Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 209 reacties

Volgens een Japanse krant gaat Sony op 20 februari de PlayStation 4 aankondigen. De console gaat volgens de krant 40.000 yen kosten. Dat kan betekenen dat de console buiten Japan voor 400 dollar aangeboden wordt. De console bevat mogelijk Gaikai's cloudtechnologie.

Sony PlayStationVolgens de Japanse krant Asahi Shimbun gaat Sony de PlayStation 4 voor 40.000 yen aanbieden. Wat de console buiten Japan gaat kosten, weet de krant niet, maar met de huidige wisselkoers en een één-op-één-omrekening zou de PS4 in de VS voor 426 dollar over de toonbank gaan en in Europa voor 314 euro aangeboden worden. Sony rondt de prijs van zijn consoles echter steevast af op een bedrag dat eindigt op 99, wat zou betekenen dat de PS4 in de VS mogelijk voor 399 dollar aangeboden gaat worden. In Europa zou zo bezien een prijs van 299 euro voor de hand liggen, maar dat lijkt aan de lage kant. De verwachting is daarom dat Sony een prijs van 350 euro of zelfs 399 euro aan zal houden.

Ook het zakelijke Nikkei denkt dat Sony op 20 februari de PlayStation 4 aan gaat kondigen. De krant stelt bovendien dat Sony cloudtechnologie van Gaikai in de nieuwe console opgenomen heeft. Sony zou bovendien een chatfunctie ingebouwd hebben, die het mogelijk maakt om tijdens het gamen met andere spelers te praten. Er gaan al maanden geruchten over de komst van de nieuwe PlayStation en nu ook de kranten in Sony's thuisland Japan details over de console berichten lijkt een introductie niet ver verwijderd meer.

Reacties (209)

Reactiefilter:-12090203+1116+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
mensen hebben blijkbaar een kort geheugen: in Japan is de lanceerprijs van elke Playstation een stuk lager geweest als in de rest van de wereld en Europa is traditioneel de melkkoe.
voor minder dan 399¤ komt dat ding hier niet op de markt.
Je kan me toch niet vertellen dat er 100 euro aan import kosten per playstation zit.. dat is toch een beetje aan de hoge kant vind je niet ?
21% BTW nog, thuiskopieheffing, iets hogere verschepingskosten, invoerrechten. Verder niet vergeten: instabiliteit van zowel de EU als de Euro-munt.

Haal het bovenstaande weg en we zouden tegen een launch prijs aankijken van circa ¤299 als deze geruchten kloppen.

We leven echter in een samenleving waar we ervoor hebben gekozen om gigantisch veel geld aan één organisatie af te staan - namelijk de overheid - voor onder andere:

- gratis min of meer betaalbare gezondheidszorg
- onderhoud van gebouwen, wegen, etc.
- uitkeringen/toeslagen (denk aan: ongeluk op werk waardoor arbeidsongeschikt, geen werk kunnen vinden, kindertoeslag, zorgtoeslag, etc.)
- gratis min of meer betaalbare gezondheidszorg
- ontwikkelingshulp
- etc.

Dit kost allemaal geld, en tenzij we dit willen veranderen zal Europa het (één van de) duurste wereldde(e)l(en) blijven.

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 7 februari 2013 13:52]

Alleen de btw is al 21% (van 299 -> 360 Euro). Daar komt nog logistiek e.d. bij, dus dan zit je zo aan de 100 euro.
Het heeft niks met kort geheugen te maken. Ik weet ook best dat de prijzen hier hoger liggen. mijn vraag luid dan ook. Waarom is het hier altijd traditioneel hoger dan de rest van de wereld. betalen we nou gewoon meer invoer rechten of gaat er hier structureel gewoon iets mis met de marketing enz enz.

Tevens mag ik aannemen dat de prijs van 400 dollar noemen een consumenten prijs is. en aangezien ze in Japan en de US ook belasting betalen zal deze dollar prijs echt wel de INCL prijs zijn

[Reactie gewijzigd door adam76 op 7 februari 2013 12:22]

Ik denk dat het het inderdaad met importkosten te maken kan hebben, transportkosten (benzine), marketing (ieder land verschillend cultuur plus verschillend taal), licentiekosten (elk land anders, hier ben ik niet zeker van :P ) maar er zullen vast veel meer overheadkosten zijn dan de VS aangezien het daar veel makkelijker geregeld is.

