Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 180 reacties, 31.664 views •

Microsoft stelt dat de verkoop van de Surface Pro, die in de VS sinds zaterdag te koop is, boven verwachting is gestart. De 128GB-uitvoering van de Surface Pro zou al zijn uitverkocht. De 64GB-uitvoering van de tablet is nog wel te koop.

De verkoop van de Surface Pro begon zaterdag in Canada en de Verenigde Staten. Voor de 128GB-uitvoering moet 999 dollar betaald worden, terwijl de Surface Pro met een opslagcapaciteit van 64GB honderd dollar goedkoper is. Ondanks de hogere prijs was de 128GB-versie in zowel Microsoft Stores, winkels van Best Buy en Staples, alsmede in webshops snel uitverkocht.

Microsoft meldt op zijn Surface-blog dat de verkoop van de Pro-uitvoering van de op Windows 8 draaiende tablet 'boven verwachting' is en dat het bedrijf er voor zal zorgen dat alle bestelde apparaten zo snel mogelijk zal leveren. Onduidelijk is echter hoe groot de voorraad was; volgens geruchten, die onder andere op Digitimes opdoken, zou Microsoft 'slechts' een miljoen Pro-varianten van de Surface hebben besteld.

De Surface Pro is vooralsnog niet in Nederland en België te koop. Wel zal vanaf 14 februari de Surface RT-tablet beschikbaar komen. De versie met 32GB aan opslag zal een adviesprijs krijgen van 486 euro. Hoeveel de 64GB-editie zal gaan kosten, is nog onduidelijk.

Surface Pro

Reacties (180)

Reactiefilter:-11800172+1118+210+30
Ik denk dat de productielijnen van Dell binnenkort op volle toeren gaan draaien. Ziet Microsoft meteen al wat van haar investering terug.
;)
Microsoft plaatst hun Microsoft stores in de VS strategisch(?) naast de Apple stores. De MS stores zijn uiteraard veel nieuwer en zien er dus erg fancy uit, maar tot nu toe al van meerdere collega's die pas in de VS waren over verschillende MS/Apple stores hetzelfde verhaal gehoord: Bij de Apple stores was het ontzettend druk met klanten, bij de Microsoft stores was het redelijk druk... met personeel.

Wat ook opvallend is: Bij de Microsoft stores configureren ze je tegen bijbetaling van een bedrag ($35 geloof ik) je Surface voor je. Volgens wat collega's die zo'n ding hebben gekocht is dat ook geen overbodige luxe.

[Reactie gewijzigd door martdj op 10 februari 2013 12:59]

Bij een Apple store helpen ze ook met het configurere. Van een Mac/iPhone (data van Windows naar Mac migreren etc). Gratis overigens.
Bij de Apple stores was het ontzettend druk met klanten bezoekers, bij de Microsoft stores was het redelijk druk... met personeel.
Voor de grap bij diverse applestore's binnen geweest, maar het overgrote deel van de 'klanten' zijn passanten, die even willen spelen.
Verder is er ook in die store's héél veel personeel ( bij elke tafel 2 of 3 van die blauwe shirts )

Dus dat vergelijk is ook niet helemaal representatief.
Precies.

Maar juist die mensen die 'even komen spelen' zijn belangrijk! Waarom lopen die mensen geen Microsoft-store (of MyCom/Mediamarkt/Dixons etc.) binnen om 'even te spelen'. Mensen die die winkels binnen gaan komen vaak gericht binnen om iets te kopen, maar zeker niet om even te kijken of zich te laten informeren.

Wat dat betreft dragen juist de Apple Stores bij aan het succes. Is er iets met je iProduct/Mac dan loop je gewoon een Apple Store binnen en er is altijd wel iemand die je probeert te helpen met je probleem. Loop nu voor de grap maar eens met je laptop een Paradigit binnen en zeg dat het ding traag is, je wordt lachend de winkel uit gekeken.

