Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 78, views: 21.587 •

Microsoft wil Windows 8-applicaties in de toekomst zonder porten laten draaien op Windows Phone-toestellen en Windows Phone-apps moeten zonder aanpassingen draaien op Windows 8 en Windows RT. Dat blijkt uit een vacature van Microsoft.

De vacature, die volgens de site van Microsoft 'inmiddels is vervuld', maar waarvan de tekst nog in de cache van Google staat, vermeldt dat Microsoft bezig is de 'Windows Store- en Windows Phone-ontwikkelaarsplatforms samen te brengen'. Om de ambitie duidelijk te maken vroeg Microsoft geïnteresseerden of ze 'zouden wensen dat code die geschreven is voor Windows Store-apps ook gewoon op Windows Phone zou werken en vice versa'.

Windows Phone, Windows 8 en Windows RT delen diverse elementen, zoals multimedia-engines, waardoor het porten van apps tussen Windows 8/RT en Windows Phone al eenvoudiger is dan voorheen. Desondanks zijn het nog altijd gescheiden ontwikkelplatforms, met eigen sdk's en aan de voorkant eigen downloadwinkels.

Microsoft heeft geen verdere uitleg gegeven over de plannen. Eerder kwam al naar buiten dat Microsoft Windows en Windows Phone op hetzelfde update-schema wil zetten, waardoor er tegelijk major releases van beide platforms uitgebracht worden. De eerste 'gezamenlijke' update heet volgens aanhoudende geruchten Blue en zou gepland zijn voor medio dit jaar.

Windows Store Image

Reacties (78)

Ik heb de indruk dat Microsoft onnoemelijk veel hooi op zijn vork neemt met de desktopmarkt, portablemarkt, tabletmarkt én smartphonemarkt compleet te vernieuwen in een korte tijdsperiode. Het getuigt wel van drang voor vooruitgang wat leuk is voor de toekomst maar het stelt ook wel vragen of het gaat lukken.

Zelf vind ik het geweldig dat ze het "post-PC"-tijdperk niet willen zien voorbijgaan maar zelf een bepalende factor worden, echter ben ik niet helemaal tevreden van het WP-platform en de verplichte "nieuwe ervaringen" die Windows 8 je voorschotelt.

[Reactie gewijzigd door Phuncz op 11 februari 2013 09:50]

Dat is dan geen officiele app. Dus ik zou het niet debiel noemen als je het zelf nog niet op een rijtje hebt.

Oh en Metro-apps gaat juist heel lekker. Er wordt goed geld mee verdiend.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 11 februari 2013 10:22]

Je bedoelt datzelfde Apple die met Launch Pad het iOS startscherm naar de desktop gehaald heeft?
Inderdaad, het LaunchPad waarbij je zelf kan kiezen of je het wil gebruiken of niet.
Er zijn genoeg Apple topics voor jou onzin.

ik kan niet wachtten totdat alles vlekkeloos met elkaar loopt! Laat maar komen
Evenals bij Win8. Ook daarbij kun je kiezen of je Metro gebruikt of gewoon in een desktop omgeving wilt werken.
De startknop is er nog gewoon..
je drukt op de Windows toets en krijgt een dynamisch startmenu in beeld, dat eventueel ook nieuws, emails, twitter mentions, etc. toont.

Dat gezeik om dat ouderwetse windows 95 startmenu die iedereen terug wil. De echte mensen die windows gebruiken, gebruiken het startmenu al jaren niet meer en doen direct een search.

Kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst in 'alle programma's' ben geweest...
Me either.
Sinds XP al niet
Ga maar naar de linkeronderhoek met je muis en je start knopje verschijnt ook gewoon, nu happy? Ga naar de rechterbovenhoek en de charmbar verschijnt, klik hier op het windows logo (je start knop) of druk inderdaad gewoon op je windows toets op je keyboard.
Ik gebruik LaunchPad eigenlijk nooit. Een PC / Mac en een tablet/ telefoon vragen om en andere user interface.
Ik kan uit je reactie niet opmaken of je Windows 8 gebruikt. Ik moet persoonlijk zeggen dat ik weinig gebruik maak van de metro start. Ongeveer evenveel als ik gebruik maakte van het oude startmenu. Het heeft immers dezelfde functie. Ik persoonlijk vind het helemaal niet storend.

