Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 86, views: 18.080 •

Samsung begint volgens een Zuid-Koreaanse nieuwssite deze maand met de productie van 5"-amoled-schermen met full-hd-resolutie. Die schermen zullen vermoedelijk worden gebruikt in de opvolger van de Galaxy S III-smartphone, die dit voorjaar moet uitkomen.

Eind februari zal de massaproductie beginnen, waarmee een release van een telefoon met deze schermen later in het voorjaar voor de hand ligt, concludeert de Zuid-Koreaanse it-nieuwssite DDaily. DDaily heeft van diverse bronnen in de industrie gehoord dat de productie rond die periode op stoom zal komen. Samsung toonde het 5" full-hd-scherm achter gesloten deuren op elektronicabeurs CES.

Samsung bracht zijn eerste drie Galaxy S-toestellen allemaal in de lente uit in Nederland. De Galaxy S kwam in mei 2010 in de winkels, de S II volgde in mei 2011, terwijl de S III in mei 2012 uitkwam. Daardoor ligt het voor de hand dat de Galaxy S IV ook in mei uitkomt, hoewel er geruchten gaan dat hij iets eerder op de markt komt.

Naast het 5"-full-hd-scherm krijgt de Galaxy S IV vermoedelijk een Exynos 5 Octa-soc, met vier Cortex A15- en vier Cortex A7-kernen. Verdere details zijn nog grotendeels onduidelijk: vorig jaar hield Samsung de details met succes geheim tot aan de aankondiging op 3 mei.

Vermoedelijk scherm Galaxy S IV

Reacties (86)

Heerlijk 5" , had ook wel 6" mogen zijn imo. Zit op mijn huidige al de hele tijd te zoomen dus dit gaat de goede kant op..hopelijk volgen er meer fabrikanten wanr 4.x is echt te klein!!
Ga dan voor de Samsung Galaxy Note 2? 5.5 inch is naar mijn mening genoeg display! Maarja het is leuk en aardig zo'n 5 inch Full-HD scherm in de Samsung Galaxy S4, ik ben heel benieuwd hoe de accu dat inderdaad gaat volhouden. Vind het nog wel wat lang duren dus ik ga denk ik maar de Sony Xperia Z kopen. Dat waterdichte spreekt me wel aan!
Naast het 5"-full-hd-scherm krijgt de Galaxy S IV vermoedelijk een Exynos 5 Octa-soc, met vier Cortex A15- en vier Cortex A7-kernen. Verdere details zijn nog grotendeels onduidelijk: vorig jaar hield Samsung de
Hoezo onduidelijk? Er is al lang meer bekend van de Octa-SoC, zoals het feit dat hij op 28nm gebakken wordt en dat er een PowerVR SGX544MP3 GPU in zit.
Precies tussen de 720*1280 en 1080*1920 (full HD), ligt de resolutie 900 X 1600.
Dat is voor zover ik weet echter nooit een resolutie geweest die is toegepast bij mobiele telefoons.
Waar ligt dat aan? Het lijkt mij juist een logische volgende stap vanaf 720p en voldoende voor alle GSM-schermen, want de PPI is meer dan 300, ook bij schermen van 5".
Omdat die tussenmaat eigenlijk niet voor media gebruikt wordt en er bij mjin weten ook geen televisies in die maat gemaakt zijn. De 1680x1050 resolutie kom je ook nauwelijks tegen. Het grote voordeel van 1080p is dat je 1 op 1 kan streamen vanaf je fullHD telefoon naar je fullHD televisie, zonder dat de TV moet gaan schalen, omdat je telefoon native op een lagere resolutie draait.
1280x720 televisies komen ook amper voor, de meeste HD ready TV's zijn/waren 1366*760-768 (of zelfs 1024*768 voor de goedkope plasma TV's). Dus waar media voor gemaakt is zegt helemaal niets. Daarnaast kost een simpele schaal methode zo goed als niets aan processorkracht (gezien de GPU/decoder van de SoC hier meestal al hardware functionaliteit voor aanboord heeft).


Daarnaast, als je media van je telefoon naar je TV streamt dan speelt de native resolutie van je telefoon helemaal geen rol.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 6 februari 2013 15:01]

Klopt ten dele. Ik heb begrepen dat het kopie van je scherm in de resolutie van je telefoon gaat en niet van je televisie. Hier zal dus toch wat schaalwerk aan te pas moeten komen voordat je gaat streamen. Dit kan bijvoorbeeld bij foto's vanaf de telefoon die je in de galerij van de telefoon bekijkt wel wat uitmaken.
De indeling gaat waarschijnlijk in diamantvorm gemaakt worden i.p.v. pentile of rechthoek RGB
http://www.phonearena.com...n-the-Galaxy-S-IV_id39004
Als je de bron leest, dan zou dit heel makkelijk schaalbaar moeten zijn met hoge pixeldichtheden.

Tevens gaan er geruchten over 'recht op update' via IMEI, dat lijkt me wel minder.
http://www.sammobile.com/...ervices-from-galaxy-s-iv/

Maar ik wacht braaf af. Voorlopig staat de Xperia Z op één, maar die ga ik niet bestellen voordat ik deze S4 heb gezien en, niet geheel onbelangrijk, weet wat hij gaat kosten.
Ook komt er een accessoire dat je het batterijklepje kan vervangen voor een soort Qi klepje zodat je draadloos kan laden. Betekent ook gelijk dat het toestel met 90% zekerheid met een verwisselbare accu komt. Dat is wel een enorme plus.
443 pixels per inch (PPI) dat is scherp wow.
Elke keer dezelfde discussie over het nut van zoveel PPI (of welke nieuwe techniek dan ook)... Er zijn mensen die voor zijn en er zijn er die tegen zijn. Er zijn er die er veel kennis van hebben en die er geen weet van hebben. Feit is dat dit een nieuwe trend is en we gaan er met z'n allen toch naar toe. Of je het nou nuttig vindt of niet. Als je deze techniek niet wilt gebruiken, dan kies je daar gewoon niet voor.