Feit is dat retail presence gewoon zeer belangrijk is tegenwoordig. Mensen bestellen steeds meer v/h internet, maar als je met een probleem zit willen ze wel ergens terecht kunnen. Feit dat Apple producten online niet veel goedkoper zijn dan in de winkel draagt er ook nog eens aan bij dat mensen daar dan eerder voor kiezen. Het openen van retail stores is misschien nog wel de belangrijkste en beste stap die Apple heeft genomen in de afgelopen jaren.

Microsoft probeert dit nu na te doen, zoals ze de afgelopen 5 jaar altijd al achter de feiten aanlopen, maar er zijn altijd een paar dingen waar ze gewoon niet goed over nagedacht hebben of geen afstand van willen doen vanwege hun "O-zo-belangrijke" legacy-support.

Microsoft is bang, heel bang voor verandering en verschuivingen in de status-quo en al hun producten van de afgelopen 10 jaar bewijzen dat.
Microsoft plaatst hun Microsoft stores in de VS strategisch(?) naast de Apple stores.
Dat klopt niet helemaal hoor. Pas in New York geweest en de Microsoft Store zit daar bij de Columbus Circle op de hoek van Central Park, terwijl de Apple Store aan de 5th Ave zit, precies aan de andere kant van het park.
@martdj Hoe zo opvallend? Dat is voor de gemiddelde consument bij geen enkel apparaat een luxe .
Er worden notabene cursussen voor ipads gegeven.

Daarnaast brengt een Microsoft een extra dat apparaten een signature install hebben. Dus zonder bloatware.

En een paar collega's zijn een maatstaf? Ontzettend druk vs redelijk druk met personeel.
Dat is niet geloofwaardig. Dan moet je het anders schrijven ;)

Plaatje erbij ?
http://cdn.geekwire.com/w...osoft-store-1024x764.jpeg

[Reactie gewijzigd door Sake op 11 februari 2013 13:35]

met de tabletprijs is niks mis mee hoor. Het is een volwaardige pc :)
Wat er ook nog eens mooi uit ziet vergeleken met andere leek tablets apple/samsung.
Deze wordt binnenkort van mij...
Ik snap best dat 'ie "üitverkocht" is, velen willen hem proberen, en het ding is ws. mondjesmaat geproduceerd en gedistribueerd. Voor mij is ¤ 999,- plus nog een slordige ¤ 120,- voor een typecover toch net iets te gortig om iets "even" uit te proberen.

We zitten in een onstuimige tijd, waarin functie, vormen, afmetingen of invoer allemaal overhoop gegooid worden. Dat zie je goed terug in de Surface, een kruising tussen een tablet en een ultrabook. Nét niet het beste van twee werelden. Aanvankelijk was ik erg enthousiast over WP7/7.5/8 (nog steeds), naar mijn mening een verademing na android/ios, en vond ik de manier waarop Microsoft de Surface introduceerde ronduit indrukwekkend. Ik kon dan ook niet wachten tot de pro op de markt kon komen, eindelijk serieus werken op een nieuwe formfactor. Ik draai al een tijd Windows 8 op een van mijn machines en was tot nu toe niet overtuigd van één helft van het OS (het touch tegeltjes ding) continu negeren.

Maar dé fout die Microsoft volgens mij maakt is met man-en-macht het touchinvoer-aspect willen doorvoeren voor álle devices. Sowieso denk ik dat voor traditionele pc's touchinvoer geen toekomst heeft. David Pogue verwoordt in dit artikel exact waarom. Samengevat gaat het om drie dingen: de hoek van het scherm, de afstand en de tijdsinterval. Touch op een mobiel is logisch en functioneel, het scheelt een fysiek toetsenbord en gewicht, daardoor blijft het ding mobiel en past het in een broekzak/handtasje. Touch op een tablet is nog te verantwoorden, de afstand en hoek zijn nog acceptabel, hoewel ik me al tijden afvraag wat het ideale formaat is voor een tablet, en merk ik dat mijn mening continu verandert, een verwarde consument zullen we maar zeggen. Meer mensen hier op Tweakers denken daar zo te zien over na.

