Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 195, views: 38.653 •

Computerfabrikanten verscheepten vorig jaar fors minder pc's voor de Nederlandse markt, blijkt uit cijfers van Gartner die NU.nl claimt in zijn bezit te hebben. Het aantal daalde met bijna 11 procent; een jaar eerder daalde het aantal verkochte pc's ook al fors.

In totaal verscheepten computerfabrikanten vorig jaar 2,7 miljoen pc's naar Nederland, schrijft NU.nl. Hoewel niet duidelijk is hoeveel pc's daadwerkelijk zijn verkocht, valt uit de cijfers wel af te leiden dat het niet bijster goed gaat met de Nederlandse pc-markt: in 2011 werden nog 3,1 miljoen pc's verscheept, een daling van 10,9 procent. Dat is een snellere daling dan in de rest van de wereld: daar daalde het aantal verkochte pc's met 3,5 procent. In 2010 verscheepten fabrikanten nog 3,5 miljoen pc's voor de Nederlandse markt.

De lancering van Windows 8 heeft niet de opleving gebracht waar veel fabrikanten op hadden gehoopt. In het vierde kwartaal van 2012, toen Windows 8 net uit was, werden 722.000 pc's verscheept. Een jaar eerder waren dat er nog 917.000; een daling van maar liefst 21,3 procent. In het derde kwartaal zakte het aantal verscheepte pc's ook al met 33 procent.

De pc's die nog verkocht worden, zijn hoofdzakelijk afkomstig van HP. In het laatste kwartaal van vorig jaar had dat bedrijf op de Nederlandse pc-markt een marktaandeel van 23,3 procent, tegen 16 procent voor Acer, 12,2 procent voor Dell en een aandeel van 8,9 procent voor Asus. De pc-markt lijdt onder de opkomst van tablets; ook buiten Nederland is deze trend zichtbaar.

Reacties (195)

Reactiefilter:-11950189+1134+28+30
1 2 3 ... 7
veel redenen zijn aan te voeren,, de recessie iedereen houd de hand op de knip , veel mensen kopen een tablet ( om er achter te komen dat je er niet alles mee kan )
veel computers zijn nu zo krachtig dat je niet zo snel een nieuwere nodig heb. nu meer vervanging om defect.
Ik denk dat het ook te maken kan hebben met het feit dat mensen eerder specifieke onderdelen upgraden of een "kant en klare" upgrade kit kopen. Waar ik vroeger regelmatig de kasten in mn omgeving zag veranderen zie ik nu overal nog kasten met athlon XP, Pentium 4 en athlon 64 stickertjes dr op met daarin hele moderne intel en AMD CPU's... Als die trend zich overal doorzet zou dat ook iig een deel van de daling kunnen verklaren...
Ik denk dat dat echt onzin is. Jij en ik misschien. Maar een normale consument koopt gewoon een nieuwe computer hoor.

@DJ
Consumenten zijn vaak heel tevreden met hun tablet hoor. En zien heel snel dat 90% van hun taken gewoon prima lukken. Soms zelfs fijner. Voor die andere 10% hebben ze nog een oude computer die ze steeds minder gebruiken.
Ik krijg toch steeds meer verzoeken om een systeem samen te stellen en te bouwen voor mensen die in het verleden een kant-en-klaar systeem kochten. Dus begrijp ik de daling vanuit mijn oogpunt best wel.
Ik kan voor de meeste mensen een i5/SSD kopen voor §300 als ik hun oude pc mag gebruiken. Alternatief is voor §500 een i3/HDD systeem. Wat denk je dat de meesten willen?

De tablets, net- en ultrabooks drukken de verkoop van pc's. Ik vind het jammer, want een pc is en blijft superieur vanuit het perspectief iets te bouwen wat naar je zin is. Veel van de kant- en klare producten hebben wat mij betreft tekortkomingen. De meeste ultrabooks missen voldoende USB-poorten (en optische drive). Degenen die hier dan wel aan voldoen, zijn te zwaar of te duur.

Tablets: alleen WIN8 tablets zijn leuk, met een fatsoenlijke dock/keyboard. Maar ook daar is prijs en onvolwassenheid een struikelblok.
Wait, whut? Je kan een i5 voor minder aanbieden dan een i3? Dan wil ik ook wel een upgrade, ik heb een i3 530 die je zo mag overnemen voor een i5 :)

SSD en HDD heb ik al.

De bruikbaarheid van de Windows PC's is echt zwaar verlaagd; Je kan op je tablet ook bijna alles, en dan heb je niet meer te maken met die vervelende anti-virus software, en firewalls die je toch nodig hebt, maar waarvan de standaard geÔnstalleerde versies niet voldoen.

En anders koop je wel een Mac.
Mooie hardware, een model, dus software werkt gewoon.
Als je niet gamet, kan je net zo goed een tablet kopen.
Lees je goed? Hij bedoelt dat hij voor hetzelfde geld een krachtigere upgradekit kan installeren, en dus de kast, voeding, HDD, optical, windowslicentie eventueel, allemaal gewoon hergebruikt. Een geheel nieuwe computer is duurder, want daarbij komen ook onderdelen die je best had kunnen hergebruiken van je oude computer.
Wat een lading onzin.

De bruikbaarheid van PC's is echt niet verlaagd. Misschien dat sommige mensen alles op een tablet kunnen, maar ik ken genoeg mensen (ook studenten) die zelfs om te facebooken nog even de laptop pakken (stroom is toch gratis, dus die staan de ganse dag aan) ipv op zon klein touchscreen te lopen klooien.

Of tik jij graag werkstukken op een iPad/Android tablet?

En "anders koop je een Mac".

Ja, want om Word documenten te typen of fatsoenlijk te kunnen browsen heb je een Mac van 1200 euro nodig, waar niet eens op te gamen valt... get real.


Krijg trouwens wel het idee, net als hieronder, dat steeds meer mensen bekend raken met hardware upgraden. Krijg vaak genoeg de vraag of ik niet een leuke videokaart weet, zodat ze weer even verder kunnen.
Of tik jij graag werkstukken op een iPad/Android tablet?
Daarvoor zijn de hybride tablets in het leven geroepen. Het begon met de Dell Duo en werd verbeterd door de Asus Transformer 1 met Android. Hierdoor is de molen van hybrides gaan rollen. Inmiddels zijn er zeer veel tablets die voor het typewerk een flap erbij leveren om te kunnen typen.

Op mijn Transformer 1 kan ik zeer goed typen en het is qua stabieliteit een volledige ultrabook. Het nadeel is dat je geen pure Windows applicaties kunt installeren op een Tegra cpu en Android.

Hierdoor zou het mooi zijn als de fabrikanten eindelijk zouden komen met hun beloofde Hybrides met afneembaar scherm, stevig toetsenbord en een i3/i5/i7 cpu's.

Antwoord is ja en er zijn heel veel mensen die een Transformer (Prime) hebben aangeschaft. In de eerste weken van de release was er een echte run op deze systemen en op het moment dat een batch binnenkwam, dan wist je als leverancier dat deze binnen 1 uur was uitverkocht.

Wat betreft typen op puur een tablet, nee dat is denk ik irritant, ik heb het zelf nooit getest doordat ik het toetsenbord altijd had aangesloten aan mijn tablet.
Antwoord is ja en er zijn heel veel mensen die een Transformer (Prime) hebben aangeschaft. In de eerste weken van de release was er een echte run op deze systemen en op het moment dat een batch binnenkwam, dan wist je als leverancier dat deze binnen 1 uur was uitverkocht
zegt misschien weinig, maar ik heb nog nooit een Transformer in het wild gezien, en werk toch in de ICT en hou van gadgets

ik denk dat er veel meer tablets in de omloop zijn dan hybride tablets
Je koopt een PC/MAC met een doel. Er zijn genoeg mensen die niet gamen. Maar wel weer andere software gebruiken.. Veel Software waaronder zelfs het MS Office pakket werken gewoon op een mac..

en je kan alles wat je ook op een PC kan doen. Daarnaast Steam is er al voor de mac en Orign komt voor de mac. Dus gamen kan tegenwordig ook.. Zo heb ik Half Life Draaien op mn mac en het draaid als een zonnetje..

Zelf MacBook Pro 2008 model. die ook ML draaid.. Helaas van de week alleen de HDD defect geraakt maar nu draaid deze weer als een zonnetje met een SSD ;-)
En daar is de zoveelste Apple gebruiker die gelijk op z'n teentjes is getrapt ;)
Ik denk dat het vooral met de recessie te maken heeft, de aanhoudende werkloosheid, etc. Mensen hebben tegenwoordig gewoon minder te besteden en de mensen die het geld wel hebben, gaan er voorzichtiger mee om.

