Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties, 18.213 views •

Samsung begint volgens een Zuid-Koreaanse nieuwssite deze maand met de productie van 5"-amoled-schermen met full-hd-resolutie. Die schermen zullen vermoedelijk worden gebruikt in de opvolger van de Galaxy S III-smartphone, die dit voorjaar moet uitkomen.

Eind februari zal de massaproductie beginnen, waarmee een release van een telefoon met deze schermen later in het voorjaar voor de hand ligt, concludeert de Zuid-Koreaanse it-nieuwssite DDaily. DDaily heeft van diverse bronnen in de industrie gehoord dat de productie rond die periode op stoom zal komen. Samsung toonde het 5" full-hd-scherm achter gesloten deuren op elektronicabeurs CES.

Samsung bracht zijn eerste drie Galaxy S-toestellen allemaal in de lente uit in Nederland. De Galaxy S kwam in mei 2010 in de winkels, de S II volgde in mei 2011, terwijl de S III in mei 2012 uitkwam. Daardoor ligt het voor de hand dat de Galaxy S IV ook in mei uitkomt, hoewel er geruchten gaan dat hij iets eerder op de markt komt.

Naast het 5"-full-hd-scherm krijgt de Galaxy S IV vermoedelijk een Exynos 5 Octa-soc, met vier Cortex A15- en vier Cortex A7-kernen. Verdere details zijn nog grotendeels onduidelijk: vorig jaar hield Samsung de details met succes geheim tot aan de aankondiging op 3 mei.

Vermoedelijk scherm Galaxy S IV

Reacties (86)

Reactiefilter:-186084+134+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ga dan voor de Samsung Galaxy Note 2? 5.5 inch is naar mijn mening genoeg display! Maarja het is leuk en aardig zo'n 5 inch Full-HD scherm in de Samsung Galaxy S4, ik ben heel benieuwd hoe de accu dat inderdaad gaat volhouden. Vind het nog wel wat lang duren dus ik ga denk ik maar de Sony Xperia Z kopen. Dat waterdichte spreekt me wel aan!
Dit draadje is waarschijnlijk ondertussen allang dood, maar ach, laat ik toch even reageren.

Ik heb alle drie de toestellen gehad. De S1 heb ik naast de S2 gehad, de S3 heb ik ook een twee maanden geprobeerd.

De S2 komt standaard met 1650mAH accu, maar er is een officiele 2000mAH accu te krijgen. Mijn S2 hield het met LP firmware rustig 2 dagen uit daarmee. Met Custom firmware en radio's met getunede RIL en de juiste 3G only modes is de S2 absoluut een uithoudingsvermogen kampioen.

Misschien heb ik de S3 niet lang genoeg de tijd gegeven, m'n S2 is over de tijd duidelijk beter geworden met alle aanpassingen.

Maar ik heb de S3 snel weggedaan simpelweg vanwege het formaat en het scherm. Ik vond het namelijk veelste schel. Ik houd m'n toestel gewoon in de buurt van m'n gezicht de S3 wil je eigenlijk op halve armlengte gebruiken vanwege de maat en hoeveel licht het ding geeft. Belachelijk? Misschien, maar >4.5" schermen zijn niets voor mij. Dat wist ik eigenlijk al, maar goed, toch proberen he.

Werkelijk het enige voordeel dat ik aan de S3 ondervond was dat het internet geheugen een stuk vlotter was, wat voor de custom roms erg prettig was. Het tweede zou misschien zijn dat de S3 met games / zware applicaties minder stroom vreet dan de S2 en S1. Met de S2 een zware 3D game spelen brand inderdaad door de accu heen, dat heb ik met de S3 niet zo ervaren. Maar bij mijn normale gebruik zoals op de S2, haalde ik met de S3 1.5 dagen, geen volle 2 dagen dus.
"Bron? Zolang het oppervlak even groot is, hoeft het scherm niet noemenswaardig meer te verbruiken..."

Dit lijkt me bij een AMOLED dus niet zo. Aangezien daarbij, in tegenstelling tot een LCD paneel, de pixels zelf licht geven.
Note I is 1280x800 PenTile
Note II is 1280x720, niet PenTile

Het is dus ook niet zo raar dat je geen raster effect ziet op je Note II ;)
wat dus de reden is dat het een ongeluksgetal is.
Ratina display is een lachertje. Haal dat er a.u.b. niet bij als we het hebben over full HD op een 5" scherm.
Het grote nieuws was juist dat dit een full-hd RGB paneel is (RGB staat niet in het artikel maar is wel zo).
Ik snap die vraag 'waarom' niet zo. Volgens mij moet de vraag dan ook zijn 'wat zijn de nadelen?'