Heel langzaam begint een aantal dingen zich toch uit te kristalliseren voor mij. Ten eerste heb ik gewoon een fysiek toetsenbord nodig, ik typ veel, en wordt van onscreen dingen en zelfs kleine fysieke toetsenbordjes erg nerveus. Een tablet blijft voor mij dus een recreatief consumeer-apparaat. Ten tweede neig ik toch naar 7" misschien 8" tablets; groter is gewoon te zwaar om langer vast te houden, en zet je ze neer met fysiek keyboard dan gebruik ik liever een notebook/ultrabook. Ten derde vind ik 15" toch het minimum om serieus op te werken onderweg, op mijn werk gebruik ik 2 x 24". Ten vierde ben ik inmiddels wel klaar met de gesloten eco-systemen als iOS en Android, ieder met hun eigen beperkingen. Vooralsnog voel ik me veel vrijer en vooral productiever op OSX en Windows. Hoe ik het ook wend of keer, tablets zijn een fikse stap terug, zowel qua hard- als software, als je ze als notebook/desktop vervanger wilt inzetten.

Volgens mij moet Microsoft dan ook twee dingen serieus heroverwegen: ten eerste moeten ze wat mij betreft verschillende OS'en doorontwikkelen, eentje voor touch en eentje zonder; ten tweede moeten ze de Surface-lijn doortrekken naar ultrabooks (13" en liever nog groter) en aan de andere kant naar echte tablets, en dan rond de 7". Gelukkig duurde het zo lang voordat de Surface Pro op de markt kwam, ik heb er nu zolang over nagedacht dat ik hem niet meer wil hebben.
edit:
fikse stap terug genuanceerd, zie post hieronder van RobbieB

[Reactie gewijzigd door Benno de Bruin op 10 februari 2013 13:28]

Goed stuk waar ik het grotendeels mee eens ben, behalve deze regel:
Hoe ik het ook wend of keer, tablets zijn een fikse stap terug, zowel qua hard- als software.
Dat is net zoiets als zeggen: 'De fiets is een grote stap terug ivm de auto'.

Het zijn twee totaal verschillende apparaten met twee totaal verschillende doeleinden.

Een goed voorbeeld is bv. een muziekstudio. Iedere muziekstudio draait op OSX of Windows, maar tegenwoordig kun je geen muziekstudio meer vinden waar geen iPad ligt. Het feit dat je razendsnel audioinstrumenten/effecten toe kunt voegen aan je mix, die ook nog eens een schijntje kosten ivm hun hardware-matige variant is zo'n gigantisch voordeel. Theoretisch zou je dit ook gewoon met VST's etc. op de aangesloten Mac/PC kunnen doen, maar de directe touch-input v/d iPad is hierbij ongeëvenaard.

Een ander voorbeeld is Tonara, een bladmuziek-app die luistert waar je in het stuk bent en automatisch de bladzijde omslaat. Iets wat met een Laptop simpelweg onhandig zou zijn.

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar zou je zin graag wijzigen in:

Hoe ik het ook wend of keer, tablets zijn in heel veel gevallen een goede aanvulling op het dagelijkse gebruik, maar in veel gevallen geen PC vervangers.
Ben van mening dat tablets wel een toekomst hebben, zakelijk gezien alleen al is de Surface Pro het ding waar ik mee uit voeten kan, alleen ik mis hierbij een docking station (voor de grotere monitor, keyboard, mouse, exteren voeding en netwerk via de kabel).

Maar al GEN-1 product is het al prima, maar de volgende GEN moet wel op vooruit zijn gegaan (hardware en OS) voordat ik zelf één aanschaf.

