Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties, 61.249 views •

Een foto van een vroeg prototype van de nieuwe controller voor de PlayStation 4 is uitgelekt en op internet te zien. De foto wijst er op dat Sony een touchscreen en PlayStation Move-functionaliteit in de controller wil integreren.

De foto van de nieuwe controller werd gepubliceerd door Destructoid, dat ondertussen door verschillende bronnen bevestigd heeft gekregen dat de foto echt is, al zou het wel gaan om een vroeg prototype van de controller. Opvallend zijn het scherm in het midden van de controller en het blauwe lampje aan de bovenkant.

Het scherm is vermoedelijk een touchscreen dat de 'start-' en 'select'-knop vervangt, maar waar ook andere informatie op getoond kan worden. De blauwe lamp aan de bovenkant van de controller lijkt te wijzen op integratie van Sony's Playstation Move. Dat laatste komt niet helemaal als een verrassing; in december 2012 bleek uit een patentaanvraag van Sony al dat het bedrijf de Move-techniek in een controller wilde bouwen.

De foto toont verder de kenmerkende PlayStationknoppen, die onveranderd aan de rechterkant van de controller zitten. Het d-pad aan de linkerkant van de controller is ook vrijwel ongewijzigd, hoewel de knoppen iets dichter bij elkaar lijken te staan. De controller op de foto heeft nog een aangegoten stekker met usb-aansluiting, maar het uiteindelijke model zal vrijwel zeker draadloos zijn, al was het alleen al om de Move-functies te kunnen gebruiken. Of het prototype gelijk is aan de uiteindelijke controller blijft nog even de vraag; op 20 februari houdt Sony zijn 'The Future of PlayStation'-evenement in New York. Naar verwachting kondigt het bedrijf de nieuwe console daar officieel aan.

Touchscreens op controllers lijken een nieuwe trend te worden. De Nintendo Wii U, die eind 2012 op de markt werd gebracht, heeft een 5" touchscreen op de primaire controller, en de controller van de open-source-console Ouya krijgt ook een aanraakscherm tussen de knoppen in.

Playstation 4 controller leak

Reacties (130)

Reactiefilter:-11300127+164+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Tussen het touchscreen/pad en de home button zit iets wat op een luidspreker lijkt.

Dit lijkt me wel een geloofwaardig prototype, de definitieve vormgeving mag wat cooler maar alles zit wel op z'n plek, en zonder een onhandig onding te worden lijkt het erop dat het een alles-in-een controller gaat worden, best knap. Het touchscreen zit zo te zien niet in de weg en is ideaal voor internetbrowsen. De sticks zitten waar ze moeten zitten volgens PS fans, en lijken beter, niet meer concaaf. Move zit erop, maar ik denk er geen last van te hebben mocht ik het niet willen gebruiken. Aan de andere kant, ik denk dat een Move wand beter zwaait. En of ik nou tegen m'n mic praat of m'n controller maakt niet uit, toch heb ik de audio wel liever via mijn oor ipv vanuit mijn schoot.
De buttons van de D-pad lijken mij minder definitief, het lijkt me sterk dat Sony daaraan wat veranderd, er moet wat ruimte tussen zitten. De triggers zijn niet te zien, hopelijk worden R2 en L2 nu echte triggers ala xBox.

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 15 februari 2013 11:19]

Die luidspreker lijkt me eerder een microfoon. Er zijn een paar redenen waarom mij dit een logischer verklaring lijkt:
- Zo'n kleine luidspreker gaat niet veel bewerkstelligen. te klein en maar 1 kanaal.
- De onderkant van de controller lijkt een audio(jack)plug te bevatten, lijkt me logisch want 1) aan de onderkant is handig omdat de kabel niet in de weg zit en 2) logischere oplossing dan een minispeaker om weinig omgevingsgeluid te creŰren.
- Wel een mic. lijkt me logisch omdat de plek onder je mond zit en omdat de meeste koptelefoons geen mic. ingebouwd hebben waardoor je oortjes kan gebruiken die je al hebt.
Het is iig een fraai zoekplaatje:) Zo zie je maar weer, de redactie kijkt slechts met een half oog en heeft nop, het is het waakzame oog van het reageersel dat met zijn scherpe blik de waarheid blootlegt...dat zou nog best wel eens een ingang voor een jackplug kunnen zijn idd, audioprobleem opgelost en gelijk reden om te hopen dat m'n huidige PS3 headset compatibel blijft. Liever alles ouderwets via m'n oor dan bv via headset met snoer van mn telefoon, maar het is wel mooi dat het kan. Als het idd een ingang is natuurlijk. Overigens zou een luidspreker voor chat best mogelijk zijn, de speaker op mobiele telefoons is kleiner.

