Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties

Volgens de chief financial officer van Electronic Arts zullen de nieuwe consoles van Microsoft en Sony niet backwards compatible zijn. De cfo verwacht daardoor aanvankelijk tegenvallende verkoopcijfers voor EA's populaire sportgames op die consoles.

Electronic Arts (EA) logoTijdens de Goldman Sachs Technology and Internet Conference in San Francisco sprak EA's cfo Blake Jorgensen, over de volgende generatie consoles, die naar verwachting eind 2013 in de winkels ligt. Volgens Jorgensen worden de nieuwe consoles niet backwards compatible, wat zou betekenen dat games voor de PlayStation 3 en de Xbox 360 niet afgespeeld kunnen worden op de nieuwe consoles. Het is echter niet geheel duidelijk of dat wel is waar Jorgensen op doelt.

"Het is belangrijk om te onthouden dat de next-gen-consoles waarschijnlijk niet backwards compatible zullen zijn. Als je een multiplayer-spel speelt, kun je waarschijnlijk niet spelen tegen iemand die op een console van een andere generatie speelt. Als je FIFA speelt, zul je dat spel willen spelen op de console waarop ook je vrienden spelen. Dus als die allemaal een next-gen-console kopen en daarop gaan spelen, doe je dat waarschijnlijk ook. Als ze nog even op de oude generatie blijven, blijft een aankoop waarschijnlijk uit tot na het lopende voetbalseizoen", aldus Jorgensen tegenover Gamasutra.

Hoewel Jorgensen spreekt over backwards compatibility, valt te betwijfelen of de cfo inderdaad doelt op het wel of niet kunnen afspelen van oude games op een next-gen-console. Jorgensen lijkt vooral te doelen op het gegeven dat je met een PlayStation 4 waarschijnlijk niet online kunt spelen tegen iemand op een PlayStation 3. Dat zou aanzienlijk minder schokkend zijn, want een dergelijke feature heeft nooit bestaan, tussen welke generaties of consoles dan ook.

Jorgensen voert zijn uitleg aan als reden waarom EA's sportspellen aanvankelijk niet zo populair zullen zijn op de nieuwe consoles. De EA-medewerker verwacht dat veel gamers de nieuwe consoles niet afwachten, maar al eerder hun FIFA- of Madden-spel in huis zullen halen voor hun huidige console. Die gamers zouden in dat geval pas vanaf het volgende seizoen hun sportgame op de nieuwe consoles gaan spelen. Dat kan voor EA reden zijn om te wachten met een volledige PS4- en nieuwe Xbox-release tot de herfst van 2014. Jorgensen gaf daarover tijdens de conferentie echter geen uitsluitsel.

Reacties (110)

Reactiefilter:-11100107+139+21+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Volgens de chief financial officer van Electronic Arts zullen de nieuwe consoles van Microsoft en Sony niet backwards compatible zijn.
Ook daarom, gewoon PC kopen. Dit soort geforceerde taktieken om meer verkopen te genereren is schaamteloos.

Bijna net zo belachelijk als deze uitspraak:
http://www.pcgamer.com/2013/02/13/analyst-game-demos/
author, professor, and Schell Games founder Jesse Schell shared a rather bold statement for developers: releasing a demo for your game could actually harm sales. The solution? Look, but don’t touch.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 13 februari 2013 11:41]

Dus omdat je na 7-8 jaar niet je oude games kan spelen op een nieuwe console moet je een PC kopen? Die stukken duurder is en zowat elk jaar geupdate moet worden om altijd de nieuwste spellen te kunnen spelen? Wanneer je een PS4 koopt stopt je PS3 echt niet met werken hoor.... Je kan die prima blijven gebruiken voor je oudere games. In dat geval ben je 1200 euro kwijt (er vanuit gaande dat de PS4 600 zal kosten) om 15+ jaar te kunnen gamen. Dat is vele malen goedkoper én makkelijker dan een PC.