Op de auto-markt is het nog erger (zal natuurlijk met de hogere prijs te maken hebben), ik las laatst een artikel in de auto-week waarin seat- en renault-dealers verklaarde: "Wij moeten wel stunten anders verkopen we helemaal geen auto's". Dat gelde dan wel voor de hele West-Europese markt, maar goed, wij liggen daar ook nog steeds in. :P

Tuurlijk is er een gros mensen wat zich steeds meer verdiept in de afzonderlijke onderdelen en zal er een deel zijn wat een tablet koopt, maar dat zal echt niet deze flinke krimping veroorzaken.

Ikzelf heb een HTPC om muziek te luisteren en films te kijken, een aparte NAS om te downloaden een PS3 om te gamen en een laptop voor het dagelijkse internet- en boekhoudwerk.

Daarom ben ik het ook eens met dj.verhulst: voor de mainstream-gebruiker is er de afgelopen jaren niets zo drastisch veranderd dat je perse een nieuwe moet. Ik heb zojuist mijn laptop van bijna 2 jaar oud ge-upgrade naar Windows 8 voor 'n prikkie en het draait als een trein. Dat was mijn upgrade voor 2013 :) En ik kan me voorstellen dat er meerdere mensen zijn die zo denken: waarom voor 400 euro een nieuwe laptop kopen, als je voor § 30,- een nieuwe windows (die net ff wat vlotter loopt dan windows 7) heb?
Er zullen weinig mensen zijn die een laptop na 2 jaar afschrijven. En ik mag hopen dat Win8 op twee jaar oude hardware goed draait. Ik denk wel dat mensen met een oudere (4 a 5 jaar) PC of notebook een tablet aanschaffen en de oude PC blijven gebruiken voor taken die met tablet lastiger zijn.

Wij hier hadden twee jaar geleden een iBook van 6 jaar oud vervangen door een iPad 2. Een jaar later hebben we daar nog een iPad 3 bij gekocht. De rest doen we op een 3 jaar oude MacBook Pro. Zonder tablet hadden we een tweede MacBook Pro gekocht.
Ik denk dat het vooral met de recessie te maken heeft, de aanhoudende werkloosheid, etc. Mensen hebben tegenwoordig gewoon minder te besteden en de mensen die het geld wel hebben, gaan er voorzichtiger mee om.
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Zeker als je kijkt naar welke bedragen mensen voor een high-end smartphone + abbo en hun tablet neertellen. Een pc van 500 euro zou te duur zijn, maar een tablet van 500 euro niet? De pc markt is gewoon aan het verschuiven.
Is helemaal geen lading onzin. Als ik m'n smartphone vergelijk met m'n pc kan ik op m'n smartphone een hoop dingen die ik niet op de pc kan. Een hoop van die features komen omdat het draagbaar is en ik hem altijd bij me heb. Om maar eens iets te noemen, GPS op een pc is onzinnig, het staat toch altijd op dezelfde plek. Notificaties van nieuwe info is op een pc ook een heel stuk minder nuttig, want de pc heb je niet altijd bij je.
Een tablet heeft veel weg van een smarphone, maar is een stuk groter, waardoor je er makkelijker op kan browsen.

Het nut van een pc is dus relatief wel degelijk omlaag gegaan. Het zijn nog steeds dezelfde saaie machines als 10 jaar geleden. De snelheid van de hardware verdubbeld ook niet meer ieder jaar, zoals in de jaren 90.

Daarna noem je 2 keer het maken van documenten. Ik maak thuis nooit documenten, dat is een kantooractiviteit. Voor een tekstverwerker is een 10 jaar oude pc ook prima. Bijna iedereen heeft wel een pc, en voor alleen je werkstukken ga je geen nieuwe kopen.


Verder staat jouw post ook vol met onzin.
Stroom is bijvoorbeeld niet gratis. Een tablet gebruikt minder stroom dan een pc. Vooral als je allemaal zware hardware in dat ding hebt gestopt om mee te gamen.

En gamen als argument aanvoeren waarom je een pc nodig hebt? De pc is al jaren aan het afzwakken als gameplatform. Gamedevelopers maken liever voor de console, want op de pc wordt toch alles gedownload, en op de smartphone en tablet wordt steeds meer gegamed. Voor de meeste mensen is de pc een apparaat waarop ze internetten, af en toe een documentje schrijven en misschien muziek luisteren en youtube kijken.
Ik ben het met je eens dat mensen geen mac gaan kopen om alleen mee te internetten, maar de meesten gaan ook niet ieder jaar een nieuwe pc kopen om de nieuwste games op te draaien. Mijn PS3 van een paar honderd euro speelt nog steeds alle PS3 games prima, dat is een stuk vriendelijker voor de portemonnee dan ieder jaar een nieuwe videokaart voor diezelfde prijs te halen.

Na het lezen van jouw post heb ik het idee dat je teveel in je eigen wereldje leeft. Niet iedereen is een tweaker.
500,- voor een kant en klaar systeem met een i3 dus.

Ik heb voor mijn ouders laatst ook nog een heel systeem in elkaar gezet; i5-3570 met SSD (128GB) voor iets minder dan 500 euro.
Alternatief was kant en klaar kopen, en dan kom je op 600+ euro voor minder goede hardware.

Grafische kaart is voor de meeste mensen niet eens meer nodig met de interne graphics van tegenwoordig, of je kan gewoon de 'oude' GT8600 (hadden mijn ouders op oude pc, zwaar overkill voor wat zij ermee doen) oid erop zetten die nog prima zijn werk doet.
Was dat inclusief een legale Windows licentie.?
waarom zou je een windows licentie nodig hebben ? je kan er ook linux of BSD op zetten...
ik ben toch benieuwd hoe je dat doet, de goedkoopste i5 in de pricewatch kost al 150§, nieuw moederbord, vermoedelijk ook nieuw ram en dan heb je nog geld over voor een SSD?
nu kan je wel zeggen dat je voor de oude onderdelen nog kan verkopen, maar je wil er zelf toch ook wat aan overhouden (of werk je gratis?)

volgens mij is het vooral doordat veel mensen hun P4 nog goed genoeg vinden (de betere P4 met 1GB ram kan voor veel basistaken nog aardig goed mee vind ik)

[Reactie gewijzigd door catfish op 8 februari 2013 23:57]

(of werk je gratis?)
Vraag jij geld aan je moeder als je een pc voor haar in elkaar zet?
Ja.
En aangezien zij een goede drukke baan heeft net zoals ik snapt ze dat mijn tijd ook kostbaar is.
Je vraagt toch geen geld als je iets voor je ouders, broers of zussen doet. Als jij ergens hulp mee nodige hebt helpen ze jou toch ook of zie ik dat nou verkeerd en zeg ik iets heel raars.
Ik denk dat je gelijk heb, mijn echtgenote heeft 4 weken geleden een spiksplinter nieuwe computer gekregen, 1,5 week geleden heb ik voor haar een Samsung Galaxy note 10 gekocht, je mag raden waar ze nu mee werkt :) zelf gebruik ik nu haar nieuwe computer. Waarom, zij kan dat tablet overal gebruiken, net heeft zij 3 dagen in het ziekenhuis gelegen wegens een licht herseninfarct, maar met haar tablet kon ze toch nog op haar facebook en mail checken, dat had ik niet zien doen als zij haar computer moest meeslepen naar het hospitaal :N
je heb gelijk dat er behoorlijk wat mensen genoeg hebben aan de functionaliteit hebben van een tablet.

dat zijn mensen die niet aan video montage doen, of in RAW fotograferen, de wat complexere (grafisch) games spelen,, een administratie voeren, dingen doen als boekjes/krantjes maken voor een club of vereniging, websites maken.

ik merk dat die mensen die oude pc toch wel nodig hebben omdat je toch wel dingen wil kunnen uitprinten, de belasting invullen, online dingen regelen als een verzekering en daar wat wil kunnen vastleggen,, die pc gaat meestal niet weg of ze regelen wat anders
Maar behalve als mensen aan video montage doen, of RAW fotografie of complexere games spelen volstaat een pc van 5 jaar terug ook nog wel...

De tablet neemt een deel van de functionaliteit van de pc over, en wat er overblijft daar volstaat veelal een oude pc ook voor.
De huidige PC zal voorlopig nog niet van de markt verdwijnen.. Voor veel dingen heb je nog een PC nodig.. Voor studenten is een netbook wel voldoende. Maar wil je toch ook belasting aangifte doen heb je toch echt een PC nodig..

Daarnaast mensen willen graag eens in de zoveel tijd iets nieuws hebben.. voor 2008 kochten veel mensen om de 2 jaar wel een nieuwe PC.. Tegenwordig is dat toch wel om de 3 a 4 jaar. Waarom die verandering??

