Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties, 10.559 views •
Submitter: Lightmanone1984

Rayman Legends komt niet op 26 februari uit, zoals uitgever Ubisoft oorspronkelijk van plan was. In plaats daarvan zal de game uitkomen in september. Daarvoor heeft het bedrijf gekozen omdat dan ook de Xbox 360- en PlayStation 3-versies van de game uitkomen.

Aanvankelijk was Rayman Legends een titel die enkel voor de Wii U uit zou komen, maar daar heeft Ubisoft nu vanaf gezien. De Xbox 360- en PlayStation 3-ports van de game komen uit in september, en de Wii U-versie zal op hetzelfde moment verschijnen, zo heeft de Franse game-uitgever besloten. Het oorspronkelijke plan was om het spel op 26 februari uit te brengen. Waarom Ubisoft ervoor heeft gekozen om Rayman Legends niet langer een Wii U-only-titel te maken, is onduidelijk; mogelijk zegt het iets over het vertrouwen dat Ubisoft in de console heeft.

Ondertussen zijn de ontwikkelaars van het spel boos op hun werkgever, meldt Eurogamer op basis van een forumpost van een vermeende Ubisoft-medewerker. De coders hebben net een crunch-periode achter de rug, waarbij ontwikkelaars langere tijd veel overuren maken om een game op tijd af te krijgen, en de ontwikkelaar zegt nu het gevoel te hebben dat dat feitelijk voor niets is geweest.

Reacties (58)

Reactiefilter:-158050+136+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Wii U eigenaren zijn pissed off, ontwikkelaar is pissed off... de enige die hier beter van wordt is de (redelijk beperkte) groep PS360 gamers, alhoewel dit spel natuurlijk zeer intentioneel op de Wii U was gemaakt (speciaal gebruik van de tablet.).
Ik vind dit inderdaad niet een leuke actie van Ubisoft, ik had wel intresse in Legends, want het speelde wel lekker op de U en vooral het musicale level was uiteindelijk wel erg leuk...
(de demo werd ook dusdanig goed ontvangen dat ik die probeerde)

Dit vind ik eigenlijk een dusdanige naai actie dat ik het spel misschien gewoon links laat liggen...
Echt, wtf een spel dat eigenlijk af is ongeveer een half jaar uitstellen...
Met het persbericht hebben ze ook de PS360 versies aangekondigd... De WiiU games van Ubisoft verkochten verschrikkelijk, het lijkt me logisch waarom ze de game uitstellen en tegelijkertijd op PS360 uitbrengen: zoveel mogelijk sales, en een globale release betekent ook maar 1 marketingcampagne. Ubisoft vangt hiermee eigenlijk 2 vliegen in 1 klap.
Nou ik vermoed dat weinig Wii U eigenaren het spel gaan kopen.
Ik heb het sterke vermoeden dat het niet meer rendabel is om iets exclusief te houden. (Tenzij zak geld).

Kijk ook van hun kant tegenwoordig liggen developers onder druk budget en tijd. Waarom iets exclusief houden terwijl je potentieel meer kunt verdienen op elk platform.
Game industrie ligt op zijn gat in de tijd van smartphones /tablets, wat ik verwacht in de toekomst altijd onlinedrm of dat games niet meer 2e hands kunt kopen omdat je nieuwe key nodig hebt.

Ik ben nl vaste klant bij gamemania used games voorspellen die ik nooit gespeeld heb. (vorige generatie overgeslagen)

Ben als Wiiu niet treurig om ik kijk met smart naar monster hunter maar dat terzijde
de Wiiu heeft ook niet genoeg verkocht nog, wachten zorgt voor meer eigenaren op de WiiU die de game kunnen kopen. of ze dat dan nog willen is een 2e...
De echte sales van Wii, komen pas wanneer de Nintendo klappers gaan komen. Zoals Mario kart, Mario, Zelda, Metroid, Super Smash, enz. Nu heb je wel New Super Mario Bros en Nintendoland, maar daar houdt het mee op
de enige die hier beter van wordt is de (redelijk beperkte) groep PS360 gamers
Ehm ... er zijn meer dan 140 miljoen mensen die een PS3 of Xbox 360 thuis hebben staan tegenover 4 miljoen mensen met een Wii U.
Ik denk dat hij bedoelt dat er een beperkte groep gamers geÔnteresseerd is in deze titel.
Voor diegenen die dit net als ik een niet-te-verkopen marketing streek van Ubisoft vindt (die nog eens slecht doordacht is ook) en de ontwikkelaars een hart onder de riem wil steken, neem dan ajb even de moeite om deze petitie op change.org te tekenen. http://www.change.org/pet...e=signature_receipt#share