Over de kwaliteit ben ik het met je eens. Bijvoorbeeld de uitzending gemist app of rtlxl app. Als je hier een uitzending bekijkt dan schakelt dat niet de power-savings settings uit. Een film bekijken in vlc of media speler doet dit bijvoorbeeld wel. Erg slecht over nagedacht.

Overigens lijkt dat me geen falen van de ontwikkelaars van de apps aangezien ze dit op andere platformen wel onder controle hebben.
Het is wel degelijk de fout van de ontwikkelaars van de desbetreffende apps, want het is gewoon mogelijk. Alleen zijn de Windows 8 apps een stuk nieuwer een missen daardoor functionaliteit en bevatten bugs.
Als je die oude pc van je kwijt bent en een nieuwe hebt met touchscreen, installeer dan maar windows xp ;)
Metro apps die niemand gebruikt?
Sinds ik de Surface heb, heb ik de Windows Phone gehaald (altijd Android gehad) en Windows 8 op m'n pc's gezet. Toegegeven, op mijn workstation heb ik de Metro vervangen door het standaard menu.

De interface/apps zijn veel cleaner en strakker dan de concurrenten, dat is goed voor de performance en batterijduur. Ga zo door Microsoft!
Ik denk dat er maar 1 bedrijf zou kunnen en dat is Microsoft. De interface gelijk trekken op de 3 platformen was stap 1. De volgende stappen zijn inderdaag de code die developers maken cross platform te zetten.
Je vergeet ook nog de consolemarkt. 1 programmeerplatform en 3 screens. Als er iemand is die straks de geintegreerde experience kan bieden dan is het MS wel.
Qua mankracht wel, maar op het gebied van consistentie van hun visie hadden ze m.b.t. van de geïntegreerde experience natuurlijk de bureaublad-modus met 'startbalk zonder startknop' helemaal moeten schrappen. Nu is de bureaublad-modus een beetje zoals DOS-programma's starten binnen Windows 95.
Als ze dat hadden gedaan, hadden ze geen voet aan de grond gekregen bij bedrijven. WinRT is namelijk een totaal ander platform waar de huidige toepassingen niet op draaien, met de nodige beperkingen voor integratie met andere software.
Metro/"Modern UI" is inderdaad een totaal nieuw platform, maar met de Windows Runtime API kan je ook gewoon desktop applicaties maken.
Ja, je kunt gewone desktopapplicaties maken met WinRT. Nee, ze zijn niet compatible met Windows 7. En als de overstap van Windows 7 naar Windows 8 daardoor net zo groot wordt als de overstap van Windows 7 naar Mac OSX, waarom zou een bedrijf dan kiezen voor Windows 8?

Je ziet nu al dat bedrijven nauwelijks kiezen voor Windows 8.
Je haalt Windows RT en Windows 8 door elkaar.
Windows RT is alleen voor ARM hardware.
Windows 8 is voor alle bestaande x86/64 hardware ie Intel en AMD.

Met Windows 8 werken alle bestaande Windows 7 applicaties.
Er is dus een heel groot verschil tussen de overstap van Windows 7 naar Windows 8 en de overstap van Windows 7 naar OSX.

