Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 170 reacties, 43.303 views •

Ontwikkelaars hebben de eerste publieke jailbreak voor iOS 6 en 6.1 uitgebracht. De jailbreak, onder de naam Evasi0n, is gemaakt door enkele bekende iOS-ontwikkelaars en maakt het mogelijk apps buiten de App Store om te installeren op onder meer de iPhone 5 en iPad mini.

Alle apparaten met iOS die nu worden verkocht, worden ondersteund. Naast de iPhone 5 en iPad mini zijn dat onder meer recente versies van de iPod touch en iPad. De jailbreak werkt op zowel iOS 6.0 als 6.1. De ontwikkelaars hebben gewacht met het uitbrengen van de jailbreak totaan de release van iOS 6.1.

Een jailbreak vereist diverse kwetsbaarheden in de nieuwe iOS-versie; vermoedelijk maakt de nieuwe jailbreak gebruik van minstens drie of vier lekken in iOS 6. Die zijn nodig om onder meer toegang te krijgen tot de kernel, code te injecteren die de jailbreak mogelijk maakt en om bij het starten de jailbreak te behouden.

Een iPhone-jailbreak laat het de gebruiker toe om applicaties buiten de App Store om te installeren. Dat maakt onder meer tweaks mogelijk die Apple niet toestaat, zoals de installatie van thema's die iconen van systeemapps veranderen, toggles om wifi, gps en bluetooth aan en uit te zetten in Notification Center en een f.lux-app om de schermtint aan te passen aan de tijd van de dag. Het jailbreaken om betaalde apps gratis te installeren is moeilijker geworden. De Hackulous-app Installous, die dat doel diende, is offline gehaald wegens gebrek aan interesse.

Reacties (170)

Reactiefilter:-11700160+186+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Toch wel jammer dat Apple zoveel moeite doet om te voorkomen dat gebruikers tevreden kunnen zijn met hun toestel.
Je hebt geen jailbreak nodig om tevreden te zijn, sterker nog al die "beta" troep in Cydia e.d. is even leuk, maar werkt meestal voor geen meter.
p.s. Stop lekker met generaliseren.
@epo

Ik weet ook niet waar je het over hebt. Apt in Cydia werkt fantastisch en de apps zijn over het algemeen van hoge kwaliteit. Zeker de betaalde Cydia Apps. Zo gebruikte ik bijvoorbeeld iBlacklist. Een programma om bepaalde nummers te blokkeren (onbekende en verborgen) of sommige sms te blokkeren. Zeer stabiel. Een functie die Siemens een jaar of acht geleden al had op z'n S-serie telefoons. iOs standaard nog steeds niet. Ik wordt niet graag gebeld door verborgen en onbekende nummers bijvoorbeeld. SBsettings is ook een fantastische app en een van de meest gebruikte denk ik. Verder gebruikte ik OpenSSH om de iPhone als draadloze SSD-opslag te gebruiken en om bestanden aan te passen of foto/video over te zetten. Zo zijn er vele voorbeelden van gewoon degelijke software in Cydia. Gewoon niet teveel met thema's e.d. gaan klooien, dan is er niks aan de hand.

Ook zijn er voorbeelden zat van getallenteerde iOS-ontwikkelaars die slachtoffer zijn geworden van afgekeurde apps door truttig Apple beleid. Die stappen dan maar over naar de 'Cydia store'. Gebruikers die jailbreaken weten wat ze willen en als deze zijn zoals ik willen ze graag betalen voor functionaliteit waar je elke dag profijt van hebt.

[Reactie gewijzigd door Conzales op 4 februari 2013 21:08]

Ik moest wel even lachen dat je niet gebeld wil worden door onbekende of verborgen nrs.
Je hoeft toch niet te jailbreaken om dat te kunnen? Neem je toch gewoon niet op?
Je mag van geluk spreken dat je niet 40 jaar eerder bent geboren. Toen had iedereen een tel. thuis zonder display. Als je werd gebeld wam je er alleen achter wie belde door "hallo" te roepen. Tja jongen dat was echt horror man in die tijd. Gelukkig dat je dat met een jailbreak kan oplossen, poe.

