Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 151, views: 35.364 •

KNVB-voorzitter Michael van Praag heeft bij de wereldvoetbalbond FIFA namens de Nederlandse voetbalbond zijn beklag gedaan over de reacties die spelers in FIFA 13 vertonen op beslissingen van de scheidsrechter. Van Praag zou minder geklaag willen zien.

Namens de KNVB heeft Michael van Praag woensdag aan de FIFA laten weten dat er onvrede bestaat over de manier waarop voetballers in voetbalspel FIFA 13 reageren op beslissingen van de scheidsrechter. Dat meldt Van Praag zelf op Twitter. Volgens de bondsvoorzitter van de Nederlandse voetbalbond klopten veel ouders bij hem aan met klachten over het voetbalspel van EA Sports. Van Praag heeft die klachten doorgegeven tijdens een zitting van de FIFA Associations Committee, waar diverse voetbalbonden samenkomen om te overleggen.

In FIFA 13 reageren spelers protesterend als de scheidsrechter een beslissing neemt die nadelig is voor het team. Dat beperkt zich op beeld tot mondbewegingen en armgebaren die niet direct een beledigende of kwalijke boodschap overbrengen. Volgens Van Praag vinden diverse ouders echter dat kinderen op die manier verkeerd gedrag aangeleerd krijgen. Die ouders zouden graag zien dat FIFA 13 op dat punt wordt aangepast en Van Praag heeft dat verzoek neergelegd bij de FIFA. Uitgever Electronic Arts heeft nog niet op de klachten gereageerd.

De voormalige voorzitter van voetbalclub Ajax noemt in zijn tweets over het onderwerp ook '#vsk', wat staat voor het project 'Naar een veiliger sportklimaat' van diverse Nederlandse sportbonden en minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Dat programma loopt al langer, maar het onderwerp kwam onlangs weer vaker in het nieuws nadat in Almere een grensrechter bij een amateurwedstrijd werd aangevallen door spelers van een jeugdelftal, waarna hij in het ziekenhuis overleed. Kort daarop organiseerde de KNVB een speelronde waarin werd benadrukt dat onderling respect hoog in het vaandel staat en te heftige kritiek op scheids- en grensrechters niet wordt gedoogd.

FIFA 13 protest

Reacties (151)

Reactiefilter:-11510140+186+24+30
1 2 3 ... 7
Tja, het spel is slechts realistisch en een weerspiegeling van wat er in het echt gebeurt. Beter gaat de KNVB klagen bij betreffende spelers.
Nee hoor. Jeugd speelt dit ook. En hier kan je makkelijk het goede voorbeeld mee geven. Je kan ook qua realisme door slaan.
Games zijn niet bedoeld als voorbeeldfunctie. Da's nu juist het hele punt van games, dat ze géén voorbeeldfunctie vervullen, maar gewoon de visie van de maker(s).

Overigens kun je dat ook afvangen door er gewoon een PEGI12 rating op te plakken.
Het punt van een game is wat de maker graag wil dat het punt is. Games hebben niet per se een voorbeeldfunctie, maar het is ook niet verboden.
Visie? Op voetbal? Door programmeurs? Pffff, gebakken lucht. Als je als ontwikkelaar hier daadwerkelijk enige visie op wilt uitdragen maak je het instelbaar. Van mij part de default op "klagen" maar ik wil dat soort onzin gewoon uit kunnen zetten. Voetbal is voetbal en geen zeiken op scheids.
Wie heeft het over programmeurs? Dat bepalen de game designers toch wel hoop ik en niet de programmeurs of artists?
Ze willen het spel zo realistisch mogelijk maken voor een zo volledig mogelijke ervaring (dat zeggen ze tenminste), dus doen ze ook reacties er in die echte profvoetballers ook vertonen.

Ik zie op tv en in het stadion spelers vaker en sterker reageren op arbitrale beslissingen dan wanneer ik zelf op het veld sta.
Games zijn niet bedoeld als voorbeeldfunctie. Da's nu juist het hele punt van games, dat ze géén voorbeeldfunctie vervullen, maar gewoon de visie van de maker(s).

Overigens kun je dat ook afvangen door er gewoon een PEGI12 rating op te plakken.
En daarmee je doelgroep(en dus inkomsten) een kwart kleiner zien worden?
wat denk je zelf :+
Door slaan of doorslaan? Ongelukkig taalfoutje in het kader van respect in het voetbal.

Anyway, ik vind dat de KNVB de zaken omdraait, de fout ligt in eerste instantie bij klagende spelers in het topvoetbal. Zij hebben een voorbeeldfunctie en dit wordt vervolgens weer gekopieerd door bijvoorbeeld FIFA en/of door kinderen.
het probleem zit meer bij de top van de FIFA die wil niet dat er camera beelden worden gebruikt om te kunnen beoordelen of het een doel punt was/of dat het wel een overtreding is die geen/geel/rood waard is!
ik kan me goed indenken dat als je al meerdere kaarten in een seizoen hebt gekregen dat dat tot irritaties kan leiden!
maar waarom speel je een pc/console games omdat je dingen kunt doen die niet in de werkelijkheid kunnen/mogen(zou best wel eens met een tank over een politie auto willen rijden)
Onzin. In het rugby is het gewoon verboden om te protesteren. Bij professionele wedstrijden rugby worden weliswaar videobeelden gebruikt, bij amateur wedstrijden is dit niet het geval. Het wordt in Engeland dan ook mooi verwoord:
"Football, a gentlemans sport, played by hooligans. Rugby, a hooligan sport, played by gentleman"

Het is ook de mentaliteit van de spelers. Het express gaan liggen als je niet geraakt bent, liegen tegen de scheidsrechter, om gele kaarten vragen, etc. etc. Bij bijvoorbeeld snooker, als een speler per ongeluk een bal aanraakt me zijn mouw, dan zal hij zelf al toegeven dat hij dat heeft gedaan. Zelfs als de scheidsrechter het niet ziet.

