Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 91, views: 26.390 •

Volgens game-ontwikkelaar Chris Taylor begint de rek uit crowdfunding, en in het bijzonder uit Kickstarter, te raken. Taylor, wiens Kickstarter-project zijn gestelde doel van 1,1 miljoen dollar niet haalde, denkt dat consumenten al te veel geld aan Kickstarter hebben uitgegeven.

Toen Kickstarter net begon kregen alle grote projecten vrij eenvoudig de steun die nodig werd geacht om een game te maken. Diverse ontwikkelaars haalden via Kickstarter grote budgetten binnen. Volgens ontwikkelaar Chris Taylor behoort die tijd voorlopig tot het verleden. De Amerikaan denkt dat consumenten al te veel geld aan Kickstarter hebben besteed en nu eerst het resultaat van de verschillende projecten die ze al ondersteund hebben willen afwachten.

"Ik wil het niet als excuus gebruiken en ik heb er ook geen spijt van", zei Taylor tijdens het in Duitsland georganiseerde evenement Casual Connect, aldus opgetekend door Venture Beat. "Het wordt moeilijker en moeilijker en begint op een loterij te lijken", zei Taylor, doelend op het feit dat zelfs projecten van gerenomeerde ontwikkelaars nu niet altijd meer voldoende ondersteuning krijgen via Kickstarter.

De ogenschijnlijke afname van het succes dat ontwikkelaars kunnen hebben via Kickstarter is volgens Taylor extra kwalijk doordat in de traditionele markt alleen grote games nog belangrijk zijn. Zonder een populaire game krijg je geen voet meer aan de grond bij game-uitgevers, meent Taylor. "Ik ben bijna failliet gegaan. Dat is nét niet gebeurd. Ik ken iedereen in de industrie, maar niemand heeft me geholpen. Alles draait erom of je wel of niet een titel in huis hebt die tien miljoen exemplaren verkoopt."

Chris Taylor en zijn studio Gas Powered Games moesten afgelopen week het Kickstarter-project stopzetten dat zij waren gestart om de actie-rpg Wildman te kunnen maken. Met nog vier dagen te gaan stond er 'slechts' 504.120 dollar op de teller, terwijl de drempel om het spel te kunnen maken op 1,1 miljoen dollar lag. Taylor en de zijnen zagen in dat dat bedrag niet meer gehaald zou worden en staakte de inzameling.

Dat was een volgende tegenslag, nadat de studio eerder al 40 ontwikkelaars de deur wees. Reden daarvoor was dat Taylor zijn mensen op dat moment nog op een 'nette manier kon ontslaan', wat enkele weken later niet meer zou kunnen, als de inzameling voor Wildman het niet zou redden. Die angst blijkt achteraf terecht te zijn geweest. Taylor was met Gas Powered Games in het verleden verantwoordelijk voor onder meer Dungeon Siege en Supreme Commander.

Reacties (91)

Ik denk dat het niet alleen verzadiging is, maar ook een probleem in schaalgrootte. Crowdfunding heeft een enorme vlucht genomen en hoe meer ideeen, hoe dunner de "spreiding" is van funds.

Stel dat er 1000 ideeen per dag gepost worden (er zijn immers vele crowd funding sites), het is te verwachten dat dan slechts de top 10 aandacht krijgt. De rest krijgt weinig of niets, en dan hoeft niet eens te zijn omdat het slechte ideeen zijn. Het krijgt gewoon niet de aandacht, of het wordt helemaal niet gezien.

Verder denk ik dat je bij extreem hoge targets (boven de miljoen) als contributor niet echt meer het idee hebt het verschil te maken.

Wat betreft de discussie "kopen" of "investeren"...ik zie het meer als doneren, met als beloning een gimmick. De essentie is dat je een idee of doel ondersteunt. De essentie zou niet moeten zijn hoe krijg ik zo veel mogelijk voor mijn geldinbreng.
Ik geef liever geld aan zon project dan dat ik een pc game in de winkel koop.
Je haald alle tussenschakels / parasieten zo weg, waardoor er meer overblijft voor de mensen die ook daadwerkelijk het werk verichten.
ik vind dat er voor iedere tak een site / communtiy moet komen die zulke projecten promoten.