Het leven is door de crisis duurder geworden.. Vraag me ook af wanneer we weer netjes naar 17,5% BTW kunnen Denk zelf dat het nooit meer zal gebeuren..
Waarom zou je geen belasting aangifte kunnen doen met een netbook?

Voor mezelf merk ik dat mijn ruim 3 jaar oude laptop, geupgrade met SSD, prettiger en sneller werkt voor de meeste taken dan mijn 2 jaar nieuwere werk laptop zonder SSD
Mee eens. Mijn privť laptop met T9400 / SSD, werkt soepeler dan mijn werklaptop met i5 / HDD.
Toen kon je nog om de 2 jaar een PC kopen die makkelijk 40% sneller was dan je vorige. Zulke ontwikkelingen kun je moeilijk volhouden, en nu zie je dat er vooral op efficiŽntie ingezet wordt - wat gunstig is voor laptops, tablets en smartphones, maar beetje zinloos voor PCs. Vandaar dat men nu de neiging heeft om langer te wachten of de indruk heeft dat hardware langer meegaat.

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 9 februari 2013 08:37]

Er is behoorlijk wat geld uit de samenleving weggelekt. Net als dat mensen hun schoenen momenteel meer laten repareren dan vervangen gebeurt dit ook met computers, alles wat nog even kan moet nog door.

Ik verwacht niet dat het slecht verkopen van W8 hierin zo bepalend is. W7 bestaat nog steeds, wie dus een nieuwe PC moet hebben hoeft niet te wachten. Apple en Android gebaseerde alternatieven zouden verkopen door de keuzevrijheid bovendien juist verder moeten stimuleren, en dat zie ik niet gebeuren. Wel zorgen beide merken dat de impact van een negatieve invloed van W8 op de PC verkopen relatief wordt verkleint.

Ik wil het punt van Gangrieksta onderschrijven. Het upgraden is niet meer iets wat enkel is voorbestemd voor tweakers. Mensen zetten hun relatienetwerk in om de computerbouwers in dit netwerk te vragen om een upgrade of reparatie. Mensen beseffen donders goed dat een computer nog prima mee kan voor de dagelijkse behoeftes. Je hoeft immers geen PC-expert te zijn om te beoordelen of iets nog goed (lees: snel) genoeg voor je is. En heb je niemand in je relatienetwerk, dan kan je nu (met andere elektronica trouwens ook) terecht bij de vele reparatieservices die inmiddels zijn ontstaan. Lokale computerbouwers en shops conformeren ook noodgedwongen aan die nieuwe behoefte aan hardware-upgrades van hun klanten. Handel is handel.
Onder Sjon Bierkrat is het inderdaad langzaamaan mode aan het worden om de boel te upgraden, terwijl ik van de andere kant veel (ex)tweakers aan de Dell-bak zie zitten. Voor de eerste club is het een mooie manier om wat geld te besparen, en zo lang je monitor, toetsenbord en muis nog prima zijn (of je ze los wilt kopen) is het resultaat hetzelfde. Kasten en goeie monitoren gaan zelden stuk.
De tweakers van de andere kant willen gewoon een snelle bak, en geen gezeik met drivers, of het wekenlange uitzoeken van nieuwe onderdelen, dus halen ze iets kant-en-klaars. Geld hebben ze er wel voor over, en dan is er opeens heel veel mogelijk.

(daarnaast: thuisbouw betekent dat je ofwel je Windows moet piraten, of dat je er 100 euro extra aan kwijt bent... Linux is nog eng ;))
Er is niets eng aan Linux, maar er kleven behalve grote voordelen, ook nadelen aan. Windows heeft de laatste jaren dermate vooruitgang geboekt, dat Linux bij mij weinig voordelen met biedt, behalve dat veel distri's freeware zijn.
Als je praat over Ubuntu heeft dat zeker wel voordelen voor de gemiddelde gebruiker. Andere linux distro's zijn niet niet altijd even handig, maar dit is vooral veel distro's leken niet als doelgroep hebben.
Met Ubuntu software center kan je bijvoorbeeld veel makkelijker software installeren dan met windows 7. Ook werkt het update process veel beter, omdat je echt alles wat er is geinstalleerd meepakt en vergeet niet dat het veel veiliger is, omdat er minder virussen voor zijn.
Windows heeft de laatste jaren dermate vooruitgang geboekt
Grappig dat je het zegt. Na een paar maanden met Windows 8 begin ik juist voor het eerst serieus te twijfelen of het niet tijd wordt voor een overstap naar Linux. De richting die Microsoft is ingeslagen met Windows bevalt me persoonlijk totaal niet, terwijl Linux steeds meer support krijgt waardoor het een beter alternatief wordt.

Ik ben dus ook totaal niet verbaast dat in het artikel staat dat Windows 8 de gehoopte opleving in de verkoop niet waar heeft kunnen maken.
Dit is ook wat ik in mijn winkel merk, windows 8 wordt marginaal verkocht en dan vooral aan mensen die nieuw is beter vinden en het eigenlijk helemaal niet weten wat Windows 8 inhoud. Een kleine groep mensen die ik heb gehad die het bewust kochten maar een hele grote groep wil een Windows 7 computer. Zelfs als dit inhoud dat dit (inmiddels) een oudere laptop betekent.

Windows 8 wordt op een paar uitzonderingen na niet goed ontvangen. En veel klanten hebben na de aanschaf starters hulp nodig gehad omdat ze het systeem niet meer begrepen en dingen niet meer konden vinden.

Verder merk ik een behoorlijke terugval in Desktops en netbooks verkoop en in mindere mate laptops. (samsung) tablets zijn niet aan te slepen. En veranderd de algemene beleving van de klant van I-pad is geweldig naar Samsung is goedkoper alternatief en draait op Android wat veel mensen ondertussen kennen. Dus waarom nog een I-pad, die verkoop loopt dus ook terug.

Dit is in mijn winkel dus ik kan alleen voor mijn winkel spreken en niet in het "algemeen". En is dan ook geen echte verklaring voor de pc terug val in de verkoop, maar ik denk dat het beeld wel ongeveer overeen komt.

Ik zelf heb een Acer Timeline met een Intel dual-core U4100 processor, 500GB hard-disk en AMD 4330 GPU en draait op Ubuntu 12.04 LTS Die heeft nog iets meer dan 4 jaar support dus als die niet kapot gaat blijft die nog zeker die 4 jaar op de tafel staan hij bevalt mij prima, geen behoefte aan een andere op dit moment.

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 8 februari 2013 20:45]

Hier een soort gelijk verhaal alleen dan vanuit de Apple/Mac wereld. Ik werk in een APR en ook wij zien een afname van systemen. Dit zijn voornamelijk laptops. Waar mensen 'vroeger' een MacBook Air/Pro 13" kochten voor normaal gebruik (internet, e-mail, social networking etc.) kiezen deze mensen nu eerder voor een iPad. (En ja, er zijn mensen die +1000 euro uitgeven voor dergelijke simpele dingen :P). Ik kan geen exacte getallen noemen, maar op een zaterdag gaan er bij ons tientallen iPads doorheen (waarvan de Mini overigens het meest populair is).

iMacs is nog steeds gigantisch veel vraag naar, maar die zijn niet leverbaar. Veel mensen die binnen komen met: 'ik heb een iphone/ipad en dat nieuwe Windows 8 vind ik maar niks, ik wil eens kijken wat ik met een Mac kan'.

Je merkt gewoon dat voor veel mensen (waaronder bv. mijn ouders) een iPad/Tablet meer dan voldoende is. En als m'n vader een keer wat meer moet typen duikt hij wel achter de 7 jaar oude desktop op zolder.

Computers gaan ook gewoon steeds langer mee voor normaal gebruik. Waar je vroeger (als consument) om de 3 jaar een nieuwe PC aanschafte hoeft dat nu simpelweg niet meer.
Volgens de cijfers van Apple van Q4 2012 is de verkoop met 25% gedaald van macs. Dus nog harder dan de PC wereld.
Wedden dat je verkoop praatje start met, tja ik ben ook niet kapot van Windows 8... geen wonder dat je niet veel verkoopt :p

Maar ja je bebruikt zelf Linux dus verwacht ik niets anders natuurlijk , en ja ik gebruik beide (W8/Linux)
@db_seven: nee... ik denk het wel maar zeg het niet, we verkopen geen linux machines dus dat is niet zo verstandig.

Wel raad ik 7 aan voor mensen die twijfelen, of geef aan dat ze een alternatief startmenu kunnen downloaden.

En incidenteel als mensen vragen wat ik gebruik geef ik Ubuntu aan en leg het uit.