Nog zo een: rechtsboven de D-pad zit iets, een knop of een uitsparing voor een knop. Wat is dat? De sharebutton waar ik over heb gehoord? Druk erop en je zit op je socialmedia gebeuren oid, zal ik ook weinig gebruiken dan.

edit: nieuwe pica, jack aansluiting goed te zien, triggers helaas niet.

www.onehitpixel.com/2013/...4-controller-leaked/44498

www.forums.gametrailers.c...3&t=1345970#p37875070

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 15 februari 2013 17:53]

Heb je al de donker blauwe tint gezien in de USB poort? Is waarschijnlijk USB 3.0. En heb je de 8 lampjes gezien aan de rechterkant van de devkit? Misschien tot acht spelers tegelijkertijd gamen?

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 15 februari 2013 19:38]

Ik heb wel eerder gelezen van move integratie in de controller, dus het zou mij niets verbazen als de PS4 controller hier op gaat lijken. Ik vraag mij wel af of deze controller niet een beetje te dik is, zeker in vergelijking met de DS3.
Zeker als je bedenkt dat deze ook nog bedraad is. De draadloze varianten moeten ook nog een accu meezeulen, en die moet ook ergens passen.

Prototype: ja
Uiteindelijke model/features: nee

Ook lijkt mij move support in deze formfactor niet echt handig of goed werken.

Touchscreen lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. Sony zet hier vooral in op de Vita lijkt mij. Het zal dan ook geen verplicht nummer worden (een enkele titel daargelaten), maar een touchpad zou kunnen. Al lijkt mij de positie waar hij nu zit niet echt optimaal, de sticks zitten nu in de weg.

De grips lijken nogal op de xbox controller, iets wat geen slechte verbetering is (ik vind de xbox controller prettiger in de hand liggen).

[Reactie gewijzigd door LOTG op 15 februari 2013 10:42]

Was het niet sony die draadloos opladen mogelijk maakte voor hun mobieltjes? Als ze dat hebben ge´ntegreerd in de PS4 ben je van dat gezeik ook af. Dus hopen dat ze die techniek optimaal hebben toegepast in hun electronica.
De move support hoeft niet te zijn om een extra actieve move functie aan de controller te geven.

omdat de playstation weet waar je zit ten opzichte van de TV, kunnen games hiervan gebruik maken. zo kan er in een shooter i.c.m. een 3D tv bekeken worden waar de loop van een geweer heen gericht moet worden als de A.I. op je mikt.

tevens kan het gebruiker worden op de niet al te accurate saxsis functie te verbeteren.

Maar ik zie mijzelf inderdaad niet met de controller door mijn kamer heen zwaaien.
Nee, dat waren oudere geruchten, datzelfde gerucht beweerde ook dat de PS4 controller in 2 stukken opgesplitst kon worden en zo dienst kon doen als Move.
Sony heeft daar wel toen een patent voor ingediend, maar daar bleef het 'lichtje' gewoon een rond balletje.
Ik denk dat een PS-controller die wat dikker juist fijner is omdat deze dan fijner in de hand ligt. Dit vindt ik het grootste voordeel van de huidige Xbox controller tegenover de huidige PS-controller.

Als dit een gevolg is van het samenvoegen van meerdere technieken is dat prima, want je hoeft ook niet meer meerdere controllers aan te schaffen voor verschillende doeleinden.

[Reactie gewijzigd door Marcovd op 15 februari 2013 10:44]

Het kan een prototype zijn. Het release model kan uiteindelijk kleiner uitvallen.
Lichtje bovenop is voor Move integratie.