Het zou voetballers sieren als ze zich wat minder zouden leiden door hun emoties en ze gedrag zouden vertonen dat enigzins strookt met de hoogte van hun salarissen. Respect begint met respect hebben voor het feit dat een scheidsrechter niet alles kan zien. Dat betekent dus niet dat je als een klein kind moet gaan jengelen als je je zin niet krijgt.

Ik ben het dus eens met wat hierboven wordt gezegd. In plaats van dat de KNVB gaat zeuren bij EA sports, omdat zij een waarheidsgetrouwe game proberen te maken, kunnen ze beter strengere disciplinaire maatregelen nemen tegen spelers die beslissingen in twijfel trekken. Protesteren? 10 Minuten langs de kant of gewoon direct geel/rood. Dan verdwijnt het protesteren op den duur ook weer uit de game.

-edit typo

[Reactie gewijzigd door Hageltje op 14 februari 2013 12:04]

Jeugd hoor je niet op te voeden via videogames. Dat is op de eerste plaats een taak van de ouders, en daarna een taak vor de directe omgeving, dus school, buurt, overige familie, etc.

En de taak van EA is gewoon een natuurgetrouwe videogame neer te zetten. Nu kun je erover discusseren of ze daarin slagen met FIFA, maar wanneer je in echte wedstrijden zeer regelmatig ziet dat spelers het oneens zijn met arbitrale beslissingen en dat duidelijk laten merken, dan hoort dat wat mij betreft ook gewoon in de game.

Beter zou zijn wanneer EA de speler gewoon controle zou geven over de reactie van een speler op een beslissing van de scheids, dus net zoals je knoppencombinaties hebt voor het juichen, kun je er ook voor kiezen om een speler 'gelaten' te laten reageren, of juist opgefokt, of cynisch, of kalm, of whatever. En aan de stats van de spelers, het team, en ook de scheids, kun je daar weer gevolgen aan verbinden. De ene scheids geeft vervolgens nog een kaart, de andere laat het gaan, en bij bepaalde teams en spelers kan het het team aansporen en feller maken, en andere teams zouden wellicht wat slechter worden omdat frustratie het overneemt van de teambespreking en dus het samenspel.
Een kind leert van wat hij om zich heen ziet. Niet alleen van wat ouders vertellen, maar ook van andere ervaringen. Zo bepaalt een kind wat normaal is en wat abnormaal is.
En de taak van EA is gewoon een natuurgetrouwe videogame neer te zetten.
Juist. En onnodig zeiken op scheids hoort niet thuis in het voetbal. Niet in het echt, niet in een game. Simpel zat.

[Reactie gewijzigd door -RetroX- op 13 februari 2013 16:54]

'Men' is van mening dat het niet thuishoort in het voetbal...

(persoonlijk vind ik het gewoon een logisch gevolg van een falend systeem wat betreft een arbitrage die zeer subjectief en wisselvallig is, en geen gebruik maakt van moderne objectieve technieken om een eerlijke beslissing te kunnen nemen, en ik vind het persoonlijk ook niet storend om te zien, tot een bepaalde hoogte uiteraard. Hoort wat MIJ betreft bij de passie van het spelletje)

.... maar het is nu eenmaal wel degelijk onderdeel van de realiteit. En dan mag het wat mij betreft ook gewoon in de game.

Sterker nog, ik VERWACHT dat in de game. Het zou wel heel erg raar zijn wanneer je het wel iedere wedstrijd op TV ziet, maar in de game zouden alle spelers alles accepteren als makke schapen. Dat is complete onzin natuurlijk, en ik hoop dan ook dat EA bij deze klacht gewoon de schouders ophaalt en lekker doorgaat met waar ze mee bezig zijn...

En zoals ik al aangaf, de game kan er wel ANDERS mee omgaan, door de speler zelf meer controle te geven over de reactie van de spelers, en de gevolgen daarvan
Maar de scheidsrechters in Fifa maken helemaal geen fouten. Er is geen enkele reden voor de spelers in de game om verongelijkt te reageren ;)

Ik vind de optie van de gamer zelf de reactie te laten bepalen trouwens wel een leuke oplossing. Kan voor interessante dingen zorgen.

[Reactie gewijzigd door Aapzak op 13 februari 2013 17:20]

sorry hoor, maar ook de scheids in fifa maakt fouten.
buitenspel ziet hij niet altijd, een overtreding ook niet altijd.
net als in het echte voetbal
... om over de voordeelregel nog maar te zwijgen.

Of hij legt het spel weer even stil tijdens een veelbelovende aanval omdat een speler aan de andere kant van het veld weer op een arm is gevallen ofzo ...(!)