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 9 februari 2013 09:42]

Dat lijkt me inderdaad onhandig, ja, bij het verkopen van windows 8: "Het is net even wat sneller dan windows 7, maar je moet wel even zelf het ouderwetse startmenu downloaden." :P

Ik gebruik zelf Windows 8 op m'n laptop en HTPC en ben erg tevreden. Het is veel sneller en stabieler dan 7. Alleen, de overstap voor m'n laptop heeft een paar maanden op zich laten wachten, omdat ik inderdaad metro helemaal niet zag zitten.

Nu gebruik ik Start8 erbij en dat loopt als een trein.

Ik begin juist weer wat meer vertrouwen te krijgen in Microsoft, helemaal sinds Google heeft besloten dat je niet meer je Google Calendar en Contacts gratis mag syncen (tenzij je het al gratis gebruikte) naar Outlook via Google Sync.

Op dit moment komt Microsoft op mij over alsof ze het eindelijk snappen. Linux begin ik niet aan, ik heb het een keer geprobeerd op mijn htpc als backend voor XBMC, maar dat was zo frustrerend dat ik uiteindelijk opnieuw ben begonnen en windows heb geinstalleerd.

Waar Google steeds meer teleur begint te stellen en Linux nog steeds lastig is, heeft Microsoft voor mij toch weer wat punten gescoord sinds de launch van Windows 8 (afgezien van het opdringen van de Metro-look) en Office 2013.
Ik gebruik zelf Windows 8 op m'n laptop en HTPC en ben erg tevreden. Het is veel sneller en stabieler dan 7.
Is het echt sneller of lijkt het maar zo. Ik had Windows 8 op een Netbook wat behoorlijk zwakke hardware is. Starten ging super snel, dus de gevoelsbeleving. Maar ik heb het idee dat er alleen wat met prioriteiten is geschoven en men een truuk heeft uitgehaald met de virusscanner. Mij bevindingen:
  • Als je nadat de PC is opgestart en je opent de verkenner om een map te bekijken dan is hij daar absurd lang mee bezig.
  • 360p flash materiaal (youtube) in Chrome en Firefox gaat haperend en hakkelend. Je kan de Netbook de schuld geven maar in IE10 speelt het wel vloeiend en in XBMC ook.
  • Microsoft defender blijft meer op de achtergrond dan Security Essentals onder Windows 7.
Kortom, een deel is optisch doordat nu andere zaken voorrang hebben (wat zorgt voor een hakkelende flash weergave). En dat van die virusscanner is helemaal een smerige truuk, gewoon windows 7 extreem belasten en in de opvolger niet; raar he, dat het sneller is. Ik ben weer terug naar Windows 7 en de verkenner opent weer vlot en de flash speelt weer in Chrome en Firefox.

Alleen MSE blijft over, misschien toch weer overschakelen naar Panda. Overigens zonder virusscanner weet je niet wat je meemaakt zo'n snelheidsverschil.

Op een PC met voldoende kracht merkje dit niet maar naar mijn idee is W8 geen spat sneller, het lijkt alleen maar zo maar sommige dingen zijn zelfs trager of minder real-time.

Je opmerking over stabiliteit snap ik niet, W7 is al heel stabiel; zelfs Vista was dat al toen de driver ellende eenmaal was opgelost.

Het is in elk geval zo dat ik een upgrade offer tot 31-1 voor een nieuwe PC heb laten lopen (de Netbook test was met de RTM versie van MSDN). Microsoft smeekt nu of ik het dan alsjeblieft misschien voor § 14,95 wil hebben. Daarvoor krijg je dus hetzelfde OS, zonder Media Center en met afschuwelijke Metro tegels en geen start menu. Misschien gratis voor de heb en voor als over een paar jaar de W7 support afloopt en het nodig blijkt.

Anders dan Vista was, is W8 geen slecht OS. Het is alleen niet beter dan W7 en niemand zit er op te wachten.
Ik ben het totaal oneens met jouw redenatie wat betreft Tweakers.
Veel Tweakers willen juist wel iets bestellen, nadat de onderdelen goed op elkaar afgestemd zijn. Niet zomaar een "kant en klare bak" die vervolgens totaal niet aan te passen of uit te breiden is. Ik zeg niet dat het niet gebeurt wat jij stelt overigens!
Wat betekend het werkwoord "to tweak" eigenlijk?

Als je zegt dat Linux nog eng is, heb je het dan over "Sjon Bierkrat" of over "Tweakers"?

Dat de pc-markt krimpt is denk ik een combinatie van de economische situatie en de komst van de tablet. Mensen kopen een tablet, de nieuwe computer of onderdelen om deze te upgraden moeten maar even op zich laten wachten. Er zullen nog meer redenen zijn, maar dit zijn imho de belangrijkste.
Uiteraard willen tweakers wel iets capabels, maar als je betaalt levert Dell of HP best leuke computers, daar kun je ze zelf amper voor bouwen. Upgradability varieert, maar meestal valt er wel een mouw aan te passen, en simpele dingen als een nieuwe GPU kan altijd wel.

Linux is vooral eng voor Sjon Bierkrat, ik denk dat de meeste tweakers er wel ervaring mee hebben, en of die positief of negatief is maakt dan niet zoveel meer uit. Vrienden van me zweren bij Windows, omdat ze ervoor (moeten) ontwikkelen, omdat het alles draait, en omdat ze eraan gewend zijn. Ik zit zelf liever op Linux, waar ik wel wat gedoe heb met spellen, maar waar mijn programmas (zelfbouw en vakspecifiek spul) voor gebouwd zijn.

Als ik ergens een computer moet fiksen of upgraden stel ik vaak ook Linux voor, maar voor de meeste mensen is MS-Office compatibility een harde eis, net als het vlekkeloos werken van games, dus dan valt het snel af. In die gevallen komt er dus rustig 80 euro voor een Windows bij, en dan mijn kosten nog, dan wordt Dell voordeliger, en echt brakke componenten gebruiken ze er niet (meer).
als je het zelf in elkaar zet is zelfbouw nog altijd voordelig, ook met windows licentie. Alleen in de budget-varianten is zelfbouw met legale windows niet rendabel.
volgens mij heb je bij tweakers een andere betekenis, dan de gemiddelde tweaker.
definiieer budget? 700§ pc zonder monitor vind ik nog steeds budget...
Linux is inderdaad een beetje eng. FreeBSD en NetBSD daarentegen, daar rommel ik met plezier mee.

En ik als tweaker zou ook best een Dellbak kopen, mits het een heel leuke aanbieding is.
Voordeel bij iets als Dell is dan ook wel dat je het systeem leuk een beetje kan aanpassen, en dat is de reden dat tweakers denk ik best bereid zijn daar te kopen.
Dat kun je ook doen bij bijvoorbeeld Alternate, alles bij elkaar shoppen en in elkaar laten zetten, maar als je toch al alles los bij elkaar zoekt kun je net zo goed zelf aan de gang.
Linux is nog eng ;)
Ik moet ook nog een nieuwe bak hebben sinds de uitstekende (Dell) klapdoos de geest heeft gegeven.
Nu zit ik echter in een dilemma, Linux (Mint) bevalt me veel te goed, maar draait geen Adobe Lightroom. En ik kan voor zover ik weet niet met mijn Spider om voor kalibratie.
Dus ik denk dat ik een simpel Medion bakje koop, met dualboot Win7 en Mint. Gewoon uit de voorraad, met misschien een SSD en wat geheugen extra.
alternatief is de bbg als uitgangspunt nemen, alle spullen bij een webshop bestellen en laten assembleren - heb ik nu een paar keer gedaan en bevalt goed. Tot ik erachter kwam dat mijn echtgenote het leuk vindt pc's in elkaar te zetten :)
Waarom moet je windows piraten? §100 kost dat al lang niet meer. Ik heb een thuisbouw bak en voor §35 een Win8 licentie gekocht...
Knap, de upgrade was al 30 (download) tot 60 (dvd).

Retail is altijd meer als 100 geweest...
Retail is 170,- ...
Ik zie geen probleem in windows te pirateren, en ik denk menig tweaker ook niet (behalve de occasionele moraalridder). Maar er zijn nog altijd legale goedkope opties via werk of surfspot.
Onzin, voor mensen die nog werk hebben bestaat de recessie helemaal niet... Mensen zijn kuddedieren, tablets zijn hot, mensen kopen tablets... end of story.
Mijn HP Pavilion DV6-2120ED gaat nu al aardig richting de 3 jaar. Voor de dingen die ik er mee doe zal het apparaat niet gauw te langzaam worden. Er zit een Turion64 X2 / RadeonHD 4650 in plus 8 GB geheugen en een Crucial M4 SSD. Mťťr dan genoeg voor alledaags gebruik.

Waarom zou ik dat willen upgraden ? Het enige dat ik doe is een beetje surfen, muziek luisteren en series kijken. Als ik films wil kijken zet ik de ZBox AD02 aan (die er bijna 2 jaar op heeft zitten) en kijk het op mijn 4,5 jaar oude Sony Bravia LCD.

