Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 43, views: 20.478 •

Zotac heeft een nieuwe generatie van zijn mini-pc's wereldkundig gemaakt. De nieuwste versie van de Zbox is gebaseerd op het Brazos 2.0-platform van AMD en bevat snellere hardware dan voorgaande versies. Vorige maand kondigde Zotac nog systemen op basis van Intel aan.

De nieuwe Zbox, uit de Nano XS-serie, beschikt over een E2-1800-apu met twee kernen met elk een kloksnelheid van 1,7GHz. Daarnaast is er een Radeon HD 7340-gpu ingebouwd. Eerdere Zbox Nano XS-pc's waren ook al op AMD's Brazos 2.0-platform gebaseerd. De basisversie wordt zonder werk- en opslaggeheugen geleverd. Er is echter ook een Plus-variant met 2GB ram en voor opslag is er een ssd met 64GB capaciteit beschikbaar bij dit model. Een hdmi-uitgang en wifi zijn eveneens ingebouwd, net als een ethernetpoort, vier usb-poorten waarvan twee op basis van usb 3.0 en een gecombineerde esata met usb-poort aan de voorkant.

Volgens de fabrikant kunnen de nieuwe Nano XS-mini-pc's voorzien worden van zowel Windows 7 als 8. Details over prijs en beschikbaarheid van de nieuwe systemen werden nog niet vrijgegeven, al is wel bekend dat klanten tegen een meerprijs een zogenaamde Plus-versie aan kunnen schaffen die beschikt over een ingebouwde harde schijf.

Eerder kondigde Zotac al aan met nieuwe op Intel gebaseerde systemen te komen. De mini-pc's werden tijdens de elektronicabeurs CES aangekondigd en gedemonstreerd. Het bedrijf liet toen overigens ook weten met nieuwe systemen op basis van Brazos 2.0 te komen. Gedetailleerde specificaties werden toen echter niet vrijgegeven.

Zotac Zbox Nano XS

Reacties (43)

En handig apparaat voor "draagbare vakantiemedia" als je toch lekker van je eigen multimedia wilt genieten.
Meeste hotels hebben toch een flatscreen met hdmi.
Klein laser toetsenbordje en klaar ben je. Recent nog van mijn films genoten in het buitenland op een regenachtige dag


Tja ik zie het niet meer dan een leuke gimmick.(af te leiden uit bovenstaand statement).
Het is maar hoe je het bekijkt , zelf kan ik het niet helemaal plaatsen.

Als ik aan een dikke multimediacenter denk dan zou ik het anders oplossen(ik heb mijn twijfels over HD content ), dat geld ook voor een download\nas oplossing.

Win 8 op de een na laatste versie geinstaleerd...draait voor geen meter. Ik zie wel kansen voor Linux distro's

EDIT:

HD content blijft een vaag puntje, hier ben ik niet mee eens met de comments op dit gebied. Zeker als het op 1080p gaat op een win 7 bak (redelijk kaal).Er zijn natuurlijk meerdere wegen om win 7 \ 8 heen waarmee het prima HTPC kan worden(om discussie uit weg te gaan).

nogmaals gaat het hier om mijn persoonlijke ervaring, uiteindelijk komt het neer op de manier waarop je het zelf gebruikt. Het is wel redelijk "compleet"

[Reactie gewijzigd door josipbroz op 8 februari 2013 09:00]

Zover ik het begrijp is de hier gebruikte E2-1800 feitelijk een E-450 met een nieuwe grafische unit en een verhoogde kloksnelheid (50MHz hoger). HD content gaat in elk geval prima werken, aangezien de E-450 dat al prima doet hier. Downloaden kan het ding natuurlijk prima, of het een fatsoenlijke NAS kan zijn ligt aan de beschikbare software, en daar ben ik niet in thuis.