"HŤ man, nieuwe Phone", "nee das mijn mobiele SSD opslag". 8)7

Zonder jailbreak is een iPhone meer een tegeltje met een lampje. Je hebt er idd geen zak aan. |:(
Ik zie wel dat iemand dan gebeld heeft, alleen de beltoon gaat niet af, oftewel de telefoon 'rinkelt' niet. De voicemail inspreken kan gewoon. Ik bel zelf wel terug wanneer het mij uitkomt. Daar wel eens aan gedacht misschien?

Zo te lezen ben je inderdaad al aardig op leeftijd en zal een iPhone idd wel geschikt zijn voor je. Anders wordt het allemaal ook maar zo ingewikkeld met die moderne technologie en al die frutsels. Wat doe jij op tweakers?

[Reactie gewijzigd door Conzales op 5 februari 2013 13:12]

OMG.

Misschien instellingen en niet storen knopje? Standaard iOS.

Ja ik ben al op leeftijd dus een iPhone gaat idd nog net. Ik snap er dan ook niet zo veel van als jij.
"Ik wordt niet graag gebeld door verborgen en onbekende nummers bijvoorbeeld." Als je verzekering of woningcorporatie belt, dan kunnen zij je niet bereiken omdat je ze geblokkeerd hebt. Lijkt mij lastig voor ze om dan contact met je te maken.
Ik wordt door geen van beide partijen graag gebeld midden op de dag tijdens het werk. Laten ze de voicemail maar inspreken of een brief sturen. Bel wel terug wanneer het uitkomt.
Ik zou echt niet weten waar je het over hebt met "al die "beta" troep in Cydia e.d.".

De mainstream apps in Cydia zijn goed doorontwikkeld, worden ondersteund en werken probleemloos.

Het is natuurlijk wel zo dat er geen zo strikte kwaliteitscontrole is als bij de AppStore (waar trouwens ook nog wel eens iets doorheen glipt) - het wordt net als op je PC. Je KUNT alles installeren, maar dat moet je niet perse doen.

Al met al zijn er vele betrouwbare en probleemloze apps via Cydia te installeren die het iLeven voor mij een stuk fijner maken.
"JIJ" hebt geen jailbreak nodig om tevreden te zijn, en dat is je goed recht, over generaliseren gesproken.


Waarom een jailbreak hier

XBMC
WiFi Analyzer
SBS Settings
Winterboard zodat je je Phone lekker kunt customizen andere icoontjes, achtergronden, enz. enz.
Er zijn zoveel meer apps die handig kunnen zijn maar niet beschikbaar via de appstore, ik heb daar ook een aantal van draaien.

Zonder de jailbreak mogelijkheid had ik nooit een iPhone aangeschaft, ik wil zelf weten wat ik met mijn toestel doe en niet aan de leiband van een of ander bedrijf moeten lopen.

Al kan ik mij heel goed voorstellen dat heel veel mensen uitermate tevreden zijn met de standaard functionaliteit van de iPhone.

[Reactie gewijzigd door TheStef op 5 februari 2013 14:16]

Ik denk dat de meeste mensen wel tevreden zijn met hun toestel zonder jailbreak. Je kan er wel een aantal leuke dingen mee doen, maar er zijn toch een hoop nadelen aan verbonden zoals een mogelijk kortere tijd dat de batterij meegaat of het trager worden van je toestel. Dat Hackulous offline ging verbaasde me ook niet echt. De moeite die je moest doen om op die manier gratis apps te kunnen installeren woog vaak niet op tegen de kostprijs van de app.
Onzin, zolang je geen rare processen gaat draaien gaat een iphone met jailbreak net zo lang mee... Allemaal banmaak verhaaltjes van apple denk ik zo.

