Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 209 reacties

Volgens een Japanse krant gaat Sony op 20 februari de PlayStation 4 aankondigen. De console gaat volgens de krant 40.000 yen kosten. Dat kan betekenen dat de console buiten Japan voor 400 dollar aangeboden wordt. De console bevat mogelijk Gaikai's cloudtechnologie.

Sony PlayStationVolgens de Japanse krant Asahi Shimbun gaat Sony de PlayStation 4 voor 40.000 yen aanbieden. Wat de console buiten Japan gaat kosten, weet de krant niet, maar met de huidige wisselkoers en een één-op-één-omrekening zou de PS4 in de VS voor 426 dollar over de toonbank gaan en in Europa voor 314 euro aangeboden worden. Sony rondt de prijs van zijn consoles echter steevast af op een bedrag dat eindigt op 99, wat zou betekenen dat de PS4 in de VS mogelijk voor 399 dollar aangeboden gaat worden. In Europa zou zo bezien een prijs van 299 euro voor de hand liggen, maar dat lijkt aan de lage kant. De verwachting is daarom dat Sony een prijs van 350 euro of zelfs 399 euro aan zal houden.

Ook het zakelijke Nikkei denkt dat Sony op 20 februari de PlayStation 4 aan gaat kondigen. De krant stelt bovendien dat Sony cloudtechnologie van Gaikai in de nieuwe console opgenomen heeft. Sony zou bovendien een chatfunctie ingebouwd hebben, die het mogelijk maakt om tijdens het gamen met andere spelers te praten. Er gaan al maanden geruchten over de komst van de nieuwe PlayStation en nu ook de kranten in Sony's thuisland Japan details over de console berichten lijkt een introductie niet ver verwijderd meer.

Reacties (209)

Reactiefilter:-12090203+1116+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 11
Monkey Island, geweldige game, maar er bewoog (scrolde niet veel). Zoals ik al melde, adventures waren wel cool. Lucas Arts en Sierra hadden geweldige games, en die ontwikkelde ze primair voor de PC. Er waren wel ports voor de Amiga, maar dat waren directe ports en niet geoptimaliseerd voor de Amiga. De PC versie was bijna altijd beter, en dat was bijna de enige reden om voor games er een PC bij te hebben destijds.

Doom was in 1993, 1 van de eerste en enige games met beweging, maar wel (pseudo) 3D rendering.

De complexe 2D games, met veel layers en enorm veel en grote sprites, en super smoothe animation op 60fps, kon de PC echt niet in die tijd. De games die ik al noemde had je gewoon NIET op de PC. Top 2D games als Astal (Saturn) of Street Fighter 3 (CPS3) of King of Fighters (Neo Geo, Saturn) lagen zo gruwelijk ver voor op alles wat de PC kon dat het gewoon geen vergelijking was.

Hoewel Doom zeker wel gaaf was, kregen de consoles even later 3D fighters en shooters die je ook niet op de PC had. Virtua Fighter 2 had je later nog wel op de PC, maar dat was een vrij slap aftreksel van de Saturn versie. 3D accelerators had je toen nog amper op de PC en dingen als D3D en OpenGL waren er ook nog amper. Vergeet ook maar games als Tekken 2 van de PS, en RayStorm/Layer Section.

Op Doom na waren de coolste games ONLY op de consoles.

[Reactie gewijzigd door flowerp op 14 februari 2013 22:16]

Als de PS4 en de nieuwe Xbox 399,- gaan kosten, zou ik dat zeer schappelijk vinden (en zal ik hoogstwaarschijnlijk bij launch een Xbox kopen). Volgens mij was de 360 499,- bij launch en de PS3 zelfs 599,-...
We hebben het hier over eind jaren 80, begin jaren 90. Games als Wolfenstein of doom, Monkey Island, ik keek mijn ogen uit, zoiets zag je niet op een console.
In de tijd dat ik een NES en een SNES had
Ik weet natuurlijk niet wanneer jij een SNES had, misschien was dat pas in 2000?

De PC kon ten tijde van de SNES zeker niet betere graphics leveren, zeker niet als het moest bewegen. SNES games als b.v. Probotector (Contra) of Donkey Kong country, maar ook de hele bekende titels zoals Street Fighter en Mortal Kombat waren gewoon niet te doen op de PC. Alles schokte, of hele parallex scrolling layers en animatie was eruit gehaald, omdat de PC gewoon niet dingen kon bewegen.

Ten tijde van de NES was de PC al helemaal hopeloos. Ik kan me nog 1 game herinneren, Bob 'n Rumble, die scrolde beter op de C64 dan op de PC. De Amiga rende al helemaal rondjes om de PC heen.

Alleen adventures met nagenoeg stilstaande beelden (de bekende Sierra adventures) waren te doen, en daar de PC met VGA een 256 color mode hadden zagen die er wel goed uit.

