Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties

Een foto van een vroeg prototype van de nieuwe controller voor de PlayStation 4 is uitgelekt en op internet te zien. De foto wijst er op dat Sony een touchscreen en PlayStation Move-functionaliteit in de controller wil integreren.

De foto van de nieuwe controller werd gepubliceerd door Destructoid, dat ondertussen door verschillende bronnen bevestigd heeft gekregen dat de foto echt is, al zou het wel gaan om een vroeg prototype van de controller. Opvallend zijn het scherm in het midden van de controller en het blauwe lampje aan de bovenkant.

Het scherm is vermoedelijk een touchscreen dat de 'start-' en 'select'-knop vervangt, maar waar ook andere informatie op getoond kan worden. De blauwe lamp aan de bovenkant van de controller lijkt te wijzen op integratie van Sony's Playstation Move. Dat laatste komt niet helemaal als een verrassing; in december 2012 bleek uit een patentaanvraag van Sony al dat het bedrijf de Move-techniek in een controller wilde bouwen.

De foto toont verder de kenmerkende PlayStationknoppen, die onveranderd aan de rechterkant van de controller zitten. Het d-pad aan de linkerkant van de controller is ook vrijwel ongewijzigd, hoewel de knoppen iets dichter bij elkaar lijken te staan. De controller op de foto heeft nog een aangegoten stekker met usb-aansluiting, maar het uiteindelijke model zal vrijwel zeker draadloos zijn, al was het alleen al om de Move-functies te kunnen gebruiken. Of het prototype gelijk is aan de uiteindelijke controller blijft nog even de vraag; op 20 februari houdt Sony zijn 'The Future of PlayStation'-evenement in New York. Naar verwachting kondigt het bedrijf de nieuwe console daar officieel aan.

Touchscreens op controllers lijken een nieuwe trend te worden. De Nintendo Wii U, die eind 2012 op de markt werd gebracht, heeft een 5" touchscreen op de primaire controller, en de controller van de open-source-console Ouya krijgt ook een aanraakscherm tussen de knoppen in.

Playstation 4 controller leak

Reacties (130)

Reactiefilter:-11300127+164+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Een bedraadde controller bij het nieuwste model..... lijkt me een fake.
Prototypes zijn meestal bedraad.
Nou, als dit ongeveer het uiteindelijke product is, dan zeg ik; Ik zei het toch, ze gaan dat Dual Shock ontwerp echt niet de deur uit doen, want dan zouden er heel veel gebruikers niet blij worden.
En nogmaals, je zag bij de PlayStation 3 ook van die Boomerangs bij de eerste onthulling en dat ontwerp is ook niet lang gebleven.

Ik mnoet wel zeggen, de vorm lijk best wel naar de Xbox-controller te neigen. Ik zie veel mensen vaak uitroepen dat de Xbox-controller veel beter is, dus misschien is dat iets wat Sony is opgevallen.
zolang dat L3 & R3 nog altijd op die positie staan, is er helemaal geen sprake van neigen naar..
Totale onzin. Neigt helemaal niet naar de Xbox? het is gewoon een vernieuwde versie van de bestaande controller.
Kijk en achter de controller staat de nieuwe PS4 in vol ornaat! :P Valt niemand dat op? :o
Nee, want dat is een devkit en die zien er nooit uit als het uiteindelijke model (pas enige tijd na uitlevering komt het wel eens voor dat de devkits worden geleverd in het uiterlijk van de retail)..
Dit wordt volgens mij niet de controller want er is geen start en select knop. En bij elke playstation zat een select en en een start knop
Wat dacht je ervan waar het mogelijk touchscreen schermpje aan de voorkant voor zal kunnen dienen?
Als je goed kijkt zie je links- en rechtsboven en van het touchpad een klein knopje, of iets wat daar op lijkt. Zou me niet verbazen als dat een tijdelijke protype oplossing is
ligt het aan mij of ben ik de enige die vindt dat het er wel heel lomp uitziet?
Wat begrijp je niet aan het woord "prototype"?
Uit het (oorspronkelijke) article:

"Update: Multiple sources have confirmed that the photo is real, but is an early prototype."