En dit heeft niks met geforceerde taktieken om meer verkopen te genereren te maken. Mensen die PS3 spellen hebben hebben dus ook een PS3 staan, die hoeven niet een nieuwe PS3 te kopen, dus niks meer verkopen genereren. Daarnaast zorgt backwards compability ervoor dat de prijs hoger komt te liggen. De PS4 moet dan namelijk ook een CELL processor hebben om PS3 games te kunnen spelen. Maar ook dan is het natuurlijk niet goed. Mensen zeuren wel dat de PS3 zo duur was met 600 euro, maar ze vergeten even wel dat de technieken die gebruikt werden simpelweg duur waren. Per console maakten ze gewoon 200 verlies...

Ik hoop dat de PS4 géén backwards compability heeft. De oude games ga je toch niet spelen als je een PS4 hebt, en wil je dat wel dan hou je toch lekker je PS3. Hierdoor zal de PS4 hopelijk goedkoper zijn dan de PS3 was. Geen gebruik van een dure eigen CELL chip maar een AMD, lagere productiekosten omdat interne hardware zoals Bluray drive al veel goedkoper is en geen extra chip voor PS3 emulatie!

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 13 februari 2013 11:54]

je zit op tweakers....van wie heb je in vredesnaam de onzin dat je zo snel weer nieuwe onderdelen moet kopen?, ik du nu al 4 jaar met mijn computer en kan tot nu nog steeds de nieuwste spellen op ultra spelen en ik heb onlangs alleen een nieuwe graka gekocht zodat ik rustig nog 4 jaar er mee kan doen...todat ik er een extra RAM kaartje in moet doen voor 20 euro.

heb er na al die tijd nog maar 1200 euro ingestoken...en omdat ik er meer mee kan dan alleen spelletjes, ondertussen alweer het 10 voudige mee verdient

hoe komen mensen toch aan die onzin...op TWEAKERS!
wat een onzin argumenten 15+ jaar te gamen?
wat wil je dat de game development stagneert ofzo? weet je wel hoeveel impact gaat hebben op het maken van goede games?
(game devs liepen voorig jaar al te klagen dat de consoles het niet meer bij kunnen houden)


1200 euro kwijt? shongjonge onder welke rots heb jij geleefd...
je hebt al een prima game systeem voor 600 euro die het gerust 5 jaar kan volhouden
stop je daarna er een nieuwe videokaart in van ongv 150 euro gaat hij zo weer 3 tot 4 jaar extra mee zit je net op de 750 euro.

als je er geen verstand van hebt kun je er ook geen mening over hebben imho
heb je dat wel dan is die ongefundeerd en vaak BIASED

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 13 februari 2013 12:20]

De PS4 moet dan namelijk ook een CELL processor hebben om PS3 games te kunnen spelen.
Of gewoon emuleren, zoals dat tot nu toe bij consoles die wel backwards compatible waren gedaan is.
Mensen zeuren wel dat de PS3 zo duur was met 600 euro, maar ze vergeten even wel dat de technieken die gebruikt werden simpelweg duur waren. Per console maakten ze gewoon 200 verlies...
Het apparaat was niet duur, maar de techniek die er in zit wel... Beetje vreemde redenatie, denk je ook niet? :? Dat ze verlies per verkochte console maakte is een keuze die Sony bewust heeft gemaakt. Wellicht is dat ook maar marketing praat natuurlijk, dat weet je niet 100% zeker. ;)
Hierdoor zal de PS4 hopelijk goedkoper zijn dan de PS3 was. Geen gebruik van een dure eigen CELL chip maar een AMD, lagere productiekosten omdat interne hardware zoals Bluray drive al veel goedkoper is en geen extra chip voor PS3 emulatie!
Kun je rekenen? Reken er dan maar niet op. Sony is nog altijd een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling. Juist via de early birds is het makkelijker om bakken met geld te verdienen. ;)
Ik vind die anti PC argumenten best een beetje triest.

