Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties, 6.866 views •
Submitter: WietKop

Futuremark, het bedrijf achter benchmarksoftware als PCMark en 3DMark, heeft de nieuwste versie van zijn benchmarksoftware voor grafische prestaties van systemen uitgebracht. De grootste vernieuwing is de brede toepasbaarheid van 3DMark.

De software draait op zowel pc's en notebooks als smartphones en tablets. Met de nieuwste versie van 3DMark, die simpelweg 3DMark heet, zonder toevoegingen, wil Futuremark gebruikers de mogelijkheid geven om de grafische prestaties van alle systemen te vergelijken. De software moet daarbij niet zoals vanouds alleen draaien op Windows-computers, zoals desktops en laptops, maar moet ook op Android tablets en smartphones, Windows RT-tablets, en smartphones en tablets van Apple draaien. Vooralsnog heeft het bedrijf echter alleen de standaard-Windows-versie uitgebracht: Windows RT-, Android- en IOS-versies moeten op korte termijn volgen.

De benchmarksoftware, waarvan de voorgaande versies veelvuldig gebruikt werden om overklokprestaties van systemen te beoordelen, is in een aantal versies verkrijgbaar. De standaardversie, de Basic Edition, is gratis te gebruiken en geschikt voor alle platforms, maar de resultaten zijn alleen online te bekijken. Met de Advanced Edition, van 25 dollar, kunnen ook individuele benchmarks gedraaid worden en kan bovendien een Extreme-test uitgevoerd worden voor overgeklokte systemen. Ook kan de software gebruikt worden als stabiliteitstest. De Professional-versie van 995 dollar is voor zakelijk gebruik en biedt onder meer xml-export van resultaten en cli-tools.

De tests in 3DMark bestaan uit drie onderdelen. De eenvoudigste, Ice Storm, is voor instap-pc's, tablets en smartphones bedoeld en bestaat uit twee graphics-tests en een physics-test. Cloud Gate, de tweede benchmark, is vooral voor normale pc's en laptops bedoeld en heeft dezelfde subtests als Ice Storm. Met de derde benchmark, Fire Strike, moeten high-end systemen en overgeklokte componenten tot het uiterste gedreven worden. Naast twee graphics-tests, een physics-test en een combined test, bevat deze versie een Extreme-benchmark, die in de Advanced-editie ontsloten wordt.

Reacties (33)

Reactiefilter:-133031+118+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het valt me op dat de GTX570 & GTX580 slechter preseteren dan een GTX 660(ti). Da's in de meeste andere benchmarks volgens mij niet zo. Toch vreemd.
De driver is nog niet geoptimaliseerd voor de nieuwe 3dmark :p
Volgens mij legt 3Dmark extra nadruk op nieuwere features, die bij de GTX660 Ti dan beter naar voren komt en daarom beter scoort, omdat ze daar, terecht of onterecht; een behoorlijke waarde aan toekennen.
ik hoop dat twee gelijke systemen maar met verschillende besturingssystemen dezelfde score halen. dan zou het een hele mooie benchmark worden die zeker een standaard moet worden.
ben zelf ook zeer tevreden met de pcmark en 3dmark benchmarks voor mijn computer.
Waarom zou het OS niets uit mogen maken? Het kan goed zijn dat de ene beter performt dan de ander, toch?
Waarom zou het OS niets uit mogen maken?
Stel nou dat je bijvoorbeeld een Adreno 320 GPU uit een Qualcomm Snapdragon- welke alleen in Windows Phone / Android ondersteunt wordt - wil gaan vergelijkev met een PowerVR543 MP3 die (vroeger) alleen in een Apple A6 zat, en waar dus alleen iOS op draaide.

Dan zou zo'n feature nuttig zijn (mits je het zelf aan / uit kon zetten) om hardware met elkaar te vergelijken zonder dat hierbij de software van invloed is.

Het is bijvoorbeeld jarenlang geweest dat ATi / nVidia drivers voor Linux dusdanig slecht waren, dat videokaarten op Linux 10x zo slecht presteerden als op Windows. Dat is nuttige info, maar juist ook nuttig om de besturings-systeem factor weg te kunnen delen om alleen de hardware te benchmarken.

De huidige situatie is namelijk nogal chaotisch: Een benchmark-uitkomst is een combinatie van hardware, drivers, video-platform (OpenGL, OpenGL ES of DirectX), programmeertaal en hoe goed een programma is geoptimaliseerd voor al die componenten. Twee zaken met elkaar vergelijken is eigenlijk alleen nuttig als maar 1 component verschillend is en de rest hetzelfde, maar dat kan in de praktijk helaas niet altijd (bijv. DirectX draait niet op Android of Ubuntu etc, OpenGL op Windows is brak etc).
En waarom hoop je dat? Het kan namelijk best zijn dat het ene besturingssysteem inclusief drivers de hardware efficienter, of juist niet, aanstuurt dan het andere. Ik zou het gek vinden als ik op met verschillende OS'en dezelfde score zou krijgen maar een andere game ervaring.

