Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 195 reacties, 49.456 views •
Submitter: Rubinski

Apple heeft aangekondigd dat het de MacBook Pro met 13"- en 15"-Retina-displays gaat voorzien van snellere processors. Ook heeft de computerfabrikant de prijzen van diverse MacBook Pro- en Air-modellen verlaagd.

De 13"-MacBook Pro met een Retina-scherm zal in de 256GB-versie worden uitgerust met een 2,6GHz Core i5-processor in plaats van een 2,5GHz-cpu uit dezelfde serie. Dit model krijgt een prijs van 1729 euro en wordt daarmee bijna 17 procent goedkoper. De MacBook Pro Retina met een 128GB-ssd gaat 1529 euro kosten, terwijl dit model tot voor kort nog 1779 euro moest opbrengen.

De MacBook Pro-modellen met een 15"-Retina-display krijgen ook een snellere processor. In plaats van op 2,3GHz draait de Core i7-cpu voortaan op een kloksnelheid van 2,4GHz. Het duurdere model met een quadcore-cpu krijgt voortaan 16GB werkgeheugen en een cpu-snelheid van 2,7GHz, opnieuw een winst van 100MHz, en heeft een nieuw prijskaartje van 2829 euro, een prijsverlaging van 70 euro.

Apple heeft ten slotte ook de MacBook Air-modellen een prijsverlaging gegeven. Zo kost het 256GB-model voortaan 1429 euro. Dat is 70 euro minder dan het oudere model.

Update 16:10: Prijzen aangepast van dollar naar euro.

Apple MacBook Pro retina 13" 2012

Reacties (195)

Reactiefilter:-11950172+1107+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Update: Ook de prijsverlagingen voor de MacBook Pro Retina en MacBook Air in Nederland zijn vanaf nu doorgevoerd. Zo betaal je voor het instapmodel van de 13″ MacBook Pro Retina vanaf nu §1529 en krijg je er een iets betere processor bij. Het tweede model van de 13″ MBP Retina is (nog) niet in prijs verlaagd, dit model wordt namelijk nog aangeboden voor §2085.

Ook lijkt het erop dat Apple de prijzen van de normale MacBook Pro in prijs heeft verlaagd. Ten slotte zijn blijkbaar alle MacBook Air modellen in prijs verlaagd.

[Reactie gewijzigd door Neus op 13 februari 2013 16:31]

Opgelet aan de mensen die in BelgiŽ naar de Switch store gaan.
De prijzen hier zijn NIET goedkoper.

Check goed welk model je wilt, zeker als je studentekorting gebruikt. Deze schelen (bv voor de retina 200 euro bijna).
Wat een Apple haat weer! Als je het te duur vind koop je het toch niet. Wees blij dat je keuze hebt. Persoonlijk heb ik het er voor over. Omdat ik liever OSX gebruik en het design mooi vind. Zijn maar weinig modellen van andere fabrikanten die me qua vormgeving aanspreken en degelijk aanvoelen.

En een prijsverlaging is altijd goed! Alleen beetje lullig voor de mensen die er net aangeschaft hebben.
Ben het helemaal met je eens, het is toch ronduit gewoon diep triest dat op het moment dat er ook maar iets van Apple op Tweakers staat de hele boel hier veranderd in een peuterspeelzaal.

Man laat mensen toch gewoon hun spul kopen en wees blij dat de keus er is, jij hebt een andere keus gemaakt en andere mensen kiezen hun spul. "Live and let live" is wat de meeste mensen hier wel eens mogen leren.
De Macbook pro retinas in Japan zijn mooi 10000 yen (nu rond 80 euro) duurder geworden.

Ze hebben ook een macbook pro uit de lijn gehaald.
En een ''oude'' macbook pro ook duurder gemaakt.

Zo hebben ze een price gap gezet tussen hun modellen.

[Reactie gewijzigd door Miketsukami op 13 februari 2013 15:53]

Dat heeft te maken met de monetaire verruiming van de yen, de bank van Japan laat de waarde van de munt met opzet dalen om zo de eigen economie een boost te geven (meer export).

Domineert al een paar weken het financieele nieuws :)

http://www.reuters.com/ar...rex-idUSBRE91514J20130213
Maar waarom maar 3 uit de 7 de prijs verhogen is mij een raadsel.

Ik zit de yen koers en apple store in de gaten te houden zodat ik over een half jaartje een mooi
''goedkope'' macbook pro kan halen.
Ik denk dat Apple toch wat klanten gaat verliezen als ze zo door blijven gaan.

Eerst de iPad 1 die na 2 jaar al niet meer geŁpdatet werd.
Toen een iPad 4 halverwege de levensloop van de iPad 3.
Nu snellere en goedkopere macbook's, een paar maanden nadat de nieuwe geÔntroduceerd waren...


Edit: schijnbaar betaald hier iedereen graag de hoofdprijs voor verouderde hardware.
Ik denk echter wel dat mensen die nu een macbook pro hebben gekocht het toch niet leuk zullen vinden, dat Apple opeens een nieuw model introduceert, wat hun model meteen een stuk minder waard maakt. Zij zullen waarschijnlijk toch even wachten de volgende keer.

Helaas hebben veel Apple gebruikers de eigenschap de negatieve kanten van Apple niet te willen zien vanwege de hoge prijs die ze ervoor betaald hebben. Toch een beetje zuur als je zoveel betaald en het dan toch tegenvalt. Liever je kop in het zand en schreeuwen dat het niets uitmaakt. (En ja ik ben een Apple gebruiker, dus ik weet waar ik het over heb)

[Reactie gewijzigd door Mitsjke op 13 februari 2013 17:11]

Er zijn blijkbaar veel mensen die het niet met je eens zijn...

Apple is de snelst groeiende speler in US+EU op laptopgebied. In de US is 1 op 5 verkochte laptops een Apple.

Daarbij, technologie staat nu eenmaal niet stil. Apple kan niet blijven vasthouden aan een update cyclus van 1 jaar of langer...
Weet je dat zeker dat Apple snel groeit op laptop gebied ?

Laatste kwartaal had Apple 4,1 miljoen macs verkocht, een jaar eerder was het 5,2 miljoen verkochte macs ...
Kan wel zo zijn.. maar de hele lijn is gezakt.. zowel apple als windows als andere OS..

Mensen kopen eerder een Tablet dan een laptop.. de PC die dus om de 3 jaar werd vervangen wordt een jaar of 2 langer gebruikt tot hij echt op is.. tussen tijds voor casual internet gebruikt men de tablet..