Waarom niet ereen maken voor artiesten ? Weg met brein, BUMA en andere parasieten.
Waarom er niet een maken voor Regiseurs ;), ik durf te wedden dat als er een kickstarter wordt gemaakt voor een WOW of HALO film, ze miljoenen binnen kunnen halen.

Beginnende artiesten die niet Popi genoeg zijn, maar wel bv een leuke aanhang hebben op Youtube bijvoorbeeld, kunnen zo toch centjes verdienen. Op deze manier krijg je weer kwaliteit in plaats van rotzooi.

Ik denk dat de parasieten het grootste probleem zijn voor dit soort projecten. Het vervelende voor ze is dat ze dit niet zo makkelijk kunnen verbieden, dus gaan ze het maar in een negatief daglicht zetten.
die tussenschakels en parasieten hebben ook een baan nodig zonder een baan zijn het pas echt parasieten omdat ze dan een uitkering van jou belastingeld nodig hebben.
denk even door.

de echte parasieten zitten in een maatpak.
Nee meneer Chris Taylor, misschien moet je gewoon met een interessant spel komen en niet zo knullig bezig zijn op kickstarter zoals je dat zelf deed, genoeg andere gamebedrijven die de laatste weken ook nog steeds bakken met geld hebben binnengehaald.. Niet de schuld geven aan kickstarter, maar aan jezelf, het spel was gewoonweg ook niet zo interessant IMHO...
eindelijk iemand die het begrijpt. je concept moet gewoon ijzersterk zijn als je het direct aan de man verkoopt. ik weet nog goed dat planetary annihilation een goal van 900.000 had gezet en eindigden met 2.2 mil. achterlijke denkgang dat als je je goal niet haalt als bekend developer dit het einde is van kickstarter is. KS is alleen maar populairder geworden en games zit nog steeds in de top categorie. weg met deze dramaQueen en op naar een volgend goed spel.
Valt nog een beetje mee. De game Cryamore zit al over de 150k van de minimale 60k. Dat ze ver over de 200k zullen gaan is zeer waarschijnlijk. Uiteraard is een miljoen wel andere koek. Wel denk ik dat mensen wat meer bewuster zijn in wat ze allemaal ondersteunen, dus het is niet helemaal onwaar.
ja mensen worden al door de regeringen gemolken als een koe met 40 tepels.

het houd een keer op en het melken van regeringen gaan ten kosten van bedrijven en winkels maar dat hebben ze nog steeds niet door.
alles om maar niet echt te hoeven bezuinigen gewoon stuk door spenderen is immers een veel beter plan toch?

mensen krijgen maar 1 salaris en dat is geen 1.3 toon per jaar zoals bij die maatpakken in den haag.
dus op een gegeven moment is het geld op en kopen we liever eten en betalen we rekeningen en hebben we dus geen geld meer voor kickstarters en andere luxe.

hier in de straat hadden we tot een jaar geleden savonds altijd 4 parkeer plekken te kort en stonden we op het gras en voor garages nu zijn er gewoon 3 parkeerplekken vrij dat betekend dat al deze acties in 1 straat al 7 autos gekost heeft.
dat kost mensen helaas niet alleen hun auto dat kost garages 7 klanten minder dat kost de onderdelen makers ookk 7 klanten minder en die hebben dan ook allemaal minder personeel nodig.
om over het transport van onderdelen en ruwe materialen nog maar te zwijgen.

maar die maatpakken in den haag kunnen zo ver helemaal niet doordenken.

dus niet alleen kickstarters zullen eraan moeten geloven de komende tijd ook game makers gaan vallen omdat namelijk alle regeringen zo kortzichtig zijn.
Ja en nee, ik heb wel aan een paar kickstarter projecten gedoneert, en hoeweel ik goed weet dat het 'maar een donatie is', toch verwacht je wel wat, bijv dat de gegeven info in ieder geval een beetje klopt.

Echter, van de handvol projecten die ik heb 'gebacked' zit er nog maar 1 op schema (en zelfs die stiekem niet helemaal) de OUYA.

Heb ook gedoneerd voor o.a. nieuwe Carmageddon, een 3d printer, een nieuw soort mini arduino, en nog een paar kleine dingetjes, allemaal ondertussen vertraagd, sommige maanden/bijna een jaar..

