Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 13, views: 7.543 •

De Franse gameontwikkelaar Michel Ancel is met zijn team een protestactie begonnen tegen de beslissing van het management van Ubisoft om Rayman Legends voor de Nintendo Wii U uit te stellen, om het spel gelijktijdig met de andere versie te kunnen uitbrengen.

Het management van Ubisoft brengt de Wii U-versie van Rayman Legends liever niet apart uit, maar wil wachten tot ook de versies voor de Xbox 360 en PlayStation 3 gereed zijn. Hier hebben de ontwikkelaars van het spel echter geen trek in en daarom zijn de werknemers van Ubisoft Montpellier in protest gegaan tegen de beslissing, zo meldt Eurogamer.

Het team heeft foto's online gezet waarin Ubisoft via een spandoek wordt gevraad om Rayman 'vrij te laten' en Ubisoft Montpellier 'te ondersteunen'. In de afbeelding zijn de woorden 'Wii U', 'Rayman' en 'Michel Ancel' verwerkt. Ook is de oorspronkelijke releasedatum van 28 februari 2013 te zien.

Eind vorige week werd al duidelijk dat het ontwikkelteam van Ubisoft Montpellier niet te spreken was over de beslissing, die genomen is door degenen door de ontwikkelaars 'de mannen met stropdassen' worden genoemd. Een niet bij naam genoemde medewerker van de studio verklaarde 'zeer pissig' te zijn over de beslissing en noemde het nieuws een 'hel', na maandenlang doorlopend overwerk te hebben verricht om het spel op tijd af te krijgen.

Ubisoft heeft nog niet gereageerd op de reacties van de ontwikkelaars of op de publieke stellingname van Michel Ancel en zijn team.

Rayman team

Reacties (13)

Tsja maar het is gewoon heel logisch de spellen tegelijkertijd uit te brengen, als ze het spel nu uit brengen moeten ze apart marketing doen voor de Wii-U versie terwijl ze als ze nog even wachten alle versies tegelijkertijd kunnen marketen wat veel effectiever is, je hoeft dan je marketing budget niet te spreiden en kunt meeliften op de andere versies.

Ik snap dat je als ontwikkelaar graag er van af wilt zijn en dat misschien de cheque pas komt op het moment dat het spel wordt uitgebracht en verkocht wordt maar als het ze lukt te forceren nu te releasen schieten ze zichzelf alleen maar mee in de voet!

[Reactie gewijzigd door roy-t op 12 februari 2013 16:50]

Dat van het marketingbudget is waarschijnlijk een bijkomstigheid. Feit is dat er minder Wii U's zijn verkocht dan verwacht. Ubisoft heeft nu een spel klaar liggen met een hoge production value die min of meer verloren gaat een een kleine afzet markt. In dat opzicht is de keuze wel te verdedigen.

Aan de andere kant kan ik de frustratie van de developers heel goed inbeelden. Ontzettend hard gewerkt om de deadline te halen met de mededeling dat die ruim een half jaar wordt uitgesteld.

Overigens denk ik dat de meeste Wii U bezitters deze titel als een 'must have' zouden bestempelen en dus ook wel zouden aanschaffen. Dit is gebaseerd op mijn eigen impressie van de gameplay beelden en de reacties van previewers en Wii U bezitters op de fora.
De keuze is waarschijnlijk meer te wijten aan het third party beleid van Microsoft: een game op de 360 moet tegelijktijdig of eerder dan op andere platforms uitkomen, anders wordt er geen licentie verstrekt.
Daarnaast denk ik ook dat het financieel te maken heeft met de afprijzing: over 7 maanden zal Rayman Legends voor de Wii U wel afgeprijsd zijn naar 30 euro of minder. Dat werkt niet naast een Xbox of Playstation versie van 60 euro.

Ik denk dat het weinig te maken heeft met de 'tegenvallende' verkoopcijfers van de Wii U. Het systeem verkoopt minder dan de Wii, maar nog altijd beter dan de 360 en PS3 in haar eerste maanden. Sowieso is dit gebruikelijk voor een game die voorheen gepland stond als launchgame.
Ik kan me maar al te goed in die medewerkers verplaatsen. Het zal niet de eerste keer zijn dat je door "de stropdassen" met onmogelijke deadlines geconfronteerd wordt, knetterhard overwerkt, persoonlijke offers maakt en nog veel meer. Als dan de game op tijd klaar is en ze releasen hem niet voel je je gewoon misbruikt als medewerker. En terecht. Ik hoop dat ze volharden.

Start Dropkick Murphy's - Which side are you on. Ik iemand die door de ogen van een "arbeider" kijkt? Welneee :+
tja, gelukkig wonen we in nederland, en is het voor een werkgever een stuk lastiger om zulke lange overwerkperiodes te eisen, in iedergeval zeker als je een vast contract hebt... En onmogelijk deadlines moet dan dus gewoon maar naast je neerleggen, tenzij je echt zin hebt om overspannen te raken.. Vergis je niet, als werknemer sta je toch echt sterker op dat gebied dan menig denkt...
Het is niet "even" wachten, want het is al herfst wanneer de PS3 en 360 uitkomen, en als het even tegenzit: winter.

De kans dat de game "uitlekt" wordt met de dag groter, en zodra er een iso loader voor Wii-U is...

Daarnaast, zoveel goede games voor Wii-U zijn er niet, en met de huidige hype kom je met minimale marketing weg voor de Wii-U release, en dan full-out in de herfst/winter waar je dus ook gewoon de Wii-U release in kan meenemen voor degenen die er op dat moment nog niet van gehoord hebben.
Je zou dit ook al kunnen zien als gratis marketing van de dev's.. Met andere worden. De stropdassen zullen nog even wachten. Gaat dan viraal via internet :+ En dan eind maart ligt het spel toch nog in de winkels... Problem solved..
Idd. Ergens vermoed ik ook dat het een slechte marketingsstunt is.
Ik hoop het, maar geloof er helemaal niks van.
Een ISO loader voor de Wii U? Ik weet niet wat je denkt, maar ook de Nintendo 3DS is nog altijd niet gekraakt (het 3DS gedeelte). Dat systeem behoort tot boven de Xbox 360 en Playstation 3, en is zeker goed beveiligd tegen dat soort grapjes.
Is ook een doodsteek voor de Wii U haast. Nintendo wilde met de 3DS ook laten zien dat ze eindelijk third parties wisten over te halen en toen gebeurde ook hetzelfde. Alle aangekondigde games werden cross-platform, geannuleerd of uitgesteld.

Nintendo lijd hier het meeste onder. Die kunnen momenteel goed exclusives gebruiken want het huidige aanbod van de Wii U is ongelooflijk zwak.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 februari 2013 21:41]

Alle games? Zoals?
Monster Hunter tri, Lego city, bayonetta 2', wonderful 101, zwak? nah.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.