Om nou te zeggen dat apple dus aandeel aan het verliezen is door dar er minder computers zijn verkocht tov een jaar eerder is dus niethelemaal waar.
Ik weet dat het nieuws is dat men hier niet wil lezen maar het laatste kwartaal van 2012 zijn er 6,4 procent minder PC verscheept.

http://www.forbes.com/sit...-6-4-in-q4-2012-down-3-2/

Wanneer de totale PC markt 6,4 procent daalt en het aantal verkochte macs daalt 20 procent, dan heb ik er moeite mee te geloven dat het marktaandeel van macs groeit.

Apple verlaagt de prijzen niet voor niets, ze willen hun marktaandeel vasthouden.

[Reactie gewijzigd door (id)init op 13 februari 2013 17:03]

De reden waarom Apple de prijzen omlaag schroeft heeft eerder te maken met het onderzoek wat de Australische overheid heeft ingesteld naar het prijsbeleid van een aantal grote fabrikanten waaronder Microsoft, Adobe en Apple: Apple, Microsoft and Adobe Required to Explain High Pricing in Australia. Afgezien van het feit dat er nog diverse andere zaken een rol zullen spelen (heffingen, koersen van diverse munteenheden, etc.).

Overigens kan ik die 20% daling van Macs niet terug vinden. Ik neem aan dat je dit als een "als dit dan dat" scenario bedoeld.

[Reactie gewijzigd door ppl op 13 februari 2013 19:28]

Australie heeft er helemaal niks mee te maken, dat is veel te kort op het nieuws, prijs verschil komt net overeen met de klacht van Australie en waarom zouden ze dan de prijs in alle andere landen aanpassen? Prijs verschil met AustraliŽ wordt daarmee niet aangepast. De klacht ging namelijk over het prijs verschil t.o.v de US en niet over de algemene prijs van de systemen.
Het heeft gewoon alles met de productie van de Retina schermen te maken. Apple heeft ook niet voor de lol de oude Macbooks aangehouden.
Die hadden ze het liefst van de markt gehaald toen de Retina uitkwam, maar prijs technisch zouden zij zich dan in de voet schieten.
De Retina schermen zijn lange tijd een zorgenkindje geweest wat betreft productie.

Die 20% daling is ook naderhand uitgelegd door Apple. Er is simpelweg een dikke maand geen iMac meer geleverd, dat heeft natuurlijk invloed op je verkopen. Daarna is de levering langzaam op gang gekomen, maar volgens mij is het nog steeds niet je van het.
Een flater natuurlijk. Ook hier zat het probleem in de levering van de schermen, waar men een nieuwe techniek voor gebruikt. De productie problemen zouden in Maart opgelost moeten zijn.
Wat ik me van vorige kwartalen kan herinneren is dat de Macs het in een krimpende markt juist goed doen.
De reden waarom Apple de prijzen omlaag schroeft heeft eerder te maken met het onderzoek wat de Australische overheid heeft ingesteld naar het prijsbeleid van een aantal grote fabrikanten waaronder Microsoft, Adobe en Apple:
Dat is een vreemd argument. Want waarom zou Apple (of wie van de beschuldigden dan ook) zijn prijzen in Nederland verlagen als ze iets aan de Australische overheid moeten uitleggen? Die link zie ik niet.
Eh dat laatste kwartaal was mede slecht door de zeer slechte levertijden of in het geheel niet kunnen leveren. Over het algemeen doet Apple het erg goed verkeken met veel concurrenten.

De prijs verlaging is niet om alleen maar klanten vast te ouden, het was een te verwachte prijsdaling.
Het retina display was gewoon erg duur en niet goedkoop te maken. Het is schijnbaar nu het moment dat ze goedkoper gefabriceerd kunnen worden en dus is een verlaging geen verassing.
Niet voor niks werd het oude model MacBook nog aangehouden omdat Apple ook wel besefte dat de prijs nog hoog was.
Met deze verlaging zullen we langzaam zien dat Apple afscheid gaat nemen van de "oude" MacBook Pro modellen.
Zoveel maakt het nou ook weer niet uit. Producten met nagenoeg dezelfde specificaties (+100Mhz is het woord "sneller" niet waard) worden nou eenmaal goedkoper na verloop van tijd.

De iPad 4 was inderdaad best snel gelanceerd na de iPad 3, maar dat kwam met name doordat Apple direct de Lightning-aansluiting wilde doorvoeren. (iPad, iPhone en iPod, de hele lijn)

Side note: het is niet de eerste keer dat Apple zijn producten tussendoor van een "snellere" CPU voorziet.

[Reactie gewijzigd door SXForce op 13 februari 2013 16:05]

Inderdaad, erg vervelend dat de laptops van Apple goedkoper en sneller worden. 8)7

Het is toch juist mooi dat ze de laptops goedkoper en sneller maken? Dat de hardware die je koopt na een paar maanden 'verouderd' kan zijn is wat mij betreft geen reden om iets niet te kopen, dan blijf je bezig met je koop uitstellen. Als jij op een bepaald moment het geld ervoor over hebt om zo'n laptop te kopen, dan moet je hem gewoon kopen. Het is nou niet zo dat je door die prijsverlaging het geld er ineens niet meer voor over zou moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door Arcanedevil op 13 februari 2013 16:03]

Ja, prijsverlagingen gaat je echt klanten kosten... want de mensen die hem al gekocht hebben zijn.... oww ja, al klant, en de mensen die hem kopen vanwege de prijsverlaging zijn nu ook klant.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 13 februari 2013 16:55]

Nu snellere en goedkopere macbook's, een paar maanden nadat de nieuwe geÔntroduceerd waren...
Hoe kan dit nu leiden tot verlies van klanten? dit zou juist het tegenovergestelde effect hebben.
Shocking! Wat een wereld problemen komt de Apple gebruiker toch allemaal tegen door zo'n op winst belust bedrijf wat om de zoveel tijd haar producten vernieuwd. Waarvan eentje zelfs binnen een half jaar werd vervangen door vrijwel hetzelfde model met een andere stekker. Het is maar goed dat alle andere merken jaren lang hetzelfde model voeren en die softwarematig blijven updaten (alhoewel, kunnen klanten zo'n verandering bij een update wel aan?). Dan is er toch nog enige houvast in deze brute en snel veranderende technologie wereld. Ik heb overigens van horen zeggen dat er een groepering is aan de overkant van de grote plas die al deze dilemma's ook niet meer aankon en technologie maar gewoon bijna helemaal verbannen heeft. De Amish noemen ze zichzelf geloof ik. Iets voor jou?
Ja want ik voel me echt bekocht met mijn iPad3. Met de 4 heb je veel meer waar voor je geld! Oh, wacht.... Valt wel mee eigenlijk.
Je hele betoog slaat nergens op. Als je een computer koopt, maakt niet uit welk merk, dan weet je dat het na een half jaar goedkoper kan of sneller. Tjongejonge...
Ligt het aan mij, of is deze upgrade "niet nuttig"? Je wint 100 MHZ ermee. Ik kan mij haast niet voorstellen dat die ene 100 MHZ een dikke snelheidswinst gaat opleveren?