Ik geef toe dat de Neo Geo een enorme uitzondering was. Overigens kon je ook games kopen voor net even minder dan 100. Ik weet nog dat Bakir's gameshop (in de van Wou Straat) destijds een enorme selectie Neo Geo games had. Die van 700 waren er ook ja (idd, absurd), maar ook 350, 200 en dus 100. 180 tot 200 was ook de prijs van SNES games destijds, dus die 200 games waren niet echt zoveel duurder dus.
"Leuk hoor dat filmpje"

Leuk? Michio Kaku is een geleerde en weet waarschijnlijk in zijn eentje meer dan heel Tweakers bij elkaar, dus lijkt me niet dat je wat hij zegt met een korreltje zout moet nemen.

En wat betreft mijn opmerking over de wet van Moore:
ik heb ook gezegd "binnen dit decennium" dus blijkbaar zijn we het eens, en waarom je er dan tegenin gaat is mij een raadsel... :?
Over begrijpend lezen gesproken... tsss...

Los daarvan gaat de wet hoe dan ook de deur uit, dus dat is dan ook weer een terechte opmerking.
FEITEN, weet je nog wel? Kom op, je kan het... O-) :9~
Je bedoelt Unreal 4?
Die is schaalbaar en zal het zelfs doen op mobiele platformen, dus ik weet niet hoe je erbij komt dat die het niet zou doen op de aankomende consoles.
Gezien het schalen zal deze uiteraard niet voluit kunnen draaien, maar in ieder geval wel in bepaalde mate en dat was, buiten alle tech discussies die we nu (blijkbaar) aan het voeren zijn, nu juist het punt en dat is ook waar jij op jouw beurt weer aan voorbij gaat: de meeste console gamers willen wel mooie graphics e.d. maar ook gemak, dus die houden zich over het algemeen met dit soort zaken helemaal niet bezig.

Verder klopt het nog steeds wat ik zeg, geef ik je verdomme nog gelijk op je realtime graphics punt, begin je weer te mekkeren over dat ik op resoluties focus. (overigens, tegenwoordig geldt betere graphics = hogere resoluties, dus die zijn onderling uitwisselbaar)
Zijn volgens mij toch wel belangrijk aangezien realtime explosies in een lage resolutie ook niet om aan te zien zijn, maar anderzijds is 1080p en alles op een stabiel framerate toch prima, dus waar hebben we het eigenlijk over? Als we maar lekker kunnen gamen op consoles die aanzienlijk krachtiger zijn dan de oude garde van nu, dan zijn de meeste mensen inclusief ik wel weer een tijdje tevreden.
Beetje jammer ook dat je zomaar uit het niets gegrepen de aanname doet dat ik niets weet over non-scripted events in graphics, want daar weet ik voldoende van af, maar goed...

P.S.

En wat is er nu mis met de DX/OpenGL API? Alsof die niet voor een specifiek platform geoptimaliseerd kan worden?

Je kan overal wel op gaan zitten en UITERAARD kan alles over het algemeen altijd beter, maar in het geval van consoles wordt het simpelweg niet zo ver doorgevoerd en moeten we er denk ik ook niet zover in doordraven, want we kunnen wel zoveel willen, maar de fabrikanten bepalen op basis van een aantal criteria wat ze uitbrengen, en de keuze is dan aan de consument voor welk label ze gaan.

Gast, ik zit niet persoonlijk op jou te vitten, maar we hebben gewoon allebei een andere mening en/of visie, dus laten we het daar maar op houden.
Het beste en ik hoop dat je op wat voor platform dan ook nog een beetje game plezier kan vinden, want dat is gezien dit onderwerp toch het meest belangrijke.

Cheers... :Y)

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 8 februari 2013 12:05]

Mijn videokaart koste 415 euro. |:(

Dus in dat opzicht vind ik het niet duur voor een console.

Nu is het te hopen dat doordat de nieuwe consoles snel uitkomen, de grafische pracht ook omhoog word geduwd bij het gros van de spellen.
ubuntu oid, misschien zelfs android. wie weet bouwt men wel de functie in om dat te doen, net als in eerdere firmware van de ps3 het geval was, en je ook via de firmware zelf linux kon installeren.
Ik moet toegeven dat ik bij de ps3 een andere controller design had willen zien maar nu achteraf zou stiekem toch altijd hetzelfde design willen blijven zien (met een verfijning uiteraard wat overigens altijd al wel het geval is bij een nieuwe ps)
Nou als je nagaat dat mobile Gaming op je smartphone (tevens de uitbraak van de smartphone) ineens populair is gaan worden aan het einde van de psp tijd dan vind ik het zo gek nog niet dat de psvita een flop is geworden.
Het kan zijn dat AMD inderdaad de goedkoopste was maar intel of een andere producent kan zijn hardware goedkoper of duurder aanbieden het is net met wie Sony in zee wil gaan en in dit geval is AMD waarschijnlijk de goedkoopste.

Je kan consumentenprijzen niet vergelijken met dat van bedrijven. Zij betalen per pallet en wij per stuk, pallet prijzen zijn altijd goedkoper.
Ik ga eens rustig kijken als alle specificaties van beide consoles bekend zijn. Ik heb destijds voor een Xbox gekozen ben niet ontevreden met die keuze!
Best wel benieuwd wat ze gaan onthullen de 20e. Hoop dat de specs een beetje redelijk zijn!
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Bethesda Softworks

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True