Met een jailbreak loop je het gevaar om leuke non-pple aps te gaan draaien die meer stroom verbruik veroorzaken. Maar als twekaer kom je daar dan wel achter en maak je een keus: langere batterijduur of die coole app...
Vandaar ook 'mogelijk' kortere tijd. Ik veronderstel toch wel een beetje dat je niet gaat jailbreaken om er vervolgens geen gebruik van te gaan maken. Apps die meer stroom verbruiken zijn inderdaad wel redelijk opvallend, maar eventuele memory leaks lijken mij toch al wat lastiger op te sporen.
Mijn (door het werk opgelegde) iPhone5 kan echt niet NOG korter doen met de batterij. Het lijkt wel alsof ik 'm continu aan de lader moet gooien. Dus zodra ik 'm kan jailbreaken ga ik eens een volledige reinstall uitvoeren.

En dan SBSettings erop, wat keyboard tweaks, een verbeterde Whatsapp met smilies ...
Eens kijken of ik er eindelijk een goed 'zwitsers zakmes' van kan maken.
Dat word je sowieso aangeraden bij elke Jailbreak. Volledige backup van je data, vervolgens een restoren en daarna pas een jailbreak + terugzetten data.
Dat is de meest zuivere manier van jailbreaken.

Persoonlijk vind ik het sluiten van processen via sbsettings echt geweldig. Mijn batterij gaat er zelfs langer door mee. (iPhone 4S, nu jaar oud en intensief gebruikt).
Een GSM heeft geen batterij, maar een oplaadbare accu!
Een jailbreak is niet altijd stabiel en maakt de iphone in meeste gevallen ook wat langzamer, ook kan je bepaalde dingen doen, en als je telefoon dan niet meer je van het werkt zullen de mensen bij Apple gaan klagen, dit wilt Apple dus niet
Nee, want een jailbreak gaat buiten Apple om. Mensen die hun toestel jailbreaken zijn doorgaans geen huismoeders die niet weten wat ze doen. En snappen ook de gevolgen.

[Reactie gewijzigd door Mitsjke op 4 februari 2013 18:18]

Geen huismoeders maar wel jongeren die veel dingen lezen en horen en dat dan zelf uitproberen want het klinkt allemaal zo geweldig.
Het is ook geweldig... Zo geweldig dat Apple de populairste jailbreak-tweaks ook gebruikt in hun komende iOS. :P En het geweldige is juist dat je heel makkelijk je jailbreak kan verwijderen en weer terug naar je normale software kan gaan als het je niet bevalt, wat minder geklooi is dan bij Apple een klacht indienen :') . Zelf gebruikte ik jailbreak vroeger voor Multitasken, dat klonk zo geweldig dat Apple er zelf ook mee aan de haal is gegaan. Nu gebruikte ik het voor SBsettings, stukke fijner. Een optie die Android helaas al lang heeft....

[Reactie gewijzigd door Mitsjke op 4 februari 2013 18:25]

Even voor de zekerheid: Dit is toch nog steeds geen permanente jailbreak, d.w.z. dat wanneer Apple met een nieuwe firmware-update komt, je de jailbreak kwijt bent als je een factory-reset doet (of moet doen), aangezien de bootloader nog niet gewijzigd kan worden?
Zoals bij elke jailbreak het al het geval was: wanneer je de nieuwste versie van iOS er op zet na een break, dan ben je je break weer kwijt.
Wel zo handig icm eventuele garantiekwesties. Want jailbreak = garantie weg.
sanderev66
maandag 4 februari 2013 20:12
Wel zo handig icm eventuele garantiekwesties. Want jailbreak = garantie weg.
Dat is wel erg zwart wit.. 9 van de 10 keer heb je een hardwarematig probleem met je toestel. Denk aan een kapot scherm, of ander onderdeel.
Je kan altijd een firmware herstellen en weg is je jailbreak.

Als je toestel helemaal niets meer doet dan komen ze er 9 van de 10 keer ook niet achter dat die gejaibreaked was. Het ding gaat gewoon naar de sloop of word gestripped voor de onderdelen.

De kans dat jij een probleem hebt waarin a. je geen firmware meer kan terug zetten en b. je toestel nog wel gewoon opgestart kan worden zodat ze kunnen zien dat die gejailbreaked is, is nihil.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 4 februari 2013 20:53]

Ja je moet wel heel dom zijn om je iOS device jailbroken naar Apple te sturen. ;)
FOUT iPhone jailbreaken mag gewoon, iPad niet, dus garantie heb je gewoon op je iPhone, daarbij kun je in de meeste gevallen gewoon herstellen.