Als dit nou een vijfde meer was + de prijsverlaging had ik het interessant gevonden.
Ligt het aan mij, of is deze upgrade "niet nuttig"? Je wint 100 MHZ ermee. Ik kan mij haast niet voorstellen dat die ene 100 MHZ een dikke snelheidswinst gaat opleveren?
Mensen moeten eens afleren om naar MHz'en te kijken. MHz'en zeggen al lang niets meer. Destijds had je Athlon's die een halve Gigaherz langzamer waren dan Intel counterparts, en alsnog rondjes renden om de Intel's qua performance.

Het kan best zijn dat een CPU die 100MHz sneller (of langzamer!) is, fors sneller loopt, EN bovendien energiezuiniger is.
Dat kan best zo zijn, echter gaat dit om verschillen bij cpu's uit dezelfde serie.
In de praktijk merk je hier dus vrijwel niets van.

Het is voornamelijk marketing want op deze manier kunnen ze het als pluspunten brengen ipv 1.
De upgrade is misschien niet noemenswaardig groot maar het prijsverschil is natuurlijk wel weer zeer interessant, kan misschien mensen net over de streep halen om wel een mac te kopen. Slimme zet van ze.
Koop stiekem dat ze ook nog iets gaan doen met de mac mini :)
Ik denk dat de prijsverlaging alleen al nuttig was.
De CPU boost is maar een kleine extra om de aankopen te stimuleren voor ze hasswell uitbrengen imo
Als onder de 10% zul je niet merken, en als je er net boven zit zal je het hoogstens eerste tijd merken en daarna ook niet meer, is te weinig om echt verschil te maken. Als je normaal 1minuut over taak doet zal je nu 56 a 57seconden erover doen of zo, niet echt iets om voor naar de winkel te rennen.
Die 0,1GHz is inderdaad niet boeiend, maar de prijzen zijn in ieder geval minder absurd nu.
100 dollar op een bedrag van 1499 is alsnog absurd hoog... Zelfs voor deze specs.

[Reactie gewijzigd door CuBras op 13 februari 2013 20:10]

wow 100 Mhz, hopelijk is de gemiddelde apple gebruiker nog net slim genoeg om door te hebben dat dat dus geen tot 0,0 uitmaakt voor de eindgebruiker.

zelf bij het overklokken van mijn GPU met 190Mhz zie ik een kleine bijna/niet merkbare versnelling.

zeer jammer dat apple het weer speelt alsof ze meer voor minder geven, die arme eindgebruikers snappen er geen reedt van en ik durf te wedden dat mensen hun gloednieuwe macbook omruilen voor een "sneller & goedkoper" model.

jammer, maar realiteit.
Realiteit? De meeste Apple gebruikers die ik ken inclusief mijzelf doen 5+ jaar met hun Apple computer. Die gaan dus geen half jaar oude Mac omruilen voor een nieuwe die nauwelijks beter is maar wel een stukje goedkoper. Dit is echt voor nieuwe Mac gebruikers of reeds bestaande Mac gebruikers waarvan de Mac aan vervanging toe is.
Inderdaad, mijn MacBook is nu ruim 4 jaar oud en kan opzich nog wel ff mee, maar ik vind deze retina toch wel erg mooi. Ik heb 'm in het echt gezien, hij is echt heel mooi en dun. En natuurlijk weer een heel stuk sneller dan m'n core2duo.
Mijn iMac is van begin 2008 en loopt nog als een zonnetje, niets te klagen. Afgelopen zomer wel het interne geheugen verdubbeld omdat waarschijnlijk de fotobibliotheek wat zwaar begon te worden. Momenteel nog echt geen behoefte aan een nieuw model. En ik draai ook nog eens de nieuwste versie van OSX probleemloos (niet dat er wat mis wat met de oude versie overigens). Deze iMac blijft hier nog wel een hele tijd dienst doen als enige computer in huis.
hier een 5 jaar oude MacBook Pro 15" US model bezitter :)

Afgelopen week SSD ingebouwd omdat de HDD ging tikken.. Merk dat het systeem wel stuk sneller is en weer lekker soepel werkt met 10.8 Dus kan nog wel jaartje mn upgrade uitstellen.. Eerst een imac kopen..
in 2011 een powerbook g4 (2005) vervangen door een macbook pro uit 2010, 8gb ram er in. ssd en een tb schijf. Beste laptop die ik ooit heb gehad. en zal nog enkele jaren mee gaan. Jammer deze nooit meer te gebruiken. was een laptop voor school en ben nu klaar

maar de rMBP is wel een pracht van aan machine
en wat is daar spannend aan?
ik heb een HP laptop met Core2duo cpu, gekocht met Vista, later upgrade naar Windows7
werkt nog steeds perfect...

de pc markt gaat algemeen veel trager dan 10-20 jaar geleden, dus heus niet alleen bij Apple

Apple vraagt ook nergens om jouw toestel te gaan ruilen of zo
dit is gewoon een refresh van de hardware ivm het afsluiten van betere contracten of een gewijzigde verkoopstrategied (lagere prijzen)
Het is sneller. En vooral, het is goedkoper. Dit soort upgrades zijn niet zo gek in de computerindustrie, en de prijsverlaging is absoluut de moeite waard.

Daarnaast is Apple hier absoluut niet veel mee aan het promoten. Het staat niet eens op de voorpagina. Er is niets negatiefs aan behalve jouw beeld van Apple.
Je kan natuurlijk altijd wat te zeuren hebben. Ik denk dat de rMBP's voor een aantal mensen die ze nog net even te duur vonden wel een stukje interessanter zijn, vooral de 13" was echt veel te duur voor wat je ervoor terugkreeg.
Nu zijn alle modellen tussen de §100 en §350 goedkoper geworden en zijn er hier en daar minimale upgrades aan processor en geheugen gedaan. Wat is daar mis mee?

