Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 91, views: 26.255 •

Volgens game-ontwikkelaar Chris Taylor begint de rek uit crowdfunding, en in het bijzonder uit Kickstarter, te raken. Taylor, wiens Kickstarter-project zijn gestelde doel van 1,1 miljoen dollar niet haalde, denkt dat consumenten al te veel geld aan Kickstarter hebben uitgegeven.

Toen Kickstarter net begon kregen alle grote projecten vrij eenvoudig de steun die nodig werd geacht om een game te maken. Diverse ontwikkelaars haalden via Kickstarter grote budgetten binnen. Volgens ontwikkelaar Chris Taylor behoort die tijd voorlopig tot het verleden. De Amerikaan denkt dat consumenten al te veel geld aan Kickstarter hebben besteed en nu eerst het resultaat van de verschillende projecten die ze al ondersteund hebben willen afwachten.

"Ik wil het niet als excuus gebruiken en ik heb er ook geen spijt van", zei Taylor tijdens het in Duitsland georganiseerde evenement Casual Connect, aldus opgetekend door Venture Beat. "Het wordt moeilijker en moeilijker en begint op een loterij te lijken", zei Taylor, doelend op het feit dat zelfs projecten van gerenomeerde ontwikkelaars nu niet altijd meer voldoende ondersteuning krijgen via Kickstarter.

De ogenschijnlijke afname van het succes dat ontwikkelaars kunnen hebben via Kickstarter is volgens Taylor extra kwalijk doordat in de traditionele markt alleen grote games nog belangrijk zijn. Zonder een populaire game krijg je geen voet meer aan de grond bij game-uitgevers, meent Taylor. "Ik ben bijna failliet gegaan. Dat is nét niet gebeurd. Ik ken iedereen in de industrie, maar niemand heeft me geholpen. Alles draait erom of je wel of niet een titel in huis hebt die tien miljoen exemplaren verkoopt."

Chris Taylor en zijn studio Gas Powered Games moesten afgelopen week het Kickstarter-project stopzetten dat zij waren gestart om de actie-rpg Wildman te kunnen maken. Met nog vier dagen te gaan stond er 'slechts' 504.120 dollar op de teller, terwijl de drempel om het spel te kunnen maken op 1,1 miljoen dollar lag. Taylor en de zijnen zagen in dat dat bedrag niet meer gehaald zou worden en staakte de inzameling.

Dat was een volgende tegenslag, nadat de studio eerder al 40 ontwikkelaars de deur wees. Reden daarvoor was dat Taylor zijn mensen op dat moment nog op een 'nette manier kon ontslaan', wat enkele weken later niet meer zou kunnen, als de inzameling voor Wildman het niet zou redden. Die angst blijkt achteraf terecht te zijn geweest. Taylor was met Gas Powered Games in het verleden verantwoordelijk voor onder meer Dungeon Siege en Supreme Commander.

Reacties (91)

Heb zelf 1 keer geld uitgegeven aan kickstarter.
Was ook gelijk de laatste keer, de ideeen daar zijn geweldig maar de uitvoering is echt belabberd naar mijn ervaring.

Heb toen de nifty drive gekocht en zit tot op de dag van vandaag daar nog op te wachten, dit terwijl de planning op november stond.

Denk dat menig "standaard" persoon ook niet veel van kickstarter oid heeft gehoord en gewoon de games van EA/FIFA koopt.

[Reactie gewijzigd door renedis op 14 februari 2013 13:33]

Begrijpelijk hoor, maar er zitten vaak ook goede projecten die dankzij Kickstarter bestaan of onderweg zijn, maar ik geef hem wel gelijk dat het steeds moeilijker wordt om zo geld binnen te halen.
Het lijkt erop alsof Taylor zich nu aan het verdedigen is en anderen, in dit geval Kickstarter, een beetje de schuld geeft vanwege het feit dat Wildman onvoldoende support heeft gekregen.
Mijn inziens bood Wildman te weinig en waren er simpelweg betere games die support nodig hadden. Verder hebben de problemen rondom Gas Powered Games ook niet echt geholpen met vertrouwen winnen.

Maar ik vind het iets te kort door te bocht door te zeggen: "Wildman is niet gelukt omdat Kickstarter verzadigd is" Want als het echt een goed idee was, dan was het makkelijk gelukt. Kijk maar naar andere Kickstarter projecten (ook niet-games)
Ligt misschien aan mij, maar is 1,1 miljoen dollar ook een (over het algemeen naar kickstarter gekeken) vrij hoge drempel? En daarnaast, het feit dat mensen zijn project niet genoeg steunden, betekend dat dus waarschijnlijk dat er gewoon niet genoeg mensen genteresseerd waren in de game die ze maakten.