Dat bedrijven nog niet snel naar Windows 8 gaan is logisch. Dat was met Windows 7 precies zo.
Je haalt Windows RT (de ARM versie van Windows 8 ) en Windows Runtime (de nieuwe Windows API) door elkaar :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 11 februari 2013 14:32]

Bedrijven stappen nauwelijks direkt over naar de laatste Windows versie dus dat lijkt me niet echt bepalend.
Ik weet niet of ik dat met je eens kan zijn,
Voor een overstappende gebruiker is het toch wel wenselijk om bepaalde functies hetzelfde terug te zien in het "nieuwe OS"?
De vraag is niet of het lukt om 3 schermen te integreren, maar of het developers lukt om applicaties te maken die op drie manieren bediend kunnen worden. Het is nogal een verschil of je met touch, muis/keyboard of een xbox-controller te maken hebt. Wat betreft integratie zijn er qua input nog grote stappen te zetten.
Ik kan je niet anders dan gelijk geven. Microsoft gaat van bijna stilstand ineens met een sprint vooruit. Bij de release van Windows Phone 7, lachte iedereen in het vuistje toen ze Microsoft weer met een mobiel OS aan zagen komen. Iedereen zat nog met de faal van Windows Mobile 6 in het achterhoofd.

Ik vind persoonlijk versie nummer 7 ook niet zo handig gekozen toen de tijd, maar aan de andere kant blijkt dat ze met WP8 en W8 het gevoel weten te creeeren dat het een systeem is. Hoewel ik eerst skeptisch was over de manier waarop de gebruikers Windows 8 zouden ontvangen, blijkt dat dat veel beter gebeurt dan verwacht.

Een boel mensen proberen nog wel wat te 'bashen', maar ergens is Windows 8 heus zo slecht nog niet. Windows Phone 8 verhelpt alle problemen waar Windows Phone 7 nog wat steekjes liet vallen. Het gebruik van de Windows 8 kernel is voor veel gebruikers niet belangrijk, maar voor ons developers een zegen uit de hemel.

Ik vind het ontwikkelen voor Windows Phone via de nieuwe SDK een waar genot, de realtime feedback, de emulator, alles werkt soepel en is goed gedocumenteerd/uitgelegd. Ik denk dat Microsoft de afgelopen jaren dus veel minder heeft laten zien van wat ze werkelijk kunnen. Ze zijn dus maar eens een tandje harder gaan rennen en hebben nu een solide basis staan voor de toekomst.
Amen, ik vond windows Phone 7 al fijn, maar werd wel een beetje belachelijk gemaakt door vrienden met Galaxies en iPhones. Echter met Windows Phone 8 moet ik zeggen dat het eindelijk volwassen is geworden en nog veel beter is dan ik had verwacht. En de apps die nokia meelevert zorgt ervoor dat de ervaring helemaal compleet is. Windows 8 gebruik ik al een tijdje naar tevredenheid. Alleen hoor ik nog steeds van mensen: "Ow met die tegels, daar wordt ik helemaal gek van". Als ik ze het dan laat zien, dan denken ze er toch anders over.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 11 februari 2013 11:24]

Ik ben hier juist aangenaam door verrast.

Wat ik verwachtte was een "Windows 8" die lijkt op Windows 7 voor de desktop.
Een apparte Windows Mobile versie (oid) die geschikt is voor telefoons en tablets.
2 apparte werelden.

Maar MS durft groter te denken en wil 1 integraal platform.
En dat is moeilijk, en je loopt tegen zaken aan (zoals inderdaad Win8 die minder compatible lijkt met de desktop) en

Maar op lange termijn denk ik dat dit een verstandige strategische keuze is, de vraag is alleen hoe lang is die lange termijn, want die mag ook weer niet te lang duren.
Als een WP8 gebruiker hoop ik dat ze er wat moois van weten te maken.
Ik was toch echt in de veronderstelling dat dit allemaal al klaar had moeten zijn. Het beste van Windows 8 is toch dat de apps op deze op elk platform zouden moeten werken?
Een Windows 8 RT app zou toch out-of-the-box ook op Windows Phone 8 moeten werken?