Misschien haalt het nog wat uit, in ieder geval wordt er een duidelijk signaal mee afgegeven aan Ubi!
Wat ik grappig vindt dat dit gezien wordt als een naaistreek van Ubisoft richting Wii U kopers.
Toen ik hoorde dat dit in eerste instantie WiiU exclusive zou worden voelde ik me als PS3/Vita eigenaar genaait. Waarom? Nou gezien de voorganger zo'n beetje voor elk gamesysteem wat op dat moment bestond is uitgekomen... Ik vind het goed nieuws dat ze ook voor de andere consoles komen, want dan hoef ik dit spel te missen gezien ik sowieso geen enkele intentie heb om een WiiU te kopen. Hoop alleen ook dat het spel voor de Vita uitkomt. Vond Origins daarop toch het beste tot zijn recht komen.
Het is dan ook niet zozeer dat WiiU gebruikers het exclusive willen houden, maar dat ze een half jaar moeten wachten tot het uitkomt omdat het ineens niet meer exclusive is. Als het alsnog op dit moment was uitgekomen en de PS3/360 release over een half jaar was er veel minder geklaagd denk ik.
Op deze site is er een poll gehouden:
http://www.nintendolife.c..._the_apocalypse_isnt_here

Op het moment van schrijven heeft 50% van de stemmers aangegeven om de game te boycotten. Gaat goed dus.
Toch vreemd. Aan de ene kant roepen dat je heel erg graag Rayman Legends voor de Wii U wil spelen, maar als de game uitgesteld wordt zo boos worden dat je hem niet meer wilt spelen. Dan lijkt het me dat deze fans exclusiviteit voor een Nintendo-platform uiteindelijk belangrijker vinden dan het spelen van Rayman Legends...
Toch vreemd. Aan de ene kant roepen dat je heel erg graag Rayman Legends voor de Wii U wil spelen, maar als de game uitgesteld wordt zo boos worden dat je hem niet meer wilt spelen. Dan lijkt het me dat deze fans exclusiviteit voor een Nintendo-platform uiteindelijk belangrijker vinden dan het spelen van Rayman Legends...
Wat is daar vreemd aan dan? Ik vind het een logisch gevolg; potentiele klanten (die dus de WiiU versie willen spelen) moeten nu dus langer wachten terwijl die game allang en breed klaar is voor uitgifte en verkoop. Hou jij van wachten als je ergens enthousiast over bent? ;)

En uiteraard is het om de ontwikkelaars te steunen; zij hebben immers overgewerkt en nu is het een half jaar uitgesteld! Haasten, rennen, hollen, vliegen en springen om de game op tijd af te krijgen en dan hoor je "We lanceren de game pas over een half jaar..." hoe zou jij je dan voelen? ;)

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 9 februari 2013 23:31]

boehoe 50% van de 4mil verkochte consoles is 2 million die niet zal kopen dan
denk dat ze die 2mill sales wel maken op de 140 mill ps360 dus denk niet dat ubi wakker
ligt van die boycott.

En voor de developers die overuren zijn gewoon betaald en waarschijnlijk hebben ze die drukke
piriode nu al gehad dus hebben ze het in augustus nu lekker rustig .
Dat die overuren betaald worden zou ik niet van uit gaan hoor. Zowel in BelgiŽ als in Duitsland is dat namelijk vrij bijzonder (persoonlijke ervaring). Waarschijnlijk in Frankrijk ook.
Heb een tijd geleden een job aanbieding gehad bij een game ontwikkelaar in Duitsland. Ze zeiden duidelijk: Overuren worden niet uitbetaald. Men kon met de afdelingshoofd zo nodig iets "uitdokteren", maar cash zal je nooit zien voor je overuren.
boehoe 50% van de 4mil verkochte consoles is 2 million die niet zal kopen dan
denk dat ze die 2mill sales wel maken op de 140 mill ps360 dus denk niet dat ubi wakker
ligt van die boycott.
Het is natuurlijk niet dat de verkopen van alle consoles nu stilstaat hť... ;) Dus tegen die tijd zal het wel meer zijn, waardoor de sales ook voor de WIiU wellicht interessanter wordt.
En voor de developers die overuren zijn gewoon betaald en waarschijnlijk hebben ze die drukke piriode nu al gehad dus hebben ze het in augustus nu lekker rustig .
Daar gaat het niet om; men heeft moeite gestoken om de deadline van de game te halen. Men heeft die gehaald en men hoort vervolgens twee weken voor de release dat de game 6 maanden later pas uitkomt. Dan had de ontwikkelaar ook rustiger aan kunnen doen met het ontwikkelen van de game!
Quote : "Waarom Ubisoft ervoor heeft gekozen om Rayman Legends niet langer een Wii U-only-titel te maken, is onduidelijk; mogelijk zegt het iets over het vertrouwen dat Ubisoft in de console heeft."