Er zijn meer dan genoeg frustrerende momenten in de game waardoor het wel fijn zou zijn wanneer je die frustratie dan ook in-game zou kunnen uiten, ipv je controller door de plasma te gooien... ;)
Maar het gebeurt wel. Dus als EA claimt dat ze een waarheidsgetrouw spel maken, stoppen ze dit er in.

Het gaat er niet om wat hoort. Je hoort ook geen 200km/u over provinciale wegen te rijden, maar dit gebeurt in het echt (soms) en in racespellen als NFS en Burnout (de hele tijd). Wat hoort en hoe mensen zich gedragen ligt helaas nogal ver uit elkaar.

Daarnaast is "wat hoort" ook nog eens erg subjectief in veel gevallen. Ben het overigens met je eens dat onnodig zeiken op de scheids niet hoort.
Treed dan als KNVB ook op tegen deze uitwassen, gewoon direct schorsen eventueel na het kijken van de videobeelden achteraf. Maar nee hoor want de financiele belangen zijn te groot. En wat er een tijdje geleden is gebeurt zijn ze al lang vergeten, respect moet je afdwingen, des noods met strenge maatregelen. Wat een hypocriete instelling....

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 13 februari 2013 18:21]

En het gebeurt wel dus logisch dan het in de game kan. We draaien weer allemaal door. heel erg dat er een grens rechter is dood getrapt. heb met de stille tocht mee gelopen aan gezien dat achter me huis ligt maar we draaien allemaal momenteel veelste ver door..
shongejonge wat zijn we weer eens hypocriet bezig

en een schiet spelletje spelen mag dan weer wel?

wanneer word de druk nou eens op de ouders gelegd om je kinderen gewoon een goede straf te geven zodra er gezanikt word opvoed kunde heet dat

en als je het niet kan dan hoor je ook geen kinderen te krijgen of je moet hulp gaan zoeken bij instanties genoeg hulp in nederland die je kunnen helpen met dit soort problemen

maar neeeeuuuuuj hoor we moeten de spelletjes aan pakken omdat een paar tieners zich misdragen hebben (met alle respect naar de overleden grensrechter en andere slachtoffers)

get real dit heeft helemaal NIKS met games te maken

dit riekt gewoon naar cougar ouders die hun kind een schatte bout vinden terwijl het gewoon mormels zijn van de ergste soort!


LATEN we tackelen in het echte voetbal ook verbieden dit gebruiken tieners ook als ze aan het vechten zijn! slecht voorbeeld voor tieners! |:(

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 13 februari 2013 20:04]

Zo'n wedstrijden lopen meestal over van adrenaline, gevoelens, frustraties, medeleven. Als een speler met z'n handje de preek van de scheids wegwuift of gebaar doet van "och jonge", dan is dit meestal gewoon in the heat of the moment. Daar gaat die voetballer eerst geen 30 seconden over nadenken over hoe die nou best zou reageren om geen voetbalmoedertjes tegen de schenen te stampen. En TBH, I think he could care less.

Daarbij mag je imho best laten zien als je het ergens niet mee eens bent of als het niet naar je zin is, op een respectvolle manier. Dat wil dan nog niet per se zeggen dat je ertegenin zal gaan.
En de taak van EA is gewoon een natuurgetrouwe videogame neer te zetten.
Dan zou EA ook kwetsende/racistische spreekkoren in het spel moeten opnemen? Dit gebeurd namelijk ook zeer regelmatig...

Scheidsrechterlijke dwalingen zijn ook aan de orde van de dag, maar wanneer EA zou besluiten om met regelmaat buitenspelsituaties niet af te straffen en geldige doelpunten niet laten meetellen wordt er over een bug gesproken.

Imo hoort een voetbalspel over het spelletje voetbal te gaan, dat er in het echte leven spelers zijn die zich niet weten te gedragen en zich niet aan de speregels houden hoeft niet te betekenen dat EA dat ook dorvoert in het spel, op protesteren in-game worden namelijk geen (gele) kaarten gegeven, zouden ze dat ook moeten doen..

edit:
En zoals ik al aangaf, de game kan er wel ANDERS mee omgaan, door de speler zelf meer controle te geven over de reactie van de spelers, en de gevolgen daarvan
Daar kan ik me beter in vinden =)

[Reactie gewijzigd door digitalbullet op 13 februari 2013 17:09]

Offtopic:
Scheidsrechterlijke dwalingen zijn ook aan de orde van de dag, maar wanneer EA zou besluiten om met regelmaat buitenspelsituaties niet af te straffen en geldige doelpunten niet laten meetellen wordt er over een bug gesproken.
Je bedoelt zoiets?

http://www.wouterbijlsma.nl/~wouter/tmp/geen_goal.jpg

Die werd bij mij dus mooi niet geteld door FIFA 13 :P

Ontopic:
Ik vind dat de KNVB niet zo moet zeuren, die zijn door het grensrechter drama ineens compleet doorgeschoten, alsof een speler die protesteert bij de scheids ook maar iets te maken heeft met voetbal criminelen die een grensrechter dood trappen. In bijna 100 jaar voetbal is nog nooit zoiets extreems voorgekomen als bij Buitenboys, en al die tijd werd er nooit moeilijk gedaan als een speler een keer iets tegen de scheids riep (binnen de perken, anders was het altijd al geel), en nu gaan er een paar gefrustreerde idioten op het veld door het lint (het had net zo goed op straat kunnen zijn, of in het verkeer, of in de kroeg), en is er ineens een direct verband tussen klagen en doodschoppen, en moeten zelfs de computerspelletjes worden aangepast 8)7
Je bedoelt zoiets?