Naar aanleiding van dit artikel weet ik dus dat deze aanname dus niet klopt, dit is m.i. niet goed voor de W8 markt.
Nee, maar het is wel verschrikkelijk makkelijk te porten van Windows Phone 8 naar Windows 8/RT en visa versa, wat een heel sterk punt is voor Windows. Als zelfs porten al niet meer nodig is in de nabije toekomst, dan staat Microsoft zeer ver voor wat dit betreft.
Helemaal mee eens. Ik denk ook dat het veel logischer en makkelijker was geweest voor Microsoft EN de cosument als Windows 8 RT en Windows Phone 8 hetzelfde platform waren (net zoals iOS bij Apple dus ).

Daarnaast zou het ook fijn zijn als ze de marketplace simpeler maken. Als ze dit werkend krijgen kunnen ze de Windows Store en de Marketplace gewoon hetzelfde ding laten zijn.
Pardon, net als bij iOS ??

Er zijn tig applicaties in iOS die twee versies hebben.. een voor de iPad en een voor de iPhone.

En daarnaast hoop ik dat Microsoft niet dezelfde fout maakt als Apple op iOS. Daar hoef je niet te porten, maar de versie op mijn iPhone is 2/3 te groot in installatie mb's doordat ook alle graphics voor iPhone 5, SD en Retina worden meegeleverd.
Ik was toch echt in de veronderstelling dat dit allemaal al klaar had moeten zijn. Het beste van Windows 8 is toch dat de apps op deze op elk platform zouden moeten werken?
Een Windows 8 RT app zou toch out-of-the-box ook op Windows Phone 8 moeten werken?

Naar aanleiding van dit artikel weet ik dus dat deze aanname dus niet klopt, dit is m.i. niet goed voor de W8 markt.
De vacature gaat niet over het proten van apps, maar over het gelijktrekken van de API voor beide platformen waardoor je eigenlijk bijna niet meer hoeft te porten. 1 code die zonder aanpassingen op alle platformen werkt. Dat is veel idealer.
Ligt het nou aan mij of is het uberhaupt een ongelofelijke ontwerpfout om WP8 en WinRT zo fundamenteel verschillend te maken dat je de apps niet op beide platforms kunt gebruiken?
Ik snap niet waarom microsft niet gelijk die twee platformen gelijk heeft getrokken. Daar is ook niets vernieuwends aan, Android en iOS bedienen ook phone en tablet markt.

Goed idee dat ze het nu gaan doen, maar ik snap echt niet dat ze daar nu pas mee begonnen zijn, nadat beide platformen al op de markt zijn. Dit hadden ze toch wel eerder kunnen inzien?
Ze zijn fundamenteel helemaal niet zo verschillend, in feite zijn het gewoon subsets van dezelfde applicatie frameworks en API. In feite is Cocoa (van Apple) ook net zo.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 11 februari 2013 16:53]

"Fundamenteel verschillend"? Is dit de eerste keer dat je van het bestaan van Windows Phone 8 hoort? Windows Phone 8 is juist het eerste mobiele besturingssysteem van Microsoft met dezelfde kernel als de desktop-Windows. En ja, apps moeten aangepast worden, omdat je nu eenmaal niet dezelfde apps die op pc's met 27" monitors wilt draaien als op je telefoon.

Google en Apple leggen de grens tussen pc / laptop (Chrome OS en Mac OS) en tablet / telefoon (Android en iOS), waar Microsoft de grens legt tussen telefoon (Windows Phone) en tablet / laptop / pc (Windows 8 ).

Het omzetten van de apps tussen beide platformen is nu alleen nog wat ingewikkelder als nodig, dus plaats Microsoft een vacature om dat te verhelpen.

Ik zou niet weten waarom je een app als dit op je tablet of pc zou willen kunnen draaien. Daar kun je toch beter een versie hebben met een UI die wel voor een groot scherm geschikt is? Dat de onderliggende code dan zo makkelijk mogelijk kan worden omgezet is dan natuurlijk wel handig.

[Reactie gewijzigd door Fred-Erik op 11 februari 2013 15:47]

Aan de ene kant natuurlijk goed en makkelijk voor de developer, maar aan de andere kant geeft het ook een hoop uitdagingen.