Daarom is denk ik ook de EU nu een probleem, als we heel goed geïntegreerd zijn met elkaar dat kunnen de kosten zoveel omlaag net als de VS, maar nu zijn we niet gedecentraliseerd en ook niet gecentraliseerd dus ik denk dat we juist nu veel kosten maken dan dat we een van de extreme kiezen (although I'm not sure about the decentralization, of we ook dan minder kosten maken dan nu).
Wij hebben hier gewoon een extreem hoge koopkracht, als je het vergelijkt met de rest van de wereld. Wij kunnen hier prima meer betalen en dat weten de bedrijven ook. Als je een product voor ¤399 kunt verkopen, waarom zou je er dan maar ¤349 voor vragen? Het is niet dat wij (als consument) het voor minder kunnen importeren uit andere delen van de wereld, daar zorgen verzendkosten en importheffingen wel voor.

¤399 voor een nieuwe high-end gameconsole vind ik trouwens echt niet veel: een smartphone kost tegenwoordig al zo'n 25% meer en als de specs een beetje kloppen met de geruchten kan een desktop er ook niet tegenop concurreren.
Waarom blijft iedereen nou hammeren op specs? In al die jaren dat ik consoles heb gekocht heb ik nog geen enkele keer naar de specs gekeken, en denk dat dat ook wel geldt voor de miljoenen andere kopers. Tuurlijk ik lees er wel wat over en vind de architectuur etc wel interessant maar het weegt niet mee bij de keuze of ik een console wel of niet koop. Heb nog niemand horen zeggen: Joh! Xbox moet ik hebben! Dual core quad mem super turbo cpu!..het gaat om de games mensen en de graphics, ja hoe beter de specs hoe meer gragische pracht je eruit kan pompen maar dat moet zich bewijzen door middel van de games.

Als het maar beter presteert dan de vorige generatie en er wat sleeker uitziet dan zijn mensen erin geintereseerd en dan boeit het echt niet wat voor cpu/geheugen erin zit en hoeveel x sneller hij wel niet dan een xbox 720 of Wii-U is. De Line up aan games maken het verschil

Denk daarom dat de Wii-U - xbox720 - PS4 allemaal aan mekaar gewaagd zijn, de verschillende exclusives en third party support zullen het verschil uitmaken denk ik.
Als het PC-achtige hardware wordt, dan is de vergelijking met PC reeel. Als ook de nieuwe Xbox naar een PC-achtige architectuur gan developers net als bij PC slecht-geoptimaliseerde spellen maken. We krijgen dan generieke versies voor PC, PS4 en 720 waardoor iedereen slechter af is.

Consoles moeten juist innoveren door een betere architectuur neer te zetten waardoor ze in ieder geval bij launch met kop- en schouders boven de gemiddelde PC uit steken. Gezien de geruchten lijkt dit met de komende PS4 en 720 niet het geval.
Waarom zouden de games slechter geoptimaliseerd worden als PC + de 2 grootste consoles sterk op elkaar lijken kwa architecture. Men kan juist veel beter optimaliseren en veel makkelijker wijzigingen door voeren om het uiterste uit PC hardware te halen. De basis is immers al voor een groot deel gelijk. Die basis hoeft men dus maar 1x goed te maken.

Volgens mij is er nog geen een console geweest die kwa hardware voor liep op PC hardware.
Er zal altijd worden geoptimaliseerd voor consoles. Over 5 jaar is de PC hardware namelijk alweer een heel stuk verder, maar de consoles zitten nog met precies hetzelfde. Om toch mooiere games te krijgen zullen developers wel moeten optimaliseren.
Voordeel is dat, bij een gelijke architectuur, de PC mee zal profiteren, ipv tegengewerkt te worden zoals nu.
Ik ben benieuwd! Ik vind de prijsstelling wel meevallen eerlijk gezegd. Ik heb destijds voor de PS3 600+ euro betaald.