Ik vind ze zelf overigens nog steeds een flink stuk te duur (voor mijn eigen budget) :)

[Reactie gewijzigd door Metten op 13 februari 2013 16:01]

Ze geven meer voor minder want de prijzen zijn ook tussen de 256 en 356 Euro verlaagt. Daarnaast is de processor toch met 100Hz gestegen? is mischien niet veel maar het is een stijging.

Zeer jammer dat je insinueert alsof dat het doel is, het is waarschijnlijk vanuit supply chain oogpunt handiger om over te stappen op deze processoren omdat ze mischien gewoon beter voorradig zijn.
jammer, maar realiteit.
Realiteit? Mening, bedoel je.
zeer jammer dat apple het weer speelt alsof ze meer voor minder geven, die arme eindgebruikers snappen er geen reedt van
Waar op hun site lees je dat ze het zo spelen? De speedbump wordt niet eens genoemd.
ik durf te wedden dat mensen hun gloednieuwe macbook omruilen voor een "sneller & goedkoper" model.
Misschien moet je van het vooroordeel af dat Apple-gebruikers allemaal technische n00bs zijn met oneindig diepe zakken.

Ook Apple gebruikers zien wel dat nog geen 5% hogere kloksnelheid de moeite van het verkopen van je laptop en erop toeleggen voor een nieuwe, het gewoonweg niet waard is.

Ik ken behoorlijk wat Apple-gebruikers (de meeste zijn netwerkbeheerders in het enterprise-segment, dus niet echt domme jongens of zo), en niemand heeft een Apple gekocht met een cpu-, geheugen- of harddisk-upgrade. Iedereen vind het wel prima zo. Niet alle gebruikers hoeven op de eerste rang te zitten.

En al zou het wel zo zijn: dan nog snap ik niet waarom dit "jammer" is in jouw ogen. Wat maakt het jou uit waar iemand anders z'n geld aan uitgeeft? Zo'n persoon vindt het het waard. Jij en ik niet. Alleen vind ik dat iemand dat voor zichzelf uit moet mogen maken, zonder dat dat "jammer" gevonden moet worden.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 13 februari 2013 16:16]

@Trexpaxs:
En waar baseer je dat precies op?

Ik heb namelijk vooral de indruk dat je nu heel druk alle vooroordelen over Mac gebruikers als feiten probeert neer te zetten. Je denkt vast ook dat Mac gebruikers altijd de maximale uitvoering van de Apple producten kopen?
En je reageert ook zo als een andere fabrikant zijn laptops 100 MHz sneller maakt en een prijsverlaging van 300 dollar doorvoert?
Nee, die doen het al voor 1000 euro minder dan Apple.
Daar gaan we weer... 8)7

Kun je voor de volledigheid ook even een vergelijkbare machine van een andere fabrikant aanwijzen die inderdaad 1000 euro goedkoper is? Let wel: ik verwacht dus een 13" notebook met een 2560x1600 IPS display, alu enclosure (magnesium of carbon fiber accepteer ik ook nog wel), SSD, 8GB RAM, backlit keyboard, 2x Thunderbolt, 7 uur realistisch battery life, en alle andere features van de rMBP.

Ik wens je succes .. voor 529 euro wordt dat toch redelijk spannend ;)

[Reactie gewijzigd door Whieee op 13 februari 2013 17:13]

Kun je voor de volledigheid ook even een vergelijkbare machine van een andere fabrikant aanwijzen die inderdaad 1000 euro goedkoper is? Let wel: ik verwacht dus een 13" notebook met een 2560x1600 IPS display, alu enclosure (magnesium of carbon fiber accepteer ik ook nog wel), SSD, 8GB RAM, backlit keyboard, 2x Thunderbolt, 7 uur realistisch battery life, en alle andere features van de rMBP.
Ik dacht dat specs niet belangrijk waren voor de Apple gebruiker?


//

Aan de negatieve moderatie te zien moet ik concluderen dat specs blijkbaar wťl belangrijk zijn. Dat legt meteen feilloos de hypocrisie van deze personen bloot.
Wanneer een Windows computer betere specs heeft, zijn specs 'niet belangrijk', want het gaat om 'de gebruikservaring'. Maar wanneer een Apple computer eens met betere specs komt, kunnen deze personen opeens wťl anderen om de oren slaan met specs, en blijken ze dat dus stiekem tůch wel belangrijk te vinden.
Die kinderachtige opstelling zegt mij genoeg over hoe serieus ik deze hypocriete personen moet nemen.

[Reactie gewijzigd door Ingcharoth op 13 februari 2013 20:40]

Specs zijn ook minder belangrijk voor Apple gebruikers, dat argument wordt er vooral door non-Apple gebruikers bijgehaald.

Iedereen die Apple koopt heeft dezelfde specs en je weet dat alles wat je daarop gebruikt ook gewoon gaat werken, ongeacht hoe goed de specs zijn t.o.v. andere vendors. Het is domweg niet nodig om er meer power in te stoppen, het OS is namelijk geoptimaliseerd voor de hardware.

Voor mensen die zich blind staren op specs is het niet interessant om Apple te kopen, dat is namelijk hun doelgroep niet. Ik koop bijvoorbeeld Apple omdat ik weet dat het stabiel is, en gewoon werkt. Mijn PC gebruik ik voor games, productief zijn doe ik liever op een platform wat mij daarin niet hindert.

Ik heb na 15 jaar gewoonweg geen zin meer om mij te moeten bezig houden met het draaiend houden van mijn ontwikkel machine door driver updates die weer zaken verknallen of incompatibiliteit tussen hardware. Wil je bleeding-edge hardware, dan moet je geen Apple kopen. Wil je stabiliteit en betrouwbaarheid, dan wel.

[Reactie gewijzigd door Wizz15 op 13 februari 2013 20:45]

Lees even in welke context ik m'n reactie heb geschreven, en merk dan op dat je je betoog tegen de verkeerde hebt gehouden ;)
Als je goed leest, zie je dat ik totaal geen issue maak van bijvoorbeeld CPU power; iets wat in de meeste 'voor minder geld kan je meer kopen' discussies een heel hot issue is bij de anti-Apple club.