Als developer krijg je te maken met een 1920x1080 scherm van nog geen 5" tot misschien wel 27"

Hoe schaal je dat? Je moet dus als developer eigenlijk ook weten met het formaat scherm waar je mee te maken krijgt om de juiste content te schalen voor telefoon, tablet of grote monitor.

Zelf nu is het voor W8/RT al lastig omdat je met schermen te maken krijgt van < 10" tot groter dan 24" zonder dat je dat als developer (in de app) kan weten.
Toch niet zo'n probleem? Desnoods maak je verschillende XAML pagina's voor verschillende afmetingen. Als je MVVM toepast is dat helemaal niet zo'n groot probleem. Daarnaast schaalt een XAML gebasseerde UI best goed en zijn er standaard opties aanwezig zodat afhankelijk van de resolutie de bijbehorende resources gebruikt worden.
Wat je zegt, schaalt afhankelijk van de resolutie. Maar wat nou als je een telefoon hebt met 1920x1080 en dezelfde app moet draaien op een 27" scherm met 1920x1080? Je moet dus niet schalen aan de hand van de resolutie, maar afhankelijk van het fysieke beeldformaat. Dat kan je nooit met zekerheid weten.
Dat kun je wel, dat gebeurd nu al met Windows 8 / RT. Als je dit leest zie je dat hier al uitgebreid rekening mee wordt gehouden: je kunt je app voor een 10.1 inch 2560x1440 display minder elementen weer laten geven dan op een 27 inch 1920x1080 display. Op het 10 inch scherm zal alles natuurlijk veel scherper zijn, maar nog steeds zullen de elementen dan dezelfde afmetingen hebben als op een 10 inch display met een resolutie van 1336x768.
Maar hoe weet de app dat hij te maken heeft met een 10" scherm? De app weet alleen dat het scherm een bepaalde resolutie heeft, maar niet hoe groot het scherm is. Dus het schalen werkt dan toch niet zo automatisch als je denkt.

Er zal dan inderdaad een mogelijkheid moeten zijn (gebruikersoptie) om het beeldformaat te achterhalen.

Inbakken in de rom kan, maar hoe doe je dat met een pc met een losse monitor? Plug and play herkend meestal wel het scherm, maar dit is niet altijd het geval. Je zou dus de gebruiker moeten kunnen laten aangeven met wat voor formaat scherm hij/zij heeft.

Om niet elke app dat te laten vragen, lijkt het mij dan het handigst om daar een pc-setting van te maken. Als je dan een keer een ander scherm koppeld, dan kan je als gebruiker met 1 setting dat aangeven en alle apps 'weten' het formaat scherm dan.

Maar dan nog moet je er flexibel mee om kunnen gaan, want een 27" monitor op 50cm afstand van je ogen of een TV van 50" op 4 meter afstand (x-box) kan ook al weer een groot verschil uitmaken.
Dat klopt (althans met Chrome, draaiend als app), op mijn Samsung Slate 7 (11.6" inch, 1366 x 768 px) en beeldscherm op mijn werk (17" inch, 1280x1024 px). Waar je tevens rekening moet houden is dots per inch (DPI). Met de juiste verhoudingen is alles prettig leesbaar. Dat is iets aan fabrikanten van betreffende beeldschermen denk ik zo of praat ik nu onzin?
Dat zou met een bepaalde Tag in de HTML (noem het 5) definieerbaar moeten zijn. Er is zelfs al een <Media tag voor meen ik... Wel moeten web-designers nog omschakelen naar het idee voor het formatten voor meerdere soorten smart-phones e.d. maar dat zal ook wel eindigen als men voor MINSTENS low_HD gaat, en max Full HD. 1280x720 vs 1920x1080 dus. En schaalbare diminuitieven daarvan :P (is dat een woord? Diminuitief? :P)
Op zich zou je daar gewoon een instelling van kunnen maken in Windows, die elke OEM in zijn PC/telefoon/tablet alvast configureert.
Als je één en dezelfde app ontwikkeld voor 5 en 27 inch ben je niet echt goed bezig. Als je denkt dat je dit met schalen gaat redden wens ik je veel succes. Dat het kan betekend toch niet dat je dat moet doen. Echte voordeel is dat je als ontwikkelaar maar één api hoeft te kennen. Maar je zal nog steeds apparte interfaces moeten ontwerpen voor 5 en 27 inch.
Ik had eigenlijk al verwacht dat dit ging bij de lancering van Windows 8 en Windows Phone 8. Dus echt verrassend is dit niet. Sleur er aub de nieuwe Xbox nog bij, en het zal er veelbelovend uitzien.

