Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 36, views: 14.638 •

Jon Shafer, de voormalig lead designer en principal programmer van het in 2010 verschenen Sid Meier's Civilization V, is weg bij Stardock. Shafer is voor zichzelf begonnen en zamelt geld in voor de ontwikkeling van At the Gates, dat de blauwdruk van Civilization lijkt te volgen.

Jon Shafer probeert via Kickstarter geld in te zamelen voor de ontwikkeling van At the Gates, een game die veel weg heeft van de eerste games uit de Civilization-serie. Spelers proberen in At the Gates een rijk te stichten dat het opneemt tegen andere startende beschavingen. De game speelt zich in de nadagen van het Romeinse Rijk af, wat wil zeggen dat spelers de val van het eens zo machtige rijk kunnen meemaken en zelfs bespoedigen.

Shafer heeft voor de ontwikkeling van het tweedimensionale At the Gates een nieuwe studio opgericht; Conifer Games, die voorlopig uit slechts drie medewerkers bestaat. Naast Shafer bestaat het team uit programmeur Jonathan Christ en art director Kay Fedewa. De drie huren freelancers in waar nodig. Doordat de studio zo klein is, heeft Shafer voor zijn project ook slechts 40.000 dollar nodig. De missie lijkt succesvol. Met nog 28 dagen te gaan, is al 35.000 dollar opgehaald.

Shafer lijkt bij At the Gates vast te houden aan een idee dat hij doorvoerde bij het laatste project waar hij aan werkte: Sid Meier's Civilization V. Hij maakte de tegels waarin het speelveld van de turn based game is verdeeld zeshoekig, waar ze in de voorgaande delen steeds vierkant waren.

Shafer werkte vijf jaar voor Firaxis. Hij begon als stagiair op de programmeursafdeling nadat hij al tijdelijk als bètatester in dienst was geweest. Als programmeur werkte Shafer mee aan twee uitbreidingen van Sid Meier's Civilization IV. Daarna werd hij gepromoveerd tot lead designer van Sid Meier's Civilization V. Shafer was daarmee verantwoordelijk voor het ontwerp van het spel. Naamgever en oudgediende Sid Meier was als adviseur bij de ontwikkeling van het spel betrokken en droeg de titel executive producer.

Kickstarter-video At the Gates

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (36)

Ben benieuwd. Vond Civ V een goed uitgewerkt spel. Hopelijk wordt zijn nieuwe project niet een slap vervolg daarop...
Ik vond CIV V nogal saai.
Zag er wel aardig uit en de 6 kantige tegeltjes waren prima maar de gameplay was niet geweldig vond ik.
Het lijkt me heel interessant hoe de seizoenen invloed hebben op de kaart, ik ben heel benieuwd naar de gameplay-ervaring met zo'n dynamische kaart :)
Je merkt grondig het verschil tussen projecten dat gefinancierd worden door de grote studio's, en wanneer mensen op hun "eigen" werken.

Kickstarter heeft al een hoop game projecten intussen op de voorgrond gebracht. Iets dat vorige jaren onmogelijk gemaakt was, want je moest als game ontwikkelaar werk zoeken in een game studio, die dan weer afhankelijk is van geld schieters zoals EA, die een grote vinger in de pap hebben wat je ontwikkeld. Want banken willen je geen geld lenen voor game ontwikkeling meer deze dagen.

Ik zou zelf zeggen, dat het mensen zoals Shafer, enz zijn, die de game industrie nieuw leven gaan inroepen zoals in de oude tijden.

Je hebt een idee voor een game, Kickstarter. Het staat mensen aan, en je hebt je geld. Waartegen met game studio's ( en vooral hun geld schieters ): Wat je wilt een game ontwikkelen dat geen AAAAAA++++ titel is, met duizelingwekkende graphics, en dat we niet kunnen melken: Afgeschoten!

Als je ziet hoeveel projecten intussen Kickstarter al gepasseerd zijn. Waaronder veel genres dat we bijna als dood aanzagen: 4x games, adventure games, space sims ( Elite!! Wing Commander opvolger , alle, zelfde ontwikkelaar ), enz.

Ik zou zeggen, goede tijden op komst, vooral voor PC gamers, aangezien heel wat van de focus op PC game ligt ( of op Tablet games ). Het is verbazend hoe veel plezier je kan hebben aan een game zoals "FTL", iets dat je nooit zou zien in oa EA hun catalogus.
Volgens vele is dit gefixed met de expension Gods & Kings die laatst via Greenmangaming voor ongeveer 4 euro te krijgen was. Heb het zelf nog niet kunnen ervaren door tijd gebrek
Het spel heeft een veel beperktere scope, het speelt zich af rond de vierde eeuw CE, het einde van het Romeinse rijk.
Ik hoop wel dat de Civ-serie nog wel verder gaat. Het zou jammer zijn dat die daarmee aan het einde komt of dat de kwaliteit achteruit gaat.
Ik speel CIV altijd graag en zie het als de beste turn-based strategie-game.
Het verschil is dan wel ook dat je bij een kickstarter finaciering je product eigenlijk al hebt verkocht. Een bedrijf als EA moet eigenlijk gokken of het spel wel of niet iets gaat opleveren. Voor de makers is het dus een betere manier om dan via kickstarter te gaan.