Net zoals de dev-kit die wel een héél lompe grijze bak is.
Deze is lelijker dan degene die Bol.com getweet had recent. Bij beide gevallen: Zonder bevestiging is het onzin.
Zelfs als het waar blijkt te zijn, dan nog is het maar een vroege prototype, Sony kennende zal de controller wel een strakke design hebben.
maak het scherm 2x zo groot en je hebt een verkapte Wii U controller. Ze hobbelen Nintendo weer vrolijk achterna. Niks aan het handje dus.
Het is waarschijnlijk een touchscreen en geen scherm om informatie te tonen. Je reactie slaat dus nergens op.
Ze hobbelen Nintendo "weer" achterna??
Je hebt een groot scherm met controller buttons aan de zijkant.. Kijk nu eens, dat is de PSP!

Wie loopt wie nu achterna?
En je hebt een groot scherm met controller buttons en touch.. kijk nu eens, dat is de PS-VITA ;)
Ziet er nogal fake uit vooral als je over denkt dat move controller integreert wordt bij playstation 4.
Ik mag toch hopen dat ze de eyetoy NIET in de PS4 gaan integreren maar weer als een los apparaatje meeleveren, zeker omdat bij mij (en vele anderen) de console niet onder de tv staat (bij mij staat die zelfs achter me)..
Als je goed ziet, zie je een blauw/violet vlakje op de voorkant van de controller.
Dit vlakje schijnt net zo en heeft een zelfde soort kleurtje als dat balletje op de move.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 15 februari 2013 13:00]

Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Daarnaast hebben devkits wel vaker andere controllers.
En touchpad =/= touchscreen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 februari 2013 10:35]

Ik weet niet of het ooit iemand is opgevallen. maar zoals velen een controller maken is eigenlijk haaks op de anatomie van de hand. Als je een controller namelijk vast houd staan de duimen omhoog. Toch kiezen alle fabrikanten ervoor om de joysticks tegen deze richting in op een andere plaats te zetten waardoor je de controller eigenlijk krampachtig vasthoud.

De eerste die het nu snapt is nintendo. die de joysticks aan de bovenkant plaatst.

Vreemd dat bedrijven die miljoenen uitgeven aan research zoiets lijken te negeren/over het hoofd zien. Er zijn echt wel betere layouts voor de PS3 controller te bedenken waarbij de controller veel "relaxter" gebruikt kan worden Xbox doet dit al beter maar is nog niet ideaal
dafuq heb jij het over? :s
Ik weet niet hoe jij een controller vast houdt, maar als ik een controller vast pak dan zitten voor mij de joysticks op de 'natuurlijke' plek.. enuh, ik weet niet wat jij 'bovenkant' noemt, maar bij de dualshock zitten de joysticks toch echt op de bovenkant..
Volgens mij zitten L1/2 en R1/2 toch echt aan de bovenkant van de controller, de knoppen en stick zitten aan de voorkant. Maar wat er bedoelt word is dat je bij een PS controller de stick onder de d-pad zit.
Probleem is alleen en dat zie je bij de XBOX controller dat je snel wil schakelen naar reload dive jump e.d. dan zijn de knoppen een stuk makkelijker te bereiken voor je hand.. de stick voor je linker hand is perfect geplaatst.. Maar ik denk dat je rechter hand toch problemen gaat krijgen als je de knoppen en de stick om gaat draaien..
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Daarnaast hebben devkits wel vaker andere controllers
Heb je daar voorbeelden van? We hebben hier zo'n beetje alle devkits liggen, ik heb er nog geen enkele gezien met een niet-standaard controller (hooguit een controller van de vorige generatie van die console)
Als ze bij dat move blijven en dat op deze manier gaan integreren, wordt het voor mij waarschijnlijk een xbox 720 met verbeterde kinect :)
Tenzij playstation integratie met de oculus rift aan kondigt de 20e ;)

Edit: Wat ik hiermee bedoel is dat ik gamen via een controller out-dated vind maar kinect nog niet "goed genoeg". Het "immersive" gamen wat oculus rift beloofd samen met een kinect voor bewegingen binnen een ruimte (truc is dan om nergens tegenaan te botsen ;) ) lijkt me ge-wel-dig. Dat je dan een controller ziet en de kans groter en groter wordt dat de PS4 vooral alleen mooier beeld gaat bieden stelt dan teleur :)

[Reactie gewijzigd door nehru op 15 februari 2013 11:01]

Je ziet nergens de bol nee. Maar je ziet wel de opgekleurde streep aan de bovenkant van de controller. Het kan goed zijn dat Sony verder is gaan ontwikkelen, vooral als ze het in een dual shock controller wilde bouwen.