Of dit natuurlijk
De foto ziet er in ieder geval geloofwaardig uit. De bollingen aan de zijkanten van die pookjes lijken me voor de grip nodig. Bij games als Fifa is dat voor mij wel nodig, dus dat lijkt me functioneel gezien in ieder geval een goede oplossing.

het touchscreen zie ik op het moment nog niet als een toegevoegde waarde. Hopelijk heeft Sony iets moois bedacht daardoor het wel functioneel nut heeft i.p.v. alleen maar het nadoen van Nintendo en er weinig functionaliteiten in zitten.
@Batiatus

Nadoen van Nintendo? De Dreamcast was toch echt de eerste console met een schermpje in de controller (weliswaar geen touchscreen).

Het verbaasde me dat het zo lang heeft geduurd voordat de andere consolebakkers dit overnamen, maar toont wel aan hoe ver de Dreamcast zijn tijd vooruit was.

Verder zal dit een capacitive touchscreen zijn tov de resistive touchscreen van Nintendo. Ik kan me voorstellen dat dit erg handig is om snel een ander wapen/item/opstelling/etc te selecteren tijdens het spelen.

@ detheavn: Het klopt dat hij niet ingebakken zat (dat zei ik ook niet), maar ik vermoed dat hij bij de meeste mensen wel nonstop in de controller bleef zitten. Het gebrek aan een touchscreen beperkte de functionaliteit, maar ik vond het toch meestal wel een leuke toevoeging en zeker iets voor de generaties consoles erna.

[Reactie gewijzigd door Bar˘ZZa op 15 februari 2013 11:59]

De dreamcast had geen scherm in de controller gebouwd. De memory card die in de controller ging had echter wel een scherm. Zo kon je een soort van minigames op de memory card installeren zodat je deze 'on the move' kon spelen om soms zaken te unlocken op de console. Heel leuk principe, maar niet echt veel bijzondere zaken uit naar voren gekomen.
Het gebrek aan een touchscreen beperkte de functionaliteit, maar ik vond het toch meestal wel een leuke toevoeging en zeker iets voor de generaties consoles erna.
Gebrek aan touchscreen zou een gemis zijn geweest als er ook echt daadwerkelijk de mogelijkheid was om er iets moois mee te doen. Het display was 48 bij 32 pixels, amper wat zinnigs mee aan te vangen :p

Maar ja, ik moet wel zeggen als ze het tegenwoordig willen doen, moeten ze het zeker goed aanpakken.

[Reactie gewijzigd door detheavn op 15 februari 2013 12:51]

Wat ik de pest daarvan vond was dat ze niet voor een oplaadbaar type batterij hadden gekozen... in goede traditie van de game-gear betaalde je je scheel aan batterijen XD
Het touchpad (niet touchscreen) is vermoedelijk bedoeld om PS-Vita achtige functionaliteit op je PS4 te bieden. Bepaalde spellen kun je dan Ún op je PS4 en op je PS-Vita spelen.

Je kunt moeilijk op je knieŰn voor je HD (touch) scherm gaan zitten spelen.
Het is geen touchscreen maar een touchpad, dezelfde die je terugvind op de Vita. Daarbij had de Dreamcast in de 20ste eeuw al een scherm in de controller.
Ik zie ook nog wel steeds een groot minpunt: De L2 en R2 zijn nog steeds knoppen, geen triggers. Vooral bij racegames zijn triggers gewoon veel prettiger omdat je beter kunt doseren.
Heb je een andere foto van de controller? Ik zie niets van de achterkant, hoe kan je beweren dat de L2/R2 nog steeds knoppen zijn?

Pressure sensitive knoppen zijn juist beter bij racegames omdat je bepaalt hoeveel gas je geeft terwijl analog triggers beter zijn bij shooters en dergelijke.
Daar ben ik het helemaal met je eens, waarom kunnen ze niet meteen die 'triggers' er op plaatsen ipv dat ik weer achteraf een paar euro moet uitgeven om ze zelf er op te plakken.. Probleem van de huidige normale knoppen is dat wanneer mn handen een beetje zweten en je de betreffende knoppen indrukt, de hele controller naar boven schiet omdat de knoppen afgerond naar beneden gaan..
Nu snap ik eindelijk waarom dit "triggers" zijn!
Nooit gemerkt dat deze druk gevoelig zijn om bijvoorbeeld gas te geven, etc.
Welke spellen gebruiken deze "feature" nog meer ?
Ik heb dit bij een shooter gezien, de trigger half indrukken/triggeren geeft je vrije focus, volledig triggeren geeft autofocus. Verder hebben de meeste games waarbij je voertuigen moet besturen implementaties voor de triggers, ook voor de rem.