Een discussie over de nieuwe mogelijkheden die het met zich meebrengt lijkt me veel interessanter om te lezen.
Je hebt helemaal gelijk, maar dat is hier niet mogelijk, veel te stugge mensen, als hun het niet kunnen zien kan niemand het! Dus die gaan liever zeiken (en krijgen +1) en als je dan het tegendeel beweerd praat je poep (en krijg je een 0)...

Achja ik kijk er iig naar uit (het scherm dan, niet de wellus/nietus dicussies)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 februari 2013 13:34]

zou de s4 nu een pentile scherm hebben zoals de s3 of een rgb scherm zoals de note 2
Laat me raden, pentile natuurlijk. En om full rgb mogelijk te maken zal er wederom een schermvergroting plaats gaan vinden. De Galaxy S5 gaat voor 5,5".
Het grote nieuws was juist dat dit een full-hd RGB paneel is (RGB staat niet in het artikel maar is wel zo).
Hmmzzz.... Ik heb nog een paar millimeter behuizing over op mijn S3.... Zou het passen na een kleine aanpassing? Lijkt me top als er DIY setjes komen om dat te realiseren.
Ik snap die vraag 'waarom' niet zo. Volgens mij moet de vraag dan ook zijn 'wat zijn de nadelen?'

Je zou kunnen bedenken:
- krachtiger CPU / GPU nodig om al die pixeltjes aan te sturen (meer accuverbruik)
- sterkere backlight nodig om licht door de pixels te persen (bij LCD)
- misschien minder goede levensduur bij kleinere amoled pixeltjes (dus eerder burn-in te zien op het scherm)
- kostprijs en dus verkoopprijs hoger

Maar stel nou dat dit soort nadelen wordt verholpen of überhaupt niet van toepassing is, wat is er dan tegen verdere ontwikkeling / verbetering in schermresolutie?

[Reactie gewijzigd door zkotz op 6 februari 2013 12:02]

Ik snap die vraag 'waarom' niet zo. Volgens mij moet de vraag dan ook zijn 'wat zijn de nadelen?'

Je zou kunnen bedenken:
- krachtiger CPU / GPU nodig om al die pixeltjes aan te sturen (meer accuverbruik)
Dus dat betkent dat er een krachtigere GPU nodig is zoals al door u wordt aangegeven waardoor er meer innovatie is bij de mobiele GPU'tjes.
Ik snap die vraag 'waarom' niet zo. Volgens mij moet de vraag dan ook zijn 'wat zijn de nadelen?'

Je zou kunnen bedenken:
- krachtiger CPU / GPU nodig om al die pixeltjes aan te sturen (meer accuverbruik)
- sterkere backlight nodig om licht door de pixels te persen (bij LCD)
- misschien minder goede levensduur bij kleinere amoled pixeltjes (dus eerder burn-in te zien op het scherm)
- kostprijs en dus verkoopprijs hoger

Maar stel nou dat dit soort nadelen wordt verholpen of überhaupt niet van toepassing is, wat is er dan tegen verdere ontwikkeling / verbetering in schermresolutie?
Eigenlijk moet op al uw nieuwe producten innovatie worden geleverd en die krijg je ook op deze manier.
Omdat een chip die soepel 1080p kan aansturen, 720p nóg veel soepeler zou kunnen aansturen én met minder verbruik!

1080p zorgt ervoor dat games scherper ogen, maar niet mooier. 720p is scherp genoeg en biedt de mogelijkheid tot meer visuele actie en effecten in spellen.

Maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet nieuwsgierig ben naar hoe scherp dat er wel niet uit moet zien.

Als software ontwikkelaar zou ik er alleen niet geweldig blij mee zijn. Je kan niet meer gegevens kwijt, want als het te klein wordt is het niet te lezen. Textures (patronen, iconen, etc.) nemen meer geheugen in. Visuele operaties zullen langer duren omdat er meer pixels bewerkt moeten worden. Het wordt alleen scherper, ten kostte van snelheid en geheugen.

Dat bij 720p niet gezegd werd 'het is goed zo' doet mij vrezen dat ze bij 1080p ook niet zullen stoppen.
Je zou kunnen bedenken:
- krachtiger CPU / GPU nodig om al die pixeltjes aan te sturen (meer accuverbruik)
- sterkere backlight nodig om licht door de pixels te persen (bij LCD)
- misschien minder goede levensduur bij kleinere amoled pixeltjes (dus eerder burn-in te zien op het scherm)
- kostprijs en dus verkoopprijs hoger
1ste puntje is toch gewoon aanwezig in de nieuwe telefoon dus is geen probleem, 2de puntje zoals je zegt slaat dat enkel op LCD ook geen probleem dus, 3de punt weet ik niet, zal Samsung wel over nagedacht hebben, er zullen genoeg andere verbeteringen zijn gedaan buiten de resolutieverhoging, 4de puntje hoeft niet kan prima goedkoper zijn geworden met de laatste technieken, dus dat dit scherm goedkoper is dan het scherm uit de S3 bijvoorbeeld. Echter als je met die laatste technieken ene 720p scherm maakt dan zal die natuurlijk wel goedkoper zijn ;)
Samsung heeft de capaciteit om nieuwe processen als ze helemaal ontwikkeld zijn direct grootschalig en dus goedkoop te produceren. Het kan best zijn dat HD schermen best goedkoop gemaakt kunnen worden met OLED.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013