http://www.wouterbijlsma.nl/~wouter/tmp/geen_goal.jpg

Die werd bij mij dus mooi niet geteld door FIFA 13 :P
De bal is niet helemaal over de lijn wat dus geen doelpunt is! geen scheidsrechterlijke dwaling of bug dus!
Was het niet zo dat alleen het gedeelte dat contact maakt met de grond volledig over de lijn moet zijn?
Prima inititief, maar gewoon heel slecht getimed. Het is geen slecht idee, maar gezien de meest recente problemen in het Nederlands voetbal lijkt me het aanpakken van digitaal gezeur in een videogame geen prioriteit.

Men had dit ook als pointer mee kunnen geven bij de ontwikkeling van de nieuwe fifa.

Volgens mij geeft de KNVB zo een heel verkeerd signaal af. Zij, en wij als samenleving moeten nu juist laten zien dat we het daadwerkelijke gedoe en geweld op de echte velden aanpakken. Een ingewikkelde taak, die ook zeker in de samenleving en tijdens de opvoeding door ouders begint. Fifa aanpassen is daarbij niet een grote factor van invloed.

Daarnaast, hoezo is klagen nu ineens het grote probleem? Het probleem zijn juist mensen die verder gaan dan klagen. Verhaal halen bij de scheidsrechter is prima, en ook verdedigbaar als je kijkt naar de focus en adrenaline die er tijdens een wedstrijd komen kijken. Dit betekent niet per definitie disrespect... Ik begrijp niet waarom ze zo dat signaal de wereld in helpen.

Het punt is ook dat hier dan een aantal mensen bij de KNVB mee bezig zijn geweest. Resources die beter besteed kunnen worden aan de echte problemen in het voetbal.

Maar zoals gezegd, de aanpassing kan geen kwaad. Tuurlijk heeft het totaal geen opvoedende waarde, maar het idee is niet verkeerd. Bovendien, we skippen die tussenfilmpjes allemaal toch! ;-)
Jeugd hoor je niet op te voeden via videogames. Dat is op de eerste plaats een taak van de ouders, en daarna een taak vor de directe omgeving, dus school, buurt, overige familie, etc.
Ik kan het niet meer met je eens zijn. Ook al heeft een spelletje invloed, zijn het uiteindelijk je ouders die jou fatsoen aanleren. Ik zal als ouder nooit de schuld afschuiven op een spelletje, dat is namelijk gewoon je verantwoordelijkheden afschuiven.
ben het met je eens maar je moet ook toegeven dat veel mensen tegenwoordig kinderen nemen zonder de intentie ze goed op te voeden en echt moeite voor ze te doen.
carriere maken en status symbolen als een ihpone zijn namelijk belangerijker dan even tijd met je kind doorbrengen (of hij/zij dat nou wil of niet) om even de week te bespreken.

verantwoordelijkehid word nogal makkelijk bij kinderopvang basisschool en voortgezet onderwijs neergelegd.
en zelfs dan lijkt het teveel moeite m iedere week even 20 seconden met de mentor te bellen om te kijken of er iets is voorgevallen of iets opvallen is dat je als ouder bespreekbaar moet maken.

nee iemand anders het laten doen is tegenwoordig zoveel makkelijker.

mensen die deze verantwoordelijkheid dan ook niet nemen willen zijn dan ook gewoon beter af zonder kinderen de bol is toch al vol dus we kunnen best af met wat minder losgeslagen wipkippen :)
misschien is kinderbijslag afschaffen een goed begin.
weten dat je alles zelf zal moeten betalen laat je wel 2x nadenken of het wel een slim plan is om een kind te nemen.

OT: tja wat willen ze nou de meeste voetballers zijn ook gewoon een stelletje protesterende kleuters die al lopen de klagen na een nep val.
maar blijkbaar vinden mensen dat niet erg de ''sport'' is immers populair genoeg.
dus maak de game lekker realistisch zoals het hoort in een game.
als de KNVB hiertegen is leg van een 10.00 euro boete p voor nep vallen en tackelen dan denken ze wel 2x na word de sport netjes en hoeven ze ook geen stampij op het velt te maken.
misschien is de sport dan minder interesant (er is blijkbaar niets leukers dan leedvermaak) maarja je kan inet alles hebben.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 13 februari 2013 17:59]

Dat het de taak is van de ouders ben ik helemaal met je eens.

Maar je kan als ouder wel zeggen dat mag niet, maar als je overal om je heen ziet dat iets "normaal" is dan ga je dat toch doen.

Precies daarom heeft een sport als voetbal (zeker in Europa) een voorbeeldfuntie te vervullen. Door gewoon niks te zeggen ook al heeft de scheits het fout. Door respect te tonen. Wanneer de profs dat doen wordt het overal vanzelf beter. Want helaas apen mensen elkaar na.

En hoe zeer het ook de taak is van de ouders, wanneer grote groepen publiekelijk zich misdragen elke week, maar dat daat noot iets van gezegd wordt dan kom je niet veel verder als ouder, hoe goed je je best ook doet.

