Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties, 61.222 views •

Een foto van een vroeg prototype van de nieuwe controller voor de PlayStation 4 is uitgelekt en op internet te zien. De foto wijst er op dat Sony een touchscreen en PlayStation Move-functionaliteit in de controller wil integreren.

De foto van de nieuwe controller werd gepubliceerd door Destructoid, dat ondertussen door verschillende bronnen bevestigd heeft gekregen dat de foto echt is, al zou het wel gaan om een vroeg prototype van de controller. Opvallend zijn het scherm in het midden van de controller en het blauwe lampje aan de bovenkant.

Het scherm is vermoedelijk een touchscreen dat de 'start-' en 'select'-knop vervangt, maar waar ook andere informatie op getoond kan worden. De blauwe lamp aan de bovenkant van de controller lijkt te wijzen op integratie van Sony's Playstation Move. Dat laatste komt niet helemaal als een verrassing; in december 2012 bleek uit een patentaanvraag van Sony al dat het bedrijf de Move-techniek in een controller wilde bouwen.

De foto toont verder de kenmerkende PlayStationknoppen, die onveranderd aan de rechterkant van de controller zitten. Het d-pad aan de linkerkant van de controller is ook vrijwel ongewijzigd, hoewel de knoppen iets dichter bij elkaar lijken te staan. De controller op de foto heeft nog een aangegoten stekker met usb-aansluiting, maar het uiteindelijke model zal vrijwel zeker draadloos zijn, al was het alleen al om de Move-functies te kunnen gebruiken. Of het prototype gelijk is aan de uiteindelijke controller blijft nog even de vraag; op 20 februari houdt Sony zijn 'The Future of PlayStation'-evenement in New York. Naar verwachting kondigt het bedrijf de nieuwe console daar officieel aan.

Touchscreens op controllers lijken een nieuwe trend te worden. De Nintendo Wii U, die eind 2012 op de markt werd gebracht, heeft een 5" touchscreen op de primaire controller, en de controller van de open-source-console Ouya krijgt ook een aanraakscherm tussen de knoppen in.

Playstation 4 controller leak

Reacties (130)

Reactiefilter:-11300127+164+24+30
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Daarnaast hebben devkits wel vaker andere controllers.
En touchpad =/= touchscreen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 februari 2013 10:35]

Als ze bij dat move blijven en dat op deze manier gaan integreren, wordt het voor mij waarschijnlijk een xbox 720 met verbeterde kinect :)
Tenzij playstation integratie met de oculus rift aan kondigt de 20e ;)

Edit: Wat ik hiermee bedoel is dat ik gamen via een controller out-dated vind maar kinect nog niet "goed genoeg". Het "immersive" gamen wat oculus rift beloofd samen met een kinect voor bewegingen binnen een ruimte (truc is dan om nergens tegenaan te botsen ;) ) lijkt me ge-wel-dig. Dat je dan een controller ziet en de kans groter en groter wordt dat de PS4 vooral alleen mooier beeld gaat bieden stelt dan teleur :)

[Reactie gewijzigd door nehru op 15 februari 2013 11:01]

De nieuwe Xbox krijgt een nieuwe versie van Kinect. Dus dat zal vast een stuk beter gaan werken dan de huidige versie.
dat kan best wel gezien de kinect in de eerste demo versies een stuk beter was dan het uiteindelijke product. Die kinect had zelfs zijn eigen processor omdat het anders te zwaar voor de 360 zou worden.
Kinect mag dan wel goed werken, maar als er geen fatsoenlijke games voor uit komen heb je er nog niets aan.
Doe mij maar een controller, tot de techniek daadwerkelijk is geperfectioneerd en gamemakers zich er echt op storten.
Dat ben ik met je eens. We zullen het wel zien wat de volgende generatie aan verbeterde functionaliteit met zich meebrengt en wat de adoptie daarvan wordt onder ontwikkelaars. Kinect heeft in elk geval wel enorm veel ondersteuning gekregen, qua shovelware, maar ook onder de AAA games met Voice support. Dat valt van Move helaas niet te zeggen en velen noemen het dan ook een flop.
Voor de rest heb ik bij deze "PS4" controller wel wat opmerkingen...