[Reactie gewijzigd door biglia op 11 februari 2013 09:52]

Ik vind de conclusie van tweakers.net wat snel getrokken eerlijk gezegd.

Er staat wellicht "Windows Store- en Windows Phone-ontwikkelaarsplatforms samen te brengen", maar dat betekent niets meer dan dat de ontwikkelplatforms worden geconsolideerd, omdat dit tot voorheen nog twee platformen waren. In Windows Phone 7 was het platform een op Silverlight-gebaseerd platform. Het Windows Phone 8-ontwikkelplatform is een subset van de Windows Runtime (WinRT) genaamd "Windows Phone Runtime". Omdat het een subset is, zijn de apps niet uitwisselbaar, maar er zijn natuurlijk meer problemen, zoals het schermformaat en de variatie in snelheid van processoren. Als de ontwikkelplatformen verder worden geconsolideerd betekent dat dus dat de subset wordt uitgebreid, de tooling conform aan elkaar wordt gemaakt, maar zeker nog niet dat direct alle Windows 8-apps op een Windows Phone zullen draaien. Dat is een conclusie die ik in elk geval niet kan maken aan de hand van dit bericht. :)

Verder juich ik die verdere consolidatie alleen maar toe. Vanuit een developersoogpunt is het fijn als het platform conform is. Dat scheelt waarschijnlijk aanzienlijk tijd, moeite en opleidingsinvestering.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de verschillen wel wat groter zijn dan dat het ene platform een subset van de andere is, zoals andere syntax om nagenoeg hetzelfde te bereiken (ik geloof o.a. op het gebied van async http requests). Kan het alleen niet zo 123 terugvinden, so correct me if I'm wrong.

In de vacature staat: "You will [...] solve the technical challenges of bringing a platform built for desktops and tablets to the phone form factor." - Wat is daar het nut van als je het niet doet op een wijze zodat de apps 'gewoon' draaien, zonder te porten?

[Reactie gewijzigd door Rafe op 11 februari 2013 13:10]

In Windows Phone 7 was het platform een op Silverlight-gebaseerd platform. Het Windows Phone 8-ontwikkelplatform is een subset van de Windows Runtime (WinRT) genaamd "Windows Phone Runtime".
Windows Runtime lijkt heel veel op Silverlight (het is in feite een doorontwikkeling ervan), dus zo moeilijk zal het allemaal niet zijn.

Een groot probleem bij Microsoft is dat ze er zo'n verwarrende soep van maken van 'platforms' met allerlei fancy namen, terwijl het in de basis allemaal zo relevant niet is, het is allemaal dezelfde onderliggende technologie. De gemiddelde tech lezer ziet nu allerlei nieuwsflashes over: Silverlight, XNA, WPF, XAML, .NET, Windows Runtime, Metro, Modern UI, DirectX, en snapt er de ballen meer van. Zodra je erin duikt, is het allemaal vrij logisch en zijn het gewoon toepassingen van dezelfde tech. Microsoft is een waardeloze communicator, als ze wat meer structuur hadden aangebracht in hun naamgeving dan was het allemaal veel duidelijker.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 11 februari 2013 11:29]