En daar horen zeker dit soort simulatie spellen bij.
Nee hoor. Jeugd speelt dit ook. En hier kan je makkelijk het goede voorbeeld mee geven. Je kan ook qua realisme door slaan.
Het is een voetbalsimulatiegame, dus erg realistisch. Dat dit in deze game zit is een gevolg van het probleem, niet de oorzaak. De KNVB moet zelf de oorzaak aanpakken ipv verplaatsen.
het is een arcade spel FYI geen sim en is verre van de waarheid
Beter gaat de KNVB klagen bij betreffende spelers.
Beter snapt de KNVB gewoon het nuanceverschil. Het gaat hier niet om uitingen van geweld, maar om het in discussie gaan met de scheids. Wat is daar nou in hemelsnaam mis mee? Een scheidsrechter kan ook niet alles zien, en uiteraard zal een scheids zijn beslissing niet aanpassen naar aanleiding van een discussie, maar hij zal het weldegelijk meenemen bij een volgende actie. Het hoort er imho gewoon bij. Waar het mis gaat is het disrespectvol bejegenen van de scheids, maar dat zie je in Fifa niet gebeuren.
Goh.... dit is voor het eerst dat ik dit als een dilemma ervaar. Voorheen zou ik dit soort opmerkingen van de KNVB over een computerspel af doen als betutteling.

Vergelijk het eens met ander geweld in b.v. Call of duty e.d. Dan is een protesterende speler geen vergelijk. En bij space-invaders dan ? Geen enkel van die ruimte-scheepjes heeft mij ooit kwaad gedaan, maar toch heb ik er in mijn jeugd een heleboel naar Hell gejaagd. }>

Waarom vind ik nu dan plots dat de KNVB misschien een punt heeft vraag ik me af.

Ik denk dat het realisme een rol speelt. Dit is zo dicht bij de dagelijkse werkelijkheid en het is zo subtiel dat de blokkade van het duidelijke onderscheid van de game-wereld en de echte werel plots niet meer zo groot is. Ik loop zelden met een bazooka rond. Dus de game staat ver van de werkelijke wereld. Maar protesteren bij de scheids, dat kom je in het dagelijkse leven regelmatig tegen. Je neemt dit gedrag ongemerkt over.
En laten we eerlijk zijn: al dat onterecht en tegen beter weten in protesteren maakt het kijken naar voetbal er niet leuker op. Willen we dat wel ?

En willen we dat dan niet, is de 'voorbeeld-funktie' van een computerspel dan het juiste middel om in te zetten om dat gedrag te corrigeren ?

Mmm.... nee, ik denk van niet.

Het computerspel is een afspiegeling van de werkelijkheid. Gedragsregels horen in de werkelijke wereld aangeleerd te worden. Immers daar doet een klap écht pijn en is dood ook écht dood.
Wanneer de werkelijke wereld verbetert, dan zullen de (realistische) computerspellen zoals FIFA vanzelf volgen.

Wat de KNVB mag (moet ?) doen is de voetbal-spelers op het veld aanspreken: kijk dit is jullie gedrag en zo komt dat over. Dat is dus de voorbeeldfunktie die jullie uitstralen. Is dat werkelijk wat je als speler wil ?

Aanpakken bij de bron dus ! Symptoom-bestrijding als computerspellen manipuleren helpt, maar het helpt maar kort !

PS... moet de KNVB niet bij EA gaan klagen ? De FIFA heeft vast wel wat in de melk te brokkelen, maar zij zijn niet de genen geweest die bepaald hebben dat spelers bij de scheids moeten gaan klagen. Dat is toch écht door EA geprogrammeerd !
aanpakken bij de bron.... Maar wat is dan eigenlijk de bron?

Is het aangeboren dat speler schelden op de scheidrechter? Of zien ze dat van volwassen spelers, en 'leren' ze daarmee dat dat normaal is?

Wat betreft de jonge spelers, is de 'bron' voor hun gedrag waarschijnlijk de voetbal op de TV... En een computer spel zoals dit, wordt dan waarschijnlijk ook een 'bron' van wat 'normaal' is.
Heeft de KNVB werkelijk geklaagd over het discussieren met de scheidsrechter in een videospelletje? Kunnen ze niet gewoon eens helpen bij het boodschappen doen voor de oudere medemens of bij de plantsoenendienst? Het is wel duidelijk dat ze niets nuttigs om handen hebben.

Nederland op zijn smalst.
Toch vind ik dit een goed initiatief van de KNVB. Zeker in dit soort spellen verwacht ik dat kinderen snel gedrag overnemen (maar om dit zeker te weten moet hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan worden). Kinderen kunnen denken: In het spel doen ze het ook dus het 'zal er wel bij horen'. Zelf erger ik me wel eens aan het geklaag van de in-game spelers, ik vind het tijdens voetbal op TV ook erg irritant.

Het is voor EA een kleine moeite om dit eruit te halen, en zulke kleine dingen kunnen uiteindelijk wel het verschil maken.
Hier sluit ik me volledig bij aan.
Daaaag KNVB, wake up en doe wat aan het protesteren in het echte voetbal, dan is het zo uit het spel ;)
Of nog beter klagen bij de ouders, opdat die hun kinderen goede normen en waarden bijbrengen.