Ten eerste is het idee dat je een pc moet upgraden om de nieuwste spellen te kunnen spelen fout. Je kan je pc inderdaad steeds sterker maken, en hiermee de nieuwste spellen op ultra graphics spelen. Maar dit zijn dan wel graphics significant veel beter zijn dan een ps3 of 360. Als je een vergelijking wilt maken tussen de twee, dan moet je uit gaan van dezelfde graphics. Momenteel is het moeilijk om een game-pc te vinden die graphics zo laag als dat van een console heeft. Daarvoor moeten we drie/vier jaar terug gaan.

Vervolgens heb je het over de 1200 euro om 15 jaar te gamen. Het probleem is dat je toch ook een PC nodig hebt. Om in de plaats van een goedkope PC een game-pc aan te schaffen is ongeveer 200-300 euro verschil. Als ik dan jouw 1200 in 15 jaar aan zou houden kan ik in die tijd 4 keer een nieuwe PC kopen (in realiteit zou dit niet gebeuren). Dit betekent dat ik minstens twee keer (7.5 jaar) een graphisch betere machine heb. In realiteit denk ik dat de nieuwe console niet voorbij een gemiddelde game-PC van dit moment zal gaan.
Waarom reken ik de basis van PC kosten niet mee? omdat jij de basis van TV kosten niet meerekend. Deze reken je vermoedelijk niet mee omdat je toch een TV moet kopen, net zoals dat je toch een PC moet kopen.

Omdat we het alleen over kosten hebben wil ik er ook graag op wijzen dat een nieuw spel op de PC gemiddeld 10 euro goedkoper is dan hetzelfde spel op een console. reken maar uit hoeveel dit over een periode van 15 jaar zal zijn. Spellen zijn dankzij Steam vaak ook sneller in de uitverkoop, waardoor je telatief nieuwe spellen voor 50% of 66% korting kan kopen.

Als jij liever op een console speelt vind ik dit best. Maar kom niet overduidelijk slechte argumenten aanzetten zoals "stukken duurder is en zowet elk jaar geupdate moet worden."
Die stukken duurder is en zowat elk jaar geupdate moet worden om altijd de nieuwste spellen te kunnen spelen?
Mijn laatste update was 3-4 jaar geleden en speel nog steeds de nieuwste games, dit is dus onzin. Je krijgt waar je voor betaald. Als je fatsoenlijke onderdelen koopt gaan die tot wel 5 jaar mee.

Dat hij stukken duurder is is waar, echter is hij ook stukken veelzijdiger dus dat neutraliseerd.
En om de 3 maanden een nieuwe videokaart moeten kopen?
Lol, lame godwin try, gaat niet werken.

Als je een fatsoenlijke videokaart haalt gaat die makkelijk 3 tot 5 jaar mee.

Met fatsoenlijk bedoel ik een top range kaart, geen budget kaartje. Je krijgt waar je voor betaald.

Maargoed, je hebt dan wel het voordeel dat je games altijd backwards compatible zijn, o.a.
Halo 1 draait anders ook niet op windows XP, moest toen in die tijd perse upgraden naar windows Vista.
dat gebeurt eens in de 15 jaar omdat DX10/11 een must is.
maar noem Windows vista maar een upgrade dat is gewoon het zelfde systeem met andere software imho dat is het zelfde als klagen dat Xbox constant updates moet uitvoeren |:(

geen upgrade dus
Uhm, dat was toch zeker een upgrade die 120 euro kostte (xp -> vista)
Je moet gewoon niet doen alsof PC alleen maar hosanna is.

Ik zou een net uitgekomen game in een xbox 360 uit 2005 kunnen doen en het draait. Een xbox krijgt gemiddeld 1 software update ( extra functies die gratis toegevoegd worden) per jaar. Wie zeurt daar over?