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 4 februari 2013 22:22]

In de Wereld.

Amerika

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 5 februari 2013 04:37]

Is dit definitief bij iOS? Want voor zover ik weet is het bij Android wel mogelijk om je oorspronkelijke ROM te herstellen en/of te unrooten.
Zoals bij elke jailbreak het al het geval was: wanneer je de nieuwste versie van iOS er op zet na een break, dan ben je je break weer kwijt.
Nee, want met de oude bootloader kon je altijd de vorige iOS versie weer terugzetten en opnieuw jailbreaken. Je was dus nooit je jailbreak kwijt als je door bv. een vastloper een factory-reset moest doen. Vandaar mijn vraag of de nieuwe jailbreaks inmiddels al permanent zijn, juist omdat dat verschilt met vroeger.
Volgens mij klopt dat niet helemaal, bij een gejailbreakte iOS 5.1.1 werd expliciet afgeraden factory reset te doen, zou leiden tot boot loop. Misschien dat dat bij eerdere iOS versies wel ging? Dan kan ik me voorstellen dat je de JB hield, want reset is alleen settings weggooien met behoud van de software.

Bij een RESTORE wordt iOS er helemaal clean opgezet, dus zonder dat het jailbroken is; toegang tot de bootloader is er al heel lang niet meer volgens mij (iPhone 3/3S?). Zolang het zelfde versie iOS is (stel je hebt nu 6.1, wat kan worden gejailbroken en je restored naar 6.1) dan kun je natuurlijk wel weer opnieuw jailbreaken.

Wat MixT2311 denk ik terecht bedoelt is dat als Apple straks iOS 6.2 of 7 uitbrengt waarin de exploits die zijn gebruikt voor deze JB zijn gefixed en je installeert dat, dan dus bye bye jailbreak (tot er weer een nieuwe jailbreak is voor die versie, tenminste). En tenzij je dan de SHSH blobs hebt opgeslagen met Cydia/TinyUmbrella kun je ook niet meer je iOS downgraden en dat dan weer jailbreaken.
Excuus, ik bedoelde idd. 'restore'. En toegang tot de bootloader was er tot de iPad1/iPhone4. Maar verder brengt jouw antwoord meer verwarring. Want weet je zeker dat je nog steeds kunt downgraden met SHSH blobs? Want de toestellen die geschikt zijn voor iOS 6.2 en hoger hebben (uitgezonderd de 3GS) de nieuwe bootloader. En voorzover ik weet (correct me if i'm wrong) kun je die niet downgraden, ook niet als je de SHSH-blobs hebt, zodat je jailbreak op die toestellen niet permanent is.
Bootloader toegang was mogelijk tot de eerste versie van de 3GS, na een paar maanden was er een nieuwe versie waar de bootrom exploit gefixed was. iPhone 4 en iPad hebben nooit een bootrom exploit gehad.
I.i.g. t/m iOS5.1.1 kun je downgraden op ieder iOS apparaat als je je SHSH blobs hebt van een oudere versie of als de Cydia cacheserver ze nog heeft.
Bootloader toegang was mogelijk tot de eerste versie van de 3GS, na een paar maanden was er een nieuwe versie waar de bootrom exploit gefixed was. iPhone 4 en iPad hebben nooit een bootrom exploit gehad.
Ik was in de veronderstelling dat Limera1n voor de iPhone4/iPad(1) daar nou juist die bootrom-exploit voor gebruikte?

http://theiphonewiki.com/wiki/Limera1n
I.i.g. t/m iOS5.1.1 kun je downgraden op ieder iOS apparaat als je je SHSH blobs hebt van een oudere versie of als de Cydia cacheserver ze nog heeft.
Maar toch niet als je door bv. een vastloper genoodzaakt bent om een restore te doen (bij A5 en hoger)? Of is dat geen probleem meer?
Zolang je de SHSH blobs van een firmware versie hebt opgeslagen en een A4 of een ouder toestel hebt kan je altijd downgraden!
Dat komt omdat die toestellen nog de oude bootloader hebben, maar daar komen nieuwe software-versies niet meer voor uit (behalve wellicht de 3GS). Het ging mij derhalve juist om de nieuwere toestellen ;)
Alle apparaten met iOS die nu worden verkocht, worden ondersteund.
Echt waar? Ook de Apple TV, 3e generatie? Dat zou pas goed nieuws zijn... :9~

Edit: nee dus:
De evasi0n jailbreak voor de 2e generatie Apple TV zal in seas0npass worden verwerkt. De 3e generatie Apple TV wordt niet ondersteund.