Specificaties zijn ook niet slecht:
System Memory: 8GB
Video Memory: 2.2 GB
CPU: 4x Dual-Core AMD64 "Bulldozer" (so, 8x cores)
GPU: AMD R10xx
Ports: 4x USB 3.0, 2x Ethernet
Drive: Blu-Ray
HDD: 160GB
Audio Output: HDMI & Optical, 2.0, 5.1 & 7.1 channels

Source:
http://kotaku.com/5977849...sive-specs-so-far?tag=ps4
Aan de specs te zien kqan er mqakelijk een anderv besturings systeem op draaien, je koopt als het waren een pc. Vraag me dus af hoe lang het duurd voor deze console gekraakt is en je er ander leuke dingen mee kunt gaan doen via dualboot, naast natuurlijk de Sony firmware. :P :D

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 7 februari 2013 18:48]

ubuntu oid, misschien zelfs android. wie weet bouwt men wel de functie in om dat te doen, net als in eerdere firmware van de ps3 het geval was, en je ook via de firmware zelf linux kon installeren.
Volgens de Japanse krant Asahi Shimbun gaat Sony de PlayStation 4 voor 40.000 yen aanbieden. Wat de console buiten Japan gaat kosten, weet de krant niet, maar met de huidige wisselkoers en een één-op-één-omrekening zou de PS4 in de VS voor 426 dollar over de toonbank gaan en in Europa voor 314 euro aangeboden worden. Sony rondt de prijs van zijn consoles echter steevast af op een bedrag dat eindigt op 99, wat zou betekenen dat de PS4 in de VS mogelijk voor 399 dollar aangeboden gaat worden. In Europa zou zo bezien een prijs van 299 euro voor de hand liggen, maar dat lijkt aan de lage kant.
Sony hanteerd doorgaans grofweg ¥10.000 (incl BTW) = $100 (ex BTW) = ¤100 (incl BTW)
In de tijd van de PS3 was dat dus ¥59.800 = $599 = ¤599

Dus een prijs van ¤299 ligt absoluut niet voor de hand...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 7 februari 2013 14:10]

Voor 299 zou ik hem echter eerder overwegen dan voor 399.
Met een prijs van 399 zou ik mij als consument redelijk genaaid voelen als de console in de amerika 399 dollar kost. Laten ze er dan 349 van maken, mooie prijs toch?

Maar goed het is wel vaker zo dat wij in verhouding met Amerika veel/meer betalen, het zou niet de eerste keer zijn dat er gewoon 399USD = 399EUR wordt aangehouden terwijl dat totaal uit verhouding is met de wisselkoers.

[Reactie gewijzigd door Chaoss op 7 februari 2013 12:07]

Bij ons is het 399 euro inclusief BTW (330 euro ex) en ik de VS 399 ex (tussen de 399 en 440 inclusief, afhankelijk van de staat). 330 euro ex BTW = $445

Logistiek is goedkope in de VS. Zowel opslag, als transportmiddel, als de bezinekosten zijn 2x a 2,5x goedkope in de VS. Arbeid is veel goedkopere. Minimumloon is daar tussen de $5 en $7 per uur, ofwel 3,70 a 5,10 euro per uur, met nauwelijks belasting voor de werkgever. Belastingen zijn daar lager.

Kortom je kunt prijzen in Nederland niet vergelijken met prijzen in de VS.
Transport in de VS is helemaal niet goedkoper, ja de benzine is factor 2.5 goedkoper, maar de afstand zijn tot factor 10 groter :P

Maargoed er zijn inderdaad te veel verschillen om die prijzen 1:1 met elkaar te vergelijken... Kan me wel voorstellen dat iemand zich genaaid voelt (met 399 dollar = 399 euro) maar het is wel degelijk een stuk eerlijker dan op het eerste gezicht lijkt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 februari 2013 12:25]

Stel de prijs in de VS is 399 dollar, dan komen we uit op 294.95 euro. Gooi daar 21% BTW overheen en dan komen we uit op ¤356.04 op. Vervolgens komt er nog de thuiskopieheffing á 6 euro overheen: ¤362.04.

Als je dan rekening houdt met de onstabiliteit van de eurozone en de euro als munt + mogelijke extra heffingen vanuit de EU + dat verschepen naar Europa duurder is dan naar Azië/VS/Australië, dan zou ik 399 nog helemaal niet zo erg vinden.

Europa is gewoon heel erg duur omdat de overheid van je eist dat je over alles belasting gaat betalen. En dat zal alleen nog maar duurder worden zodra we belasting moeten betalen bij een geldtransactie.

