Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 36, views: 8.919 •

Square Enix heeft last van de 'verslechterende toestand van de wereldwijde markt voor consolegames'. De uitgever leed in de laatste negen maanden van 2012 een verlies van 4,5 miljoen euro. Een jaar eerder maakte de uitgever een winst van 3,9 miljoen euro.

Het Japanse Square Enix moet een verlies van 4,5 miljoen euro rapporteren over de laatste negen maanden van 2012. In dezelfde periode in 2011 maakte de uitgever nog een winst van 3,9 miljoen euro. De omzet ging in 2012 wel omhoog ten opzichte van 2011. Die was toen nog 750 miljoen euro in de laatste negen maanden, om in dezelfde periode in 2012 uit te komen op ruim 800 miljoen.

De uitgever maakt in het financiële verslag niet duidelijk welke consolegames bijdroegen aan het verlies. Square Enix bracht in de laatste maanden van 2012 onder andere games uit als Sleeping Dogs en Hitman: Absolution. Die beide games verschenen voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3. Square Enix is wel tevreden over de opbrengsten van pc mobile games. Browser game Sengoku IXA en social game Final Fantasy Brigade maken een 'acceptabele winst'. Ook over social game Final Fantasy Artniks en mmog Dragon Quest X is de uitgever tevreden.

Hitman's Agent 47 duikt op in Sleeping Dogs

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (36)

Ik dacht dat PC gaming dood was en consoles "the way to go" waren.. ik lach toch wel een beetje in mijn vuistje :D
Het zou ook wel eens kunnen liggen aan de kwaliteit van de producten die ze uitbrengen.

FFXIII en FFXIV zijn de naam onwaardig.
iets verder lezen, het gaat hier om browser games, geen "pc" games wat jij bedoeld
  • opbrengsten van pc mobile games. Browser game Sengoku IXA en social game Final Fantasy Brigade maken een 'acceptabele winst'
Ik vond de demo van Sleeping Dogs lekkerder spelen op de xbox dan op de pc..

@ MathijsR hieronder, zeker maar (helaas) zijn de prijzen daar ook naar, SD kost op de pc 10 euro op de console 20 euro.. (V&A)

[Reactie gewijzigd door Floks op 5 februari 2013 15:02]

Het zou ook wel eens kunnen liggen aan de kwaliteit van de producten die ze uitbrengen.

FFXIII en FFXIV zijn de naam onwaardig.
FFXIV: ARR al gezien? Pareltje van een MMO, zelfs in zijn beta fase. Als er een ding is dat ik SE moet meegeven is hun doorzettingsvermogen om nooit een echt "slechte" FF te hebben

FFXIII is trouwens nog zo slecht niet, ik speelde het nog graag. FFXIII-2 verhelpt een hoop van de klachten, en Lightning Returns FFXIII ziet er ook goed uit.
Inderdaad. Als ze nu eens games gingen uitbrengen, in plaats van blockbuster films. Óf ze kunnen natuurlijk echt films gaan uitbrengen, ook geen problemen mee.
Ik denk dat console gaming (helaas) nog steeds the way to go is. Het heeft alleen weer even een impuls -> m.a.w. een nieuwe Xbox en/of PS4. Dit zorgde de vorige keer voor een flinke boost in de consolemarkt en ik ga er van uit dat dit weer gaat gebeuren.

Ben zelf een PC gamer en inmiddels 4 consoles gehad, maar blijf terug komen bij de PC. Console gamen is vaak wel "gezelliger" aangezien je daar splitscreen e.d. kan doen.

[Reactie gewijzigd door MathijsR op 5 februari 2013 15:11]

Als ze vlak voor kerst zo'n beetje Just Cause 3 uitbrengen komt dat voor komend jaar vast wel goed =).
De wereldwijde verkopen van consoles gaan achteruit omdat de PS360 ongever 6-7 jaar oud zijn. Wel verassend dat ze verlies leidden ondanks de games van hun Westerse developers die het goed hebben gedaan.
13 onwaardig? 10 was al slecht (ja, ik zeg het :). Als je puur naar gameplay bekijkt is deel 10 bijv. wel goed, maar verhaal..

Als je daarentegen kijkt hoelang het duurt om ze te ontwikkelen leveren ze wel topkwaliteit. Wat graphics aangaat wint Squaresoft-Enix nog steeds :)
Ik hoor van de Final Fantasy iPad spellen maar weinig anders dan dat ze puur op geld harken gericht zijn. Vooral het laaste All the Bravest, het tutorial level was gewoon weg niet te halen zonder te verliezen.

Ik vind het wel wat vreemd dat Sleeping Dogs en Hitman het niet zo goed op consoles deden. Beide waren toch echt hier op gericht qua controls/UI design, en het waren ook zeker niet de minste spellen. Misschien dat de doelgroep wat beperkt was?