[Reactie gewijzigd door nexhil op 13 februari 2013 12:20]

genoeg plekken waar je windows vista voor vrijwel niks kan krijgen en legaal ook!

dat jij dan 120 euro er voor neer legt is een ander verhaal
heb er zelf persoonlijk maar 20 euro voor neer hoeven leggen
verder is windows geen gesloten os je kan er veel meer op doen
weeg dat er maar bij op

en anders gebruik je toch lekker ubuntu met wine? is ook gratis...
genoeg keuze.
het blijft een non argument imho

verder moet je voor betere tesselation vaak een totaal nieuwe console aanschaffen. omdat je dan vast zit met hardware die niet vervangen kan worden

maar gelukkig hoeft dat maar eens in de 15 jaar en zolang houden consoles het ook niet vol

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 13 februari 2013 12:41]

Jah, want 1 spel wat niet draait op een ancient besturingssysteem staat gelijk aan je hele collectie die niet draait op een nieuwe console? (waar het in deze discussie om ging)

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 13 februari 2013 12:19]

-

[Reactie gewijzigd door nexhil op 13 februari 2013 14:09]

En dat heeft niets te maken met Microsoft die mensen wil overhalen hun nieuwe OS te kopen?? Zelfde trucje proberen ze nu met windows 8.

Als consument moeten we dit soort onzin gewoon niet pikken. Ik koop dus ook al tijden geen EA games meer om deze reden (en andere redenen). Kijk naar de nieuwe SimCity, zodra EA de stekker uit hun servers trekt werkt het spel ook niet meer, regardless of platform.

Op mijn PC installeer ik nog regelmatig nog klassiekers van 10+ jaar oud zonder problemen. Af en toe heb je misschien dosbox of iets dergelijks nodig om de game te draaien maar over het algemeen is alles speelbaar.
Mijn videokaart stamt uit 2008 en draait nog steeds alles op de hoogste instellingen op een resolutie van 1920x1080, waar je dit soort onzin vandaan haalt is me een raadsel.

[Reactie gewijzigd door MunkeyBalls op 13 februari 2013 14:07]

Dan kostte je videokaart in 2008 waarschijnlijk meer dan een complete console.
Klopt, destijds rond de 400 - 500 euro. Neemt niet weg dat het onzin is dat je om de 3 maanden moet upgraden. Gewoon een keer goed investeren en dan heb je er een hele lang tijd geen omkijken naar. Dat je het er niet voor over hebt is een ander verhaal. Ik gebruik mijn PC echter ook nog voor andere dingen, en vind ik de algehele game ervaring op de PC dusdanig beter dat ik hier graag iets meer voor over heb.

Neem dan nog even mee dat ik mijn hele games collectie niet af hoef te schrijven bij het kopen van een nieuwe videokaart, en dat games over het algemeen een stuk goedkoper zijn. Dus het verschil is ook snel weer tenietgedaan.
Ik krijg nog liever een een infectie dan dat ik weer 3 uur moet lopen kloten om mijn origineel via Origin aangeschafte Battlefield 3 aan de praat te krijgen:
http://www.youtube.com/watch?v=bRZMNONe6OY

Een probleem dat een paar maanden eerder al in de BETA zat.
Gewoon geen Origin gebruiken, probleem opgelost. Ik boycot dat overbodige stuk software zowieso.
We hebben STEAM voor digitale distributie.

Daarbij, dit is een game die problemen heeft omdat EA eens tuk software de markt op probeert te wurgen dat niemand wil in the first place.
Niet vergelijkbaar met je hele games collectie die het ineens niet meer doet.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 13 februari 2013 12:20]

Ik weet dat steam er is, ik heb zelf ook steam games en ben altijd PC gamer geweest.

En toen ik vorig jaar een nieuw systeem heb gebouwd om BF3 te kunnen spelen was deze niet beschikbaar via steam.
Daarvoor moet je bij EA zijn helaas. Als die origin niet op deze manier op de markt hadden geforceerd was het net zo snel gestorven als Games for Windows Live.

Het enige wat je kunt doen is simpelweg geen spellen kopen die verplicht origin gebruiken.
Leuk idee, maar ook verre van ideaal. Pas geleden wat leuke games van vroeger gekocht via Steam, o.a. Supreme Commander en wat blijkt? Het spel start geeneens op onder Windows 7, terwijl er op de steam page wel compatibility met Windows staat.