Het is nog even wachten, het kan net zo goed nog gaan om een prototype controller of een mock controller.
Die was eerst nodig om de move controller door de camera te laten herkennen. Wellicht hebben het camera systeem verbeterd waarom enkel het licht in de controller al voldoende is.
De nieuwe Xbox krijgt een nieuwe versie van Kinect. Dus dat zal vast een stuk beter gaan werken dan de huidige versie.
de kinect nu is totaal geflopt qua games, ze hadden veel beter een nieuwe console kunnen uitbrengen toen.
add-ons verkopen niet.
volgens vgleak:

Controller Features:

Digital Buttons:
* Directional buttons
* Triangle, Circle, Cross and Square
* L1, L2 and L3
* R1, R2 and R3
* OPTIONS
* SHARE (reserved for the system and cannot be accesed by the application)
* Touchpad clicks
* PS (reserved for the system and cannot be accesed by the application)

Analog Buttons:
* L2 and R2

Sticks:
Left and Right

Touchpad:
Two-point multi-touch (with mechanical click)


ORBIS/PS4 Controller has an electrical capacitance touchpad where the position at wich the user’s finger is touching the pad can be detected. At most, two points can be detected at the same time.

* Motion sensors: 3-axes gyro sensor and 3-axes velocity sensor
* Vibration feature: Large motor and small motor
* Light bar: RGB LED (reserved for the system and cannot be accesed by the application)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 februari 2013 16:28]

Deze controller heet dus voortaan Sixasis Dualshock Touch 4?

Zou het persoonlijk wel erg fijn vinden om weer een Dualshock controller te hebben, heb zelf ook move, maar kan er toch erg van genieten met een controller op de bank te zitten.

[Reactie gewijzigd door AltWouss op 15 februari 2013 17:44]

dat kan best wel gezien de kinect in de eerste demo versies een stuk beter was dan het uiteindelijke product. Die kinect had zelfs zijn eigen processor omdat het anders te zwaar voor de 360 zou worden.
Kinect mag dan wel goed werken, maar als er geen fatsoenlijke games voor uit komen heb je er nog niets aan.
Doe mij maar een controller, tot de techniek daadwerkelijk is geperfectioneerd en gamemakers zich er echt op storten.
Dat ben ik met je eens. We zullen het wel zien wat de volgende generatie aan verbeterde functionaliteit met zich meebrengt en wat de adoptie daarvan wordt onder ontwikkelaars. Kinect heeft in elk geval wel enorm veel ondersteuning gekregen, qua shovelware, maar ook onder de AAA games met Voice support. Dat valt van Move helaas niet te zeggen en velen noemen het dan ook een flop.
Voor de rest heb ik bij deze "PS4" controller wel wat opmerkingen...

Die lagere analoge sticks en de hoek die ze maken met de handgrepen zullen voor velen niet prettig zijn. Ik merk zelf al met DualShock3 controller dat ik regelmatig kramp in mijn duimen krijg. Mensen met wat grotere handen zullen daar meer last van hebben en ook met hun vingers tot over de Move lamp kunnen komen (tenzij de controller als geheel behoorlijk groter is, dan kan ik niet opmaken uit de foto).
Zelfde geldt voor dat touchpad. Dat ziet er erg klein uit en dan vraag ik mezelf af wat voor nut dat dan nog heeft als je er totaal geen complexe bewegingen op kunt doen omdat je vingertop al de breedte van het scherm inneemt. Bovendien zul je dan de handgrepen enigszins moeten loslaten om over de analoge sticks heen te komen en dat is gewoon onpraktisch. Had het al met dat opklikbare toetsenbord voor de DS3, wat gewoon onhandig was, maar dit is net zo.
Wie weet is het wel gewoon een LCD scherm trouwens...

