Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties, 20.992 views •

AMD's aankomende videokaartgeneratie, de HD8000-serie, krijgt mogelijk een dynamische overklok-optie. De kloksnelheden van de gpu en het geheugen zouden daarmee dynamisch aangepast kunnen worden afhankelijk van de load, temperatuur en energiegebruik van de chip.

Amd Radeon Graphics logo (75 pix)TechPowerup meent dat enkele passages in de documentatie van AMD's Display Library naar een dergelijke feature verwijzen. In de sectie over de mogelijkheden van versie 6 van AMD's OverDrive-tool voor overklokken worden drie nieuwe mogelijkheden genoemd: aanpassen van de core clock, aanpassen van de geheugenclocks en het meten van de belasting van de gpu. Met die variabelen zou het mogelijk moeten zijn om de kloksnelheden van de gpu aan te passen op basis van de belasting, vergelijkbaar met Nvidia's GPU Boost-technologie.

De software zou de kloksnelheden kunnen variëren binnen een ingestelde maximale tdp. Bij een lage belasting betekent dat hogere kloksnelheden voor zowel de gpu als het geheugen, terwijl bij maximale belasting de kloksnelheden gewoon op de fabriekssnelheid lopen, zoals nu ook het geval is. Een verschil met Nvidia's GPU Boost zou het dynamisch regelen van de kloksnelheden van het geheugen zijn; Nvidia's oplossing varieert enkel de snelheid van de gpu.

De huidige generatie AMD-videokaarten heeft een enigszins vergelijkbare - maar minder geavanceerde - functie genaamd PowerTune with Boost. Hierbij kan de gpu wisselen tussen twee maximale kloksnelheden die 50MHz uit elkaar liggen.

Reacties (53)

Reactiefilter:-153053+127+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
JA, alle mogelijke paden alvast berekenen met de extra rekenkracht die nog over is.
Volgens mij heb je dat nu al met vsync. Dan blijft hij meestal op 60fps staan.
De GPU weet namelijk waar jij naartoe gaat lopen in een game, of wil je dat de GPU alle mogelijke (toekomstige) bewegingen voor je gaat berekenen?
uh ik leg het even uit want blijkbaar is het knap lastig. Het werkt zo. Je computer boot dan zit hij in low profile (home).
Indien ik een zwaar spel ga spelen (bf bv) druk ik 1x op 'end' en kan ik zo lang spelen als ik wil. \o/
Ik hoef dus maar 1x op een knopje te drukken! sapperderflap!
Vaak zie je dat degene die GPU's levert voor de nieuwe consoles het slechter doet.
Ik snap die logica even niet...
Dat draait vanzelf weer om. Ook zijn de achterstanden nooit erg groot want kan er bijna geld op in zetten dat als nvidia met de Titan AMD weg blaast dat deze in een paar maanden een gelijkwaardige kaart op de markt weten te brengen. Zo gaat het nu eenmaal vaak.
Denk niet dat ze dat deze keer gaan doen... de Titan word net als bijvoorbeeld een Asus Ares een product wat bijna niemand koopt, en alleen als prestige gezien moet worden

AMD zou er slim aan doen gewoon door te gaan met de 8xxx serie, grote kans dat die wel de Titan weg kan blazen voor wat normalere prijzen
Bij First person shooters onder de 80 FPS kun je beter iets anders gaan doen...
Wat een onzin zeg... zal best per persoon verschillen maar 80 FPS kan je tegenwoordig alleen nog halen als je 2/3 videokaarten in je pc hebt in de nieuwste shooters..

Dus volgens jouw zou niemand meer BF3 moeten spelen bijvoorbeeld

Ik zal wel slechte ogen hebben maar stabiele framerates boven de 30FPS zijn voor mij prima om alles soepel te beleven, ook in shooters

BTW Refresh rate heeft wel wat met de FPS te maken, namelijk dat je geen hogere FPS kan zien dan je refresh rate... maar dat betekend niet dat hogere FPS niet nuttig kan zijn
FPS is how fast your graphics card can output individual frames each second, and is covered under the Frames Per Second section of this guide. Refresh rate is a separate property of your monitor: how many times per second it can 'refresh' the screen, regardless of how many frames are being fed to it by the graphics card
Bron: http://www.tweakguides.com/Graphics_7.html

[Reactie gewijzigd door Sinester op 6 februari 2013 16:28]

Precies, ik zie niet wat hier nieuw aan is. Mijn Radeon HD 6950 doet dit al vanaf het begin...
ah vooruit gang in gpu markt.
wat ze nu nog missen is: als je spel speelt en je wilt zeg maar altijd 60 fps hebben datje kaart daar naar toe werkt.
in de zin van: sommige stukken in de game kunje 100 fps halen en de stuk net daarna zal je droppen naar 40 fps.
nu is de taak van de gpu om die 100 fps niet te berekenen maar op 60 fps en de andere reken kracht alvast andere stukken berekenen waar je daarna toe zal gaan zodat die 40 fps ook 60 fps doet als je d'r bent.
dat zal een mooie ontwikkeling zijn.
En zou ik daarvoor dan ook een bron mogen? Een bron die mij objectief kan vertellen waarom het een goede kaart is. Niets tegen jouw, maar 1 bron is een halve bron en vooral als het mond-tot-mond is (or rather text-to-text)
Best een slim plan eigenlijk, een overklok kan zo meer dan 100W extra verbruik betekenen, en er zijn zat games waaarin een OC niet echt nodig is.
AMD zal mogelijk ook in staat zijn dit soort kaart te produceren maar ja de kosten rijzen dan wel de pan uit. Ze hebben zelfs geen 7990 uitgebracht terwijl andere fabrikanten lieten zien dat ze die wel zelf konden produceren.
Dat zal je toch nog vies tegenvallen. Als je de huidige pc games met dezelfde resolutie op een midrange videochip en een PowerVR chip zou afspelen, bij voorkeur 1080P dan zou de PowerVR nog niet 1 frame per seconden halen. Dan zie ik meer heil in de laptop GPU's op dekstop kaarten uitbrengen zodat je een kaart hebt die voor 95% gelijk presteerd maar het verbruik tot 25% reduceerd.

Het grooste probleem in deze is de consument. En die wil de beste prestaties. Er zijn maar weinig consumenten die een computer winkel binnen lopen en vragen hoeveel verbruikt die pc nou, of wat is het energie label van die pc?

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 6 februari 2013 12:26]

Leek mij ook al erg vreemd. Waarschijnlijk een foutje in het artikel, maar we zullen zien.
De gpu moet tochniet uitmaken wanneer een schot aankomt, dat doet de cpu?
Titan een geweldige kaart, je vergeet denkelijk de daarbij behorende geweldige prijs.

En daarmee dus feitelijk de prijs / prestatieverhouding
Jij kan het letterlijk niet eens zien(je scherm kan het niet aan), dus die klein beetjes helpen helemaal niet....
Tegenwoordig zijn de grafische prestaties van de PowerVR chips (iPad) best goed.

Als je (theoretisch) een grote versie (of meerdere kleine) van deze chip op een PCI-EX plankje zou plakken vergezeld van een sloot geheugen zou je toch vergelijkbare prestaties hebben tegen een fractie van het energiegebruik?
Alleen doe jij dus iets totaal anders . En zit je de hele tijd op knopjes te drukken . Lijkt me erg fijn in shooters ...
Hoe weet je dat titan zoveel beter is dan de 8000-series en komen ze ook ongeveer tegelijk uit?
De opvolger van de 360 (in de volksmond 720) heeft volgens de laatste geruchten ook een amd gpu

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True