Daar heb ik een hekel aan; met een console weet ik dat ik welke game dan ook kan kopen en het werkt gewoon.
Leuk idee, maar ook verre van ideaal. Pas geleden wat leuke games van vroeger gekocht via Steam, o.a. Supreme Commander en wat blijkt? Het spel start geeneens op onder Windows 7, terwijl er op de steam page wel compatibility met Windows staat.

Daar heb ik een hekel aan; met een console weet ik dat ik welke game dan ook kan kopen en het werkt gewoon.
Supreme Commander Gold Edition heb ik via Steam gekocht en er nul problemen mee, zelfs de Steam layout werkt, ik snap niet waar jij dit vandaan haalt maar goed. Het ligt waarschijnlijk aan je systeem en niet aan Steam anders waren er wel een stuk meer klachten geweest.
Geen enkel van mijn STEAM spellen heeft problemen met Windows 7 en ik heb er een hele hoop.
het niet releasen van een demo duwt mensen die twijfelen naar piraterij, dit zijn echt gemiste verkopen.
Het enige excuus om geen demo te releasen, is dat je iets te verbergen hebt

Namelijk een bout-game.
Nou, dat een demo uitgeven je verkopen kan schaden vind ik absoluut geen belachelijke uitspraak. Hier kan je een aflevering van Extra Credits bekijken die dit uitlegt. Een paar redenen die ze hier aanhalen
  • Het kost geld: het geld wat je in het maken van een demo stopt, kan je ook in je spel zelf stoppen
  • De kans dat je dankzij een demo een spel koopt die anders niet zou kopen is een stuk kleiner dan dat je een game niet gaat kopen door een tegenvallende demo die terwijl je deze game anders wel gekocht had
Dat betekent dus dat je een slecht spel hebt, waarom zou ik mijn geld in een slecht spel moeten stoppen?

Of een producent brengt een demo uit, of ik maak er zelf een via een andere weg. Als consument wens ik mijn aankoop te testen voordat ik tot een koop overga, niet meer dan normaal.
Kan het zelfs nog iets scherper stellen: het gebrek aan een demo betekent dus :
* dat de developers geen geld hadden, i.e. GFX en SFX zullen dus ook tegenvallen
* de kwaliteit is onacceptabel laag.

Kortom, redenen voor de developer om geen demo uit te brengen vallen samen met redenen voor mij om de game niet te kopen.
"Het is belangrijk om te onthouden dat de next-gen-consoles waarschijnlijk niet backwards compatible zullen zijn. Als je een multiplayer-spel speelt, kun je waarschijnlijk niet spelen tegen iemand die op een console van een andere generatie speelt."

Dit is dus een uitspraak van niks:S Het is toch ALTIJD al zo geweest. Het is toch logisch dat iemand met een PS4 niet online kan spelen met iemand met een PS3... Net zoals PS3->PS2, XBOX360>XBOX... Beetje vragen om aandacht lijkt het meer dan echt een statement maken...

-EDIT: Nu ik het een paar keer heb gelezen denk ik dat het anders bedoeld wordt. Ik las het als FIFA PS4 versie online met FIFA PS3 versie. Maar volgens mij bedoelen ze meer dat wellicht PS3 versie van FIFA wel werkt op een PS4, maar de online gedeeltes niet. Dus wanneer je een PS4 hebt kan je wel leuk je PS3 game op je PS4 spelen, maar niet online tegen andere PS3 eigenaars.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 13 februari 2013 12:12]

Waarom is dat logisch? Ik zie helemaal niet de link tussen backwards compability en online play 8)7

Backwards compability is gebaseerd op technische beperkingen door andere hardware. Zo gaat de Playstation van een Cell processor naar een x86 architectuur. Lijkt me niet meer dan logisch dat dit veel problemen oplevert en om het uberhaupt mogelijk te maken is een emulator nodig. Hetzelfde zag je bij de Mac die van IBM naar Intel ging. Oude programma's draaiden daar wel, maar wel via een emulator/vertaler/whatever.

Online gameplay heeft echter niks met deze hardwarematige beperkingen te maken. Beide implementaties van een game kunnen gewoon hetzelfde communicatieprotocol implementeren en multiplayer spelen. Werkelijk een hele vreemde uitspraak van deze man...