Voor die paar dingetjes die ik onderweg wil regelen heb ik een Galaxy S3. Een tablet zie ik hier de komende tijd nog niet in de woonkamer liggen. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik er mee moet.

Zolang het spul niet kapot gaat heb ik geen reden om te upgraden. Windows 8 is voor mij juist een reden om geen nieuwe laptop te gaan kopen. Dat gedrocht staat op zo'n beetje iedere nieuwe laptop geÔnstalleerd. Nu weet ik wel dat een formattering en een Windows 7 DVD dit probleem oplost, maar ik word wel gedwongen voor een Win8 OEM licentie te betalen die ik helemaal niet ga gebruiken. De procedure die Microsoft hanteert voor het terug vorderen is alles behalve eenvoudig; op die manier willen ze mensen natuurlijk demotiveren om het geld voor de OEM licentie terug te vragen. Ik vind het schandalig geregeld. Als ik een nieuwe laptop koop in de winkel wil ik dat de harde schijf leeg is. Geen OS, geen onnodige bloatware van de fabrikant, niks. Gewoon een DVDtje met drivers en klaar.

Maar om even op het onderwerp terug te komen; ik merk wel dat het aantal mensen dat de computer laat repareren toeneemt. Ze investeren liever § 250 voor een nieuw (gerefurbished) laptop mainboard dan dat ze een nieuwe kopen. Natuurlijk is dat een dure reparatie, maar voor dat geld krijg je geen nieuw apparaat met vergelijkbare prestaties.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 8 februari 2013 18:50]

Het W8 verhaal herken ik. Vanmiddag een aantal laptops bij de MM bekeken. Een mooie ASUS N56V had mijn voorkeur ik wilde in het apparatenbeheer kijken van welke fabrikant de touchpad is. Nu had ik nog nooit met W8 gewerkt en het is me niet gelukt apparaten beheer te openen. Ik ga geen 800 euro uitgeven aan een apparaat waarvoor ik eerst een cursus moet volgen om hem te kunnen bedienen. Ik ga een mooie tweedehands zoeken op marktplaats waar W7 op staat.
@(id)init : Hoewel ik een gruwelijke hekel heb aan Windows 8, wil ik je verhaal wel een beetje nuanceren. Ik ben er zeker van dat al die functies simpel terug te vinden zijn. Je moet het alleen even onder de knie krijgen.

Maar ik snap je motivatie wel. Ik vind het sowieso al niet plezierig als dingen te ingrijpend veranderen. Windows 8 is hier een mooi voorbeeld van. Zoals ik al vaker heb aangegeven had Microsoft de gebruiker de keus moeten laten of deze de klassieke desktop wilden gebruiken of de nieuwe GUI. Deze had ook compleet modulair (en dus verwijderbaar) moeten zijn.

Op die manier waren gebruikers geleidelijk aan aan de nieuwe interface gaan wennen. Er had in feite een overgangsversie van Windows moeten zijn die tussen Windows 7 en Windows 8 was uitgebracht.

Met de tactiek die Microsoft nu gebruikt heeft hebben ze veel mensen tegen het zere been geschopt. Toen ik de eerste beelden van Windows 8 zag voorspelde ik al dat het op een flop zou uitdraaien. Als ik zo de verkoopresultaten bekijken lijkt die voorspelling uit te komen.

Gelukkig zijn er nog fabrikanten die laptops met Windows 7 verkopen. Mocht ik toch straks een keer een nieuwe laptop aan moeten schaffen is het eerste wat ik doe de Windows 7 DVD invoeren en de harde schijf formatteren. Windows 8 zal nog niet eens de kans krijgen om de eerste keer op te starten...
Da's natuurlijk onzin. Microsoft is al decennia de trendsetter als het aankomt op user interfaces. Toen je Windows 95 installeerde, kon je ook niet terug naar een 3.11 view. Met XP en later Vista en uiteindelijk Windows 7 hebben die basis steeds verder uitgebouwd en nu zet Microsoft weer de volgende stap..

Heb je gezien hoe de afgelopen 6 maanden het aantal desktop monitors met touchscreen functionaliteit is toegenomen?

Persoonlijk vind ik Windows 8 een genot om mee te werken. Onder Windows 7 had ik altijd boven de LRU een eigen sectie met veelgebruikte programma's. Ik kan nu veel gemakkelijker programma's groeperen op het startscherm welke je ipv van het startmenu. Via een simpel batch script welke bij het opstarten wordt uitgevoerd kom ik standaard uit in de klassieke desktop.

Vooral het pauzeren van kopieer/verplaats actie is heerlijk en ook het groeperen van acties op het bestand systeem vind ik erg prettig.. Daarbij was de aanschaf van W8 voor een paar tientjes een zeer goede investering omdat je inmiddels gewoon de volle mep betaald..
Toen je Windows 95 installeerde, kon je ook niet terug naar een 3.11 view.
Zeker wel! Stond zelfs in de bijgeleverde readme.txt (of hoe dat ding ook heette). Vervang explorer.exe door fileman.exe, en klaar. 3.x interface.
Je geheugen laat je wel in de steek, IBM was daar ook met OS/2, dat onder de motorkop superieur was aan wat MS toen bracht. Het gebrek aan gemak tijdens installatie en driver perikelen hebben OS/2 de das om gedaan.

Een echte trendsetter is MS juist niet geweest; het meeste was gewoon "gejat/overgekocht en slim geimplementeerd" in hun eigen besturingssysteem.

Win 8 is een tweekoppig monster, wat je, idd, met het nodige kunst en vliegwerk weer ala win 7 kan laten werken. Dan zeg ik; wat een hoop gedoe; win 7 heb ik al :)
Da's natuurlijk onzin. Microsoft is al decennia de trendsetter als het aankomt op user interfaces.
Haha, onzin. Voordat Vista uitkwam had MS jarenlang XP. En dus hetzelfde schreeuwerige interface met kleuren die door een blinde waren uitgezocht. Het verschil tussen Vista en W7 zijn minimaal.
Het verschil tussen W7 en W8 is velen gewoon een brug te ver. Touchscreen en desktop /laptop werken gewoon niet samen voor het gros van de mensen.
Da's natuurlijk onzin. Microsoft is al decennia de trendsetter als het aankomt op
knip
gewoon de volle mep betaald..
Waarom zou je in hemelsnaam een kopieer/verplaats actie wilen pauzeren die hoort rustig op de achtergrond uitgevoerd te worden zonder dat je er last van hebt. Heb hier win 8 op een pc aleen omdat het maar 30 euro was maar vind het een gedrocht.
@whiz : Nou ja, omdat iets § 30 euro kost wil niet zeggen dat ik het dan maar moet kopen. Zeker niet als ik het niet nodig heb. Dat zou hetzelfde zijn als dat ik bij de Mediamarkt een nieuwe waterkoker koop terwijl de "oude" (die ik net anderhalf jaar heb) het nog prima doet. Weggegooid geld, dat is het (naar mijn mening dan).

Persoonlijk vind ik Windows 8 nog te waardeloos om het illegaal van een torrent-site af te plukken. Dat wil toch ook wel wat zeggen. Tenzij Microsoft mij een grote zak met geld betaald blijf ik lekker bij de legale Windows 7 die bij mijn laptop zit. Mocht deze straks een keer de geest geven zet ik de licentie gewoon over naar de nieuwe laptop.
Trendsetter op user interfaces?

Hmm, ze hebben bijna alles van hun 3.11 ui gekopieerd van andere systemen, die minder goed in marketing waren en dus de race verloren.

En ach, in het land van de blinden is 1-oog koning zeggen ze wel is.
Zijn ze nu trendsetter? dacht het niet, veel nieuwigheidjes, die ze in een nieuwe versies van windows gooien, waren vaak al in soortgelijke vorm als utilitie beschikbaar gemaakt door hobbyisten?
Dit is onzin, open "Computer" en doe rechtermuisknop --> eigenschappen.

Klik nu op apparaat beheer...
Voor windows tot W8 werkt dat idd zo, maar waar vind ik "computer"

Ik heb alleen maar tegels gezien die gingen bewegen zodra ik de muis cursor bewoog ...
windows toets -E of begin te typen 'explorer' enter, of begin te typen 'computer' in je tegelscherm. Ik heb nu een maand of 4 windows 8 en vindt het prima werken.
Daar knelt het schoentje ook imo. Dit is niet echt intuitief. Hoe moet ik nu weten wat ik juist moet typen zonder google te gebruiken? Is het niet het doel van een GUI dat je alle settings makkelijk kan terug vinden, ook al heb je nog nooit in dit systeem gewerkt. Als ik met commandos wil werken, kan ik net zo goed DOS weer installeren.
Via de windows knop kom je volgens mij bij W8 in je startmenu.
Ook heb je aan de rechterzijkant een menu wat uitklapt en waar een snelkoppeling naar het configuratiescherm in zit. Hierom zou ik geen nieuwe laptop laten liggen.
Bedankt voor je tip

Een verborgen menu aan de rechterkant terwijl voorheen de startknop aan de linkerkant staat, vind ik echter niet logisch ...