En het gebrek aan een goede Final Fantasy game zal ze ook wel parten spelen, XIII viel tegen, XIII-2 was beter, maar brak geen nieuwe userbase aan (het was een vervolg) dus verkocht nog minder doordat spelers waren afgehaakt . (Dit proberen ze volgens mij met Lightning returns te fixen door het niet XIII-3 te noemen) en Versus is ons al jaren belooft maar die komt nog steeds niet.

En dan hebben ze nog Tomb Raider, grootse verwachtingen maar pas dit jaar op de markt. Dus 2013 kan een beter jaar worden.

Oh, en dan vergeet ik nog even Final Fantasy XIV(?) Online, die zou voor de PS3 uitkomen, maar de PC versie is nog steeds in redevelopment. Daar zal vast ook wel wat geld in zijn gaan zetten qua werk.
Weet iemand of Square Enix Kingdom Hearts nog gaat uitbrengen? Heb het idee dat dat project ook op een zijspoor is beland...
Pareltje? Nee, too little too late. Daar hebben ze enkel verlies op gedraaid.

FFXIII was initieel nog erg sterk, maar -2 en LR plus alle DLC gaf het gewoon een erg nare smaak. Halfgaar einde die je enkel via DLC kan 'verderspelen', te kort, te goedkoop gemaakt.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 5 februari 2013 15:27]

de PC wint altijd zie ook de xbox720/PS4: wat gewoon iets beter ontworpen pc's zijn.
Square Enix gaat steeds meer richting mobiel, ze schijnen ook druk bezig te zijn met een nieuwe Final Fantasy voor Android, met extra aandacht voor de OUYA :D

Op zich was Sleeping Dogs trouwens wel oke, misschien een beetje te console-achtig (makkelijk buttonbashen) voor mijn smaak/spelen op pc, maar toch van genoten.

Hitman viel me echter wel zwaar tegen, snap dan ook heel goed dat 'de top van IO Interactive' (lees; makers Hitman franchise) een klein jaartje geleden de benen heeft genomen om zelf wat cools te maken (Heroes & Generals)
Vernieuwing kan altijd, maar Agent47 als een soort veredelde Adam Jensen (later via een dlc zelfs met de outfit van) viel me erg tegen, weer een prachtige franchise door t riool.
Is eigenlijk heel simpel. Maak troep, verlies geld. Maak kwaliteit, verdien geld.

Dus Square Enix heeft geen last van de verslechterde consolemarkt. De consolemarkt heeft last van een verslechterd Square Enix.
tja, ik denk alleen dat een OUYA met een tegra 3 chipset gewoon veel te laat op de markt zal verschijnen om nog iets te betekenen.
nee hoor, hun games zijn prima op de PC :Y)
Tip: FF7 remake, boem kassa
De verkopen van FF13 en FF14 zijn van voor de periode die hier genoemd wordt (laatste 9 maanden van 2012), ik vermoed dat de meeste verkopen al waren gedaan. In de periode waar het over gaat zijn er naast Dragon Quest X voor de Wii, slechts twee grote releases geweest voor de consoles Sleeping Dogs en Hitman Absolution (ook beide beschikbaar voor de PC). SE had veel meer verwacht van de verkopen van Sleeping Dogs, achteraf gaven ze zelf toe dat die verwachtingen onrealistisch waren. Verder heeft SE nog een berg 3DS handhelds uitgegeven en wat minor releases op andere platvormen.

Als je kijkt naar de (fysieke) sales van Sleeping Dogs dan hebben ze in een kleine 1,3 miljoen units verkocht voor de PS3 en Xbox360 (ongeveer 50/50), op de PC echter slechts een kleine 56 duizend stuks, dat is echter zonder de digitale sales van bv. Steam. Valve laat daar niets over los, dus kunnen we geheel geen goed oordeel maken over het succes van Sleeping Dogs op de PC.

Als we echter naar Hitman Absolution kijken deed deze een kleine 2,5 miljoen verkopen op de consoles (weer ongeveer 50/50) tegenover 147 duizend fysieke sales op de PC (weer geen digitale sales). Maar Hitman Absolution deed dat in maand en een week, Sleeping Dogs deed er vier en een halve maand over.

De verwachting is echter dat ze nog steeds winst zullen maken voor het fiscale jaar dat t/m maart dit jaar loopt. Dat is wel minder dan het jaar daarvoor, maar een heel stuk minder dramatisch dan hier wordt geïnsinueerd.

Ik ben echter bang dat we in de toekomst experimenten zoals Sleeping Dogs zullen missen van Square Enix of een stuk minder qua grootte en spectaculariteit...

Edit:
Wat betreft FF14, SE is inderdaad in de periode van begin januari tot eind september 2013 weer $9.99 per maand gaan rekenen, maar de subscribers aantallen waren heel, heel laag. De enige reden dat ze er niet mee gestopt zijn zoals elke andere MMO die slecht presteerde was omdat ze het kleine beetje loyale subscribers niet kwijt wilden raken terwijl ze werkte aan FF14:ARR (wat nu nog gratis is en in beta).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 6 februari 2013 15:46]

fout, het is dus andersom. Ze verliezen geld op kwaliteit games en maken geld op troep.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013