IMO kinderachtig gezeur. Kunnen we beter maar gelijk ook alle schietspellen en andere geweldadige spellen uit de schappen trekken.
Precies. Het enige wat voetballers doen is achter een bal aanrennen en bij iedere scheet dramatische toneelvoorstellingen opvoeren om weer een paar seconden extra tijd te rekken. Om moedeloos van te worden.

Als ik toneel wil zien ga ik wel naar het theater; in de sport hoort het niet thuis. De KNVB moet niet zo zeuren; als ze minder geklaag willen zien hadden ze de echte spelers maar harder aan moeten pakken.

http://www.youtube.com/watch?v=hYN54NZqlcw

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 februari 2013 19:53]

Dit is echt werkelijk om te janken, het spijt me zeer hoor, maar het moet niet zo worden dat alle emotie uit het spel gaat.

En ik vind het sowieso een beetje kolder om te denken dat als Ronaldo in Fifa niet komt klagen bij de scheids, dat kickboksende bontkraagjes ook ophouden met mensen doodschoppen.
Wat een onzin. Ouders kunnen hun kids ook uitleggen wat respect is en dat een spelletje niet noodzakelijk de werkelijk weerspiegeld. En ja, ook ik ben een ouder.

[Reactie gewijzigd door Neus op 13 februari 2013 16:45]

Yup, dit is weer een typisch voorbeeld van 'politiek'. Ik vraag me af hoe die ouders erop gekomen zijn om over zoiets te gaan klagen, dan heb je echt niks te doen en een roze bril op wat voetbal betreft.

Jammer dat er ook nog echt aandacht aan geschonken word, hopelijk wuift EA de aantijgingen weg, want dit gaat natuurlijk nergens over!
Maar hier weerspiegelt het juist wel de werkelijkheid. Een werkelijkheid die eigenlijk ongewenst is en ook nog eens door veel ouders langs de lijn in stand wordt gehouden.

Ik speel dit soort sport spellen niet (als ik wil voetballen ga ik wel tegen een echte bal aantrappen) maar dit zou voor mij geen meerwaarde bieden. What's next, rellen op de tribune, supporters die vuurwerk naar je gooien als je bij de verkeerde goal staat, rascistische spreekkoren?

Het punt is ook dat dit soort 'onschuldig' geklaag de basis legt voor het minder onschuldige geklaag. Als het aan mij zou liggen zou dit keihard aangepakt worden, zeker bij prof wedstrijden. Gewoon standaard rode kaart + 100.000 euro geldboete. Wel 2 scheidsrechters + videocontrole dan want de belangen zijn tegenwoordig te groot om van een scheidsrechterlijke misser af te laten hangen. En ook verplicht alle amateurspelers laten fluiten, merken ze eens hoe het voelt vanaf de andere kant.
Komop zeg, "klagen" bij de scheids hoort eenmaal bij de emotie van het spel. Het is niet dat in de game de voetballers de scheids uitschelden, doodsbedreigingen uiten of klappen geven.
Tikkeltje overtrokken allemaal.
Ik ben zelf scheidsrechter en collega scheidsrechters die nu bijna met pensioen zijn zeggen dat dit vroeger niet zo was. Klagen bij de scheids hoort niet bij voetbal, het is er later pas bij gekomen. De wedstrijd heeft alleen maar last van het geklaag (andere nemen het over en het kost tijd waarin ook gevoetbald kon worden)
Bij Excelsior speelde ik A2 Landelijk Hoofdklasse..

Bij een overtreding werdt er wel eens wat uitgegooid zoals niets aan de hand joh.. Aansteller enz.. (natuurlijke reactie) Was je brutaal of maakte je handgebaren e.d. kregen wij gewoon geel.. Was ook afhankelijk van de scheids. Maar we kregen bij niet behoorlijk gedrag gewoon geel.
Wat overdreven lijkt mij , als ik meneer Cruijf nog kan herinneren zat die constant te klagen . In ieder geval de beelden van vroeger bewijzen dat in ze geheel niet . Dat het verergert is kan ik me iets bij voorstellen maar vroeger jaren 70 was gezien de beelden ook gewoon aanwezig .

ontopic , misschien een patch mogelijkheid voor diegeen die het wil of de ouders die het willen .
De KNVB moet dit gewoon bij de bron aanpakken, en dat is bij de spelers. Er wordt te veel geklaagt en acteerd op het voetbalveld en dat zal de sfeer op een veld niet ten goede komen wat zorgt voor frustratie en iritatie. En dat zorgd voor nogmeer agressie op het veld.
Bij tennis is het dan weer andersom. Zag afgelopen weekend een fragment waarin John McEnroe de scheidsrechter voor vanalles en nog wat uitmaakte en zelfs scheidsrechters wegstuurde. Dat werd vroeger (bij hem iig) getolereerd. Zie je het voor je tegenwoordig?

Waar voetbal last van heeft is menselijk falen. Een scheidsrechter neemt beslissingen op basis van wat hij ziet en wijkt daarna niet van af. Dat terwijl je met de huidige techniek precies kunt zien wat het wel was. Aangezien de KNVB en FIFA zeggen "scheids is baas", verliest een scheidsrechter die vaker blundert gewoon respect. Spelers op het veld zijn er niet blij mee, trainers schelden scheidsrechters verrot en de kijkers voor de TV zien ook alles 100x opnieuw afgespeeld worden.
Bij tennis kan je tegenwoordig 3x per set de beslissing van de scheids in twijfel trekken en de technische beelden terugzien, zou bij voetbal ook gedaan moeten worden.
Er zit een groot verschil tussen "klagen" bij de scheids of met het halve team een half agressief toneelstuk opvoeren. Spelers moeten, zowel in het echt als in een spel, respect hebben voor de scheidsrechter. Als je dan in games als deze het idee geeft aan de jeugd dat dit hardstikke normaal is, zal het ook niet verdwijnen.