Die lagere analoge sticks en de hoek die ze maken met de handgrepen zullen voor velen niet prettig zijn. Ik merk zelf al met DualShock3 controller dat ik regelmatig kramp in mijn duimen krijg. Mensen met wat grotere handen zullen daar meer last van hebben en ook met hun vingers tot over de Move lamp kunnen komen (tenzij de controller als geheel behoorlijk groter is, dan kan ik niet opmaken uit de foto).
Zelfde geldt voor dat touchpad. Dat ziet er erg klein uit en dan vraag ik mezelf af wat voor nut dat dan nog heeft als je er totaal geen complexe bewegingen op kunt doen omdat je vingertop al de breedte van het scherm inneemt. Bovendien zul je dan de handgrepen enigszins moeten loslaten om over de analoge sticks heen te komen en dat is gewoon onpraktisch. Had het al met dat opklikbare toetsenbord voor de DS3, wat gewoon onhandig was, maar dit is net zo.
Wie weet is het wel gewoon een LCD scherm trouwens...

Eerlijk gezegd lijkt me dit ook een prijzig geheel om te vervangen als er een versleten is (hopelijk wel minder dan een WiiU pad). Vooral als je deze nieuwe functies niet gebruikt.

Ikzelf en een aantal van mijn vrienden, welke ik vandaag erover gesproken heb, zitten in elk geval niet op Move integratie te wachten...

[Reactie gewijzigd door Thief op 15 februari 2013 14:00]

Dit prototype is waarschijnlijk gemaakt voor kleine japanse handjes.. :+
Ik ben het niet eens met wat je zegt over Move en Kinect, ik hoor het wel vaker en vanuit het standpunt van de core gamer snap ik het gewoon niet. Ik zal het uitleggen:

De Move is een alternatieve besturing die naast casual Wii achtige games OOK gebruikt kan worden voor core games zoals shooters. Zelf heb ik het geprobeerd maar niet de moeite genomen het aan te leren. Anderen wel, ik speel bv MAG met clanleden die niet meer terugwillen naar controller en echt goed zijn.
Met Kinect kan dit niet. Kinect bied een coole vorm van motion control, echter een manier waardoor games zodanig anders worden dat ik als core gamer niet geinteresseerd ben. On-rails games, ritme games, dat soort werk. Geen openworld games of shooters, en ook racen doe ik liever met m'n armen rustend op een stuur.

En dan dit: Move wordt een flop genoemd, maar ik zou niet weten waarom. Omdat Sony je er niet mee om de oren slaat zoals MS met Kinect? Daar ben ik als core gamer juist blij om. Want kijk nu eens naar de grote exclusieve games die Sony en MS dit jaar uitbrengen. Zeker 4 stuks voor PlayStation waarbij de meeste de optie hebben om met Move te spelen, niet de verplichting. MS heeft Gears, voor controller, en geen enkele core titel voor Kinect, althans ik ken er geen. Waarom zou ik als core gamer - let wel: voor ons is die 360 gemaakt, ik heb er een gehad - dat hele Kinect een succes vinden nu de focus bijna geheel daarop ligt, normale core games door MS nauwelijks meer gemaakt worden, normale core games die ik niet eens met Kinect KAN spelen? Ik kan dat geen succes noemen.

edit om nog een beetje on-topic te blijven: 2e foto, zelfde controller, iets andere hoek. Een jackaansluiting zoals iemand hieronder al had gezien.

www.onehitpixel.com/2013/...4-controller-leaked/44498

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 15 februari 2013 18:06]

volgens vgleak:

Controller Features:

Digital Buttons:
* Directional buttons
* Triangle, Circle, Cross and Square
* L1, L2 and L3
* R1, R2 and R3
* OPTIONS
* SHARE (reserved for the system and cannot be accesed by the application)
* Touchpad clicks
* PS (reserved for the system and cannot be accesed by the application)

Analog Buttons:
* L2 and R2

Sticks:
Left and Right

Touchpad:
Two-point multi-touch (with mechanical click)


ORBIS/PS4 Controller has an electrical capacitance touchpad where the position at wich the user’s finger is touching the pad can be detected. At most, two points can be detected at the same time.

* Motion sensors: 3-axes gyro sensor and 3-axes velocity sensor
* Vibration feature: Large motor and small motor
* Light bar: RGB LED (reserved for the system and cannot be accesed by the application)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 februari 2013 16:28]

Deze controller heet dus voortaan Sixasis Dualshock Touch 4?

Zou het persoonlijk wel erg fijn vinden om weer een Dualshock controller te hebben, heb zelf ook move, maar kan er toch erg van genieten met een controller op de bank te zitten.

[Reactie gewijzigd door AltWouss op 15 februari 2013 17:44]

de kinect nu is totaal geflopt qua games, ze hadden veel beter een nieuwe console kunnen uitbrengen toen.
add-ons verkopen niet.
Je ziet nergens de bol nee. Maar je ziet wel de opgekleurde streep aan de bovenkant van de controller. Het kan goed zijn dat Sony verder is gaan ontwikkelen, vooral als ze het in een dual shock controller wilde bouwen.

