaatjes, niet over een eeuwenoude user interface. Het is ook helemaal niet interessant of de applicatie nog echt gedraaid kan worden dus dat hele stuk UI interesseert niemand wat.

Ik ben benieuwd of er in die algoritmes nog slimmigheidjes zitten die inmiddels niet al overal worden toegepast, denk eigenlijk van niet, zeker niet bij zo'n 1.0 versie.
Het interessante deel zijn de algoritmes voor bewerking van de plaatjes, niet over een eeuwenoude user interface.
Ben ik niet met je eens!
Application Frameworks als MacApp zijn vaak een bron van interresante design patterns.
En dat niet alleen. Apple had toen al een geweldig boek op de markt over user interface design.
Uit het changelog van de meuktracker van 19 april 1990 voor Photoshop 1.0.1:
Photoshop now uses a much higher resolution table when converting from RGB to CMYK. The new table takes about 3 minutes to compute (the previous table took only 20 seconds). So, to avoid slowing down every color separation, the most recently used table is stored in a file named “PS Table” in the preferences folder. If the separation setup has changed since the last separation, the table is automatically recomputed.
Andere tijden, andere tijden...
Tof dat ze zoiets vrijgeven.... Educatief, en misschien dan jongere tweakers geinteresseerd raken in programmeren ondanks Pascal hopeloos verouderd is.

Vroeger nog les gehad in Pascal, kon me verdomd weinig boeien wat ik achteraf best jammer vindt
Wel opvallend dat de hele code in Pascal geschreven is, had die toepassing daarvoor nooit verwacht. Het is al heel lang geleden dat ik dat voor het laatst mee gewerkt heb.
Wel opvallend dat de hele code in Pascal geschreven is, had die toepassing daarvoor nooit verwacht. Het is al heel lang geleden dat ik dat voor het laatst mee gewerkt heb.
Classic MacOS (7 en eerder zegmaar) bestaan voor enorme delen uit Pascal en het grootste deel van de applicaties ervoor ook.
Wel opvallend dat de hele code in Pascal geschreven is, had die toepassing daarvoor nooit verwacht
Het is niet geschreven in Pascal maar Objective-Pascal!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 15 februari 2013 17:34]

Objective Pascal was pas van veel later (http://wiki.freepascal.org/FPC_PasCocoa)

Photoshop was geschreven in Object Pascal (http://en.wikipedia.org/w...al#Early_history_at_Apple)

Heb ik ooit in die tijd ook nog wat mee gedaan, maar THINK Pascal (helemaal compatible met Object Pascal) was veel handiger omdat de IDE zo goed was (met name de debugger).

Ik moet eens gaan graven naar diskettes van toen en wat van de hardware waar ik toen op ontwikkelde bij elkaar zien te sprokkelen. Wellicht krijg ik dan nog wat dingen aan de praat (:

http://wiert.me/2013/02/1...-computer-history-museum/
jammer dat de mobiele app geen waarderingen in de reacties kan toekennen, maar bedankt voor je aanvulling! :-)
Over een paar maanden dus een Photoshop voor iOS en Android? Het zou zomaar mogelijk zijn. Echter de mogelijkheden van Photoshop 1.o waren niet heel groot.

Echter, ik associeer de Motorola 68000 eerder met de Amiga dan met de Machintosh, ook al was die laatste een jaar eerder op de markt (en de Lisa nog eerder).
Voor Android bestaat er zelfs al een Photoshop app van Adobe (misschien voor iOS ook, maar dit weet ik niet).
als je het filmpje dat hierboven gepost is had gekeken had je gezien dat je er naast zit.

Photoshop is amper veranderd, Naar mijn mening tegenwoordig zwaar Bloated.
De meest simpele bewerkingen kosten onmenselijk veel rekenkracht, alleen merken we dat niet aan onze overdaad aan rekenkracht

ontwikkelaars van een GIMP of een Paint.net zouden hier nog wel eens wijze lessen uit kunnen trekken.

(Btw opmerkelijk dat je ook al kleuren kan bewerken in de 1e versie)
Erg mooi dat het open-source wordt gereleased. Ook al heb ik totaal geen kennis van Pascal, er zijn altijd mensen die graag even door de code scrollen die er wel verstand van hebben. :)

Wat zou dit eventueel ook kunnen opleveren? Het lijkt me wel (erg) antiek, dus dan zou je al denken dat dit niet toegepast kan worden in huidige applicaties.
Tsja, zelfs als je er iets mee kon, source code is alleen voor persoonlijk gebruik, mag geen afgeleid werk van worden gemaakt, als ik dat zo goed zie.
Er is een verschil tussen open source en de source is open. Open source software heeft een licentie die vaak toelaat spin offs enzo te maken, waar hier alleen de code geopend is, en de vollledige rechten nog in de handen van Adobe liggen.
Volgens mij is de data ( datums) niet in lijn. Bedacht in 1987 en zoektocht eindigt in 1982 .
Voor de rest natuurlijk altijd interessant om zoiets te lezen.
De zoektocht eindigde bij Adobe System, dat in 1982 was opgericht.
viel mij ook al op, wilde net een post maken maar zag toen jouw comment al na een refresh. Het artikel lijkt nu ook aangepast door bij adobe "opregichte" toe te voegen. nu klopt het weer :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.