Een bekende/gerenommeerde naam betekend niet alles, dat blijkt maar weer.

Ik ben nog steeds erg positief over dingen zoals kickstarter, stimulans om de kwaliteit van goederen (mijn ogen vooral gericht op de games natuurlijk :P ) te verbeteren, omdat de ontwikkelaars anders gewoon 't geld niet bij mekaar krijgen. :)
Het komt op mij echt over als "huilie huilie".
Ten eerste is 1.1 miljoen wel een erg hoog target. Het is een groot project, dat betekend meer risico en je moet meer backers aantrekken.
Ten 2e is 500k nog steeds een hele hoop geld. Er zijn maar weinig projecten die zoveel geld aangetrokken hebben, dus wat dat betreft hebben ze echt niks te klagen.
Ten 3e zitten mensen misschien gewoon niet meer te wachten op de zoveelste RPG. Er staan er meer van op KS, en die halen wel hun doel.
Ik denk dat kickstarter JUIST bijzonder geschikt is voor de kleinere, indie developers, mits ze met een goed concept komen.
Wij hebben deze week onze isosticks(het kickstarterproject) binnen gekregen. Je moet er wel wat geduld voor hebben, maar dan heb je uiteindelijk ook wat.

Het hoeft niet om miljoenen te gaan wanneer je een nieuw product op de markt wilt brengen.

[Reactie gewijzigd door hytash op 14 februari 2013 13:36]

Wat een kulargument van die ontwikkelaar. Je haalt niet je doelen met je project en dan kom je opeens tot de conclusie dat het aan de consument ligt die zogenaamd "kickstartermoe" is. Dit soort figuren verdienen geen aandacht.
Vind het toch beetje als calimero-gezeur klinken. Nee duh krijg je niet voor elk project zomaar een pot geld bij elkaar. Dat is toch volkomen logisch? Hij lijkt zich zelf ook blind te staren op grote projecten. Minstens een miljoen, 40 ontwikkelaars ontslagen.. Zijn hele bedrijfsvoering was dus gericht op groot.

Er is prima ruimte voor kleine projecten. Het is ook niet meer dan logisch dat ze niet allemaal de financiering rond krijgen.

Meneer Tayler ging als wanhoopspoging om zijn stervende bedrijf te redden naar Kickstarter - dt is het eigenlijke verhaal. Kennelijk zagen de particuliere investeerders dat ook - en besloten geen extra geld in de put te gooien.
Er was duidelijk niet genoeg tracktion voor zijn project. Klinkt als "mijn idee was goed maar het systeem werkt gewoon niet." Vindt het een beetje kinderachtig, hij brengt niet echt goede argumenten aan vind ik echt. Simpel weg iedereen anders de schuld geven behalve het bij hem zelf zoeken.
Mijn ervaring met kickstarter / crowdfunding is het spel van Chris Roberts. De uitwerking hiervan moet zich natuurlijk nog uitwijzen maar het ziet er tot nu toe bijzonder goed uit.
Deze heb ik echter gefinancieerd vanuit de site zelf buiten kickstarter om. Hier zijn ze daarna pas bij gegaan.
Ze wilde 2 mil ophalen en hebben uiteindelijk meer dan 6 mil opgehaald binnen de deadline. En dat bedrag stijgt nog steeds $7,915,974 op dit moment.
http://www.robertsspaceindustries.com/

Kortom als je een goed plaatje neerzet kun je er nog steeds geld uit halen denk ik zo. CR had bij launch ook een complete tech demo gemaakt en er kwam tijdens de funding ontzettend veel info telkens naar voren. Vragen werden goed beantwoord van het publiek etc etc.
Kortom het KAN wel!!!
Denk niet zozeer de rek eruit maar eerder te veel in te korte tijd.
Ik denk eerder dat Chris Tayler gewoon een verkeerde inschatting heeft gemaak en dat z'n project 'Wildman' niet interessant genoeg is en/of dat hij z'n fundingvereisten gewoon te hoog heeft ingezet.

Er zijn genoeg projecten die nog bewijzen dat het tegendeel waar is.
Om even twee recente te pakken:

Als je kijkt naar At The Gates, die heeft na 8 dagen 125% van z'n doelbedrag binnen.

Of kijk naar Dreamfall Chapters, die zit na een week met een bedrag van ~$750.000,- op ongeveer 90% van het doelbedrag.

Zeker, in het begin, toen de hype nog vers was, groeiden de bomen tot de hemel, maar ik denk dat Chris Taylor nu vooral verbitterd is.

