Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 16.033 •

Na verlies in het laatste kwartaal van 2012 haalt Zynga drie games offline die het in datzelfde kwartaal online heeft gebracht. De games worden geschrapt omdat ze niet genoeg opleveren, maakt het bedrijf duidelijk in een telefoongesprek met investeerders.

ZyngaTijdens het telefoongesprek, dat plaatsvond na de presentatie van de kwartaalcijfers van Zynga, maakte de ontwikkelaar duidelijk dat het drie games offline haalt die in het in het laatste kwartaal van 2012 op de markt bracht. Zowel CityVille 2, The Friend Game als Party Place brachten niet genoeg geld op en worden dus offline gehaald.

Zynga leed 48,6 miljoen dollar verlies in de laatste drie maanden van 2012. Daarmee deed het bedrijf het beduidend beter dan een jaar daarvoor, toen het laatste kwartaal een verlies opleverde van 436 miljoen dollar. Zynga heeft vooral in de uitgaven weten te snijden, want de omzet bleef nagenoeg gelijk. Zowel in 2011 als in 2012 was de omzet in het laatste kwartaal 311 miljoen dollar. In een poging de kosten te drukken besloot Zynga in oktober 2012 al om dertien games offline te halen. Het bedrijf sneed toen bovendien flink in het personeelsbestand.

Reacties (37)

Toch jammer dat ze bepaalde spellen dan online zetten en voordat men er goed en wel van weet en Zynga dus geld gaat verdienen eraan gaan ze weer offline.

Nu snap ik best dat het gaat om kijken hoe je snel geld kunt verdienen, maar moeten nieuwe spellen zich niet eerst een beetje kunnen bewijzen ipv gelijk in het zelfde kwartaal al afschieten?
Het einde van een tijdperk?

Ik kan me goed voorstellen dat het handen vol geld kost om de servers en het personeel voor zoveel games te hebben en onderhouden. Qua servers moet het goed zitten, het moet snappy zijn en er moet immens veel data opgeslagen worden. Het personeel dat nodig is voor al die boze moeders met hoge telefoonrekeningen en ontevreden klanten zal niet mis zijn.

Daarnaast is de markt vluchtig, mensen vliegen als kuddedieren achter elkaar aan als het gaat om deze spelletjes. Ook missen de spelletjes diepgang, waardoor het gros binnen 2 maanden weer vertrokken is. Je moet mensen lang vasthouden wil je geld aan ze verdienen, er is immers geen startbedrag maar slechts kleine microtransacties waarmee je geld moet verdienen.

Persoonlijk ben ik er niet rouwig om, ik vind het verschrikkelijk... het type spelletjes dat ze maken :o

[Reactie gewijzigd door TheNephilim op 6 februari 2013 10:24]

Daarnaast zijn dit ook echt games die ik, en waarschijnlijk alle tweakers niet willen spelen
Mobile/webgames, bij elke scheet die men laat komt er weer een nieuwe game bij.

Ze hebben nog ziekelijk hoeveelheid gebruikers (met name facebook vanuit farmville etc, Zynga heeft weet ik hoeveel xxxVille games), maar vraag me af hoe lang dit nog winstgevend is.

Ik zie het als de oude vs 'personalised' reclame van vroeger en nu, vroeger was een kale banner genoeg en elke site had minimaal 10 banners, maar nu zelfs met tracking en alles levert het steeds minder op.

Vraag me dan ook af of ze nog iets uit mobiel gaming halen, afaik heeft Zynga ook omgpop met draw something, maar die game hoor je gewoon niets meer over. Even snel cashen met de hype, tot 10 andere bedrijven soortgelijke apps hebben uitgebracht.
Het verbaast me dat deze spellen nog zo veel gebruikers trekken. het niveau van de spellen is niet veel uitgebreider dan het gemiddelde Commendore 64 spel van vroeger. Alleen de graphics zien er beter uit, maar verder dan point and click komt het gemiddelde Zynga spel niet ( Ja de Commendore had geen muis).
Denk niet dat Zynga met deze filosofie langdurig succes gaat boeken.
Men begint het zat te worden dat je niks kan in die spelletjes zonder 20 vrienden die het ook actief spelen, of bakken geld uit te geven. Daarbij komt nog dat er geen diepgang is in die spellen, en zie daar: mensen gaan die spellen steeds meer links laten liggen.

Zynga zal zijn spelformule moeten aanpassen, anders gaan ze ten onder.
Kuch :

http://files.myopera.com/...ms/8295392/1351_mouse.jpg

Natuurlijk had de commodore 64 een muis :p

Het is vervelend als het bedrijf verlies lijdt, maar ik zou het zo´n verademing vinden als ik voor eens en voor altijd van die godsgruwelijk irritante invites op Facebook af zou zijn.

Edit : Bij mijn Commodore werd zelfs een GUI geleverd:

http://toastytech.com/guis/c64g.html

[Reactie gewijzigd door benbi op 6 februari 2013 10:40]

Niet gek dat ze de kosten weten te drukken maar toch verbaas ik me steeds weer over de games.