Het is nog even wachten, het kan net zo goed nog gaan om een prototype controller of een mock controller.
Die was eerst nodig om de move controller door de camera te laten herkennen. Wellicht hebben het camera systeem verbeterd waarom enkel het licht in de controller al voldoende is.
Sony moet nog heel wat werk verzetten voordat ze een betere user tracking hebben dan de MS Kinect. Het volgen van 1 bolletje (de Move) is beduidend makkelijker dan het herkennen van de houding van alle spelers. PrimeSense heeft echt een mooi stukje werk afgeleverd met de Kinect.
ik wordt echt moe van al die beweging controllers, zo kan je gewoon geen lange sessies gamen., het is zeker voor even leuk omdat het nieuw is... maar na een tijdje snak ik weer naar de classic controls

doe mij dus maar Tobo + muis en als het niet anders kan een standaard controller
al die beweging onzin mag van mij de prullenbak in
Als Kinect echt de toekomst was dan hadden we wel goede games gezien die er gebruik van maakten. 99% van alle motion controlled games is gewoon shovelware.

Het is niet ergonomisch om met je handen te moeten zwaaien. Een kleine controller vasthouden is veel beter en ik heb nog geen enkel bewijs gezien dat ze met iets beters kunnen komen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 februari 2013 13:18]

Ik weet niet of het ooit iemand is opgevallen. maar zoals velen een controller maken is eigenlijk haaks op de anatomie van de hand. Als je een controller namelijk vast houd staan de duimen omhoog. Toch kiezen alle fabrikanten ervoor om de joysticks tegen deze richting in op een andere plaats te zetten waardoor je de controller eigenlijk krampachtig vasthoud.

De eerste die het nu snapt is nintendo. die de joysticks aan de bovenkant plaatst.

Vreemd dat bedrijven die miljoenen uitgeven aan research zoiets lijken te negeren/over het hoofd zien. Er zijn echt wel betere layouts voor de PS3 controller te bedenken waarbij de controller veel "relaxter" gebruikt kan worden Xbox doet dit al beter maar is nog niet ideaal
Probleem is alleen en dat zie je bij de XBOX controller dat je snel wil schakelen naar reload dive jump e.d. dan zijn de knoppen een stuk makkelijker te bereiken voor je hand.. de stick voor je linker hand is perfect geplaatst.. Maar ik denk dat je rechter hand toch problemen gaat krijgen als je de knoppen en de stick om gaat draaien..
Ik weet niet hoe jij een controller vast houdt, maar als ik een controller vast pak dan zitten voor mij de joysticks op de 'natuurlijke' plek.. enuh, ik weet niet wat jij 'bovenkant' noemt, maar bij de dualshock zitten de joysticks toch echt op de bovenkant..
Volgens mij zitten L1/2 en R1/2 toch echt aan de bovenkant van de controller, de knoppen en stick zitten aan de voorkant. Maar wat er bedoelt word is dat je bij een PS controller de stick onder de d-pad zit.
dafuq heb jij het over? :s
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Daarnaast hebben devkits wel vaker andere controllers
Heb je daar voorbeelden van? We hebben hier zo'n beetje alle devkits liggen, ik heb er nog geen enkele gezien met een niet-standaard controller (hooguit een controller van de vorige generatie van die console)
Ik heb wel eerder gelezen van move integratie in de controller, dus het zou mij niets verbazen als de PS4 controller hier op gaat lijken. Ik vraag mij wel af of deze controller niet een beetje te dik is, zeker in vergelijking met de DS3.
Zeker als je bedenkt dat deze ook nog bedraad is. De draadloze varianten moeten ook nog een accu meezeulen, en die moet ook ergens passen.

Prototype: ja
Uiteindelijke model/features: nee

Ook lijkt mij move support in deze formfactor niet echt handig of goed werken.

Touchscreen lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. Sony zet hier vooral in op de Vita lijkt mij. Het zal dan ook geen verplicht nummer worden (een enkele titel daargelaten), maar een touchpad zou kunnen. Al lijkt mij de positie waar hij nu zit niet echt optimaal, de sticks zitten nu in de weg.

De grips lijken nogal op de xbox controller, iets wat geen slechte verbetering is (ik vind de xbox controller prettiger in de hand liggen).