En ja, dan houd het wel een beetje op ja, ik ben helemaal op de hoogte van mijn 'rechten' (geen bscly) maar had toch wel een beetje aangenomen dat er tot op zekere hoogte correcte informatie werd geleverd, blijkt in de praktijk wel mee te vallen dus.

Kickstarter is nog steeds wel leuk hoor, en kijk er nog steeds best vaak, maar projecten boven de 100 euro backen doe ik gewoon niet meer, dan wil ik toch meer horen van de 'starter', is me bij vrijwel ieder project beloofd dat er speciaal voor ons meer nieuws is, polls, etc, dat je input kan geven bscly, maar heb het tot nu toe nog NERGENS gezien.


Kickstarter moet zelf meer op de projecten zitten, controleren dat er word gedaan wat er is beloofd, anders is het over een paar maanden gewoon hetzelfde als IndieGoGo (waar echt 80% van de projecten bullshit is tbh)
Ik heb nog nooit geld aan een kickstarter project gegeven, maar ik denk dat veel mensen hebben dat ze te lang moeten wachten op het product. En wat ik heb als een project al 100% gefund is dat ik dan wel wacht dat het in de winkels ligt of ik het ergens online kan bestellen.
Onzin, Wildman was gewoon geen sterk game concept.
Fairtrade vergelijking vind ik best wel fascinerend. Ik volg die namelijk helemaal niet? Denk jij op een of andere hele vreemde manier dat kickstarter iets met ethiek te maken heeft, ofzo?
Ben toch wel nieuwsgierig hoe je dit denkt te bedoelen? :?

Logica is helaas niet je sterkste kant. Zonder Kickstart is er helemaal geen "achteraf" situatie, dus ook niet voor een lagere prijs. Ik zou het eerder bij jouw fairtrade produkten houden, die zijn tenminste wel beschikbaar. :+

Zit me ook ernstig af te vragen wat voor wetenschappelijk onderwijs je volgt. Is het misschien een gamma studie geweest van die ene professor die onderzoeken liep te vervalsen? 8-)
Mijn excuses voor een snel bericht op mijn smartphone te hebben getypt; die lees je namelijk niet al te grondig na terwijl je van trein moet in- en uitstappen en dergelijke.

Mijn persoonlijke visie, welke bewust een vrij egocentrisch en egoďstisch beeld betreft, over kickstarter in het algemeen, is dat ik het vaak al niet interessant vind een project van tevoren te funden omdat je veelal de hoofdprijs betaalt voor het product. Neem bijvoorbeeld hypothetisch een nieuw soort mixer voor ¤250. Ik begrijp dat het project een "kickstart" nodig heeft en daarom een grote marge nodig heeft over het product dat je daadwerkelijk achteraf krijgt.

De vraag rust alom wat ik hier aan heb. Ik betaal namelijk een grote prijs voor een product dat ik achteraf goedkoper had kunnen krijgen. (De prijs zakt namelijk nadat de initiële 'kickstart' is gegeven. Dat is een vrij common feit). Het resultaat is dat ik veel meer geld kwijt ben dan nodig.

Gegeven, dat het project anders niet van de grond komt en het nooit gemaakt zou worden, is meer dan waar. Maar waarom zou ik hier mij druk om maken? Ik loop immers het risico om het eerder soort mixer waar ik bij de kickstart ¤250 betaald voor te hebben, voor veel goedkoper te krijgen indien het daadwerkelijk uitkomt. Ik wil benadrukken dat ik dus bij dit scenario een risico loop om potentieel geld te verliezen. Waarbij het niet funden een (kleiner, aangezien ik slechts een zeer summier deel van het collectief betref) risico loop dat er namelijk helemaal niets gebeurt. Geen product en geen geld verloren.

Waar mijn gedachtespinsel naar leidde over fairtrade, kan ik nu niet over uitwijden omdat ik gewoonweg niet meer goed weet hoe ik daar op kwam. Vermoedelijk iets over een 'feelgood'-incentive dat erbij komt kijken.

Hopelijk is mijn logica nu wel duidelijk, en krijg ik hier geen "simpele" replies op over het feit dat de kickstarters het nódig hebben. Gegeven dat ik bovenstaande twee commentaren verdiende over het feit dat er namelijk geen achteraf-situatie bestaat indien het niet gefund wordt, mijn bericht was ook alles behalve duidelijk.