Huisjes bouwen, konijnen fokken, bomen knuffelen, elfjes vangen...
What's next? Smurfen? :P

Maar zomaar games offline halen?
Ergens voel je je dan toch wel bekocht!
Dan ben je net voor veel ¤¤¤ een klein beetje opgeschoten, heb je mooie kleertjes gekocht of iets anders onzinnigs gedaan en dan stoppen ze ermee.

Ik denk niet dat ik nog ga investeren in dit soort games. 8)7
Denk dat je de Commodore 64, oftewel C64 bedoelt ? Daar waren wel degelijk spellen met een goede diepgang (hetzelfde geldt voor MSX, ZX Spectrum, BBC micro, etc).
Ik vind ze ook verschrikkelijk. Een tijd geleden waren er stemmen die zeiden dat social gaming de next big thing was en dat traditionele gaming stilaan doodging, blijkbaar niet dus. Slechte management kan overal gebeuren.
Zynga is ook één van de laatste voorbeelden van een DotCom-bubble 2.0 bedrijf. Véél te hoog gewaardeerd bij IPO (en dat is gebleken: -75%) en een bedrijf zonder een solide (lees: lange termijn bestendig), bewezen business model.

Nee, ik ben er ook niet rouwig om, ook omdat ik dit al van kilometers afstand aan zag komen.

[edit: goodmorning typo's]

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 6 februari 2013 10:38]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van die drie games had gehoord, terwijl ik toch geregeld online games speel. Wellicht dat de markt voor dit soort spelletjes overvol is en concurrerende titels populairder zijn.
Kan niet zeggen dat ik het erg vind maar wel wat vreemd om games die zo kort online zijn nu alweer offline te halen. Mensen moeten wel de gelegenheid krijgen om de game te ontdekken lijkt me.
dan nog hebben games tijd en marketing nodig om "gevonden" te worden,
en ik kan me niet voorstellen dat het online houden van die games en er verder niets mee doen, meer kost dan ze offline halen en het verlies van development zonder enige vorm van inkomsten terug te verdienen.

als zervers draaiend houden meer kost dan het oplevert dan is er iets heel erg mis, en dat is er ook bij Zynga, zoals velen ook al zeiden voor de Bubble. dit lijkt weer op mismanagement.

Enige valide reden die ik kan bedenken was dat de games zo slecht waren dan ze Zynga als Brand/merk aantastten, en de ervaring dus zo slecht was dat ze geen andere Zynga games meer willen spelen.
Eh, Zynga en Facebook zijn grotendeels uit elkaar. Zynga gaat nu voor het grotere geld..
The San Francisco-based company has been undergoing a transformation, breaking its ties with Facebook, which previously hosted its games, and setting up its own gaming platform.

Zynga is also applying for a gaming licence in Nevada, home of Las Vegas, in order to offer players a new suite of casino-style games on which they can bet real money, in conjunction with the online gambling firm Bwin.Party.
Ze lijken ook vaak teveel op elkaar, misschien andere scenery maar dat is het dan ook vaak. Net als al die facebook spelletjes, heeel veel 3 gelijke maken of dat soort dingen. Andere look maar game is in principe hetzelfde...
Vandaar dat mensen ook van de een naar de andere springen, ze kennen het al maar willen wel eens wat anders zien...
het emest bizarre is dat ze tijdelijk meer waard waren dan EA en Ubisoft bij elkaar...
als ik hen was had ik op dat moment meteen toegeslagen en EA en Ubi gekocht...

dan had je altijd op 2 paarden kunnen wedden, of nu hardcore of casual of mobile of console de toekomst is. je hebt het allemaal en je bent overal klaar voor. plus dat je alle hardcore brands ook in casual games kan verwerken en dus weer een heleboel hebt om van te teren, (want ze zijn zo origineel -_-)

ja Zynga zal het heus wel overleven, maar zo goed als het ging zal het nooit meer met ze gaan.
Ik zou zelfs willen stellen dat het geeneens games betreft.

Het komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer; Je moet ergens klikken en dat herhaald. Als je op genoeg vakjes geklikt hebt kom je een "level" verder. Dan kun je nieuwe vakjes kopen die er grafisch wat anders uitzien (bijv. zijn het geen aardappelveldjes meer maar rode rozen o.i.d.). Meer dan een grote hierarchische boom waarin je genoeg moet klikken om alle mogelijkheden te openen is het niet. Sommige mogelijkheden zijn heel lastig te halen, omdat ze niet met coins, experience-punten of credit beschikbaar worden, maar door speciaal "geld" wat je met echt geld kunt kopen. Hier drijft het businessmodel op.

Al met al denk ik dat echte games zich door een paar eigenschappen onderscheiden:
1) De aanwezigheid van een interactiviteit tussen gebruikers; een competitie-element
2) De competitie wordt gedreven door vaardigheid en inzicht. Je kunt beter spelen dan anderen, omdat het spel meer is dan "klik ieder uur hier en je krijgt punten".
3) De mogelijkheden gaan verder dan klikken; het gaat om de juiste actie op het juiste moment op de juiste plek in het spel.

Dit alles ontbreekt volgens mij in alle Zynga games en alle andere Facebook games (tenminste de games die ik ken).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013