[Reactie gewijzigd door LOTG op 15 februari 2013 10:42]

Was het niet sony die draadloos opladen mogelijk maakte voor hun mobieltjes? Als ze dat hebben ge´ntegreerd in de PS4 ben je van dat gezeik ook af. Dus hopen dat ze die techniek optimaal hebben toegepast in hun electronica.
De move support hoeft niet te zijn om een extra actieve move functie aan de controller te geven.

omdat de playstation weet waar je zit ten opzichte van de TV, kunnen games hiervan gebruik maken. zo kan er in een shooter i.c.m. een 3D tv bekeken worden waar de loop van een geweer heen gericht moet worden als de A.I. op je mikt.

tevens kan het gebruiker worden op de niet al te accurate saxsis functie te verbeteren.

Maar ik zie mijzelf inderdaad niet met de controller door mijn kamer heen zwaaien.
Ik denk dat een PS-controller die wat dikker juist fijner is omdat deze dan fijner in de hand ligt. Dit vindt ik het grootste voordeel van de huidige Xbox controller tegenover de huidige PS-controller.

Als dit een gevolg is van het samenvoegen van meerdere technieken is dat prima, want je hoeft ook niet meer meerdere controllers aan te schaffen voor verschillende doeleinden.

[Reactie gewijzigd door Marcovd op 15 februari 2013 10:44]

Het kan een prototype zijn. Het release model kan uiteindelijk kleiner uitvallen.
Lichtje bovenop is voor Move integratie.

Of dit natuurlijk
Nee, dat waren oudere geruchten, datzelfde gerucht beweerde ook dat de PS4 controller in 2 stukken opgesplitst kon worden en zo dienst kon doen als Move.
Sony heeft daar wel toen een patent voor ingediend, maar daar bleef het 'lichtje' gewoon een rond balletje.
De foto ziet er in ieder geval geloofwaardig uit. De bollingen aan de zijkanten van die pookjes lijken me voor de grip nodig. Bij games als Fifa is dat voor mij wel nodig, dus dat lijkt me functioneel gezien in ieder geval een goede oplossing.

het touchscreen zie ik op het moment nog niet als een toegevoegde waarde. Hopelijk heeft Sony iets moois bedacht daardoor het wel functioneel nut heeft i.p.v. alleen maar het nadoen van Nintendo en er weinig functionaliteiten in zitten.
Het touchpad (niet touchscreen) is vermoedelijk bedoeld om PS-Vita achtige functionaliteit op je PS4 te bieden. Bepaalde spellen kun je dan Ún op je PS4 en op je PS-Vita spelen.

Je kunt moeilijk op je knieŰn voor je HD (touch) scherm gaan zitten spelen.
@Batiatus

Nadoen van Nintendo? De Dreamcast was toch echt de eerste console met een schermpje in de controller (weliswaar geen touchscreen).

Het verbaasde me dat het zo lang heeft geduurd voordat de andere consolebakkers dit overnamen, maar toont wel aan hoe ver de Dreamcast zijn tijd vooruit was.

Verder zal dit een capacitive touchscreen zijn tov de resistive touchscreen van Nintendo. Ik kan me voorstellen dat dit erg handig is om snel een ander wapen/item/opstelling/etc te selecteren tijdens het spelen.

@ detheavn: Het klopt dat hij niet ingebakken zat (dat zei ik ook niet), maar ik vermoed dat hij bij de meeste mensen wel nonstop in de controller bleef zitten. Het gebrek aan een touchscreen beperkte de functionaliteit, maar ik vond het toch meestal wel een leuke toevoeging en zeker iets voor de generaties consoles erna.

[Reactie gewijzigd door Bar˘ZZa op 15 februari 2013 11:59]

De dreamcast had geen scherm in de controller gebouwd. De memory card die in de controller ging had echter wel een scherm. Zo kon je een soort van minigames op de memory card installeren zodat je deze 'on the move' kon spelen om soms zaken te unlocken op de console. Heel leuk principe, maar niet echt veel bijzondere zaken uit naar voren gekomen.
Het gebrek aan een touchscreen beperkte de functionaliteit, maar ik vond het toch meestal wel een leuke toevoeging en zeker iets voor de generaties consoles erna.
Gebrek aan touchscreen zou een gemis zijn geweest als er ook echt daadwerkelijk de mogelijkheid was om er iets moois mee te doen. Het display was 48 bij 32 pixels, amper wat zinnigs mee aan te vangen :p

Maar ja, ik moet wel zeggen als ze het tegenwoordig willen doen, moeten ze het zeker goed aanpakken.