Ik ben ook niet zo'n toetsenman. Tekst of Cli doe ik met het toetsen voor de rest gebruik ik de muis.
Je kan ook helemaal linksonder je muis in het hoekje duwen en dan rechtermuis doen.
Daar zitten dan een lading beheer tools onder inc. Configuratiescherm.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 10 februari 2013 02:12]

Ook bereikbaar via de toetsencombinatie "Windows-toets + X", zelfs vanaf het Start-scherm.
Mijn moeder kon ook haar normale dagelijkse dingetjes niet meer doen toen ze overstapte van windows vista naar windows 8, toen ik op zoek ging naar een oplossing kwam ik dit tegen:

Classic Shell: Het brengt het start-menu terug, mocht je dat willen kan je in principe alles wat met metro te maken heeft overslaan. De shell is grotendeels aan te passen naar wens.

http://www.classicshell.net/

Met behulp van dit (gratis) stukje software voelt ook windows 8 vertrouwd aan!

P.S. sorry als dit als een advertentie klinkt :P
Als je nooit aan wat nieuws wilt wennen, moet je voor de gein eens een nieuwe auto kopen, zelfde verhaal.

"Fuck, de cruise control werkt anders en ook de radio is nu een touch screen! Ik wil terug naar mijn auto uit 2000!" - Iedereen die bang is voor een beetje verandering.

Ik werk nu ondertussen een paar maanden met Windows 8 en zelfs als 'power-user' vind ik het een fijn besturingsysteem. Het enige wat eigenlijk veranderd is, is het start-menu.

De device manager openen is niets anders dan "Start knop induwen" -> "Dev" intypen en dan is het in de 2e column gelijk de eerste keuze. Aangezien je dit allemaal met het toetsenbord kan doen, kan je dit in onder de 2 seconden doen.

Ik zag eerst ook op tegen het nieuwe start menu hoor, maar nu zou ik niet zo snel meer anders hoeven en wil ik al helemaal niet meer terug.
Wat dacht je van rechtermuisklik op links onderin? dan krijg je alle administrator tools te voorschijn:

waar je normaal linkermuisknop links onderin doet doe je nu rechtermuisknop.
Ben helemaal niet bang voor verandering. Waar ik mij, en ik denk vele met mij, aan stoor is dat de verandering geen verbetering is en/of juist onlogisch. Zoals je bij iets wil veranderen, een tegel bijv. en dat de editbalk altijd onder in beeld verschijnt ipv. bij de tegel zelf, zoals we dat gewend waren.

Kan je er aan wennen? Ja. Is het een verbetering? Nee.

En dat is slechts 1 voorbeeld.

Met een auto vergelijken is mank, iedere aanpassing of optie daartoe kost geld en middelen. Het "oude" OS bij MS zou perfect inpasbaar zijn in Win 8, deels hebben ze dat nml. ook gedaan, deels niet (helaas). Maw: er is nauwelijks een excuus waarom ze o.a. de startknop hebben weggelaten of de Mordern Tiles desktop niet gewoon optioneel zou zijn. De belangrijkste? Ms's Eigenbelang!

[Reactie gewijzigd door Madrox op 9 februari 2013 15:54]

@ dj. Verhulst: Ooit gehoord van een correcte spelling, hoofdletters en het gebruik van leestekens?

Misschien moet je daar op letten in plaats van 'het voor de handliggende typen' en plaatsen zodat je maar de fipo hebt.

Wat een nutteloze post.
Veel PC's innoveren ook niet, zelfde kasten nog als 20 jaar terug zonder enige vorm van verandering in design/creativiteit maar ook niet als indeling om het goed te kunnen onderhouden.

Als iedereen al een computer heeft waarom zouden ze dan het jaar erop weer een nieuwe kopen? Dat is een fout in de PC markt, ze verwachten dat we allemaal een nieuwe computer kopen omdat er een nieuwe uitvoering is (die gewoon op zijn voorganger lijkt).

Ze zullen met meer creativiteit moeten komen en innovatie om de potentiŽle klanten tot aankopen te zetten.

De huidige PC's zijn gewoon saai
Dat is natuurlijk onzin die ik niet verwacht van iemand die regelmatig op tweakers zit. Kasten zijn de laatste jaren enorm verbeterd met voeding onderin, cablemanagement, fancy trillingsgedempte harddrive-systemen, grote stille ventilatoren, stoffilters, mogelijkheden om op allerlei manieren waterkoeling in te bouwen etc. En dan gaat het niet alleen om hele dure kasten, ook modellen rond de 40 euro bieden tegenwoordig een hoop.

Ook zijn er veel meer kasten voor kleine mATX en mITX systemen bijgekomen die vaak hele originele indelingen hebben. En als je serieus wilt beweren dat ze er niet beter uitzien dan de beige kasten uit 1995 ben je gewoon blind.

Dat de gemiddelde consument de kast meestal als sluitstuk op de begroting beschouwd is een ander verhaal. Ook houdt innovatie een keer op, de huidige kasten werken gewoon goed, het is hetzelfde soort kritiek als "alle auto's hebben vier wielen, wanneer komen ze nou eens met iets nieuws?"
Ik vind dat geen benoeming waardige verbeteringen.
Het is exact dezelfde koers die men 20 jaar terug ook al had, maar voor de consument totaal niet interessant.

Het kan veel beter, veel effectiever en veel eleganter.
Met dit soort minus-upgrades schiet het niet bepaald op.

Waarom zijn er nog steeds geen kasten waarbij ik modulair een computer kan opbouwen.
Laten we zeggen een mainbord/videokaarten ect. in-/uit schuiven. Zonder dat ik alles open moet schroeven en kabeltjes moet leggen. Dan pas zou ik willen spreken van echte vooruitgang. Wat dat betreft is er niks anders dan 10 of 20 jaar terug.
Waarom zijn er nog steeds geen kasten waarbij ik modulair een computer kan opbouwen.
Die bestaan wel, alleen niet zo luxe als wat jij wilt.
Laten we zeggen een mainbord/videokaarten ect. in-/uit schuiven. Zonder dat ik alles open moet schroeven en kabeltjes moet leggen.
Omdat dat flink duurder zal zijn voor een comfort wat zelfs de meeste tweakers maar eens in de zoveel jaar zullen gebruiken (en dus maar een paar keer tijdens de levensduur van een PC ), en de meeste mensen nooit zullen gebruiken.

Verder zijn er voor hobbyisten wel kasten die wat handiger zijn ivm upgraden, die hebben bvb een uitschuifbare moederbord tray.
Als die bestaan kunnen ze daar beter vandaag dan morgen de nadruk op gaan leggen. Dat zijn pas verkoop argumenten waar de consument wat aan heeft.
Maar ook voor bedrijven interessant.

Mainboard stuk, gewoon nieuwe halen en erin schuiven.
Die oude kast technieken hadden ze jaren terug al lang van moeten afstappen.

En ze hoeven ook niet eens duurder te zijn, alleen de kosten aan onderhoud haalt men dan al flink wat winst in terug.
Professionele werkstation behuizingen hebben vaak dit soort features. Maar dit heeft meer te maken met dat computermerken die dergelijke systemen verkopen zich bij bedrijfsaccounts committeren aan een onderhoudscontract met een zekere reactiesnelheid. Moet een onderdeel worden vervangen, dan moet dat merk dit vaak vlot kunnen regelen. Wat ik hierbij frappant vond, ik ga geen merk noemen, dat uitgerekend het onderdeel dat kaduuk ging met een prachtige modulaire oplossing als lade uit het systeem was trekken. Het is net of het merk verwachtte het onderdeel regelmatig te moeten vervangen.

M.a.w. het is allemaal terug te voeren op een kosten-baten verhaal. Een behuizing met dit soort slimmigheden moet worden betaald, en dat zie ik een gewone consument niet doen. Een computermerk van consumenten-pc's heeft er ook geen belang bij om te sturen op eenvoudige vervanging, want dan verkoopt ze geen nieuwe PC's meer. Trouwens zelf een opstelling opzetten waarin je eenvoudig onderdelen tegen elkaar kan testen zou los van alles een leuk project zijn. Wat ik op het internet zie aan component-testing komt behoorlijk ad hoc op me over.