Als we kijken naar die 40000 Yen, dan zie je dat dit een bedrag is van ¤314.31 euro. Gooi daar 21% BTW overheen en dan komen we uit op ¤380.32. Plus 6 euro thuiskopieheffing: ¤386.32. Houd wederom rekening met instabiliteit euro + iets hogere verschepingskosten + mogelijke EU heffingen, dan zou ¤399 nog steeds een mooi bedrag zijn.

Ik weet echter niet of de prijzen in Japan incl. BTW zijn of excl. BTW. Als het incl. BTW is, dan is het in vergelijking met Europa wel duur. Aan de andere kant is de Japanse munt ook érg sterk en zouden ze daar wellicht extra risico willen nemen wat de prijs betreft.

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 7 februari 2013 13:45]

Dit is al jaren zo en lijkt me niet dat dit gaat veranderden, bovendien komt dit door BTW, importkosten etc
Btw is 21%, importkosten heb je zowel voor de VS als de Eu dus dat maakt niets uit voor het prijsverschil.
Producten hebben vaak gewoon een hogere winstmarge hier omdat parallel import lastig wordt gemaakt.
Bovenop die 399 dollar komt nog BTW (per staat verschillend). Het zal geen 25% BTW zijn, maar ja, een Big Mac kost daar ook minder dan in Nederland. Heel veel leef- en onderhoudskosten zijn hier ook duurder dan in de States.
Prijs in NL is inclusief BTW, en die in de VS exclusief BTW :)
NL 21% US gem. per staat 6%
Als ik de Yen prijs omreken naar Euro en daar 21% BTW bij reken dan uit op bijna ¤384 als adviesprijs in Nederland. Dan is een prijs van ¤399 niet heel vreemd. In Japan is de BTW momenteel iets van 5% en ik heb geen idee of bij die ¥40.000 ook de BTW zit of niet, als dit wel het geval is dan zou je nog steeds uitkomen op een Nederlandse prijs van ¤366, gezien de transport naar de EU niet goedkoop is zou ik verwachten dat ze het eerde naar boven afronden dan naar beneden...
¤1=$1

Dat is bijna altijd zo geweest in de game business. ;)
Als dat zo is dan gaat Nintendo het nog moeilijk krijgen en moet hun Wii U toch echt flink in prijs omlaag.
Hoezo? Je hebt de Wii U voor 280 euro nu, dat is een stuk goedkoper. Daarnaast komen die consoles nog lang niet uit (ik denk dat het eerder kerst dan zomer zal worden).
De totaal niet aantrekkelijk Basis set ja. De premium kost al 350 euro.
Premium kost 330, en ga maar gerust uit van een pricedrop voor de release van de PS4, die echt nog wel even op zich laat wachten.

400 euro is een zeer aannemelijke pricetag voor een systeem met een AMD processor en een HD 7850 als basis.
Ik heb de Premium en moet zeggen, de basic had prima geweest, de gamepad houder en oplader gebruik ik niet, de 32 gb geheugen ook niet, want je kunt geen spellen installeren.
Hij bedoelt een algemene prijsdaling door Nintendo zelf. De premium model moet onder de 300 euro, aan 349 is het niet echt aantrekkelijk aangezien je de PS3 voor ¤100 goedkoper kan vinden die meer games heeft.
De Wii-U gaat het zeker moeilijk krijgen. Nintendo heeft niet veel tijd meer om te knallen met de Wii-U en om de consumenten te overtuigen. Want ik denk dat alls MS en Sony officieel iets van de XBOX720 en/of PS4 laten zien, dan gaat alle aandacht daar naartoe.
En dan komt Nintendo weer met Mario Kart (welke speelbaar is in juni), Pikmin, Monster Hunter en een 3D Mario en dan heeft Nintendo weer alle aandacht.
Het is niet dat als de nieuwe Xbox en PS verschijnen Nintendo van het toneel verdwijnt. Er komt ook nog een E3 aan in juni.
Net als bij de Wii zeker? De PS3 en 360 kregen dat niet echt voor elkaar.
Gamecube? Nintendo 64? Ik noem maar eens wat.
Waarom zou Nintendo het moeilijk gaan krijgen? Dat hangt niet alleen van de prijs af maar ook van de specs. Ga er niet van uit dat als de prijs 399 is dat de PS4 de Wii U weg zal blazen wat specs betreft. Sony gaat namelijk echt geen 200 euro op elke verkochte console toeleggen.