Echter zit de nuance ergens anders. Een computer is niet alleen de CPU, het RAM, of de videokaart. Een computer is ook niet enkel een verzameling componenten die resulteren in een zekere performance. Een computer is die verzameling componenten, aangevuld met:

- behuizing (structurele integriteit, gewicht, vorm, kleur, warmteafvoer)
- beeldscherm (technologie, lichtopbrengst, kijkhoeken, zwartwaarden, pixeldichtheid, resolutie, reflecties)
- toetsenbord (layout, keytravel, vorm en formaat van toetsen, backlight, feedback, geluidsproductie)
- touchpad en of trackpoint (formaat, feedback, functionaliteit, smoothness, plaatsing, slijtagegevoeligheid)
- accu (formaat, gewicht, battery life, degeneratietijd, oplaadtijd, warmte)
- aansluitingen/uitbreidbaarheid
- gebruikshandigheden (denk aan de MagSafe connector, of ambient light sensors voor aanpassing van backlight. Denk aan Rapid Charge op Thinkpads)
- looks

Je ziet het goed, looks zet ik bewust op de laatste plaats. Als ik een Thinkpad zou kunnen kopen met een retina display, multitouch glass trackpad, en OSX, zou ik dat zeker doen. Dat de Thinkpad niet half zo modieus is vind ik minder belangrijk.

Vervolgens komt de software erbij, de aankoopervaring, service, support. De combinatie van de computer met deze componenten vormen samen de gebruikservaring. En uiteindelijk draait het daarom.

Maar voordat je mensen hypocriet of kinderachtig gaat noemen, moet je misschien even af van de gedachte dat alle Apple gebruikers hetzelfde zijn, en dat de mening van 1 Apple gebruiker automatisch de mening is van iedere Apple gebruiker.
Serieus, je vergelijkt een 3,2 kg zware plastic klomp met een 17 inch beeldscherm en volume van 3994 cm^2 met een 13 inch aluminium vedergewicht van 1,62kg en een volume van 1306 cm^2. De MBP past drie keer in jouw Acer en heet desondanks toch een grotere accu (74 vs 65Wh). Probeer je eens te verplaatsen in de wensen van mensen die hun laptop overal mee naartoe sjouwen en dus de wens hebben dat het ding compact, licht en solide is. Mijn 15 inch MacBook Pro Retina is niet heel veel zwaarder dan de 13 inch MacBook Air en past in dezelfde tas die is gemaakt voor een 13 inch. Vroeger had ik twee laptops en een Mac Pro, nu alleen nog maar de rMBP die ik makkelijk overal mee naartoe kan nemen.

Het is nu eenmaal duurder om een systeem licht en compact te maken en omdat er nauwelijks laptops zijn die op het complete package kunnen concurreren met de MacBook Pro Retina kan Apple een hogere prijs vragen dan andere fabrikanten. Dezelfde fabrikanten hebben overigens moeite om op prijs met Apple te concurreren als er duurdere materialen en productiemethoden voor bijv. aluminium unibodies toegepast moeten worden.
pricewatch: Acer Aspire V3-771G-53218G62Maii

Nou vooruit,
Jouw rMBP heeft idd de resolutie van 2560x1600 die totaal overbodig is en amper enkele verbetering biedt op een laptop van zo'n formaat. En dat gehele Retina marketing technisch verkoop puntje, kijk maar op google. Daar heeft Linus Torvalds nog wat leuks over gezegd.
Allereerst heb je het niet voor elkaar gekregen om je standpunt 'die doen het voor 1000 euro minder dan Apple' kracht bij te zetten. De Acer is weliswaar goedkoper, maar nog altijd 70% duurder dan de richtprijs waar je eerst bombarie mee liep te schoppen.

Kortom: zelfs Šls deze Acer op alle vlakken vergelijkbaar en/of beter is dan de retina MacBook Pro, is je argument niet valide.
Over de case zelf, als je het nog niet wist. Het is een computer, geen lust object.
Ik gebruik computers namelijk om productief te zijn en cases helpen daar minimaal bij.
Maar jij schaamt jezelf natuurlijk tegenover jouw 'vrienden' en mensen in het openbaar?
Stel je voor dat ze over jouw beoordelen op basis van jouw laptop, man heel je reputatie gaat er van naar beneden!
Wederom ga je met onzinargumenten lopen strooien en Apple gebruikers afschilderen alsof het allemaal hipsters zijn. Kennelijk is het niet mogelijk om een volwassen rationele discussie te voeren met jou. Jammer.

Ik heb persoonlijk 2 Thinkpads. Je weet wel, van die lelijke zwarte, totaal niet modieuze dingen. Ik schaam me daar niet voor. Echter zijn beide machines voorzien van danwel een magnesium enclosure, danwel een magnesium rollcage. Dat heeft niets met optische schoonheid te maken, maar met structurele degelijkheid. Mijn notebooks krijgen het zwaar te verduren, en worden dag in dag uit overal mee naartoe gesleurd.

Mijn werklaptop is een 15" MacBook Pro late-2011. Deze gaat al ruim een jaar elke dag overal mee naartoe en geeft geen krimp. Ook deze laptop is niet aangeschaft om de looks. Ik heb een Mac omdat OSX mij het meest efficiŽnt mijn werk laat doen als Unix system engineer.
Deze computer heeft dezelfde processor, ook 8gb ram, 120gb ssd en ook nog eens 500gb hdd (Die hardeschijf heeft de rMBP niet eens)

Daarbij is Thunderbolt heel erg leuk maar deze laptop heeft 2 USB 3.0 en 2 USB 2.0 poorten.

Geef mij maar poorten extra:)
Geef mij maar Thunderbolt, want daar vroeg ik om ;) Daarnaast geeft Thunderbolt mij de mogelijkheid om meerdere hi-res (2560x1440) schermen aan te sluiten, extra PCI-e apparaten te koppelen (denk aan storage devices die over TB aanzienlijk sneller zijn dan over USB3.0), of docking stations. Slechts 1 kabeltje voor een 2560x1440 scherm, USB poorten, Firewire800, Gigabit ethernet, webcam, audio, en nog een Thunderbolt uplink om nog een keer hetzelfde te kunnen koppelen.