Inderdaad iOS is geen serieus werk gereedschap, Android ook (nog?) niet.
MS zal nooit Office op Android uitbrengen, maar als ze dat zouden hebben gedaan, dan zou dit de bom geweest.
@ Benno

Een conclusie verbinden aan je persoonlijke mening en voorkeur, met betrekking tot de bediening van een OS of de afmetingen, heeft natuurlijk niets met de verkoopcijfers van de Surface Pro te maken. Dat apparaatje doet wat het moet doen en hoe jij dat persoonlijk ervaart is prima, maar niet toonaangevend voor wat Microsoft moet doen om eventueel veranderingen aan te brengen. Let maar op, dat doen ze niet.
De Surface Pro verkoopt boven verwachting. Dat gebeurt niet als men klaagt over de afmeting, bediening, touch keyboards en dergelijken. Hoe jouw reactie een +3 heeft kunnen krijgen......
Geen van je motivaties zijn ergens aan gestaafd of wat dan ook. Puur persoonlijke mening en niets is onderbouwd.

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 10 februari 2013 18:55]

Ik heb inderdaad een mening over de Surface, over Windows 8 en over tablets in het algemeen. Ik denk inderdaad dat Microsoft een andere weg dan deze in moet slaan, en volgens mij gaan ze dat ook doen. Volgens mij leert trouwens elk bedrijf van experimenten als dit, als je niets probeert kun je net zo goed inpakken denk ik. Op zich geef ik wel toe dat ik er vaker helemaal naast heb gezeten met mijn verwachtingen, ik had bijvoorbeeld nooit verwacht dat tablets überrhaupt populair zouden gaan worden, ik zag ze in eerste instantie als een ergonomische vergissing. Maar sommige mensen kunnen prima uit de voeten met een 10" tablet, dat begrijp ik, voor mij is het echter niets. Laat staan een nóg zwaardere tablet als de Surface, en voor die prijs heb ik liever een ultrabook.

Dat er nog niet over de Surface Pro geklaagd wordt verbaast me trouwens niet, aangezien het ding nog maar net op de markt is. :X

Daarom de volgende conclusie op basis van voorgaande meningen: touch heeft sowieso geen toekomst, motion & speech is the way to go!

offtopic:
Ik breng mijn vorige reactie als mijn eigen mening, ik zeg nergens dat iets een waarheid of feit is. Ik ben juist blij dat sommigen mijn reactie kunnen waarderen, dat geeft aan dat ze sommige van mijn argumenten delen of er in ieder geval respect voor kunnen opbrengen, en dat ik niet helemaal onzin zit te denken. Typisch dat je daar zo'n moeite mee hebt.
Wat wel grappig is dat je hier niemand hoor zeuren dat er van die 64GB of 128GB een goede 30 tot 40GB weg is omdat het OS er opstaat en alle voor geinstalleerde apps en een recovery partitie. Lekker dan koop je een 64GB tablet hou je +/- 23GB over om mee te werken. En dan maar niet te spreken van de eeuwig groeiende WinSXS map e.d. door updates.
Dat komt denk ik omdat men zich wel kan voorstellen dat je een kwart kwijt bent voor je OS, hier zie je een wat uitgebreidere uitleg over het hoe en waarom, en is een Surface Pro wat dat betreft exact hetzelfde als een Macbook Air bijvoorbeeld, en daar hoor je ook nooit iemand over.
Mwah vind ik niet, een MBA is nog steeds een Ultrabook en een Surface wordt als tablet neergezet en niet als volwaardige notebook of ultrabook. Daarbij is nog steeds 40GB meer dan een Air moet missen (20GB) daarbij kan je bij Mac OSX nog redelijk opschonen zodat je bijvoorbeeld de extra talen eruit sloopt en dat kan dus bij Win8 niet, dat is al gewoon groot met die ene taal.