Kijk bijvoorbeeld naar de sport rugby. Daar wordt de scheidsrechter simpelweg gerespecteerd en wordt er bij beslissingen amper getwijfeld of geklaagd. Zo zou het ook bij voetbal moeten gaan...
Zoiets als de reactie van onze vriend Rafael van der Vaart kun je in onderstaand filmpje natuurlijk je twijfels bij uitspreken, zeg maar. Over toneelstukjes gesproken.

https://www.youtube.com/watch?v=HNVOgSysE3I
Football is a gentleman's sport played by hooligans. Rugby is a hooligan's sport played by gentlemen.
Kijk bijvoorbeeld naar de sport rugby. Daar wordt de scheidsrechter simpelweg gerespecteerd en wordt er bij beslissingen amper getwijfeld of geklaagd. Zo zou het ook bij voetbal moeten gaan...
In het rugby zitten er net zo goed spelers die zich niet in kunnen houden, dus er is weinig verschil:
Vechtpartij tijdens rugbywedstrijd: http://www.telegraaf.nl/buitenland/Massale_vechtpartij_rugby
In de eerste wedstrijd van het Belgische rugbyteam tegen groepsfavoriet Georgië gingen spelers massaal op de vuist.
Precies, pas als we van Persie in het spel de scheids knock-out zien slaan met de hoekvlag is het tijd genoeg om samen in het geweer te komen tegen geweld in sportspellen.

Klagen, in dit geval in gepaste mate een negatieve en afkeurende reactie geven op een beslissing van de (wedstrijd)leider, is van alle tijden en verdient net zoveel respect als de beslissing zelf. Wie daar niet mee kan omgaan is de titel van leider, of speler, niet waardig en mag verbannen worden - desnoods voor het leven.

Geldt wat mij betreft trouwens voor alle spellen, IRL of Online.

Maar, meneer van Praag heeft schijnbaar liever dat alle kindjes worden opgevoed tot makke schapen die gewilloos alle shit slikken die hen wordt toegeworpen.

[Reactie gewijzigd door moreasy op 13 februari 2013 16:45]

Klagen, in dit geval in gepaste mate een negatieve en afkeurende reactie geven op een beslissing van de (wedstrijd)leider, is van alle tijden en verdient net zoveel respect als de beslissing zelf. Wie daar niet mee kan omgaan is de titel van leider, of speler, niet waardig en mag verbannen worden - desnoods voor het leven.
Klagen hoort er niet bij. De scheids is een soort rechter, en je kan (na de wedstrijd) in beroep gaan bij de bond. Tijdens de wedstrijd heb je je er gewoon bij neer te leggen. Hooguit kan misschien de aanvoerder (en alleen die!) de scheids verzoeken te heroverwegen.
Klagen hoort juist NIET in het spel, neem een voorbeeld aan ijshockey. Klagen = time-out. Scheidrechter worden blijkbaar niet serieus genomen, je kan ook de scheidsrechters afschaffen en dan eens kijken wat er gebeurt ;)
Mijn ervaring met (ijs)hockey is dat de regels ook een stuk duidelijker zijn in het voetbal. Er is gewoon teveel verschil tussen scheidsrechters, de een geeft al een penalty als 2 mensen elkaar aanraken en de volgende scheidsrechter laat gewoon door spelen als er een speler een 'doodschop' geeft. En al die schwalbes die onbestraft worden roepen ook een hoop emoties op, of erger zelfs de aanvaller valt spontaan op de grond zonder dat de verdediger ook maar een haartje raakt en die verdediger krijgt mooi een gele kaart toegewezen.
Klagen hoort juist NIET in het spel, neem een voorbeeld aan ijshockey. Klagen = time-out. Scheidrechter worden blijkbaar niet serieus genomen, je kan ook de scheidsrechters afschaffen en dan eens kijken wat er gebeurt ;)
Dat zou prima werken als die ijshockey refs onfeilbaar als de paus waren...
Ach, de KNVB heeft netjes de regel geimplementeerd dat voetballers zich niet meer mogen bemoeien met de scheidsrechter. Enkel de aanvoeder mag dat nog met de scheidsrechter. Netjes ingevoerd en er kunnen gele kaarten uitgedeeld worden als deze regel verbroken wordt.

Twee weken later zit Malki vast met zijn veters bij de schoen van een ADO-speler. Half ADO-elftal wat op het veld staat + de gehele bank van ADO schreeuwt om een rode kaart die Malki uiteindelijk krijgt voor feitelijk helemaal niets. En alle ADO-spelers komen er mee weg zonder geel.

En dat is slechts één van de vele voorbeelden die je kunt vinden. Het is leuk dat de regels zo gemaakt zijn maar er is feitelijk niets veranderd. Scheidsrechters delen de gele kaarten niet uit en spelers lopen nog steeds te klagen en te protesteren bij de scheidsrechter.