Je zou kunnen bedenken:
- krachtiger CPU / GPU nodig om al die pixeltjes aan te sturen (meer accuverbruik)
Dus dat betkent dat er een krachtigere GPU nodig is zoals al door u wordt aangegeven waardoor er meer innovatie is bij de mobiele GPU'tjes.
Ik snap die vraag 'waarom' niet zo. Volgens mij moet de vraag dan ook zijn 'wat zijn de nadelen?'

Je zou kunnen bedenken:
- krachtiger CPU / GPU nodig om al die pixeltjes aan te sturen (meer accuverbruik)
- sterkere backlight nodig om licht door de pixels te persen (bij LCD)
- misschien minder goede levensduur bij kleinere amoled pixeltjes (dus eerder burn-in te zien op het scherm)
- kostprijs en dus verkoopprijs hoger

Maar stel nou dat dit soort nadelen wordt verholpen of überhaupt niet van toepassing is, wat is er dan tegen verdere ontwikkeling / verbetering in schermresolutie?
Eigenlijk moet op al uw nieuwe producten innovatie worden geleverd en die krijg je ook op deze manier.
Dan ga je toch voor de Xperia ZL? Die is even groot als de One S en is behoorlijk krachtig (plus dat er voor Sony toestellen veel ROMS te vinden zijn).
Daarom bracht Sony ook de Sony Xperia ZL uit, een 5'' toestel ter grootte van de One S (4.3 '') het kan dus wel, zo kan je dat soort problemen ook oplossen.
Hoezo???

De Padfone 2 heeft een schermdiagonaal van 4,7" en volgt daarmee de trend die eerder dit jaar door de HTC One X en Galaxy S III ingezet is. Het scherm heeft een resolutie van 1280x720 pixels en maakt gebruik van igzo, of indium-gallium-zinkoxide, dat elektriciteit beter geleidt dan het normaal gebruikte silicium. De transistors van het lcd kunnen daardoor kleiner gemaakt worden en daarom blokkeren ze minder licht. Een gevolg is dat meer licht van het backlight de pixels bereikt.

Fabrikanten kunnen daardoor twee kanten uit; ze kiezen voor een zwakker backlight, waardoor de accu gespaard wordt, of ze behouden het backlight, waardoor meer licht het scherm bereikt en de maximale helderheid hoger is. Asus heeft voor het laatste gekozen en de Padfone 2 heeft dan ook een maximale helderheid van ongeveer 550 nits.

Bron: reviews: Asus Padfone 2

Je kan bij IGZO bijvoorbeeld dus kiezen voor helderheid of energiebesparing. Amoleds zijn ongelooflijk zuinig bij films kijken maar slurpen energie bij browsen, hangt er van af wat je doet.
Heerlijk 5" , had ook wel 6" mogen zijn imo. Zit op mijn huidige al de hele tijd te zoomen dus dit gaat de goede kant op..hopelijk volgen er meer fabrikanten wanr 4.x is echt te klein!!
met een galaxy s3 kan je niet goed resoluties vergelijken vanwege het pentile scherm.
om even te vergelijken: ik kan het raster effect op een galaxy s3 of galaxy camera scherm vanaf zo'n 10-15cm zien als ik er op let, maar bij mijn galaxy note 2 zie ik dat pas bij ongeveer 5cm terwijl het scherm groter is.
voor 1080p over remote desktop heb je aan een 720p scherm genoeg.
alleen zijn de lettertjes dan wel erg klein, zelfs op een note 2.
Klopt ten dele. Ik heb begrepen dat het kopie van je scherm in de resolutie van je telefoon gaat en niet van je televisie. Hier zal dus toch wat schaalwerk aan te pas moeten komen voordat je gaat streamen. Dit kan bijvoorbeeld bij foto's vanaf de telefoon die je in de galerij van de telefoon bekijkt wel wat uitmaken.
1280x720 televisies komen ook amper voor, de meeste HD ready TV's zijn/waren 1366*760-768 (of zelfs 1024*768 voor de goedkope plasma TV's). Dus waar media voor gemaakt is zegt helemaal niets. Daarnaast kost een simpele schaal methode zo goed als niets aan processorkracht (gezien de GPU/decoder van de SoC hier meestal al hardware functionaliteit voor aanboord heeft).


Daarnaast, als je media van je telefoon naar je TV streamt dan speelt de native resolutie van je telefoon helemaal geen rol.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 6 februari 2013 15:01]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True