[Reactie gewijzigd door detheavn op 15 februari 2013 12:51]

Wat ik de pest daarvan vond was dat ze niet voor een oplaadbaar type batterij hadden gekozen... in goede traditie van de game-gear betaalde je je scheel aan batterijen XD
Het is geen touchscreen maar een touchpad, dezelfde die je terugvind op de Vita. Daarbij had de Dreamcast in de 20ste eeuw al een scherm in de controller.
Deze is lelijker dan degene die Bol.com getweet had recent. Bij beide gevallen: Zonder bevestiging is het onzin.
Zelfs als het waar blijkt te zijn, dan nog is het maar een vroege prototype, Sony kennende zal de controller wel een strakke design hebben.
Lijk me toch raar als move integratie in de controller zit en je speelt bijv. No more heroes. Dan voelt de Move controller toch natuurlijker aan.
1 hele grote vooruitgang zouden de thumb sticks zijn! De X360 controller heeft kuiltjes, de PS3 een bolling. Door die bolling glijdt mijn duim na lang spelen er wel regelmatig af -_- Ik denk dat het met dit design opgelost zal zijn voor de aankomende PS :)
Zozo, en dat ding waar de USB in zit is de nieuwe PS4! Deze (prototype) controller ziet er wel redelijk dik uit imho, maargoed we zullen het zien volgende week. :)

[Reactie gewijzigd door SXForce op 15 februari 2013 10:45]

Het ding waar ie in zit schijnt de devkit te zijn. De eerste versies daarvan zijn meestal gewoon grijze dozen :)
ik vind die grijze doos alvast mooier dan de PS3 (de lelijkste console ooit naar mijn mening)
De laatste versie wel ja, de phat's zijn IMHO juist de mooiste consoles ooit...
Inderdaad, de eerste versie's zijn de mooiste consoles ooit
Het eerste PS3 model is een afgeleide van het PS2 model. In plaats van hoekig hebben ze rondingen gebruikt. Gezien van uit het PS1 model, is de PS2 opnieuw ontworpen. Ik vraag mij dan ook af of de PS4 een heel nieuw uiterlijk krijgt of vooruit borduurt op een huidige PS3 model.
Als dit de echte controller word, zie ik wel al een plus punt. (Meer een mening) Het lijkt net of ze er niet meer zo'n hoekig ding van hebben gemaakt, maar net zoals de xbox controller wat beter afgewerkt hebben, wat naar mijn weten toch wat lekkerder in de hand ligt :)
Verder vind ik het wel een grappige controller en zou zo met de PS4 mee kunnen. Niet te veel aan veranderd, anders krijg je toch waarschijnlijk negatieve reacties van gamers...
Lijkt een beetje op de PS3 prototype controller.
Foto 1
Foto 2
Uh... kan aan mij liggen maar daar lijkt die echt helemaal niet op...
Die bovenkant die doorgetrokken is niet? Daar doelde ik op.
Ik zie ook nog wel steeds een groot minpunt: De L2 en R2 zijn nog steeds knoppen, geen triggers. Vooral bij racegames zijn triggers gewoon veel prettiger omdat je beter kunt doseren.
Nu snap ik eindelijk waarom dit "triggers" zijn!
Nooit gemerkt dat deze druk gevoelig zijn om bijvoorbeeld gas te geven, etc.
Welke spellen gebruiken deze "feature" nog meer ?
Ik heb dit bij een shooter gezien, de trigger half indrukken/triggeren geeft je vrije focus, volledig triggeren geeft autofocus. Verder hebben de meeste games waarbij je voertuigen moet besturen implementaties voor de triggers, ook voor de rem.

De nieuwe controller ziet er strak uit, ik ben alleen benieuwd wat het nut van het scherm gaat zijn. Gaan ze hier ook ingame-informatie op weergeven??? Lets hope so.
L2 en R2 zijn toch wel degelijk echte triggers hoor. Het is dat de PC drivers (motioninjoy) hier nog niet echt heel goed mee om kan gaan, maar het is wel degelijk een as die geconfigureerd kan worden. Je kan bijvoorbeeld bij alternatieve drivers aangeven wat het 'punt' is dat hij moet omslaan (actief moet worden), wat dus wel duidt op het feit dat er een mate van dosering in is terug te vinden.
Heb je een andere foto van de controller? Ik zie niets van de achterkant, hoe kan je beweren dat de L2/R2 nog steeds knoppen zijn?

Pressure sensitive knoppen zijn juist beter bij racegames omdat je bepaalt hoeveel gas je geeft terwijl analog triggers beter zijn bij shooters en dergelijke.
Daar ben ik het helemaal met je eens, waarom kunnen ze niet meteen die 'triggers' er op plaatsen ipv dat ik weer achteraf een paar euro moet uitgeven om ze zelf er op te plakken.. Probleem van de huidige normale knoppen is dat wanneer mn handen een beetje zweten en je de betreffende knoppen indrukt, de hele controller naar boven schiet omdat de knoppen afgerond naar beneden gaan..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True