MS had gewoon Windows Phone verder moeten uitwerken voor een tablet.
Dat is dus niet (meer) waar. Er is 31GB vrij, verwijder je dan de recovery partitie, heb je 39GB vrij. Scheelt dus maar een paar gigs met de MBA. Je kan natuurlijk ook voor de 128GB versie gaan, dan heb je ineens bijna 100GB vrij, zat voor de meeste mensen.
Dan nog is er op een Mac OSX apparaat meer ruimte vrij te maken, het gaat mij er ook om dat Windows een onefficient update beheer heeft. Sowieso moet MS eens aanpassen dat er voor home OS'en meer cumulatieve updates komen. En dat hij de oudere updates i.v.m. systeemherstel eens eerder verwijdert.

Je zit gewoon met een langzaam dichtslippend systeem. Wat me ook is opgevallen bij windows 8 is dat als je eenmaal updates gaat installeren bij het rebooten of afsluiten van het systeem is dat het echt maar dan ook echt retetraag is, de updates zijn tegenwoordig zo binnengehaald maar het installeren is echt traag en ja dan heb ik het ook getest op een machine met een SSD.

Ik heb zojuist nog even om dit te verifieren bekeken hoe de opbouw van mijn desktop op de zaak is na jawel 4 maanden gebruik.

Mijn windows map is 29GB, waarvan er ongeveer 9GB aan loze ruimte wordt weggevreten aan updates die zijn geïnstalleerd en dan hebben we het dus over de WinSXS folder en een installer folder. Deze mappen kan je niet weghalen want ze zijn op de 1 of andere manier nodig (Moko mag weten waarom) en ze zullen dus alleen maar verder groeien naarmate er meer updates geinstalleerd worden.

Niet helemaal hetzelfde maar met de Xbox 360 was dat ook al zo, koop je een 20GB variant hou je er 13,7GB aan over, we hebben het hier over 30% verlies van usable space dat is echt bizar veel gezien de apparaten waarop het staat gemaakt worden om content te consumen en niet om content te creëren.

Ik ben het wel met een hoop mensen eens dat MS eindelijk eens de stap durft te wagen en zelfs iets te bouwen en op de markt te zetten en een nieuw fris uiterlijk van Windows neer te zetten en op een mobile device werkt het echt wel prima, maar ik had voor een mobile OS gekozen met een goede integratie van Outlook.com en Exchange in de mail app zodat mensen geen behoefte hoeven te hebben om Outlook te installeren.
Op de Macbook Air, waarmee vergeleken wordt, blijkbaar niet.
Waarbij je met een Surface Pro je dat zo met een wizard kan doen. Met de beperkte kennis van een gemiddelde consument.

De WinSXS folder is vanwege app compatibiliteit welke je op andere systemen niet hebt. Installeer je weinig verschillende applicaties, dan is en blijft die WinSXS folder klein.

Updaten met een Surface RT gaat op de achtergrond. Daar merk je niets van.
Dat zal met de Pro hetzelfde zijn. Net als antivirus definitiebestanden, net als flash player updates. Allemaal op de achtergrond zodat de consument daar niets van ziet. Ja, als hij/zij een Surface RT nooit uitzet, dan zal een Surface een keer herstart moeten worden.
Ehm die WinSXS folder heb ik ook op mijn Windows 7 bak dus waar dat die dan nog met app compatibiliteit te maken heeft mag joost weten. Ik zou als ik jou was maar eens in je WinSXS map kijken, maar ik kom daar alleen maar update gerelateerde dingen tegen en niets van apps.

En ik heb het op de Air niet over de recovery partitie verwijderen, maar over voorgeinstalleerde apps opschonen die je toch niet gebruikt en 26+ extra talen welke je niet gebruikt. En dit is allemaal te doen met beperkte kennis van de consument. Over het algemeen kan je daar nog wel een 15GB mee winnen.

Daarbij komt dan nog bij dat als de consument die o zo supersimpele wizard heeft gebruikt hij waarschijnlijk zijn cd's/dvd's of USB stick gewoon weer kwijt raakt want ja zo is de gemiddelde consument met de beperkte kennis. En niet vertellen dat het niet zo is, alle windows laptops die wij hier hebben uitgeleverd met cd's of dvd's daar zijn de mensen ze van kwijt en heb je een recovery wizard die elke keer mekkert dat ze een backup moeten maken dan heb je 1% van de gevallen die dat dan ook doet maar dan nog zijn cd's kwijtraakt.