[Reactie gewijzigd door ATS op 4 februari 2013 18:28]

Volgens iPhoneClub juist niet voor de Apple TV 3e generatie:
De jailbreak is geschikt voor tweeŽntwintig unieke iDevices, namelijk de verschillende versies van de iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4S, iPhone 5, 4e en 5e generatie iPod touch, de iPad 2, 3e en 4e generatie (retina) iPad en iPad Mini. De evasi0n jailbreak voor de 2e generatie Apple TV zal in seas0npass worden verwerkt. De 3e generatie Apple TV wordt niet ondersteund.
Volgens evasi0n website zelf:
Compatible with all iPhone, iPod touch, iPad and iPad mini models running iOS 6.0 through 6.1
Nee, alleen iPhones, iPads en iPods worden ondersteund.
Jailbreak opzich werkt goed, getest op de volgende apparaten;
iPhone 5 32GB
iPhone 4s 16GB
iPad 3 16GB wifi wit
iPad 2 16GB wifi zwart
Welke kleuren waren die iphones?
Even voor de zekerheid
Jailbreak opzich werkt goed, getest op de volgende apparaten;
iPhone 5 32GB
iPhone 4s 16GB
iPad 3 16GB wifi wit
iPad 2 16GB wifi zwart
Zolang je niet uitlegt wŠt je allemaal precies getest hebt, en op welke manier, vrees ik dat dit slechts een verkapte patspost is ;)
Getest of de jailbreak applicatie werkt en cydia op het apparaat zet ;) Heeft niks met patsen te maken.
werkt goed. cydia is wel een beetje overbelast nu.
niet zo gek dat cydia servers roken, miljoenen iphones worden gejailbreakt en eerste wat ze doen is cydia opstarten ;)

Toch weer knap van ze dat ze weer een gat hebben gevonden om binnen te dringen.

En zo zie je dus ook maar weer, een mijardenbedrijf kan nog zoveel geld hebben maar hackers komen altijd binnen.
En zo zie je dus ook maar weer, een mijardenbedrijf kan nog zoveel geld hebben maar hackers komen altijd binnen.
Niet te voorbarig, de AppleTV 3 is nog steeds niet gekraakt ;)
Jailbreak staat nu op mijn iPhone 5. Cydia geeft telkens HTTP en servername foutmeldingen.
Ik ben benieuwd of het allemaal nog zo gaat werken dat ik er ook wat aan heb!
De hele wereld is Cydia nu aan het openen. Geef het een paar uurtjes ;-)
Mijn ervaring is dat je beter enkele dagen kunt wachten op nieuwe versies van de jailbreaktool waarin potentiŽle bugs zijn opgelost. Zaken als problemen met WIFI, 3G verbindingen of batterydrains zijn niet ongebruikelijk na een eerste jailbreakversie.
Dat zal allemaal wel mee vallen.
De jailbreak ansich is niet heel anders dan zijn voorgangers.
99% van de zelfde code word gebruikt.

Er moet alleen op een andere manier via nieuwe lekken toegang tot het toestel verkregen worden.
En toch vind ik het bizar dat ik m'n tablet helemaal moet jailbreaken met alle nadelen van dien, alleen maar om dat irritante lockscreen uit te schakelen. Die tablet wordt alleen maar thuis gebruikt, en ligt meestal gewoon op tafel. Een lockscreen is dan overbodig, en zit alleen maar in de weg. Een simpel vinkje omdat uit te schakelen, zoals ieder ander merk heeft, zou een hoop rompslomp voorkomen.