Op een punt moet ik Boringday wel gelijk geven. Afgezien van de introductie van nieuwe interfaces (SATA, PCI-e, USB) begint onze ATX standaard (1995) echt stokoud te worden. In 2005 is het even met de BTX standaard geprobeerd, maar die sloeg niet aan. Omdat die ATX standaard zo dominant is in de markt en de standaardisatie breed wordt gedragen gijzelt die innovatie. Dit begint wel een probleem te worden voor het PC-dom, vooral omdat alternatieven (Phones, tablets, transformers, laptops) de standaard links en rechts passeren. Miniaturisatie zou een eerste aanzet kunnen zijn tot verbetering. SATA connectoren zijn hiervoor een aanzet (als ik nog aan die verschrikkelijke flat cables denk). Ook de SOC ontwikkelingen gaan PC's flink beÔnvloeden, al doet dit afbreuk aan de wens tot modulariteit in de Tweakersgemeenschap. Door de betere prijs-prestatie verhouding kan SOC de PC verkopen positief beÔnvloeden. Aan de onderkant van de markt doet AMD hierin verdienstelijk werk.

Waarom nog zeuren over een standaard als we al allerlei soorten mobiele devices hebben die al lekker klein zijn? Omdat open standaarden een industrie vleugeltjes geeft, leveranciersspecifieke formaten remmen de mogelijkheid tot reparatie en is daarom niet milieubewust. Ik ga niet weer over al die verschillende accu's beginnen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 9 februari 2013 20:20]

Ja, de ATX standaard legt beperkingen op maar dat is ook inherent aan een dergelijke standaard. Die beperkingen zorgen er ook voor dat het allemaal past en werkt. Vergelijk het met kleding, we hebben standaardmaten die aardig passen maar als je wilt dat het echt goed zit moet je het op maat laten maken en daar betaal je dan ook flink voor.

Verder is er op dit moment ook al sprake van enorme miniaturisatie op de PC-markt. Je hebt de Intel NUC, Intel thin-ITX moederborden en kasten en het mITX formaat is nog nooit zo populair geweest.

Dat modulaire wat BoringDay noemt is natuurlijk best leuk maar in de praktijk niet haalbaar tegen een reŽle kostprijs. En het is zeker geen reden dat de verkoop van pc's afneemt, welke gemiddelde consument klaagt er nou dat hij niet makkelijk een moederbord kan vervangen? Er kan echter veel makkelijker geÔnnoveerd worden: veel mensen hebben tegenwoordig een NAS en geen behoefte meer aan een DVD-drive. Maar waar blijft de eerste kast die de 3.5" en 5.25" bays gewoon weg laat?

Er zijn ook veel meer voor de hand liggende redenen om de daling in de PC-markt te verklaren. Om te beginnen wat je bij alle technologie ziet, op een gegeven moment is het gewoon goed genoeg en treedt er een verzadigingseffect op. CD-spelers verkochten in de eerste jaren als een malle, op het moment dat iedereen er een heeft gaat het niet zo snel meer. Maar een kleine groep koopt een nieuwere CD-speler met een betere DAC of SACD ondersteuning. Ten tweede de concurrentie van laptops, tablets en smartphones die tot op zekere hoogte hetzelfde kunnen als een PC. En ook die zullen op een gegeven moment last van het verzadigingseffect krijgen. Als laatste het feit dat er een economische crisis aan de gang is die nog wel even zal duren ook. De PC-markt is echt niet de enige die het zwaar heeft.
Ik denk wel degelijk het haalbaar is.
Sterker nog ik denk dat het voor velen zelfs een stuk goedkoper is.

Stel gemiddeld iemand met een huidige pc kast waarvan het mainboard defect is of aan een upgrade toe is moet dan eerst zijn computer naar een winkel brengen waarbij allerlei extra kost te pas komen.

Als iedere gemiddelde gebruiker dit zelf kan, haalt degene de kosten op den duur eruit.

Dit soort technieken vind ik eigenlijk gewoon standaard hoort te zijn.

Of zoiets als dit, dit maakt een pc al een heel stuk mooier.
http://uncrate.com/stuff/...uper-gaming-modular-case/
De prijs is misschien voor een case nog beetje hoog maar denk wel waard.
Als ze ook nog met Xeon processors beschikbaar zijn ... dan wellicht overweeg ik deze nog naast mijn iMac bij te nemen.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 10 februari 2013 14:59]

Dan kun je beter naar deze linken: http://nl.hardware.info/n...ermaltake-komt-in-oktober. De GT versie is niet nl. echt modulair, lijkt wel zo vanaf de buitenkant maar binnenin is het gewoon 1 ruimte. Zelf vind ik hem erg lelijk maar smaken verschillen.

Verder is het ook niet echt handig aangezien alles toch nog met allerlei kabeltjes aangesloten moet worden. Voor echt makkelijk modulair heb je voor alles een printplaat met connectors nodig. Sommige kasten hebben dat al voor harde schijven maar alleen daarmee gaat de prijs al meteen fors omhoog. Met massaproductie wordt het natuurlijk wel goedkoper, maar de pc-markt is er nou eenmaal een waarin ieder dubbeltje omgekeerd wordt. Als mensen kunnen kiezen tussen modulair en niet-modulair voor een tientje minder denk ik dat het merendeel dat tientje in de zak houdt. Het is niet zo dat ik ieder idee wil afschieten maar we moeten wel een beetje praktisch blijven.

Blijf het toch voornamelijk bij het 'goed genoeg'-effect houden. Ik heb bij de pc van mijn vader een upgrade gedaan van een 1.8GHz core2duo naar een 3.0Ghz Sandy Bridge pentium en hij merkt geen enkel verschil.
Daar heb je zeker een punt. Wat ik ook zie gebeuren is dat Microsoft gelijk begint te krijgen: Ze hebben hun OS klaargemaakt voor: De tablet, hybride, ultrabook.. En wat zie je gebeuren?

1. Mensen schaffen ipv een desktop een Tablet of Laptop aan
2. Mensen upgraden hun computer.

Desktop markt blijft dalen en het worden tablets, hybrides en laptops.
klopt inderdaad !!. Mijn oude I7 werkt prima met een ssd dus waarom zou ik dan een update kopen. En veel mensen in mijn omgeving waaronder ik zelf hebben een tablet gekocht
Ik denk dat de meeste enthousiasts (of gemiddelde computergebruiker?) hun PC gewoon zelf in elkaar zetten, of ze vervangen onderdelen. Ik geloof dat de rest al genoeg heeft aan een tablet of dergelijke.

[Reactie gewijzigd door risljaninasim op 8 februari 2013 18:31]

@risljaninasim : Ik heb al jaren geen traditionele desktopkast meer in huis staan. Heb daar vroeger een vermogen aan uitgegeven met casemodding en dergelijke. Zo'n kast maakt relatief veel herrie, verbruikt veel energie en neemt ook nog een hoop plaats in beslag.

Allemaal nergens voor nodig (voor mij dan). Voor games heb ik twee consoles. Daarbij heb ik de PS4 al op mijn verlanglijstje gezet. Nog een reden minder om een normale PC kast in huis te zetten.
Dat zal je nog wel eens verrassen, mensen laten zich af en toe echt heel slecht informeren. Zo staat er bij de Apple Store hier: singlecore A5 processor voor het razendsnel afspelen van je content bij de Apple TV2. Die maakt gebruik van de A5, maar die is dual-core. Het is jammer dat de mensen van Apple er niks aan veranderen, ook niet nadat ik er tweemaal iets van heb gezegt.
De A5 in de Apple TV word single core gebruikt... Helaas...
Maar het is dual-core, dus je moet dat er wel bij vermelden vind ik.
Apple TV2 maakt gebruik van A4 processor
http://support.apple.com/...le=en_US&locale=en_US

Apple TV3 maakt gebruik van A5 processor single core (dus niet een dual-core)
http://www.apple.com/nl/appletv/specs.html

Verwacht wordt een update van AppleTV3 met een A5 processor dual core
De pc-markt lijdt onder de opkomst van tablets
Tja, de gemiddelde gebruiker heeft nou eenmaal geen PC nodig om zijn/haar dagelijkse bezigheden te doen. Mailen, op internet surfen, Facebook, Twitter etc... doet men allemaal op de tablet of telefoon. Een laptop wordt dan gebruikt om brieven e.d. te typen. Deze zijn allen mobiel en je hoeft er geen ruimte voor in te delen zoals je dat bij een PC wel moet. De PC begint achterhaald te worden.

De PC zal in de komende tijd steeds minder gebruikt gaan worden en zal alleen nog gebruikt worden door veeleisende gebruikers zoals gamers, fotografen en zakelijk.

Er is simpelweg geen reden meer om een dure grote PC te kopen als je alleen maar de basistaken doet, ergo wat de gemiddelde computergebruiker dus doet.
De gemiddelde gebruiker zou zich tot dat soort dingen beperken als het OS andere mogelijkheden slecht in uitvoering brengt.