Heb je dat nodig? Misschien niet, misschien wel.
Ow ja, deze laptop heeft ook nog eens een 650m er in zitten!
Ok, you win. Al is niet iedereen op zoek naar dedicated graphics. Waarom zou ik een energie slurpende GPU willen die ik toch niet gebruik? Als hij uitschakelbaar is betaal ik dus voor iets dat ik niet nodig heb. Een extra component dat stuk kan gaan. Als hij niet uitschakelbaar is betaal ik voor iets dat ik niet nodig heb en dat ook nog mijn accu leegtrekt.

Maar als je wilt gamen is het een leuke plus.
en heey kijk eens, hij kost maar 899 euro tegen over de macbook van 1700 euro.
*Kuch*

Heb je het nieuwsbericht eigenlijk wel gelezen? Het nieuwsbericht gaat erover dat de prijs gedaald is naar 1529 EUR, waarop jij roept dat het 1000 EUR goedkoper kan. Die 370 EUR die je ernaast zit zijn per ongeluk?

Je hoeft mij niet te overtuigen dat er goedkopere laptops zijn dan een retina MacBook Pro. Dat wist ik allang. Echter moet ik de eerste non-Apple laptop nog tegenkomen die zich op alle fronten kan meten met die rMBP en inderdaad aanzienlijk goedkoper is.
en dan nog wat laten we zeggen jouw macbook gaat 5 jaar mee? nou deze gaat 3 - 4 jaar mee, maar aangezien deze de helft goedkoper is kan ik dan over 3 - 4 jaar weer een nieuwe laptop kopen, en kijk? ik heb net zoveel uitgegeven maar ik doe wel uiteindelijk 8 jaar met hetzelfde geld waar jij een macbook voor koopt en als je geluk hebt 5 jaar mee kan doen. Nog iets, ik heb dan over 4 jaar voor 900 euro een nieuwe laptop die jouw macbook zwaar overpowered en nog steeds heb ik hetzelfde geld als jij uitgegeven.
False. Hij is namelijk niet de helft goedkoper, en hij is niet op alle fronten vergelijkbaar. Kijk, jij vindt het retina display een non-feature. Good for you. In dat geval heeft ook Apple goedkopere alternatieven, en dan hebben we wederom weer een non-discussie.
En ja de battery life is inderdaad beter.
En ja het heeft geen full hd scherm, dus geen full hd films.
Maar wees realistisch als je een echte film liefhebber bent dan ga je toch geen films op een laptop kijken?
Wie zegt dat ik films op mijn laptop wil kijken? Als je niet begrijpt wat de toegevoegde waarde van een retina/hidpi display is, is het inderdaad lastig het op waarde te schatten. Maar omdat vervolgens te gaan lopen trollen is alleen een goed idee als je jezelf belachelijk wilt maken. ;)
Edit: en voor degene die mij -1 geven, geef degene hierboven dan ook -1 want zijn reactie is net zo goed off-topic.
Dit is geen vriendjes politiek!
Het is weer bewezen, ik kreeg vele -1 mods en degene boven mij niet, hoera tweakers! inplaats van nou een -1 mod te geven zou je ook feedback kunnen geven met daadwerkelijke argumenten.
Een -1 zal je niet krijgen vanwege offtopic, maar vanwege een slechte manier van discussiŽren. Dingen roepen zonder zinnige onderbouwing, vooroordelen als feit presenteren, persoonlijke aanvallen, trolls, etcetera.
Die resolutie is niet overbodig, het beeld is mooier, scherper en in bepaalde programma's kunnen video's en foto's op hun originele resolutie worden getoond. Daarbij kan het scherm naar wens ook op 1920x1200 worden ingesteld. Laat even zien wat Linus Torvalds voor geweldigs te melden heeft over 'retina' schermen. Je bewijst niks. Zelf kan ik niet wachten tot 'alle' monitoren een zeer hoge resolutie hebben net als bij de moderne telefoons.

Het design en uitstraling van een case doet er zeker toe. Ten eerste is een sobere afwerking vaak minder geneigd tot kapot gaan, geen afbrekende klepjes en scheurende kieren. Daarbij werk ik zelf prettiger op een mooie strakke laptop, geen lampjes die mij afleiden. Daarbij heeft design ook een functie in het gebruiksgemak. Het ontwerp van de oplader is geweldig handig door de magnetische aansluiting. Ook kan ik je nu al vertellen dat het trackpad op die Acer zeer waarschijnlijk onbruikbaar is naar verhouding tot het trackpad in de (r)MBP's. Het maakt mij productiever, dat is toch wat je wilde? Ow en laten we niet vergeten dat de Acer letterlijk 2x zo zwaar is als de Macbook. Ja, dit gaat ten koste van de grafische kracht en de extra schijf in de Acer. Dat is dus een afweging.

Wat betreft de poorten, de Acer kan niet eens een scherm aansturen met een resolutie hoger dan full-HD voor zover ik zie… En ikzelf heb geen schermen meer met < 2560x1440.

En als laatste zeg je dat de rMBP 1700 kost, terwijl in het bericht juist gemeld wordt dat deze nu gezakt is naar §1529.
Jongens, we zouden geen tweakers zijn als we niet in staat zijn om een open discussie te voeren, dat is nu juist de kracht van de site. Ondanks de emotie in de bovenstaande deeldraad - vind ik - dat enkele wezenlijke punten zijn aangesneden. In de verwijzing naar de statement van Torvalds herkende ik mijn eigen frustratie die ik ook verwoordde in de recente laptop best buy guide (teacup in 'reviews: Laptop Best Buy Guide: februari 2013').

Ook blijft het goed om het Apple merk te blijven uitdagen met gelijk geconfigureerde andere systemen. Jeremiade? Juist niet, dat houdt ons scherp en bewust. Laat dergelijke discussies toch ontstaan! Als Apple gebruikers zo overtuigd zijn van de kwaliteit van hun apparatuur, dan moeten ze ook in staat zijn een dergelijke discussie met vertrouwen te voeren, zonder zich te snel gekrenkt te voelen. En alsjeblieft, laten de uitdagers dezelfde nuchterheid ten toon spreiden.

Ofschoon ik sympathie heb voor de case die 1337Mhz (ben niet echt een Apple lover, pracht spullen, maar te veel bombarie) vrees ik dat ik door deze deeldraad het contrast met de recentste laptop best buy guide erg schril wordt. Naar mijn mening verdient Apple volop credits voor het maken van hoge kwaliteit laptops met een beeldscherm dat een state of the art (verticale) resolutie heeft. Zijn de prijzen te hoog? Hoezeer velen (ondergetekende incluis) tegen de kosten aanhikken kan ik met vertrouwen stellen dat dit niet het geval is. Dit heeft nog niet eens zozeer met Apple zelf te maken, maar met de rest van de industrie. De rest van de industrie heeft onderstreept dat Apple een witte raaf is.