Naast het prijsverschil zijn er trouwens nog additionele risico's aan verbonden; beloftes die gedaan zijn die niet nagekomen worden. Kwaliteitseisen die ik heb, waar niet aan voldaan wordt en ik wel zou hebben kunnen zien wanneer het product daadwerkelijk beschikbaar was. (On a tangent; de reden waarom ik geen Nexus 4 telefoon zal halen, omdat het ding schijnbaar bij de kortste keren zou breken, ook al waren de beloftes, de specs t.o.v. prijs alleen maar lovende berichten erover oplevert). Zo zullen er nog wel meer risico's zijn bij het funden van een product op kickstarter waar ik nu op het moment niet op kom, maar de 3 hiervoor gegeven risico's zou toch een aardig beeld moeten scheppen.

[Reactie gewijzigd door Svardskampe op 18 februari 2013 02:08]

Dat kickstart misbruikt wordt voor een variant mixer, zou best kunnen.

Maar als we even kijken naar Star Citizen; De hele game industrie maakt de afgelopen 10 jaar precies dezelfde meuk. FPS, MMO-varianten en RTS variant hier en daar.

Er is een gigantische vraag naar space combat simulators omdat dat gewoon zeer leuke spellen waren. De industrie MAAKT die spellen gewoon niet. Ik kan ze nergens krijgen. De keuze is beperkt tot X3 (meer singleplay geloof ik) en Vendetta Online (Skilled based MMO space combat sim met een extreme leercurve) en Eve Online is meer een management game naar mijn ervaring.

Nogmaals er is dus geen ACHTERAF situatie. Je loopt 100% de kans dat het produkt er nooit komt als niemand zich er door aangesproken voelt.

Het wordt gewoon niet gemaakt. Domme vette bobo's in te dure pakken lopen alleen maar te schreeuwen dat er nieuwe FPS games gemaakt moeten worden. (Waar echt helemaal niemand op zit te wachten behalve de domme alles-koop zombies op Steam)

Wildman was gewoon een Diablo III variant. Daar zat helemaal niemand op te wachten en dat is ook bewezen nu.

Dat er misbruik van het kickstarter systeem gemaakt wordt, begrijp ik op zich ook wel. Daar leent het zich makkelijk voor. De kickstarters die gewoon geld nodig hebben en niet met een goed idee aankomen zullen er genoeg zijn.

Waar het wel voor bedoeld is, is te toetsen of er een grote groep mensen gek is te krijgen voor een bepaalde dienst/produkt om zo te zien of er een markt voor is.
In deze tijd krijg je niet a-la minute een lening van een bank meer.
lekker ondoordachte opmerking.

als jij een geweldig idee heb maar het geld niet heb om het uit te voeren dan is een kickstarter een goed idee om A te kijken hoeveel mensen het ook een geweldig idee vinden en B om je fundings te krijgen om het product te maken.
zonder kicjstarter namelijk geen product en zonder kickstarter kan jij dus ook niet later het product nog wel even goedkoper kopen of zelfs niet gratis downloaden ;)
het product word immers niet gemaakt.

kickstarters zijn een goed plan het probleem zit hem alleen in de marketing van het product.
bijna niemand weet van het bestaan van kickstarters af.
als het brdrijf zich nou goed zou richten op het merketen ven managen van kickstarters en zou zorgen voor naamsbekendheid zouden ze veel sucsecvoller zijn.
no hoor je er bijna niks over.
en dit hoeft zich niet te limiteren tot computergame.
dit kan ook om huishoudproducten gaan.
de beste uitvinders zitten namelijk thuis te werken met gebrekkige producten :)

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 14 februari 2013 23:38]

Het helpt natuurlijk als je bij crowdfunding een stabiele indruk geeft.

Je hebt games dat totaal geen ontwerp hebben, een leuk idee, en een klein gepland budget. En dat heb je een zeer kleine kans om genoeg geld binnen te halen.

Je hebt games dat een goed uitgewerkt zijn, demo materiaal, screenshots, enz, en met een klein/medium budget, en die halen over het algemeen 60 a 70% van de tijd, hun geld op.