Dan mag ik wel hopen dat de applicaties in de WP store wel verplicht een andere UI krijgen. Moet er niet aan denken om met desktop apps te moeten priegelen op zo'n klein scherm.
Verder uiteraard een stap in de goede richting. Makkelijker om apps op meerdere platforms te krijgen, en wellicht zal dit ook betekenen dat je een app niet gelijk op 3 verschillende platformen moet kopen, maar je ook gebundelde prijzen krijgt.
De truc is natuurlijk dat je dan niet op het kleine scherm werkt, maar de telefoon in een dock steekt met een monitor eraan.
Dit is een vooruitgang die verscheidene IT-ondernemingen nu maken. Al hun services bundelen op één basis.

Top dat Microsoft hier in meegaat.

Naar mijn persoonlijke mening gaat dit de aantrekkelijkheid van W8 Phone vergroten door de grotere hoeveelheid aan apps. Bovendien zal je W8 Phone dan een perfecte 'portable' zijn van je Windows 8 PC, mooie innovatie en deze zie ik graag gevolgd door Apple en co.
Dat zou heel mooi zijn. Daarmee wordt het aantal apps snel flink vergroot.
Ook het "1 keer betalen op meerder platformen gebruiken" ( zoals bij Windows 8 desktop en tablet/Surface al kan) moet zsm doorgetrokken worden naar Windows Phone en xBox.
Zeker nu met WIndows Phone met CC, Paypal èn geschenk-bonnen betaald kan worden.
We weten dat Microsoft daar mee bezig is, maar ik had het graag al als feit gezien.
Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe app portabiliteit naar/met de "xBox Next" wordt.
@Arnoud: Mooie afbeelding bij je verhaal!
Ik heb bij Windows 8 icm Xbox altijd soort van toekomstvisie gehad, je koopt 1x een store-versie van een bepaald spel, deze kan je daarna spelen op de 4 platformen van MS. (xbox, desktop, phone, tablet/RT). Zeker icm met Smartglass zou dat toch een aardig leuk principe opleveren.
Maar zou dit voor spelontwikkelaars ook aantrekkelijk zijn? In het beste geval moet men nog altijd verschillende bedieningsmogelijkheden (touchscreen, controller, keyboard+mouse) en een zeer groot scala aan graphics settings hebben (van 1ghz ARM telefoon tot high-end pc). Als je een spel echt goed wilt maken voor alle platformen, zullen er echt flinke kosten aan zitten om al die andere versies te maken. En die wil jij ontwikkelaars gratis laten meegeven.

Daarnaast: welke gebruiker gaat een telefoonspel voor 60 euro kopen, of welke ontwikkelaar gaat een consolespel voor 2 euro verkopen?

Ik denk dat het gunstigst denkbare scenario is dat de ontwikkeltools zo veel mogelijk op elkaar lijken en de spellen zo eenvoudig mogelijk te porten zijn, waardoor ontwikkelaars zo makkelijk mogelijk verschillende versies kunnen maken (en die apart verkopen, in verschillende Stores).
Het hoeft niet perse een tripple-A game te zijn. Denk aan de Xbox Arcade games. Veel daarvan zouden prima werken op de hedendaagse high-end smartphones, laat staan de PC's die veel mensen in huis hebben.

Als Microsoft het voor elkaar krijgt dat je één versie van zo'n Arcade game op zowel de Xbox, PC, smartphone én tablet kan spelen hebben ze mogelijk goud in handen. Even mijn fantasie loslaten op multiplatform-gaming: Stel je bent game X aan het spelen op de Xbox, maar je moet weg (met het openbaar vervoer ofzo). Je pauzeert de game, die 'save state' wordt opgeslagen in de cloud en je kunt het daarna oppikken op je smartphone of tablet om zo verder te gaan waar je gebleven was.

Geen enkel ecosysteem biedt dat, zelfs niet zonder die save-functie. Het is nu nog misschien toekomstpraat, maar hiermee zouden ze een flinke impact kunnen maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.