De enige beperking waarom het imho niet zou kunnen is omdat Microsoft en Sony het zouden verbieden in hun online platform. Andere redenen zouden zijn om het spel eerlijk te houden. Zo zet je ook geen console shooters tegenover PC shooters. Die laatste groep maakt gehakt van je met de muis... Maar technisch is er echt geen beperking. 8)7
idd, de xbox gaat ook van power -> x86, je hoeft geen EA te zijn om te kunnen voorspellen dat de backwards compatibility er niet komt.
ea gaat echt niet een jaar overslaan, als ze kunnen cashen dan doen ze het (hoewel ik stiekem nog steeds van EA houd hoor :P)
EA zegt feitelijk alleen dat ze geen 'full next-gen' uit zullen brengen. Maar dat hebben ze met deze generatie ook gedaan, er is nog heel lang (tot dit jaar zelfs!) PS2 versies uitgebracht, naast de PS3 versie.
Klikt alsof die CFO een zondebok aan het zoeken is voor te toekomstige resultaten, en dan vooral hun sports-genre.

Probleem zit hem meer dan ze gewoon het de game van vorig jaar pakken, minimale aanpassingen doen, er 2013 op zetten en het in de winkel leggen. Dat pikt de consument nu gewoon niet meer en is nu kritisch waaraan het het geld besteed.
Nee hoor, de gemiddelde FIFA koper is niet zo kritisch, die wil gewoon de nieuwe shirtjes hebben.
De gemiddelde FIFA koper is erg blij met b.v. de laatste toevoegingen die ze hebben gedaan in Fifa13, wat dat de beste fifa game ooit maakt. En de wat fanatiekere FIFA koper is er ca 4 uur p/week 200 uur p/jaar mee bezig. Dan ben je blij met iedere subtiele verbetering.
"Dat zou aanzienlijk minder schokkend zijn, want een dergelijke feature heeft nooit bestaan, tussen welke generaties of consoles dan ook"

Dit klopt niet, halo 2 was gewoon speelbaar om de 360 en de gewone en onderling kon je tegen elkaar spelen. Het zou sowieso vreemd zijn al dan niet kan want je zult toch ook wel onderling op live contact met elkaar kunnen hebben, en ze zullen niet 2 services tegelijk aan laten staan die niet met elkaar kunnen communiceren.
Dit zal voor mij een reden zijn om nog even te wachten met de aanschaf van een nieuwe console. Heel misschien komt de 720 in huis, maar twijfel is groot.
Mooi, laat ze de tijd die ze zouden kunnen besteden aan backwards compatibility maar besteden aan andere dingen. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van bc, als ik oude games wil spelen pak ik de oude console wel.
Ik ben voor backward compatibility maar het lijkt me dat zowel bij de Xbox als bij de PS zwaarwegende factoren zijn om dit niet mogelijk te maken (die niets te maken hebben met comsumenten pesten)

Volledig te begrijpen bij de PS, die uiteraard van hun CELL architectuur af willen om van het predikaat 'moeilijk voor te programmeren' af te komen.

Ook te begrijpen bij de Xbox die waarschijnlijk zeer veel op het Window8 model gaat lijken om de grens tussen console en PC verder te laten vervagen. Zoals ze de grens tussen PC en tablet ook laten vervagen.

Dat gezegd hebbende zou de partij dije het bijvoorbeeld wel mogelijk maakt alle digitale gekochte arcade games te blijven spelen natuurlijk wel een zeer goede statement maken naar de consument: Bij ons zijn je digitale aankopen veilig, en hoeven niet bij het grofvuil te worden gezet.
Natuurlijk niet. Anders kunnen ze toch niet via de marked oude spellen die je al hebt voor een hoge prijs verkopen?
Het kan met sommige Xbox 1 games (nu niet meer) en je kan ook tegen elkaar spelen als jij een NDS hebt en een ander een 3DS.

Voor de rest kun je niet van verschillende generaties consoles tegen elkaar gamen via multiplayer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Tweakers

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True