AAA games gaan hier wel niet vandaan komen, daar is gewoon veel te veel tijd en geld voor nodig, en als ik zie hoe het Wildman vergaat denk ik dat zelfs dat iets buiten het kickstarter bereik gegrepen was.

Als je kijkt naar de cijfers, dan is meer dan 4 ton en bijna 9k aan backers echt geen slecht bedrag. Er zijn zelfs 3 mensen die 10K willen geven. Maar meer dan 1 miljoen dollar ophalen, dat is gewoon erg veel geld.

Als het doel 5 ton was, dan denk ik dat ze het al gehaald hadden. Nu is het bijna afgelopen en ze zijn nog niet op de helft wat potentiele backers ook niet echt het idee geeft dat nu inschrijven nog zin heeft.

Maar, als je project duidelijk afgebakend is en je weet wat je wilt maken en dat binnen een aanzienlijk bedrag kunt doen, dan is kickstarter natuurlijk je redding.

Als beginende studio met geen bekende namen, dan zul je alsnog veel zelf moeten investeren om aan te tonen dat het daadwerkelijk iets kan en gaat worden. Een soort prototype financiering zou daar handig kunnen zijn.
Zit toevallig net weer 's Civilization 1 te spelen. Blijft toch een briljante game :)
Naast Shafer bestaat het team uit programmeur Jonathan Christ en art director Kay Fedewa. De drie huren freelancers in waar nodig.
Ik hoop dat ze er nog een baan naast hebben, want van 40.000 dollar ga je het met 3 personen en de sporadische freelancer echt niet lang uithouden. Los van zaken als salaris heb je ook nog operationele kosten etc.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 8 februari 2013 12:40]

+1, fantastisch, DOS :-)
Kans is dat ze het bedrag met opzet redelijk laag hebben gehouden om zo te garanderen dat ze tenminste geld binnenhalen. Het is bij Kickstarter een minimum, niet een maximum. Als ik het zo zie (nu al 35k van de 40k opgehaald), gaan ze er ruim over heen.
Shafer was alleen bij het laatste deel belangrijk. De serie bestond voor Shafer en zal erna ook nog wel blijven bestaan.
Volgens mij wonen en werken ze met z'n drieŽn in ťťn huis, ergens aan de rand van de bewoonde wereld. Dat kan flink in de kosten schelen. Maar 40.000 dollar is niet veel.
ik ben eigenlijk benieuwd kun je via zoiets als kickstart ook berichten sturen...

ik zou een goede Civ game wel heel cool vinden, maar dan moet het wel op linux native draaien...

wat ik me persoonlijk ook direct afvraag is of ie 'slim' genoeg is om de opensource civ engine te gebruiken en liever nog, te verbeteren.

free civ is best leuk maar ziet er nog erg prettig uit... en mist voor mij ook mega veel goede content.. als dit project daar op inhaakt ben ik best bereid te betalen.. als het closed source wordt mag ie van mij z'n rommel houden, ik zit niet te wachten op meer wine meuk op m'n pc.

[edit:]wat is hier nu weer oftopic aan, ??
nu steam onder linux draait native, en er al een freeciv engine is die best wel wat upgrades kan gebruiken van een stel professionals... hoe zou die vraag irrelevant zijn... stel dat je met jouw kickstarter geld indirect ook een opensource project mijlen verder kan helpen.. hoe is dat dan offtopic)...

[Reactie gewijzigd door i-chat op 8 februari 2013 13:41]

Dat is het Oost-Romeinse Rijk. Het West-Romeinse viel in 476 ongeveer
Inderdaad. Volledig zielloos in mijn ogen. Ik voelde nauwelijks enige verbintenis met de realiteit bij het spelen ervan. Nu was dat al enigszins zo met de voorgangers maar V is wel het toppunt. Alsof je Mijnenveger 2.0 speelt.
Je heb Kickstarter projecten en je heb Kickstarter projecten. In dit geval vind ik de vraagprijs te hoog voor wat er geleverd wordt, en niet te vergeten ze hopen pas juni 2014 te leveren (bijna ander half jaar). Daar komt bij dat $40k gewoon niet reŽel is voor een team van drie man dat bijna 18 maanden lang moet ploeteren.

We hebben het hier over een 2D indie game met een vrij gelimiteerde scope wat een uiteindelijke prijs van $30 zou moeten krijgen. Daar moet je dan titels zoals bv. Torchlight 2, Unity of Command: Stalingrad Campaign of een Warlock: Master of the Arcane van $20 tegenover stellen, titels die imho van een hogere kwaliteit zijn dan wat ik hier op het scherm heb gezien. Voorgaande KS stelden imho een stuk schappelijker prijzen voor de projecten. Hell, ik heb minder neergelegd voor Civ V inc. alle DLC en de scope van Civ V is veel groter en imho veel gelikter...
Misschien zijn deze AAA games juist wel het probleem. Ze kosten gigantisch veel, en lijken steeds meer op elkaar. Persoonlijk vind ik de meeste AAA games niet leuk meer.

Gelukkig is zijn er indie devs en is er kickstarter die er voor zorgen dat er nog spellen komen met een beetje leuke en diepgaande gameplay.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013