De nieuwe controller ziet er strak uit, ik ben alleen benieuwd wat het nut van het scherm gaat zijn. Gaan ze hier ook ingame-informatie op weergeven??? Lets hope so.
L2 en R2 zijn toch wel degelijk echte triggers hoor. Het is dat de PC drivers (motioninjoy) hier nog niet echt heel goed mee om kan gaan, maar het is wel degelijk een as die geconfigureerd kan worden. Je kan bijvoorbeeld bij alternatieve drivers aangeven wat het 'punt' is dat hij moet omslaan (actief moet worden), wat dus wel duidt op het feit dat er een mate van dosering in is terug te vinden.
Zozo, en dat ding waar de USB in zit is de nieuwe PS4! Deze (prototype) controller ziet er wel redelijk dik uit imho, maargoed we zullen het zien volgende week. :)

[Reactie gewijzigd door SXForce op 15 februari 2013 10:45]

Het ding waar ie in zit schijnt de devkit te zijn. De eerste versies daarvan zijn meestal gewoon grijze dozen :)
ik vind die grijze doos alvast mooier dan de PS3 (de lelijkste console ooit naar mijn mening)
Het eerste PS3 model is een afgeleide van het PS2 model. In plaats van hoekig hebben ze rondingen gebruikt. Gezien van uit het PS1 model, is de PS2 opnieuw ontworpen. Ik vraag mij dan ook af of de PS4 een heel nieuw uiterlijk krijgt of vooruit borduurt op een huidige PS3 model.
De laatste versie wel ja, de phat's zijn IMHO juist de mooiste consoles ooit...
Inderdaad, de eerste versie's zijn de mooiste consoles ooit
Lijkt me een redelijk oude foto?

Als je kijkt naar de controllerpoorten op het apparaat erboven doen me die namelijk aan de poorten van GameCube controllers denken (GameCube devkit?).

/edit: typo

[Reactie gewijzigd door ironx op 15 februari 2013 13:04]

Als de foto over 5 jaar wordt gemaakt, dan kan de foto nog steeds een kastje van een Gamecube devkit bevatten. Het gaat om de controller, niet op de omgeving
Als ze het formaat ook niet aanpassen blijf ik lekker bij de 360. Die is tenminste niet gemaakt voor die kleine Japanse handjes en voor mij als iemand met redelijk grote handen gewoon niet goed te gebruiken.
Ik Heb ook vrij grote handen (ben 1,97) en snap nooit waarom mensen met grote handen de ps3 controller niet kunnen gebruiken. Ik vind um zelfs fijner dan de xbox 360 controller..
Wel grappig om te zien; Nintendo doet bepaalde dingen (WiiMotion(+), touchscreen in controller) en je ziet dat de concurrentie dan vaak gauw volgt met een vergelijkbaar alternatief.

Maar toch wordt Nintendo ervaren als gimmick en de grond in geboord want de hardware is verouderd... Toch zetten ze schijnbaar wel trends. :)
PS-vita..... was er toch eerder dan de Wii-U..
nintende is 100% voor de familiegames, en enkele core actiegames. de playstation is het andersom; 100% core (actie) games, en daarnAst enkele "familiegames" om meer marktaandeel te krijgen
nintende is 100% voor de familiegames, en enkele core actiegames. de playstation is het andersom; 100% core (actie) games, en daarnAst enkele "familiegames" om meer marktaandeel te krijgen
Begrijp ik, is ook niets mis mee, maar vind het wel mooi om te zien dat "casual" dus wel een soort van dreiging vormt schijnbaar voor "core". Anders had de Playstation geen Move en de XBOX 360 geen Kinect.
Lijkt een beetje op de PS3 prototype controller.
Foto 1
Foto 2
Uh... kan aan mij liggen maar daar lijkt die echt helemaal niet op...
Die bovenkant die doorgetrokken is niet? Daar doelde ik op.
Lijk me toch raar als move integratie in de controller zit en je speelt bijv. No more heroes. Dan voelt de Move controller toch natuurlijker aan.