Zolang je je ervan bewust bent dat je niet met een high-end machine te maken hebt is er in elk geval prima mee te werken. Qua mediafunctionaliteit zit het in elk geval wel goed.
Een dergelijk systeem speelt alle Full-HD content uiteraard vlekkeloos af, zie de voorganger:

productreview: Zotac ZBOX Nano AD10 review door trm0001

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 7 februari 2013 23:05]

ooh ja. ook hi10 bit? En de betere 1080i deinterlacing?
Nope. De hudige ZBOXen kunnen geen hi10bit afspelen zoals je die nu vindt bij veel anime groups. Ik vraag me af of de nieuwe dat wel kunnen.
Als ik aan een dikke multimediacenter denk dan zou ik het anders oplossen(ik heb mijn twijfels over HD content ), dat geld ook voor een download\nas oplossing.
Want? Met DXVA is een HD7340 ruim voldoende om 1080p H.264 vloeiend af te kunnen spelen.

Bovendien is dit ding ook niet echt bedoeld als NAS of download station, gezien het gebrek aan mogelijkheden qua opslagcapaciteit. (Ja, je kunt er een 2,5"HDD in kunnen prikken, of een externe HDD aan hangen met eSata..) Maar zou je het daarvoor wel willen gebruiken dan zou het nog ruim afdoende zijn. Het kost iets meer tijd bestanden uit te pakken dan wanneer je een krachtigere CPU gebruikt, maar daar tegenover staat weer een relatief lager energiegebruik.

Het is meer bedoeld als licht desktop systeem, of zelf te configureren mediaspeler. En daarvoor lijkt het prima geschikt. Ookal is het erg minimalistisch.

@Edit door josipbroz:
Een basis Win7 installatie ondersteunt al DXVA dus dat hoort gewoon te werken. Als dat niet naar tevredenheid werkt en je zonder veel fratsen aan de slag wilt installeer je gewoon een mediaspeler die efficiënt met DXVA overweg kan zoals bijvoorbeeld MPC HC. Als je daarmee nóg niet vloeiend af kunt spelen dan ligt dat meer aan jou dan aan de hardware.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 februari 2013 23:37]

Basis Windows 7 of 8 met XBMC12 werkt op de meeste platforms echt fantastisch!

Als ik nu geen externe DAC had zou OpenElec nog een optie zijn....
Heb zelf een brazon 1. HD content is geen probleem. Gewoon windows erop en DXVA 2 gebruiken dan blijft je cpu usage vaak zelfs onder de 20% :).

Voor cpu usage zie een review die ik ooit heb geschreven:
productreview: Asus AMD CPU on Board E35M1-M review door sdk1985

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 7 februari 2013 23:06]

En handig apparaat voor "draagbare vakantiemedia" als je toch lekker van je eigen multimedia wilt genieten.
Meeste hotels hebben toch een flatscreen met hdmi.
Klein laser toetsenbordje en klaar ben je.
Tja ik zie het niet meer dan een leuke gimmick.(af te leiden uit bovenstaand statement).
Het is maar hoe je het bekijkt , zelf kan ik het niet helemaal plaatsen.
Ligt het nu aan mij of is het ten eerste een wazig verhaal en ten tweede spreek je jezelf tegen ?
@josipbroz : Ik heb een Zotac ZBox AD02 (AMD E-350 + RadeonHD 6310) die tot nog toe alles probleemloos heeft afgespeeld. Ook HD-content met hoge bitrates en BD-rips zijn geen enkel probleem, mits je zorgt dat alle drivers up-to-date zijn en DirectX geïnstalleerd is. Werkt perfect met WIndows 7 (x64) en XBMC.

Zelf heb ik er wel 8 GB ingebouwd (ook direct het maximale) omdat destijds goedkoper was om de barebone te pakken en alles zelf in te bouwen dan voor de kant-en-klare "Plus" editie te kiezen.

Linux zou ik juist niet doen; je gaat dan mogelijk problemen krijgen met de GPU. De Linux-drivers voor RadeonHD videokaarten is nog steeds zwaar ondermaats, in vergelijk met de Windows-versies.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 7 februari 2013 23:47]

Heb hier alweer een tijdje de AD02 met openelec (linux dus). Alles doet het prima.
Ben nog niets tegengekomen wat die niet afspeelt, uiterst tevreden.
Mocht die ooit de geest geven, ff afkloppen, dan zal ik zeker weer naar een Zotac kijken.
(maar dan wel met een ingebouwde infrarood, heb nu een extern kastje wat ook verder wel prima werkt)
@Tadream : Ik had nog een oude Media Center Remote liggen met een USB IR ontvanger. Die werkt perfect met XBMC.