En ja updaten gaat op de achtergrond, met als melding dat als hij het echt belangrijk vindt hij na 2 dagen moet rebooten, maar de positionering van de Surface is een tablet en wat is nou net even 1 van de mooie eigenschappen van een tablet? Juist, dat je hem niet hoeft te rebooten behalve in het geval dat er een probleem is.

Zoals velen reviewers al melden, De surface pro voor een tablet is hij het doel voorbijgeschoten en voor een laptop komt hij te kort.
Kijk eerst eens na wat WinSXS doet. Natuurlijk heeft WIndows 7 die folder ook.

Een Surface is een Microsoft signature device. Die heeft geen bloatware.

Bij andere tablets moet je na firmware updates ook herstarten. Idem bij de Surface RT.

Tijd om je eerst eens in te lezen voordat je een opmerking plaatst? Staat wel zo professioneel.
Je houdt echter 31GB over. de 23GB was van een debug-model. En als je dan de recovery partitie op een USB-stick zet, heb je 39GB vrij. Afhankelijk van je gebruik kan dat genoeg zijn.
Dan verwijder je die recovery partitie en voorgeïnstalleerde apps toch gewoon?
Ik heb m'n "pro" 128 GB net ontvangen uit de US. Was even wennen, maar prettig werken en supersnel. Dat je er echt mee kan werken als zelfstandige PC is voor mij eigenlijk het belangrijkste.
Heb je er een Typecover bij? En hoe bevalt 10" je? Wat doe je erop? (ben stiekem toch erg benieuwd naar het ding ;) )
Waar en of hoe heb je hem besteld uit de vs als ik vragen mag. Heb hier nl wel interesse in.
Waarom is die Surface RT nog niet eens in Nederland uit terwijl hij al maanden in Amerika te koop is? Die Pro is daar al uit en de RT is hier nog niet eens uit... Dit is echt een slecht staaltje marketing van MS. Tegen de tijd dat de Pro hier te koop is, is hij alweer verouderd. Dom. Dit doet me denken aan de Palm Pre...
Omdat de Nederlandse markt niet zo groot en dus niet hoog op het prioriteitenlijstje staat.
Tja, de reacties bij ons over de VAIO Duo is ook louter positief. Mensen zijn een beetje sceptisch in het begin, maar zijn snel zo blij met de machine, portable, touch om snel wat op te zoeken.

Maar ook hun volledige outlook bij zich wat ze altijd gewend zijn van hun oude grote desktop.

Ik denk dat Microsoft nog heel wat overtuiging te doen heeft maar ik heb zoiezo het idee dat ze dit een beetje zoals het xbox project oppakken.
Ik begrijp niets van die twee-in-èèn gedachte die achter apparaten zoals de Surface schuil gaat. Zelden wordt het twee-in-èèn resultaat beter dan de afzonderlijke, oorspronkelijke devices. In de meeste reviews is dat ook de kritiek: het is uiteindelijk een matige tablet en een matige ultrabook geworden. Als Tablet te zwaar en als Ultrabook eigenlijk alleen op een bureau te hanteren.

Het ontwerp vind ik meer dan prachtig, maar ik begrijp de toegevoegde waarde van dit apparaat gewoon niet.
Je pakt juist de groep die tussen tablet en laptop inzitten, draagbaarder dan een laptop, functioneler dan een tablet.

Maar nu ze zien hoe deze combo werkt, zie je ook steeds meer 'covers met toetsenbord' komen voor de huidige series van tablets, wat dat aspect al beetje teniet doet. Andere kant blijft de RT/Pro wel pluspunt houden dat je zo'n beetje alles kan aansluiten, iets wat bij menig tablet niet via aparte adapters (of gewoon niet) zou werken.
Die zone tussen laptop en tablet is nou juist het gebied dat zo'n apparaat onhandiger maakt in mijn ogen. Vanwege het gewicht is het inderdaad draagbaarder dan een laptop, maar minder bruikbaar vanwege het feit dat je er niet mee op je schoot kunt werken. Dat nadeel vind ik groter dan het voordeel van beetje minder gewicht.