Met andere woorden: Het is sneu dat er een amateurgrensrechter is overleden door zinloos geweld maar er is geen reet veranderd in de wereld van (het betaalde) voetbal. Daar moet de KNVB zich eens druk om maken. Ken je prioriteiten, want dit is verre van belangrijk dhr. van Praag.
Misschien beter om een klacht in te dienen bij de Kinderbescherming. Die kinderen moeten blijkbaar normen en waarden leren via een computerspel in plaats van dat de genoemde ouders hun verantwoordelijkheid nemen.
Ik hoop dat dit soort 'klachten' niet serieus genomen worden door EA, het zoveelste genre spellen (voetbalgames in het algemeen genomen in dit geval, aangezien wanneer FIFA overstag gaat, de rest zeer zeker zal volgen) dat wellicht onder de duim van een klagende moeder verdwijnt. Wanneer ouders hun kinderen zo opvoeden dat ze voorbeelden uit spellen gaan volgen, in plaats van hun ouders als voorbeeld te nemen, ligt het niet aan het mogelijke gedrag van de karakters(in dit geval voetbalspelers) in het spel, maar aan de kwaliteit van opvoeden.

Elke persoon met ook maar een greintje gezond verstand kan zich indenken dat ie niet klakkeloos na moet gaan doen wat 'ie in een video game gebeurd.


Als dit zo doorgaat zie ik straks zelfs nog dat ze de sims willen gaan wijzigen zodat er geen ruzies meer onstaan, omdat kinderen misschien met mekaar in een grote stofwolk van ledematen gaan staan knokken, of dat mario niet meer gereleased mag worden, omdat het schadelijk kan zijn voor het ecosysteem dat kinderen overal op paddestoelen gaan springen.

Excuseer mijn rant, have a nice day.
Of, dat als je met je vinger een pistooltje maakt, dat je dan van school wordt gestuurd.
Ow wacht, dat gebeurt nu al aan de andere kant van de grote plas.


Rant on :)

[Reactie gewijzigd door moreasy op 13 februari 2013 16:50]

Of, dat als je met je vinger een pistooltje maakt, dat je dan van school wordt gestuurd.
Ow wacht, dat gebeurt nu al aan de andere kant van de grote plas.


Rant on :)
Gegeven dat (high)school shootings daar frequenter zijn dan dat hier de post wordt rond gebracht, kan ik daar wel inkomen. Het resultaat echter is dat men alleen maar nóg paranoïder worden, nog meer wapens rond zeulen, en nog meer shootings... tot er iemand wapens aan banden legt zoals in de beschaafde wereld.

Want nu dragen veel een wapen omdat 'everybody else' mogelijk een wapen draagt en dat escaleert enkel totdat je mensen geheel verbiedt met wapens rond te rennen.
Nou ik vind het prima, wmb meteen uit het spel halen, maar dan ook stappen zetten om het in de echte wereld ook uit te bannen anders heeft het geen zin.
Het goedkoopst is misschien om de bespeelbare leeftijd van 3 jaar naar 12/16 jaar te brengen. Op deze manier wordt je niet als 5 jarige geconfronteerd met de werkelijke situatie in spellen.

Jammer dat de kieskeurige Hollander hierover klaagt. Over 1 jaar zijn de huidige strenge regels in het voetbal weer versoepeld, doordat men merkt dat de scheidsrechters met deze strenge regels in Europees/Wereldwijde verband teveel kaarten moeten geven.
Sorry, maar wat een bullshit. Moeten games nu ook al het grote voorbeeld worden? Als dit daadwerkelijk aangepakt zou worden dan is het echt de omgekeerde wereld. EA probeert met FIFA 13 een beetje een realistisch beeld neer te zeggen van een potje voetbal. In de grote boze wereld gaat het nu eenmaal zo dat bij een nadelige beslissing daarover beklag gedaan wordt door een speler. Dus zit het ook in FIFA 13, logisch toch? Je gaat toch ook geen rode kaarten uit FIFA 13 halen omdat het opvoedkundig gezien niet goed blijkt te zijn om kinderen te straffen als ze iets fout doen, maar te belonen als ze iets goed doen. Dat is toch van de zotte?

Pak het probleem aan waar je het op kunt lossen. Probeer er voor te zorgen dat er minder geklaagd wordt op de velden of iets dergelijks. En hey, wat leuk, dan zie je gelijk dat het in FIFA ook minder wordt! Hoe zou dat toch komen...? Sorry meneer van Praag. Maar je lult echt bullshit.
Laat al die ouders dan ook maar eens het goede voorbeeld geven langs de lijnen i.p.v. te schreeuwen dat ze iemand neer moeten trappen.
Dat heeft meer zin dan spelers die hun beklag doen in een videogame! Als die ouders er bezwaar op hebben waarom laten ze hun kind dan Fifa spelen? Overigens is het bij PES niet hetzelfde?
Daarbij dat bij de Fifa klagen geen zin heeft want de game wordt gemaakt door EA dus daar moet je klagen.
Tevens word hiermee ook het standpunt geuit dat je niet meer mag vragen naar uitleg over de beslissing van een scheids, schijnbaar zijn alle vragen aan een scheids nu ineens een bedreiging en strafbaar.
Misschien dat het allemaal een beetje over de top overkomt maar zo het lijkt haast wel de waarheid te zijn.
Beter houdt de KNVB zich bezig met zaken waarmee het bezig hoort te zijn i.p.v. een videogame!
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013