Eerlijk gezegd lijkt me dit ook een prijzig geheel om te vervangen als er een versleten is (hopelijk wel minder dan een WiiU pad). Vooral als je deze nieuwe functies niet gebruikt.

Ikzelf en een aantal van mijn vrienden, welke ik vandaag erover gesproken heb, zitten in elk geval niet op Move integratie te wachten...

[Reactie gewijzigd door Thief op 15 februari 2013 14:00]

Dit prototype is waarschijnlijk gemaakt voor kleine japanse handjes.. :+
Ik ben het niet eens met wat je zegt over Move en Kinect, ik hoor het wel vaker en vanuit het standpunt van de core gamer snap ik het gewoon niet. Ik zal het uitleggen:

De Move is een alternatieve besturing die naast casual Wii achtige games OOK gebruikt kan worden voor core games zoals shooters. Zelf heb ik het geprobeerd maar niet de moeite genomen het aan te leren. Anderen wel, ik speel bv MAG met clanleden die niet meer terugwillen naar controller en echt goed zijn.
Met Kinect kan dit niet. Kinect bied een coole vorm van motion control, echter een manier waardoor games zodanig anders worden dat ik als core gamer niet geinteresseerd ben. On-rails games, ritme games, dat soort werk. Geen openworld games of shooters, en ook racen doe ik liever met m'n armen rustend op een stuur.

En dan dit: Move wordt een flop genoemd, maar ik zou niet weten waarom. Omdat Sony je er niet mee om de oren slaat zoals MS met Kinect? Daar ben ik als core gamer juist blij om. Want kijk nu eens naar de grote exclusieve games die Sony en MS dit jaar uitbrengen. Zeker 4 stuks voor PlayStation waarbij de meeste de optie hebben om met Move te spelen, niet de verplichting. MS heeft Gears, voor controller, en geen enkele core titel voor Kinect, althans ik ken er geen. Waarom zou ik als core gamer - let wel: voor ons is die 360 gemaakt, ik heb er een gehad - dat hele Kinect een succes vinden nu de focus bijna geheel daarop ligt, normale core games door MS nauwelijks meer gemaakt worden, normale core games die ik niet eens met Kinect KAN spelen? Ik kan dat geen succes noemen.

edit om nog een beetje on-topic te blijven: 2e foto, zelfde controller, iets andere hoek. Een jackaansluiting zoals iemand hieronder al had gezien.

www.onehitpixel.com/2013/...4-controller-leaked/44498

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 15 februari 2013 18:06]

Als Kinect echt de toekomst was dan hadden we wel goede games gezien die er gebruik van maakten. 99% van alle motion controlled games is gewoon shovelware.

Het is niet ergonomisch om met je handen te moeten zwaaien. Een kleine controller vasthouden is veel beter en ik heb nog geen enkel bewijs gezien dat ze met iets beters kunnen komen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 februari 2013 13:18]

ik wordt echt moe van al die beweging controllers, zo kan je gewoon geen lange sessies gamen., het is zeker voor even leuk omdat het nieuw is... maar na een tijdje snak ik weer naar de classic controls

doe mij dus maar Tobo + muis en als het niet anders kan een standaard controller
al die beweging onzin mag van mij de prullenbak in
Sony moet nog heel wat werk verzetten voordat ze een betere user tracking hebben dan de MS Kinect. Het volgen van 1 bolletje (de Move) is beduidend makkelijker dan het herkennen van de houding van alle spelers. PrimeSense heeft echt een mooi stukje werk afgeleverd met de Kinect.
Jammer dat deze foto dus al een paar dagen op The Verge staat. Nou is The Verge haast niet te lezen omdat ze daar nog meer geilen op Apple dan hier maar het is toch wel jammer dat Tweakers vaak achter de feiten aanloopt..
Als je het zo bekijkt lopen alle websites achter de feiten aan. Er is maar 1 website de eerste...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Televisies

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True