Ik denk dat heel veel gebruikers wel geÔnteresseerd zijn in video bewerking, foto bewerking.
Iets wat je ook vaak ziet bij Mac gebruikers.

Bij windows zijn hier ook wel open source (interessante programma's voor).
Alleen zijn er denk ik niet al teveel standaard gebruikers die weten wat ze moeten gebruiken.
Laten we eerlijk zijn MovieMaker is niet bepaald een media applicatie waar je blij mee zal zijn.
Bij deze berichten neem ik altijd aan dat men het niet over 'ons' heeft. Klopt dat?

Zo zijn er nog veel mensen die pc's als losse onderdelen kopen.
Heeft niks met recessie te maken maar gewoon met product zelf. Waarom een nieuwe pc? Mijn pc uit 2008 is prima, 8 gb ram 4 cores blabla. Gamen doe ik toch nauwelijks en starcraft 2 draait perfect.

SSD was enige echte upgrade, naast wat harddisken erbij.
Iedereen wacht op Haswell :P
Dat word wel een leuke upgrade i.c.b.met een leuke amd 8xxx videokaart :)

Wanneer deze uitkomt ga ik mijn pc upgraden. Hoop dat de prijzen wel meevallen heb momenteel een budget van 4 a 500 euro waar ik het mee moet doen (kwa upgrade videokaart en proc en ram en voeding als de 8xxx veel gebruikt)
Je kan nog even sparen gelukkig :).
Ik denk dat Haswell toch meteen begint a 200 euro voor een CPU, tel daar 100 bij op voor moederbord, 75 voor RAM, en dan wordt het krapjes als je er een high-end GPU bij wilt hebben... Intel rekent je lekker de hoofdprijs voor CPUs, en dat kunnen ze helaas voor consumenten... Ik zou zelf lekker wachten tot de huidige procjes iets goedkoper worden, die laatste 20% power klok ik er zelf wel bij ;) Prijzen dalen me namelijk te traag, de nieuwe i5jes zijn al een jaar 100% constant in prijs. Daar ga ik echt niet voor naar de winkel rennen. GPUs dalen ook maar traag, ook daar neemt de vooruitgang langzaam af.
@Otto.marton : Nou ja, "iedereen" minus Titan_Fox dan.

Iedereen moet gewoon lekker zijn / haar hobby's uitoefenen, maar ik ben ben blij dat ik op ben gehouden met zinloos geld over de balk te gooien door het kopen van compleet overbodige upgrades. Het is wel leuk om iedere keer weer wat snellers te kopen, maar is het nou echt allemaal nodig ?

Ik koop pas wat nieuws als het oude kapot is en een reparatie economisch gezien niet meer rendabel is. Bovendien komt Haswell van Intel af; daar wil ik uit principe niks van in huis hebben.
Volgens die redenatie zou ik nog met een 386 moeten werken, dat ding is nooit kapot gegaan...
Ik denk dat er bijna niemand wacht op Haswell, de mensen die dat wel doen zijn statistisch gezien niet van invloed op de PC verkopen. De aantallen die een Mediamarkt en andere verkopers van kant en klare PC's aan consumenten afzetten zijn veel groter dan die van losse onderdelen of high-end PC's voor mensen die wachten op nieuwe CPU's of chipsets.
@jopie : Precies. Wel moet ik toegeven dat het bij de Mediamarkt nog steeds triest gesteld is als het op de verhouding Intel / AMD aankomt. Twee simpele AMD laptopjes met E450 APU tegen 35 Intel-machines.

Ik vroeg aan die medewerker wat ze aan AMD laptops hadden. Ik kreeg als antwoord : "Waarom wil je die hebben ? Intel is veel beter".

Ik had echt zoiets van : "Knakworst, dat vroeg ik je toch niet, of wel dan ?"

Bij de Paradigit hebben ze wat meer keus, hoewel in zo'n beetje iedere zaak Intel nog steeds in overvloed aanwezig is. Uiteindelijk blijft er dan niet veel anders over dan het spul online te bestellen.
Ik wacht toch nog even op Broadwell. Ik heb mijn computer sinds maart 2012, dus eind 2013, begin 2014 zal ik weer eens kijken.

Overigens snap ik het probleem van windows 8 niet, werkt prima en zelfs mijn moeder (vreselijk bang het verkeerde knopje in te drukken type) kan er prima mee overweg! Er zit alleen een ander frontje op naar mijn mening. Al je apparaat beheer etc is gewoon nog te vinden op dezelfde plek als altijd. Het is echter 1 of 2 keer extra klikken.
Kom't naar mijn mening door een gebrek aan innovatie.
Meerdere redenen (al een paar aangehaald):
- Een tablet is een goed alternatief zeker als 2e computer in huis.
- Een PC van een paar jaar oud doet het nog steeds best, behalve voor spelletjes is er niet echt veel meer behoefte aan power behalve als je een modernere Windows-versie zoekt.
- Upgraden kan de bruikbaarheid een echt oude PC aanmerkelijk verlengen. Voor een basis internet-en-wat-briefjes-PC werkt een Pentium-4 met XP SP3 nog steeds, als je er maar voldoende geheugen instopt; ik heb de afgelopen paar jaar heel wat van die bakkies gemaximaliseerd : proc van 1.4-2.4 naar 2.8 pf 3.0, geheugen van 256 MByte (!) )naar 2 GByte, soms de onboard video-controller vervangen door een AGP- of PCIe-versie.
En daarbij komt dan nog dat zelfs al wordt er een nieuwe pc gekocht de oude inderdaad vaak nog prima voldoet voor de meeste basistaken. Oftewel genoeg geschikt 2dehands aanbod.
Tja de laatste keer dat ik een complete PC heb gekocht was 5 jaar geleden.
Een kast hoef je niet zo vlug te vervangen, een monitor koop je zowiezo al vrij vaak los, harde schijven vervang je ook niet zo vlug tenzij je echt meer ruimte wilt maar dan is een externe harddisk tegenwoordig ook goed genoeg.
Een hoop mensen zullen inderdaad onderdelen aanschaffen zoals een SSD of een extra toevoeging zoals een bluray brander of zo.
Als je een goed werkende socket 775 pc hebt gooi je er een Q9650 of zo in en een flinke graka en je bent weer up to date.
Er zullen vast en zeker een hoop (vooral nieuwe) pc gebruikers zijn die liever een complete pc kopen, maar juist in deze tijden en als je bijvoorbeeld een uitkering hebt of een laag loon, ga je niet zo vlug een paar honderd tot duizend euro uitgeven aan je game pc.
En voor degenen die de PC inderdaad puur gebruiken voor internet en wat licht werk is een oude P4, Core2 of AMD X2 prima.

Overigens hebben ze het in het artikel over PC's die verscheept zijn naar NL en geven ze zelf aan dat ze niet weten hoeveel PC's er nu daadwerkelijk zijn verkocht.
Er zijn tenslotte zat computerwinkels (de mijne) die zelf systemen assembleren.
Alternate heeft ook een reeks "eigen merk" computers en vooral de kleinere winkels hebben een groot eigen merk aanbod.
Deze worden dus niet ingevoerd.
Het artikel geeft dus een beetje een vertekend beeld.
Dat er minder PC's worden verkocht geloof ik graag, maar een betere onderbouwing met meer feiten en statistieken zou wel wenselijk zijn.
Ivm het 2de punt.

Aangezien de meeste AAA games tegenwoordig Console ports zijn, van intussen al zeer oude consoles, is het ook zo, dat zelf met "oude" pc's ( men in die tijd een goede graphische kaart ), dat je nog alles kan spelen.

Enkel slecht geporte games vormen een probleem voor een relatieve oude pc's. De tijden dat je nog veel merkte van een PC upgrade zijn al lang gedaan. Er is gewoon geen software dat je PC tegenwoordig kan stressen, tot het punt waarbij je zegt: Djuuuu, men PC is traag.

Een goedkope pc van een 300 a 400§, kan je gerust heel wat games mee spelen. Laat staan als iemand van een paar jaar geleden een "duurdere" 700 a 800§ PC had.
Heel logisch.
De PC van de afgelopen jaren zijn zodanig snel dat ze ook jaren mee kunnen.
De PC's van het eerste uur kon je ieder jaar upgraden of vervangen omdat de groei zo snel ging. Die vaart is er wel een beetje uit.
Daarbij komt dat je met een smartphone of tablet bijna net zoveel kan als met een PC.
Dat wil zeggen het "standaard" werk zoals even de email bekijken, wat opzoeken e.d.

Bij mij staat de gewone PC ook vaak uit en gebruik ik de tablet waarvoor ik anders de PC zou gebruiken. Een logische ontwikkeling dus, zeg maar een evolutie in gebruik.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013