Daarnaast verschijnen de Nintendo games niet op de PS4 en er komt nog genoeg leuks aan. Ik denk dat mensen juist eerder zowel de Wii U als de PS4 in huis gaan halen voor een prijs onder de 400 euro.
in het begin zeker most sony geld toeleggen op elke verkochte console, het duurde enkele jaren voordat ze de kosten zover omlaag kregen dat ze winst maakten op de consoles. meeste winst word gemaakt op de spellen, daarom heeft sony ook de meest draconische beveiligingen zoals constante firmware updates voordat je een bepaald spel kan spelen en constante online checks.
Een PS4 aan ¤399 zou de WiiU omverblazen qua specs. De WiiU is zo duur omdat de GamePad een groot deel van de prijs neemt, haal de GamePad ervan af en je zit met een console die rond de ¤200 zou kosten.
WiiU is zo duur? 279 euro..
Sommige bronnen stellen dat de PS4 al dit jaar te koop zijn voor de feestdagen in Amerika en Japan. Over de release datum in Europa is nog niet veel bekend.

[Reactie gewijzigd door Jeroen V. op 7 februari 2013 12:07]

Sterker nog, de bron die wordt aangehaalt in het artikel spreekt al over een zomer release in japan. Maar dat lijkt me heel erg sterk, en trek ook daarom de rest van het artikel zeer in twijfel.

Sommige rumors geloof ik ook wel, de dingen die voor de hand liggen. Maar een release onder de 350 euro, en in de zomer in Japan. Nee. Dat gaat echt te ver. Sony moet geld gaan verdienen, niet nog meer uitgeven. (lees: extreem veel uitgeven.)

[Reactie gewijzigd door Lightmanone1984 op 7 februari 2013 12:17]

Ik las inderdaad ook in sommige berichten dat er in de zomer al een release was voor Japan. Een release in de zomer is in mijn ogen ook niet reëel, dus ga ik er eerder van uit dat de release in het najaar van 2013 plaatsvind. De release van de PS4 rond de feestdagen kan ik eerder begrijpen vanuit een commercieel standpunt voor Sony.

Maar goed, de Japanese Yen ten opzichte van de Euro is ongeveer 100/1. Dus mocht de PS4 is Japan ( zoals in dit bericht vermeld wordt ) 40.000 Yen kosten dan is dat omgerekend inderdaad 400,- Euro. ( niet Dollar zoals in dit bericht vermeld is ). Of de prijs in Europa relatief duurder is weet ik niet. Sony zal inderdaad moeten verdienen dus ik wacht af.
Vanuit commercieel oogpunt zou het niet eens zo gek zijn de console te introduceren in de zomer. De PS3 werd ook geïntroduceerd in maart.
- First adopters kopen hem toch wel, ongeacht het seizoen.
- Er is meer ruimte om de massaproductie goed op gang te krijgen zodat er voldoende units beschikbaar zijn rond de kerstdagen. Ook kunnen de productiekosten tegen die tijd dalen zodat de marge die behaald word per verkochte unit groter is in die periode.

Ik kan ook redenen bedenken waarom de prijs voor de PS4 gunstiger uitvalt dan bij de PS3 het geval was. De PS3 bevatte grondbrekende nieuwe technologie (Bluray), nog nauwelijks standalone te verkrijgen. Het was een erg duur component. Bluray is inmiddels veel goedkoper om te produceren. Verder is het goed mogelijk dat Sony van de ongebruikelijke Cell architectuur is afgestapt en toegankelijkere hardware heeft gekozen.
de ps3 werd in maart in europa geintroduceert, maar in japan en de vs was hij al in november van het jaar daarvoor geintroduceert, ik denk dat het nu exact hetzelfde zal gaan.
Het is toch echt wel correct gegoogled door tweakers.net:
40.000 yen is exact 426 Dollar of 314 Euro zoals in het artikel wordt vermeld.

Verder moet men ook rekening houden met export kosten en zal de PS3 dichter bij de 499 dollar liggen. Hopelijk zullen de japenner niet dezelfde fratsen uithalen als sommige Amerikaanse bedrijven (Valve) en besluiten dat 1 dollar ook 1 euro waard is, en de PS4 voor 499 euro naar de europese markt brengen.