Als ik écht lui ben kan ik XBMC ook nog vanaf mijn Android smartphone bedienen d.m.v. Yatse. Omdat ik erg tevreden ben over de veelzijdigheid van deze mediacenter software, heb ik dus bewust gekozen voor Windows 7.

Maar je hebt gelijk; als deze een keer de geest geeft zal er zeker weer een Zotac in huis komen. Daar heb je toch heel wat meer mogelijkheden mee dan met zo'n kant-en-klare, standalone mediaspeler.
Als ik écht lui ben kan ik XBMC ook nog vanaf mijn Android smartphone bedienen d.m.v. Yatse. Omdat ik erg tevreden ben over de veelzijdigheid van deze mediacenter software, heb ik dus bewust gekozen voor Windows 7.
Je weet dat XBMC perfect werkt op Linux?
Mocht je ooit nog eens interesse hebben dan is hier een guide hoe je XBMC op een Ubuntu minimal installatie kan zetten voor die zotac systemen (werkt vaak ook op andere systemen). Dan heb je niet alle overhead van een complete desktopomgeving erbij.

Ook nog sabnzbd, sickbeard en couchpotato erbij en je hebt echt een perfecte NAS/HTPC!
@GerhardBurger : Bedankt voor de link. Aangezien ik in het verleden flink problemen heb gehad met Linux op AMD hardware, ben ik bij Windows 7 gebleven. DIt is een omgeving waarvan ik gewoon weet dat 'ie goed werkt.

Je zult beslist gelijk hebben dat de huidige distro's beter zullen werken i.c.m. de AMD APU's, maar om eerlijk te zijn heb ik geen zin meer om een werkend systeem weer helemaal om te gaan gooien.

Wellicht dat ik binnenkort eens een LiveCD download en daar eens mee opstart, zodat ik een idee heb wat ik kan verwachten.
"Je weet dat XBMC perfect werkt op Linux?"

Zolang je geen behoefte hebt aan TrueHD of HD-DTS bij een AMD gpu, dan is er inderdaad geen probleem. Anders heb je een probleem, want beide opties worden namelijk (vooralsnog) niet ondersteund in de AMD Linux drivers...
Erg jammer dat AMD niet opschiet met het uitbrengen van een driver die wel goed werkt op Linux. Dit probleem bestaat nu al zolang.
Vergeet dat infra rood ontvangertje... Ik heb de Yatse app op mijn Samsung s2 staan waar mee ik heel de Zotac bestuur. Zelfs Wake on lan werkt perfect, wat niet met de afstandsbediening werkt, op afstand aanzetten.

Tis een tip...
Sorry josipbroz, maar als je hierbij nog vraagtekens zet bij HD content dan weet je gewoon echt niet waar je het over hebt. Ook niet uit persoonlijke ervaring.

De verre voorloper (op basis van de E-350) deed al prima HD en Office applicaties. Sterker nog: die gebruik ik er nog steeds voor. De opvolger op basis van de E450 kon je al wat basic spelletjes op spelen en HD content weergeven terwijl je aan het downloaden was was ook geen enkel probleem.

Het Brazos platform is altijd al veel beter geweest dan het Intel Atom platform qua multimedia, alleen op processor gebied voor wat zwaardere computing bleven ze achter.

Dit is gewoon een prima pc en ik durft zelfs te zeggen dat het voor dagelijks gebruik (helemaal in combinatie met de SSD en wat meer RAM) geen problemen zal geven. Wil je er 10 virtuele machines op draaien dan heb je een probleem ja...
Voor een kleine mediaplayer kan ik je de Raspberry Pi aanraden: klein, goedkoop en draait XBMC prima via Raspbmc.
Waar kan je zo'n ding kopen? op de websites die vermeld zijn op de leverancies website kan ik ze nergens vinden, of de website bestaat niet eens meer.
Op Tweakers.net nog niet met prijzen maar hier wel; http://nl.hardware.info/p...2/zotac-zbox-nano-xs-ad13

Typenummer = AD13 (barebone) of AD13-Plus met geheugen en SSD.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 7 februari 2013 22:46]

Dan vind ik de prijs redelijk meevallen... Ik heb een FIT-PC maar die is nogal traag met winXP. Deze zou een stuk sneller moeten zijn en minder duur. Niet slecht.
Zover ik kan deduceren uit het persbericht van ZOTAC, bevat de normale versie geen geheugen of SSD. De PLUS configuratie komt volgens ZOTAC met ingebouwd geheugen en harddrive, namelijk de 2GB RAM en 64GB SSD (volgens mij is de SSD dus de harddrive).