[Reactie gewijzigd door anandus op 14 februari 2013 13:39]

'Dit soort figuren'... ondanks dat ik de algemene opinie wel deel dat hij zich indekt om ook in de toekomst een boterham te kunnen verdienen in de game-industrie, kun je Chris Taylor niet echt 'dit soort figuren' noemen. De man loopt al decennia mee en heeft enkele klassiekers op zijn naam, waaronder Total Annihilation (een van mn all-time favorietjes)... een beetje meer krediet mag wel.
Het is nogal suf van de gebruiker om te denken dat een spel ook daadwerkelijk opgelevert zal worden vlak nadat de Kickstarter compagne is afgelopen. Zodra dat besef inzinkt, dat het nog maanden tot jaren kan duren totdat je resultaat ziet, zal het wel weer rechtrekken. Hoop ik. Want het is echt een fantastisch concept.

Zelf heb ik al vl te veel geld in die onzin zitten...;)
De rek begint uit Kickstarter te raken ???
Denk dat het momenteel volop in bloei is !

Gebruikers zijn het alleen beu om de zoveelste ontwikkelaar te zien die een miljoentje bijeen wil rapen om een game te ontwikkelen dat met wat geluk nog een dik jaar ontwikkeling nodig heeft omdat ze zelf niet overtuigend zijn geweest naar investeerders naar de return of investment van hun game.

Kickstarter is een mooi platform, waar veel designbureaus en startups enz aan budgetten raken om nieuwe dingen op de markt te brengen. Spijtig genoeg zitten er ook wat handige harrys op die willen proberen hun gadget te verslijten en te ontwikkelen wat resulteerd in minder goede ervaringen bij het crowdfunding, maar bij een designerbureau die iets of wat kaas gegeten hebben van PR en ontwikkeling van nieuwe dingen, lopen de crowd funding projecten op Kickstarter perfect.
En dat is uit eigen ervaring.
Ik ben in 4 projecten gestapt. De eerste ging geweldig (Glif - van Studio Neat). Mooi op tijd geleverd binnen 6 weken na inschrijving. Verwend door dat succes stapte ik afgelopen jaar in 3 andere projecten. In juni, zou in augustus geleverd worden (komt als het goed is deze maand binnen). In november, zou voor Kerst geleverd worden (product zit nog lang niet in de eindproductie fase) en in december, zou in februari geleverd worden (deze haalt het ook niet, maar maart denk ik wel).

Al met al niet bemoedigend... Kickstarter.com begint dit ook in te zien en heeft volgens mij al maatregelen aan de voordeur genomen. En begint een beter verhaal te houden over wat je kunt verwachten.

edit: links toegevoegd

@Aerophobia1 het is niet erg dat projecten er een half jaar of langer over doen, maar wel erg als dit slecht gecommuniceerd wordt. Uiteraard komt dit meestal door gebrek aan ervaring bij de bedenkers. Kickstarter ziet dit inmiddels ook in, en wil door middel van een aantal richtlijnen dit soort problemen indammen (zie links hierboven). Bijvoorbeeld geen irrele opleverdata noemen. En de kennis en ervaring van de bedenkers moet verder gaan dan dat ze alleen een prachtige digitale render gemaakt hebben.

[Reactie gewijzigd door mr.maestro op 14 februari 2013 14:32]

Klinkt een beetje generaliserend. Zelf heb ik ook n keer geld uitgegeven aan een kickstarter project. Zeker geen spijt van.

Off-topic
Het lijkt er op dat als je idee goed genoeg is je gewoon voldoende steun kunt verwachten :+

http://kickstarterr.com/projects/16653567/moon-computing/#
Erg jammer, maar wel begrijpelijk. Er zijn redelijk wat projecten geweest die hun geld hebben binnengehaald maar nog in ontwikkeling zijn. De meeste consumenten zullen hoogstens een paar projecten steunen, en dan wil je toch eerst eens afwachten tot die projecten ook voltooid gaan worden.

Toevallig had ik Wildman wel gesteund. Mijn eerste game die ik via Kickstarter ondersteunde, na al eerder enkele games rechtstreeks bij de ontwikkelaar ondersteund te hebben terwijl die nog in Alpha fase waren (Miner Wars 2081 en Path of Exile).

Als liefhebber van Total Annihilation, Dungeon Siege en Supreme Commander zag ik Wildman wel zitten. Helaas moest het dus anders lopen. :|
Dit is eigenlijk een normaal verloop. Bij het nieuwe zijn van iets wordt dit direct aangenomen met veel populariteit. Wat we nu zien is normalisatie.

Mensen besluiten resulaten af te wachten of zien dat ze heel veel geld hebben gestoken in kickstarters. Daarnaast zijn er extreem veel projecten. Wat nu gaat optreden is filtering van projecten. Alleen die mensen met een goed plan, goede planning en goede presentatie met betrouwbaarheid zullen nog hun doelen binnen weten te harken.

Ik verwacht een hoge uitval van projecten gevolgd door stabilisatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013