Dan zit je met vaak mega titels. Waar men spreek van een Miljoen of meer... Daar heb je heel wat mensen voor nodig. Je hebt meer publiciteit nodig. Je moet een vrij grote groep mensen kunnen warm maken voor je game concept.

Star Citizen had het voordeel van de Wing Commander achtergrond, en het feit dat er gewoon geen space sims zoals dat meer uitgekomen zijn in jaren. Elite Dangerous had dan weer gans zijn "Elite" achtergrond.

Je ziet hetzelfde ook bij Adventure games, waarbij een groter budget nodig is, dat je meestal iemand erachter zitten hebt, dat een bepaalde game reputatie heeft. En dat de aandacht van mensen trekt.

Wildman ... Eerst en vooral, weinig publiciteit vind ik. Elite, Star Citizen het greep je vrij snel kwa publiciteit. Dan zat je nog met het feit, dat de ontwikkeling studio zelf toegaf dat ze niet genoeg geld hadden, en dat ze mensen moesten ontslagen voor de funding voldaan was.

Noem mij een zuurpruim, maar je zal maar weinig mensen vinden, dat graag gaan geld stoppen in een bedrijf, dat niet eens enige reserve geld meer heeft, om een maand te doen, zonder mensen te ontslagen. Het risico dat het spel zelf met het geld, nooit daglicht zal zien, is vrij groot in zo een geval.

En nu komen zagen dat de rek eruit zit in Kickstarter. Weet je, ik vol 4x games & hun crowdfunding via Kickstarter. Tot op heden, halen ze nog altijd een 60 a 70% slaagkans. Wat actueel hoger percentage is, dan een lange tijd geleden, toen Kickstarter nog in zijn kinderschoenen stond, en niemand het kende.

De budgetten zijn kleiner. Maar daarom zijn de games niet minder vermakelijk. Je hebt mensen op kickstarter dat met een fractie van het budget dat men vroeg voor Wildman ook games in elkaar knallen. Je kan de grote niet altijd vergelijken, maar sorry als ik het zeg, begin gewoon kleiner. Maak een game met minder content voor 1M dollar, en als het een succes is, doe ene extra funding, voor het spel 50 / 100% uit te bereiden.

Ze dachten nog altijd te veel op de oude manier. En het is niet omdat Star Citizen een 7M bijeen kon rapen, dat je hetzelfde kan doen met een ( voor mij toch, onbekende RPG ). En hun reputatie heeft bij de nodige gamers ook wel een kleine deuk gekregen met Supreme Commander 2.

Aan de reactie te zien dat nu gegeven word van: Het is niet ons schuld, het is Kickstarter zijn schuld, ben ik persoonlijk blij dat ze hun geld niet gekregen hebben. Dit is een houding dat niet past als je geld wilde binnen halen van het publiek. Technische zit hij nu de schuld te geven aan zijn "klanten" omdat ze hem niet genoeg gesteund hebben.

Terwijl de grote deel van de schuld puur bij hunzelf zit. Dat geld probleem waarmee men zat, is volgens mij de doodsteek geworden.

Als je ziet dat zelf "onbekende film" zoals The Gamers: Hands of Fate, zonder problemen hun geld binnen haalde. Dit is een film over RPG spelen! Het doelpubliek is nu ook niet erg groot te noemen. Maar met hun reputatie van de vorige ( grappig film als je iets afweet van table top RPG ) The Gamers: Dorkness Rising, hebben ze 405.000$ binnen gehaald. Terwijl ze maar 320.000$ moest hebben. 1/4de meer dan ze verwacht hadden.

Probleem ligt duidelijk niet bij Kickstarter of de sponsors, maar eerder bij Wildman's ontwikkelaars zelf.
Ik heb ook het gevoel dat het niet zo zeer aan Kickstarter ligt. Als je o.a. kijkt naar de cijfers, dan is er toch afgelopen jaar behoorlijk wat geld opgehaald:
Games had the most money pledged at $83 million
Bron: http://www.kickstarter.com/year/2012#category_overall

Hoewel vooral in de categorie Games niet zo veel projecten succesvol waren:
Category | Launched | Successful | Pledged | Pledges
Games | 2,796 | 911 | $83,144,565 | 1,378,143
Bron: http://www.kickstarter.com/year/2012#category

[Reactie gewijzigd door OkkE op 14 februari 2013 16:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013