Ergens wel begrijpelijk. De Wii-U is relatief duur en je krijgt er hardware voor terug die vergelijkbaar is met de 6 jaar oude PS3. Heel veel titels zijn nog niet uit omdat veel ontwikkelaars de kat uit de boom kijken. Als ik dan lees dat Nintendo probeert om een verouderde (en zeer matige) game als Sniper Elite v2 nieuw leven in te blazen, zou ik ook heel terughoudend zijn om een populaire titel exclusief te maken voor de Wii-U.
Nee.
Ubisoft has corroborated this dev's story: Rayman Legends really is complete on Wii U and is only being held back so the publisher can simultaneously release across all platforms.

"There are no issues with the game development," said Ubisoft public relations specialist Sarah Irvin in a statement to Digital Spy. "The only reason for the delay is to release on multiple platforms."

Ubisoft has released multiplatform titles at different times in the past, though. When questioned about this, Irvin noted, "We usually release all of our platforms simultaneously (aside from PC). We've made special exception sometimes in the past but it's definitely just on a case by case basis and not our standard practice.

"In this case, Ubisoft recently decided they wanted to release the game on multiple platforms so the decision was made to launch them all at the same time rather than separately.

"I know it's not an elaborate, 'convincing' answer, but it's the simple truth."
Compleet onafhankelijk van wat men hier van de Wii U denkt is dit gewoon een schande voor de industrie in mijn ogen. De developer heeft zelfs aangegeven dat ze overuren hebben gemaakt om het spel voor eind deze maand in de winkels te kunnen leggen. De dev is dan ook erg 'pissed' zoals ze dat zelf zeggen.

Ubisoft heeft gelogen, het zou een exclusieve launchgame zijn. Nu, twee weken voor de release, met een beschikbare demo en de game door de leeftijdsclassificaties, verschijnt de game een jaar later op alle platformen. Als de hele industrie zo zou werken is gaming een ramp.
@Richh : Dat is wat er gezegd wordt. Wat de daadwerkelijke oorzaak is zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen. Dat er door iemand een statement wordt gemaakt wil niet zeggen dat het op waarheid berust.
De ontwikkelaar zegt het en nu zegt 'Public Relations Specalist Sarah Irvin' dit. Hoezo zou dit niet op waarheid berusten?

Als Ubisoft zou liegen, hadden ze een betere smoes verzonnen. Slaat echt nergens op.
@Richh : Daar zit zeker wel wat in, echter zijn dit soort marketingverhaaltjes voor ons buitenstaanders eigenlijk compleet irrelevant.

Of geloof jij soms alles wat door een "Public Relations" of marketingafdeling wordt gezegd ? Dat zou wel heel erg naÔef zijn. Ook vraag ik me af of ze bepaalde informatie niet achter houden zodat aandeelhouders geen trammelant gaan maken.
Ik snap dat de WiiU mensen zich genaait voelen, maar kom op... het is maar een spelletje. of hij nou op de ps3 of 360 uitkomt hij komt sowieso wel en hierdoor wordt hij niet opeens slechter op de WiiU.

Daarnaast denk ik dat ubisoft niet heel veel vertrouwen heeft in de WiiU, ik zelf ken er helemaal geen die een WiiU geeft gekocht of nog gaat kopen omdat ze al de ps3 of xbox 360 hebben, en dat zwaaien met controllers kan je ook met move en kinect (als dat nodig zou zijn).


En bekijk t positief:

stel er was nog wat mis met Rayman Legends kunnen ze het nu fixen en als hij op de andere 2 consoles uitkomt en het wordt een succes is er meer geld in het laatje en wordt de Rayman daarop nog beter!
De sales van een goede Wii U game zijn juist erg goed. Mits er aandacht aan is besteed, dat niemand Sport Connection van Ubi Soft koopt omdat het gewoon shovelware is en Assasin's Creed 3 was al goedkoper op andere systemen. Sonic & All-Stars Racing Transformed verkocht in verhouding super op de Wii U (260.000 van de 930.00 verkochte exemplaren waren voor de Wii U, dat is bijna 28% bron: http://www.segasammy.co.j...pre_eigo_final_130206.pdf). Juist nu er weinig games voor de Wii U zijn en bezitters moeten zoeken naar games zal de game goed verkopen. Door een game die af is 7 maanden op de plank te laten liggen zal de aandacht een stuk minder zijn. Tegen die tijd ben ik al lang zoet met games als Pikmin 3, Monster Hunter Tri Ultimate, Wonderful 101, Wario & Watch, Zelda The Windwaker HD om zo even een paar te noemen. Gezien de demo al op 14 december is uitgebracht kan Ubi Soft het gewoon niet maken de game zolang te laten liggen. Dit betekent voor mij persoonlijk dat ik de game pas zal kopen als hij in de opruiming ligt. Die extra maanden neem ik dan ook wel voor lief.