Om een of andere reden is de laptop industrie in de Pavlov terecht gekomen dat laptops breedbeeld displays moeten hebben. Op zich is daar veel voor te zeggen, maar helaas komt het de draagbaarheid niet ten goede. Voor veel systemen betekend dit bovendien dat ze pas een fatsoenlijke verticale resolutie krijgen wanneer het systeem maatje desktopvervanger heeft. Dit heeft te maken met de bedenkelijke norm in de laptopmarkt dat de beeldresolutie alleen maar grover is geworden. Consultants zie ik ook al zeulen met die bakbeesten, want ja, we willen wel werkvlak hebben. Ik vindt het fascinerend dat Apple, wars van deze beweging gewoon zijn eigen ding is blijven doen en is gaan opteren voor hoge resoluties.

Dus bouwers die domme design keuzes maken moeten geen krokodillentranen gaan huilen dat Apple ondanks die hoge prijzen maar blijft verkopen, maar beginnen zich weer eens in hun gebruikers te verdiepen. Laten we allemaal Macbooks Pro kopen en kiezen met onze voeten. Als Apple nu ook nog wat bescheidenheid gaat uitstralen, en hun producten gewoon het werk laat doen, dan doe ik ook mee. @1337Mhz: helaas joh, voor professionele laptop gebruikers is resolutie echt alles, en ik hoop dat je dat van een niet Apple gebruiker wilt aannemen. Maar laten we Apple scherp houden. Over die hoge resolutie bij die telefoons geef ik je bovendien gelijk, want die is met het blote oog niet meer te onderscheiden, en dus niet functioneel.

[Reactie gewijzigd door teacup op 13 februari 2013 21:58]

Nou vooruit,
Jouw rMBP heeft idd de resolutie van 2560x1600 die totaal overbodig is en amper enkele verbetering biedt op een laptop van zo'n formaat. En dat gehele Retina marketing technisch verkoop puntje, kijk maar op google. Daar heeft Linus Torvalds nog wat leuks over gezegd.
En dan je eigen link.
So with even a $399 tablet doing 2560x1600 pixel displays, can we please just make that the new standard laptop resolution? Even at 11"? Please. Stop with the "retina" crap, just call it "reasonable resolution". The fact that laptops stagnated ten years ago (and even regressed, in many cases) at around half that in both directions is just sad.

I still don't want big luggable laptops, but that 1366x768 is so last century. Christ, soon even the cellphones will start laughing at the ridiculously bad laptop displays.
Aa, hij zegt dus dat hij vind dat zulke hoge resoluties de standaard resolutie moeten zijn en lagere resoluties last century zijn. De persoon die je aanhaalt vind het juist het tegenovergestelde van overbodig.
"2560x1600 is totaal overbodig op 13" het boeit me ook totaal niet wat Linus daar over heeft te zeggen."

Waarom is dat overbodig? Je vind het fijner om constant je ogen te moeten inspannen om tekst te lezen? Het is niet 'totaal overbodig', en mij doet het vermoeden opkomen dat als je dat soort uitspraken doet, je niet heel veel ervaring hebt met deze schermen.

Een veel gemaakte fout is dat mensen denken dat een hogere resolutie de leesbaarheid verkleint, terwijl dat niet zo werkt. Alles schaalt mee, en je teksten zijn dus precies even groot als op een non-retina scherm. Het enige wat anders is, is dat alles nu duidelijker is en geen wazige randjes/karteltjes meer heeft.

Een hogere resolutie is op 13" dus absoluut geen onzin, het zorgt er enkel voor dat alles op het scherm strakker is en duidelijker.

Bovendien is dat hele 'retina' verhaaltje semantiek, en ik denk niet dat er ook maar 1 Apple gebruiker is die het erg zal vinden als 'retina' vervangen wordt door een ander woord.
Jij verdraait zijn woorden. Je neemt alleen de woorden die Linux Torvals zegt die u goed uitkomen. En als het niet in je eigen kraampje past, dan kan het je niet schelen wat Linux zegt. Je mag wel een beetje consequent zijn. Hij vind voornamelijk dat laptops gewoon al jaren achterlopen met hun belachelijk lage resoluties. En dat het dus eigenlijk niet bv retina/High Def of andere term zou moeten krijgen,maar dat dat een resolutie is die vanzelfsprekend moet zijn.

Retina is inderdaad een marketingtermen, en Apple gebruikt graag eenvoudige marketingtermen. Ze weten daar zeer goed dat je met al die technische details alleen maar technische mensen overhaalt. En de tijd dat alleen technische mensen pc's kopen is al lang voorbij. Voor de non-techies is het sowieso al een heel bos van laptops waaruit ze dan 1 moeten kiezen. En dan is het veeeeeeel gemakkelijker uitgelegd, retina daar betaal je meer voor, maar heb je wel een veel beter scherm.

Alsook heeft een hoge resolutie zeker en vast een meerwaarde en dat niet alleen voor de foto en filmbewerkers. Zoals linus zegt, je kan je fonts zeer klein zetten, en toch leesbaar houden (wegens geen kartelingen), waardoor zelfs programmeren op een klein 13 of 15 inch scherm goed gaat omdat er veel lijnen code tegelijkertijd zichtbaar zijn.

Je -1'tjes komen voornamelijk door de manier waarop je je mening verkondigt, je komt nogal gefrustreerd over.
@1337mhz

Wat betreft de AANSCHAF prijzen van Apple versus ACER:

Voor een Apple van 5 jaar krijg je 2ehands nog een behoorlijk bedrag richting 200/300/350 euro (macbook white 2008 bijvoorbeeld)
Voor een Acer van 5 jaar krijg je....mmm 100 euro met wat mazzel misschien????
Wellicht verlies ik/je wat meer op een Apple, maar dan 'geniet' ik ook van een IPS scherm, een QUAD core ipv dual core en een fijn OS op een mooie machine.

En rest, als je anti apple bent of het niet kan betalen of het er niet voor over hebt, wat let je om een Acer aan te schaffen, dat is voor het geld ook een mooie machine, zelf ook tot vorig jaar windows gebruikt, maar koos voor Apple vanwege het OS en heb nog geen minuut spijt gehad.