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 7 februari 2013 13:04]

Wat is er met (Valve) ?

Je weet toch ook wel dat in amerika de prijzen in steam ZONDER BTW!!! zijn |:(
Dit is helemaal offtopic, maar omzetbelasting bestaat ook in de Verenigde Staten en bij mijn weten zijn alle prijzen op Steam tax included.
Dus of je nu in euros of dollars betaalt, betaal je voor de meeste games met hetzelfde getal. Om nog niet te beginnen wat de werkelijke belastingskosten zouden zijn via het filiaal dat Valve in Luxemburg heeft.
Een belasting zoals BTW (of VAT in de UK) bestaat niet in de VS.
Wel hebben ze een Sales Tax, maar die verschild per staat.
Via internet handel wordt deze niet meegenomen. Vergelijkbaar met verkoop van uit NL naar buiten de EU waarbij ook geen BTW hoeft te worden afgedragen.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 7 februari 2013 20:18]

Waar haal je het vandaan dat de zomer zo onrealistisch is? Niemand hier heeft enig idee hoe ver de voorbereiding intern al gevorderd zijn. Apparaten aankondigen en binnen een maand uitbrengen is gewoon haalbaar als je de aankondiging maar laat genoeg brengt.
Ik denk dat de zomer helemaal niet gek is voor een PS4. Dat is strategisch net zo goed als de kerst-periode, met het verschil dat als je hem rond de kerst pas uitbrengt, je risico loopt dat microsoft al een fikse deel van de mensen die op zoek zijn naar een current-gen console wegsnoept met de komende xbox.
Geloof mij, die PS4 ligt niet voor 2014 in de schappen.
Er is over 2 weken een PS event van Sony. Kan best zijn dat ze 'm daar aankondigen en dat ie dan ook snel op de markt is.
De releaseprijs zou goed kunnen maar dan als 399. We weten nog niet welke hardware gebruikt is.
Als ze hem aankondingen gaat het in ieder geval snel. Want niemand die geinformeerd is koopt nog een PS3 als de PS4 aangekondigd is.
onzin, waarschijnlijk zal er met de introductie van de ps4 ook een lichte prijsdaling zijn voor de huidige ps3, en met een prijsverschil van meer dan 200 euro, zijn er genoeg mensen die dan toch voor de ps3 nog kiezen, dat zag je ook bij de introductie van de ps3 met de ps2.
Al denk ik niet dat ze nog PS3's zullen blijven produceren zoals toen met de PS2 wel was, of misschien nog wel is. De 3 was sowieso veel te duur aan onderdelen.
Dus een flinke prijsverlaging om de voorraden op te krijgen lijkt me voor de hand liggend. Of zouden ze dat juist niet doen omdat de handel in PS3 games ook gewoon door moet blijven gaan?
Bij de PS3 kwam hij volgens mij ook al in de zomer uit in Japan, met de kerst in de VS en vervolgens in mei voor europa?
Mag hopen dat Europa deze keer niet een jaar hoeft te wachten...
Dat mag je inderdaad hopen, maar het zal toch zo zijn.
Lijkt me ook heel erg sterk...

Zou wel een MEGA stunt zijn als ze het idd gingen presteren.. En bijv GTA5 bij release meeleveren... Ik denk dat er heel veel playstations verkocht zullen worden!

Nog 2 weekjes geduld... Dan weten we meer!
De PS4 gaat echt niet onder de ¤400 gelanceerd worden in Europa. ¤400 is een mooie launchprijs, zelfs de WiiU die maar net iets krachtiger is dan PS3 en 360 heeft een prijs van ¤349.

Ik denk dat PS4 in 2 uitvoeringen gelanceerd zal worden, de basic aan ¤399 en een premium model aan 449 of zelfs ¤499.

Herinner nog dat zelfs de PS2 aan 20,000BEF gelanceerd was, omgerekend 500 euro.
De Wii U is zo goedkoop omdat ze deze met verlies verkopen. Als je kijkt naar het aantal Playstation gebruikers kan het best zo zijn dat de console voor weinig weg gaat, als gameproducers maar goede games op de markt brengen.