In ieder geval staat er in het bericht het geheugen en de ssd expliciet bij de plus-versie, en wordt er geen woord gerept over een harde schijf, of van welke grootte deze zou kunnen zijn (behalve dat er een 2.5" model in past).

edit: Wel altijd leuke HTPCtjes van ZOTAC, als het gemis van een optische drive je niets uitmaakt. Wordt standaard een MCE remote bijgeleverd, en het is getest op OpenELEC (niet nodig voor Brazos apu's, maar toch netjes).

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 7 februari 2013 22:23]

brazors, moet ik toch aan iets anders denken :$. beedje slechte marktnaam gekozen denk ik :)
Het is dan ook brazos... en daarnaast betekent brazors ook helemaal niks bijzonders.
Je bedoelt waarschijnlijk brazzers, en dat klinkt en schrijf je totaal anders.
Het feit dat je die connectie maakt zegt meer over jou dan over de naam van het platform :P

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 7 februari 2013 23:22]

Het zijn best leuke dingen, maar wil je t.z.t. met TrueHD of DTS-HD aan de slag, zit je wel aan Windows vast. In Windows zijn de AMD drivers tezijnertijd wel op order, maar AMD heeft voor Linux (dus ook voor b.v. OpenELEC) geen ondersteuning voor die twee zaken. Dan kun je beter voor een Nvidia variant gaan kijken.
heb zelf 1 van de eerste atom zbox van zotac , en daar werkt win8 super op

josipbroz ik denk dat je een illegale versie hebt .. .mijn legale werkt gewoon perfect
ik moet je teleurstellen.
Win 8 pro. legaal(legaal of niet maakt weinig uit) Multitouch monitor van dell erop aangesloten (i.m.o. een ideale mix want zotac zie je dan nauwelijks) ... helaas... het ook niet te doen

Nieuwste updates natuurlijk geinstaleerd en alles strak afgesteld(geen overbodige apps en services).
Met name als je wat achtergrond apps hebt en je bedient een tweede app, dan kan je touchscreen vergeten (verre weg van soepel).
Natuurlijk is dit terug te rekenen naar cpu+mem.
Ik had er simpelweg ietsje meer van verwacht.
Is zoiets nu goed genoeg voor mijn vader om met zijn ms outlook, facebook, en word documenten te werken? Of is het echt alleen voor als media center?

Met zo'n ssd en en upgraden naar 4 ram, zou het kunnen toch? Of is de plus versie veel hoger qua prijs?
Ik gebruik zelf de Zotac ZBOX Nano AD12 en hij presteert prima als desktop. Het enige is dat hij even hapert als je een YouTube video naar fullscreen switcht en het opstarten van Windows duurt vrij lang, maar voor de rest is hij prima als desktop te gebruiken. De nieuwe die nu aangekondigd is, is weer net wat sneller, dus ik denk dat het goed zal komen.

Verder kan je inderdaad de plus versie nemen, maar je kan natuurlijk zelf ook wat ram en een SSD kopen. Qua prijs vermoed ik dat dit een stuk beter uitkomt omdat je dan niet betaalt voor een reepje van 2 GB waar je dan weer 4GB van moet maken.

-edit: volgens de specificaties heeft deze een mSata aansluiting in tegenstelling tot de sata aansluiting in de AD12 die ik heb. Hier heb ik de SSD op aangepast.

[Reactie gewijzigd door Cristan op 8 februari 2013 01:40]

Vreemd, ik heb een e-450 die voorlopig nog op windows 8 draait en die start net heel snel op vind ik, veel sneller als mijn gewone pc met windows 7.

Het afspelen van youtube HD video gaat inderdaad niet vlotjes tenzij je wat geduld hebt. Als je wacht tot nadat ie helemaal is ingeladen (en je antivirus dus niet meer actief is) speelt ie wel vlot af. Flash + antivirus tegelijk is net teveel van het goede.