En wat mij betreft maakt het toevoegen van een desktop een tablet niet functioneler. Op papier lijkt het functioneler, want je voegt immers iets toe dat een normale tablet niet kan. In de praktijk is die omgeving lastig als een tablet te bedienen. Logisch, want alles is daar ontworpen om met een muis/trackpad en toetsenbord te bedienen. En daar wil je juist vanaf als tablet gebruiker. Want dat maakt het geheel weer minder draagbaar. En zo is het cirkeltje weer rond.

Ik zie die toegevoegde waarde echt niet.
draagbaarder dan een laptop, functioneler dan een tablet.
Of, zwaarder dan een tablet, kleiner (scherm/toetsenbord/accu) dan een laptop.

Het is maar net hoe je het bekijkt.
Het ontwerp vind ik meer dan prachtig, maar ik begrijp de toegevoegde waarde van dit apparaat gewoon niet.
En zo stond de consument een paar jaar geleden al tegen tablets te kijken. Niemand kon er echt een goede reden voor bedenken om er een te kopen. Zie nu, de dingen worden verkocht als warme broodjes en de meeste eigenaren weten wel meerdere redenen te verzinnen om een tablet in huis te hebben.

Ik heb het gevoel dat Windows 8 de transit is naar een totale app based Windows. Geen conventionele desktop meer, maar alleen apps.
En zo stond de consument een paar jaar geleden al tegen tablets te kijken. Niemand kon er echt een goede reden voor bedenken om er een te kopen
De iPad is vanaf pre-order een enorm succes geweest, dus dat volg ik niet helemaal. De transitie naar apps zie ik ook, maar de conventionele desktop zal nog decennia lang blijven. Apps zijn vooral goed voor data consumptie. Browsen, mailen, pdf's lezen/annoteren. Dat werk. De desktop zal voorlopig niet weg gaan, al was het maar omdat het hele bedrijfsleven daar alle software op heeft draaien. Daar kun je niet makkelijk omheen. Die gaan alleen miljarden in het ver-appen van hun software investeren als dat iets oplevert. Die businesscase zie ik niet voor alle bedrijfsmatige toepassingen.

Bijvoorbeeld zoals Exchange en Public Folders. MS wil al jaren van die public folders af en dat lukt niet vanwege het feit dat het halve bedrijfsleven er niet vanaf wil en/of kan. Hier keert de wal het schip. Dat zal ook met de desktop gebeuren, is mijn inschatting.

[Reactie gewijzigd door reeboot op 10 februari 2013 16:14]


[...]
De iPad is vanaf pre-order een enorm succes geweest, dus dat volg ik niet helemaal.
Dat komt omdat de iPad niet de eerste tablet PC was. Apple was nu ook weer niet zó innovatief ;) .
Ik zou graag een Surface met een Intel Clovertrail zien.
Een I5 in een tablet hebben de meeste mensen niet nodig, maar het zou toch leuk zijn als je bijv. gewoon Spotify op je Surface zou kunnen installeren. Aan de andere kant snap ik ook wel dat Microsoft dat waarschijnlijk niet zal gaan aanbieden aangezien Microsoft graag wil dat er apps voor RT komen.
Atom tablets zijn er toch al volop? Microsoft richt zich met de Surface vooral op consumenten, en die hebben iets meer aan RT (Tegra 3 heeft een betere GPU voor games) dan de Atoms, die door hun zwakke gpu en snellere cpu meer geschikt zijn voor de zakelijke markt (waar maar weinig vraag is naar krachtige gpu's).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 11 februari 2013 00:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBLG

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True