Ben overigens benieuwd wat de impact is voor de Japanse release gezien de rechten hiervoor verkocht zijn aan Nintendo en ik ook een Japanse Wii U heb.
Wii U-games verkopen juist helemaal niet goed. In de UK werden er in januari meer PS Vita-games dan Wii U-games verkocht. (46K vs 34K). Bedenk hierbij dat in Britse cijfers "pack-in games" als Nintendo Land bij de softwareverkopen worden geteld.
<-------- 2013 -------------> <-------- 2012 --------->
System Share (%) Share (units) Share (%) Share (units)
Xbox 360 38.4% 810K (-50K) 30.9% 860K
PS3 25.8% 545K (-28K) 20.6% 573K
PC 10.8% 228K (-84K) 11.2% 312K
Wii 8.6% 182K (-352K) 19.2% 534K
NDS 6.6% 139K (-170K) 11.1% 309K
3DS 5.3% 112K (-44K) 5.7% 156K
PSV 2.2% 46K (----) ----% ---K
WiiU 1.6% 34K (----) ----% ---K
PSP 0.6% 13K (-18K) 1.1% 31K
PS2 0.1% 2K (-1K) 0.1% 3K
De matige verkoop van de Wii U in Japan en de VS, en de simpelweg slechte verkoopcijfers van de nieuwe Nintendo-console in Europa zorgen ervoor dat de uitgevers hun bedenkingen krijgen over het toekomstige succes.

--

Ehh? Ik word weggemod omdat ik harde verkoopcijfers post?
Ik snap dat Wii U-fanboys niet blij zijn met de realiteit, maar het is gewoon een gegeven dat de Wii U slecht loopt. Iwata heeft niet voor niks de verwachte verkoopcijfers van de Wii U-console teruggeschroefd naar 4 miljoen ipv 5. Gisteren nog klaagde de baas van Activision dat Wii U-games slechter dan verwacht verkochten.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 9 februari 2013 10:51]

Reden komt om mede doordat nintendo zelf de third partys jaar voren wilden schijven.
En niet de show wilde stelen met pikmin of monsterhunter om dat nintendo gqmes zowiezo god doen. Zeker qls je keuze hebt bij aanschaf tussen nintendo en een andwre uitgever. Ik ben van mening mensen nog echt wachten tot de nintendo apellen komen.

als ze slim zijn maken se nu echt ee vwaardige pokemon game dat zou een boost kunnen geven.
Jammer dat er nog niets (tot weinig) bekend is over een PC-release. Rayman Origins was te gek op de PC en werkte perfect in combinatie met een Xbox 360 Controller.

Misschien is ook de reden dat het exclusief contract dat is afgeblazen Ubisoft te weinig opbracht. Als ze nu op alle consoles uitbrengen verdienen ze wel genoeg. Ik denk dus dat met vertrouwen', uiteindelijk geld wordt bedoeld. Maar dat is puur speculatie. ;)

Ik hoop zelf dus echt op een PC-versie. :)
Ik ook, ben zelf een Rayman fan, heb alle delen nog liggen. Zou fijn zijn al komt hij weer uit op de PC.
Balen, zat toch wel te wachten op deze titel voor de Wii U...Snap niet echt waarom ze deze 3 tegelijk willen uitbrengen? Druk vanuit Microsoft/Sony?
Er zijn meer mensen die hierover speculeren, zie bijv. Microsoft’s simultaneous release policy may explain Rayman Legends’ delay. Het punt is echter dat dit moeilijk te bewijzen valt.

Aan de andere kant, een game als Ninja Gaiden 3: Razor's Edge is nu ook aangekondigd een multiplatformtitel te zijn en verscheen wel als eerste op de Wii U.
Aan de andere kant, een game als Ninja Gaiden 3: Razor's Edge is nu ook aangekondigd een multiplatformtitel te zijn en verscheen wel als eerste op de Wii U.
In Japan. Buiten Japan is het spel echter door Nintendo uitgegeven.
Vervelend dat de coders zo'n periode achter de rug hebben. Lijkt me een slechte beslissing van het management. Het is erg belangrijk om je personeel gemotiveerd te houden.

Jammer dat het niet voor ios of android uit komt. Lijk ook een perfect spelletje voor de ouya. Qua hardware kunen de huidige toestellen dit makkelijk aan.
Goed nieuws dat hij ook voor de PS3 uitkomt, kijk er naar uit! Vorige Rayman was erg leuk om te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True