[Reactie gewijzigd door 131956 op 13 februari 2013 20:25]

Dat jij geen last hebt van je ogen wil niet zeggen dat dat voor de hele wereld geldt. Ik draag al een bril en alsnog vind ik 'retina' schermen fijner lezen en minder vermoeiend voor je ogen.

Hoofdpijn heb ik overigens nog niet gehad op mijn werk (wel een retina scherm), thuis op mijn HD scherm is dat een ander verhaal.

En als je mij vraagt of Apple (en andere vendors) dit eerder hadden moeten introduceren, dan heb je gewoon gelijk (en dat is dus ook precies wat Linus zegt in je artikel).

"Stel je voor, Apple zou het niet retina genoemd hebben en dus gewoon die laptop uit brengen zonder er een naam aan te geven.
Wedden dat er dan 25% minder verkocht wordt?"

Wat zijn dit voor 'what-if' scenario's, daar kan ik niets zinnigs op zeggen. Ik gok dat mensen die weten/zien dat die schermen beter zijn (en dit belangrijk vinden) nog steeds voor dezelfde laptops zouden gaan en dat die 25% uit de lucht gegrepen is.

Edit: Namecalling draagt ook niet bij aan een positievere score.

[Reactie gewijzigd door Wizz15 op 13 februari 2013 20:57]

Er zijn 4 dingen opvallend aan het retina display, en je hoeft geen rocket scientist te zijn om het te zien:

1. belachelijk goede kijkhoeken. Het is een IPS display. Zet dit naast een willekeurige Acer van 600 euro en je ziet het verschil direct, ook van een paar meter.

2. bovengemiddeld goed contrast met goede zwartwaarden. Zie punt 1 voor de vergelijking.

3. pixeldichtheid die op dit moment simpelweg geen concurrentie kent op de laptopmarkt. Tekst is scherper, details in foto's zijn scherper. Je kunt ineens FullHD content in een window weergeven zonder dat er geschaald moet worden. Dit heeft niets met film kijken te maken, maar illustreert vooral hoeveel detail dit scherm weer kan geven

4. je kunt de content op het scherm schalen zonder last te krijgen van de normale nadelen van 'non-native resoluties' op een LCD scherm. Je kunt dus de content schalen van iets dat overeenkomt met 1280x800 (maar dan met 4x meer detail) naar iets dat overeenkomt met 1920x1200 (op 13", jawel), zonder dat het wazig wordt.

Er zijn ruwweg 2 mogelijkheden: ůf jij hebt gewoon nog nooit een retina scherm van dichtbij gezien en denkt dat het stoer is om een beetje te gaan trollen op de internets, ůf je hebt een dusdanige oogafwijking dat je het verschil gewoon niet kunt zien.

Ik gok het eerste, maar mocht het 2e het geval zijn, raad ik je aan een goede oogarts te zoeken.
Onzinnige vergelijking. Juist het Retina scherm maakt het onderscheidende verschil.

Mac OS X gaat anders om met de weergave dan Windows, je houdt dezelfde beeldverhoudingen maar alles is vele malen scherper met Retina. Ook gewone tekst zoals bij wat surfen is echt retestrak geworden. Net als de iPad Retina, ooit mee gewerkt en je wilt echt niet meer terug naar zo'n old school scherm.
Lol, retina is de toekomst. Als je dat niet kan inzien, wordt je nooit CEO.
Binnenkort komen alle computer fabrikanten met een retina scherm. Dat Linus er geen brood in ziet komt omdat vi er misschien niet mooi op draait.

Edit: Linus ziet er dus ook brood in volgens de link die je zelf aanreikt. Nog grappiger.

Dat jij kotst van Apple is jouw probleem, dadelijk denk je nog dat Apple onderdeel is van de Bilderberg Group.
Apple geeft er gewoon een naam aan. Dat is begrijpelijker voor de massa, net zoals dat HD begrijpelijker is dan 1920x1080. Ik vind het op zich een redelijke naam, omdat er geen super, high of ultra in zit. Of andere grote begrippen.

[Reactie gewijzigd door SoloH op 13 februari 2013 19:55]

Ligt het aan mij, of spelen ze een truc en overclocken ze de CPU vanuit de fabriek? 100 MHz lijkt me nu niet echt om naar huis over te schrijven.
Ik denk niet dat ze hem overclocken, dat zou namelijk erg ongunstige effecten hebben op de batterij duur. Daarnaast gebruiken ze stock Intel processoren. Want als er naar buiten komt dat ze overclocken kan dit grote gevolgen hebben voor het verhalen van garantie want ze zijn dan zelf buiten de specificaties van Intel gegaan.
Intel "klokt" de CPU over. Checkt gewoon welke CPU op 2,6Ghz kan draaien met die TDP.
Intel "klokt" de CPU over. Checkt gewoon welke CPU op 2,6Ghz kan draaien met die TDP.
Absoluut niet. Als een CPU van de band rolt bij Intel (af en compleet dus), wordt pas bepaald welke frequentie die CPU mag gaan draaien.
Apple overclockt nooit CPU's, eerder het tegenovergestelde...
Ik heb vorige week een rMBP 15 gekocht met 16 GB voor 3.159 EUR..... Jammer, net een week te vroeg
Mijn 4 jaar oude MBP heb ik ook nog en ik gebruik ze alle 2 voorlopig.
Als je Apple een beetje volgt weet je dat ze rond deze tijd hun producten updaten (twee keer per jaar een cycle). Tip: check in het vervolg macrumors.com/buyersguide. Heel handig! Voor hetzelfde geld betere specs :)
op macrumors stond de retina als buy.
De gewone macbook stond onder don't buy
Als het goed is heb je twee weken bedenktijd. Ik zou 'm dus gewoon terugbrengen en daarna opnieuw bestellen: bespaart je geld (want prijs is lager) + specs zijn beter.
Goed gezien. De Ipad kostte eerst toch 480 euro, maar nu is de Ipad dus 25 euro duurder geworden.
BTW verhoging en download-heffing zijn de redenen.
Die prijzen zijn al sinds 1 januari zo vanwege de ingevoerde download-heffing. Alle Apple producten met opslag (Macs/iPads/iPods/iPhones) zijn hier op aangepast. (Zo is de iPod Shuffle nu ook een euro duurder).

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 13 februari 2013 17:28]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True