Verder geen klagen van.
Had hem gekocht als mediacenter maar gebruik hem voor bijna alles nu.
Mijn gewone pc gaat amper nog aan, alleen voor gaming eigenlijk.
@Nazlive
Waarom neem je niet een netbook (of iets groter 13" met dvdspeler) voor je vader? Dan kan ie heerlijk op schoot, aan tafel, in de keuken etc. zijn desktop werkzaamheden verrichten.
Dan kan ie hem óók nog aan de tv hangen om een filmpje te kijken of uitzending gemist etc..

Voor de prijs van een Zotac mét Hardeschijf en werkgeheugen kan je makkelijk een netbook/laptoppie kopen!

[Reactie gewijzigd door BUR op 8 februari 2013 08:34]

Sorry hoor, maar op een netbook kun je niet fatsoenlijk desktop werkzaamheden verrichten, beeld is veel te klein en een netbook toetsenbord is gewoon ruk.. maargoed dat is mijn mening..
Ik heb een Samsung NC10 met volledig keyboard waarbij de toetsen op een normale afstand staan. Daar doen we alle desktop werkzaamheden mee! 10" is misschien wat klein maar het werkt voor mij prima!
Is misschien wel een idee, maar hij moet sowieso een grootscherm eraan hebben, om goed te kunnen lezen. Daarnaast zijn laptops na 3 jaar meestal ook wel afgeschreven, batterij iniedergeval.

Maar gezien de prijzen waar je met een plus vermoedelijk op uitkomt, is hij net zo goed uit als een simpele desktop van 300.
@Nazlive


Let wel op ik heb het over outof the box, standaard rig.
Als ik een maserati motor plaats in mijn polo gaat ie ook harder. Men geeft het meteen over dit en dat erin proppen en dan gaat het sneller...geldt natuurlijk voor alles.


Zoiets is zeker genoeg voor je Vader.
Neem dan wel een SSD en extra ram (minstens 4 gig).
Een mechanisch schijf zou ik vermijden (mijn ervaring)

[Reactie gewijzigd door josipbroz op 8 februari 2013 08:59]

@josipbroz : Een ZBox AD02 met 8 GB, een Crucial M4 SSD en Windows 7 x64 gaat als de gesmeerde bliksem.

Dat Windows 8 niet lekker wil werken op een Zotac zegt meer over de software dan de hardware. Ik had Windows 7 zelfs vlot draaien op een 6 jaar oude AMD Athlon64 (singlecore) met 2 GB RAM en een 7200 RPM harde schijf.

Ik bedoel maar ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 8 februari 2013 10:28]

mijn 4 jaar oude AMD 780G chipset, 2 a 3 generaties voor de brazos speelt al vloeiend en met gemak 1080p af terwijl ik op een 2e scherm werk en meerdere torrents actief zijn. daar heb je echt ruim voldoende aan een Brazos systeem.

Wat ECHT bijzonder is aan dit nieuwsbericht:

de ZOTAC AD-12 is al bijna 9 maanden op de markt en bevat exact dezelfde hardware... eigenlijk koop je dus best wel oude hardware. AMD heeft ook een nieuwere Brazos, de E2-2000, maar het verschil is minimaal. het zijn echt prima, snelle HTPCs, maar de hardware is allesbehalve nieuw.. eerder 2011 dan 2012 zelfs.
Mooi spul. Ik zat laatst ook al te kijken naar een NUC, dit soort kastjes zijn wel gaaf om als mediaplayer in te zetten bijvoorbeeld. Ik kijk in ieder geval nog even de kat uit de boom maar kan deze kleine kastjes alleen maar toejuichen :)
Top! Ben nog altijd zeer tevreden over mijn ZBOX AD11 PLUS XS. Draait met een AMD cpu maar streamt alles vlekkeloos. Volledige 25gb BlueRays over de 1000mbit verbinding vanaf mn Nas..
Geen win7 maar OpenElec/XBMC Fusion build.
Ik heb de AD12 nog ff met de AD13 vergeleken, ze zijn dus echt identiek. De AD13 mist Bluetooth, heeft de AD12 wel. De AD13 heeft een mSATA slotje, de AD12 heeft een SATA aansluiting.
Qua voorkant verschillen ze een beetje. Thats all. Niks nieuws dus!