Wat mij betreft is het dus aan de OS fabrikanten om ervoor te zorgen dat de score gelijk is, en niet aan de heren/dames van Futuremark.
Inderdaad, hier lijkt bijvoorbeeld de vergelijking tussen ios en android toestellen me heel interessant. Ben benieuwd hoeveel voordeel een iPhone zou hebben tegenover een hardwarematig vergelijkbare androidphone. In theorie zou de iPhone dan beter geoptimaliseerd zijn.
iPhone is niet beter geoptimaliseerd. Er zit gewoon een veel grotere GPU in.

Dat vergeten mensen wel eens als ze alleen naar de CPU kloksnelheid kijken om SOC's te vergelijken.
Dit is nou een geweldig idee, gewoon een crossplatform benchmark tool. Heb basic versie getest en ziet er allemaal geweldig uit, t.o.t van de eerdere versies.

Nu nog wachten op de andere platform releases.
Ik had verwacht dat, nu Steam voor Linux beschikbaar is en Linux steeds meer erkent wordt door de gameindustrie (onderdeel van het volwassen worden van de (post-)PC-markt), Futuremark de relevantie van het kunnen meten en vergelijken van Linux-systemen zou erkennen.
Op de website van 3DMark wordt ook een stille hint gegeven naar releases buiten het Windows platform.

Cloud Gate will only be available in the Windows editions of 3DMark initially.
Fire Strike will only be available in the Windows editions of 3DMark initially.

[Reactie gewijzigd door Stuupje op 5 februari 2013 12:41]

Het draait al op Android, dus op Linux draaien zou niet heel veel meer werk zijn lijkt me?
Komt dit ook nog naar OSX en Linux besturingssystemen?
Idd, waarom je iPad brunchen maar niet de Mac. Denk dat mensen veel liever de prestaties van een MacBook tegenover een ultrabook zien dan een iPad tegenover een RT tablet.
My thoughts exactly. Bij 'cross platform' verwacht ik altijd de drie grote jongens terug te vinden: Windows, Mac en Linux.

Cross platform in de ogen van Futuremark is schijnbaar Windows en mobile (waarbij 'mobile' alleen iOS en Android van toepassing is).

Nee, ik noem dit niet cross platform. Eerder "Futuremark introduceert 3DMark voor nieuwe/meerdere platformen (dan voorheen)".

Zoals hier ook al gezegd, ik zou eens de prestaties van mijn Macbook Pro willen meten met m'n oude game systeem. Liever dan de grafische prestaties van m'n iPhone meten met een Android o.i.d.
Download: 970MB
Benodigde ruimte: 3.000MB

Dit leek me wel relevant voor mensen met een device / PC / etc. zonder veel vrije opslag.
Het lijkt me voor Futuremark nog een flinke klus om een Benchmark te maken die zowel op Windows, RT, iOS en Android draaid, om vervolgens daar Pads en Smartphones op te gaan vergelijken.

Je kan geen vergelijkbare resultaten krijgen lijkt me, omdat de Hardware te veel van elkaar verschild, Apple gebruikt Retina en veel meer GPU, waar andere op SD blijven hangen en dus minder GPU power nodig hebben, hoe wil je dat dan vergelijken?

Het gaat er meer om wat de user experience is, dan hoe snel de hardware is lijkt mij, meer als dit wel te vergelijken is hebben we een goede Benchmark tool er bij! Een oude Tablet met SD kan sneller zijn dan een nieuwe met Retina, de user experience kan dan negatiever zijn bij nieuwe producten.
Ik kreeg 72001 op mijn PC op mijn werk Q9550 NV460 GTX 64GB DDRII, alleen die laatste 2 tests liepen niet smooth, voor de rest snap ik niets van wat er op de achtergrond gebeurt bij dit soort tests.

Ik zie geen reden deze PC te gaan vervangen, PC's gaan zo lang mee, deze is al 6 jaar oud, alleen die GPU is 3 jaar geleden vervangen, nog steeds snel genoeg voor MAYA enzo, lol.

Voor andere zaken en onderweg gebruik ik een iPad4, geen Airbook ofzo meer nodig. Ik hoop die iPad ook snel te kunnen testen op Futuremark, want daar is het mij meer om te doen. Ik ben zeer benieuwd hoe die A6X presteert op DX10 enzo, ik heb dat ding nog niet warm weten te krijgen met al die simpele Apps van nu.
Hier gaat Tweakers.net dus blij mee zijn.
Crossplatform, altijd goed om te zien!
Ik mis Windows Phone 8 nog in het rijtje :o Windows RT staat er wel bij en dat is toch gebaseerd op dezelfde kernel? Tenminste, zo had ik het altijd begrepen. Dus omzetten kan nooit moeilijk zijn voor de devs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True